• Ei tuloksia

“Joillekin poliitikoille vihapuhetuomiot ovat sulka sananvapaustaistelijan hattuun” – vihapuheen kontrollointi ei onnistu vain lainsäädännön keinoin

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "“Joillekin poliitikoille vihapuhetuomiot ovat sulka sananvapaustaistelijan hattuun” – vihapuheen kontrollointi ei onnistu vain lainsäädännön keinoin"

Copied!
6
0
0

Kokoteksti

(1)

AKATEMIA, POLITIIKKA, TASA-ARVO

“Jo�llek�n pol��t�ko�lle v�hapuhetuom�ot ovat sulka

sananvapausta�stel��an hattuun” – v�hapuheen kontrollo�nt�

e� onn�stu va�n la�ns��d�nn�n ke�no�n

Muutamat suomala�set pol��t�kot ovat nostaneet �tsens� o�keusta�stel��an asemaan kannatta��ensa keskuudessa saadessaan v�hapuhetuom�on. He my�s hy�tyv�t

pol��tt�sest� saam�staan tuom�o�sta. Samalla konkret�so�tuu v�hapuheeseen reago�nn�n va�keus. Kontrollo�nt�a e� vo�dakaan ��tt�� l��kaa la�ns��d�nn�n varaan, k�r�o�ttaa apula�sprofessor� Tatu Hytt�nen. VAPAA LUKUOIKEUS

Tatu Hyttinen Turun yliopisto 8.1 1. 1 5: 30

Oikeustieteilijä Tatu Hyttisen mukaan viharikoksiin liittyvän lainsäädännön tehtävä on tarjota erityistä suojaa valikoiduille ihmisryhmille.

(2)

A�atuks�a ta� tunte�ta e� ole kr�m�nal�so�tu.

Joka�nen me�stä saa �lman ranga�stuksen uhkaa tuntea v�haa, katkeruutta ta�

kostonh�moa, a�atella m�tä tahansa kanssa�hm�s�stä, yhdenverta�suudesta ta�

vähemm�stö�en o�keuks�sta.

Ranga�stavaks� a�atukset �a tunteet muuttuvat vasta kun ne konkret�so�tuvat sanall�s�ks� ta� konkreett�s�ks� teo�ks�. Es�merk�ks� v�ha vo� eskalo�tua fyys�seks�

väk�vallaks� ta� suusanall�s�ks� tappouhkauks�ks�.

Va�kka v�ha onk�n va�kuttamassa mon�en r�kosten taustalla, ka�kk�a ranga�stav�a v�han�lmauks�a e� ole perusteltua määr�tellä n�menomaan v�har�koks�ks�.

Käs�tteell�sest� on tärkeää tehdä ero ranga�stavan v�ha�sen puheen �a r�kokseks�

luok�teltavan v�hapuheen väl�llä.

Kun ranga�stavan v�ha�sen puheen kohteena vo� olla kuka tahansa, v�hapuheen kohteena on va�n ra�attu �oukko �hm�s�ä. Ra�anveto on tärkeä, koska v�har�koks��n l��ttyvän la�nsäädännön tehtävä on tar�ota er�ty�stä suo�aa val�ko�du�lle

�hm�sryhm�lle. V�est� on, että t�etty�h�n haavo�ttuvassa asemassa olev��n �hm�s��n ta� �hm�sryhm��n �dent�fio�tuv��n henk�lö�h�n kohd�stuvat r�kokset ovat er�ty�sen mo�t�ttav�a.

M�ks� la�ns��d�nt� takaa er�ty�sen suo�an v�hemm�st��lle?

La�nsäädännön perustelu�ssa �hm�sten yhdenverta�suus on merk�ttävä lähtökohta.

S�ks� yhdenverta�suutta korostavassa la�nsäädännössä kysymys korotetusta r�koso�keudell�sesta suo�asta on hankala.

Kr��t�kko vo� kysyä, m�ks� läh�suhdeväk�vallan uhr�n ta� pol��t�kon kokemat tappouhkaukset ovat vähemmän mo�t�ttav�a ku�n es�merk�ks�

seksuaal�vähemm�stöön kuuluvan �hm�sen saamat tappouhkaukset. Kr��t�kko�en mukaan v�har�kokset asettavatk�n �hm�set keskenään er�arvo�seen asemaan.

Uhr�n asemaan pääsem�sestä on käynn�ssä �atkuva valtata�stelu. S�ks� on tärkeää, että v�har�kosten uhr�määr�telmä p�detään suppeana. L��an kattavan

uhr�määr�telmän seurauksena v�har�kokset menettävät teränsä, koska la�nsäädäntö e� enää tar�oa�s� er�ty�stä suo�aa haavo�ttuv�mmassa asemassa olev�lle �hm�s�lle.

Käytännössä v�hapuheen suppea määr�telmä tarko�ttaa, että r�koksen kohteena

(3)

vo�vat olla ens�s��a�sest� va�n vähemm�stö�h�n �dent�fio�tuvat �hm�set.

