• Ei tuloksia

Hegel-seminaarissa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hegel-seminaarissa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

132 niin & näin 1/2011

otteita ajasta

Hegel-seminaarissa

H

elsingin yliopistossa järjes- tettiin tammikuun lopussa seminaari otsikolla ”Nä- kökulmia Hegelin logiikkaan”. Ta- pahtuma kytkeytyi Logiikan tieteeseen siten, että puhujat esittelivät erilaisia tapoja lukea vasta suomennettua teosta. Tilavalinnan perusteella ylei- sömenestys vastasi odotuksia: audi- toriossa oli parikymmentä paikkaa, ja tilaisuudessa kävikin pitkälle tois- takymmentä ihmistä. Kaikki osallis- tujat eivät olleet keski-iän ohittaneita miehiä.

Seminaarin avasi Vesa Oittinen.

Neljännestuntiin tiivistetty esitelmä puolusti Hegelin logiikkaa Deleuzen toiseusajattelua vastaan. Esitelmöijä pelkisti Heideggerin ja Deleuzen ajattelun yksilöllisyyden ja ainut- kertaisuuden hehkutteluksi, mutta käytti kuitenkin tasokkaampaa reto- riikkaa ja tulkintakykyä valottaessaan Hegelin logiikan sanomaa. Oittisen mukaan Deleuze lukee Hegeliä hä- vyttömästi ja epäeksegeettisesti.

Deleuze oletettavasti myöntäisikin tämän. Hegelin puolustaja sen sijaan on vaarassa tahattomasti jatkaa coitus a tergo -ketjua Deleuzen kanssa.

Oittisen jälkeen vuorossa oli Susanna Lindberg, joka puhui elämän logiikasta. Hegelin logiikka hahmottui dynaamisena kokonai- suutena, joka ei samastu logiikan peruskurssien elämänvastaisiin, si- sällöllisesti tyhjiin tautologioihin.

Lindberg käsittelikin Hegelin lo- giikan ideoiden ”elämää” biologisen metaforan – tai ilmentymän – avulla.

Esimerkiksi negatiivisuuden ajatus konkretisoituu elävien olentojen pa- radoksaalisuudessa: kuten nälkäinen kettu, jokainen olio ulkomaailmasta riippuvaisena on nichtig eli negatii- vinen tai puutteellinen. Tämä ne- gatiivisuus johtaa sen negeroimaan ulkomaailmaa eli vaikkapa syömään

jäniksen. Jänistä syövä kettu on esimerkki negaation negaation toi- minnasta: se kumoaa omaa negatii- visuuttaan tuottaen loogista liikettä ja uuden negatiivisuuden. Elämän dialektisen logiikkaan kuuluu myös se, että yksilöoliot voivat kääntyä luonnon välttämättömyyttä vastaan.

Oli äärimmäisen virkistävää kuulla, että ketun ja jäniksen suhde on spekulatiivinen tapahtuma. Toisin kuin osa päivän puheenvuoroista, Lindbergin havainnollinen esitelmä avautui myös kuulijalle, joka ei ole lukenut Logiikan tiedettä.

Seuraavaksi puhujakorokkeelle nousi Ilmari Jauhiainen, häm- mästyttävä Hegel-tutkija, joka oli kääntänyt Logiikan tieteen iltapuh- teikseen. Hän luonnosteli konstruk- tivistiseksi nimeämäänsä lähestymis- tapaa. Hegelin logiikka ei Jauhiaisen mukaan ole argumentaatiota, vaan uutta tuottavaa toimintaa ja itse- ohjautuvan prosessin aktiivisuutta.

Väitteen merkitys jäi hämärähköksi.

Näkemys lienee kuitenkin sukua Lindbergin käsitykselle Hegelin logiikasta elävänä liikkeenä, joka tuottaa toiminnassaan uutta käsit- teellistä, objektiivista todellisuutta.

Jauhiaisen ilmeisestä asiantuntemuk- sesta huolimatta esitelmä jäi Lind- bergin suvereenin ja havainnollisen esityksen rinnalla hiukan abstraktiksi ja esoteeriseksi.

