• Ei tuloksia

Haastattelukirja tuttuun tapaan näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Haastattelukirja tuttuun tapaan näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

ESITTELYT KULTTUURINTUTKIMUS 36 (2019): 1 89 mouksesta; muilla tieteenaloilla on an-

nettavaa mimeettiselle teorialle eikä pel- kästään sen testaamisen vaan myös mi- meettisen teorian rikastuttamisen mer- kityksessä voidaksemme paremmin ym- märtää maailmassamme kasvavaa pa- hoinvointia, kuten esimerkiksi äärioi- keiston liikkeitä ja syntipukkimekanis- mia Euroopassa tai autoritäärisiä ja us- konnollisia äärimmäisyyksiä Aasiassa ja Lähi-Idässä, sekä toisaalta yhä voimistu- vaa kilpailua lokaalilla ja globaalilla ta- solla. Vuosisata, jolla parhaillaan eläm- me, näyttäisi olevan erityisen otollinen tämänkaltaiselle perspektiivien laajen- tumiselle.

Claudio Lanza (kääntäjänä Eeva Rohas) Kirjoittaja on tohtoriopiskelija Demo- kratian tutkimuksen keskuksessa (CDS) Westministerin yliopistossa.

• • •

Haastattelukirja tuttuun tapaan

René Girard: The One by Whom Scandal Comes. Michigan State University Press 2014. 139 s.

Heti alkuun on todettava, että koin Gi- rardin teoksen The One by Whom Scan- dal Comes (2014, ranskankielinen alku- teos 2001) arvioimisen haastavaksi teh- täväksi, koska pidän itseäni etupääs- sä Girardin varhaistuotannon tuntija- na, tutkijana ja kääntäjänä. Olen tehnyt graduni Girardin ensimmäisen teoksen Mensonge romantique et vérité romanesque sosiologisesta moderniteetti-käsitykses- tä ja historianfilosofiasta. Olen suomen- tanut Väkivallan ja pyhän, jota voidaan pitää siirtymänä Girardin 1960-luvun kirjallisuustieteellisistä tutkimuksista kohti antropologiaa ja uskontoteoriaa.

Parhaillaan suomennan 1963 ilmesty- nyttä Girardin Dostojevski-tutkimus- ta, jota voidaan voidaan pitää Mensonge romantiquen ja sen Dostojevski-tulkin- nan jatkona.

Matka Girardin kirjallisuustieteel- lisestä varhaistuotannosta myöhäistuo- tannon kokonaisvaltaiseen – sanalla sa- noen totalisoivaan – kulttuuriteoriaan ja teologiaan on pitkä. Erityisen vaikea se on lukijalle, joka ei kovin hyvin tun- ne niitä teologisia keskusteluja ja teemo-

ja, joita Girard kommentoi. Lukijan pi- täisi olla varustautunut Raamatun tutki- muksen työkaluilla ja laajalla teologisel- la lukeneisuudella seuratakseen Girar- din ajatuksia ja voidakseen arvioida nii- tä tasa painoisesti ja aiempaan tutkimuk- seen suhteuttaen.

Sinänsä tilanne ei ole uusi tai outo, onhan Girard-tutkimukseen jo vakiintu- nut käsitys mimeettisen teorian kolmes- ta vaiheesta tai osasta. Ensimmäinen on ihmisen halun mimeettinen luonne. Toi- nen on syntipukkimekanismi yhteiskun- tien keinona säännellä mimeettisen kil- pailun aiheuttamaa väkivaltaa. Kolmas on kristillisen evankeliumin tärkeys syn- tipukkimekanismin paljastajana ja se, miten evankeliumi tekee syntipukkime- kanismin toimimattomaksi.

