• Ei tuloksia

’Uusliberalismi’ ei ole uutta eikä liberalismia näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "’Uusliberalismi’ ei ole uutta eikä liberalismia näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T I ET EE

S S

ÄTA

P H A U T U

46

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 5 / 2 0 0 6

noa aidosti kansainvälinen kieli ja muut provin- siaalisiksi vaipuneita”.

Naiivisti Sihvola perustelee englannin yk- sipuolista suosimista tieteen kielenä sillä, että

”englantia oppii kuka tahansa”. Niin varmaan oppiikin, mutta entä jos tieteellinen tuotanto tai suuri osa siitä on jo julkaistu jollakin muulla kie- lellä kuin englanniksi? Miten siinä tapauksessa taataan tasapuolinen arviointi esimerkiksi viran- tai tutkimusrahoituksen haun yhteydessä?

Itselläni ei ole mitään englanniksi julkaisemis- ta vastaan – itse asiassa editoin äskettäin erään alani kansainvälisen julkaisun teemanumeron ko- konaan englanniksi – mutta vaikka alkaisin tästä päivästä lähtien käyttää yksinomaan englantia, kestäisi eläkeikään asti ennen kuin ansioluette- loni koostuisi voittopuolisesti englanninkielisis- tä julkaisuista.

*

Nyt ehkä vastataan, että globalisaatioon liittyy erottamattomasti englannin kielen valta-ase- ma, ja siksi se on vain hyväksyttävä. Näinkö- hän? Epäilenpä, että tällaisen väitteen esittäjillä on kovin yksipuolinen, teknokraattinen ja mu- kavuudenhaluinen kuva globalisaatiosta; he ei- vät tahdo myöntää, että mahdollisia ovat myös sivistyneet kansainvälistymisen muodot, joiden erottamattomana tunnusmerkkinä on monikie- lisyyden tietoinen viljely.

Kirjoittaja on fi losofi an tohtori, dosentti ja Suomen Akatemian tutkija Helsingin yliopiston Aleksanteri- instituutissa.

’Uusliberalismi’ ei ole uutta eikä liberalismia

Paavo Löppönen

Antti Hautamäki arvioi kirjamme Nykyajan etiikka (toim. Ilkka Niiniluoto ja Juha Sihvola) perusteellisesti ja arvostavasti Tieteessä tapah- tuu -lehden numerossa 4/2006. Hän käyttää ti- laisuutta hyväkseen ja ryhtyy kirjan pohjalta käymään myös omaa debattiaan. Hyvä näin: kir- jamme yhtenä tavoitteena onkin ollut keskuste- lun herättäminen. Hautamäki antaa kuitenkin osin harhaanjohtavan kuvan kirjan sisällöstä, minkä takia tämä kommentti on tarpeen.

Hautamäen mukaan ”Löppönen yhdistää uusli- beralismin taloudelliseen darwinismiin ja mark- kinatalouden historialliseen voittoon”. En puhu artikkelissani lainkaan uusliberalismista jo sen- kin takia, että se mitä termillä yritetään kuva- ta ei ole uutta eikä liberalismia. Talouspuolella termillä viitataan usein Joseph Schumpeterin ja Friedrich Hayekin ajattelun omaksumiseen, ja näiden terävien taloustieteilijöiden kirjoitusten ilmestymisestä on jo jonkin aikaa. Yhteiskunta- fi losofi sesti nykykirjoittelun suhde liberalismin klassikoihin on usein hyvin ohut ja liittyy vain vapauden yleiseen kunnioitukseen. Poliittises- ti liberalismiin sellaisena kuin sen ymmärrän, liittyy hyvin vahva ihmisoikeuksien kunnioi-

tus laajassa merkityksessä, ja ’uusliberalismi’ ei ole niistä kovin kiinnostunut. Suomessa libera- lismiksi ymmärtämääni perinnettä ovat edusta- neet mm. syvästi kunnioittamani K. J. Ståhlberg, Jan-Magnus Jansson ja Paavo Nikula.

Olen kirjoituksessani kiinnostunut nimen- omaan uuskonservatismista. Se on sekä suh- teellisen uutta että konservatismia. Se on historiallisesti mielenkiintoinen, koska siinä yh- distetään esimodernia yhteisöllisyyttä edustava uskonnollinen fundamentalismi ja jälkimoder- nin individualismin nimissä esiintyvä kapita- lismi. Itse kunkin meistä kannattaa olla siitä kiinnostunut jo senkin takia, että sen uskon va- rassa hallitaan maailman suurinta taloutta ja laa- jenevaa sotilaallista mahtia.

En yhdistä kirjoituksessani mitään ”markki- natalouden historialliseen voittoon”. Kuvaama- ni keskustelun henkilöistä yksi mainitsee kerran

”uuden kapitalismin” ja toinen kerran ”markki- natalouden dynaamisessa muodossaan”. Mark- kinatalous on monasti osoittanut vahvuutensa ja käyttökelpoisuutensa taloudellisten voimavaro- jen tehokkaassa allokoinnissa ja vaurauden kas- vattamisessa. Mutta kuten Ralf Dahrendorf on todennut, meillä on kovin monenlaista mark-

(2)

I T ET E E S

SÄ

TA

PAHT UU

47

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 5 / 2 0 0 6

kinataloutta ja kovin monenlaista kapitalismia myös.

Hautamäki yrittää liittää Anthony Giddensin ja Amartya Senin possessiivisen individualismin perinteeseen tavalla, joka vääristelee sekä heidän sanomaansa että possessiivista individualismia.