Korotettu r�koso�keudell�nen suo�a onk�n perusteltua ymmärtää yhdenverta�suutta turvaavaks� pos�t��v�seks� syr��nnäks�, e�kä �hm�sten

tasapuol�sta kohtelua he�kentäväks� negat��v�seks� syr��nnäks�. Per�mmä�senä tavo�tteena on, ette�vät vähemm�störyhmät �outu�s� enää samanla�sten sortoto�m�en kohteeks� kuten es�merk�ks� �uutala�set, roman�t �a

seksuaal�vähemm�stöt 1930-1940-luku�en Euroopassa.

V�hapuhe on ennen ka�kkea k��hottam�sta kansanryhm��

vastaan �a uskonrauhan r�kkom�sta

V�hapuheen r�koso�keudell�nen sääntely on ongelmall�sta �a sääntelyn o�keudell�s�a perustelu�a ol�s� arv�o�tava avo�mest� �a ennakkoluulottomast�.

Selke�n v�hapuher�kos on k��hottam�nen kansanryhmää vastaan.

K��hottam�sr�kokseen vo� syyll�styä uhkaamalla, panettelemalla ta� solvaamalla

�hm�sryhmää es�merk�ks� �honvär�n, syntyperän, kansall�sen ta� etn�sen alkuperän, uskonnon ta� vakaumuksen, seksuaal�sen suuntautum�sen ta�

vamma�suuden perusteella.

Kansanryhmän k��hottam�sen l�säks� uskonrauhan r�kkom�nen on v�hapuher�kos.

Kr�m�nal�so�nn�n perusteena on pyrk�mys suo�ella uskonnoll�sta vakaumusta sekä yhte�skuntarauhaa.

Julk�sessa keskustelussa on a�o�tta�n es�llä uskonrauhar�koksen �älkeen�ääne�syys, mutta yhte�skunnall�nen, o�keudell�nen �a teknolog�nen keh�tys saatta�s�vat

edellyttää l�säks� k��hottam�sr�kostunnusmerk�stön s�sällön uudelleen arv�o�m�sta.

Es�merk�ks� Euroopan �hm�so�keustuom�o�stu�men o�keuskäytännön perusteella on selvää, ette� uhkaava ta� väk�valtaan yllyttävä v�hapuhe ole hyväksyttyä.

Sanom�sen vapaus ku�tenk�n kasvaa, kun s��rrytään panetteluun �a solvaam�seen.

Teko�en r�koso�keudell�sessa arv�o�nn�ssa myös kontekst�lla �a tek��än henk�löllä on merk�tystä. Es��ntyvälle stand up-koom�kolle sall�taan enemmän ku�n

vaal�tentt��n osall�stuvalle pol��t�kolle.

V�hapuheen ranga�stavuutta arv�o�taessa ol�s�k�n syytä poht�a pol��tt�sen sananvapauden moderne�a ra�o�a.

Jos pol��t�kko solvaa ta� panettelee vähemm�stö�ä, s�llä on todennäkö�sest�

(4)

vakavammat seuraukset ku�n tavall�sen �hm�sen k�r�o�tuks�lla sos�aal�sessa med�assa. N��npä vo� olla perusteltua korostaa pol��tt�sen v�hapuheen

vaarall�suutta �a vaat�a, että s��hen reago�daan myös n��ssä t�lante�ssa, �o�ssa kysymys on solvaam�sesta sekä vähemm�stö�en panettelusta.

Vasta-argumentt�na on tok� mahdoll�sta es�ttää, että o�keus�är�estyksen tul�s�

opt�mo�da pol��tt�sen keskustelun l��kkumat�la el� mahdoll�s�mman suur�

sananvapaus n��ssä t�lante�ssa, �o�ssa kysymys e� ole uhkaam�sesta ta� väk�valtaan yllyttäm�sestä.

R�koslak� mahdoll�staa myös ranga�stusten koventam�sen, �os r�koksen mot��v�na on ollut es�merk�ks� uhr�n �honvär� ta� seksuaal�nen suuntautum�nen.

Kunn�anloukkaus �a tappouhkaus saattavat s��s olla v�hapuhetta, m�käl� teot ovat luonteeltaan ras�st�s�a ta� syr��v�ä. Kun teko luok�tellaan samalla v�har�kokseks�, seurauksena on normaal�a ankaramp� ranga�stus.

Normaal�a ankaramp� ranga�stus e� ku�tenkaan ole selv�ö. Korke�mman o�keuden (KKO 2020:32) l�n�aamalla tavalla teon ras�st�sesta ta� syr��västä mot��v�sta e�

saada �äädä varteenotettavaa epä�lyä, m�kä va�keuttaa mot��v�n

toteennäyttäm�stä. Teon mot��v�a e� vo�da sella�senaan �ohtaa es�merk�ks� uhr�n seksuaal�sesta suuntautum�sesta, va�kka uhr�n henk�lö vo�k�n herättää epä�lyn v�har�koksesta.

V�hapuheen v�hent�m�nen e� onn�stu va�n r�koso�keudell�s�n ke�no�n

Ranga�stusten uhkan tavo�tteena on, että �hm�set e�vät tek�s� r�koks�a.

