68 •
niin&näin
1/98K I R J A T
EI-OLEMAMATON EI OLE OLEMATON
Emanuele Severino, Kärsimys, kohtalo, ka- pitalismi (valikoima kirjoituksia). Suom.
Markku Salo ja Jussi Vähämäki. Loki-Kirjat, Helsinki 1997. 143 s.
H
yvällä tragedia-näytelmällä on alku, keskikohta ja loppu. Emmanuele Seve- rinon mukaan koko länsimainen perinne pe- rustuu traagiseen näkemykseen. Kreikkalai- nen filosofia ja siitä alkanut kulttuuri on traa- gista, koska se sisältää käsityksen olioden ja asioiden lopullisuudesta ja rajallisuudesta.Severinon mukaan tämä on länsimaisen ajat- telun suuri erhe, jossa kuvitellaan, että jokin oleva voisi olla rajallinen, katoava ja loppuva ettelee sellaisia suomenkielisiä termejä kuin
fokusoida, tuoda valoa, näkökulma, näke- mys, pinnallinen, pintapuolinen jne. Silmän viisaus tulee esille myös klassisessa ja mys- tisessä viisaudessa. Mystinen on välitöntä Ju- malan (totuuden) näkemistä. “Mystiseen nä- kemiseen” liittyy usein kontemplaation käsi- te. Heideggerin mukaan kontemplaatio on maallisempi käsite ja sen saksankielinen käännös Betrachtung tarkoittaa harkintaa ni- menomaan katsomisen ja tarkastelun mieles- sä. Kontemplaatio tässä merkityksessä on to- dellisuuden manipuloivaa muokkaamista.
Tällöin viisauden lähtökohta on epistemo- loginen, jolloin järjen on ikään kuin muokat- tava todellisuus näkyväksi subjekti/ objekti- suhteessa. Objektin suhde subjektiin mää- rittyy muokkaavan ja tarkastelevan katsomi- sen kautta, ja todellisuudesta tulee läpinäky- vä.
Kupiainen esittelee Maurice Merleau-Pon- tyn käsitteen la chair, jonka hän on kääntänyt lihaksi. Liha korostaa ihmisen maailmassa olemisen luonnetta ja pyrkii rikkomaan perin- teisen dualistisen ajattelun. Ihminen on osa maailmaa, eikä voi erottautua sen ulkopuolel- le maailmaa tarkkailevaksi silmäksi. Liha kä- sitteenä ei kuulu perinteiseen filosofiaan, eikä sitä pidä Kupiaisen mukaan ymmärtää fyysi- senä eikä psyykkisenä ilmaisuna. Lihan myö- tä ihmisen maailmassa olemiseen liittyy ke- hollinen liike, jonka kautta maailma tulee näh- dyksi.
Martin Heidegger ymmärtää totuuden aletheia-käsitteen kautta. Tämä totuus ei mer- kitse proposition ja todellisuuden välistä vas- taavuutta, oikeellisuutta tai yhdenmukaisuut- ta. Aletheia on tapa, jolla todellisuus tulee ilmi, joka on kätkeytymättömyyttä. Heideg- gerilla on edelleen kysymys näkemisestä to- tuuden yhteydessä ja silmiin liittyvästä viisau- desta. Hän kuitenkin muuttaa näkemisen luonnetta tiedemiehen tarkkailevasta ja näky- vää tuijottavasta katseesta katsahdukseksi.
Katsahdus ottaa huomion tilanteeseen liitty- viä seikkoja ja reagoi ympäristöön. Tätä Kupi- ainen kutsuu eräänlaiseksi käytännölliseksi viisaudeksi, joka on tarpeellinen elettäessä maailmassa.
Totuus liittyy Heideggerilla myös olennai- sesti taiteeseen, taideteos on totuuden aset- tautumista teokseen. Kupiainen tekeekin yh- teenvedon: käytännöllisen viisauden, alet- heettisen katseen, maailmassa-olemisen ja li- han myötä taide saa erityisen merkityksen ja asettuu teoreettista silmän viisautta vastaan.
