• Ei tuloksia

Kritiikin valo välähtelee

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kritiikin valo välähtelee"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

136 niin & näin 2/2014

kirjat

”Kritiikki on kymmenes muusa, joka valaisee yhdeksän muuta.”

– Voltairen muistikirjasta

D

ictionnaire philosophique on yksi viidestä aakkosel- lisesti järjestetystä teksti- kokoelmasta Voltairen tuotannossa.

Oxfordin yliopiston Voltaire-säätiön koottujen teosten alkuperäisessä suunnitelmassa kokoelmat nipu- tettiin yhteen, mutta lopulta 1760- luvun Dictionnaire ja 1770-luvun laaja Questions sur l’Encyclopédie pää- tettiin julkaista omina kokonaisuuk- sinaan. Pitkään on odotettu kriit- tistä laitosta teoksesta L’Opinion en alphabet, joka jäi Voltairelta kesken.

Tähän teosluonnokseen sisältyviä tekstejä on julkaistu läpi viime vuo- sisatojen epäperäisissä kokoelmissa, joita markkinoidaan usein harhaan- johtavalla nimellä Dictionnaire philo- sophique.

Nyt käsillä oleva suomennos pe- rustuu Dictionnaire philosophiquen kuudenteen ja viimeiseen tekijän tar- kastamaan laitokseen vuodelta 1769.

Alkutekstin valinta on perusteltu ja käännöksen toteutus muutenkin järkevä. Sanakirjojen ja ensyklope- dioiden vuosisadalla Voltaire kan- natti tiiviyden ihannetta, ja alun perin teos olikin taskukirjaksi suun- niteltu, portatif. Yksiin kansiin mahdutettu Filosofinen sanakirja toteuttaa alkuteoksen henkeä tältä kannalta paremmin kuin Voltaire- säätiön virallinen versio, joka on li- hotettu viitteillä kahteen osaan.

Filosofisen sanakirjan nimi ja ra- kenne luovat vaikutelmaa systemaat- tisesta tietoteoksesta, mutta pikai- sellakin silmäyksellä saa selville, että aiheiden valikointi ja käsittelytapa tekevät Voltairen tiedon puusta kaikkea muuta kuin sopusuhtaisen.

Teologian ja metafysiikan termit jät- tävät esimerkiksi yhteiskunnalliset ja

taiteen aiheet varjoonsa, valistuksen peruskäsitteet alkaen edistyksestä, historiasta ja järjestä loistavat pois- saolollaan, eikä tekijän mielipiteiltä pääse karkuun.

Filosofista sanakirjaa voisi moittia puutteelliseksi ja kömpe- löksi hakuteoksena, elleivät nämä ominaisuudet olisi niin päälle- käyvän tarkoituksellisia. Tekstin aukkoisuudella, keskeneräisyydellä ja sumeilemattomalla puolueellisuu- della Voltaire usuttaa lukijaa ”uskal- tamaan tietää” itse:

”Hyödyllisimmät kirjat ovat puoliksi lukijoittensa tekemiä. He kehittelevät ajatusta, joka teoksessa on idullaan, korjaavat sitä, mikä näyttää virheelli- seltä, sekä pohdinnoillaan vahvistavat sitä, mikä vaikuttaa heikolta.” (24) Vastauksia tähän ohjeeseen on sit- temmin voitu kuulla niin Voltairen teosten kriittisissä laitoksissa, hänen tekstejään villisti yhdistelevissä kompilaatioissa kuin kirjallisten ha- kuteosten traditiossa Novaliksesta Nummelaan, Nuopposeen ja Vii- kilään.

Kritiikin valokeila

Katariina Suuren ostamassa Voltairen kirjastossa on 6 814 kirjaa. Kuu- lemma rahallista arvoa kirjoista on vain niillä parilla tuhannella, joihin Voltaire on kirjannut ivallisia reuna- huomautuksiaan.

Se mikä pätee kirjoihin esi- neinä, ei päde Filosofisen sanakirjan sisältöön. Kirjailijan kultaisesta kos- ketuksesta huolimatta osa kritiikin kohteista on kalvennut moderni- saation myötä; Voltairea voi pitää jopa osasyyllisenä tähän arvonmene- tykseen. Toisaalta tieteiden kehitys on vienyt kritiikiltä arvoa myös Vol- tairea vähemmän mairittelevilla ta- voilla: esimerkiksi nykyaikaisen raa- matuntutkimuksen valossa valistus- filosofi näyttää nyt karkealta siellä, missä hän aikanaan esiintyi erityisen nokkelana.

Ehkä vanhentuneinta teoksessa on kuitenkin siitä huokuva kirjai- lijan onni. Roland Barthesia seuraten Voltairea voi kutsua viimeiseksi on- nelliseksi kirjailijaksi siinä mielessä, että hänen vastustajansa olivat vielä mahtavia, helposti tunnistettavia ja kömpelöitä yhtaikaa. Mikäs niitä oli ilkkuessa.

