• Ei tuloksia

Kuinka sen selvemmin sanoisi

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuinka sen selvemmin sanoisi"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

140 niin & näin 1/2013

kirjat

L

uulin, että ne ajat on eletty, kun tein kirjallisuuteen opin- näytettä dadasta runoudessa ja lehtori valisti: ”Mutta eihän dada ole kirjallisuutta, vaan kuvataidetta!”

Martta Heikkilän toimittamassa Taidekritiikin perusteet -kirjassa tai- demuodot on kuitenkin totuttuun tapaan kategorisoitu erilleen. Heik- kilän lisäksi kuusi asiantuntijaa kirjoittaa oman taiteen- tai tie- teenalansa vinkkelistä. Kirjasta voi poimia vain yhden alan artikkelin ja saada käsityksen, mistä taidekri- tiikissä on kyse. Koko kirjan luke- minen auttaa myös huomaamaan, etteivät eri taidemuodot – taide niissä – ole toisistaan tyystin erillisiä.

Kohtaavathan monet perinteiset tai- teenalat uuden taiteen erilaisissa hy- bridimuodoissa.

Kun painetuissa päivälehdissä on nykyään yhä vähemmän taidekri- tiikkiä, taiteesta kirjoittamisen foo- rumeita on aiempaa enemmän ja kir- joittajakunta on entistä kirjavampaa, tämä teos tulee tarpeeseen: se on käyttökelpoinen oppikirja. Jos lukee kaikki artikkelit, toisto alkaa häiritä.

Useimmat kirjoittajista pohtivat varsin yhdenmukaisin ajatuksin esi- merkiksi lukijayleisöä, journalismin ja kritiikin suhdetta ja kulttuurijour- nalismin nykytilaa sekä kritiikin krii- siytymistä. Pohdinnat jäävät melko maininnanomaisiksi; kyse ei ole pamfletista, vaan tietokirjasta.

Yksimielisyys vallitsee siitä, että havainto on kaiken kritiikin lähtö- kohta. Kirjoittajat muistuttavat, että havainnon kuvailu, analyysi ja tul- kinta sekä arvottaminen kietoutuvat yhteen. Kritiikin filosofista taustaa

valottava Irmeli Hautamäki kiteyttää sen toteamalla (Luigi Pareysonin hermeneutiikan relativismia koskevia ajatuksia mukaillen), että alusta alkaen taideteoksen aistimellinen kuvaus on tulkitsevaa toimintaa, koska aistiminen on sidoksissa tul- kitsevaan persoonaan. Kiinnostavaa on, että juuri tässä kohtaa voi olla kritiikin epäonnistumisen paikka:

jo aistiminen voi olla rajoittunutta tai vaihtelevaa, kriitikko ei saa otetta teoksesta. Silloin perustelujen pe- rusteet ovat jo vinksallaan ja herme- neuttinen kehä kallistelee hervotto- masti.

Kaikki kirjoittajat tunnustavat, että kritiikki on subjektiivista. Siksi kritiikin kirjoittamisessa olennaisia ovat perustelut. Kritiikin kirjoitta- minen on aina valintojen tekemistä:

miten kriitikko valikoi käsittele- mänsä ainekset.

Valintojen tekeminen alkaa jo siitä, että valitaan mistä kirjoitetaan.

Arvottamisen luonne on aikojen myötä muuttunut: enää ei kysymys ole niinkään hyvistä ja huonoista teoksista, vaan niistä joista kirjoi- tetaan ja niistä joista vaietaan tyystin.

Vaikka useimmat kirjoittajat toistavat samoja asioita, kirjoittajien omat painotukset tuovat rytmiä ar- tikkelikokonaisuuteen. Juha-Heikki Tihinen ja Susanna Välimäki kat- sastavat kritiikin historiaa kuva- taiteen ja musiikin osalta. Veijo Hietala käy läpi elokuvahistoriaa ja elokuvateorian kehkeytymistä.

Outi Lahtinen kokoaa tietopaketin esityksestä, sen rakenteesta ja osa- tekijöistä. Kuisma Korhonen puo- lestaan pohtii kriitikon valtaa ja antaa konkreettisia ohjeita (aloitte- levalle) kriitikolle. Lisäksi Tihinen ja Hietala hahmottelevat kritiikin eri lajeja ja tyyppejä.

