TERRA
102:I
19901990-luvun kulttuurimaantiedettä
PETER JACKSON (1989). Maps of Meaning. An In- troduction to Cultural Geography. London, Unwin Hyman. 213 s.
Rohkenen heti aluksi vaittàà, että London University Collegessa opettavan, sosiaalimaantieteilijänä tutuk- si tulleen Peter Jacksonin uusin
kirjan
ennakoi mo- nia viime aikoina ilmestyneitä teoksia selvemmin 1990- lukuaja
kulttuurimaantieteessä esiinnousevia suunta- viivoja. Tâltä pohjalta tuntuukin ilmeiseltä, että se on välttämätön perusteosja
inspiraation lähde jokaisel- le, joka luennoi kulttuurimaantieteessâ ja haluaa hah- motella sen tulevaisuuden suuntaviivoja opetuksessaanja,/tai
tutkimuksessaan.Englannissa ei kulttuurimaantiedettä ole perinteisesti juurikaan harrastettu
-
toisinkuin
Pohjois-Ameri- kassa, jossa kulttuurimaantieteen ja kulttuuriantropo- logian lâheinen yhteys on luonut oman erityisen pe- rinteensä. Englantilaisen kulttuurimaantieteen omin- ta aluetta on tâhän mennessä ollut maisematutkimus,jonka
esteettinen suuntaus onjatkunut
192O-luvulla julkaistuista Vaughan Cornishinkirjoituksista
1960- luvulla ilmestyneisiin klassisiin-
niinikään University Collegessa toimineiden-
David Lowenthalin ja Hugh Princen engiantilaista maisemaa koskeviin tutkimuk- siin. Jacksoninkirjan
henkeâ lâhempänä ovat-
josnimenomaan halutaan etsiä hânen kirjalleen kulttuu- rimaantieteellisiã virikkeitä Englannista
-
kuitenkinLoughboroughissa työskentelevàn Dennis Cosgroven monet 1980-luvulla julkaistut tutkimukset, joissa hän on tulkinnut maiseman symbolisia ulottuvuuksia ja (ra- kennetussa) maisemassa piileskeleviä valtasuhteita
ja
vallan ilmentymiâ. Ehkåipä näitä lâhtökohtia selvem- min Jacksonin teoksen taustat voidaan kuitenkinjäl- jittäâ
englantilaisen sosiaalimaantieteen traditioon, jonka perinteiset avainsanat eli kaupunki, sosiaalinen kerrostuneisuusja rotu
esittäytyv¿it teoksen sivuilla uudessa muodossa: urban, classja
racism-
kukinnäistä käsitteistä ilmentää, että sosiaalimaantieteilijät ovat yhä monipuolisemmin ottaneet vastaan englan- tilaisen yhteiskunnan alueellis-sosiaalisen polarisoitu- misen haasteet. Tämân polarisoitumisen mittakaava on kokonaan toinen
kuin
se, missä me hyvinvointi- Suomessa elâmme. Edellä mainittujen rinnalle avain- sanojen joukkoonliittyy
myös sukupuoli sekä biolo- gisessa (sex. sexuality)ja
työnjaollisessa (gender) yh- teydessään. Naisnâkökulman merkitys on ollut hyvin tãrkeä juuri englantilaisessa maantieteessä: IBG:ssa on jopa oma aktiivinen työryhmä naisnäkökulmantutki- joille.
Behavioraalisen maantieteeseen
viittaavasta -
Downsin
ja
Stean Mops inMinds
-teokseen assosioi- tuvasta-
nimestäänhuolimatta
behavioraaliselle maantieteelle luonteenomainen teknissävyinen indivi- dualismi on arvioitavasta kirjasta kaukana. Jackson hakee teokselleen intellektuaalista perustaa lähinnä englantilaisen kulttuurintutkimuksen perinteestä: näinlukija
saa tutustua yhtä hyvin Raymond Williamsin iaCliÍford
Geertzin kuin Birminghamin nykykulttuu- rin tutkimusyksikön keskeisen vaikuttajan Stuart Høl-Kirjallisuutta
- Litteratur
93/ln
ajatuksiin, joista Jackson ponnistaa runsaan 200 sivun löytöretkelleen. Vaikka em. kulttuurintutkimuk-sen gurujen ja monien muidenkaan teoksessa esillä ole- vien tutkijoiden ajatuksista ei tuoda esille aluetutki- muksen kannalta oleellista uutta verrattuna vaikkapa
1980-luvun toisella puoliskolla Society and Space -leh- dessä ilmestyneeseen aineistoon, Jacksonin teksti on nautittavan luettavaa, yleensä jopa selvästi luettavam- paa kuin em. aikakauskirjassa ilmestyneiden spesiaali- artikkeleiden tekstit. Kirjan lukeminen tuntui yhta in- nostavalta kuin hyvän romaanin: sitâ ei malttanut lo- pettaa
kun oli
alkuun päässyt. En muistamilloin ja
minkä kirjan yhteydessä tämä tunne olisi ollut yhtä voi- makas. Tekstiâ lukiessa vastaan vyöryi jatkuvasti nä- kökulmia,joita
