PRAGMATISMI JA YMPÄRISTÖFILOSOFIA
1.
Filosofian suhde ympäristöon- gelmiin on yleensä suomalais- ten ammattifilosofien piirissä koettu hankalaksi ja kiusal- liseksi. Akateemikko Georg Henrik von Wright, kulttuuri- kriittisistä keskustelijoistamme ehkä kaikkein vaikutusvaltai- sin ja sanomansa puolesta pai- navin, on jo viiden vuosikym- menen ajan pitänyt vaikeana sovittaa yhteen intellektuaali- sen toimintansa kahta ulottu- vuutta, loogis-analyyttistä filo- sofiaa ja "pehmeämpää" kult- tuuriesseistiikkaa. Aivan viime vuosina hän on päätynyt ajat- telemaan, että jälkimmäinen- kin on filosofiaa — tosin hyvin erilaista kuin se filosofia, jota hän ammatikseen loogis-ana- lyyttisen perinteen edustajana on harjoittanut.1 Systemaattis- ta esitystä filosofian roolista ym- päristöongelmien selvittelyssä hän ei kuitenkaan ole kirjoitta- nut.
Maamme ensimmäinen ym- päristöfilosofian väitöskirja, Leena Vilkan luonnon itseis- arvoja tutkiva teos, ilmestyi 1995,2 mutta se — kuten Vilkan muukaan työ — ei ole saanut suurtakaan huomiota filoso- fien keskuudessa. Puhetta luonnon itseisarvoista pidetään usein tarpeettomana mysti- fiointina, kummallisena me- tafysiikkana, joka kuulostaa enemmän uskonnolta kuin ra- tionaaliselta filosofialta. Sama koskee Henryk Skolimowskin
"ekofilosofiaa", joka sisältää aimo annoksen ihmisiin hel- posti vetoavaa luontomystiik- kaa ja länsimaisen tieteellisyy- den ihanteen arvostelua,3 pu- humattakaan äskettäin huo- miota saaneesta veganismiliik- keestä ja muista eläinsuojelun radikaaleista muodoista, joita
kohtaan tunnetaan (nähdäkse- ni aiheellisesti) epäilyä ja vas- tenmielisyyttä. Samanaikaisesti huoli ympäristön yleisestä ti- lasta on akuutimpi kuin kos- kaan.
Jopa filosofoinnilla itsensä elättävien keskuudessa syntyy helposti käsitys, että ympäris- töfilosofia joko ei lainkaan ole filosofiaa tai on huonoa, irra- tionaalista pseudofilosofiaa. Fi- losofin, joka katsoo ympäris- töongelmiin reagoimisen ole- van jokaisen vastuullisen 1990- lukua elävän ajattelijan velvol- lisuus, on vaikea hyväksyä tätä tilannetta.
Amerikkalaisessa keskuste- lussa kokemukset ovat olleet ehkä hieman samansuuntaisia.
Eräät ympäristöasioista huolta kantavat intellektuellit ovatkin ryhtyneet etsimään uuden ym- päristöfilosofian eväitä amerik- kalaisen pragmatismin perin- teestä. Tämän etsinnän tulok- sena on 1980- ja 1990-luvuilla syntynyt joukko pragmatismia ja ympäristöfilosofiaa käsitte- leviä artikkeleja (erityisesti En- vironmental Ethics -lehdessä) ja vihdoin vuonna 1996 kokoel- ma Environmental Pragma- tism,4 jonka seitsemäntoista kir- joitusta tarjoavat monipuolisen ja kattavan, mutta liikkeen si- säisiä ristiriitoja kaihtamatto- man kuvan "ympäristöprag- matismista". Huomion kiinnit- täminen pragmatismin perin- teen mahdolliseen hedelmäl- lisyyteen ympäristökeskuste- lussa on perusteltua myös sik- si, että pragmatismi on — var- sinkin amerikkalaisessa, mut- ta myös eurooppalaisessa — filo- sofisessa keskustelussa nous- sut uuteen kukoistukseen.5 Tässä mielessä se on saman- kaltaisen muodikkaan suun- tauksen maineessa kuin ympä- ristöfilosofia. Molempien muo-
dikkuus aiheuttaa myös on- gelmia.
Esseeni tarkoituksena on esitellä ja arvioida ympäristö- pragmatismista käytyä kiistaa lähinnä Environmental Prag- matism -teoksen pohjalta. Kir- jan taustalla on filosofian ja ympäristöongelmien sekä näi- tä ongelmia koskevan poliitti- sen päätöksenteon välisen suh- teen problemaattisuus. Ympä- ristöetiikalla, ympäristöfiloso- fian keskeisimmällä osalla, ei useimmiten ole ollut juurikaan vaikutusta ympäristöpolitiik- kaan. Tällainen vaikutus olisi kuitenkin mahdollinen, kir- jan toimittajat Andrew Light ja Eric Katz korostavat johdan- nossaan, jos ympäristöetiikas- sa omaksuttaisiin aiempaa prag- matistisempi lähestymistapa ja keskityttäisiin ympäristöongel- mien käytännöllisempään rat- kaisemiseen (s. 1-2). Ympä- ristöpragmatismi määritellään tätä kautta: "Tarkoitamme ym- päristöpragmatismilla avointa (open-ended) tutkimusta, joka kohdistuu ihmiskunnan ja ym- päristön välisen suhteen eri- tyisiin, todellisen elämän on- gelmiin" (s. 2). Silti kyseessä on tutkimus, "inquiry". Light ja Katz eivät ehdota, että filoso- fien pitäisi kiskoa kumisaap- paat jalkaan ja ryhtyä ympäris- töaktivisteiksi, vaikka toisaalta he eivät sulje tätäkään vaih- toehtoa pois.
2.
