• Ei tuloksia

Tasa-arvo, vapaus ja sukupuoli

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tasa-arvo, vapaus ja sukupuoli"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

60 niin & näin 3/2011

Valokuva: Sanna Rojola

Jaana Kuusipalo

Tasa-arvo, vapaus ja sukupuoli

O

ikeistopopulismi ja feminismi ovat poissulkevia ajattelutapoja, koska edel- linen haluaa palata aikaan, jolloin (valkoiset) ”miehet olivat rautaa ja laivat puuta”. Myös pohjoismaisen antifeminismin syntipukki on äidillisen holhoava hy- vinvointivaltio, jonka väitetään ”pehmentäneen” koko yhteiskunnan.

Pohjoismainen hyvinvointivaltiomalli lisäsi eittä- mättä paitsi sosiaalista myös sukupuolten välistä tasa- arvoa. Historiallisesti ’tasa-arvo’ on Ranskan vallanku- mouksen jälkeen ollut enemmänkin vasemmistolainen tavoite, kun taas (yksilön ja markkinoiden) ’vapaus’

on oikeistolaisen retoriikan avainkäsitteitä. Olennaista on, miten nämä liberaalia demokratiaa legitimoivat käsitteet määritellään. Molempia voi käyttää sekä omien pyrkimysten tueksi että kiistakumppanin ar- vosteluun.

Myös antifeministit käyttävät tasa-arvon käsitettä silloin, kun he haluavat todistaa, että miehet ovat jääneet naisten tasa-arvopyrkimysten jalkoihin. Toki käsitettä voi käyttää myös ’miesten’ aseman parantamiseen. Mutta onko tähän edes tarvetta Suomessa? Naiset ovat päässeet päättämään valtion asioista (muodollisesti) tasaveroisesti miesten kanssa vasta runsaan kymmenen vuoden ajan (kun nainen pääsi presidentiksi ja pääministeriksi) – pu-

kolumni

(2)

3/2011 niin & näin 61

humattakaan taloudellisen vallan keskittymisestä mie- hille. Politiikan johtotehtäviin naiset pääsivät vasta, kun Suomesta tuli EU:n jäsen.

Miesliike alkoi edustaa ’miehiä’ identiteettiliikkeenä samaan aikaan kun feministinen teoria oli sanoutunut irti niin ’naisesta’ kuin ’miehestäkin’ yhtenäisenä iden- titeettinä. ”Miesten tasa-arvo” voisi korkeintaan johtaa isien yhtäläiseen oikeuteen lapsiinsa eli oikeuteen saada hoitaa äidin lasten- ja kodinhoitoon kuuluvia tehtäviä ja näin maskuliinisen identiteetin uudelleen määrittelyyn.

Silloin se tukisi myös feministisen tasa-arvopolitiikan tavoitteita. Suomessakin juuri feministit vaativat en- simmäisinä vanhempainloman jakamista molemmille vanhemmille. Usein kuitenkin hämärtyy, että lasten- ja kodinhoidon jakaminen vanhempien kesken on suku- puolten välisen tasa-arvon kulmakiviä.

Antifeminististen miesliikkeiden käsitys sukupuolesta perustuu usein biologistiseen ja sukupuolierottelua luon- nollistavaan ihmiskäsitykseen. Naiset nähdään (hetero) seksuaalisina olentoina, joiden toimintaa motivoi pyrkimys parinmuodostukseen. Kun arvostellaan naisten ”seksuaalista vallankäyttöä” (so. naisen vapautta valita oma seksikump- paninsa) tai paremminkin valintoja, joilla naiset ”syrjivät”

osaa potentiaalisista seksikumppaneista, ahdistutaan enem- mänkin miesten keskinäisestä ”tasa-arvosta” (naaraiden saannissa) kuin naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta.

