• Ei tuloksia

Pohjaa kirjallisuushistorialle näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Pohjaa kirjallisuushistorialle näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

60 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 8 / 2 0 1 0

historia- ja kirjallisuusliitteet tar- joavat runsaasti materiaalia, vink- kejä ja linkkejä kaikille 1700-luvun kulttuurista ja kirjallisuudesta kiin- nostuneille.

Kirjoittaja on yleisen kirjallisuustie- teen dosentti Tampereen ja Jyväskylän yliopistoissa.

Pohjaa

kirjallisuushistorialle

H. K. Riikonen Pohjois-Suomen kirjallisuus- historia. Toimittaneet Sinikka Carlsson, Liisi Huhtala, Sanna Karkulehto, Ilmari Leppihalme ja Jaana Märsynaho. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2010.

Suomalaiset kirjallisuushistoriat ovat kattaneet tavallisesti koko maan. Eroa on ollut siinä, onko mu- kaan otettu suomeksi vai ruotsik- si vai molemmilla kielillä kirjoitettu kirjallisuus. Pohjois-Suomen kirjalli- suushistoria on ensimmäisenä raja- tun alueen kirjallisuutta käsittelevä- nä esityksenä mielenkiintoinen, jopa uraauurtava yritys. Teoksen johdan- to osoittaa, mitä jo pelkästään alueen rajaamiseen liittyviä ongelmia ja mil- laisia teoreettisia haasteita tällaiseen yritykseen liittyy. Kirjan toimittajat viittaavat uudempaan ulkomaiseen kirjallisuushistorian teoriaa käsitte- levään tutkimuskirjallisuuteen sekä marginaalia ja kolonisaatiota koske- viin kysymyksiin.

Pohjoissuomalaisen kirjalli- suuden tarkastelua on toki jonkin verran suoritettu aikaisemmin- kin. Mainittakoon erityisesti Mat- ti Savolaisen toimittama teos Mar- ginalia ja kirjallisuus. Ääniä suo-

malaisen kirjallisuuden reunoilta (1995), Veli-Pekka Lehtolan tutki- mus lappilaisuuden rakentumises- ta 1920- ja 1930-luvun kirjallisuu- dessa (1997) ja Vuokko Hirvosen esitykset saamelaisesta kirjallisuu- desta. Kirjailija Erno Paasilinna on käsitellyt pohjoissuomalaista kir- jallisuutta useassa yhteydessä – unohtamatta hänen toteamustaan

”Osaan vanhana miehenä panna kädet ristiin ja kiittää Oulua kai- kesta siitä hyvästä minkä se satii- rikon kasvuympäristönä kykeni tarjoamaan.” Laajempaa kokoavaa esitystä pohjoisten alueiden kirjal- lisuudesta ei kuitenkaan ole toistai- seksi tehty.

Vaikeudet tämäntapaisessa yri- tyksessä ovat ilmeisiä alkaen sii- tä, keitä on otettu mukaan, keitä ei.

Mukana on esimerkiksi V. A. Kos- kenniemi oululaissyntyisenä, siellä koulunsa käyneenä ja jonkin verran pohjoisia aiheita käsitelleenä runoi- lijana, vaikka hän tekikin elämän- työnsä Etelä-Suomessa ja suuntau- tui tuotannossaan antiikkiin ja Kes- ki-Eurooppaan. Kaikkien käsitelty- jen kirjailijoiden kohdalla ei sitä paitsi itse tekstistä käy aivan suo- raan selville, miksi he ovat muka- na. Anna-Leena Härkösen kohdal- la tätä tietoa jää kaipaamaan, sillä kirjassa ei mainita hänen syntymä- ja koulunkäyntipaikkakuntiaan;

Härkösen Häräntappoaseesta tosin mainitaan, että sen näyttämönä on

”pohjoisen Suomen kukkea kesä”.

Monen kirjailijan kohdalla tilanne on aivan ilmeisesti se, että he vain joiltain osin kuuluvat pohjoissuo- malaiseen kirjallisuuteen.

Haasteita tällaiselle kirjallisuus- historialle tuo myös kielellinen di- versiteetti: tekstejä on kirjoitettu suomeksi, Tornionjokilaakson ns.

meänkielellä, saameksi ja ruotsik-

si. Esimerkiksi Bengt Pohjanen on kirjoittanut suomeksi, ruotsiksi ja meänkielellä, joten joutuu kysy- mään, kuuluuko hän Suomen vai Ruotsin kirjallisuuteen? Entä mi- ten sijoittaa Norjassa asunut saa- meksi kirjoittanut Nils-Aslak Val- keapää? Käsillä oleva teos tuo si- nänsä kiitettävästi esille eri kielil- lä kirjoitettua kirjallisuutta.