T
aideteoksen ja totuuden suhteen käsitte- lyn lisäksi kirja käsittelee aikaa ja taide- teosta. Merleau-Pontyn ja Heideggerin jouk- koon Kupiainen lisää Paul Kleen. Kupiainen näkee heidän kuvaamiensa yhteyksien todel- lisuuteen avaavan uudella tavalla suhteen ai- kaan. Ajan merkityskokonaisuudessa taide- teos on varsinainen penelopentyö, jossa yöpurkaa sitä, minkä päivä kutoo. Esimerkkinä totuuden ja ajan kutoutumisesta Kupiainen käsittelee Paul Kleetä, Rainer Maria Rilkeä ja Marcel Proustia.
A
ika näyttelee keskeistä roolia Gianni Vattimon ajatattelussa taideteoksesta.Vattimo pyrkii löytämään analogian Heideg- gerin ja Benjaminin termien sysäys ja shokki välillä. Analogian kautta on mahdollisuus nähdä taideteoksen “teosmaisuus” teoksen autonomisuudesta irroitettuna. Vattimon mielenkiintoinen ajattelu, joka pyrkii Heideg- gerista Heideggerin omin antamin asein “yli”, jää Kupiaisen kirjassa valitettavasti kesken.
Pyrkiessään seuraamaan Vattimon heideg- gerilaisen hermeneutiikan käsitteitä, hukkuu Vattimon varsinainen ajatus viimeillä metreil- lä. Kupiainen ei tuo esiin Vattimon keskeisiä ajatuksia kaiken kattavasta esteettisestä koke- muksesta postmodernissa yhteiskunnassa, johon termit sysäys ja shokki johtavat.
Reijo Kupiaisen teksteissä näkyy jälki siitä työstä, jota hän on tehnyt kääntäessään Mar- tin Heideggeria suomenkielelle. Aikaisempi- en ja pienempien, joskaan ei vaatimattomien Heidegger-käännösten jälkeen, hän parhail- laan kääntää Martin Heideggerin opus mag- numia, Sein und Zeitia. Reijo Kupiainen käyt- tää Martin Heideggerin termejä tarkemmin ja onnistuneemmin kuin mihin suomalaisessa termiviidakossa olemme tottuneet. Kupiaisen kirja on lukemisen arvoinen erityisesti siksi, että se edustaa taiteen filosofiaa eikä perin- teistä objektivoivaa estetiikkaa.
Leena Kakkori
– olematon. Severinon länsimaisuuden kri- tiikki perustuu oletukseen olioiden ikuisuu- desta. Severinon ajattelu muistuttaa hetkit- täin esim. zeniläistä tai intialaista filosofiaa, mutta ainakaan Severinon itsensä mukaan
“toinen ääni” eli vaihtoehto länsimaisuudelle ei viittaa mihinkään ei-länsimaiseen tra- ditioon.
Emanuele Severino (s. 1929) on Tori- nossa filosofian professorina ja toimii nyky- ään italialaisen kulttuurin näkyvänä aikalais- kriitikkona. Väitöskirjansa hän teki Martin Heideggerin filosofiasta päätyen radikaaliin Heidegger-kritiikkiin. Vuoteen 1967 hän oli opettajana Milanon katolilaisessa yliopistos- sa. Severinon kritiikki pureutui katoliseen kirkkoon, mikä johti 60-luvun lopulla pitkälli- sen tutkimuksen jälkeen Severinon siirtymi- seen sekulaarin yliopiston puolelle. Severi- non tuomitsi sama instituutio kuin Galileo Galilein, Pyhä officium eli inkvisitio, jota ny- kyään kutsutaan Uskon opin kongregaatioksi.
