• Ei tuloksia

Tiedän, uskon ja uskallan näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tiedän, uskon ja uskallan näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

181

Luin muutama vuosi sitten hy- vin kiinnostuneena Antti Esko- lan kirjan ”Uskon tunnustelua – mitä Jumalasta pitäisi ajatel- la?”. Pidin kirjasta ja sen tietys- tä hapuilevasta luonnosmaisuu- desta erittäin paljon. Kirjan lu- kemisen jälkeen minusta tuntui siltä, kuin aurinko olisi pais-ta- nut aiempaa kirkkaammin.

Niinpä tartuin innostuneena myös Eskolan uudempaan teok- seen ”Tiedän ja uskon”.

Uusi kirja oli mielestäni ras- kaampi ja vaikeammin käyn- tiin lähtevä kuin edeltäjänsä. Se oli hieman kuin sellainen hämä- rä ja pilvinen päivä, joka ei aluksi innosta oikein mihin- kään, mutta joka kuitenkin lop- pujen lopuksi päättyy muka- vaan iltaan. Vaikka aurinko ei alkanutkaan paistaa, loppuar- vioni on se, että ”Tiedän ja us- kon” kannatti kaikesta huoli- matta lukea.

Monien mielestä Eskolan uskon tunnusteluissa on ollut kiehtovinta se, että aikanaan hyvin vasemmistolaisena tun- nettu tiedemies kaikesta huoli- matta kääntyy uskonnon pariin – ikään kuin sekä vasemmisto- lainen maailmankatsomus että kyky ajatella tieteellisesti olisi- vat jotenkin automaattisesti vas- takkaisia sille, että ihminen tun- tee tarvetta pohtia myös elämän mielekkyyttä, armon merkitys- tä ja sitä, mitä kristillinen usko kenties on tai ei ole. Itse en ajat- tele niin. Minun sukupolveni maailmassa useammanlaiset asiat ovat jo voineet elää ja ku- koistaa rauhassa vierekkäin, jopa saman ihmisen elämässä –

TIEDÄN, USKON JA USKALLAN

ANTTI ESKOLA (2003) Tie- dän ja uskon. Otava.

olenhan itsekin yh-teiskuntatie- teellisen tutkijakoulutuksen saanut ortodoksiseen kirkkoon kuuluva vasemmistolainen hen- kilö. Pidän siitä huolimatta kiehtovana sitä, mitä Eskola pohdiskelee ja miten.

RAJASEUTU-ANALOGIA ON PUHUTTELEVA

Sekä ikään että yhteiskuntatie- teiden kehittymiseen liittyy sel- viä sukupolvieroja. Niiden vai- kutus näkyy mielestäni vahvas- ti siinä, miten tärkeänä Eskola (s. 1934) pitää positivisti-sesti määritellyn tieteellisen maail- mankuvan edes jonkin-laista yhteensovittamista muun-lais- ten havainnointi- ja käsitteellis- tämistapojen kanssa. Omalle sukupolvelleni (s. 1963) tieteel- linen maailman-kuva ei ole enää ollut yhtä ahdas. Siihen on tul- lut sävyjä paljon positivismia enemmän, ja siksi kirjan koros- tama ”tiedollisuus” tuntui mi- nusta hetkittäin jopa häiritseväl- tä. Tästä sukupolvierosta huo- limatta Eskolan analogia raja- seudusta ja siitä, mitä kaikkea voi tulla vastaan, kun kaupunki jää taakse, on mielestäni puhut- televa. Tällaisia rajaseutuja on paljon muuallakin kuin ankaran tieteellisen maailmankuvan muodostamien kaupunkiseutu- jen ulkopuolella.

Eskola kuvaa pohdintojaan erilaisten vaihduntakuvioiden, teologisten sitaattien ja yh-teis- kuntatieteen metodien avulla ja tavoittelee sen avulla jonkin- laista ymmärrystä ja hyväksyn- tää sille, että asioita ja ilmiöitä voi nähdä monin eri tavoin. Tuo samainen ymmärtämisen pyrki- mys on mielestäni myös Esko-

lan ansaitusti peräänkuulutta- man näkemisen rikkauden ja siihen liittyvän sallivuuden ta- kana. Mutta jos olisin itse saa- nut antaa Eskolan kirjalle ni- men, se ei kuitenkaan olisi ol- lut ”Tiedän ja uskon – ja ym- märrän” vaan ”Tiedän ja uskon – ja uskallan”. Vaikka uskon- nollinen pohdinta varmasti ha- keekin jonkinlaista ymmärrys- tä, itse uskominen lie-nee sitten- kin syvimmillään nimenomaan uskaltamista – aivan niin kuin on rakastaminenkin, josta Esko- la puhuu vähemmän, mutta jo- hon hän kuitenkin onneksi kir- jan loppupuolella viittaa.