voisi hyvin soveltaa myös suomalai- sen kulttuurimaantieteen piirissä.Jackson lähtee liikkeelle ajatuksesta, jonka mukaan kulttuuri on aivan liian tärkeä ilmiö jätettäväksi
kult-
tuurimaantieteen spesialisteina itseään pitavien henki- löiden käsiteltäväksi. Hän haluaa laajentaa kulttuu- rikäsitettä samaan suuntaan kuin tilan luonteesta käyty keskustelu on 1980luvulla muotoutunut: Kulttuuri on nâhtävä spatiaalisesti konstituoituvana ilmiönä, ilmiö- nä, joka rakentuuja
luodaan uudelleen ihmistoimin- noissa- kulttuuri
ei siis ole maantieteilijälle vainir-
rallisia ihmistoiminnan fyysisiä tai henkisiä piirteitâ,joita
voidaan viime kâdessä sijoittaa kartalle.Traditionaalisen kulttuurimaantieteen oppisisaltöi- hin tiukasti pitâytyvalle
jo
Jacksoninkirjan
sisällys- luettelo on perinteestä poikkeava: siirrytäänhän siellä sujuvasti C.O. Sauerin johtaman Berkeleyn koulun kri- tiikistä erilaisten kulttuurikäsitysten analyysiin, jossa tarkastellaan mm. antropologian perintöâ, kulturalis- miaja
kaupunkia, kulturalismiaja
köyhyyttä, kult- tuurimaterialismia, kulttuuriaja
yhteiskuntaa. Edel- leen Jackson hahmottelee eräänlaista materialistises- ta perinnöstä ammentavaa kulttuurimaantiedettâ. Var- sin laajassakulttuurin ja
ideologian suhteiden eritte- lyssä keskeisiä teemoja ovat mm. ideologian käsite, he- gemoniaja
valta, vastarinnanrituaalit,
territoriaali- nen toiminta, jne.-
useimmat hyvin vähän esillä ol- leita teemoja maantieteen kannalta. Populaari- ja luok- kakulttuurien erittelytuo
puolestaan esiin populaa-rikulttuurin eri muotoja
tehokkaasti esimerkeinil-
lustroituna. Sukupuolenja
seksuaalisuuden maantie- teellisen roolin analyysi johdattaa puolestaan teemaan, josta 1980-luvun loppua kohden on käyty yhä lisään- tyvää keskustelua paitsi anglo-amerikkalaisen maan- tieteen suunnalla, myös pohjoismaisen maantieteen pii- rissâ. Edelleen tulevat teoksessa eritellyksi rasismija
kielen maantieteellinen diskurssi. Ensiksi mainittu tar- kastelu jäljitt¿iä englantilaisen rasismin syntyä, sen eri- laisia muotojaja
myyttistä perustaa. Kielen maantie- de poikkeaa oleellisesti perinteisen kulttuurimaantie- teen ensisijassa typologisoivasta ja visualisoivasta (kar- tografisesta) otteesta: kielen roolia tulkitaan toimin- nan, diskurssien kautta.Lopussa hahmotellaan ohjelmaa tulevaisuuden kult- tuurimaantieteelle. Jackson korostaa
kulttuurintutki-
Paasi, Anssi (1990). 1990-luvun kulttuurimaantiedettä. Terra 102:1, 93–94.
© 2020 kirjoittaja. Kirjoitus on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen (CC BY 4.0) -lisenssillä.
94
Kirjallisuutta-
Litteraturmuksen hengessä tulkinnan merkitystä: t¿issä hän et- sii vaikutteita Clifford Geertzin antropologisesta me- todista, jonka mukaisesti antropologia on tulkitseva tieteenala, joka etsii tarkoituksia (meanings), se ei ole kokeellinen, lainalaisuuksia etsivä disipliini.
Edellã
kirjoitettu
kuvaa selkeästi, että Jacksonin teoksesta on pitkä matka tyypillisten amerikkalaisten kulttuurimaantieteen oppikirjojen naturalismiin, jonka mukaisesti >kulttuuri> tulkitaan ennen muuta ihmis- toiminnan manifestaatioiksi, ihmisen fyysisiksi jäljiksi maisemassatai
ihmistoiminnan henkisiksi piirteiksi (kieli, uskonnot), jne.TERRA 102:
I
1990Jacksonin
kirja
on innostavaja
poikkeukseilinen- kin, koska se on luonteeltaan pohdiskeleva, uutta et-- sivä ja selvästi tulevaisuuteen suuntautunut. Päinvas- toin kuin monet teokset, se ei ole jo ilmestyessâän van- hentunut. On silti mahdollista, että ulkomainen kri-tiikki
ei ota sitä vastaan yhtä innostuneesti: syy on se, että vaikka maantieteen nâkökulmasta tarkastellen teos onkin uusia uria aukova, itse kulttuurintutkimuksen kannalta se on pikemminkin esitteleväja
toteava.ANSSI PAASI Maantieteen laitos, Oulun jliopisto