Tästä huolimatta Severinon riidat katoli- sen kirkon kanssa ovat olleet opillisia ja teo- reettisia, eikä hän ole välttämättä tietyissä näkemyksissä kovinkaan kaukana kirkosta.
Severinon ajattelu edustaakin osittain kristil- listä, osittain länsimaista metafyysistä perin- nettä, josta se haluaa kuitenkin irtautua selke- ästi. Severinon aiheiden skaala on laaja: an- tiikin filosofiasta tulevaisuuden filosofiaan.
Muita teemoja ovat mm. nihilismi, aika, tek- nologia, kohtalo, väkivalta, kristinusko, luon- to, kapitalismi jne.
Suomennos koostuu viidestä kirjoitel- masta: esitelmästä, esseestä, kapitalismi-kri- tiikistä, haastattelusta ja artikkelista, joissa saa äänen Severinon eri puolet: reettori, “ankara filosofi”, poleeminen ja filosofinen ääneen- ajattelija. Severinon kirja alkaa tieteen (kris-
tinuskon ja länsimaisen kulttuurin) kritiikistä ja se päätyy tieteen kritiikkiin. Se kritisoi tie- teen pyrkimyksiä hallita maailmaa ja tietee- seen ja ylipäätään länsimaiseen ajatteluun kuuluvaaa reduktionismia.
1/98
niin&näin
• 69K I R J A T
Kärsimyksen ja hulluuden tuolla puolen
Esitelmä “ Kärsimys ja sen parantaminen”
yrittää saada kuuluville länsimaiselle ajattelul- le vastaisen “toisen” äänen. Siinä Severino tar- kastelee hulluuden ja kärsimyksen välttämä- töntä liittymistä länsimaisuuteen sen eri muo- doissa: tieteessä, uskonnossa ja filosofiassa.
Tieteen pyrkimykseen hallita ja valistaa maailmaa sisältyy itseymmärryksen puute, tiede on paljon enemmän kuin se uskoo ole- vansa – tieteen tekemisen näkökulmasta ei ymmärretä kaikkia niitä efektejä, merkityksiä ja vaikutuksia, joita se saa aikaan. Näin siltä puuttuukin ymmärrys siitä, mitä tiede ylipää- tään on, mitä se merkitsee ja mikä todellisesti on tieteellisen tiedon perustana.
Tiedettä yleensä ja psykyatriaa erityisesti käsittelevässä esitelmässä Severino ottaa lähtökohdakseen antiikin filosofiaan kuulu- van välttämättömän päämäärällisyyden: “ih- mistä voi yrittää parantaa ja auttaa, vain jos tietää, mikä ihminen on.” (S. 6) Samalla taval- la kärsimys voidaan parantaa, jos tiedetään mitä se on. Tätä tietoa ei kuitenkaan ole psy- kiatrian tieteen itseymmärryksessä. Severi- non mukaan länsimaisen ihmiskäsityksen ta- kana on käsitys ihmisestä katoavana olento- na, olemattomaan tuomittuna. Näin rakentuu jyrkkä vastakkainasettelu olemisen ja olemat- toman kesken, mihin perustuu kristinuskon ja antiikin filosofian keskeisin käsite: luomi- nen olemattomasta. Koska ihminen syntyy ei-mistään, olemattomasta ja myös katoaa kuollessaan olemattomuuteen länsimaalai- nen heiluu olemisen ja olemattomuuden vä- lillä, kärsimyksen ja tulevan kärsimyksen ris- teyksessä. Tässä turvattomuudessa ainoan parannuskeinon tarjoaa vain ennustaminen ja ennakoiminen – laskelmoiminen.
