• Ei tuloksia

Meidän perhe · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Meidän perhe · DIGI"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Harri Tapper

‘Meidän perft&

M / un olin noin seitsemän vuo- dc n ikänen, isämme Vihto- Ml \ ri järjesti lapsilleen Kengän-

■ l ^ p iirto k ilp ailu n .

Mark^suUfinitteli, että hän piirtää hiihtomonon. Monossa on rantti, mi­

hin siteet kiinnitetään. Monossa on kieli. Ei kaikissa kengissä ole kieltä.

Nauhoja on solmittaviksi, ja takana on lenkki, mistä kenkä sormella vedetään jalkaan. Mono on urheilujalkine. Kil­

pailun järjestäjä on urheilumies. Vai­

kutan tuomariin.

Itse olin ratkaissut kääntövarsipiek- sun hyväksi. Siinä on ylivoimaisesti enempi nahkaa kuin muissa kengissä.

Nahka tuoksuu. Vihtori on hyvähais- toinen ihminen. Salskeat miehet aste­

levat näillä jalkineilla, Hermannin Toi­

vo ja Nurmelan Niilo. He pitävät käsiä takataskuissaan ja viskelevät kenkiä ulos ja eteen.

Äiti tuli siihen selittämään, että olisi kannattanut valita naisten sirinkapatii- ni. Siinä on kenkäin kenkä. Ensiksikin se on lakeerinahkaa, siinä on napakka pohja ja napakka korko. Nilkoissa nah­

ka on ohuempaa, joten ne retkuvat kuin hansikkaat ennen kuin kengät nyitään naisten säihkyviin koipiin. Nauhoja on nilkoista aina polviin asti, ja kauan saa viskellä nyöriä oikeaan ja vasempaan.

Naisen tukka hulmahtelee silloin.

Yrjö sanoi riittailevansa jatsarin. Ja- tsari on miesten juhlakenkä ja sekin on puleerattua nahkaa. Nilkoissa on kur­

tut taiteltuina kuin haitaripelin palkeet.

Kengät suorastaan narahtelevat, kun hurmurismies astelee seuratalon lat­

tiaa.

Isä ilmoitti ajan päättyneen ja ko­

kosi teokset. Hetken niitä silmäiltyään hän nosti yhden näkyville ja julisti:

- Kain on voittanut piirtämällään töppösellä. Töppönen on rattoinen ken­

kä. Sillä on oma luonne niin kuin sian porsaalla on oma luonne. Tämän lisäk­

si Kain ei ole töhrännyt ja tuhlannut viivaa.

Kain itsekin sanoi:

- Yhdellä viivalla vetäisin töppösen.

Näin olimme tulleet perehtyneek­

si kenkätietouteen. Suutarioppi ei oli­

si meille vierasta. Uusilla kilpailuilla Vihtori tutustutti meidät erilaisiin säi­

liin, kuten sumuun ja hallaan - Saari­

järven Paavon pitäjässä se toki tuli tun­

tea. Veistoakin harrastettiin: Veistäkää Runonlausuja! Marko voitti ottelun, vaikka tulikin kananlihalle lausuntaa kuunnellessaan. Minä voitin Hiljai­

suuden. Teos tuli kuuluksikin. Katsojat hölisivät ja hälisivät. Mitä hiljaisuutta sellainen enää on?

V i h t o r i n a k a t e m i a n o p i s s a

Me emme tienneet harrastavamme tai­

detta. Käsitimme toimet vain pitkä- sivuisen päivän virkistyksiksi. Vasta Tapperien Taideseuraa perustettaessa eli viisitoista vuotta sitten isän koulu­

tusjärjestelmä nimettiin Vihtorin aka­

temiaksi. Kain on tunnustanut: M is­

sään muussa Suomen taidekoulussa en ole oppinut niin paljon kuin opin koto­

na ennen.

Ylimääräisesti Vihtori perehdytti

meidät myös kertomataiteeseen, sillä hän oli yksi niistä kymmenestä mesta- rikertojasta, joita kylässämme oli. Vih­

tori perehdytti meidät myös lauluun, sillä hän lauloi aina.

