• Ei tuloksia

Kant ja formaalinen logiikka

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kant ja formaalinen logiikka"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

I

m m an u el Kan t (1724–1804) ei ole jä ä n yt logiika n h is- t or ia a n su u r en a u u dist a ja n a t a i edes a ja t t elija n a , jon - ka formaalia logiikkaa koskevia käsityksiä pidettäisiin filos ofis es t i m ielen k iin t ois in a t a i h ed elm ä llis in ä . H ä n en t u n n et u n vä it t een sä m u k a a n logiik a ssa ei ole Ar is- t ot eleen jä lkeen voit u ot t a a yh t ä ä n a in oa a a skelt a sen en em - pä ä et een ku in t a a kseka a n pä in , m ist ä voi pä ä t ellä sen m u o- dost a va n su ljet u n ja t ä ydellisen k ok on a isu u den .1

Lien ee ilm eist ä , et t ei Ka n t t u n t en u t su u r t a k a a n m ielen - kiin t oa for m a a lia logiikka a koh t a a n . Tä m ä n voi a r vella joh - t u va n t oisa a lt a edellä m a in it u st a seik a st a ; logiik k a on a i- ka a sit t en — it se a sia ssa pia n syn t ym ä n sä jä lkeen n oin 350- lu vu lla eKr . — sa a vu t t a n u t t ä ydellisyyt en sä , “t iet een va r - m a n k u lu n ”, m in k ä vu ok si sen pa r issa ei ole en ä ä sa a vu - t et t a vissa m it ä ä n m er k it t ä vä ä . Toisa a lt a t ä m ä n t ä ydellis- t ym isen voi a r vella joh t u va n n im en om a a n kyseisen t iedon - a la n vä h ä ver isyydest ä , siit ä et t ei logiik a ssa ylipä ä n sä ole sa a vu t et t a vissa ka a n m it ä ä n , m ikä h er ä t t ä isi er it yist ä m ie- len k iin t oa .2

Om a n vu osisa t a m m e n ä köku lm a st a ka t soen t ä lla iset la u - su n n ot n ä yt t ä yt yvä t lä h in n ä osoit u ksen a kir joit t a ja n sa t ie- t ä m ä t t öm yydest ä t a i lu ovu u den pu u t t eest a . Se m it ä logii- ka n a la lla on t a pa h t u n u t vu oden 1879 jä lkeen osoit t a a epä i- lemättä Kantin käsitykset täydellisesti vääriksi.3 Miksi sitten t u h la t a pa in om u st et t a a ih eeseen — Ka n t in k ä sit yk seen for m a a lisen logiika n lu on t eest a — joka n ä yt t ä ä oleva n ker - t om u s pelkist ä er eh dyksist ä ja ikia ika isen a r ist ot eelis-pr o- t est a n t t isen logiik a n per in t een la m a u t t a va st a pa in ost a ?

Syit ä on a in a k in k a k si. Toisa a lt a Ka n t in logiik a n lu on - n et t a k osk evien k ä sit yst en t a r k a st elu joh t a a m eidä t h yvin n opea st i t r a n ssen den t a a lifilosofia n ydin a lu eille, esim er kiksi n ä kem ykseen geom et r ia st a ja a r it m et iik a st a syn t eet t isin ä

ja a pr ior isin a t iet ein ä , joiden m a h dollisu u s per u st u u a va - r u u t een ja a ik a a n pu h t a a n h a va in n oin n in m u ot oin a . Toi- sa a lt a Ka n t in va ik u t u s m yöh em piin a ja t t elijoih in on ollu t t a va t t om a n su u r i m yös logiik a n ja m a t em a t iik a n filosofi- a n a la lla . E sim er k k ejä posit iivisest a va ik u t u k sest a ova t Got t lob F r egen ja Ch a r les S. P eir cen logiik a n t eor ia t , H en - r i P oin ca r én “pu oli-in t u it ion ist in en ” ja L.E .J . Br ou wer in ja h ä n en seu r a a jien sa in t u it ion ist in en m a t em a t iik a n filoso- fia . It se a sia ssa k ok o a n a lyyt t isen filosofia n t a i a in a k in

“sem a n t t isen t r a dit ion ” h ist or ia voida a n k ir joit t a a pit k ä - n ä a la viit t een ä Ka n t in oppiin syn t eet t is-a pr ior isest a .4 Yleinen, erityinen ja transsendentaali logiikka

Se logiik k a , jon k a Ka n t t u n si ja jot a h ä n opet t i logiik a n lu en n oilla a n Kön igsber gissä vu odest a 1765 lä h t ien , edu s- t i per in t eist ä viisa u t t a , a r ist ot eelist a syllogism ien t eor ia a lisä t t yn ä pien ellä m ä ä r ä llä m yöh em pien vu osisa t ojen kir ja - viisa u t t a . Ar ist ot eelisessa logiik a ssa t a r k a st ella a n ka t ego- r isia a r vost elm ia , so. a r vost elm ia , jot k a ova t m u ot oa “S on P”, m issä “S ” on su bjek t it er m i ja “P” on pr edik a a t t it er m i.

Tä t ä per u sm u ot oa m odifioida a n er i t a voilla : (1) liit t ä m ä l- lä siih en k va n t it eet t i: pr edik a a t t it er m i pr edik oida a n k a i- k ist a , joist a k in t a i jost a k in yh dest ä t iet yst ä oliost a ; (2) liit - t ä m ä llä siih en kva lit eet t i: pr edika a t t it er m i m yön n et ä ä n t a i k iellet ä ä n su bjek t it er m ist ä ;5 (3) liit t ä m ä llä siih en m oda li- t eet t i; a r vost elm a on a podik t in en eli vä lt t ä m ä t ön , pr oble- m a a t t in en eli (pelkä st ä ä n ) m a h dollin en t a i a sser t or in en eli a k t u a a lin en . N eljä s m odifik a a t io on er ot t a a k a t egor in en a r vos t e lm a m u ot o d is ju n k t iivis e s t a ja h yp ot e e t t is e s t a a r vost elm a m u odost a (con sequ en tia). P ä ä t elm issä er ot et a a n syllogist iset pä ä t elm ä t , “vä lit ön ” pä ä t t ely sekä joit a in m u it a , k u t en h ypot eet t iseen a r vost elm a m u ot oon liit t yvä t k la ssi-

k a n t JA

FO RMAALIN EN LO GIIKKA

Anssi Korhonen ja Risto Vilkko

Nykyisellä ns. modernin logiikan aikakaudella Kantin logiikan filoso- fiasta puhutaan usein lähinnä hupaisana historiallisena

anekdoottina — osoituksena siitä, kuinka suuresti nerokin voi erehtyä. Kanthan tunnetusti katsoi, että formaalinen logiikka sai täydellisen muotoilunsa jo Aristoteleen kirjoituksissa yli kaksi tuhat- ta vuotta sitten. Viimeisten sadan vuoden kehityksen valossa tällai- nen näkemys vaikuttaa tietysti ensi kuulemalta lähinnä antiikkiselta.

