• Ei tuloksia

Papit muuttelevaisia, mutta lukkarit paikallaan pysyviä ja sitkeähenkisiä · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Papit muuttelevaisia, mutta lukkarit paikallaan pysyviä ja sitkeähenkisiä · DIGI"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

Papit muuttelevaisia, mutta lukkarit

paikallaan pysyviä ja sitkeähenkisiä

Karstulan seurakunta ja kirkko viettävät tänä vuonna 125-vuotissyn- tymäpäiväänsä. Hyvin paljon on ehti­

nyt tapahtua tänä aikana niin seura­

kunnassa kuin kaikilla aloilla. Kehi­

tys on mennyt huimasti eteenpäin. 65 vuotta sitten, seurakunnan ja kirkon 60-vuotispäivänä, katseltiin jo m en­

nyttä kehityksen taivalta. Suomalai­

nen kirjoitti 1913 mm. jonkun seura­

kuntalaisen toimesta. "Vuonna 1855 päätettiin ottaa seurakuntaan kiertä­

vä koulumestari, jonka samalla tuli auttaa vanhaa lukkaria hänen viras­

sansa. Pyhäkoulutyöstä ei ole säily­

nyt vanhempia tietoja, mutta 1875 pantiin kiertokoulunopettajan velvol­

lisuudeksi tarkastaa pyhäkouluja. V.

1881 päätettiin ottaa toinen kiertokou-

lunopettaja ja 1888 vielä kolmaskin.

Koko seurakunta jaettiin v. 1883 34 pyhäkoulupiiriin palkatuilla opetta­

jilla. Sittemmin on täm ä m ääräys ku­

mottu ja pyhäkoulutyö tullut vapaak­

si kristillisen rakkauden työksi, joka kinkereillä koetetaan saada järjeste­

tyksi.”

Oppisuuntariitoja on kirkon piirissä ollut täm än tuosta aina sen aam uhä­

märistä alkaen. Kerrotaan, että ”n.k.

Laestadiolaisuus koetti rynnätä tän­

nekin v. 1880 paikoilla. Mutta kappa­

lainen Kulhanen esiintyi niin ponte­

vasti sitä vastaan, että se vain vähän voitti alaa, vaikka naapuripitäjät Perho ja Kivijärvi kokonaan joutui­

vat sen pyörteisiin.” Kulhasta kiitet­

tiin muutenkin mainittavaksi järjes­

tyksen hankkijaksi kaikkiin kirkolli­

siin asioihin. ” Mm. hän antoi sukuni­

met kaikille, joilta se puuttui. Nimeä kysyttäessä voivat siis vanhem m at ihmiset vielä vastata esim.: 'Mäki- seksihän se Kulhanen taisi minut lait­

ta a ’ jne.

Evankeelisen liikkeen levinneisyy­

destä kertoo jo mainittu lehti tuolloin, jolloin 'mainitulla suunnalla on täällä useampia kolporttöörejä, vanhin heis­

tä Elias Saarinen. Evankeliumijuhlat ovatkin sentähden suuresti paikka­

kunnalla suositut’.

Vapaakirkollisuudesta mainitaan, että sekin on 'rynnistänyt viime ai­

koina tänne päin, mutta tuskinpa he varsinaisen kansan keskuudessa tääl­

läkään voittavat suurempaa alaa’.

- Papit olivat siihenkin aikaan vaihtuneet usein. Suomalainen ker­

too, että ’he ovat olleet muuttelevai­

sia, mutta lukkarit siihen sijaan pai­

kallaan pysyviä ja sitkeähenkisiä.

W. 1803-1813 on toiminut lukkarina Johan Lindeqvvisti; w. 1813-1857 Kris- toffer Hartm an; w. 1857-1885 Erik Lindeqvvist; ja vuodesta 1887 nykyi­

nen August Wiitala. Lukkarit täällä ovat kaikki olleet aikanansa seura­

kunnan luottamusmiehiä, useat hy­

vinkin pitkään. - Herätyksen tai ra a ­ kuuden aikoja ei ole kum memmin esiintynyt. Törkeimpiä olivat tukki- töiden ”kulta-ajat” , mutta nyt ovat

"puukotukset ja juomingit harven­

neet, ja nouseva sivistys orastaa tääl­

läkin. Suokoon Jum ala vuodattaa si­

säistä voimaa edelleenkin kehittyäk- sensä kristillisessä hengessä todelli­

seksi sydämen ja elämän sivistyk-

c p l r c j f ”

(Lyhennetty) vää vastaanottaessaan luvannut vas­

tata lopputarkastuksessa todettavista virheellisyyksistä, joten Kuorikoski on saatava vastaam aan sitoumuksis­

taan. Asia oli kiireellisesti hoidettava, koska läänin M aaherra oli kirjees­

sään 10.03.1855 määrännyt, että ta r­

kastuksessa todetut virheet oli korjat­

tava sen vuoden kuluessa.

- Kuorikoski saapuikin paikalle ja pitäjänkokouksessa 25.03.1855 keskus­

teltiin uudelleen kirkossa esiintyvistä virheellisyyksistä. Kuorikoski oli hy­

vin tyytymätön pidettyyn tarkastuk­

seen ilmoittaen tarkoituksensa olevan henkilökohtaisesti koettaa Helsingissä vaikuttaa uuden tarkastuksen aikaan­

saamiseksi. Kokous tyytyi tähän ja lupasi avustaa Kuorikosken m atkaa 12 ruplalla. Lisäksi päätettiin, että jos Kuorikoski voittaa uuden tarkastuk­

sen, ja seurakunnan tekemät muutok­

set hyväksytään, tehdään korjaukset niitten mukaan, muussa tapauksessa on korjaukset tehtävä Zetterbergin määräysten mukaan.

