• Ei tuloksia

Tiede ja uskonto törmäyskurssilla näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tiede ja uskonto törmäyskurssilla näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 5 / 2 0 1 5 79 an, ennusteiden menestys on kiih-

tyvästi kehittyvän nykyteknologian pohja. Lähin, mutta silti kaukainen, Silverin huomioima alue on ilmas- tonmuutos, jonka käsittelyssä hän korostaa teorian merkitystä, mut- ta menee silti metsään sen sivuut- taessaan.

Signaali ja kohina on hieno esi- tys tilastoihin ja todennäköisyyk- siin pohjaavan analyysin vahvuuk- sista, mutta myös tahaton osoitus sen heikkouksista. Se on lukemisen arvoinen – ja kritiikin tarpeessa.

Kirjoittaja on kosmologi.

Tiede ja uskonto törmäyskurssilla

Markus Lång

Ronald L. Numbers (toim.):

Galileo tyrmässä ja muita myyttejä tieteestä ja uskonnosta.

Suom. Kirsi Nisula. Kirjapaja 2015.

Yleisessä ajattelussa tieteen ja us- konnon välinen suhde on ollut jännitteinen jo satoja vuosia ja nii- den vastakkainasettelua on lietsot- tu rintaman kummaltakin puolen.

Tarkoitushakuisilla kuvauksilla on pyritty korostamaan omaa erilli- syyttä. Valitettavasti totuuspakoi- suuteen ovat langenneet myös tie- deyhteisön edustajat – varsinkin ne, joille tieteestä on tullut ”uusi katekismus” ja jotka eivät ole täy- sin sisäistäneet tieteellisen ajatte- lun olemusta ryhtyessään ajamaan sen asiaa.

Erityisen jyrkkänä vastakkain- asettelu ilmenee Yhdysvalloissa, jossa syitä voitanee etsiä sikäläi- sestä koulutustasosta. Avoimeksi jää, kuinka monet tässä arvioita- van käännöskirjan myyteistä ovat saaneet omassa maassamme kovin- kaan merkittävää jalansijaa.

Artikkelikokoelmä sisältää johdannon ja 25 lyhyttä artikke- lia, joissa tarkastellaan ja kumo- taan tai ainakin horjutetaan eräi- tä yleisiä harhakäsityksiä. Yleista- juisen teoksen suomennos on ter- vetullut. Kirjan aikajänne ulottuu alkukirkosta kvanttimekaniikkaan ja älykkääseen suunnitteluun. Osa myyteistä – epätosista väitteistä – on yleisiä, osa yksityisiä. Useissa tapauksissa on kyse monimutkai- sen tilanteen yksinkertaistamises- ta ja tarkoitushakuisesta painot- tamisesta tai jopa väärien tietojen levittämisestä. Totuus löytyy, kun palataan mahdollisimman alkupe- räisiin lähteisiin.

Ytimekkäistä artikkeleista luki- ja saa erinomaisen yleiskatsauksen aiheisiin. Kirjan lopussa esitetään 60 sivun verran hyödyllisiä lähde- viitteitä laajempiin artikkeleihin ja monografioihin. Kirjassa on myös hakemisto.

Kirjan ensimmäinen myyt- ti kuuluu: ”Antiikin luonnontie- teen rappio johtui kristinuskon le- viämisestä.” David C. Lindberg se- lostaa artikkelissaan, kuinka klassi- sella tieteellä oli antiikin jälkeenkin yhä välineellinen arvo ja kirkkoisä Augustinus paitsi tunsi kreikka- laista kosmologiaa ja luonnonfilo- sofiaa myös kehotti hyödyntämään niitä Raamatun tulkinnassa, vaikka ne olivatkin pakanain luomia: vii- me kädessä kyse oli ”Jumalan to- tuudesta, vaikka se olisi kirjattuna pakanakirjoittajien teksteihin”.

Tieteenhistorian kansantajui- sissa esityksissä keskiaikaa on ku- vattu pimeäksi kaudeksi, jonka ku- luessa katolinen kirkko koetti tu- kahduttaa tieteenharjoittamisen.

Todellisuudessa kirkko kuiten- kin tuki esimerkiksi astronomis- ta tutkimusta ja yliopistot alkoi- vat kehittyä paavin aktiivisella tu- ella Bolognaan, Pariisiin, Oxfor- diin ja muualle, kuten Michael H.

Shank selostaa. Kun Aristoteleen luonnonfilosofiset opetukset kiel- lettiin Pariisissa vuonna 1210, ky- se oli paikallisesta tapauksesta ei- kä suinkaan siitä, että kirkko olisi kokonaisuutena kieltänyt antiikin luonnontieteen tutkimisen.

Giordano Brunoa ja Galileo Ga- lileita on pidetty eräänlaisina tie- teen marttyyreina. Edellinen pol- tettiin roviolla vuonna 1600, ja jäl- kimmäinen joutui peruuttamaan käsityksensä, joita oli esittänyt Ko- pernikuksen teoriasta. Brunoa on pidetty nykyaikaisen luonnontie- teen edeltäjänä, joka surmattiin näkemystensä tähden, mutta Jo- le Shackelford pitää tuomion syy- nä Brunon harhaoppista teologiaa.