Vanhana miehenä Vihtori kokosi meidät, jotta yhdessä muokkaisimme laulunäytelmäksi hänen vanhan aiheen­

sa. R om anssiäiti, mikä on: romanssi ro- maaniäidistä. Yrjöstä tuli käsikirjoitta­

ja. Mitä hänen muuta tarvitsi kuin kir­

jasi järjestykseen isän nimeämät laulut.

Isä itse lähti mukaan asettuen Musta- lais-Waldemariksi. Eräässä laulussa on tällainen katkelma:

Sen illan muistan aina, läpi koko elämän,

se ilta mulle hyvä kallis on.

Mainittujen taitojen lisäksi Vihtori opet­

ti meille pienviljelyä ja tukinuittoa. Hän sanoi, että kaikki työ tulee tehdä Hotel­

ien. Uitossa hän oikein näytti esimerk­

kiä pomppien puiden yli ja tieltä.

(2)

Aino loukuttaa pellavaa Juholan saunan edessä syksyllä 1975. Kuva: M aire Hyvönen.

Ä i t i

Ollessamme pieniä Vihtori sanoi meil­

le kerran: Teidän äitinne tulee p a rem ­ m ista perheistä.Sitten hän selosti, että äiti on kirkolta ja vaatturimestari Timo Virran, eli entisen Timotheus Köhlströ- min tytär.

Vaikka äidin tarvitsi uudessa kodis­

saan, Juholassa, vähän opetella, hän kuitenkin omaksui ne toimet, mitä hä­

nelle pienviljelijän vaimona lankesi.

Hän innostui niistä. Kirkolta hän toi mukanaan ompelukoneen ja fingerpo- rin. Kummassakin meillä pennuilla oli ihmettelemistä. Hän toi ryykkiraudat ja ryykkirautain luodit sekä vetelän mit­

tanauhan. Miesten käyttämä mitta on kova, keltainen ja nivelille taiteltava.

Äiti toi muutamia periaatteitakin, hän sanoi: Työ tulee tehdä sen viim eisim ­ pään silaukseen asti.

Äiti oli myhäilevä. Hän saattoi teh­

dä ennenkuulumatonta, kuten maalata pihlajanoksia pahville ja niille lintu­

ja ja värkätä lauseen sen alle: H erra p alkitse äidin vaivat tai Kullan muis­

to m ielessä on tiekin hauska aivan.Ja:

Oi vapaus, kuule kutsua, sua itkevät o rv o t huokaa. Hän valmisti siis huo­

neentauluja. 1936 Aino iski puukkon­

sa koivuun ja nyhräsi lehmän ja lähetti sen Suomen kuvalehden kansanveisto- kilpailuun ja sai lehmän teoksista otet­

tuun ryhmäkuvaan. Kilpailulautakunta laittoi arvostelunkin ja se meidän hä­

märässä tuvassamme luettiin ääneen.

Marko varsinkin luki. koska hän halusi näyttää sen, että hallitsi lukemisen tai­

don: Pahasemmat kersat eivät osaa ta­

vata sen vertaa, että lukisivat äidin val­

tiovallan taholta saamaa tunnustusta.

Äiti veisti lehmiä parisenkymmen­

tä ja niistä jokunen on vielä tallessa.

Äidin veistoharrastus vaikutti sen, että hänestä tuli esikuva Kainille. Kainilla oli kaksi esikuvaa, äiti ja Saarijärven Pajupurolla asuva kuvanveistäjä Han­

nes Autere. Autereesta hän opintoret- ken jälkeen sanoi: Miten on m ahdol­

lista, että sillä kylällä joku p itä ä va l­

koista takkia, vaikka ei ole osuuskaup- p ia s. Kain ei matkinut kummankaan esikuvansa tyyliä. Muistan miten äiti kerran sanoi, että ketkään muut ihm iset tässä m aailm assa eivä t kehu ja kehu­

ta itseään niin kauheasti kuin Tappe­

rit. Hän kai vähän viittasi siihen, että hänen suvussaan on mestarivaatturi sentään ja siihenkin, että kehuttamista

ei tarvitse toimittaa ollenkaan, jos ole­

muksissa muuten on vakautta.