- Asia ei kuitenkaan ratkennut toi­

vottuun suuntaan. Pitäjänkokoukses­

sa 06.01.1861 jälkeen jum alanpalve­

luksen, jossa kokouksessa oli pitäjän miehiä saapuvilla 'aivan paljon’ kes­

kusteltiin suoritetusta tarkastuksesta.

Todettiin ensin, että seurakunnassa on uusi kirkko, jota ei kuitenkaan ole

vielä vihitty, koska arkkitehti Zetter­

berg 'syynätessään sitä rakennus­

mestari Kuorikosken kädestä seura­

kunnalle oli näkevinään S i * n ä vikoja, joita ei ainakaan seurakunta vioiksi ym märtänyt, eikä vieläkään ym ­ m ärrä: esim. neljä ikkunaa päälle riitingistä, jotka juuri tekevät valoi­

saksi, sisuskaton kaarroituksen, joka Zetterbergin mielestä olisi pitänyt toiseen tyyliin tehtämän, vaikka se kyllä on niin luja, ettei seitsemään vuoteen ole vielä kynnen vertaa hie­

vahtanut eikä vähääkään antanut jäl­

keen, ynnä muita; tätä vastaan ylis­

tää seurakunta vielä tänäkin päivänä Kuorikoskea siitä, että teki heilien varsin komean kirkon, jonka vuoksi nyt päättivät kaikki asianomaiset panna nöyrimpään anomukseen saa­

da täm ä julkinen Herran huone vihi­

tyksi pyhään tarkoitukseensa, ynnä luvaten, että jos vikoja tullaan näke­

mään, niin heti yksimielisesti korja­

taan ne pois. - Tämän rotakollin yn­

nä tässä mainitun anomus-kirjan otti, kaikkien suostumalla, allekirjoittanut rovasti Stenius Esivaltaan lähettääk­

sensä.

- Tästä lienee ollut apua, sillä Karstulan nykyinen kirkko vihittiin tarkoitukseensa 22. päivänä kesäkuu­

ta 1862. Kirkko oli kuitenkin vielä osittain keskeneräinen, sillä siinä

suoritettiin täydentäviä korjauksia v.

1904 arkkitehti J. Stenbäckin laati­

mien piirustusten mukaan. Kirkko laudoitettiin ja lattia uusittiin, lehte­

rit lisättiin kirkkoon, ja samalla se varustettiin lämmityslaitteilla sekä B.A. Thulen rakentamilla 20-ääniker- taisilla uruilla. Vuotta myöhemmin saatiin kirkkoon taiteilija Pekka H a­

losen m aalaam a alttaritaulu.

- Karstulan ensimmäisessä kirkos­

sa ei ollut kellotapulia, vaan riippui­

vat kellot parin seipään varaan ra ­ kennetussa katoksessa. Pitäjänko­

kouksessa 28.08.1853 keskusteltiin ta ­ pulin rakentamisesta ja päätettiin seuraavana kesänä korjata entinen.

Kirkkoväärti Möttönen otti suorit­

taakseen asian vaatim at toimenpi­

teet. Tapuliasiaa ajettiin edelleen myöhemmin ja nykyisen tapulin ra ­ kensi valmiiksi Vetelin Kaustin ky­

lästä kotoisin oleva rakennusmeastari Henrik Kuorikoski v. 1861. Tapulin kahdessa kellossa ovat lauseet (isom­

massa kellossa): ” Gjuten hos Maria Grönvalla i Stocholm 1818 - Karstula Capell. Isac D. Stenii tid bestyrd ge- nom H. Krook och Es. Pölcki samt Th. Muhonen.” Ja pienemmässä kel­

lossa: ” Gjuten i Stockholm af Ger- nhad Horner 1812. Karstula Capell.”

6

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Viestinnän etnografi sille tutkimuksille on tänäkin päivänä yhteiståi se, että tutkimuksen koh- teena on seka kulttuurinen viestintä etta viestinnän

Mitä liekit meiltä veivät kommentoikin Argentiinan brutaaleja käytänteitä sekä yhä tänäkin päivänä käytössä olevia väkivaltaisia perinteitä tavalla, joka jää

ÍiLvÌtnä voi myös pitää sitä, että retoriikan opit ovat suurimmaksi osaksi varsin hyvin toimivia tänäkin päivänä, vaikka monet puheviestinnän ilmiöt ovat

Kuten tunnettua, Darwin tyytyi Lajien synnyssä vain lyhyesti huomauttamaan, että hänen esittämänsä luonnonvalinnan teoria toisi ennen pitkää valoa myös ihmisen alkuperään ja

firvepaperit elivat niieta tehtyjen lue; teleiden mukaieeeti tale. lella ja eraäntyneet keret ja eeinget

Gröneqvist lausui Serlachius’ en puolesta, että tarkoitus hakemuksellaan on saada avata kauppapuodin pääasiallisesti työväkeänsä varten, että työväki sen

tä en voinut kuunnella tämän yksinkertaisen naisen todistusta siitä lohdutuksesta ja elämän pääomasta, jotka ovat Jeesuksen opissa ja samalla huomasin, että on

vät usein puhum assa asiastansa ja niin taitaa m erm ieslähetysa- sia olla vielä tänäkin päivänä elinvoim aisena harrastuksena m ainituilla paikkakunnilla.. M uistan,