En ymmärrä täysin yhteyttä, mutta Hautamä- ki onkin perehtynyt syvällisesti paljon laajem- paan kirjoon yhteiskunta- ja poliittisia fi losofi oita kuin minä.

Kirjoittaja on valtiotieteen maisteri, arviointi- ja ke- hittämistoimen johtaja Suomen Akatemiassa.

Vielä Rotkirchille ja Roosille

Steve Fuller

Anna Rotkirch ja J.P. Roos kirjoittavat Tietees- sä tapahtuu -lehdessä 4/2006 tavalla, joka pa- kottaa vielä lyhyeen kommenttiin.

Suomen Akatemia voi toimia tässä asiassa tah- tonsa mukaan, mutta olisi kiinnostavaa saada tietää, miten Rotkirch ja Roos vastaisivat siinä tapauksessa, että olisin aikaisemmin arvioinut heidän apurahahakemuksiaan myönteisesti.

Ainoa puuttumisen arvoinen sisällöllinen seikka heidän huomautuksissaan on vertailu minun älykkään suunnittelun ”puolustukse- ni” ja holokaustin kieltämisen välillä. Jos tässä

voidaan tehdä tietoteoreettisesti mielenkiintoi- nen analogia, se koskee holokaustin vaihtoeh- toisia selityksiä, ei sitä, tapahtuiko holokaustia vai ei.

Karkeasti ottaen älykkään suunnittelun teoria on kuin puhtaasti Hitler-vetoinen holokaustin se- litys, kun taas darwinismi on kuin hajanaisem- pi selitys, jossa vedottaisiin Saksan piileviin kulttuurillisiin suuntauksiin ja lamakauden ja myöhemmän toisen maailmansodan poliittisiin realiteetteihin. (Suom. Janne Hiipakka)

Kirjoittaja on sosiologian professori Warwickin yli- pistossa. Englanninkielinen versio on luettavissa leh- den verkkoversiossa.

Vielä Fullerille

Anna Rotkirch & J. P. Roos

Steve Fuller on ilmeisesti lukenut puutteelli- sen version artikkelistamme eikä puutu sen pääkysymykseen, ID:n hyväksyttävyyteen tieteellisenä teoriana (Fuller 4/2006). Vastaam- me kuitenkin mielellämme, myös siksi että hän esittää uudelleen saman Westermarckiin liittyvän virheen jonka hän teki jo Wester- marck-muistoluennossaan (ks. Roos 2003).

Mielestämme Westermarck on edelleen hyvin ajankohtainen, mutta jotkut hänen käyttämistään käsitteistä ovat sittemmin muuttaneet merkitys- tään ja ne on ”käännettävä” nykykielelle. Niinpä Fuller on väärässä väittäessään että Westermarck, samoin kuin Darwin, puolusti ehdottoman rela- tivistista, universaalia oppia. ”Eettinen relatiivi-

suus” josta Westermarck kirjoitti hienon kirjan, oli kaikkea muuta kuin relativismia.

Westermarck kiisti mahdollisuuden kehittää absoluuttisesti tosia moraaliteorioita jotka perus- tuivat moraalikäsitteisiin (utilitarismi, kantilai- suus etc.). Näitä vastaan hän asetti empiirisen darwinilaisen (ja smithiläisen) inhimillisiin tun- teisiin perustuvien moraaliarvostelmien teorian.

Hänen mielestään tunteita voitiin tutkia ja selit- tää tieteellisesti ja yhdistää ne moraalisääntöihin (Westermarck 1932, 60).

Samaa projektia jatkaa nykyään evoluutiopsy- kologia ja yleisemmin ihmistä koskeva evoluu- tioteoria. Eettinen relatiivisuus Westermarckin mielessä tarkoitti yksinkertaisesti sitä, että moraa- liselle toiminnalle ei ole olemassa absoluuttista,

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Yleistajuistamisessa kyse ei ole vain tutkimuksen sisältöjen välittämisestä, vaan myös alan näkyvyydestä päättäjille ja rahoittajille.. Perinteisesti kirjallisuudentutkimusta

Priiki 2017; Uusi tupa 2017), mutta aiem- paan verrattuna uutta Karttusen tutki- muksessa on vuorovaikutuksen analyysi erityisesti puhe toimintojen kannalta: pu- hujan

Ongelmal- lisinta tämä teorioiden ja perinteiden kirjo (modaalilogiikasta tagmemiikkaan, genera- tiivisesta semantiikasta tekstilingvistiik- kaan) on silloin, kun

Sanalle ei ole esitetty pitävää etymologiaa, mutta Suomen kielen etymolo- gisen sanakirjan liipata-artikkelissa on olennainen vihje: johdoksille liipiä ja liiviä ilmoitetaan

Tasa-arvon edistäminen sinällään ei riitä legiti- moimaan tasa-arvotyötä, vaan myös tästä julkisen sektorin hyvinvointi- työhön lukeutuvasta toiminnasta tulee seurata

Sosiologi Richard Sennett jatkaa jälkiteollisen mark- kinatalouden kritiikkiä teoksessaan Uuden ka- pitalismin kulttuuri. Kirja on pitkälti yhteenvetoa ja kertausta Sennettin

Voin yhtyä hänen otsikkonsa ”Uusli- beralismi – tiensä päässä vai alussa?” viestiin myös siltä osin, että uusliberalismi on todellakin tiensä alussa. Nykymuodossaan

– Jos kyselyn kohteiden poiminnassa on käytetty satunnaisotantaa, kyselyn tuloksiin sisältyvälle epävarmuudelle ja satunnaisuudelle voidaan muodostaa tilastollinen malli,