• Ei tuloksia

Puolimatkassa : Juha Sihvolan stoalaisesta tiedepolitiikasta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Puolimatkassa : Juha Sihvolan stoalaisesta tiedepolitiikasta näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

173 T&E 2|2013 EsiTTElyjä ja EriTTElyjä

puolimATkAssA: JuhA sihvolAn sTolAisesTA TiedepoliTiikAsTA

1

Kirjoitan edesmenneen kollegani ja ystävä- ni Juha Sihvolan (1958–2012) aristoteelis- stoalaisen filosofiakäsityksen toiminnallisesta ulottuvuudesta eli ajanmukaisemmin ilmais- tuna filosofian ”performatiivisuudesta”. Ha- luan tuoda esille, miten Sihvolan tieteellisessä elämässä teot ja puheet etenivät erityislaa- tuisessa sopusoinnussa, toisaan tukien. Kir- joitan tästä siksi, että uskon Sihvolan olevan erinomainen malli ja esikuva kaikille niille tie- teentekijöille, jotka näinä kovenevina vuosina, akateemisen tilan kaventuessa ja voimavarojen niuketessa, pyrkivät sekä teoreettiseen että käytännölliseen johdonmukaisuuteen.

Juha Sihvola toimi Suomen Akatemian Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimi- kunnan jäsenenä kaksi kolmen vuoden pituis- ta kautta vuodesta 2001 vuoteen 2006. Sa- moina vuosina hän toimi myös eri säätiöiden ja tieteellisten kustantajien asiantuntijana sekä vuosina 2004–2009 Helsingin yliopiston mo- nitieteisen Tutkijakollegiumin johtajana.

Näissä tehtävissä Sihvola perehtyi huo- mattavaan määrään eri tieteenalojen tutkimus- suunnitelmia ja rahoitushakemuksia. Hänen vastuualueilleen kuului historian, filosofian ja filosofianhistorian lisäksi useita humanisti- sia tieteitä ja yhteiskuntatieteitä. Käsiteltävät aihealueet ulottuivat etiikasta ja politiikan filosofiasta ontologiaan ja metafysiikkaan, hyvästä elämästä oikeudenmukaisuuden, soli- daarisuuden, identiteettien, kommunikaation, uskon, rakkauden, rationaalisuuden, tieteen ja teknologian kysymyksiin.

Sihvolan arviointitehtävät kattoivat aka- teemisen uran kaikki tasot: hän käsitteli suuria monijäsenisiä tutkimushankkeita, senioritut- kijoiden henkilökohtaisia projekteja, nuorien

tohtoreiden ensimmäisiä autonomisia hankkeita ja vasta aloittelevien väitöskirjantekijöiden vielä epävarmoja ideoita ja hauraita hahmotelmia.

Näitä kaikkia hän tarkasteli, sanoakseni, ”hori- sontaalisesti”, tai ikään kuin ”puolimatkassa”,2 vailla ylimielisyyttä ja viisastelua.

* * *

Juha Sihvola toteutti akateemisissa luottamus- ja vastuutehtävissään nähdäkseni samaa filoso- fista hyvettä, jota ilmensi tutkimuksissaan: hän perehtyi niin omiin aiheisiinsa kuin toisten tutkimushankkeisiin ennakkoluulottomuudel- la. Hän suhtautui uusiin teemoihin, vieraisiin metodeihin ja tuntemattomiin nuoriin tutki- joihin poikkeuksella älyllisellä uteliaisuudella.

Ikä, kansalaisuus, uskonnollinen vakaumus, kieliyhteisö ja sukupuoli eivät kuuluneet tie- teellisen erinomaisuuden kriteereihin eivätkä ehtoihin hänen arvioissaan.

Sihvolan käytännöllinen ennakkoluulot- tomuus palautti usein mieleeni Georg Hen- rik von Wrightin filosofisen persoonan: vielä 1990-luvun lopulla, korkeasta iästä huolimat- ta, von Wright kohtasi kaiken tutkimukselli- sesti uuden ja ennenkuulumattoman puhtaalla innostuksella, jopa riemulla ja ilolla.

