• Ei tuloksia

Fight for Your Right to Party

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Fight for Your Right to Party"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

80 niin & näin 4/2009

Murtaudu koteihin mutta varastamisen sijasta jätä poeettis-terroristisia esineitä. Kidnappaa joku & tee hänet onnelliseksi.” (8)

Tämä kirja ilmestyy suomeksi oireelliseen aikaan. TAZ esittelee Hakim Beyn, Peter Lamborn Wilsonin kirjoittajapseudonyymin, ajelehtivan anarkian peruskäsitteet. Niistä itse ’tilapäinen autono- minen alue’ on vahvinta ja hedelmällisintä Beytä, ainakin kumouksellis-anarkistististen liikkeitten kannalta kat- sottuna. Ajatus tazeista on syy siihen, miksi Bey olisi ja on ajankohtainen ja tärkeä juuri nytkin.

Meillä Suomessa EuroMayDayn 2006 jälkeen mielen- osoitustoiminta alkoi saada uusia muotoja. Pääministeri Vanhanen leimasi prekaarikysymyksen esiin nostaneen demonstraatioväen bilettelijöiksi, ja samanlaisia vähätte- leviksi tarkoitettuja kommentteja kohtaa katuja ja taloja valtaavat (vai valtailevat) ympäri Suomen. Squat Tampere -ryhmä omaksui sloganikseen vuosi takaperin selittele- mättömän ’Me valtaamme taloja, koska me valtaamme taloja’. Tämänkaltaisten bilettelevien roskajoukkojen herkkä ja kaukonäköinen manifesti vuosina 1985–1991 osina ilmestynyt TAZ voisi kaikkine ongelmineenkin olla.

TAZ Me!

”Myöntäkäämme, että olemme osallistuneet juhliin, jotka yhden lyhyen yön aikana sisälsivät valtakunnan verran täyt- tyneitä haluja. Emmekö myöntäisi että sen illan politiikka on todellisempaa ja vaikuttaa meihin enemmän kuin sano- taan vaikka, koko Yhdysvaltain hallinto?” (178)

Bey nostaa kapinan vallankumousta kiinnostavammaksi elementiksi. Yksikään onnistunut vallankumous, olipa sen tekijä sitten oikeistolainen tai vasemmistolainen blokki, ei ole TAZin tai tazien näkökulmasta psykologisesti yhtä mielenkiintoinen kuin kapina. Bey hylkää vasemmisto- laiset ja utopistiset standardit kapinoiden ja kansannou- sujen arvioinnissa ja keskittyy unohdettuihin alaluokkiin ja eristyneisiin emansipoitumisiin. Jos jokin sosiaalinen kokeilu – Pariisin kommuuni tai D’Annunzion hullut-

telijoiden vapaavaltio – ei kestänyt aikaa, se ei merkitse niiden epäonnistumista, jopa päinvastoin.

Tazien utopia nimittäin vapautuu sekä karttojen että ikuisuuden kahleista. Taz on nimenomaan vapautta ajasta ja paikasta, mutta mikään varsinainen u-topos se ei ole, vaan varsin konkreettisesti määräämättömään paikkaan ja aikaan syntyvä murtuma. Tazit eivät pyri luomaan valtiota uudestaan, ja mikä tärkeintä, ne eivät synny kes- tämään, vaan palamaan pois.

Beyn utopismin inspiraattoreina ovat menneiden ai- kojen merirosvojen autonomiset turvasatamat ja keskiai- kaisten salamurhaajien lakien ja valtioiden ulkopuolelle jättäytyvät yhteisöt. Samaisista kollektiiveista oli erityisen viehättynyt myös William S. Burroughs mainiossa myö- häisteoksessaan Punaisen yön kaupungit (1981; suom.

2007). Piraattimyytit ovat haikailevia, mutta suunta ei ole takaisin Beyn rakentamiin menneisiin, vaan tulevai- suuteen. Keskiössä on tiedon demokratisointi. Tulevat piraatit ovat osaltaan nettipiraatteja ja autonomian väline voisi olla vapautettuna sama teknologia, joka poliittisen ja taloudellisen eliitin vallitsemana kiristää kontrollia koko maailman koko elämän sfääristä. Sama teknologia, joka tekee moisten autonomisten alueiden synnyn kuvitelta- vaksi, tekee kuitenkin nykyisin systeemistä poisjäämisen kuvittelemisenkin mahdottomaksi. Vakoilusatelliitti voi auttaa autonomisia alueita rakentumaan tai tuhota niiden elinehdot jo ennalta.