Mihin taidekritiikkiä tarvitaan?

Kritiikissä on lähtökohtaisesti taide- kasvatuksellinen eetos. Taidekasvatus oli mukana jo kritiikin syntyvai- heissa: 1700-luvulla Denis Diderot uskoi, että hänen mielipiteitään lu- kevat oppisivat jotakin. Usein tarkoi- tuksena on saada mahdollisimman laaja yleisö pohtimaan taidetta.

Parhaimmillaan kriitikko toimii esteettisenä oppaana: esittelee ylei- sölle vaikeatajuisia teoksia ja tarjoaa näkemyksiä, jotka helpottavat niiden kohtaamista. Kritiikki pyrkii tuomaan taideteoksen kokemiseen uutta, laajempaa näkökulmaa.

Oikeastaan yllättää huomata, miten kansanvalistusaspekti on juur-

Helena Sederholm

Kuinka sen selvemmin sanoisi

Taidekritiikin perusteet. Toim. Martta Heikkilä. Gaudeamus, Helsinki, 2012. 284 s.

(2)

1/2013 niin & näin 141

kirjat

tunut kritiikin kirjoittamiseen. Kri- tiikin historia osoittaa, että tärkeintä kriitikon työssä on kehottaa yleisöä näkemään, kehittää yleisön vastaan- ottokykyä. Selkeimmin tämä tulee esiin Välimäen musiikkikritiikkiä koskevassa artikkelissa, kun hän toteaa, että musiikkikritiikin vas- tuulla on sekä vanhan musiikin tun- temuksen päivittäminen että uutta musiikkia koskevan tietämyksen li- sääminen.

Joukkoistamisen tahto

Perinteisesti taiteen tuntemukseen perustuvalla asiantuntijapuheella on elitistinen leima. Sen eräänlaisena vastareaktiona on nykyjournalismin käytäntö kerätä kansalaisten näke- myksiä mielipidekollaasiksi, joka sitten heitetään readymadena luki- joille. Kritiikkiin joukkoistaminen sopii huonosti. Kuten Välimäki toteaa, kriittisyys on kykyä välttää kaavamaisia ajatuskulkuja ja kulu- neita puhetapoja. Siitähän taitees- sakin on kyse: todella uutta luovat teokset vaikuttavat oudoilta, koska ne eivät toista vanhoja malleja.

Populismi pureutuu siihen, mitä taide on, mitä sen pitää olla ja mitä ja miten taiteesta kirjoitetaan. Siinä usein ohitetaan, että taiteella ei ole yksiselitteisiä ominaisuuksia, vaan kuten Heikkilä toteaa, on pikem- minkin kysymys asioiden suhteista ja niistä syntyvistä eroista kuin yksit- täisistä piirteistä. Kontekstualisointi, asioiden väliset suhteet ja niiden sanallistaminen vaativat kriitikolta enemmän kokemusta, tietoa ja vi- vahteiden tajua kuin muulta ylei-

söltä. Ja sekös ärsyttää monia. Esi- merkiksi perussuomalaiset vaativat taannoin eduskuntakysymyksessään

”poliittisen asiantuntijuuden näkö- kantaa” valtion taideneuvostoon, koska asiantuntijavetoista taidepoli- tiikkaa ja sen myötä taiteen sisältöjä pidettiin viallisina.

Taiteesta kirjoittamisella on erilaisia muotoja päivälehtien kult- tuurijournalismista esseisiin ja blo- giteksteistä tutkielmiin. Kritiikin demokratisoituminen ja moniar- voistuminen vaatii yleisöltä entistä enemmän kriittistä lukutaitoa.

Siinäpä haaste taidekasvatukselle, jonka monet haluavat nähdä ny- kyään vain kouluviihtyvyyttä edistävänä terapeuttisena puuhas- teluna.

Perunalastustrategia

Outi Lahtinen tekee herkullisen ver- tauksen, joka perustuu Mary Prattin analyysiin kritiikin muodoista.

Lahtinen esittää, että kuluttamisen periaatteelle rakentuvalla päiväleh- tikritiikillä on taipumus suhtautua taiteeseen kuin perunalastuihin: kun yhden on nielaissut, haluaa jo lisää.