Jokainen lukee kirjoja omal- la tavallaan ja se pätee tietysti myös minuun ja Eskolan kir- jaan. Itseäni puhutteli eniten nimenomaan kirjan loppu, se viimeinen rajaseutu, jossa kir- joittajan pohdinta karisti yltään liki kaiken metodisen taakan ja muuttui vain hyvin henkilökoh- taiseksi. Kirjan lopussa vilahtaa myös rakkaus – se kaikki, min- kä ihminen sai, kun hän uskalsi kaikesta huolimatta sittenkin rakastua, perustaa perheen ja elää yhdessä toisen ihmisen kanssa; valinta, jonka Eskola rinnasti mielestäni hienosti us- komaan uskaltamisen kanssa.

TARVITAAN VAIN KIITOS JA KIITOLLISUUS

Niin vähän on tarpeen: usko ja uskallus, merkityksen anto ja rakkaus. Mieleeni jäi rakkauden lisäksi vahvasti myös se, miten vähän rukoukseen Eskolan mie- lestä tarvitaan: kiitos ja kiitol- lisuus kaikesta siitä, mitä on. Ja kuitenkin siinä on miltei kaik- ki. Itse liittäisin kiitoksen rin-

AIKUISKASVATUS 2/2004 KIRJA-ARVIOITA

(2)

182

Suvi-Anne Siimes

nalle vielä armon, en armoa jo annettuna asiana (vaikka se on- kin kristillisyyden ydin), vaan vasta pyydettynä ja anottuna, sellaisena, joka ei ole tarpeen vain jokaiselle yksilönä vaan koko ihmiskunnalle, kaikille meistä meidän pahojen teko- jemme loputtoman suuren mää- rän tähden. Syntien määrän miettiminen on tässä maailmas- sa harvinaista, ja siksi on hie-

noa, että Eskola tekee myös sitä.

Kirjan loppuosassa näkyi myös se rakkaus ja hyväksyntä, joka oli kaiken alussa, siis Es- kolan lapsuuden kodissa ja Es- kolan ja hänen sisarustensa suh- teissa. Lapsuuden valo – jos sitä on ollut – on kai sittenkin se, mikä viime kädessä valaisee ihmistä hänen puuhissaan tai sitten on valaisematta. Kun kir- jan saa loppuun, käteen jää mie-

lestäni juuri tuo ihmeellinen ja ihana lapsuuden valo – ja kii- tollisuus siitä, että sellaista va- loa on ollut ja on niin Eskolan kuin monen muunkin ihmisen elämässä. Ilman sitä maailma olisi paljon synkempi ja pi- meämpi paikka.

AIKUISKASVATUS 2/2004 KIRJA-ARVIOITA

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kritiikitön Jamesin seuraaja Eskola ei missään tapauksessa ole: hän esimerkiksi huomauttaa, että Jamesin individualistinen uskonnollisen ko- kemuksen tarkastelu jättää huomiotta

Nykylukijalle, joka on päässyt naiivista uskos- ta tosikertomuksiin, kokoelma ei kerro niinkään 1800-luvun kansanelämästä kuin siitä, millai- seksi se haluttiin

Eskola viittaa Wittgensteiniin säästeliäästi, mutta varsin wittgensteinilaisena voidaan pitää hänen vakaumustaan, jonka mukaan luonnontieteellisillä teorioilla ja selityksillä

Hän kan- nustaa pitämään huolta siitä, että Suomen histo- ria on myös sivistyshistoriaa.. Uskon, että Snell- manin huoli on edelleen ja kenties aivan erityi-

Kertomusten merkityksen hahmotukseen vaikuttaa näkemys siitä, kuinka narratii- visella rakenteella konstruoidaan kokemusta kertomalla siitä (ks. Kerronnan tutkimukseen sisältyy

Kirjoitin ohjelman tekstin itse myös siksi, että vain minä itse pystyin parhaiten 'säveltä- mään' ja soveltamaan tekstin kaiken muun eloku- vallisen materiaalin

Sitten uskon, että olisi ehkä tärkeä saada, kun sanoit että ne olisivat näitä vaikeampia perheitä, mutta uskon tavallaan että olisi tärkeämpää saada mukaan niitä, jotka

Vaikka kirjan alku onkin hyvin alkeista lähtevä ja hyvin verk- kainen, uskon, että paikoin kirjan lukeminen ja todella ymmärtäminen vaatii matemaattista ajattelua, vaikka- kaan