Beyn luddismin ja teknologisen toiveikkuuden välillä on samankaltainen kaoottinen jännite, joka hänen ajatte- luaan muutoinkin leimaa. Kaaos kaiken taustalla vaikut- tavana pyhänä voimana ei jämähdytä edistystä, kasvua tai kapitalismia jäyhiksi monoliiteiksi, vaan esimerkiksi juuri teknologisen kehityksen voidaan nähdä sekä tuot- tavan tuhoa että antavan mahdollisuuden jonkin uuden synnylle.

Kaukokaipuu jäisi kuitenkin aina kaukokaipuuksi, suuntautuisipa se sitten menneisiin tai tuleviin kulta- vuosiin. Nomadinostalgia on Beyllä psyykkistä ja psy- kologista. Beyn primitivistinen hamu paleoliittiseen aikaan tarjoaa esimerkin. Maailma tänään ei koskaan ole maailma eilen, mutta menneisyydestä, fiktionomaises-

Mikko Pelttari

Fight for Your Right to Party

Hakim Bey, TAZ – Tilapäinen autonominen alue, ontologinen anarkismi ja poeettinen terrorismi.

(TAZ. The Temporary Autonomous Zone, Ontologic Anarchy and Poetical Terrorism, 1991).

Suom. Mikael Brygger. Savukeidas, Turku 2009. 170 s.

(2)

4/2009 niin & näin 81

takin, voidaan löytää aineksia ja sytykkeitä uuden maa- ilman rakentamiseen. Epäsymmetria toimii toki toivona toiseenkin suuntaan. Maailma tänään ei myöskään ole maailma huomenna – tämä tuntuu nykyisin unohtuvan eritoten puoluepoliittisella kentällä.

Katoamisen valta

TAZ/taz on Beylle eräänlainen katoamisen taktiikka.

Anarkistinen kysymys kuuluu: miksi vaivautua haas- tamaan valtaa, joka on menettänyt merkityksensä? Yhteis- kunnan ja kulttuurin synnyttämien passiivisten kieltäy- tymisten rinnalla voi olla myös aktiivista ja luonteeltaan positiivista kieltäytymistä, jota tazit kenties edustavat.

Apaattinenkin reaktio voi luoda rakentavia, uusia vasta- rinnan muotoja.

Työstä, uskonnosta, koulutuksesta, kodista, perheestä tai taiteesta kieltäytyminen saattaa tulla lihaksi juuri ta- zeissa. Situationistien hanke taiteen lopettamiseksi ja to- dellisuuden ihmeellä läpäisemiseksi mahdollistuu ehkä vain niiden aikaansaaman luovuuden ilmapiirissä. Miksi?

Koska taz pakenee nimeämistä, orjuuttamista ja kont- rollia. Tilapäinen autonominen tila on hyvinkin nietz- scheläinen tila, jossa taiteesta ja valheesta tulee elinehto.

Koko hahmotelma on epäilyksettä positiivisessa mie- lessä aikansa lapsi. Bey kieltää iloisesti jäykät rakenteet, ja vaikka perinteisen vallankumousromantiikan mielessä hänen tavoitteensa vaikuttavat luovuttamiselta tai ro- manttiselta pilvipää-haihattelulta, on TAZissa kuvattujen taktiikoiden tuloksena syntynyt ja syntymässä valtavasti potentiaalista liike- ja muutosvoimaa. Kritiikin aihetta kuitenkin jää, eikä sen osuvuutta kannata kieltää.

Osumat ja uppotukit

Beyn lyyrinen kirjoitus ei ole yksiselitteistä, johdon- mukaista tai ristiriidatonta. Kaunista se kyllä on, mutta sangen värikkäänä ja kryptisenä omiaan karkottamaan osan lukijoista ensi istumalta. Beyn oman ’kaaosling- vistiikan’ mukaan kieli onkin pohjimmiltaan kaaosta

– dada ja epäkoherenssi eivät tuhoa vaan luovat merki- tyksiä. Kieli voi ylittää mielivaltaisesti merkityksiä luovan kielen semanttisen tyrannian. Lyyrisestä hajanaisuudesta syntyvät sisällölliset vastalauseet ovat aivan yhtä haavoit- tavia Beyn kuin muidenkin post-kaikkien sekoilijoiden kohdalla. Ne osuvat jokseenkin ongelmatta maaliinsa, ja niiden vastustaminen vaatii koko probleemin kiertä- mistä. Kiertoliike lienee kuitenkin hedelmällisin tie lä- hestyä Hakim Beytä.

Beyn anarkismin palasteisuus ja moninaisuus on näet sen suuri voima. Bey on post-ideologinen rakentaja, joka ei pelkää naittaa kivikautisia kulta-aikoja hakkerietiikkaan ja kalinpalvontaa stirnerismiin. TAZin taustat ovat sy- västi paradoksaaliset: Beyn anarkismi on perusteisiin up- poavaa, ontologista. Ja jos tazit aina jo ovat järjestelmän ulkopuolella, kuten Bey sen määrittää, ei käsittelyyn riitä tai pysty myöskään institutionalisoitunut jähmyt kieli.