Oma Girard-tulkintani ja -käsityk- seni on, että näiden vaiheiden välillä on epistemologisia, metodologisia ja meta- fyysisiä kuiluja, joita ei ole mahdollista ylittää. Oman noin kahdenkymmenen vuoden mittaisen Girard-tutkimukseni myötä minulla on käsitys, että osat eivät tästä syystä muodosta koherenttia ja toi- mivaa kokonaisuutta. Omasta mielestä- ni toimivinta Girardia on moderniteetti- immanentti eli modernin ihmisen koke- musta kuvaavia kaunokirjallisia tekste- jä tulkitseva Girard, joka rakentaa näistä kirjallisuustulkinnoista tietynlaista psy- kologista ja sosiologista teoriaa moder-

(2)

ESITTELYT KULTTUURINTUTKIMUS 36 (2019): 1

90

nin ihmisen henkisten ongelmien syistä.

Sen sijaan mitä kauemmas taakse- päin historiaan ja esihistoriaan Girard ajattelunsa ulottaa, sitä heikommaksi väitteiden tieteellinen tai kokemuksel- linen uskottavuus tulee. Myöhäinen Gi- rard esittää väitteidensä olevan tieteelli- siä, mutta sitä ne eivät ilmiselvästi tieteel- lisen metodologian perusteiden valossa ole. Girardin keskeisiä hypoteeseja, ku- ten alkumurhaa, on mahdoton verifioida tai falsifioida. Girard puhuu kuin havain- noitsija asioista, joita kukaan ei ole kos- kaan voinut havaita, todistaa eikä tark- kailla. Mutta toisin kuin varhaisella Gi- rardilla, nämä väitteet eivät ole myös- kään kokemuksellisesti uskottavia, kos- ka Girard puhuu oletetuista esihistorial- lisista ihmisistä, joista tiedämme hyvin vähän ja joiden kokemukseen meidän on likipitäen mahdoton samastua. Girard ei tunnu ottavan kovin vakavasti esihisto- riaa koskevan tietomme vajavaisuutta ja keskeneräisyyttä, jonka esimerkiksi his- torioitsijat J. R. McNeill ja William H.

McNeill ovat kiteyttäneet seuraavasti:

”Luunsirpaleet, lohkotut kivet ja puu- hiilen palaset ovat ainoita meidän aikoi- himme säilyneitä todisteita siitä, miten kaukaiset esi-isämme todella elivät. Ar- keologit ovat suorittaneet tuhansia kai- vauksia ja saaneet saaliikseen miljoonia jäänteitä, mutta sellaisten todisteiden pe- rusteella voi lähinnä vain arvailla, kuin-

ka ihmiskunnan matka maapallolla al- koi. Vaaditaan vilkas mielikuvitus, jot- ta ihmisyhteisöjä pystytään rekonstru- oimaan pelkkien luun- ja kivensirujen perusteella […]. Yksikin uusi löytö saat- taa koska tahansa mullistaa tällä hetkel- lä vallitsevat käsitykset.” (McNeill&Mc- Neill, Verkottunut ihmiskunta, Vastapai- no 2005.)

Kun Girard vielä lisäksi jatkuvasti korostaa, että vain kristillinen revelaatio voi paljastaa totuuden ihmiskunnan his- toriaa hallinneesta yhteisöllisestä logii- kasta, ollaan metodologisesti ja tieteenfi- losofisesti varsin oudoilla vesillä. Nyt kä- sillä olevassa teoksessa Girard sanoo esi- merkiksi, että ”syntipukkimekanismi ei voi paljastua ilman Kristusta” (s. 60) ja että ”antropologisen totuuden paljastu- miseksi risti oli välttämätön, Pyhän hen- gen lahja: vain Risti saattoi tehdä uhrin viattomuuden näkyväksi” (s. 60). Teo- ria, jonka mukaan Raamattu yksin pal- jastaa totuuden ihmiskunnan siihenas- tisesta historiasta, on varsin kaukana ny- kyaikaisesta tieteellisestä keskustelusta.

Näistä varauksista ja epäröinneistä johtuen The One by Whom Scandal Co- mes oli minulle vaikeaa ja tuskallista luet- tavaa. Luultavasti tämä liittyy hyvin pal- jon kirjan muotoon. Teoksessa on kak- si osaa. Ensimmäinen muodostuu kol- mesta lyhyestä Girardin tekstistä, joissa hän kommentoi omia aiempia ajatuksi-

aan ja tiettyjä niiden herättämiä vasta-ar- gumentteja. Vaikka tekstit ovat tiiviitä ja mimeettistä teoriaa jonkin verran tunte- vallekin paikoin vaikeasti seurattavia, ne ovat kuitenkin kirjan parasta antia.