Erityisesti väittelyissä ja konfliktitilanteissa Sihvolan kyvyistä oli huomattavaa hyötyä koko tiedeyhteisölle. Juha ei jäänyt odottamaan että erimielisyydet ratkeaisivat itsestään, eikä hän katsonut vierestä kun akateemiset kiistat sur- kastuivat taklauksiksi ja kampituksiksi.3 Hän puuttui ongelmatilanteisiin välittömästi, otti asiat suoraan puheeksi ja osoitti hyväksyttävän akateemisen toiminnan rajat.

Tässä toiminnassa Sihvola ilmesi ja ke- hitti olennaisia akateemisia kykyjä ja hyveitä;

harkintaa, rohkeutta, oikeudenmukaisuutta

(2)

174

T&E 2 |2013

EsiTTElyjä ja EriTTElyjä

ja hyväntahtoisuutta. Hän korosti toistuvasti, että reaalimaailma – ainoa maailmamme – on peruuttamattomasti epätäydellinen mutta että toiminta on mahdollista ja välttämätöntä monenlaisista puutteista ja vioista huolimatta.

Realismi ei johtanut häntä tyytymään käsillä- olevaan tai totunnaiseen vaan kannusti häntä selvänäköisyyteen, joka edellyttää muilta hyvää ja itseltä parasta mahdollista.4

Sihvola ei uskonut – kuten nykyisin on tapana – että tieteen vahvuus muodostuisi yksikantaisuudesta tai samanmielisyydestä.

Päinvastoin hän uskoi, että tärkeimpiin tutki- musaiheisiin ja ratkaiseviin ongelmakohtiin oli kehitettävä erilaisia lähestymistapoja, erilaisia käsitteellistyksiä ja eri menetelmiä.

Hän perehtyi arvioitaviin tutkimushenk- keisiin aina myös sisällöllisesti, ei tyytynyt las- kemaan curriclum vitaen sivumäärää tai vertaa- maan julkaisuindeksejä, vaan selvitti itselleen, mistä hankkeessa oli kysymys, mitä uutta ja merkittävää oltiin etsimässä. Ratkaisut perustui-

vat ennen muuta hankkeiden innovatiivuuteen ja toteutettavuuteen, ja ne pyrkivät kehittämään sekä yksittäisiä oppialoja että suomalaisen ih- mistieteen kokonaisuutta entistä vahvemmiksi tekijöiksi tutkimuksen yhä kansainvälisessäm- mässä, globaalisti monikulttuurisessa kentässä.

* * *

Kaipaan Juha Sihvolaa huumorintajuisena ystävänä ja innostavana ja kannustavana kol- legana. Mutta kummallisella tavalla huomaan kaipaavani häntä myös tiedepolitiikan ja tie- dehallinnon toimijana ja tutkimusjohtajana, ja olen kiitollinen hänelle tehdystä työstä. Kum- mallisinta kuitenkin lienee se, että vielä poissa- olevanakin Juha Sihvola saattaa yhteen ja asian äärelle näin suuren joukon erilaisia lähestymis- tapoja, eri käsitteistöjä ja eri menetelmiä.

Tehtävänä on tällöin puhua solidaarisuu- desta, inhimillisistä hyveistä ja globaalista oi- keudenmukaisuudesta horisontaalisesti, ilman ylimielisyyttä ja viisastelua – kaikki valmiina puolimatkaan.