Ennakoimisen tapoina Severino esittää fi- losofian (ja siitä syntyneen kristinuskon) ja tieteellisen ennakoinnin. Jos pystytään takaa- maan että kaikki on olemukseltaan ennustet- tua, voi turvautua suojapaikkaansa, suojaan olemattomalta. Suojaamattomuuden ja en- nustamisen puutteen oireena Severino näkee masentuneen ihmisen: “se, joka näkee kuin- ka asiat ovat, tekee asioista johtopäätökset ja näkee oman olemattomuutensa. Tuota ma- sentuneen kaukonäköisyyttä vastaan merkit- see jokainen terapia yritystä palauttaa masen- tunut lyhytnäköiseen olemiseen.” (S. 11) Ma- sentuneen katse siis pureutuu länsimaisen elämän ytimeen, sen olemattomuuteen.
Severino liittää käsityksen olemattomasta myös näkemykseen filosofian synnystä: filo- sofia ei syntynyt ihmettelystä (thaumazein) vaan kauhusta.
“Filosofia syntyy tuosta äärimmäisen kauhun näystä, siitä olemattoman näystä, mistä ihmi- nen on peräisin ja mihin hän palaa [...] Voisim- me sanoa, että jokainen länsimaisen kulttuu-
rin rakenne, jokainen koneisto ja parannus- keinon tyyppi rakentuu tuon näyn herättä- mänä.” (Kurs., KJ, S. 13)
Severino näkee kaksi vaihtoehtoa: jatkaa län- simaisen kulttuurin kohtaloa kärsimykseen ja hulluuteen; vaihtoehtona on toinen mahdol- lisuus, kryptisesti sanottuna: toinen ääni. Se ei ole yksilöllisen ihmisen, ei jumalan, ei yli- ihmisen, ei uskon, eikä tieteen ääni.
“tämä toinen ääni sanoo: ihminen ei ole olen- to, joka tulee olemattomasta ja palaa olematto- maan. Ihminen on ikuinen, koska kaikki asiat ovat ikuisia. Ihminen on tietoisuutta tästä ikuisuudestaan. Ja jos ihminen on tätä tietoi- suutta, hän on aina jo ylittänyt ahdistuksen...”
(S. 17)
Kohtalo, totuus ja väkivalta
Essee “Kohtalo” on Severinon ajattelun ydin- tä ja jakautuu kolmeen osaan. Sen ensimmäi- sessä osassa hän yrittää tuoda esille kreik- kalais-länsimaisen hulluuden, joka kuuluu ei- olemattoman eli olevan olemattomaksi kuvit- telemiseen. Länsimainen hulluus siis kiistää olevan todellisen kohtalon eli sen, että jokai- nen oleva on ikuinen. Irtaantuminen tästä tu- lemisen ja katoamisen filosofiasta voisi joh- dattaa länsimaisen ajattelun ulkopuolelle, tu- levaisuuden filosofiaan. Tällöin myös kuole- ma saisi uuden merkityksen: jos jokainen olio on ikuinen, kuten aurinko joka ei tuhoudu vaikka se illalla laskeekin mailleen, ei myös- kään ihminen kuollessaan katoa absoluutti- sesti. Toisessa osassa Severino tarkastelee totuuden ja kohtalon suhdetta: totuus on aina sen ilmenemistä, mitä ei voi epäillä, vaikka nykyaikana “ totuus” on kykyä hallita vas- tustajiaan. Tieteellis-teknologinen koneisto edustaa par excellence tätä hallintaa.Toisin kuin tietoa ja uskoa, totuutta ei voi epäillä, koska se on kohtalon omaista, kiistämätöntä.
Kolmanessa osassa Severino tarkastelee koh- talon ja väkivallan suhdetta. Väkivalta on hul- luutta ja hulluus väkivaltaa, mikä kuuluu län- simaisen koneiston ytimeen: väkivallan pe- rusta on uskossa tulemiseen eli ei-olematto- man olemattomuuteen.