Kirjan toinen osa muodostuu kes- kustelusta Maria Stella Barberin kans- sa. Haastatteluosuus herättää monia ky- symyksiä, jotka eivät koske vain tätä kir- jaa, vaan Girardin myöhäistuotannos- sa korostuvia haastattelukirjoja laajem- minkin. Jo Girardin kolmas pääteos Des choses cachées / Things Hidden on tunne- tusti haastattelumuotoinen. Teos on it- se asiassa melko erikoinen hybridi haas- tattelua, esseetä ja tutkimusaiheiden esit- telyä. Kuitenkin koska teos esittää mi- meettisen teorian kolmannen osan aja- tukset ensimmäistä kertaa ja varsin laa- jasti, kirja on jotakin enemmän kuin

”pelkkä haastattelukirja”.

Sen sijaan vuonna 1994 ranskaksi il- mestyneestä Quand ces choses commen- ceront -haastattelukirjasta alkaen on il- mestynyt useita melko samanlaisia teok- sia (Achever Clausewitz 2007, Evolution and Conversion 2008). Tuntuu kuin ai- na joku uusi Girardista innostunut tut- kija tai tutkijaryhmä haluaisi kysyä hä- neltä samoja asioita, joihin Girardilla ei kuitenkaan ole – eikä koskaan ole ollut – sen parempaa vastausta. Näitä kirjo- ja lukiessa joutuu kokemaan kiusaantu- nutta déjà-vu:ta: aivan kuin kulloisenkin

(3)

ESITTELYT KULTTUURINTUTKIMUS 36 (2019): 1 91 haastattelijan olisi väkisin yritettävä saa-

da Girard sanomaan jotakin enemmän kuin hän voi sanoa; aivan kuin haastat- telija ei uskoisi, että Girardin ajattelul- la on rajansa, jotka Girard itse tuntuu osaavan hyväksyä paremmin kuin haas- tattelija. Ja kun Girardilta yritetään saada vastausta kaikkeen siihen, minkä hänen ajattelunsa jättää auki tai keskeneräisek- si, lopputuloksena on paljon löysää pu- hetta suurista teemoista, joihin ei kuiten- kaan kunnolla paneuduta. Valitettavasti myös nyt käsillä olevan kirjan haastatte- luosuus toistaa tätä kaavaa.

Kirjan parasta antia ovat ensimmäi- sen osan kaksi lyhyttä Girardin tekstiä.

Niissäkin tosin on vahvaa toisteisuut- ta. Girard on vuosien varrella julkais- sut usein hyvin samanlaisia lyhyitä kir- joituksia, joissa hän pyrkii kiteyttämään mimeettisen teorian joitakin pääaja- tuksia. Nyt käsillä olevan kirjan ensim- mäinen teksti ”Violence and Recipro- city” muistuttaa eniten Girardin aiem- pia tekstejä: Girard pyrkii selventämään halu teoriansa perusajatuksia melkeinpä arkijärkisellä tasolla. Samalla kun tässä pyrkimyksessä hyvää on selkeys ja yk- sinkertaisuus, se myös kadottaa olen- naisia tasoja Girardin haluteorian pe- rustoista – yksinkertaistaminen johtaa teo rian syntyvaiheen tärkeiden oival- lusten ja problematisointien häivyttämi- seen. Kirjan toinen teksti ”Noble Sava-

ges and Others” on kirjan kiinnostavin ja tuorein. Girard pohtii oman ajattelunsa suhdetta länsimaiseen etnologiaan. Oi- keastaan jo Väkivalta ja pyhä aloittaa tä- män juonteen Girardin tuotannossa: mi- ten nähdä 1800-luvun etnologian vah- vuudet ja heikkoudet ilman ”etnosent- rismin”, ”rasismin” tai ”kolonialismin”

tyhjiksi muuttuneita leimakirveitä. Täs- sä Girardilla tuntuu olevan omintakei- nen positio, jota sietäisi kehitellä lisää.