Lyyrinen ja muka-hankala ilmiasu ei ole Beyn ainoa ongelma, eikä kai ongelma lainkaan. Vallankumouksen hylkääminen, teknologian mahdollisuuksiin toiveikkaasti suhtautuminen ja pistävä provosointi eri kumouksellisia liikesuuntia kohtaan saavat Beyn näyttämään pahim- millaan sisäisenä hajottavana voimana. Beyhin suhtautu- mista hankaloittavat myös häneen kohdistuvat pedofilia- syytökset. Kirjoituksissaan hän laskettelee usein vaaral- listen ja arkojen tabujen ympärillä puhuessaan nuorten poikien kauneudesta ja seksuaalisuudesta. Poeettis-terro- ristisena eleenä moinen vaikuttaa soveliaan häiritsevästi, mutta näihin säikeisiin Beyn kirjoituksissa on mahdo- tonta suhtautua liian sensitiivisesti. Syyttelyjen takia ei sovi tazien hahmottajaa tyystin hylätä, vaikka todenpe- räisinä ne horjuttaisivat myös sisällöllisesti Beyn vallan- käytön kritiikkiä.

TAZ kieltää ongelmallisten vallan muotojen oikeu- tuksen, mutta Beyn maailmassa karnevaaliyön jälkeen herroista tulee jälleen herroja, vaikka ilveilijät olisivatkin saaneet itselleen paljon enemmän. Tazit tapahtuvat valtion ja systeemin näkökyvyn ulkopuolella ja sellaisina ne tulevat mahdollisiksi joko vahingossa tai sitten, kun joku sinne osaa katsoa.

1. Kehon tuoksut ovat eroottisia ja aistillisia. Kapitalistit eivät pidä tästä, sillä he ovat kyvyttömiä ja vastustavat kaikkia luonnollisen kauneutemme vapaita ilmenemis- muotoja. Seksuaalisesti heränneet ihmiset ovat potentiaalisesti vaa- rallisia kapitalisteille ja heidän jäy- källe, ei-seksuaaliselle, statussymbo-

leihin perustuvalle järjestelmälleen.

2. Kehon tuoksut muistuttavat meitä siitä, että olemme eläimiä.

Kapitalistit eivät halua saada muis- tutusta siitä. Eläimet ovat likaisia ja syövät maasta. Ne ovat avoimesti seksuaalisia. Eläimet eivät pidä frakkeja tai korsetteja, eivätkä käy kampaajalla.

3. Kehon hajut ovat ainutlaa- tuisia. Jokaisella on oma ominais- tuoksunsa. Kapitalistit eivät pidä yksilöllisyydestä. On olemassa mil- joonia kehontuoksuja, mutta vain muutamia deodoranttituoksuja.

Kapitalistit pitävät siitä.

Kuka Lie

8 syytä olla ostamatta deodoranttia

jatkuu toisaalla

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tasa-arvon edistäminen sinällään ei riitä legiti- moimaan tasa-arvotyötä, vaan myös tästä julkisen sektorin hyvinvointi- työhön lukeutuvasta toiminnasta tulee seurata

– Jos kyselyn kohteiden poiminnassa on käytetty satunnaisotantaa, kyselyn tuloksiin sisältyvälle epävarmuudelle ja satunnaisuudelle voidaan muodostaa tilastollinen malli,

n ministereitä, jotka eivät anna muuttaa pilkkuakaan” (s. Lakien sisällön rinnalla, tai ehkäpä sen sijasta, eduskuntapoliitikot kamppai- levatkin

Näihin ei voi käy ää tuhan- sista kirja-arvioista tu ua ajatusta, jonka mukaan “erilliset tarinat kietoutuvat yhteen” ja ovat enemmän kuin blaa ja blaa.. Burroughsin kerronnassa

Jos meistä kaikista tahdotaan kaikkien alojen kevytasiantuntijoita, ketteriä ja mukautuvia tietota- louden konsultteja, joiden kysymyksenasettelut mää- rittää joku

Se ei kuitenkaan ole sama kuin ei-mitään, sillä maisemassa oleva usva, teos- pinnan vaalea, usein harmaaseen taittuva keveä alue on tyhjä vain suhteessa muuhun

Severinon mukaan tämä on länsimaisen ajat- telun suuri erhe, jossa kuvitellaan, että jokin oleva voisi olla rajallinen, katoava ja loppuva ettelee sellaisia suomenkielisiä

Jokainen järkevä ihminen pitää sopimisen mahdollisuutta parempana kuinV.