Monista kiinnostavista lähtö- kohdista huolimatta Pohjois-Suo- men kirjallisuushistoria ei täytä ot- sikkonsa tai johdantonsa lupauk- sia. Mikään kattava kirjallisuushis- toria ensinnäkään ei ole kyseessä, sillä aika ennen 1800-luvun jälki- puoliskoa on kuitattu parilla kol- mella sivulla, vaikka juuri edeltä- vältä ajalta löytyisi runsaasti kiin- nostavaa aineistoa: esimerkiksi F.

M. Franzén, jonka merkitys on vii- meksi tullut havainnollisesti esille Matti Klingen teoksessa Napoleonin varjo (2009), on saanut vain muuta- man rivin ja useat pohjoisessa toi- mineet ja myös kirjallista toimin- taa harjoittaneet papit ovat jääneet mainitsematta. Oululaisen yliopis- tonlehtorin Timo Sirosen eräät tut- kielmat olisivat olleet tärkeitä, jos varhaisempiin aikoihin olisi kiin- nitetty enemmän huomiota. Usei- ta noilla muutamilla sivulla maini- tuista henkilöistä voitaisiin käsitel- lä laajemmin, puhumattakaan ko- konaan sivuutetuista. Kattavampi ja oikeaan osuvampi otsikko teok- selle olisi ollut esimerkiksi ”Poh- jois-Suomen kirjailijoita ja kirjalli- suutta 1800-luvulta lähtien”.

Johdannossa toimittajat totea- vat, että heidän kirjallisuushisto- riansa koostuu ensyklopedisen ja narratiivisen lähestymistavan se- kamallista. Käytännössä se koostuu kirjailijaesittelyistä, jotka on ryhmi- tetty eri temaattisiksi kokonaisuuk-

(2)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 8 / 2 0 1 0 61 siksi. Jäsentelyä kuitenkin hämärtää

se, että temaattiset kokonaisuudet ovat varsin yhteismitattomia. Ko- konaisuutta hämärtää myös erään- lainen aineiston tasapainottomuus:

mukana on sekaisin lyhyitä ja laa- jempia kirjailijaesittelyjä, laatikko- tekstejä eri ilmiöistä ja isokokoisia kuvia. Eräistä kirjailijoista on puo- lestaan mainintoja siellä täällä il- man kokoavampaa katsausta. Vaik- ka esitystä ei ole rakennettu krono- logisesti eteneväksi kertomukseksi, on jäsennyksen kannalta silti luki- jaa hämäävää, että 1960-luvun radi- kalismi on esillä ennen monia var- haisempia ilmiöitä.

Suurin osa teoksen kirjailijaesit- telyistä on itsessään hyviä ja asian- tuntevia. Mainittakoon vain esitte- lyt Timo K. Mukasta, Annikki Ka- riniemestä ja Joni Skiftesvikistä.

Laajimmin teoksessa on huomioi- tu Mukka, Teuvo Pakkala ja Paavo Rintala. Kun suinkaan kaikki esitel- lyistä kirjailijoista eivät ole yleisem- min tunnettuja, teoksella on myös paljon informaatioarvoa.

Naisten osuus on huomatta- va. Jos katsotaan lukujen otsikois- sa mainittuja tekijännimiä, naisil- la on jopa hienoinen enemmistö.

Naisten kirjoittaman kirjallisuu- den osalta on tehty mielenkiin- toisia löytöjä. Teoksessa muistute- taan myös siitä, että patriarkaat- tia arvostellut Elsa Anttila, joka on päässyt ”Sain roolin johon en mah- du” – Suomalaisen naiskirjallisuu- den linjoja -teokseen, onkin itse asiassa mies, oululainen Jorma Kurvinen. Mukana ovat myös kat- saukset pohjoissuomalaiseen sarja- kuvaan ja rocklyriikkaan.

Joitakin kirjallisiin instituu- tioihin liittyviä näkökohtia on tuo- tu esille. Kiinnostavasti mainitaan kustannustoiminnasta, mutta lä-

hinnä vain nykyajan kannalta. Leh- distö on niin ikään jonkin verran esillä, mutta se samoin kuin koulu- laitos ja teatteri olisivat ansainneet laajemman kokoavan katsauksen.

Kirjailijoiden valikointi on jos- sain määrin sattumanvaraista ja puutteellista: eräitä tärkeitäkään kirjailijoita ei ole mukana. Puuttu- vista mainittakoon vain Taivalkos- kella syntynyt ja Oulussa koulunsa käynyt Eino Railo, joka kuvasi laa- jassa romaanissaan Koti virran ran- nalla (1937) pohjoisen oloja ja myös koulunkäyntiä Oulussa. Entä missä on Kaarlo Hänninen, mainion Jää- meren sankari -nuortenromaanin kirjoittaja? Olaus Sirma, jota Ar- vi Järventaus kuvasi romaanissaan Risti ja noitarumpu ja joka välitti Lapponia-teoksen kirjoittajalle Jo- hannes Schefferukselle tietoja La- pin oloista, esiintyy vain romaa- nihahmona. Samuli Kustaa Bergh esiintyy vain teoksen lopulla Vil- le Rannan piirroksessa. Oululai- nen kulttuurivaikuttaja, monipuo- linen kirjallisuusmies Atte Kalajoki on unohdettu lukuun ottamatta yh- tä lähdeluettelossa mainittua teosta.