— SARA HEINÄMAA viitteet

1. Alustus Juha Sihvolan muistoseminaarissa Maailman- kansalaisen isänmaa 20. maaliskuuta 2013 Helsingin yliopistomuseossa Arpeanumissa. Sihvolan kolmi- osaiseksi tarkoittama laaja-alainen teossarja sisälsi kaksi julkaisua, Maailmankansalaisen etiikka (Otava 2004) ja Maailmankansalaisen uskonto (Otava 2011), sekä suunnitelman kolmanneksi ja viimeseksi osaksi otsikolla Maailmankansalaisen isänmaa. Tämän lisäksi Sihvola kirjoitti ja julkaisi suuren määrän englan- ninkielisiä tutkimusartikkeleja, teokset Hyvän elämän politiikka: näkökulmia Aristoteleen poliittiseen filosofiaan (Tutkijaliitto 1994) ja Antiikin filosofia ja aatemaailma (yhdessä Holger Thesleffin kanssa, WSOY 1994) sekä monenlaisia kommetaareja ja selityksiä Aristoteleen koottujen teosten yhtenä toimittajana. Toimitetut artikkelikokoelmat sisältävät muun muassa Martha Nussbaumin kanssa laaditun Sleep of Reason: Erotic Experience and Sexual Ethics in Ancient Greece and Rome (The University of Chicago Press 2002) ja Pauliina

Remeksen kanssa kootun Ancient Philosophy of the Self (Springer 2008).

2. Ajatus puolimatkan etenemisestä on peräisin Juha Sihvolan oppilaan Malin Grahnin stoalaisuutta käsit- televästä tuoreesta väitöskirjasta Gender and Sexuality in Ancient Stoic Philosophy (2013). Seneca luonnehtii näillä käsitteillä filosofian opettajan tehtävää: opettajan on edettävä puolimatkaan oppilastaan kohti voidakseen tukea tämän ajattelua ja osallistua sen kehittymiseen.

3. Filosofian peli- ja taistelumetaforista katso artikkelini

”Filosofista kehräystä (tai punontaa): huomautuksia viisasten välisistä taisteluista”, Sami Pihlströmin juhla- kirjassa Mitä on filosofia? (toim. Henrik Rydenfelt ja Heikki K. Kovalainen, Gaudeamus 2010).

4. Kiitän Martina Reuteria huomautuksesta koskien Sihvolan etiikkakäsityksen realistista luonnetta. Par- haan mahdollisen eettisestä ideasta ks. tarkemmin artikkelini ”Husserl ethics of renewal: A Personalistic approach”, teoksessa New Perspective to Aristotelianism and Its Critics, toim. Sara Heinämaa, Virpi Mäkinen ja Miira Tuominen (Brill, ilmestyy 2014).

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Näistä korostuksista kä- sin hänen omaelämänkertansa on poikkeuksellisen mielenkiintoi- nen projekti: ihminen, joka koros- taa, että mikä tahansa tapahtuma on

Kirjoittaja pyrkii välittämään aidosti sitä, mikä on uskonnon perimmäinen vies- ti – seikka joka hukkuu helposti asenteellisen ja uskontofobiaisen median kynsissä..

Monien mielestä Eskolan uskon tunnusteluissa on ollut kiehtovinta se, että aikanaan hyvin vasemmistolaisena tun- nettu tiedemies kaikesta huoli- matta kääntyy uskonnon pariin –

Sinänsä luonnollista on, että uudistuksen alkuvaiheessa keskuksen henkilö­. kunta osoitti vastarintaa niin taloudellista kuin sosiaalista muutosta

Sihvolan ohjelmallisuuteen kuuluu myös avoin ääriainesvastaisuus, mutta myös sen perustelu, miksi kaikkinainen fanatismi, niin uskonnon puolesta kuin sitä vastaankin on

Juuri hyvin tunnetut radioasemat, Cityn lisäksi esimerkiksi Radio 957 (Tampere), Radio Jyväskylä, Ettan (Helsinki) tai Auran Aallot (Turku), hou- kuttelevat tarkistamaan

Kirjoitin ohjelman tekstin itse myös siksi, että vain minä itse pystyin parhaiten 'säveltä- mään' ja soveltamaan tekstin kaiken muun eloku- vallisen materiaalin

yliopiston kirjastossa vuo- sina 1975–1989 sekä kir- jastonjohtajana Helsingin yliopiston Käyttäytymis- tieteellisen tiedekunnan kir- jastossa vuosina 1989 –2010. Hän on