Environmental Pragmatism on varsin moniaineksinen kokoel- ma pragmatismiin ja ympäris- töongelmiin tavalla tai toisella liittyviä tekstejä. Eräät kirjan kir- joittajista ovat omaksuneet taustakseen klassisten amerik- kalaisten pragmatistien, kuten John Deweyn, ajattelun, jonka kautta he pyrkivät lähestymään
ympäristöfilosofisia ongelmia.
Tässä suhteessa varsinkin kol- me ensimmäistä lukua - Kelly A. Parkerin "Pragmatism and Environmental Thought", Sand- ra B. Rosenthalin ja Rogene A. Buchholzin "How Pragma- tism is an Environmental Et- hic" ja Larry A. Hickmanin "Na- ture as Culture: John Dewey's Pragmatic Naturalism" - ovat tärkeitä. Teoksen ensimmäi- nen, skolaarinen osa sisältää myös Ari Santasin kirjoituksen G.H. Meadin kosmologiasta sekä Bryan G. Nortonin prag- matistisen tulkinnan Aldo Leo- poldin kiistellystä "maaetiikas- ta". Lähemmäs toimittajien ko- rostamaa filosofian ja politii- kan vuoropuhelua päästään toisessa osassa, joka sisältää kolme pragmatismin ja ympä- ristöfilosofian suhdetta tarkas- televaa esseetä: Nortonin "In- tegration or Reduction: Two Approaches to Environmental Values", Anthony Westonin
"Before Environmental Ethics"
ja Lightin "Compatibilism in Po- litical Ecology". Kolmas osa koostuu viidestä soveltavasta kirjoituksesta, joissa pragma- tismin kautta valotetaan muun muassa vesihuollon, väkival- lattoman vastarinnan ja ympä- ristöetiikan opetuksen kysy- myksiä.6 Kirjan viimeinen, nel- jäs osa sisältää Westonin ja Kat- zin 1980-luvun lopulla käymän luonnon itseisarvoja ja prag- matismia koskeneen debatin, johon Light tarjoaa sovittele- van metafilosofisen näkökul- man teoksen päättävässä ar- tikkelissaan "Environmental Pragmatism as Philosophy or Metaphilosophy? On the Wes- ton-Katz Debate".
Useimmat pragmatistisia vaikutteita saaneet ympäristö- filosofit korostavat pluralismin välttämättömyyttä ympäristö-
etiikassa - vastapainoksi kai- kenlaiselle dogmatismille ja moraaliselle «monismille, yhden ainoan oikean ympäristöeetti- sen opin etsinnälle. Tuhon tiel- tä ei päästä, jos filosofit vain käyvät teoreettisia kiistoja sii- tä, mikä lopulta on oikea tapa ymmärtää ympäristöön liitty- vien päätösten moraalinen ar- vo. Ympäristöongelmat on rat- kaistava nyt, ja siksi pragma- tisti ehdottaa dogmaattisten teoreettisten kiistojen sulkeis- tarnista. Pluralismin hengessä erilaiset ympäristöeettiset ajat- telutavat (vaikkapa syväekolo- gia, ekofeminismi ja yhteiskun- taekologia) voivat elää rinnak- kain ja etsiä yhdessä käytän- nöllisiä, konkreettisiin ongel- miin vaikuttavia toimintata- poja. Tämä aktiivisuutta, liiasta filosofoinnista pidättymistä ta- voitteleva näkemys on tavalla tai toisella esillä useimmissa Environmental Pragmatism -kirjan artikkeleissa. Monismia vastaan tarjotaan pragmaatti- nen argumentti: monismi eh- käisee ympäristöpoliittista edis- tystä ja elämäämme uhkaavien ongelmien ratkaisua, ja siksi se on hylättävä.
Ehkä selkeimmän ilmai- sunsa pluralistinen pyrkimys saa Lightin metateoreettisen kompatibilismin käsitteessä (s. 161 ff.). Metateoreettisella tasolla ympäristöpragmatistin tulee sietää useita erilaisia teo- reettisia vaihtoehtoja, joiden vä- lisiin jatkuviin kiistoihin meil- lä ei kerta kaikkiaan ole varaa:
"... Uskon, että jotkin teoreetti- set kysymykset, arvokkaatkin, ovat usein haitaksi pyrkimyk- selle muotoilla laaja-alainen radikaali suunnitelma ympä- ristöongelmien ratkaisemisek- si. Valtava toiminnan tarve ym- päristörintamalla vaatii jon-
kinlaista kilpailevien teorioi- den keskinäistä toleranssia.
Mutta tällaisen kompatibilis- min ei väistämättä tarvitse joh- taa relativistiseen ympäristöfi- losofiaan . Ehdotan siis tole- ranssiperiaatetta pragmaat- tisena positiona, joka vaatii, että radikaalit ympäristöajat- telijat jättävät jotkin sellaiset kysymykset, joista he ovat eri- mielisiä, yksityisen kiistan rat- kaistaviksi. Samanaikaisesti tämä pragmatismi vaatii, että teoreetikot ja käytännön toi- mijat neuvottelevat suoraviivai- sen julkisen kannan, joka hy- väksyy ne muita tärkeämmät eettiset ja poliittiset ympäris- tönäkökohdat, joista he ovat yksimielisä, sekä ne käytän-
nöt, jotka parhaiten vastaavat heidän yhteisesti tavoittelemi- aan päämääriä." (s. 170-171) Light - sen enempää kuin muutkaan kirjoittajat - ei var- sinaisesti vastaa siihen, pitäisi- kö metateoreettisen pluralistin hyväksyä "toleranssiprinsiip- pinsä" nojalla keskenään risti- riitaisten näkemysten totuus.
