• Ei tuloksia

Sirkku : Laukaan taidekasvattaja vuosikymmenien ajan · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sirkku : Laukaan taidekasvattaja vuosikymmenien ajan · DIGI"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

U sko P aananen

S I R K K U

LAUKAAN TAIDEKASVATTAJA VUOSIKYMMENIEN AJAN

Innostajana

TÄÄLLÄ ON SIR KK U - HEI!

Tulisitko K alluntuvalle tors- tai-iltana? M ulla olisi yks kiva ju ttu . Siiri-Elisa N iem inen osaa innostaa. H än en toim in­

taansa voisi luonnehtia valoi­

san keveäksi. H än on hyvin isänm aallinen ja uskonnolli­

nen, m uttei ahdasm ielinen.

K otiseututyö on isänm aalli­

suutta parhaim m illaan.

V oidaanko L aukaasta käyt­

tää nim itystä kulttuuripitäjä?

O nko tälle k atetta? M onilla on sellainen m ielikuva, e ttä L a u ­ kaa on ollut sodan jälkeisinä vuosikym m eninä henkisesti hyvin vireä, m utta rak e n n e ­ m uutosten seurauksena se on jo jo ten k in taan tu n u t. Kun L aukaan kulttuurieläm ää pyr­

kii arvioim aan, niin Siiri-Elisa N iem inen on oleellinen osa sii­

tä.

M itä on laukaalaisuus? O n ­ ko se en nakkoluulottom an m aaperän m uovaam ista tänne m uuttaville? V aik uttaa aina­

kin siltä, e ttä uudet tulokkaat pääsevät helposti kiinni lau­

kaalaisiin kuvioihin. T oivo tta­

vasti laukaalaisuus on myös huolenpitoa lähim m äisistä.

V äestön ikärak enn e on edulli­

nen.

L aukaalainen harrastustoi- mi on m onipuolista. Siitä osoi­

tuksena m m. L au k aan tea tte ri, k u o rot ja kirjoittajat. K otiseu­

tujuhlat yllättävät positiivisesti jo k a kesä. K uvataideharrasta- jilla on toim intaa m u tta ei siten kuin p ari vuosikym m entä sit­

ten.

L aukaassa alkukipinän saa­

neita taiteilijoita on kym m eniä eri puolilla Suom ea, joukossa on myös kansainvälistä ju lk i­

suutta saaneita.

K u lttuuriharrastuksen tak a ­ na on jou kk o aktiivisia ihmisiä.

M onta py yteetöntä lähtöä.

N äitä kullanarvoisia ihmisiä löytynee tusinan verran. Sirk­

ku on tim antti.

60—70-luvuilla kehittyneille kuvataideleireille osallistui myös m uita kuin laukaalaisia.

V altio osallistui rahoitukseen.

K uvataideleirit toim intansa ai­

kana tekivät L au k aata tu n n e ­ tuksi. U seat pitkälle päässeet kuvataidem aalarit ovat uransa aloittaneet L aukaassa.

Ei ole ihm eteltävää, jos Sirkku oli hyvin tyytäm ätön siitä, e ttä kuvataideleirin jä r­

jestäm inen L aukaassa pääsi loppum aan. L au kaan tea tte ria Sirkku luotsasi n. 15 vuoden ajan.

34

(2)

Sarokaislat perustettu 1950

Siiri-Elisa N iem inen tuli L aukaaseen nuoriso- ja raittiu- sohjaajaksi 5.10.1950 jatk u en 80-luvun alkuun saakka. T ä­

m än jälkeen hän on osallistu­

n ut täysipainoisesti k u lttu uri­

toim en vetäjän rooliin. Kallun- tuvan kesän ohjelm at, suunnit­

telu ja to teu tu s ovat usean vuo­

den ajalta hän en käsialaansa.

N e jatk uv at entiseen tapaan.

V aikka Sirkku on innostava, taiteellinen ja joskus oikukas­

kin hänessä on raudanlujan projek tijo htajan om inaisuuk­

sia. Syksyllä laadittu , tulevan kesän ohjelm a to te u tu u lähes­

tulkoon kellon tarkkuudella.

N äin on käynyt useana kesänä.

P orukan h etkittäinen k in "velt­

to us” näy ttää Sirkkua harm it­

tavan.