Erkki Salon luotettavasta suo- mennoksesta käy hyvin ilmi Vol- tairen tasapainoilu klassisen ki- teyttävän tyylin ja tökeryyden, suvaitsevaisuutta henkivän ivan ja pakkomielteisen ilkeyden välillä.

Jälkimmäisistä esimerkiksi käyvät lukuisat ”juutalaista kansaa” käsit- televät kohdat teoksessa. Voltaire valjastaa koko historiallis-kriittisen terävyytensä ja ilmaisun ilkeytensä pudottamaan valitun kansan ihmis- kunnan opettajan jalustalta: Mooses ei ollut filosofi vaan moraalin saar- namies, ja ”tuo alkeellinen kansa oli kaukana kaikista järjestelmistä.

[…] he eivät olleet edes kuulleet geometriasta, ja heidän ainoa ’tie-

Teemu Ikonen

Kritiikin valo välähtelee

Voltaire, Filosofinen sanakirja eli järki aakkosissa (Dictionnaire Philosophique, 1764).

Suom. Erkki Salo. Vastapaino, Tampere 2013. 526 s.

(2)

2/2014 niin & näin 137

kirjat

teensä’ oli keinottelu ja koronkis- konta” (189). Antiikin Kreikan taruihin verrattuna Raamatun kertomukset ovat ”kömpelöitä jäl- jitelmiä”, ”turmeltuneita muun- noksia tai vilkkaan mielikuvituksen tuotetta” (264).

1700-luvun philosophen taitoa oli paljastaa auktoriteettien seuraamisen ongelmat henkevästi ja leikkisästi.

Diderot teki sen paradokseillaan, Voltaire ironiallaan, joka osoitti

”epäselvien tapausten” säännönmu- kaisuuden auktoriteettiuskon tuki- rakenteissa. Filosofisessa sanakirjassa on lukuisia lyhytproosan klassikoita, joissa kuva epäselvästä tapauksesta rakennetaan tavalla, joka innoittaa jatkokehittelyihin. Esimerkiksi käy puolitoistasivuinen ”Baabel”, joka vinoilee ristiriidoille Baabelin tornin kuvauksissa ja päätyy pohdintaan siitä, miksi aikoinaan Jumalan kau- punkia yleisesti tarkoittava nimi vakiintui sittemmin merkitsemään kielten sekaannusta; mistä tämä se- kaannus erisnimen ja yleisnimen välillä? Voltairen kysymyksessä oli Jacques Derridalle pohdittavaa vielä 1980-luvulla.

Ranskalaista valistusfilosofiaa ei kuitenkaan hyvällä tahdollakaan voi luonnehtia uuden filosofisen järjes- telmän esiinmarssiksi, ja siksi Vol- tairen juutalaiskritiikissä voi nähdä jonkinlaisia mimeettisen väkivallan piirteitä. Voltairea voisi kutsua valis- tuksen Moosekseksi siinä mielessä, että hänen käsityksensä moraalista tuntuu kiveen hakatulta:

”On vain yksi moraali […] samoin kuin on vain yksi geometria. […]

dogmit eroavat toisistaan, moraali taas on yksi ja sama kaikille, jotka käyttävät järkeään. Moraali tulee siis valon lailla Jumalasta.” (410–411.) Keskittyessään irvailemaan aikalais- kömpelyksille Voltaire ei vaivautunut ottamaan vakavasti merkittäviä ajattelijoita omassa ajassaan tai lä- himenneisyydessä. ”Ihmisluonnon”

ja historian suhde oli kuitenkin osoitettu mutkikkaaksi niin monin tavoin ja niin moneen kertaan 1760- luvun loppuun mennessä, Pascalista Rousseau’hon.

Poliittisiin auktoriteetteihin Vol- taire suhtautui tunnetusti kuninkaal- lisen historioitsijan kunnioituksella.

Kertomuksessa L’homme aux qua- rante écus (1768) Pietari Suurta ver- rataan lainsäätäjä Soloniin; Filosofisen sanakirjan kidutusta käsittelevässä artikkelissa Voltaire nostaa Kata- riinan vielä korkeammalle: tämä on

”antanut suurvallalle lakeja, jotka oli- sivat kunniaksi Minokselle, Numalle ja Solonille, jos he olisivat olleet tar- peeksi viisaita laatiakseen niitä. […]

Oikeudentunto ja ihmisyys ovat ohjanneet keisarinnan kynää. Hän on muuttanut kaiken.” (501) Toimiakseen satiirisena kontrastina Ranskalle Venäjä oli riittävän etäällä Voltairen lukijakunnan todellisuu- desta. Sama pätee muihinkin valis- tuksen Onneloihin, niin Pennsylva- niaan abbé Raynalin siirtomaahisto- riassa (1780) kuin Eldoradoon Can- didessa (1759).