Ehkäpä filosofinen kysymys to- tuudesta ja sen (mahdollises- ta) suhteellisuudesta totuus- väitteiden taustalla vaikuttaviin viitekehyksiin, käsitejärjestel- miin tai paradigmoihin näh- den on itse liian "teoreettinen"
kysymys, liian kaukana no- peaa toimintaa vaativasta ym- päristöproblematiikasta. Toi- nen ongelma Lightin näkemyk- sessä on jyrkkä "yksityisen"
ja "julkisen" keskustelun väli- nen erottelu, jossa hän seuraa tunnettua uuspragmatistia Ric- hard Rortya (ks. varsinkin s.
176-179). Vetoaminen Rortyn ajatteluun ei välttämättä ole ym- päristöfilosofialle eduksi. Ror- tylaisen "postfilosofian" näkö- kulmasta ympäristöongelmat-
•
kin palautuvat meidän paikal- lisen kulttuurimme tai elämän- muotomme kielenkäytön sa- tunnaisuuksiksi. Me vain (sat- tumalta) puhumme ympäristön tuhoutumisesta tässä kielipe- limme, "keskustelumme", his- toriallisessa vaiheessa. Ihmisen kulttuurisesta toiminnasta riip- pumattomille luonnontapah- tumille, jotka voivat olla tuolle kulttuuritoiminnalle itselleen vahingollisia, ei rortylaisessa ajattelussa juuri jää sijaa.?
Olipa Rortyn panos ympä- ristöpragmatismin taustanime- nä millainen tahansa, hedel- mättömien teoreettisten kiisto- jen välttäminen ei (esimerkiksi rajaamalla ne yksityisten kahvi- p öytäkeskustelujen aiheiksi) varmasti olisi haitaksi poliitti- sesti merkitykselliselle ympä- ristöfilosofialle. Tässä mieles- sä Lightin ja koko kirjan johto- ajatus on oikea. Sen täsmentä- minen jää kuitenkin vielä var- sin avoimeksi. Omaksumam- me teoreettiset viitekehykset saattavat vaikuttaa niihin me- tateoreettisiin kriteereihin, joi- den nojalla arvioimme teoreet- tisia kiistoja hedelmällisiksi tai hedelmättömiksi. Ympäristö- pragmatismi ei voi nojautua liian jyrkkään teorian ja meta- teorian väliseen erotteluun.
Voidaan myös kysyä, onko pragmatismi teoksen kirjoitta- jien ja toimittajien mukaan ym- päristöfilosofian ympäristöpo- liittisen merkityksen välttä- mätön muttei riittävä ehto. Ei kai ole selvää, että pragmatis- tinen suuntaus ympäristöfilo- sofiassa ilman muuta johtaisi filosofian uudenlaiseen poliit- tiseen relevanssiin ekologis- ten ongelmien ratkaisemises- sa, varsinkaan, kun pragma- tistit kiistelevät keskenään siitä, millainen pragmatismi ympäris- töeetikkojen tulisi omaksua?
Environmental Pragmatism -teos saattaa ainakin paikoin edustaa tarpeetonta optimis- mia. Olisin taipuvainen näke- mään filosofian roolin poliitti- sesti vähäisempänä kuin mo- net pragmatismia kannattavat (ja ehkä poliittisesti aktiiviset) ympäristöfilosofit — mutta kui- tenkin elämänkatsomukselli- sesti äärimmäisen keskeisenä.
Toisaalta politiikka ei lopulta voi olla riippumatonta niistä katsomuksista, joita poliittisen päätöksenteon agentit ja koh- teet, ihmiset, edustavat. Avain- asemassa teoreetikoiden (filo- sofien) ja poliitikkojen välissä ovat ehkä ympäristöliikkeet, joiden kautta filosofisesti pe- rustellut ajattelutavat voivat le- vitä akateemiselta foorumilta poliittiselle taistelukentälle. Si- ten filosofian välillinen vaiku- tus ympäristön hyvin- ja pa- hoinvointia koskevaan päätök- sentekoon voi olla huomatta- va, vaikka filosofit (edes prag- matistit) eivät itse aktivoituisi- kaan politiikassa.8 Mutta eri- laisia teoreettisia lähtökohtia omaksuneiden ympäristöliik- keiden välinen sillanrakennus ei välttämättä ole helppo teh- tävä.
3
Yhtenä ongelmana Environ- mental Pragmatism -teoksen edustamassa ympäristöfiloso- fisessa keskustelussa on prag- matismin näkökulmasta ky- seenalainen jyrkkä erottelu teo- rian ja käytännön välillä (ks.
esim. s. 11, 108). Nähdäkseni pragmatismi vesittyy, jos sen katsotaan korostavan, että käy- täntö on teoriaan nähden ensi- sijaista ja että "teoreettisten" (tai filosofisten) ongelmien sijasta huomiota pitäisi kiinnittää yk- sinomaan "käytännöllisiin" on- gelmiin.9 Pikemminkin prag-
matistin tulisi ajatella, että hy- vinkin teoreettisten maailman jäsentämisen tapojen arvo in- himillisen elämän käytännön kannalta voi olla suuri. Sen si- jaan, että olettaisi käytännön ensisijaiseksi, aito pragmatisti hylkää teorian ja käytännön välisen dikotomian ja väittää, että teoriakin on käytäntöä.
Ehkä lähimmäksi tällaista pragmatismia päätyy Anthony Weston, joka kirjoittaa:
"Mahdollistava ympäristökäy- täntö (enabling environmen- tal practice) on tietenkin käy- täntö. Se, että se on käytäntö, ei tarkoita, etteikö se olisi myös filosofinen. Teoria ja käytäntö ovat tässä toistensa läpitunke- mat." (s. 153.)
Westonin "Luoda sosiaaliset, psykologiset ja fenomenologi- set edellytykset — käsitteelli- nen, kokemuksellinen tai jopa melko kirjaimellinen 'tila"' tar- koittaa projektia, jonka pää- määränä on "uusien tai vah- vempien ympäristöarvojen ke- hittymiselle" eli siten mahdol- listaa ("enable") uudenlaisten ympäristöarvojen muodostu- minen (s. 152).
Teorian ja käytännön väli- nen erottelu ei kuitenkaan ole ainoa dikotomia, joka menes- tyksekkään ympäristöpragma- tismin tulisi mielestäni pyrkiä ylittämään. Ympäristöpragma- tismikeskustelun keskeisim- piä huolenaiheita on ollut ant- roposentrismin ja non-antro- posentrismin välinen vastak- kainasettelu ympäristöetiikas- sa. Antroposentristen lähesty- mistapojen yksioikoinen tuo- mitseminen luonnon välineel- listämistä tukevina on käsit- tääkseni kestämätöntä. Prag- matistin on eräässä mielessä väistämättä oltava antroposent- 00
tr)
OC
risti ja tarkasteltava maailmaa inhimillisten päämäärien ja int- ressien valossa — maailmana, jossa ihminen toimii ja jota hän muokkaa monenlaisten ta- voitteidensa mukaisesti. Ym- päristöeettinen askel tässä tar- kastelussa on tietenkin inhimil- listen intressien ja päämäärien laventaminen koskemaan tyy- pillisesti ei-antroposentrisiä päämääriä (vrt. Parker, s. 32- 33). Meille ihmisille ei-inhimil- lisen luonnon hyvinvointi voi olla tärkeä päämäärä — ei aino- astaan prudentiaalisten hyö- tynäkökohtien, vaan myös mo- raalisen tai esteettisen motivoi- tumisen kautta. Silti se on inhi- millinen päämäärä. Pragmatis- ti, jonka eettinen pohdinta läh- tee liikkeelle ihmisestä ja ih- misen problemaattisesta "maa- ilmassaolemisesta", ei rajaa tuo- ta pohdintaa pelkäksi lyhytnä- köiseksi utiliteettikalkyloinnik- si. Ihmisen olemassaolo osana luonnollista maailmanjärjestys- tä asettaa käytäntöjemme hy- väksyttävyyttä arvioivalle ajat- telijalle vakavia moraalisia on- gelmia, jotka pragmatisti tun- nistaa moraalisesti ladattuihin käytäntöihimme kiinteästi kuu- luviksi.
Itse asiassa ekologisten on- gelmien voidaan katsoa ole- van erottamattomassa yhtey- dessä inhimillisen elämän ar- von ja merkityksellisyyden on- gelmaan. Toisaalta puhtaasti
"objektiivinen", tieteellinen ku- vaus maailmasta ikään kuin uh- kaa maailman ja elämän koke- mista arvokkaana tai merkityk- sellisenä. Kosmisessa mittakaa- vassa elämämme on kovin merkityksetöntä ja sattuman- varaista, ja ihmislajin tuhoutu- minenkin on kuin "hyppysel- linen nuuskaa" .10 Meidän on selvitettävä suhteemme tällai- siin näköaloihin. Uskon, että
ympäristöfilosofia voi parhaim- millaan olla osa projektia, jos- sa elämän arvokkuuden koke- miselle etsitään filosofisia pe- rusteluja. Ympäristöfilosofian oikeutus saadaan nähdäkseni johtopäätöksenä seuraavasta argumentista, joka on suunnat- tu paitsi ympäristöstä piittaa- matonta hyötyajattelua, myös todellisuuden absoluuttista tieteellistä kuvattavuutta ja si- ten kaikkien aitojen ongel- mien tieteellisyyttä painotta- vaa skientismiä vastaan:11
1. Meillä on vain inhimil- linen, käytäntöjemme ja elä- mämme kautta muotoutuva nä- kökulma maailmaan. (Pragma- tistinen premissi.)
2. Ympäristöongelmien pohdinta— niin filosofiassa kuin muillakin aloilla — on sidoksis- sa inhimilliseen maailmanhah- motukseemme. (1)
3. Ympäristöongelmat näyt- täytyvät merkityksellisinä vain merkitykselliseksi koettua in- himillistä elämää vasten. (2)
4. Jos tiede on ainoa oikea näkökulma maailman kuvaa- miseen "sellaisena kuin se on"
— eli jos skientismi on oikeassa.
— maailmassa ei ole (inhimilli- siä) merkityksiä. (Premissi.)
5. Tällöin kysymys inhimil- lisen elämän merkityksellisyy- destä olisi joko merkityksetön (ellei peräti mieletön, kuten loogiset empiristit ajattelivat) tai vastaus siihen olisi triviaa- listi kielteinen. (4)
6. Tällöin ympäristöongel- millakaan ei olisi mitään mer- kitystä. Ne voitaisiin unohtaa.
(3, 5)
7. Elinympäristömme tilalla
— sen elinkelpoisuudella — on ratkaiseva merkitys elämän- muodollemme, jonka kautta hahmotamme todellisuutta (mukaan lukien elinympäris- tömme tila). (Premissi.)
8. Skientismi on väärässä.12 (4, 6, 7)
9. Maailma voi olla merki- tyksellinen — inhimillisen elä- män näkökulmasta.13 (1, 4, 8) 10. Ekologisen tilanteen pohdinta voi lisätä ymmärrys- tämme omasta tilastamme ja elämämme merkityksellisyy- destä tai merkityksettömyydes- tä. (3, 7, 9)
Tällaisen argumentaation pohjalta -ympäristöfilosofia voi- daan todeta osaksi filosofian perinteistä, perimmäistä ja pe- renniaalista projektia: sen symistä, mikä on ihmisen paik- ka tai asema osana maailmaa.
Ekofilosofia on pohjimmiltaan filosofista antropologiaa, Kan- tin kysymyksen "mikä on ih- minen?" esittämistä uuden, in- himillisesti tärkeän (ja yhä vai- keammaksi käyvän) ongelma- tilanteen edessä. Se on yritys ymmärtää, mihin ihminen mat- kallaan kosmoksessa, hyppy- sellisenä kosmista nuuskaa, on kulkemassa. Ympäristöfilosofi voi tosin joutua päättelemään, että matkan pää näyttää syn- kältä ja pelottavalta. Mutta jos hän väittää, että ihmisen ase- masta ja inhimillisen elämän merkityksellisyyden ongel- masta ei ympäristöfilosofiassa tarvitse välittää, kun omaksu- taan "non-antroposentrinen"
— ehkä bio- tai naturosentri- nen — eettinen näkökulma, hän unohtaa, kuka hän on.
Radikaali antihumanisti, joka pitäisi ihmisen eliminoi- mista maapallolta toivottava- na, ei vakuuttuisi argumentaa- tiostani. Hänen mielestään ym- päristöongelmien sitominen inhimillisen elämän merkityk- sellisyyden problematiikkaan, olisi noiden ongelmien vesit- tämistä tai peräti ei-inhimilli- seen luontoon kohdistuvan kunnioituksen rienausta. Täl-
laiselle ekofilosofille pragma- tistilla ei ole kovin paljon sa- nottavaa. Keskustelun rajat tu- levat joskus vastaan. Tolerans- siprinsiippi ja kompatibilismi eivät ulotu kaikkialle. Antihu- manismia voidaan tarkastella analogiana äärimmäisen rela- tivismin, skeptisismin ja solip- sismin kaltaisille filosofisille nä- kemyksille, joiden edustajien kanssa on vaikea jatkaa järke- vää, motivoitua ajatustenvaih- toa. Toki näistä näkemyksistä voidaan mielekkäästi keskus- tella — esimerkiksi rajoitukset, joita ne asettavat filosofisen ar- gumentaation mahdollisuuksil- le, ovat tärkeä itse filosofian luonnetta koskeva teema. Mut- ta tällaiseen keskusteluun ryh- tyminen ei edellytä, että kes- kustelija edes vakavasti harkit- sisi "kääntyvänsä" antihuma- nistiksi, skeptikoksi tai solip- sistiksi. Pragmatismin näkökul- masta humanismi ja antropo- sentrismi (siinä väljässä mie- lessä, jossa ne eivät edellytä ei-antroposentrisen eettisen motivoitumisen hylkäämistä) ovat kaiken arvoja, luonnon- suojelua ja ylipäänsä inhimilli- sen toiminnan päämääriä kos- kevan keskustelun ennakkoeh- to. Tätä ihmiskeskeistä lähtö- kohtaa voitaisiin jopa nimittää arvokeskustelun transsenden- taaliseksi ehdoksi. Se rajaa meil- le mahdollisen argumentatii- visen kanssakäymisen alu- een.14 Mikään ei kuitenkaan estä pragmatistia pohtimasta kriittisesti itse keskustelun
"järkevyyttä" ja sen rajaamista.
Antihumanismi saattaisi ehkä toimia jonkinlaisena tolerans- siperiaatteen koetinkivenä, sen laajentamisen pontimena — sii- täkin huolimatta, etten usko pragmatistin toleranssin kos- kaan voivan ulottua antihu- manismiin saakka.
4.
Pragmatismi pyrkii tasoitta- maan tai syntetisoimaan mui- takin perinteisiä erotteluja. Yksi näistä on individualismin ja holismin välinen jako, joka lä- heisesti liittyy kuumana käy- vään välinearvotvs. itseisarvot -kiistaan. Naturalismiin taipu- vainen pragmatisti, joka näkee ihmisen kuuluvan luonnolli- seen todellisuuteen ja kyke- nevän aktiivisesti ponnistele- maan tuon todellisuuden muo- vaamiseksi omien tarkoitusten- sa mukaiseksi, ei aseta ensisi- jaiseksi sen enempää yksilöä kuin kokonaisuuttakaan: luon- to on yksilöiden muodostama kokonaisuus, jossa eri tavoin merkityksellisiä yksilöitä ja niis- tä muodostuvia kokonaisuuk- sia voidaan identifioida eri ta- voin, erilaisia praktisia pyrki- myksiä palvelevien käsitteel- listen viitekehysten kautta. Ei ole metafyysisesti primitiivisiä yksilöitä, ekofilosofian "loogi- sia atomeja"; tällaisia eivät ole geenit, organismit, lajit, eko- systeemit tai edes biosfääri itse.
Luonnon "viipalointi" yksilöiksi tai sen näkeminen laajempina kokonaisuuksina perustuu in- himillisiin tarkoituksiimme — siihen, että järjestämme ja hah- motamme todellisuutta näiden tarkoitusten ohjaamina. Samas- ta syystä luonnolla ei ole vain välinearvoa: se ei ole meille pelkkää raaka-ainetta. Tämä- kin käsitys edellyttäisi meille mahdottoman "Jumalan näkö- kulman" siihen, mitä luonto olemuksellisesti, metafyysises- ti, on. Toisaalta luonto ei ole myöskään platonisten itseisar- vojen tyyssija. Me ihmiset käy- tämme ei-inhimillistä luontoa
— luonnollisen elämänmuotom- me puitteissa — sekä raaka-ai- neena että itsessään arvokkaa-
na todellisuuden elementtinä, jonka säilyttäminen ei ole vain prudentiaalinen vaan myös moraalinen (ja ehkä esteetti- nen) velvollisuutemme.
Weston arvostelee artikke- leissaan "Before Environmen- tal Ethics" (s. 139 ff.) ja "Bey- ond Iritrinsic Values: Pragma- tism in Environmental Ethics"
(s. 285 ff.) ankarasti luonnon itseisarvoihin nojautuvia ym- päristöeetikoita.15 Absoluut- tisten itseisarvojen sijaan hän ehdottaa holististal6 näkemys- tä, jonka mukaan arvot ovat yhdistyneet toisiinsa verkosto- maisesti siten, ettei mitään pe- rimmäistä muita arvoja oikeut- tavaa eettistä itseisarvoa ole.
Oikeuttaminen on kehämäis- tä: jonkin arvon oikeuttaminen (tai sen selittäminen, että ky- seessä todella on arvo) merkit- see sen "orgaanisen paikan"
osoittamista arvojen verkostos- sa (s. 293). Tällainen arvojen dynaaminen keskinäinen riip- puvuus ("interdependence") mahdollistaa myös niiden kri- tiikin. Kriittisestä arvokeskus- telusta tulee arvojen verkos- ton käytäntösuuntautunutta muokkaamista. "On aika ko- konaan hylätä vanhentunut ta.- kertuminen itseisarvoihin: ol- koon käytännöllinen kritiikki käytännöllistä", Weston kirjoit- taa (s. 297). Konkreettiseen, praktiseen arvokeskusteluun verrattuna itseisarvojen puoles- ta taisteleminen on pelkkää
"varjonyrkkeilyä". Pragmatis- tin tulee tunnustaa, ettei arvo- jen oikeuttamisessa ole tarjol- la "knockdown-argumentteja"
(s. 303).17
Vastaukseksi Westonille kirjoittamassaan artikkelissa
"Searching for Intrinsic Value:
Pragmatism and Despair in En- vironmental Ethics" Eric Katz muistuttaa, että pragmatisti si-
too kaiken pragmaattisen ar- von, myös luonnon arvon, in- himillisiin kokemuksiin. Hänen mielestään tämä ei kelpaa ym- päristöetiikan perustaksi, sillä se johtaa relativismiin: eri ih- miset arvostavat erilaisia ko- kemuksia ja objekteja (s. 315).
Pragmatismin keskeinen virhe seuraa siten sen antroposent- rismistä. Katzin vastaus osoit- taa kuitenkin vain, ettei wes- tonilaisen antifundamentalis- tisen arvokeskustelun ydin- ajatus ole avautunut hänelle.
Relativismin välttäminen it- seisarvoihin takertumalla joh- taa vain mystifioituun arvome- tafysiikkaan ja lopulta (pahim- massa tapauksessa) ympäris- tönsuojelun kannalta vahin- golliseen teoreettiseen umpi- kujaan. Luonnonsuojelutoi- menpiteiden oikeutus ei löy- dy siitä, että ne kunnioittavat lajien tai ekosysteemien sisäis- tä, ihmisestä riippumatonta ar- voa, vaan siitä, että arvojen muokkaamisen ja uudelleenar- vioinnin käytännössämme pää- dymme kriittisen, rationaali- sen keskustelun kautta tällai- siin toimenpiteisiin. Saatavilla oleva oikeutus on kehämäis- tä, ei-absoluuttista, antifunda- mentalistista. Sitä ei rakenneta itseisarvojen kovalle kalliolle (jota emme koskaan tavoita), muttei myöskään yksilökeskei- sen relativismin juoksuhie- kalle (johon välittömästi up- poais imme). Pikemminkin luonnon arvoja koskevan kes- kustelun maasto on yhtä vaih- televaa ja yllätyksellistä kuin luonto itse. Tuossa maastossa liikkuminen vaatii erilaisia käy- tännöllisiä tietoja ja taitoja, sekä argumentaation kykyä että sen tunnustamista, etteivät argu- mentit ulotu kaikkialle. Hen- kilöä, joka ei välitä sen enem- pää oman elämänsä mielek-
kyydestä kuin luonnollisen ym- päristönsä säilyttämisestä, ei mikään eettinen argumentti pysty vakuuttamaan.
Lightin metafilosofinen syn- teesi Weston-Katz-debatista pyrkii suuntaamaan keskuste- lun päähuomion itseisarvojen sijasta ympäristöetiikan epäon- nistumisten suurimpiin syylli- suin, moraaliseen monismiin ja intellektuaaliseen intolerans- siin (s. 326-327). Light huo- mauttaa, että on erotettava toi- sistaan kaksi ympäristöpragma- tismin lajia. Metafilosofinen ympäristöpragmatismi"kat- soo pragmatismin tarjoavan ne säännöt ja periaatteet, joi- den puitteissa ympäristöfilo- sofiaa pitäisi harjoittaa", ja sitä luonnehtii pyrkimys pluralis- miin ja toleranssiin. Filosofinen ympäristöpragmatismi puo- lestaan on "yritys luoda uusi positio, joka keskustelee jo va- kiintuneiden ympäristöeettis- ten teorioiden kanssa niiden omalla maaperällä" (s. 330; vrt.
myös s. 171-172). Lightin ana- lyysin mukaan Katz vastustaa Westonin pragmatismissa juu- ri jälkimmäistä tavoitetta, vaik- ka suhtautuukin suopeasti pragmatismiin metafilosofise- na oppina. Lightin mielestä on tärkeää ymmärtää, että juuri metafilosofinen pragmatismi voi motivoida tai ehkäistä filo- sofisen pragmatismin sovelta- mista ympäristökeskustelussa.
Aina ja kaikkialla ei ole syytä antautua kiistoihin ympäris- töeettisistä teorioista. Sopu voi olla tärkeämpää. Tämä on.
Lightin kompatibilismin ja "to- leranssiprinsiipin" ydin. Se on myös mainio esimerkki prag- matismin sisäisestä dialektiikas- ta, pragmatistiksi tunnustautu- van filosofin itsekriittisesta ref- lektiosta.
Filosofisten vastakohtien
tasoittaminen, josta Lightin West- ja Katz-kritiikissä on ky- symys, ei kuitenkaan poista aitoja ympäristöeettisiä ongel- mia. Tästä pragmatistitkin lie- nevät yksimielisiä. Esimerkik- si yksittäisten organismien, la- jien ja ekosysteemien "intres- sit" saattavat yhä joutua keske- nään konflikteihin, vaikka hy- väksyisimmekin, että meillä on vain inhimillisen kokemuk- semme kautta välittyvä näkö- kulma tällaisten olioiden ar- voon.18 Mitään algoritmia mo- raalikonfliktien ratkaisemisek- si ei ole — ei ympäristöetiikas- sa sen enempää kuin etiikassa yleensäkään. Pragmatismi pyr- kiikin (ainakin parhaimmil- laan) ylittämään myös meta- eettisen konsekventialismin (tai teleologian) ja deontolo- gian välisen vastakkainasette- lun. Ympäristöeettiselle kes- kustelulle on luonteenomaista tekojen seurausten korostami- nen: olemme kiinnostuneita elinympäristömme säilymisestä asuinkelpoisena. Mutta tämän problematiikan alistaminen esi- merkiksi puhtaasti taloudellis- ta etua tavoitteleville mark- kinataloudellisille pyrkimyk- sille ei sovi moraalisesti mer- kittävään ympäristökeskuste- luun, vaikka näiden pyrkimys- ten mukainen kollektiivinen toiminta de facto johtaisikin ympäristön kannalta suotui- saan lopputulokseen (mikä to- sin ei empiirisen evidenssin perusteella ole kovin toden- näköistä). Ympäristötekojen seurauksiin ei pidä tuijottaa yksisilmäisesti, vaan myös aito moraalinen motivoituminen on tärkeää. Pitäisi ehkä sanoa, että puhdas deontologia ei ole ympäristöetiikkaa (koska se ei ole tekojen ekologisiin seu- rauksiin vaan ainoastaan mo- raalisiin velvollisuuksiin orien-
a.
•
toitunutta), mutta puhdas kon- sekventialismi ei ole ympäris- töetiikkaa (koska se on kiin- nostunut vain onnistuneesta.
lopputuloksesta "hinnalla mil- lä hyvänsä").
Kuten niin usein filosofias- sa, järkevä kanta näyttäisi si- joittuvan ääripäiden väliin. Mut- ta tämän toteaminen on vain ensimmäinen askel kohti tuon kannan perusteltua muotoilua.
5
Amerikkalainen ympäristö- pragmatismikeskustelu on suu- reksi osaksi (ainakin Environ- mental Pragmatism valossa) metafilosofista. Pää- huomio kiinnittyy siihen, mitä filosofia meidän aikanamme oikeastaan on ja mitä se voi olla suhteessa ympäristökysy- myksiin. Vastauksia etsitään pragmatismin suunnasta. Ku- ten edellä totesin, myös Ligh- tin synteesi Westonin ja Katzin luonnon itseisarvoja koske- neesta kiistasta on olennaises- ti metafilosofinen.
On kuitenkin mahdollista asettaa metatason kysymys ym- päristöpragmatistien metafilo- sofisen toiminnan käytännöl- lisestä merkityksestä. Jos vain metafilosofoimme ympäristö- filosofian meta- tai taustaläh- tökohdista, pääsemmekö kos- kaan käsiksi niihin "käytännöl- lisiin", konkreettisiin ympäris- töongelmiin, joista filosofilla pitäisi pragmatismin mukaan olla jotakin sanottavaa? Onko se, että Environmental Prag- matism -kokoelman kaltainen metafilosofinen teos on kat- sottu tarpeelliseksi, itse asias- sa monien kirjan kirjoittajien edustaman radikaalin ympä- ristöpragmatismin reductio ad absurdum?
En tahdo väittää, että vas- taus tähän kysymykseen olisi
väistämättä myönteinen. Prag- matismin perinne on mielestä- ni elävistä filosofisista perin- teistä lupaavin, ja sillä on var- masti tärkeä rooli myös ekolo- gisessa ongelmakentässä. Mut- ta ei ole ilman muuta selvää, että se pelastaisi filosofian ym- päristöpoliittisen arvon, aina- kaan jos sen edustajat keskit- tyvät lähinnä metafilosofiseen pohdiskeluun tästä arvosta.
Väitän siis vain, että meta- metafilosofinen kysymys sii- tä, mikä on pragmatismista ponnistavan metafilosofoinnin merkitys filosofian ja politii- kan suhteen tarkastelulle on voitava asettaa.19 Toisaalta tun- nustan, että tämän kysymyk- sen asettaminen — huomion siirtäminen askelta korkeam- malle, uudelle metatasolle — merkitsee jälleen etääntymistä niistä "ensimmäisen kertalu- vun" ongelmista, joiden rat- kaiseminen on elinehtomme.
En siis syytä regressiosta vain muita pragmatisteja, vaan myös itseäni: mea culpa. Mutta reg- ressio ei näytä olevan vältettä- vissä: tunnustukseni meta-me- tareflektion ongelmallisuu- desta, sen mahdollisesta irre- levanssista, on jälleen tuota ref- lektiota itseään koskeva meta- tason tunnustus. Filosofisen it- sereflektion tiemme on lopu- ton. Metafilosofiakin on (jäl- leen) filosofiaa. Meidän on vä- symättä, aina uudelleen, ky- syttävä, mihin (ympäristö)filo- sofinen projektimme pyrkii, mihin olemme matkalla.20
Sami Pihlström
viitteet
1. Ks. esim. "Georg Henrik von Wright niin & näin -haastat-
telussa", haastattelijoina Mik- ko Lahtinen, Sami Pihlström ja Jarkko S. Tuusvuori. Niin
& näin 2/1995, 4-14.