Tämän kirjoituksen tarkoitus on vakuuttaa lukija siitä, että Kantin

logiikan filosofia on useammastakin eri syystä ehdottomasti ymmär-

tämisen arvoinen.

(2)

set m od u s pon en s ja m od u s tollen s.

Tä m ä k a ik k i on per in t eist ä viisa u t t a , jot a Ka n t vä lit t i eteenpäin opiskelijoille logiikan luennoillaan.6 Ar ist ot eelin en (“for m a a lin en ”) logiik k a m u odost a a k u it en k in va in pien en osan tieteestä, jota Kant nimittää “logiikaksi”. Puhtaan järjen k ritiik issä Ka n t ja ka a logiika n seu r a a va lla t a va lla :7 Ka n t ille logiikka on t iede ym m ä r r yksen sä ä n n öist ä ylipä ä n sä ,8 t a r - kem m in sa n ot t u n a ym m ä r r yksen oikea a kä yt t öä koskevist a sä ä n n öist ä . Logiikka ja ka u t u u yleiseen ja er it yiseen jä r jen - k ä yt t öön ja n ä it ä k osk eviin sä ä n t öih in , t oisin sa n oen ylei- seen ja er it yiseen logiikka a n .9 E r ot t elu n per u st a n a on m u o- don ja sisä llön vä lin en ka h t ia ja ko. Ylein en logiikka on pu h - t a a st i m u odollist a eli se r a joit t u u jä r jen k ä yt ön m u odolli- seen a spekt iin . Se sisä lt ä ä “n e eh dot t om a n vä lt t ä m ä t t öm ä t s ä ä n n öt , joit a ilm a n ei es iin n y m in k ä ä n la is t a jä r je n - k ä yt t öä ”.10 Tä m ä lu on n eh din t a ei ole psyk ologist in en t o- t ea m u s va a n sisä lt ä ä n or m a t iivisen elem en t in , jok a er ot - t a a t oisist a a n pu h t a a n ja sovellet u n yleisen logiik a n . P u h - t a a lla yleisellä logiik a lla “ei ole m it ä ä n t ek em ist ä em pii- r is t en p er ia a t t eid en k a n s s a eik ä s e [...] la in a a m it ä ä n psyk ologia lt a , jolla ei sen t ä h den ole m in k ä ä n la ist a va ik u - t u st a ym m ä r r yk sen k a a n on iin ”.11 Kä yt ä n t öön sovellet t u - n a ylein en logiik k a ei k u it en k a a n ole r iippu m a t on psyk o- logisist a , t oisin sa n oen em piir isist ä per ia a t t eist a . Ka n t in m u k a a n k ä yt ä n t öön sovellet t u a yleist ä logiik k a a ei voida k u t su a “ym m ä r r yk sen yleisek si k a a n on ik si” sen en em pä ä ku in “er it yist iet eiden or ga a non iksika a n ”, va a n lä h inn ä “ylei- sen ym m ä r r yk sen a pu vä lin eek si”.12

E r it yin en logiik k a — t a i pa r em m in k in er it yiset logiik a t

— pu olest a a n sisä lt ä ä n e sä ä n n öt , jot k a ova t vä lt t ä m ä t t ö- m iä t iet yn la isia olioit a k osk eva n oik ea n (“rich tig”) a ja t t e- lu n k a n n a lt a .13 N ä illä logiik oilla h ä n t a r k oit t a a loogisen a ja t t elu n sovellu ksia er it yst iet eissä . E r it yist ä logiik k a a on esim er kiksi t iet yn er it yist iet een m et odologia . Tä llä n im ellä Ka n t viit t a a m yös siih en yleiseen logiika n per u sopet u kseen , jot a t a r jot t iin Sa ksa n ja It ä va lla n yliopist oissa 1700- ja 1800- lu vu illa ot sik oilla “P r opä deu t ik der Wissen sch a ft en ” ja

“P h ilosoph isch e P r opä deu t ik ”.14

“Erityislogiikoista” Kantin tutkii Puhtaan järjen kritiikissä t r a n ssen den t a a list a logiikka a , joka t a r koit t a a yksin ker t a i- sest i m et a fysiik a n logiik k a a , so. olioit a ylipä ä n sä k osk e- va n k or r ek t in a ja t t elu n sä ä n t öjä sik ä li k u in oliot ova t m e- tafysiikan tutkimuskohteena. J okainen logiikka, niin puhdas ylein en k u in er it yist en t iedon a lojen logiik a t ja k a u t u u vie- lä a n a lyt iik k a a n ja dia lek t iik k a a n . N ä ist ä edellin en k a t - taa järjen toimintojen perustavat, konstitutiiviset periaatteet, jot k a m ik ä t a h a n sa t iedoit sem ist a pa h t u m a edellyt t ä ä . Si- ten analytiikan periaatteet ja säännöt muodostavat kaanonin, t ot u u den for m a a lisen ja sit en n ega t iivisen kr it eer in .15 Dia - lek t iik k a sisä lt ä ä n e sä ä n n öt , joiden a vu lla voida a n t u n - n is t a a , et t ä jok in ei k ä y yk s iin t ot u u d en m u od ollis t en k r it eer ien k a n ssa . Tyypillin en esim er k k i dia lek t iik a st a on loogist en vir h epä ä t elm ien (pa r a logism ien ) t u n n ist a m in en . J ärjen puhtaalla, ei-empiirisellä käytöllä on puhtaudestaan h u olim a t t a m yös sisä llöllin en a spek t in sa . Ku n for m a a li lo- giik k a m u odollisen a oppin a a bst r a h oi k aik esta t iedon si- s ä llös t ä eli k a ik es t a t ied on s u h t ees t a s en k oh t ees een , t r a n ssen den t a a lin en logiik k a on sisä llöllist ä ; sen la it ova t la k eja jä r jen ja ym m ä r r yk sen su h t eest a olioih in t a i t iedon k oh t eeseen sik ä li k u in t ä m ä su h de on a priori.16 Tr a n s- sen den t a a lin en logiik k a ei ole siis sen en em pä ä pu h da st a k u in sovellet t u a yleist ä logiik k a a . Sen t eh t ä vä n ä on t eh dä selk oa a ja t t elu n la eist a sek ä syn t eet t is-a pr ior isen t iedon m a h dollisu u dest a ja eh doist a . Tr a n ssen den t a a lisessa logii- ka ssa on kyse a in oa st a a n “ym m ä r r yksen ja jä r jen per u sla u - s eis t a , m u t t a va in s ik ä li k u in n e viit t a a va t a p r ior is iin

objekt eih in eivä t kä , ku t en yleisessä logiika ssa , er ot u kset t a sek ä em piir iseen et t ä pu h t a a seen jä r jen t iet oon .”17 Toisin sanoen juuri transsendentaalisen logiikan tehtävänä on viedä Pu h taan järjen k ritiik k i pä ä t ök seen sä .

Entä formaalinen logiikka?

Mih in Ka n t in esit t ä m ä ssä ja ot t elu ssa sijoit t u u for m a a lin en logiikka ? Yleisen logiika n erotta a “erityislogiikoista” muodon ja sisä llön vä lin en va st a k k a in a set t elu , jot en for m a a lin en logiikka ku u lu u yleisen logiika n a la a n , pu h t a a seen yleiseen logiik k a a n , jok a on er i t iedon a loist a k a ik k ein yleisin ja k a t t a vin . Se on jä r jest ä k u m pu a va a t iet oa , jon k a per ia a t - t eet r a joit t u va t jä r jen it sen sä m u odolliseen k ä yt t öön .18 P u h da s ylein en logiik k a on pu h da st a , k osk a se er ot u k se- n a sovellet u st a yleises t ä logiik a st a a bst r a h oi a ja t t elu n em piir isist ä (esim er kiksi psykologisist a ) eh doist a ja er ot u k- sen a t r a n ssen den t a a lisest a logiik a st a se a bst r a h oi t iedon ja t iedon koh t een vä lisist ä a pr ior isist a eh doist a . P u h da s ylei- n en logiik k a on yleist ä , k osk a se ylit t ä ä k a ik k i m a h dolli- set t iedon koh t eiden er ot jä t t ä m ä llä n e yksin ker t a isest i h u o- m iot t a . Toisin sa n oen pu h da s ylein en logiik k a a bst r a h oi k a ik est a t iedon sisä llöst ä , n iist ä olioist a joit a t iet om m e k osk ee, ja sit en m yös n iist ä in h im illist en k yk yjen er it yis- piir t eist ä , joiden a vu lla n ä ist ä k oh t eist a sa a da a n t iet oa . P u h t a a n yleisen logiik a n ja loogisen m a h dollisu u den k ä - sit t een pä t evyysa lu et t a eivä t siis r a joit a t iedon lä h det t ä koskeva t er ot ja r a joit u kset . Ylein en logiikka sovelt u u sekä jä r jen t iet oon et t ä a ist ih a va in n on a vu lla sa a t u u n t iet oon . Toisa a lt a , k osk a t r a n ssen den t a a lisen idea lism in m u k a a n t iedon k oh det t a ja t iedon lä h det t ä k osk eva t er ot ova t osit - t a in sa m oja , ylein en logiik k a ylit t ä ä m yös ilm iöm a a ilm a n ja olioiden sin ä n sä vä lisen r a ja n .19 Koska pu h da s ylein en logiik k a t a r k a st elee a in oa st a a n loogist a m u ot oa ,20 se voi t oim ia ä a in oa st a a n ym m ä r r yk sen ja jä r jen k a a n on in a ja t a r jot a sella isen a n ega t iivisen k r it eer in t ot u u delle: k a ik k i m ik ä on r ist ir iida ssa pu h t a a n yleisen logiik a n sä ä n t öjen k a n ssa , on epä t ot t a21 — olion sin ä n sä kä sit e on siis loogi- sest i r ist ir iida t on , r ist ir iida t t om a st i a ja t elt a vissa , ku n a ja t - t elu ym m ä r r et ä ä n n iin k u in se pu h t a a n yleisen logiik a n n ä k ök u lm a st a on ym m ä r r et t ä vä .22

Ka n t in k ä sit yst ä for m a a lisest a logiik a st a (F L) lu on n eh t i- va t seu r a a va t t eesit :

(F L-1) F L a bst r a h oi t iedon su h t eest a sen objek t iin , n ii- h in olioih in joit a t iet om m e k osk ee; sit en F L:n la it k os- k eva t k a ik en jä r jen k ä yt ön m u ot oa ; sit en

(F L-2) F L:n t ot u u det ova t a pr ior isia ; ja

(F L-3) er ot t elu ssa k ä sit e vs. k ä sit t een a la a n k u u lu va t oliot , F L r a joit t u u pelk k iin k ä sit t eisiin ja n iiden vä li- siin su h t eisiin ; sit en

(F L-4) F L:n t ot u u det ova t a n a lyyt t isia .

Ka n t in t eor eet t isessa filosofia ssa m u odon ja sisä llön vä li- n en va st a k oh t a ym m ä r r et ä ä n er ot t elu n a k ä sit t een ja sen k oh t een t a i a la n vä lillä .23 F or m a a lin en logiikka r a joit t u u lu on t een sa vu oksi t a r ka st elem a a n yksin om a a n kä sit t eiden vä lisiä su h t eit a , sit ä m in k älaisia eli m in kä lajisia oliot ova t . F or m a a lin logiik a n t ot u u det ova t Ka n t in k r it eer eiden m u - k a is es t i s iis a n a lyyt t is ia t ot u u k s ia , jot k a a r t ik u loiva t k ä sit t eellisiä st r u k t u u r eit a , n iit ä m u ot oja , joih in k a ik k i- en a r vost elm ien t ä yt yy m u k a u t u a sisä llöst ä r iippu m a t t a . Tä ssä yh t eydessä on t a r peen t eh dä olen n a isen t ä r k eä t a r - k en n u s. Ka n t er ot t a a t oisist a a n a n n et u t (gegeben e) ja t eh -

(3)

dyt (gem ach te) kä sit t eet .24 F or m a a lin logiika n a n a lyyt t iset a r vost elm a t ilm a iseva t vä it t eit ä , jot k a per u st u va t “va lm ii- den ”, a n n et t u jen k ä sit t eiden a n a lyysiin , n iiden pilk k om i- seen osa käsitteisiin. Koska forma a li logiikka on a na lyyttista, loogiset m u odot ja n iih in per u st u va t loogiset per ia a t t eet ja pä ä t t elyt r a joit t u va t “disk u r siivisen ” (a n n et t u jen k ä sit - t eiden a vu lla t a pa h t u va n ) a ja t t elu n m u ot oih in . Sikä li ku in a ja t t elem m e yksit yisolioit a ja n iiden om in a isu u ksia ja t eem - m e n ä it ä k osk evia pä ä t elm iä , t oim in t a m m e ja sen per u s- t a n a oleva t per ia a t t eet ja pä ä t t elym u odot eivä t per u st u a n - n et t u ih in va a n t eh t yih in eli k on st r u oit u ih in k ä sit t eisiin . Sit en t ä lla in en t oim in t a k u u lu u for m a a lin logiik a n u lk o- pu olelle, sillä sen k ä sit t eellist ä m in en ei ole a n a lyyt t ist a t oim in t a a , va a n olen n a isest i yk sit yisolioit a k osk evien k ä - sit t eiden t ek em ist ä t a i k on st r u oin t ia .

Parhaan esimerkin tästä “intuitiivisesta” — so. intuitioihin (A n s ch a u u n g) p e r u s t u va s t a — t oim in n a s t a t a r joa va t geom et r ia ja a r it m et iik k a . E n sim m ä isen k r it iik in t r a n s- sen den t a a lisessa m et odiopissa Ka n t t a r ka st elee filosofisen ja m a t em a a t t isen t iedon ja t odist u sm en et elm ien er oja . F i- losofin en t iet o on t iet oa , jon k a jä r k i sa a vu t t a a k ä sit t eist ä a n a lyysin a vu lla , k u n t a a s m a t em a a t t in en t iet o per u st u u k ä sit t eiden k on st r u k t ioon .25 Tä ssä on siis kyse edellä esi-

t et yst ä a n n et t u jen ja t eh t yjen k ä sit t eiden vä lisest ä er os- t a . Ka n t ot t a a esim er k ik si k olm ion k ä sit t een :

Olet t a k a a m m e et t ä filosofille on a n n et t u k olm ion k ä sit e ja et t ä h ä n en t eh t ä vä n ä ä n on om a lla t a va lla a n sa a da sel- ville, m ikä on sen kulmien summ a n su hde suora a n ku lma a n.

H ä n ellä on a in oa st a a n k olm en su or a n r a ja a m a n k olm i- k u lm a isen k u vion k ä sit e. Ta r k a st elee h ä n t ä t ä k ä sit et t ä

k u in k a k a u a n t a h a n sa , h ä n ei k osk a a n t u ot a m it ä ä n u u t - t a . H ä n voi a n a lysoida ja selven t ä ä su or a n t a i k u lm a n t a i lu vu n k olm e k ä sit et t ä , m u t t a h ä n ei k osk a a n pä ä se k ä sik - s i yh t een k ä ä n om in a is u u t een , jok a ei jo s is ä lly n ä ih in k ä sit t eisiin .26

Kolm ion k ä sit e ei ole “a n n et t u ” k ä sit e, jon k a sisä lt ö t yh - jen ee sen osa k ä sit t eisiin (olla t a sok u vio, olla su or a viiva i- n en , olla k olm is ivu in en ) ja jon k a s it en voi ym m ä r t ä ä pilk k om a lla se n ä ih in osiin . Kolm ion k ä sit t een ym m ä r t ä - m in en ja sit ä k osk evien vä it t eiden t odist a m in en edellyt - t ä ä t iet oa siit ä m it ä t ä llä k ä sit t eellä voida a n t eh dä . Ma t e- m a a t t is t en k ä s it t eid en t a p a u k s es s a t ä m ä t oim in t a on k ä s it e t t ä va s t a a va n ob je k t in k on s t r u oin t i p u h t a a s s a in t u it iossa .27

Moder n in logiik a n n ä k ök u lm a st a a n n et t u jen ja t eh t yjen k ä sit t eiden er ossa on k yse (a in a k in osa lt a a n ) m on a disen ja r ela t ion a a lisen pr edik a a t ion er ost a . F or m a a lisen logii- ka n kä sit t eet ova t yksipa ikka isia pr edika a t t eja , ja sen a la a n k u u lu va t a r vost elm a t ilm a iseva t , m ist ä pr edik a a t eist a se k oost u u . E sim er k k i t ä lla isest a a r vost elm a st a on :

Kolm io on k olm isivu in en t a sok u vio, jon k a sivu t ova t su or ia .

P elk k ä k ä sit ea n a lyysi — n iin k u in Ka n t sen ym m ä r t ä ä — k yk en ee a in o- a st a a n pa lja st a m a a n sen , m ikä sisä l- t yy t ä lla isiin a r vost elm iin eik ä sen a vu lla “voida sa a vu t t a a om in a isu u k - sia jot k a eivä t jo sisä lly n ä ih in k ä sit - t eisiin ”. Ma t em a a t ik on a pu n a on sen sija a n k on st r u k t io, jon k a a vu lla h ä n pä ä see pelk k ien a n n et t u jen k ä sit t ei- den “u lk opu olelle”. Tä llä t a voin h ä n kyken ee t odist a m a a n esim er kiksi geo- m et r isia ku vioit a koskevia vä it t eit ä .28 Tä lla isen t odist u k sen esit t ä m in en m oder n in logiik a n k ielellä edellyt t ä ä huomattavasti monimutkaisempia loo- gisia m u ot oja — r ela t ion a a lisia pr edi- k a a t t e ja ja s is ä k k ä is iä k va n t t or i- r a k en t eit a — k u in n e m it ä Ka n t in for m a a liseksi logiika ksi ku t su m a t eo- r ia t u n n u st a a . N ä in ollen ä ä r im m ä i- n en t u lk in t a olis i s a n oa Ber t r a n d Ru ssellia seu r a t en , et t ä k ok o Ka n t in m a t em a t iik a n filosofia per u st u u vir - h eellis een k ä sit yk s een s iit ä , m ih in for m a a lin en logiikka kyken ee. Koska Kant oli hyvin selvillä siitä, että aristo- t eelin en syllogism ien t eor ia on t ä ysin r iit t ä m ä t ön t ä m a t em a a t t ist en t odis- tusten esittämiseen, hän tuli johtopää- t ökseen , et t ei m a t em a a t t in en pä ä t t ely ole pu h t a a st i m u odollist a va a n t u keu - t u u a in a pu h t a a ssa in t u it iossa t a pa h - t u va a n k on s t r u k t ioon , a p r ior is een syn t eesiin .29

Kaksi huomautusta

Ka n t ia voida a n ku it en kin lu kea m yös h yvä n t a h t oisem m in . Tä ssä yh t eydessä h u om a u t a m m e a in oa st a a n ka h dest a sei- ka st a . E n siksikin a r ist ot eelisen logiika n la a jen t a m in en m o- der n iin logiik k a a n , er it yisest i joka isella logiik a n joh da n t o-

(4)

ku r ssilla opet et t a va a n en sim m ä isen ker t a lu vu n pr edika a t t i- logiikka a n , m er kit see Ka n t in n ä köku lm a st a a st u m ist a pu h - t a a st a yleisest ä logiik a st a “er it yisen logiik a n ” a lu eelle.

P r edik a a t t ilogiik a n vä it t eet ova t n im en om a isest i vä it t ei- t ä yk silöist ä sek ä n iiden om in a isu u k sist a ja k esk in ä isist ä su h t eist a . P r edik a a t ion per u sm u ot o voida a n esit t ä ä la u se- sk eem a n a “Fx” m issä va r ia a belin “x” sija a n voida a n a set - t a a yk silöt er m i (joh on k in t iet t yyn yk silöön viit t a a va t er - m i) ja sk em a a t t isen k ir ja im en “F” sija lle yk sin k er t a in en t a i k om plek sin en pr edik a a t t i. Tä sm ä lleen sa m a a n t a pa a n t r a n ssen den t a a lisen logiika n ja m u iden “er it yislogiikoiden ” edellyt t ä m ä pr edik a a t io ei ole k ä sit t eiden vä lin en su h de, n iin k u in yleisessä logiik a ssa , va a n k ä sit t een ja objek t in vä lin en su h de.30 Ka n t in logiikka -kä sit ykseen sisä lt yy siis a in a k in peit et yst i a in ek sia , joiden per u st eella h ä n ei ole pelk k ä t r a dit ion a a lisen logiik a n k r it iik it ön seu r a a ja .

Toin en h u om a u t u s k osk ee “pu h t a a st i m u odollisen ” ja

“m a t em a a t t isen ” pä ä t t elyn su h det t a . P r edik a a t t ilogiik k a a sovellet t a essa yksilöt va lit a a n ku lloisen kin t a r peen m u ka a n t a r ka st elem a lla er ila isia yksilöa lu eit a (“kesku st elu n u n iver - su m eit a ”) ja a n t a m a lla jou k olle sk em a a t t isia k ir ja im ia so- piva t u lk in t a n iin , et t ä n e viit t a a va t n oiden yk silöiden r eleva n t t eih in om in a isu u ksiin . Tä llä t a voin voida a n esim er - kiksi “geom et r in en pä ä t t ely” esit t ä ä pu h t a a st i m u odollisen a pä ä t t elyn ä , joka sovelt u u m ih in t a h a n sa m u u h u n kin t iedon - a la a n . Tä m ä n ä yt t ä ä oleva n va st oin Ka n t in k ä sit yst ä , jon - ka m u ka a n on olem a ssa er i t iet een a loille om in a isia pä ä t t ely- m u ot oja , k u t en geom et r in en p ä ä t t ely, jok a ed ellyt t ä ä spa t ia a lisen k u vion k on st r u k t iot a pu h t a a ssa in t u it iossa ja a lgebr a llin en pä ä t t ely, joka edellyt t ä ä pu h t a a ssa in t u it iossa t a pa h t u va a “sym bolist a kon st r u kt iot a ”.31 Nä iden pä ä t t ely- m u ot ojen ja loogisen pä ä t t elyn er o ei k u it en k a a n liit y n ii- den vä lt t ä m ä t t öm yyt een t a i er ila iseen pä t evyyden a st ee- seen ; n e ova t sa m a lla t a va lla dedu k t iivisest i sit ovia k u in puhtaasti looginenkin päättely. Näiden päättelyiden ominais- laatu liittyy pikemminkin kyseisten tieteenalojen objekteihin.

Geometrisen päättelyn soveltaminen edellyttää tiettyjen geo- metristen ominaisuuksien läsnäoloa, siis eksistenssioletusten t ekem ist ä . Sa m a lla t a voin m a t em a a t t isen in du k t ion sovel- t a m in en edellyt t ä ä , et t ä objek t it joih in pä ä t t elyä sovelle- t a a n m u odost a va n t iet yn la isen m a t em a a t t isen st r u kt u u r in . Ka n t kä sit t eellist i t ä m ä n pu h u m a lla pu h t a a ssa in t u it iossa t a pa h t u va st a k on st r u k t iost a .

Prolegomena ja logiikka

H ilja t t a in (lu e: vih doin ja viim ein ) su om ek sik in , Vesa Oit - t isen a n siokka a n a kä ä n n öksen ä ilm est yn een Prolegom en an (Ga u dea m u s 1997) esipu h eessa Ka n t k er t oo h u om a n n een - sa , et t ei Pu h taan järjen k ritiik k iä olt u ym m ä r r et t y. Ka n t a r veli lu k ijoilt a pu u t t u va n h a lu a pa n eu t u a t eok seen k u n - n olla : “[...] a ja t t elu n va iva a ei viit sit ä n ä h dä , k osk a Pu h - taan järjen k ritiik k i on k u iva , h ä m ä r ä , r ist ir iida ssa k a ik - k ien t ot u n n a ist en k ä sit t eiden k a n ssa ja lisä k si pit k ä vet ei- nen”.32 Huolimatta siitä, että Kant ymmärsi teoksensa olevan t a va llista työlä ä m pi lu kea ja ken t iesä m yös h a n ka la st i a va u - t u va , h ä n oli va r sin yllä t t yn yt k u u llessa a n n im en om a a n filosofik ollegojen sa t a h olt a va lit u k sia viih t eellisyyden ja h elppot a ju isu u den pu u t t eest a . Prolegom en an a vu lla h ä n en t a r k oit u k sen a a n oli selvit t ä ä Pu h taan järjen k ritiik in la a - ju u dest a joh t u via h ä m ä r yyk siä . Ka n t lu on n eh t ii Prole- gom en a a “es ih a r joit u k s ek s i” Pu h t a a n jä rjen k rit iik k iin n ä h den ; “joh da t u kseksi ka ikkeen t u leva a n m et a fysiikka a n ”;