Meille saapui kerjäläinen kerran.

Kerjäläistä hämmästyttyä ujostutti se, että äiti pyysi hänet pöytään ja aterioitsi hänen kanssaan. Tämän käytöksen seli­

tys on löytynyt sukututkimuksen myötä paljon myöhemmin. On nimittäin käy­

nyt ilmi se, että vaatturimestari Timot- heuksen isä Salomon Köhlström kuoli lavantautiin 30-vuotiaana nälkävuosien seurauksena, Timotheuksen ollessa sil­

loin nelivuotias. Salomonin leski, Tii­

na, joutui koville. Hänen papinkirjas- saan on ruotsinkielinen merkitä tigga- re ja suomenkielinen: kapikerjäläinen.

Timotheus on kerjännyt äitinsä kanssa pitäen kättä koukussa hokien:

Kuru kuru kuppiin, vaivasen vattiin.

Jos e t anna vaivaselle, et p ä ä se taivaselle.

K i r k o n r a k e n t a j a

Salomonin isä oli Kustaa ja hän toimi Roikolankosken myllärinä. Kustaan isä oli Juho, jalasjärveläinen torppari.

Juhon isä oli Salmooni Köhlström (su­

vun ensimmäinen Salomon). Salmooni syntyi Jalasjärvellä 1746 ja kuoli Ilma­

joella 1827. Hänestä on maininta: S al­

mooni ei ollut piirustustaitoinen, sillä rippikoulun lisäksi hän ei saanut käy­

d ä m itään muuta koulua. M utta sitä parem m at riitin git hänellä oli p ä ä s ­ sään .

Salmooni Köhlströmin rakennutta­

miksi mainitaan: Kurikan tapuli, Ah­

laisten kirkko, Karvian kirkko, Jalas­

järven kirkko. Karijoen kirkko, Hon- gojoen kirkko. Karijoen kirkkoa raken­

nettiin Suomen sodan aikaan. Kasakat ratsastivat pihaan, keräsivät lastuja ja tuikkasivat kirkon tuleen. Kullaan tor­

pan 12-vuotias Helena oli ennättänyt hypätä pensaaseen piiloon ja näki syty­

tyksen. Kun kasakat olivat poistuneet, tyttö alkoi kengällään kantaa ojasta vettä lastukoon ja saikin tulen sammu­

tetuksi. Siksi kirkkoa joskus kutsutaan Torpan tytön kirkoksi tai Helenan kir­

koksi. Salmooni oli tytölle hyvin kii­

tollinen.

Heikki Klemetti on arvioinut: Pidän Salm ooni Köhltröm ia Antti Hakolan m erkittävim pänä seuraajana koko E te­

lä Pohjanm aalla.

En usko, että äitini olisi isoisänsä isoisän isän tarinan kuullut. Vai: oli­

siko hänen olemuksensa kuitenkin jo-

12

(3)

Marko on kirjassaan Se kesä on mennyt antanut äidistään Ainosta täl­

laisen arvion: Onkohan äiti koskaan p yytä n yt mitään itselleen. Ei koskaan mitään, ei apua, ei lepoa, ei kiitosta, ei palkintoa. En tiedä ketään toista ih­

mistä, jo s ta voisin sanoa saman. P e ­ sueessa oli neljä poikaa j a he kaikki rakastivat äitiä eikä kukaan ikinä sa ­ nonut siitä sille yhdelläkään sanalla.

M utta äiti tiesi silti kaiken.

Keskustellessamme Kain arvioi ker­

ran, että äiti ei tarvinnut mitään. Sil­

lä oli kaikki. Ä iti eli luontaistaloutta.

Se haki m arjat m etsästä ja toi tullees- saan sienet. Äiti nyki nauriit ja porkka­

nat m aasta, onki hauvit jo e sta , tappoi vasikan, keitti suopasaippuan, keritsi lam paat, loukutti pellavan . Takkavitak- sella äiti kantoi tuhannet honganoksat Tuulenpesän vuoren rintuuksesta.