Kirjallisuuden kustantamisessahan perunalastustrategia on jo käytössä:

nimikkeiden lyhytikäisyyden takia vallankäyttäjäkriitikoista on tulossa tuoteselostajia.

Jonkin verran kirjoittajat poh- tivat taiteen luonteen muuttu- mista. Mutta artikkelien lokeroi- minen taiteenlajeittain hillitsee reippaampaa revittelyä asiasta.

Miettimättä jää, millaista kompe- tenssia kriitikolta voi vaatia ny-

kyisessä monialaisessa ja monitai- teisessa tilanteessa – kun taide on esimerkiksi ääni-installaatioita tai biologisista lähtökohdista luotua geenimusiikkia. Välimäki toteaa, että musiikkikritiikkiä soisi tehtävän mistä tahansa taiteesta tai teoksesta, jossa musiikki tai äänimaisema on keskeisessä asemassa. Toki musiikkikritiikki tarjoaa yhden tavan puhua monitaiteisista teoksista, mutta jos tavoitteena on teoksen merkitysten avaaminen, riittääkö vain yksi perspektiivi? Sama koskee esitystaidetta; performanssi taide- muotona on yhtä lailla kuvatai- teeseen kuin teatteriin ankkuroitu- nutta.

Kuinka laaja-alainen kriitikon kompetenssi voi olla, että asian- tuntemus vielä säilyy? Pystyykö kritiikki tuomaan laajempia näkö- kulmia taiteen kokemukseen, jos asiantuntemus perustuu vain tai- depihan hiekkalaatikkoleikkeihin?

Taide on kuitenkin jo pitkään käyt- tänyt ja muokannut myös popu- laarikulttuurin keinoja. Lahtinen huomauttaakin, että nykyisin viih- dettä varjellaan taiteen vaikutteilta.

Taiteen ja tieteen yhteistoiminta luo varmaankin pian tilanteen, jossa tie- dettä pitää suojata taiteelliselta ajat- telulta.

Kirjoittajat analysoivat myös kritiikin luonnetta vuoropuheluna tekstin ja teoksen välillä. Pitääkö teos jättää rauhaan vai voiko kriitikko lähteä mukailemaan teosta tekstinsä luonnetta varioimalla. Kriitikon märkä uni on taiteellinen tyyli, jonka avulla hänkin voi luoda jotakin tai- deteoksen veroista.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Helsingin yliopiston kirjaston vas- tuulla olevien toimintojen tulevaisuutta emme tarkalleen tiedä, sillä myös se rakentuu koko maa- ilman ja yhteiskuntamme monimutkaisissa

Fokalisoija voi olla tarinan ulkopuolinen (ns. kertojafokalisoija), jolloin tapahtumat nähdään ikään kuin lintuperspektiivistä. Tällöin fokalisoija tietää periaatteessa

Nii.in jalkikateen tulee kysyneeksi myos, nakiko han selvemmin kuin mul!t myos sen, kuinka tarkea oli bibliografia tutki- musalalla, joka juuri oli leviamassa kauas

Tekijän mukaan tutkimuksen tavoitteena on kertoa, mitä television ohjelmaformaatit ovat, mistä ne tulevat, miten niitä sovitetaan suomalaisiin tuotantoihin, ja

Uusitalo löytää SDP:n ja työväenliikkeen toiminnan sukupuolittuneisuudesta yhtymäkohtia Yvonne Hirdmanin sukupuolijärjestelmäteoriaan, jossa naisten ja miesten

TKK/SAL @ Ilkka Mellin (2004) 2 Todennäköisyys nostaa valkoinen kuula vaiheessa 3 voidaan laskea puutodennäköisyyksien tulo- ja yhteenlaskusääntöjen avulla:.. (i)

Auraican tässä vuosikerrassa saamme tutustua Mari Välimäen tutkimukseen siitä, kuinka opiskelijat liikkuivat Turun ja Uppsalan yliopistojen välillä 1600-luvulla ja kuinka

Musiikin filosofian yhtenä päämääränä on mielestäni ajatella filosofisia ajatuksia musiikillisesti.. Haluan ko- rostaa yhtä näkökohtaa tässä erityisessä