sekä “tutkimuksen pohjapiirrokseksi ja ohjenuoraksi”.33 J oka t a pa u k sessa Pu h taan järjen ä k ritiik in oli t a r k oit u s pysyä pu h t a a n jä r jen k yvyn k ok o a lu een ja sen r a ja t esit t elevä n ä

per u st eok sen a . Va ik k a P u h t a a n järjen kritiikin ja Pro- legom en an k a t t a m a a lu e on per ia a t t ees- sa t ä sm ä lleen sa m a , m en ee edellin en t a r - k a s t e lu s s a a n h u o- m a t t a va s t i s yvem - m ä lle yk s it yis k oh - tiin. J älkimmä isestä pu u t t u u u seit a koko systeemin perusteel- lisen ymmärtä misen

k a n n a lt a r a t k a isevia t u t k im u k sia , joih in Prolegom en assa t ok i viit a t a a n a sia a n k u u lu vissa k oh dissa . P u u t t u vist a t u t - kimuksista mainittakoon Puhtaan järjen kritiikin luvut “Puh- taiden ymmärryskäsitteiden skematismista” ja “Perusteesta, jon k a m u k a a n k a ik k i k oh t eet ylipä ä t ä ä n ja ot ella a n ilm i- öih in ja n ou m en on eih in ”; “Kok em u k sen a n a logia t : E n sim - m ä in en a n a logia . [Su bst a n ssin ] P ysyvyyden per ia a t e”; sekä a n t in om ioiden t odist u kset .34 Tu t kim u st en r in n a kka isu u den seu r a a m ist a Ka n t m u ist a a k yllä h elpot t a a viit t a u k silla Pu h taan järjen k ritiik k iin.35 Lu et t a vu u s- ja t yylipist eet m e- n evä t k ir k k a a st i Prolegom en alle — er it yisest i sen viim ei- siä osu u k sia lu k ee su or a st a a n m ielik seen .

K

ir joit u k s em m e a lu s t a a lk a en s elvä k s i t eh t y for m a a lin logiik a n t oissija in en r ooli Ka n t in fi- losofia ssa k or ost u u t a r k a st elt a essa en sim m ä i- sen k r it iik in ja Prolegom en an vä lisiä yh t e- n evyyk siä ja er oja . Pu h taan järjen k ritiik in en sim m ä ises- sä (m yös t oisessa ) pa in ok sessa Ka n t siis r a joit t i pu h t a a n yleisen logiik a n t eh t ä vä k si t oim ia va in n ega t iivisen a k r i- t eer in ä t ot u u delle sit en , et t ä t iet t y la u se voi olla t osi va in sikäli kuin se ei ole ristiriidassa yleisen logiikan lakien kanssa (k s. yllä ). Tä st ä seu r a a , et t ä la u seen t ot u u s t a i epä t ot u u s ei r a t k ea pelk ä st ä ä n for m a a lisen logiik a n a vu lla . J o pel- kä st ä ä n n ä m ä h u om a u t u kset a n t a va t ym m ä r t ä ä , et t ei Ka n t su h t a u t u n u t la in ka a n in n ost u n eest i m er kit t ä vim pien edel- t ä jie n s ä , k u t e n G . W. L e ib n izin , C h . Wolffin ja J . H . La m ber t in k a n n a t t a m a a n a ja t u k seen yleisest ä logiik a st a t ot u u den etsim isen ja löytäm isen in st r u m en t t in a . Ka n t in syst eem issä ylein en logiik k a oli yk sin k er t a isest i t iedon k riteerin ä t oim iva sä ä n n öst ö ja syst eem i.

Toisin ku in m er kit t ä vim m illä edelt ä jillä ä n , Ka n t illa ylei- nen/formaalinen logiikka esiintyy siis sivuosassa, upotettuna h ä n en t r a n ssen den t a a lifilosofia n sa r a k en n elm a a n . Va r sin lu k u isist a filosofisist a er im ielisyyk sist ä h u olim a t t a Ka n t t u n n u st i k u it en k in velk a n sa Leibn izille ja Wolffille h yvin selvin sa n oin . Wolff ja h ä n en seu r a a ja n sa 1700-lu vu lla edu s- t iva t r a t ion a lism ein een Ka n t ille ju u r i sit ä “dogm a a t t ist a h or r ost a ”, jost a h er ä ä m in en m er kit si Ka n t in a ja t t elu ssa n s.

k r iit t isen k a u den a lk u a . Leibn izin k a n ssa ä er im ielisyydet liit t yivä t en n en m u u t a logiik a n t eh t ä vä ä n ja t ila u k seen . Ma t em a a t ik k on a ja lu on n on t iet eilijä n ä pa r h a it en t u n n e- t u n J oh a n n H ein r ich La m ber t in (1728–1777) h ä n sen si- ja a n m a in it see esim er k ik si Pu h taan järjen k ritiik issä a i- n oa st a a n yh dessä sivu la u seessa ,36 h u olim a t t a a k t iivises- t a ja h edelm ä llisest ä k ir jeen va ih dost a vu osin a 1765–1770.