Lutkamarssit, jotka keräsivät Suomessa runsaasti osal- listujia, kyseenalaistavat tällaisen sukupuolikäsityksen, sillä niissä parodioidaan tapoja, joilla kulttuurista ’naiseutta’ ja

’seksuaalisuutta’. Korostetaan, että sukupuoli on tekemistä eikä olemista. Lutkamarssien viesti on, että se, ”miten pu- keutuu ja ilmaisee sukupuoltaan tai seksuaalisuuttaan ei saa vaarantaa turvallisuutta” (Pieta Hyvärinen YLE:n haas- tattelussa). Toisaalta ne voivat myös tahattomasti vahvistaa edellä mainittua käsitystä ’naisesta’ ”nirsona naaraana”, mikä itse asiassa muistuttaa (uusliberalistista) naisihannetta eli naisyksilöä, jolla on ”vapaus valita” – myös se, miltä näyttää. Kirurgian avulla hän voi jopa rakentaa vaginansa uudelleen. Eräät lutkamarssiin osallistuneet nuoret naiset kertoivat haluavansa pukeutua kaipaamallaan tavalla ol- lakseen seksikkäitä mutta tulematta silti raiskatuiksi.

Tässäkin argumentissa vedotaan naisyksilön valin- nanvapauteen, mutta ”haluja” (olla seksikäs ja mitä se milloinkin on) ei hallinnoida vain yksilön valinnoilla eikä edes yhteisöjen normeilla, vaan markkinoinnilla ja mai- nonnalla. Toki raiskauksen uhreista voidaan tehdä syyl- lisiä kehottamalla naisia pukeutumaan ”säädyllisesti” ja välttämättään puistoa yöaikaan. Pelon maantiede (1995) teki naisten liikkumista rajoittavan navigoinnin tunne- tuksi Suomessa jo 1990-luvulla. Mutta samalla on syytä suhtautua kriittisesti vallitseviin, ulkonäköä ja pukeutu- mista koskeviin normeihin, joiden mukaan naisen tulee olla tietyn kokoinen (lihavat eivät pääse hyväpalkkaisiin töihin) ja näköinen eli ”seksikäs”, mikä pahimmillaan tarkoittaa pukeutumista pehmopornotähtien rooliasuihin jo pikkutytöstä alkaen. Millaisia tavoitteita tällainen erot- tautuminen ’naisena’ palvelee, ja mitä naiset silloin edus- tavat yhteisössä?

Sukupuoli on perustavanlaatuinen kategoria myös poliittisen edustuksen historiassa. Tutkimukseni mukaan naispoliitikot ovat Suomessa hoitaneet äitikansalaisen julkiseen toimintakenttään kuuluvia asioita. Ainakin 1900-luvun alkupuoliskolla naisministeritkin valittiin hallitukseen puolueiden naisjärjestöjen edustajina, joilla oli puolueesta riippumatta maternalistinen agenda ja ta- voitteet eli äitien, lasten ja vähäosaisten hyvinvointi. Kan- salaisuuden sukupuolittumista seurasi myös yhteiskun- nallisen toiminnan ja järjestökentän sukupuolittuminen.

Naispoliitikot keskittyivät myös sosiaali- ja koulutuspo- litiikkaan. Samalla miehet saivat kaikki muut poliittiset tehtävät mukaan lukien poliittisen järjestelmän ylimmät asemat. Naisilla ei ollut niihin asiaa, koska heidän ei kat- sottu pystyvän tulkitsemaan tai edustamaan yleistahtoa.

Naiset siis edustivat politiikassa eri asioita kuin miehet. Tähän vetosivat jopa naisasianaiset, jotka pyr- kivät sukupuolittamaan äänioikeustaistelussa ’kansan- edustuksen’ yhteisöllisen subjektin, kansan tahdon, vaatimalla naisia eduskuntaan ’naiskansan tahdon’ edus- tajaksi. 1800-luvun hegeliläis-snellmanilaisessa (natio- nalistisessa) diskurssissa rakennettua naiskansalaisuutta luonnehti äidillinen toimintaorientaatio (henkinen äitiys), mistä syystä naiskansan tahtoa kykenivät tulkit- semaan vain naiset. Ehkä tämäkin selittää, miksi naiset saivat Suomessa niin ”helposti” äänioikeuden verrattuna moniin muihin maihin ja miksi naisten osuus eduskun- nassa oli korkea heti ensimmäisistä eduskuntavaaleista (1907) lähtien. Naiset pääsivät mukaan, koska he eivät tunkeneet miehiseen politiikkaan vaan pysyttelivät äi- dillis-sosiaalisen toimintapiirinsä rajoissa.