Hänen mukaansa 1800-luvun etnologit olivat ainutkertaisessa asemassa moder- nisoituvan kristillisen lännen ja ei-länsi- maisten kulttuurien rajapinnassa. Siksi heidän havaintojaan, ajatuksiaan ja tul- kintojaan pitää pohtia vakavasti ja kehi- tellä – eikä liian helposti heittää niitä val- koisen miehen taakan romukoppaan.

Lopuksi en oikein tiedä, kenelle kir- jaa voisi suositella. Girardia vain vähän tai ei lainkaan tunteville sitä ei voi suo- sitella johdantona tai sisäänheittona ai- heeseen, koska sellaiseksi kirja on liian pintapuolinen ja hajanainen. Toisaalta taas Girardin pääteokset ja niitä koske- vaa keskustelua tuntevillekaan kirjaa ei oikein voi suositella, koska samoista ai- heista on olemassa monia muita, paljon parempia tekstejä.

Niinpä en voi kuin suositella luke- maan toisaalta Girardin 60- ja 70-luku- jen tekstejä sekä toisaalta vuonna 1999 ilmestynyttä Girardin ehkä viimeistä

eheää ja yhtenäistä kirjaa Je vois satan tomber comme l’eclair sekä tämän jälkeen pohtimaan, millainen yhteys niiden vä- lillä on – jos on.

Olli Sinivaara

Kirjoittaja on Helsingissä asuva kirjailija ja René Girardin suomentaja.

Kylväjä lähti kylvämään:

René Girardin yleisteoria käsiin jaettuna

James Allison & Wolfgang Palaver (toim.), The Palgrave Handbook of Mimetic Theory and Religion. Palgrave/

Macmillan 2017. 549 s.

Käsillä olevan yli 500-sivuisen kirjan toi- mittajat esittelevät sen käsikirjaksi, joka auttaa nykypäivän opiskelijoita ja tut- kailijoita ymmärtämään uskonnon ase- maa ja merkitystä muuttuvassa maail- massa. Mikään ohjekirja tämä järkäle ei tietenkään ole, vaan tarkoitettu uskon- toa eri yhteyksissä tarkastelevaksi ajat- telun apuvälineeksi, myös ”uskonnon paluuseen” liittyvässä hämmennykses- sä. Maallistuminen ei olekaan siirtänyt

• • •

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Emme edelleenkään voi tietää muuta kuin että kissa on kuollut tai elävä tietyllä todennäköisyydellä. Mutta kvanttifysiikan paradoksien kenties järjenvastaisin

Asetimme koulutusprosessille tavoitteeksi avoimuu- den, keskustelevuuden, kohtaamisen sekä moniääni- syyden. Välittömästi koulutuspäivien jälkeen pitämis- sämme palaute-

Ensinnäkin tutkimuksessa jäi selvit- tämättä se tärkeä kysymys, miten koulutuksen laatu on yhteydessä miesten ja naisten työllisyy- teen ja työn sisältöön..

Kirjastoalan järjestöjen mukaan yhteispeliä vai- keuttaa, että tieteelliset kirjastot kuuluvat opetusmi- nisteriössä korkeakoulu- ja tiedeosastolle ja yleiset kirjastot

Se voidaan nähdä yhtenä individualistisen henkisyyden (Heelas 2008) osa-alueena, joka painottuu kehollisiin menetelmiin. Holistisen hyvinvoinnin tavoitteena on voi- maannutta

Taimi Kanasen 18 työvuotta Laukaan kansalaisopiston mo­. nipuolisen toiminnan aloittajana, kehittäjänä ja opettajana saavat runsaasti myönteistä palautetta

Ongelmia ei asiantuntijaryhmän mukaan voi- da ratkoa aiempaan tapaan osauudistusten avul- la, vaan järjestelmää olisi tarpeen uudistaa sekä julkisen rahoituksen suuntaamisen

suhde raamatullisiin teksteihin on Derridan mukaan lopulta yhtä aikaa sekä niiden pyhää perintöä säilyttävä että sitä samalla pettävä.. Toisaalta myytti on selvästi