Logiik a n h ist or ioit sija Volk er P eck h a u sin m u k a a n m a in it - t u k ir jeen va ih t o pa lja st a a “h ä m m ä st yt t ä viä yh t ä lä isyyk - siä t iet ot eor eet t isissa ja m et a fyysisissä m ielen kiin n on koh - t eissa ja lä h t ök oh dissa — k u it en k in lu on n ollisest i t oisis- t a a n er iä vin t u lok sin ”.37 Kir jeessä ä n La m ber t ille 31. jou -

(5)

lu ku u t a 1765 Ka n t pit i kir jeen va ih t oku m ppa n ia a n jopa “en - sim m ä isen ä sa k sa la isen a n er on a [...], jok a on k yk en evä t u ot t a m a a n m er k it t ä vä n ja k est ä vä n edist ysa sk eleen ju u - r i sillä t u t k im u k sen sa r a lla , jok a t yöllist ä ä m in u a en em - m ä n k u in m ik ä ä n m u u .”38 J os ku it en kin m u ist et a a n , et t ä Ka nt oli a lu st a loppuu n a rist ot eelis-pr ot est a n t t isen logiika n- per in t een ä ja t k a ja (vr t . yllä ), ei La m ber t in m m . k a lk yy- lit eor ia n a la lla sa a vu t t a m ist a h u om a t t a vist a t u lok sist a va iken em in en Pu h taan järjen k ritiik issä t u n n u vä lt t ä m ä t t ä n iin h ä m m ä st yt t ä vä lt ä .39

Pu h taan järjen k ritiik issä for m a a lisest a logiika st a ja sen r oolist a siis sen t ä ä n pu h u t a a n . Prolegom en asta sen sija a n ei t a h d o lyöt yä ed es s a n a n “Logik ” es iin t ym iä — s a a t i ek splisiit t ist ä selon t ek oa siit ä , m ik ä on logiik a n r ooli, a se- m a ja osu u s jä t t ipr ojek t issa , jon k a lopu llisen a t a voit t een a oli osoit t a a t iet eek si k elpa a va n m et a fysiik a n edellyt yk set ja m a h dollisu u s. Ken t ies m er k it t ä vin su bst a n t ia a lin en er o Pu h taan järjen k ritiik in ja Prolegom en an vä lillä on ju u r i se, et t ä siin ä , m issä edellisessä logiik k a ja et a a n selk ein sa n oin yleiseen ja er it yiseen logiik k a a n , sek ä er ot et a a n for m a a lin en logiik k a (er it yisest i) t r a n ssen den t a a lisest a logiik a st a — sa a jä lk im m ä isest ä et siä sa m oja t eem oja r i- vien vä list ä , n iit ä lopu lt a t ä ysin löyt ä m ä t t ä .

Viitteet

1. KrV, B viii.

2. G.B. J ä sch en t oim it t a m ist a Ka n t in logiika n lu en n oist a löyt yy seu ra a va nla in en logiika n h istor ia a koskeva hu o- m a u t u s: “Viim e a ik oin a ei ole ollu t k et ä ä n m er k it t ä - vä ä loogik k oa . Logiik a ssa ei m yösk ä ä n t a r vit a u u sia löyt öjä , k osk a se sisä lt ä ä pelk ä st ä ä n a ja t t elu n m u o- don .” Ka n t 1923, s. 21.

3. H u om a t t a k oon , et t ä m on et loogik ot epä ilivä t Ka n t in k ä sit yst ä a r ist ot eelisen logiik a n lopu llisu u dest a jo hyvissä ajoin ennen kuin Fregen Begriffsschrift ilmestyi vu on n a 1879. E sim er k ik si J oh a n n F r iedr ich H er ba r t n ä k i lu pa u k sen u u sist a edist ysa sk eleist a Mor it z Wil- h elm Dr obisch in t yössä vu on n a 1836 ja h iem a n m yö- h em m in , vu on n a 1860, Au gu st u s De Mor ga n k in r oh - k en i k ir joit t a a et t ä : “Ka n t in pu h eet a r ist ot eelisen lo- giik a n t ä ydellisyydest ä sa a t t a va t olla vir h eellisiä ”.

H er ba r t 1836, s. 1267f.; De Mor ga n 1966, s. 247.

4. Ks. Coffa 1991.

5. Ka n t in a r vost elm a m u ot ojen t a u lu k ost a löyt yy lisä k si n s. ä ä - r et ön (U n en d lich e) k va lit eet in a r vost elm a m u ot o. Tä lla isis- s a a r vos t elm is s a n ega a t io k oh d is t u u n im en om a a n p r ed i- k a a t t iin , jon k a u lk opu olin en a lu e on ä ä r et ön . Ää r et t öm ä t kva lifioiva t a r vost elm a t ova t siis m u ot oa “S on ei-P”. Ks. KrV, B 97f.

6. Ks. Ka nt 1923, so. königsbergiläisen filosofian dosentin Gottlob Ben ja m in J ä sch en vu on n a 1800 t oim it t a m a “Ka n t in logiika n - lu en t ojen k ä sik ir ja ”.

7. Wolff 1995, s. 204–225.

8. KrV, A 52.

9. ibid.

10. ibid.

11. m t., A 54/B 78.

12. m t., A 53/B 78f.

13. m t., A 54/B 78.

14. m t., A 52/B 76.

15. Ka n t 1923, s. 16–17; KrV, A 58–62/B 82–86.

16. KrV, A 57/B 82.

17. m t., A 58/B 81f.

18. m t., A 53–55/B 77–80.

19. m t., B 325, 343.

20. m t., A 55/B 79.

21. m t., A 59/B 84.

22. m t., B XXVI, 325.

23. Sisä llön ja m u odon er ot t elu voida a n t eh dä m yös for m a a lisen logiik a n sisä llä . Tä ssä t a pa u k sessa se k osk ee a r vost elm ia , joiden sisä lt ö on yh t ä k u in n e m ielt eet , jot k a m u odost a va t

a r vost elm a n ja joiden m u ot o on se t a pa — k va lit eet t i, k va n - t it eet t i, k va lit eet t i, jn e. — jolla a r vost elm a m u odost et a a n m ielt eist ä . Ka n t 1923, §§ 18–20.

24. Ka n t 1923, §§ 100–105.

25. KrV, A 713/B 741.

26. m t., A 716/B 744.

27. m t., A 719–722/B 747–750.

28. m t., A 716/B 744.

29. Ru ssell 1903, § 4.

30. Th om pson 1992, s. 96.

31. KrV, A 717/B 745.

32. Ka n t 1997, s. 46; vr t . m t., s. 48, 204.

33. m t., s. 46, 49, 229.