Esitystä haittaavat paikoitel- len erikoiset formuloinnit ja totea- mukset, kuten ”otsikoiden anne- taan merkityksellistyä niiden alle sijoitettujen tekstisisältöjen kaut- ta” tai (erääseen tutkimukseen vii- taten) ”prostituoidut edustavat uh- kaa idealisoidulle säätyläiskodille”.

Isa Aspin kohdalla ylletään runol- liselle tasolle: ”Kuoleman sulo vii- meisteli idoliuden”, vaikka totea- mus jollain tavoin motivoituukin tekstiyhteydessään.

Teoksessa on laajahko kirjaluet- telo otsikolla ”Lähdekirjallisuutta ja lisälukemista”, mutta sekin on va- litettavan puutteellinen. Oppihis- torioitsija Matti A. Sai nion ensim-

mäisestä saamenkielisestä runoi- lijasta Pedar Jalvista kirjoittamaa tutkielmaa ei mainita, ei myöskään Rafael Koskimiehen monografi- aa Heikki Toppilasta. Samoin on jäänyt mainitsematta Leo Kouta- niemen hyödyllinen antologia Kol- mas tie pohjoiseen (1999).

Kirjaan on jäänyt joukko epä- tarkkuuksia. Em. Pedar Jalvin elin- vuodet on esitetty kahdella eri ta- valla (s. 128, 196). Samuli Paula- harjun kuolinvuodeksi mainitaan 1937 (s. 128), mutta heti seuraavan sivun kuvassa hän kuvatekstin mu- kaan istuu kotonaan vuonna 1943;

Paulaharju kuolikin nimittäin vasta 1944. Myös hänen syntymävuoten- sa on ilmoitettu väärin. Teoksessa on toistettu (s. 115) se usein esitet- ty väärä väite, että satiiri olisi ”meillä niukasti viljelty laji”. Jo Pohjois-Suo- men kirjallisuushistoria itse osoit - taa väitteen aiheettomuuden, kun usean kirjailijan kohdalla puhu- taan satiirista. Teoksessa on sekin erikoisuus, että useita artikkeleita kirjoittaneen Sinikka Carlsonin ni- mi esiintyy kansilehdellä toimitta- jana toisessa muodossa (Carlsson).

Teoksen arvostelussa (dos.

Pertti Lassila, Helsingin Sanomat 30.5.2010) on jo kiinnitetty huo- miota alkulehdellä olevaan tie- toon, että ”teos on Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran asiantunti- joiden tarkastama”. Kun tiedossa ei ole, mitä asiantuntijat ovat sano- neet, joutuu toteamaan, että joko he ovat tehneet työnsä huonosti tai sit- ten kustantaja ei ole ottanut heidän kritiikkiään huomioon. Mutta silti Pohjois-Suomen kirjallisuushistoria on tärkeä askel kokoavamman esi- tyksen aikaansaamiseksi.

Kirjoittaja on yleisen kirjallisuustie- teen professori Helsingin yliopistossa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

– Jos kyselyn kohteiden poiminnassa on käytetty satunnaisotantaa, kyselyn tuloksiin sisältyvälle epävarmuudelle ja satunnaisuudelle voidaan muodostaa tilastollinen malli,

Se ei kuitenkaan ole sama kuin ei-mitään, sillä maisemassa oleva usva, teos- pinnan vaalea, usein harmaaseen taittuva keveä alue on tyhjä vain suhteessa muuhun

Severinon mukaan tämä on länsimaisen ajat- telun suuri erhe, jossa kuvitellaan, että jokin oleva voisi olla rajallinen, katoava ja loppuva ettelee sellaisia suomenkielisiä

Jokainen järkevä ihminen pitää sopimisen mahdollisuutta parempana kuinV.

Näin kysyy Lontoon yliopiston professori Alison Wolf teoksessaan Does Education

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Priiki 2017; Uusi tupa 2017), mutta aiem- paan verrattuna uutta Karttusen tutki- muksessa on vuorovaikutuksen analyysi erityisesti puhe toimintojen kannalta: pu- hujan

Ongelmal- lisinta tämä teorioiden ja perinteiden kirjo (modaalilogiikasta tagmemiikkaan, genera- tiivisesta semantiikasta tekstilingvistiik- kaan) on silloin, kun