Muodoll�sen ranga�stuksen l�säks� r�koso�keudell�set tuom�ot langettavat use�n negat��v�sen le�man, �olla vo� olla �tse ranga�stusta merk�ttävämp�ä va�kutuks�a tuom�tun elämään. Seuraukset vo�vat �ohtaa es�merk�ks� työpa�kan

menettäm�seen �a perhe-elämän ongelm��n. Tämänkalta�s�sta t�lante�sta

käytetään term�ä sankt�okumulaat�o el� ranga�stuksen a�heuttama le�ma �ohtaa mu�h�n negat��v�s��n keh�tyskulku�h�n yks�lön elämässä.

V�har�koks�sta puhuttaessa on ku�tenk�n löydettäv�ssä t�lante�ta, �o�ssa tuom�on avulla kerätään sympat�aa omalta v��teryhmältä, tykkäyks�ä sos�aal�sessa

med�assa sekä pos�t��v�sta huom�ota. Jo�ssak�n t�lante�ssa tuom�o onk�n ke�no saada myönte�stä pol��tt�sta �ulk�suutta.

(5)

Saatu�a syytte�tä �a langetettu�a tuom�o�ta vo�daan kr�t�so�da m�el�valta�s�ks�, mutta pol�t��kassa menestyneet �hm�set ovat n��n ta�tav�a sanankäyttä��ä, että he osa�s�vat varmast� halutessaan �lma�sta as�ansa syyll�stymättä v�har�kokseen –

�lman, että he�dän täytyy t�nk�ä v�est�n s�sällöstä.

Om�en näkemysten puolesta ollaan s��s valm��sta uhrautumaan, m�kä synnyttää kuvan kansala�stottelemattomuudesta.

As�a koetaan n��n tärkeäks�, että sen ääneen sanom�sen vuoks� e� vo�da ta�pua r�kosla�n edessä.

Jo�denk�n näkyv�en pol��t�kko�en kansala�stottelemattomuutta mu�stuttava to�m�nta asettaak�n haasteen v�hapuheen r�koso�keudell�selle kontrollo�nn�lle.

R�koslak� e� to�m� ennalta estäväst�, �os r�koks�sta seuraa yhtä la�lla hyötyä ku�n ha�ttaak�n.

Tyyp�ll�nen ratka�su on vaat�a kovemp�a ranga�stuks�a. E� ole ku�tenkaan m�tään syytä olettaa, että ranga�stusten ankaro�ttam�nen tehoa�s� v�hapuheeseen yhtään sen paremm�n ku�n muuhunkaan r�koll�suuteen. On v��sautta myöntää, ette�

v�hapuheen kontrollo�nt�a vo�da �ättää l��aks� r�kosla�n varaan.

Tatu Hytt�nen

Tatu Hytt�nen on Turun yl�op�ston r�koso�keuden apula�sprofessor�. Hän on tutk�muks�ssaan tarkastellut muun muassa v�hapuheen ranga�stavuutta

Tämä art�kkel� on �ulka�stu Creat�ve Commons CC BY�ND 4.0 -l�senss�llä.

Tutustu mu�h�n vapaan lukuo�keuden Akatem�a-art�kkele�h�n

(6)

Keskustelu

Tätä �uttua e� ole v�elä kommento�tu.

© To�nen Aatos 2022

Piditkö artikkelista?

REKISTERÖIDY JA KOKEILE MUSTREADIA 14 PÄIVÄÄ MAKSUTTA

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

TKK/SAL @ Ilkka Mellin (2004) 2 Todennäköisyys nostaa valkoinen kuula vaiheessa 3 voidaan laskea puutodennäköisyyksien tulo- ja yhteenlaskusääntöjen avulla:.. (i)

Ta-Nehisi Coates käyttää taitavasti kielen eri rekistereitä kuvatessaan Hiramin taiteilua erilaisten maailmojen välillä ja kielen kautta syntyviä valtapositioita.

Aiheen poliittinen lataus näkyy muun muassa siinä, että israelilaisen historian- tutkijan Ilan Pappen mukaan holokaustin ja palestiina- laisten kohtalon rinnastamisessa

Samaan tapaan muistiorganisaatioiden muistipalatsi on saavutettavissa vain niin kuin sen rakenteet sallivat ja talletusmuodot mahdollistavat.. Jos tarvittavia rajapintoja ei

olemassa vain sikäli kuin jokin muu asia voisi olla ole- massa sen sijasta, ja jokainen asia, joka voisi olla olemassa jonkin olemassa olevan asian sijasta, on olemassa

Koska tutkimisen ohella opettaminen kuuluu erottamattomasti filosofiaan, vaatii filosofian opetusluonne

Selkeimmin tämä tulee esiin Välimäen musiikkikritiikkiä koskevassa artikkelissa, kun hän toteaa, että musiikkikritiikin vas- tuulla on sekä vanhan musiikin tun- temuksen

Suunnitelma käsittelee syrjintää iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mieli- piteen, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen