• Ei tuloksia

Filosofian osuudesta mentaalisten ongelmien tutkimuksessa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Filosofian osuudesta mentaalisten ongelmien tutkimuksessa"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

/ niin & näin • 3

N I I N . V A I . N Ä I N

FILOSOFIAN OSUUDESTA MENTAALISTEN

ONGELMIEN TUTKIMUKSESSA

Luettuani dos. Hannu Lauerman puheen- vuoron: Filosofi an laukaisema psykoot- tinen mania (niin & näin /) otsi- kon ja ingressin ensi reaktioni oli, että kyseessä lienee pilailu. Teksti kuitenkin jatkossa osoitti, että esitys on vakavaksi tarkoitettu.

On tietenkin valitettavaa, että joku psykoottinen nappaa fi losofi sia analyy- seja sekavien kokemustensa sisällöiksi ja väitteittensä perusteluiksi. Yhteyksistään irrotettujen tieteellisten ja fi losofi sten aja- tusten tämäntapainen mukaanotto psy- koottiseen maailmankuvaan on aina ol- lut yleistä. Sitä on mahdotonta estää. Fi- losofi sta analyysia ja esimerkiksi vallitse- vien psykiatristen näkemysten kritiikkiä ei tämän johdosta voida rajoittaa. Ilman kritiikkiä ei ole tieteellistä kehitystäkään.

Sensuuria ei Lauermakaan suoranai- sesti vaadi, vaikka hän fi losofeja varoit- taakin, koska fi losofi sten ajatusten ”vai- kutus saattaa olla vakavaakin”. Hän jat- kaa: ”Mielenhäiriöiden humanistispoh- jaisia ymmärtämisyrityksiä on väitetty haitattomiksi. Tämä ei nähdäkseni pidä paikkaansa.” Ovatkohan tässä nähdyt fi - losofi sen ajattelun ”haitat” enemmänkin sitä, että ne koetaan uhkaksi medika- lisaation mahdille? Voihan olla, että järkevät ”tieteellisesti kouluttamattomat- kin” kansalaiset alkavat fi losofi en opas- tuksella nähdä sen ylivallan tolkuttomuu- den. Tästä saamani palaute tarjoaa mo- nia näyttöjä.

Lauerman esitys antaa virheellisen kuvan fi losofi n tavoitteista näissä yhteyk- sissä. Ei fi losofi väitä, että psyykkisiä häi- riöitä ei ole eikä hän vähättele niiden vai- keutta, vaan hän pitää harhauttavana kut- sua niitä sairauksiksi ja taudeiksi. Lähes kaikkien inhimillisten ongelmien kier- rättäminen tutkimuksen ja korjaavien toimintojen kohteeksi sairauksiksi luokit- telun kautta on – paitsi hyödytöntä ja resursseja haaskaavaa kvasibiologisointia – myös kulttuuria sen eri sektoreilla tar- peettomasti kierouttavaa ja sen luonnol- lista kehitystä rajoittavaa. Medikalisaa- tio on niin syöpämäisesti tunkeutunut kulttuurimme osaksi, että ihmiset eivät

enää osaa ottaa lieviäkään mentaalisia on- gelmia itsekasvatuksensa tehtäviksi, vaan niihin etsitään helppoja ratkaisuja lääk- keistä. Medikalisaation inhimillisyyttä rappeuttavan vaaran rinnalla Lauerman esiin tuomat fi losofi sen ajattelun haitat ovat mitättömän vähäisiä.

Jotta ihmisen mentaalisten ongel- mien tutkimuksessa päästäisiin medika- lisaation sijasta realistiselle linjalle, fi lo- sofi lähtee perusteiden analyysista. Hän kysyy, mitä psyykkiset häiriöt ovat pe- rusluonteeltaan, miten ne ilmenevät ja miten näitä vaikeusasteiltaan suuresti vaihtelevia ongelmia olisi tutkimuksissa lähestyttävä, jotta niistä kärsiville avuksi

olemista voitaisiin kehittää mahdollisim- man tulokselliseksi. Näihin kysymyksiin on vastattava nimen omaan ”humanistis- pohjaisesti” (Lau er man termi) eli on- tologisfi losofi sesti. Biologia, psykologia, aivofysiologia ym. empiiriset ihmistie- teet ovat näiden ontologisten kysymys- ten kannalta auttamattomasti myöhässä, koska ne hypoteesiensa ja menetelmiensä valintojen johdosta ovat jo ennalta sitou- tuneet johonkin ontologiaan. Tämä mer- kitsee sitä, että ne voivat tuottaa tulok- sia hypoteesiensa rajaamalta alueelta sillä tavalla kuin menetelmät loogisesti mah- dollistavat. Esimerkiksi aivofysiologia on determinoitu tuottamaan fysiologisia tu- loksia. Vain tekemällä karkeita virheitä

fysiologi voisi saada tulokseksi jotakin muuta.

Lauerma moittii fi losofeja siitä, että he tekevät rajauksia ja hylkäämisiä ”huo- mattavan kapein perustein”. Asiahan on kuitenkin juuri päinvastoin. Filosofi n keskeisin tehtävä on paljastaa mentaalis- ten ongelmien kokonaiskenttä niin, että häiriöitten moninaiset ilmentymät näyt- täytyisivät niiden omissa olemisen muo- doissa ja niistä tutkimuksille tarjoutuvat problematiikkatyypit kävisivät ilmeisiksi.

Tällaisen ontologisen analyysin pohjalta on sitten tehtävissä ja perusteltavissa empiiristen tieteitten aito työnjako pu- heena olevissakin yhteyksissä. Lauermalta jää huomaamatta, että juuri sairausnäkö- kulma kapeuttaa. Se on analoginen ta- paukselle, jossa huoneen sisustusta yritet- täisiin tutkia avaimenreiästä kurkistellen.

Filosofi sen sijaan avaa oven ja sanoo:

Tällaista täällä on, tutkikaa eri kohteita niiden olemassaolon rakenteen edellyttä- mällä relevantilla tavalla! Juuri näin olen puolestani koettanut toimia.

Jotta fi losofi a ei jäisi pelkäksi me- dikalisaation kritiikiksi, olen julkaisuis- sani jo vuosikymmenien ajan ehdottanut, että tutkimuksen ja auttamisen lähtökoh- daksi mentaalisissa ongelmissa otettai- siin taudin sijasta ihmisen subjektiivi- nen maailmankuva. Se on ihmisyksilön kokemussisältöjen eli merkitysten koko- naisuus. Mentaalisen ongelmallisuuden tapauksessa se on asianomaisen itsensä ja/tai yhteiskunnan kannalta epäsuotuisa, eli maailma koetaan siinä tavalla taikka toisella epärealistisesti tai vääristyneesti.

Sairaita maailmankuvan merkitykset ei- vät voi koskaan olla. Niiden viallisuus on jotakin muuta,josta ei voida puhua kehol- listen sairauksien tutkimuksesta otetulla kielellä. Siksi termi ”epäsuotuisa” on tar- peen. Sikäli kuin ja niiltä osin kuin puhu- taan ihmisen mentaalisista häiriöistä, ne ovat kaikissa muodoissaan ja asteissaan todettavissa ja tutkittavissa juuri maail- mankuvassa.

Etsittäessä subjektiivisen maailman- kuvan epäsuotuisuuden aiheutumista tai syntyhistoriaa ja tämän selvityksen poh- jalta auttamisstrategian kanavia, mikään järkevä tutkimusmenetelmä ja auttami- sen keinovara ei silloin sulkeudu pois, kuten tautiajattelussa jo lähtökohdassa tapahtuu. Mentaalinen tarjoutuu tutkit-

»Tutkimuksen ja auttamisen lähtökohdaksi mentaalisissa ongelmissa on otettava

taudin sijasta ihmisen subjektiivinen maa-

ilmankuva. Se on ihmisyksilön kokemussisältöjen

eli merkitysten kokonaisuus.»

000-000 niin&n in 4/2002 3 10.12.2002, 10:19

(2)

4 • niin & näin /

N I I N . V A I . N Ä I N

tavaksi mentaalisena ja aivotapahtumi- nen aivotapahtumisena. Samoin elämän- tilanteen sosiaaliset ja kulttuuriset yhte- ydet, joista mentaaliset ongelmat saavat yleensä sisältöaiheensa, tulevat relevan- teilla tavoilla osaksi selityspohjaa. Tauti- ajattelussa viimeksi mainituilla on ten- denssi jäädä lähes kokonaan syrjään, koska aivoilla pyritään selittämään kaikki.

Filosofi sen analyysin pohjalta elämänti- lanteen osuus selittämisessä tähdentyy erittäin voimakkaasti. Ilman maailmaa (josta elämäntilanne on yksilöllinen osa) mitään kokemusmerkityksiä ei voisi olla- kaan, koska merkitys on reaalisesti ole- massa sisältöjensä avulla. Kun vielä tiedos- tetaan, että sisällöt säätelevät sitä, miten merkitykset liittyvät toisiinsa maailman- kuvaksi, tulevat elämäntilanteen faktiset asiantilat myös epäsuotuisan maailman- kuvan selittämisen polttopisteeseen.

Auttamiskeinoista lääkitseminen on yksi – tosin melko rajallinen – kei- novara. Se on mielekästä sekä hyödyl- listä silloin, kun aivojen vaurio ja/tai niiden virhefunktio tunnetaan ja vikoja korjaava lääke on käytettävissä. Tällöin reaalisena tavoitteena on aivojen normali- sointi. Kun aivotoiminnot ovat normali- soituneet, voivat ne muodostaa kokemuk- sen sellaisia välttämättömyysehtoja, että reaaliset merkityskokemuksetkin tulevat mahdollisiksi. Tällaista näyttää tapahtu- van psykoottisten aivojen synapseissa to- dettujen ns. välittäjäaineitten virheitten korjaamisen johdosta. Sen sijaan koke- mussisältöihin lääkkeillä ei voida suoraan vaikuttaa. Lääke ei voi tunnistaa epä- suotuisaa merkitystä merkityksenä ja tu- hota sitä. Sellainen oletus olisi magiaa.

Lääkkeiden kohteensa tunnistaminen ja niiden vaikutus tapahtuu kemiallisesti.

Siksi ns. psyyken lääkkeet tulevat aina olemaan aivolääkkeitä.

Merkitysten synty niin normaaleina kuin epäsuotuisinakin on kompleksinen ihmisen olemassaolon eri tasoilla tapah- tuva ja etenevä prosessi. Epäsuotuisaa maailmankuvaa korjaamaan pyrittäessä myös auttamismahdollisuudet tarjoutu- vat fi losofi sen analyysin paljastamana mo- ninaisina. Empiirisellä tasolla ne avau- tuvat käyttöön kunkin ongelmayksilön problematiikkakentän erittelyn avulla (aiheesta myös artikkelissani: Minikurssi mentaalisten ongelmien ymmärtämiseksi.

Tieteessä tapahtuu /). Tautiajatte- lun keskeinen ideologia, jonka mukaan mentaaliset elämäntaidolliset ongelmat ovat hoidettavissa biologispohjaisesti sai- rauksina, on auttamattomasti vanhentu- nut. Mitään todellista kehitystä sen poh- jalta ei tule tapahtumaan.

Vaihtoehtoinen toimintalinjani on vielä tiiviisti esittäen seuraava: Filosofi a selvittää ongelmien perusluonteen ja pal- jastaa problematiikkatyypit. Sen pohjalta tehdään empiiristen tutkimusalojen työn- jako. Lääketieteellä on siinä osuutensa, mutta ei johtavaa eikä koko tutkimus- kentälle organisaatiota, menetelmiä eikä kieltä antavaa dominoivaa asemaa. Keskei- siin asemiin nousevat tajuntatieteet, kult- tuuri- ja yhteiskuntatieteet. Kahden jäl- kimmäisen tehtävänä on selvittää, mikä kulttuurissa ja ihmisten sosiaalisessa yh- teiselämässä on ahdistavaa, masentavaa, pelottavaa ja stressaavaa sekä osoittaa, mi- ten näitä haittatekijöitä voitaisiin lieven- tää. Ihmisten elämäntilanteiden inhimil- listäminen on aidoin ja pitkällä tähtäyk- sellä paras keinovara heidän mentaalisen hyvinvointinsa turvaamiseksi. Lääkkeet ovat hätäkeinoja, joiden käytön tarpeen väheneminen mittaa hyvin puheena ole- van tutkimus- ja sovellusalan kehityksen suotuisuutta.

Lauri Rauhala

FILOSOFIAA, PSYKIATRIAA JA HUUMORIA

Professori emeritus Lauri Rauhala kertoo epäilleensä huumoriksi tapaus selostustani, jossa psykoottisen manian aikana törke- ään raiskaukseen syyllistynyt mies katsoi tilansa alkamisen ja pitkittymisen keskei- seksi syytekijäksi eräät lukemansa fi loso- fi set tekstit. Erittelin potilaan käsitystä kriittisesti todeten sen seikan, että yk- siselitteistä syysuhdetta manian alkuun ei voida todistaa. Hoidon karttaminen tapahtui kuitenkin dokumentoitujen ha- vaintojen valossa hyvin todennäköisesti lääketiedekriittisten tekstien myötävaiku- tuksesta. Mitenkään ainutlaatuinen ta- paus ei ollut, mutta tästä palautteesta päätellen se tarjosi osalle lukijoista jotain uutta.

Toisin kuin Rauhala vastineessaan an- taa ymmärtää, kysymys ei ollut pelkäs- tään fi losofi sten ajatusten satunnaisesta sekoittumisesta psykoottiseen ajatuksen- sisältöön. Olisi yllättävää, jos häiriöiden sairausluonteen kiistävä fi losofi a ei vai- kuttaisi eräiden potilaiden mahdollisuuk- siin hahmottaa realiteetteja. Hoidon ak- tiivinen karttaminen julistavalta pohjalta laadittujen kirjoitusten vaikutuksesta on eri asia kuin satunnainen mielikuvien sekoittuminen.

Rauhala antaa ymmärtää, että tosiasi- allinen huoleni olisi fi losofi an muodos- tama uhka ”medikalisaation mahdille”.

Ei siis huoli psykoottisista potilaista ja heidän tekojensa uhreista. Oletus on roh- kea ja jää perustelematta.

Yhdyn näkemykseen siitä, että lähes kaikkien inhimillisten ongelmien luokit- teleminen sairauksiksi olisi mieletöntä.

Luokituskäsikirjoja lukemalla voi itse ku- kin todeta, että kliininen psykiatria ei yllytä tällaiseen. Mahdollista ajatussen- suuria vastustin kirjoituksessa aktiivisesti.

Rauhalan sanavalinta, jonka mukaan en suoranaisesti vaatinut sensuuria, lienee tarkoitushakuisen alimitoitettu. Edelleen totesin, että kuvaamani ilmiön muodos- tama ongelma ei liene laaja. Lääkärinä olen kuitenkin velvollinen ilmoittamaan sellaisestakin henkeä uhkaavasta lääkesi- vuvaikutuksesta, joka esiintyy harvoin.

Se on välttämätöntä, vaikka johonkin muuhun sairauteen käytettävä toinen

000-000 niin&n in 4/2002 4 10.12.2002, 10:19

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Käsit- teenä ’1900-luvun fi losofi a’ oli helposti ero tettavissa edeltävien vuosisatojen toi- minnoista: nimittäin 1900-luvun alus- sa tapahtuneet fi losofi an metodologiset

Oli lukija näi- den fi losofi en työn onnistumisesta mitä mieltä tahansa, niin heidän käsityksenä mukaan fi losofi a ja historia kuuluvat yh- teen ja tämä käsitys myös

Oli lukija näi- den fi losofi en työn onnistumisesta mitä mieltä tahansa, niin heidän käsityksenä mukaan fi losofi a ja historia kuuluvat yh- teen ja tämä käsitys myös

fi losofi asta ja antiikin perinnöstä, olin jossakin määrin huolestunut siitä, että toistelisin itsestäänselvyyksiä. Onhan selvää, että keskiajan islamilainen fi losofi

Tärkeässä artikkelissaan ”psykoanalyysin kiinnosteista” Freud huomauttaa, että fi losofi a voidaan ottaa psykoanalyysin koh- teeksi, sillä fi losofi set opit ja

sukupuolieroa, globalisaa- tiota, afrikkalaista fi losofi aa, sivistystä ja koulutusta, arkipäivän fi losofi aa, Walter Benjaminia, väkivaltaa ja sivilisaatiota, jätteen fi

Hän kertoi epävarmuudesta, jonka fi - losofi an opiskelu lukiossa on herättänyt hä- nen juurtuneissa uskomuksissaan: ”Vaikka fi losofi a onkin aiheuttanut hämmennystä, se

Hän kertoi epävarmuudesta, jonka fi - losofi an opiskelu lukiossa on herättänyt hä- nen juurtuneissa uskomuksissaan: ”Vaikka fi losofi a onkin aiheuttanut hämmennystä, se