2. Leena Vilkka: The Varieties of Intrinsic Value in Natu- re: A Naturistic Approach to Environmental Philosophy.
Department of Philosophy, University of Helsinki, 1995.
3. Henryk Skolimowski: Ekofi- losofia. Suom. Taisto Niemi- nen. Kirjayhtymä, Helsinki 1984.
4. Andrew Light — Eric Katz (toim.): Environmental Prag- matism. Routledge, London and New York 1996. Viittaan tähän teokseen jatkossa si- vunumeroin tekstissä.
5. Tätä "uuspragmatismia" kä- sittelen laajasti väitöskirjas- sani Structuring the World:
The Issue of Realism and the Nature of Ontological Prob- lems in Classical and Con- temporary Pragmatism (Acta Philosophica Fennica, vol. 59, The Philosophical Society of Finland, Helsinki 1996), jossa en kuitenkaan juuri kiinnitä huomiota eko- logisiin ongelmiin.
6. Vaikka katson itse edustava- ni pragmatismia, noudatan tässä esseessä filosofin pe- risyntiä ja jätän nämä käy- tännölliset ongelmat sivuun.
7. Olen kritisoinut Rortyn uus- pragmatismia (maltillisem- man pragmatismin näkökul- masta) yksityiskohtaisesti toisaalla. Ks. Pihlström, op.
cit., luvut 4.5 ja 5.3, sekä ar- tikkeliani "Richard Rortyn 'postfilosofia' ja realismin ongelma", Tiede&edistys 3/
1993, 225-240.
8. Vrt. Ilkka Niiniluodon tuo- reessa haastattelussa esittä- miä huomioita filosofian vai- kutuksesta ympäristökysy- myksiä koskeviin ajatteluta- poihin (Timo Vuorio ja Pet- teri Limnell, "Ilkka Niini- luoto: Diplomaattinen realis- ti kahden kulttuurin kuilul- la", Königsberg 1/1996, 104- 127; tässä s. 122-123).
9. Tämäntapaisen pragmatis- min kritiikistä ks. Pihlström, Structuring the World (op.
cit.), erityisesti luku 2.
10.Georg Henrik von Wright:
Tiede ja ihmisjärki (suom.
Anto Leikola, Otava, Helsin- ki 1987), 141. Subjektiivisen ja objektiivisen näkökulman välisestä jännitteestä elämän merkityksellisyyden ongel- man yhteydessä ks. varsin- kin Thomas Nagel: The View from Nowhere. Oxford Uni- versity Press, Oxford 1986.
11. En väitä argumenttini pää.- telmäaskelia tiukan deduk- tiivisiksi. Kyse on eräiden näkemysten pragmaattisesta perustelemisesta tai moti- voinnista, ei demonstroin- nista.
12. Skientismin toteaminen vir- heelliseksi ei tietenkään im- plikoi tieteenvastaisten tai pseudotieteellisten näke- mysten suvaitsemista. Prag- maattisen toleranssin rajat tulevat nopeasti vastaan, jos keskustelukumppani ryhtyy esittämään vallitsevan tie- teellisen maailmankuvan kanssa räikeässä ristiriidas-
sa olevia väitteitä.
13.En tarkoita "merkitysten"
olemassaoloa itsenäisinä platonisina entiteetteinä.
14.Vastaavasti Kant pyrki trans- sendentaalifilosofiassaan ra- jaamaan inhimilliselle tie- dolliselle kokemukselle mahdollisen alueen.
15.Hänen kritiikkinsä osuu mielestäni myös Leena Vil- kan (op. cit.) näkemyksiin.
Kansainvälisesti tunnettuja luonnon itseisarvojen puo- lustajia ovat muiden muassa Tom Regan ja Holmes Rols- ton, III.
16.Tässä holismi ei ole meta- fyysinen teoria jostakin "ko- konaisuudesta" (ekosystee- mi, biosfääri) itseisarvon kantajana, vaan teoria arvo- jen oikeuttamisesta. Voisim- me ehkä käyttää myös ter- miä "koherentismi".
17.Samantapaista antifunda- mentalistista käsitystä prag- maattisten sitoumustemme väistämättä kehäisestä pe- rustelemisesta ja muokkaa- misesta olen puolustanut teoksessani Structuring the World (op.cit.). Ks. erityi-
sesti luku 6.
18.Intresseistä puhuminen täy- tyy tässä yhteydessä ymmär- tää metaforiseksi. Olisin val- mis sanomaan, että tunte- mistamme eliöistä vain ihmi- sillä ja heidän muodostamil- laan kollektiiveilla on "aito- ja" intressejä. Mutta raja ei- inhimilliseen luontoon ei ole jyrkkä, vaan asteittainen.
19.Myös Lightin erottelu filoso- fisen ja metafilosofisen ym- päristöpragmatismin välillä on itse asiassa filosofian ja metafilosofian suhdetta kos- keva meta-metafilosofinen erottelu. On kuitenkin syytä muistaa, etteivät "meta"-etu- liitteet introdusoi uusia, var- sinaisesta filosofiasta riip- pumattomia oppialoja. Me- tafilosofia, kuten myös sen mahdollisuuteen ja rele- vanssiin kohdistuva meta- tason tarkastelu, on filoso- fiaa. Filosofi ei pääse filoso- fiasta eroon astumalla meta- tasolle.
20.Kirjoitus perustuu Dodo ry:n ympäristöfilosofian opinto- piirissä Helsingissä 7.5.1996 pidettyyn alustukseen.