Alkuperää ei ole
Artikkeli “Mitä tarkoittaa alkuperä” pureutuu alkuperäisyyden kaksoisproblematiikkaan, joka tulee näkyville niin teologiassa, filosofi- assa, tieteessä kuin modernissa kosmolo- giassa. Olioiden ja asioiden alkuperään liite- tään ristiriitainen kaksinainen oletus: toisaal- ta alkuperä ei ole mitään positiivista, olevaa, vaan jotakin joka on jo muuttunut sellaiseksi mitä se ei enää ole (esim. puu muuttunut tuh- kaksi). Tällöin alkuperä tarkoittaa tyhjää peri- aatetta, olemusta. Toisaalta tällä muuttuneella
asialla katsotaan kuitenkin olevan jokin erityi- nen suhde alkuperäänsä, juuri sille ominai- nen olemisen tapa, sen erityisyys. Ongel- maksi tässä kehkeytyy länsimaisen filosofian vanha ongelma eli se, miten jokin voi muut- tua joksikin toiseksi.
Koko länsimaista ajattelua kritisoiden Se- verino päätyy omaperäiseen ratkaisuunsa:
toiseksi muuttuminen on mahdotonta, koska silloin jokin, jolla on oma erityisyytensä muuttuisi joksikin toiseksi menettäen samal- la erityisyytensä. Toisaalta taas syntymässä oleva asia ei voi olla identtinen minkään toi- sen kanssa, muutenhan se olisi tuo toinen.
Tämä on länsimaisen ajattelun perivirhe, jos- sa oletetaan että asiat syntyvät olemattomas- ta ja häviävät olemattomaan. Severino kiistää absoluuttisen toiseksi muuttumisen mahdot- tomuuden, kaikenlaisen länsimaalaisuuteen liittyvän reduktionismin: 3+2 “ei ole abso- luuttisesti identtinen joukon 5 kanssa; kyllä- kin niin, että laskutoimitus, joka lisää kaksi kolmeen, on toiseksi muuttumista: 3+2:n toi- nen 5 [...] operaation tuloksen oleva samuus on erilaisten samuutta.” (S. 133)
Tällöin tiedekin perustuisi virheeseen: se ymmärtää erityisen erilaisuuden samanlai- suudeksi. Severinon “ olemisen totuuden ajattelu” sen sijaan kieltää sen, että muuttu- minen olisi toiseksi muuttumista. Itse asiassa kaikki olevien oleminen omassa erityisyy- dessään on välttämätöntä, mutta se on myös ikuista. “Oleva on ikuinen oleva sikäli kuin se on oleva, ja siis jokainen maailman kaikkeu- den tila on ikuinen,” (S. 135)
Jonkin palauttaminen alkuperäänsä on täl- löin aina reduktionismia siitä huolimatta, kuinka “vähäinen” ero on tämän “jonkin” ja sen “alkuperän” välillä. Tietoisuutta ei voi redusoida aivojen tilaksi, maailmaa jumalaksi, maailmankaikkeutta big bangiin – koko alku- perän ongelma on Severinon mukaan ereh- dystä, valhetta ja nihilismiä.
Länsimaisuuden tällä puolen
Meille länsimaisen ajattelun vangeille Severi- non kirja on hämäryydessäänkin mielenkiin- toinen, stimuloiva esitys, joka parhaimmillaan selkeyttää omien ajattelutapojemme rajoja.
Samalla se suo välillä pilkahduksen siitä, mitä luolamme ulkopuolella voisi olla. Vaikka Se- verinon päämääränä onkin irtautua tradi- tiostamme, niin hän tekee sen varsin arvos- telukykyisellä tavalla, ainakin tässä suo-
mennoskokoelmassa. Omassa
perinteessämme, erityisesti Suomessa, vallit- see pragmaattinen suhtautumistapa jossa ,
“pelastus” haetaan aina sopeutumisen kaut- ta, nykyisen tilanteen glorifioinnista. Pysy- vyyden tai ikuisuuden näkeminen jatkuvan sopeutumisen ja iänikuisen muuttumisen kulttuurissa vaatii jo “radikaalimpaa” – ajatte- lua.
Kimmo Jylhämö