Vuoroon astui Markku Mäki, joka käsitteli teleologian ja lo- giikan suhdetta. Hän samasti He- gelin (logiikan) organismin Kantin organismiin. Kantin näkemyksen mukaan organismin telos on orga- nismissa itsessään. Organismi on tar- koituksenmukainen, kun sen osien järjestys määrittyy kokonaisuuden suhteen. Tällainen olio on heitet- tyydestään ja negatiivisuudestaan huolimatta vapaa, sillä se realisoi it-

sensä sisäisen teloksensa mukaisesti.

Esitelmän osat eivät kuitenkaan olleet täysin tarkoituksenmukaisesti määrittyneet suhteessa kokonai- suuteen, sillä mieleen jäivät lähinnä syvät ja kauniit hiljaisuudet sekä toistuva, esimerkillisen sympaattinen lausahdus: ”Tästä voi syntyä mut- kikkaita kysymyksiä, joita en halua yhtään pohtia tässä.”

Viimeinen kuulemani esitelmä oli Ari Korhosen artikkeli mitan käsitteestä. Sanon artikkeli, koska kyseessä oli paperista luettu, täysin kirjallisesti muotoiltu esitys. Aihe ja lähestymistapa osoittautuivat erittäin omaperäisiksi ja mielenkiin- toisiksi, mutta esitelmää oli lause- rakenteiden vuoksi vaikea seurata.

Joka tapauksessa kävi ilmi, että He- gelin mukaan kaikella olevalla on mittansa eli olemus, jonka suhteen oleva on, mitä on. Tällaiset mitat muodostavat keskinäisten suhtei- densa myötä mittojen ja suhteelli- suuksien sarjoja, joiden jäljiltä kui- tenkin jää yli mitaton. Tähän mi- tattomaan mitallinen viittaa itsensä yli negatiivisena tuloksena. Iskevästi Korhonen esitti, että mitan käsite on jonakin-olevan tautologinen tämyys. Sanotuksi tuli myös jotain sen kaltaista, että mitan määreenä on sen itsensä kumoutuminen ja että mitan mitattomuus on kaikki ja ei-mitään.

Jossain vaiheessa ilmeinen alkoi ilmetä ilmiasuna ja näennäinen näyt- täytyä näennäisenä. Tällöin tämä oli niin tätä: jäljelle jäi oksymoronin kaava, jonka sisällöllisenä määreenä oli ääretön etäisyys sisällöllisyyden mahdollisuuteen. Poistuin luento- salista dialektisesti horjuen ja objek- tiiviseen kohoavia negatiivisuuden kipinöitä katsellen.

Maria Valkama

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tästä perusteen periaatteesta (prin- cipium rationis) seuraa Leibnizin jumalatodistus: koko todellisuuden olemassaololla ylipäätään on oltava jokin peruste, ja tämän

Hän kuittaa seminaarissa 1973 Marxin virheen yksinkertaisesti siteeraamalla alkuun pätkän Hegelin oikeusfilosofian kri- tiikistä: ”’Ihminen on ihmiselle korkein olento’

Vaikka Logiikan tiede I:ssä on suhteellisen vähän ha- vainnollisia esimerkkejä, Hegelin mukaan jo logiikan tieteellinen metodi itsessään käy yksiin koh-

Bartleby on kirjuri, joka Giorgio Agambenin mukaan ”ei lopeta yksinkertaisesti kirjoittamista, vaan ’on mieluummin kirjoittamatta’” ja joka ”ei kirjoita mitään

Suomalaisperheissä periytetyt käsitykset haaskaamisesta ja pidättäytymisestä liit- tyvät harkitsevan ja maltillisen kuluttamisen diskurssiin, jonka aikuiset pyrkivät

Il- meisesti Hemanus tarkoittaa sitä että Hegelin hengen filosofia, jonka mukaan henki si irtyes- sään subjektiivisesta objektiiviseen ja viimein absoluuttiseen

Niinpä silloin, kun Hegel näytti siteeraavan Schilleriä väärin Hengen fenomenologian lo- pussa, kyse ei ehkä olekaan ollut Hegelin vaan Schillerin vir- heestä: Hegel,

Törnuddin ajatteluun kuului ajatus oppilaista joukkona erilaisia ihmisiä, jotka muodos- tavat osiaan tarvitsevan kokonaisuuden. Ajatteluun kuului koulun ymmärtäminen kokonai-