V i h t o r i j a A i n o

Kirjoittaessani T u l v a -nimistä olen itse heitellyt ajatusta tähän tapaan:

Miten vanhempani eroavat toisis­

ta a n Eläinten perusteella, isän eläin on hevonen, äidin lehmä. Markon eläin on sika.

Kammoisuuden perusteella: Aino pelkää ukkosta, Vihtori on korkeuskam- moinen, niin on m yös H arri.

Vihtorin a istit ovat valiot: Uittomie- henä hän vilkuilee tuulia, tuntee niiden voiman, oikut j a vihit. Vihtori nuuh­

kii kukkia j a nostelee heiniä poskeaan vasten. Hän tuntee tupakin haisun ki-

tenkin ollut siitä tietoinen? Minua on ihmetyttänyt sellainenkin, että velje­

ni Kainin tuotanto aivan oleellisesti muistuttaa Karvian vanhan kirkon jy­

kevää olemusta.

A i n o n e i t a r v i n n u t k e h u t t a a t o i s i l l a i t s e ä ä n

Itse olen sukututkimuksen löydöstä riemuinnut. Sekä siitä, että se esitte­

lee kirkonrakentajan että myöskin sii­

tä, että se mainitsee kerjäläisen, isoisä­

ni Timotheus Köhlströmin, Timothetus ei kuitenkaan koko ikäänsä pitänyt kät­

tään koukussa, koska ammattikuntalai­

tos pelasti hänet. Hän pääsi räätälin op­

piin. Hänen käteensä ojennettiin neula

ja hänen käskettiin istua pöydälle. Aino ja Vihtori Kain Tapperin piirtäm inä. Työt omistaa M aire Hyvönen.

13

(4)

lom etrin p ä ä stä j a sanoo sen haisua hyväksi. Ainon hajuaisti on vinksahta­

nut: Aino kuvaa lipeäkalan lemua lu­

moavaksi.

Taivaaseen pääsy: Vihtori ajatte- lee, että sankariteoilla sinne mennään.

Oppi on kaukana luterilaisesta katsan­

n osta, mutta lähellä katolisen kirkon alkuperäistä tulkintaa. Aino ajattelee, että sellaista asiaa kuin taivaaseen pä ä sy ei maan p ä ä llä suunnitella, tie­

nata eikä ahnastella ollenkaan.

Aino ei ruikuta. Vihtori ruikuttaa, jo s siitä jonkun kanssa ottelu tulee. Vih­

tori taitaa konstailun, Aino on suora.

Vihtori on tulinen, niin on Ainokin.

14

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Sattuipa näet eräänä vuonna, että olimme kolmisin, isä, äiti ja tytär,. kuusta

K uvaavaa hänen aatteelliselle uhrautuvaisuudelleen on, että vaik ­ ka hän oli pitkään Valkonauhaliiton päätoim isena työntekijänä, niin koskaan hän ei suostunut

Sitten kun ruvettiin tuota allasta täyttäm ään, niin isä M arkon kanssa haki niitä kieloturpeita ja toi niitä saunan luo. Semmoista yhteistoim intaa se

tuttaneen niin kuin silloin: konsa vaino Suomeamme kovin kourin koettelee, silloin kaunis Karjalam ­ me Suomen surut soittelee... Seuraavina päivinä sijoitettiin

Kun Totte myöhemmin meni samaan koulutukseen, rouva Grönroos, akatemian ja Salon Parisin omistaja sanoi, että äiti Sylva oli heidän tähtikosmetologinsa. "Niin oli

Vaikka komitea itse tuntuu antavan eniten painoa lakiteknisille näkökohdille, lukijalle jää loppujen lopuksi se vaikutelma, että inflaation vastaisen

Äidin ja tyttären tapaamispaikka kummassakin kirjassa on sama, Kerala, taustalla on Syyrian kristillinen kirkko, joka sitten kieltäytyy äidin kuoltua hautaamasta

Jo novellin lähtöasetelma lupaa vivahteikasta äidin ja tyttären suhteen kuvaa: kertoja on tytär, mutta näkökulma on äidin.. Novelli kertoo äidin nuoruudenystävästä,