Fiktion rajalla

Filosofinen sanakirja tarjoaa yksityis- kohtaisen kuvan siitä, millaista on valistuksen paljonpuhuttu myytti- kritiikki. Voltaire käyttää paljon tilaa vertaillakseen, historiallistaakseen ja näin suhteellistaakseen kertomuksia, joista on tullut maailmankatso- muksen perusta. Keskeinen pur- kutyön kohde on harhainen käsitys juutalais-kristillisten uskomusten ja myyttien homogeenisesta kokonai- suudesta. Voltaire haluaa paljastaa epähistoriallisuuden esimerkiksi uskomuksissa tuonpuoleisesta elä- mästä, enkelten lankeemuksesta ja Saatanan saapumisesta Tellukselle.

Tarinat ovat laajalle levinneitä, mutta sitä ei ole tieto Saatanan hahmon pohjatekstistä apokryfisessa Henokin kirjassa. Valistuneen kertomustutki- muksen tehtäväksi asettuu selvittää ihmiskunnan fabulointitaidon pol- veilu aikakaudesta ja kulttuurista toiseen.

Rousseau’n kielteiseen näke- mykseen Pietari Suuren ansioista Voltaire vastasi kutsumalla aikalais- tensa avuksi ”kymmenettä muusaa”, kokonaisvaltaista kritiikkiä. Eleessä

oli hurskastelun makua, sillä Vol- tairella ei itsellään ollut malttia var- sinaiseen lähdekriittiseen historian- tutkimukseen. Tätä puitiin viime vuosisadalla riittävästi juuri Vol- tairen Pietari-historiikin (Histoire de l’empire de Russie sous Pierre le Grand, 1759–1763) kohdalla.

Voltairen 1760-luku oli al- kanut Candiden menestyksellä. Siitä eteenpäin, tuotantonsa loppuun asti, hän pohti ja kokeili fiktion mahdollisuuksia. Pietari-historiikin yhteyteen liitetyissä, anekdootteja ja spekulaatiota hyödyntävissä teks- teissä ei paista niinkään Voltairen leipääntyminen virallisen historian- kirjoituksen vaatimuksiin vaan pyr- kimys ajatella historiankirjoituksen muotoa uudestaan. Näissä teksteissä (esimerkiksi Anecdotes sur le czar Pierre le Grand) fiktio ei ole koriste varsinaisen asian ohessa eikä satua ja tarua, josta pitäisi päästä eroon;

siinä tuntuu olevan jotain olen- naista. Tutkimuksessa on kiinnitetty huomiota siihen, että Voltairen tarve dramatisoida historiaa ja filo- sofiaa ei hakeutunut tragedian tai muiden vakiintuneiden kirjallisuu- denlajien pariin1. Sen sijaan myö- häistuotannossa diskurssien kohtaa- mispaikaksi nousivat nimenomaan proosakertomukset. Niistä Voltaire käytti conten sijaan mieluiten sanaa histoire, ehkä juuri sen monimieli- syyden takia.

Filosofisen sanakirjan esipuheessa teos lavastetaan kollektiivin kirjoit- tamaksi. Tämä ei välttämättä ole pelkkää leikinlaskua tai sensuurin pakoilua, kuten usein on tulkittu, vaan vihje siitä, että Voltaire on hakemassa erilaisia ”entusiasmin ja järjen liittoja” (248) diskurssien dra- matisointiin. Seuraavalla lukuker- ralla kiinnittäkäämme tarkemmin huomiota fiktioon muusain koh- taamispaikkana Filosofisessa sanakir- jassa.

Viite & Kirjallisuus

1 Esim. John Leigh, Voltaire. A Sense of History. Studies on Voltaire and the Eighteenth Century 2004/5. Voltaire Foundation, Oxford 2004.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Because the occurrence of aapamires is fundamentally based on specific climate conditions, aapamire is clearly a regional mire massif type.. The northern parts of Fennoscandia

kin tähden tärkeä, että siten aikaisin tulewat aja- telleeksi ja huomanneelsi< että ilman suomenkielisen kansamme siwistystä suomenkielinen oppikoulukin ja tieteellisyyskin

Terran lukijakuntaa ajatellen luetteloon voisi mainiosti lisätä maantiedon ja biolo- gian opettajat, sillä zoonoosit ovat havainnollisia ope- tuskohteita.. Niiden avulla

Vuoden 1929 pörssiromahdus romah- dutti myös velkaantuneiden yritysten rahoitus- aseman ja pakotti ne parantamaan taseitaan velkaantuneisuutta vähentämällä samalla taval- la

Varmaa on, että virukset ovat olennainen osa maapallolla esiintyvän elämän kokonaisuutta ja että maapallon elämä on riippuvainen vi- ruksista sekä evolutiivisesti

Tama kaikki edellyttaa tietenkin, etta taulukot on varmasti oikein laadittu (mika tuskin sataprosenttisesti pita.a paik- kansa). Joka tapauksessa on kiintoisaa

minen (myos sellaisen kielen, jota ei ai­.. kaisemmin ole kirjoitettu); 2) kahden tai useamma n kielen keskinainen

Suurmieselämäkertaperinteen kritiikin ohella Leskelä-Kärki kiertää teoksessa ympäri ajatusta uudenlaisen sukupuolitietoisen mieselämäkerran