Toisaalta juuri se, että naiset saivat läpi tasa-arvo- liikkeen tavoitteita kuten lasten julkisen päivähoidon, teki hyvinvointivaltiosta äidillis-sosiaalisella toiminta- alueellaan ”naisystävällisen”. Mutta samaan aikaan naisten oli vaikea päästä vaikuttamaan edes sosiaali- ja terveyssek- torin rahoitukseen, koska heidät pidettiin ulkona talouspo- liittisesta vallasta. Aikoinaan äitikansalaisuus sulki naisen pois ”varsinaisesta” (talouteen ja ulkosuhteisiin liittyvästä) poliittisesta toiminnasta; Snellmanin mukaan naiset voivat toimia vain perheessä, eivät valtiossa. Tämä poliittinen toi- minta edellyttää yleistahdon tulkintaa, johon Snellmanin mukaan kykenevät vain miehet.

Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana naiset ovat murtaneet politiikan lasikattoja, mutta toisaalta naisten uskottavuus politiikkoina on tullut entistä haavoittu- vammaksi. Muualla kuin äidillis-sosiaalisessa toiminnassa naiset eivät ole politiikan ”luonnollisia” toimijoita, vaan heidän on aina uudestaan osoitettava pystyvänsä siihen toisin kuin miesten, joiden moderni identiteetti ra- kentui pitkälle juuri poliittisessa toiminnassa, ja johon he Rousseaun ja Hegelin mukaan suuntaavat sublimoidun seksuaalisen halunsa. Miksi juuri naispoliitikkojen ul- konäköön ja pukeutumiseen kiinnitetään niin suurta huomiota? Miten naispoliitikkojen tulisi pukeutua mak- simoidakseen poliittista kannatustaan, ja mitä he silloin edustavat? Onko edelleen niin, että teet niin tai näin, niin aina väärinpäin?

kolumni

(3)

62 niin & näin 3/2011

Maria Kausalainen, Perhe on (2010), pigmenttivedos, 30 x 40 cm

(4)

3/2011 niin & näin 63

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Näin ollen yhdis- tetyllä funktiolla ei ole raja-arvoa origossa eikä yhdis- tetyn funktion raja-arvoa koskeva otaksuma ainakaan tässä tapauksessa päde.. Voisi tietenkin ajatella,

ennustemalleja ja etsiessä geenejä lasten ja nuorten parissa työskentelevien tulee panostaa tuen antamiseen, sillä lapsen saama tuki vaikuttaa taidon kehittymiseen ja

Hyvät herrat, kannatan näkemystänne: naisen tulee olla vapaa ja miehen kanssa tasavertainen; lisään ainoastaan, että hänen toimensa on huoltaa, säästää, kasvattaa

[r]

Lyyli Latukan (o.s. Haikonen, 1886–1938) työ kääntäjänä, kirjailija- na, pakolaisten perustaman Vapaus-lehden toimittajana, Kustannuslii- ke Kirjan hallituksen jäsenenä

Tästä huolimatta kyselyaineistossa halutuimmat valiokuntapaikat jakautuivat epätasaisesti eri sukupuolten välillä (ks. Monet haastateltavat toivat esiin, ettei senioriteetti

Vaikka Suomessa tasa-arvo on kansainvälisesti katsoen hyvä, silti naisiin kohdistuva väkivalta on liian yleistä, edelleen naisen euro on va- jaa, naiset kantavat perheissä

Erityisesti oppimateriaaleissa on tärkeää, että lukijalle välittyy tasapuolinen ja avarakatseinen kuva myös sukupuo- lista?. Seuraavien kysymysten avulla tekijät voivat