M enin syyskuisena iltana v. - 91 Sirkun luokse juttelem aan näistä neljästä vuosikym m e­

nestä, jo tk a hän on ollut viran­

haltijana ja kulttuuriaktiivina Laukaassa.

N uoriso- ja partiotoim inta olivat 50-luvulla hyvin vireitä.

N uorisoseura toim i m onilla kylillä. L eppävedellä M iettiset olivat vetäjinä, V alkolassa M artti N ikam aa, Palvajärvellä toim i N uorisoseuran lisäksi op in to kerh oja jn e. P artiolip­

pukuntia oli enim m illään 12.

Partiotoim innan vireydestä kuuluu suuri ansio H eikki M a­

liselle.

Y LITY ÖTU NTEJA E I LAS­

K ETTU

L au kaa oli väestörikas kun­

ta jo 50-luvulla. K untarakenne oli silloin erilainen. V altaosa väestöstä asui kylissä. T aaja­

m at olivat pieniä. N iinpä aktii­

vinen toim inta sijoittui kyllin.

Sirkku toteaa: Oli kiva kiertää kylissä, lautakunnan jäsen et­

kin osallistuivat. Silloin opin näk em ään, että kulttuurihar- rastus ei ole rahasta kiinni. Sit­

ten m yöhem m in, kun ruvettiin puhum aan ylityökorvauksista, todellinen — aito harrastus al­

koi laskea. H uom aan, että Sirkku suorastaan huolestuu.

K un selailee Sirkun ansiok­

kaita leikekirjoja voi vain häm ­ m ästellä toim innan m onipuoli­

suutta ja laajuutta. K ulttuuri- pitäjän perusta ilmeisesti ra ­ kennettiin silloin. L ehtileik­

keistä voi myös n ähdä, että Sirkku rakenteli 50—60-luvuil- la system aattisesti yhteysver­

koston eri kulttuuritahoihin, kuten m m. yliopistoon, lehdis­

töö n, opetusm inisteriöön, kunnallisliittoon ja m useoihin.

O hjelm an vaihdosta ja vierai­

luista voi päätellä, e ttä Sirkku oivalsi hyvän perusasian: Kun teet palveluksen, niin saat vas­

tapalveluksen.

Järjestönuorten teatteri kurssi 1960 ohjausvuorossa Siiri-Elisa Nieminen (analysointia) ohjaustyötä tarkkailee teatterinjohtaja Aino Mattila.

35

(3)

LAUKAA VOITTI läänin ensimmäiset kuntien väliset nuorten harrastuskilpailut 22.-23.4. 1961. Palkintojen jakotilai­

suuteen eivät kaikki edustajat päässeet opiskelu- ja työesteiden vuoksi.

Kuvassa takana vasemmalta: Tuula Pekkola, Kari Jussila, Jyrki Jussila, Helmi Pääkkönen, Seppo Salonen, Markku Lahtinen, Risto Lampi ja Reijo Helinä. Istumassa vas. Anneli Riipinen, Marja-Leena Sarvi, Heikki Määttänen, Maija- Liisa Jäppinen, Ritva-Liisa Järvinen ja Kaisa-Liisa Määttänen. Edessä: Kirsti Pekkola ja Siiri-Elisa Nieminen Nuoret edustivat eri järjestöjä ja taidekerhoja eri puolilta pitäjää.

Sirkku kertoo: H enkisten kilpailujen ohella Laukaassa käynnistyi 50-luvulla kuvatai- d eleiritoim intaa. A ivan ensim ­ m äinen kuvataidekoulutus ta ­ p ahtui siten, että 16-vuotias lahjakas tyttö H ilkka H au kk a lähetettiin oppiin K orpilahden P utkilah teen stipendiaatiksi.

H uom asin pian, e ttä L au­

kaassa oli runsaasti lahjakkaita nuoria. N iinpä täällä aloitettiin kuvataideleirin pitäm inen.

Talvella kerhoissa saatiin alku- harjoittelua kesän leirejä v ar­

ten. Leirit m uodostuivat p e ­ rus- ja jatkokursseista.

O len m onissa yhteyksissä

p ann u t m erkille, että Sirkku arvostaa erityisesti 50-luvulla järjestettyjä henkisiä kilpailu­

ja, kuten näytelm ä-, runo- ja laulukilpailut. T ätä kilpailuasi­

aa hiem an ihm ettelen.

Sirkku toteaa: Kilpailussa oli aina ulkopuoliset arvosteli­

ja t ja niihin sisältyi p alautek es­

kustelut. Ne veivät kehitystä eteenpäin. Kilpailussa seu rat­

tiin m uiden esityksiä — o p it­

tiin. Kilpailussa saatiin esiinty­

m isvarm uutta ja sam alla sol­

m ittiin tuttavuuksia. M oni­

puolinen palautekeskustelu il­

m eisesti oli kilpailujen tärkein anti.

V arhaislapsuus antaa vas­

tauksia Sirkun m onipuolisen taiteellisuuden kasvulle. Ää- neenlukem ista h arrastettiin kotona. M eitä lapsia oli 7, jo ­ ten laulukuoron saimme om as­

ta tak aa. K oivuhalot olivat pii- rustusalustoina. Kotini oli m aanviljelyspaikka. Eläim iä oli joku lajiaan, ku ten sen ajan om avaraistalous edellytti.

Isää hän m uistaa erityisellä läm m öllä. H än leikki m eidän kanssa ja järjesti pikkutilantei- ta, joissa voimm e kokea onnis­

tum ista. Sirkku arvostaa edel­

leenkin henkisiä kilpailuja.

36

(4)

Osa lasten kuvataidekerhosta kirkonkylän vanhalla kansakoululla 1960.

KUNNIOITETTAVA LUKIJA

M e id ä n pitäisi k esku stella. T e id ä n ja m inun.

M ik s i? kysytte. K e n tie s k ysytte toisen kin k erran I I s a a d e s s a n n e a ih e e n . A ih e o n : me itse. Te ja

|| m inä. Se on : eläm ä.. E läm ä ei o le yksise litte in en I I käsite. Se ei o le käsite la in k a a n . Se ei o ie selvä e ikä v a rm a eikä sillä o le norm eja. M e em m e v o i tajuta sitä s a m a lla ta v a lla Te ja m inä, e m m ekä y m m ä rtä ä y h tä k ip e ä n k irk k a a sti I I kuin e rä s n u o ru k a in e n , jo k a sa n o i, n u o riso n

itse m u rhatilastoja tutkie ssaan :

|| — S iin ä he k y llä tekevät virhe en . E lä m ä on

|| h ien o a sia .

Eläm ä v o id a a n siis h eittää p o is kuin vaate .

|| Polttaa tu h ka k si kuin tu p a k k a , tuh ota kuin s a a ­

li lis. Se v o id a a n m u o va ta tiileksi, m ursk ata kuin kivi ja liim ata kuin la a sta ri: r a h a a n , työ h ö n ,

|| hyvinvointiin , viettien tyyd yttä m ise e n . S e voi- J d a a n m y ö s rajata: kristityn ja ateistin m a a il-

|| m a n k a tso m u ksiin : täyttää k irk o lla ja a lk o h o lilla . 22 M u tta se ei o ie m e id ä n e lä m ä ä m m e .

Se o n v u o situ h a n sia e n n e n m eitä e lä n e id e n

|| kansoje n e re h d y ste n ja on n istu m iste n sum m an IV h yvä k si k ä y ttö ä . O m a k s u m is ta ja e te e n p ä in v ie -

|| mistä. Te ja m in ä voim m e tä y ttä ä itsem m e:

tieteellä, sivistyk se llä , h isto ria lla , u sk o m u k silla ,

|| tavo illa ja k irk o s sa k ä y m ise llä . M u tt a se ei o le

|| T eidän e ik ä m inu n e lä m ä ä n i. S e on satojen vuosien su k u p o lv ie n e lä m ä ä m eissä. Se o n lai-

|| n a va a tte issa la a h u sta m ista , jossa rasitteet n ä k y - l | vät: k iiree nä, le votto m u uten a, v ä sy n e isy y te n ä , 1 } e lä m ä ä n k y llä sty m ise n ä , se u ra llisu u te n a , ra h a n

|| ah n e u te n a, e lä m ä n ta rk o itu kse tto m u u te n a eli:

elä m ä stä p o is p u to a m ise n a .

|| Kaj M u n k in ajatus:

I l — E lä m ä n tark oitu s m eissä v o i toteutua sil- k i m ä n rä p ä y k se n ä .