34. KrV, A 137–148, A 235–260; k s. Ka n t 1997, s. 129; KrV, A 182–189; ks. Ka n t 1997, s. 158–159; KrV, A 426–462; ks. Ka n t 1997, s. 166. Prolegom en an su om en t a ja Vesa Oit t in en h u o- m a u t t a a m yös k r ypt isest ä a la viit t eest ä , jossa Ka n t pu h u u lä m m öst ä , va lost a jn e: “[Tä m ä a la viit e] ei a va u du , jos ei t ie- dä et t ä k yseessä on ä ä r im m illeen t iivist et t y esit ys Pu h taan järjen k ritiik in siit ä lu vu st a , jon k a ot sik k on a on ‘H a va in n on a n t isipa a t iot ’ (KrV A, 166–176 [...]]”. Ka n t 1997, s. 247.

35. Ka n t 1997, s. 114, 132–133, 163, 178.

36. KrV, A 480/B 508.

37. P eck h a u s 1997, s. 111.

38. La m ber t 1968, s. 340f.

39. Yk s it yis k oh t a is em p a a t iet oa Ka n t in logiik a n s u h t ees t a Leibn izin , Wolffin , La m ber t in ja Got t fr ied P lou qu et in a ja t -

t elu u n : k s. P eck h a u s 1997, s. 25–129.

Kirjallisuus

J . Alber t o Coffa , T h e sem an tic trad ition from Kan t to Carn ap: to th e V ien n a S tation. Lin da Wessels (toim.), Cambridge University Press, Cambridge N.Y.

1991.

Au gu s t u s De Mor ga n , Logic. Teok s es s a Ch a r les Kn igh t (t oim .), E n glish Cyclopæd ia. A Diction ary of U n iversal Kn ow led ge, Abt . 4: Ar t s a n d Scien ces, vol. 5 (1860); u u delleen ju lk a ist u t eok sessa P et er H ea t h (t oim .), On th e S yllogism an d Oth er L ogical W ritin gs. Rou t ledge & Kega n P a u l, Lon don 1966, s. 247–270.

J oh a n n F . H er ba r t , Rezen sion von Neu e Da r st ellu n g der Logik n a ch ih r en ein fa ch st en Ver h ä lt n issen . Nebst ein em logisch -m a t h em a t isch en An h a n ge. Von M.W. Dr obisch . Göttin gisch e geleh rte A n zeigen vol.

10, 1836, s. 1267–1274.

Im m a n u el Ka n t , Critik d er rein en V ern u n ft. J oh a n n F r iedr ich H a r t k n och , Riga (1781); Cr it ik ... Zweyt e h in u n d wied er ver besser t e Au fla ge. J oh a n n F r iedr ich H a r t kn och , Riga (1787);

u u d elleen , K rit ik d er rein en V ern u n ft (A=1781; B=1787).

Raymund Schmidt (toim.), Felix Meiner Verlag, Hamburg 1990.

Im m a n u el Ka n t , Prolegom en a eli joh d atu s m ih in tah an sa m eta- fysiik k aan , jok a v astaisu u d essa v oi k äyd ä tieteestä. Vesa Oit t in en (su om .), Ga u dea m u s, H elsin k i 1997.

I m m a n u e l K a n t , I m m a n u el K a n t ’s L ogi k . E i n H a n d b u ch z u Vorlesungen. Gottlob Benjamin J äsche (toim.) (1800); uudelleen t eok sessa Kan t’s gesam m elte S ch riften, Ba n d IX (= Kan t’s W erk e; 9). Wa lt er de Gr u yt er , Ber lin /Leipzig 1923, s. 1–150.

J oh a n n H . La m ber t , Ph ilosoph isch e S ch riften , Ba n d 9, Br iefwech sel.

Hans-Werner Arndt (toim.), Georg Olms Verlagsbuchhandlung, H ildesh eim 1968.

Vesa Oit t in en , Ka n t ja filosofia n ‘k oper n ik a a n in en k ä ä n n e’. t eok - sessa Ka n t 1997, s. 7–34.

Volk er P eck h a u s , L ogik , M a t h esis u n iv ersa lis u n d a llgem ein e Wissen sch aft. L eibn iz u n d d ie Wied eren td eck u n g d er form alen L ogik im 19. J ah rh u n d ert. Ak a dem ie Ver la g, Ber lin 1997.

Ber t r a n d Ru ssell, T h e Prin ciples of M ath em atics. Ca m br idge U n i- ver sit y P r ess, Ca m br idge 1903.

Ma n ley Th om p s on , S in gu la r Ter m s a n d I n t u it ion s in Ka n t ’s Epistemology. Teoksessa Carl J . Posy (toim.), Kant’s Philosophy of M ath em atics: M od ern E ssays. Klu wer Aca dem ic P u blish er s, Dor dr ech t 1992, s. 81–107.

Mich a el Wolff, Die vollstän d igk eit d er k an tisch en U rteilstafel. M it ein em E ssay ü ber Freges Begr iffssch r ift. Vit t or io Klost er m a n n , F r a n k fu r t a .M. 1995.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

kautta. Tämä tarkoitti esimerkiksi Hegelille sitä, että filosofia ei saa ottaa Kantin kieltoja, erotteluja, moralisointeja ja kiinteitä kategori- sointeja ikään kuin

Hegelin logiikka hahmottui dynaamisena kokonai- suutena, joka ei samastu logiikan peruskurssien elämänvastaisiin, si- sällöllisesti tyhjiin tautologioihin.. Lindberg

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa

Artikkelikavalkadin aloittaa Frank, joka osoittaa Kantin kriit- tisen kauden filosofian kahtalaisen luonteen: se oli sekä aiempaa metafy- siikkaa vavisuttava

Oppinut filosofia sanan laajassa mielessä on siis kuollut siinä mielessä, ettei se oikeastaan koskaan voi olla filosofiaa sanan varsinaisessa mielessä, mutta samalla

Eräs Koistisen kirjan miellyttävim- mistä piirteistä on se, kuinka hän esittää Kantin paitsi metafysiikan kriitikkona, myös metafyysikkona.. Kant pyrki

Ellei filosofia ole ammatti, on se ainakin kutsu- mus, joka vaatii tekijänsä kokonaan, hy- väksyi yhteiskunta hänet tai ei – eli siis luo- vaa hulluutta.. Tästä kaikesta kerron

Puhtaan järjen kritiikki ei ole tutkimus tieto- teoriasta siitä yksinkertaisesta syystä, että tietoteoriaksi kutsuttua tieteenalaa ei ollut olemassa itsenäisenä