O n lo h d u llin e n . M u tta ei selitä k a ik k e a . Se jättää toivon ja so k e a n u sk o m u k se n v a ra a n toteutum isen m ah d o llisu u d e n . S e lla is e n a a n se ei o le e lä m ä ä . E lä m ä n tarkoitu ksen toteutum inen v o i ta p a h tu a silm ä n rä p ä y k se n ä . S e o n a sia n toin en puoli. Se on m yö s totta. M u tta e lä m ä n tarkoitu s v o i o lla jatkuvasti h e h k u v a s s a s ilm ä n ­ rä p ä y st e n sarjassa T e id ä n ja m inun k o h d a l­

la m m e e lä v ä ä totuutta. E lä m ä ä m eissä. M e id ä n e lä m ä ä m m e . Eikä se o ie olettam us. Se o n tä ssä ja nyt ta p a h tu v a a totuutta. Jos Te ja m inä o lem m e k o k e n e e t täm än. T ie d ä m m e J u m a la n lä s n ä o lo n . Eikä siinä o le toivoa, olettam usta.

O n v a in ta pa h tu m a a . J a tk u v a a ta pa h tu m a a . S e on : e lä v ä sti koettua, rajoitta m aton ta, tunte­

m attom an tod ellisuu d en tuntemista.

M e id ä n eläm ä m m e o n a in o a la a tu in e n . Sitä ei v o i rin n a s ta a toiseen e lä m ä ä n . T e id ä n ja m inun e lä m ä n i on ainutkertainen. Te ja m inä em m e o le sam a. Eläm ä on k e rta k a ik k in e n Teille ja k e rta k a ik k in e n minulle. Te ja m inä voim m e tu n ­ tea e lä m ä m m e m ah d ollisu u d e t, tutustua siihen.

Eik ä silloin va ik u ta vu o sisa d a t, ei k a n s a k u n n a t . Se on ain u tk e rtain e n tilaisu us k o k e a to d e lli­

suutta v a p a a n a k ahleista! V u o sisa to je n k a h ­ leista. Sivistys, o p p i ja taid e o va t v ä lin e a rv o ja e lä m ä ä n . M u tta ei itse e lä m ä ä m eissä. Se o n T e id ä n ja m inun om istu ksessam m e. A in o a s t a a n T e id ä n ja m inun.

T a p a , jolla Te ja m in ä k o h ta a m m e o m a n eläm ä m m e, m ä ä rä ä , e lä m m e kö me, va i v u o s i­

s a d a t m eissä. T eidän ja m inun e lä m ä m m e o d o t ­ ta a m ielen av o im ia o v ia k a u n e u sa rv o ille u rh e i­

lussa, u s k o n n o ss a ja taiteissa. S iilo in

— E lä m ä on h ien o asia.

37

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Esa Lehtinen, Sirkku Aaltonen, Merja Koskela Elina Nevasaari & Mariann

Esimerkiksi mediakasvatuskonkarit Sirkku Kotilainen, Reijo Kupiainen, Sara Sintonen, Juha Suoranta ja Anu Mustonen ovat omalla tutkimuspanoksellaan vaikuttaneet

Merkittävän osan vuosista 1999–2015 Sirkku vietti Tansa- niassa, jossa filosofian opetus aloitettiin aluksi valtio-opin alai- sena filosofian yksikkönä, joka vähitellen kehittyi

Tätä tutkimusta lukiessa huomaa saman kuin monesti ennenkin: suomalaisilla naisilla olisi ollut mahdollisuus saavuttaa tasa-arvo miesten kanssa, mutta he ovat lyöneet päänsä

sesti sen teki Runeberg vasta v. Syksyn aikana molempien rakkaussuhteiden loppum inen vei Runebergin uskonnolliseen kriisiin ja hän kävi Ruovedellä ahkerasti

töönotto tai kellarin laajentam inen siten, e ttä rakennuksen alla kaiva- m attom ana ollut tila on o tettu kel- larikäyttöön. T ällöin on kuitenkin kysymys

Kahden uuden yhdistyksen perustaminen Sepän Soittoa varten kuvastaa sitä, että pelkästään kunnan varassa toiminta ei ollut.. Museoamanuenssi Sirkku Mäkelä” kertoi, että

Näin puheli H elm i itku silm issä.. Ihm inen,