Vasta jälkikäteen hänestä leivottiin

”Galileon näkemyksellinen edel- läkävijä”, koska näin voitiin luoda vaikuttava tarina. Galileoa puoles- taan ei kidutettu eikä hän joutunut istumaan tyrmässä, kuten Mauri- ce A. Finocchino selostaa aikalais- asiakirjojen perusteella.

Kirja ei käsittele ainoastaan kristinuskoa, vaan siinä on myös artikkeleita islamin vaikutuksesta sekä juutalaisuudesta. Syed Noma- nul Haq osoittaa, ettei islamilainen kulttuuri suinkaan ole suhtautu- nut vihamielisesti luonnontietei- siin. Kirjassa sivutaan myös musli- mien ja juutalaisten suhtautumis- ta kreationismiin (Ronald L. Num-

(2)

80 T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 5 / 2 0 1 5

bers). Erikseen käsitellään hiukan hätkähdyttävää myyttiä: ”Darwin ja Haeckel olivat osasyyllisiä nat- sibiologiaan.” (Yhdysvalloissa on tuollaistakin esitetty.) Robert J.

Richards selostaa, kuinka jopa Ste- phen Jay Gould omaksui tällaisen kannan, vaikka siihen ei ole pe- rusteita. Ernst Haeckel ei ollut an- tisemitisti, eivätkä natsit hyväksy- neet ”primitiivistä darwinismia”

eivätkä Haeckelin kirjoituksia. Ää- rimmäisyysmieliset kristityt vain koettavat mustamaalata evoluutio- teoriaa jopa Hitlerin avulla. Pyhäs- sä sodassa kaikki keinot ovat sal- littuja.

Oman lukunsa saa myös suosit- tu väite, että Charles Darwin oli- si kuolinvuoteellaan tullut uudel- leen uskoon ja hylännyt evoluutio- teorian. Tarina perustunee sensaa- tionhakuiseen sepitteeseen, mutta James Moore muistuttaa, ettei Dar- win koskaan katkaissut julkisesti välejään kirkkoon.

Kahta historiallista yhteenot- toa on jälkikäteen kuvattu jom- mankumman osapuolen voitok- si: Samuel Wilberforcen ja Tho- mas Huxleyn väittelyä Oxfordissa (30.6.1860) ja Daytonin ”apinaoi- keudenkäyntiä” (1925). Väittelyssä ei ilmeisesti ollut selvää voittajaa, varsinkaan kun puheenvuorois- ta ei ole säilynyt tarkkaa tietoa, ja oikeudenkäynti johti fundamenta- lismin vahvistumiseen, vaikka jäl- keenpäin (mm. näytelmässä Joka tuuleen kylvää) on kuvattu luomis- opin joutuneen naurunalaiseksi.

Tieteen on väitetty johtavan maallistumiseen, mutta John Hed- ley Brooke tekee artikkelissaan tär- keän erottelun tieteen maallistumi- sen ja tieteen aiheuttaman maallis- tumisen välillä. Uskonnollinen kie- lenkäyttö on melkeinpä kadonnut

luonnontieteellisistä tutkielmista, mutta luonnontieteilijöiden jou- kossa on yhä uskovia ihmisiä, jot- ka eivät näe ristiriitaa tieteen ja us- konnon välillä.

Kirjan Galileo tyrmässä ja mui- ta myyttejä tieteestä ja uskonnos- ta avulla ei voida millään muotoa osoittaa, ettei jumalia ole olemas- sa tai etteivät uskonnot ole totta, mutta purkaessaan myyttejä kir- ja tukeutuu nimenomaan tieteen menetelmään, jonka avulla voi- daan parhaiten muodostaa luotet- tavia käsityksiä.

Kiehtovuudestaan ja runsaasta annistaan huolimatta kirjaa ei voi lukea yhdeltä istumalta. Keskin- kertainen suomennos toistaa mo- nin paikoin englanninkielisiä lau- serakenteita, rektioita ja välimerk- kikäytänteitä. Muutamat virkkeet on luettava monta kertaa, ennen kuin niistä saa tolkkua: ”Koperni- kuksen ajattelun yhdistäminen an- tiikin ajatukseen Pythagoraan kes- kustuleen perustuvasta kosmo- logiasta merkitsi muutakin kuin vanhan heliosentrisen mallin tor- jumista.” Jotkin käännösratkaisut ovat virheellisiä: ”määriä” po. suu- reita, ”teknisesti” po. muodollises- ti, ”ministeri” po. pastori, ”Tier- ra del Fuego” po. Tulimaa jne. Sa- na discussion on suomennettu ai- na ”keskusteluksi”, vaikka monissa kohdissa kyse on pohdiskelusta tai käsittelemisestä. Tieteellinen ar- tikkelikokoelma olisi edellyttänyt huolellisempaa toimitustyötä.

Kirjoittaja on helsinkiläinen filosofian tohtori ja suomentaja.

Tiedekirja

messuilee Turussa ja Helsingissä

Tiedekirja on Turun kirjamessuilla 2.–4.10.

Osastomme on A/51-52.

Helsingin kirjamessuilla 22.–25.10. löydät meidät osastolta 6g69.

Myymälän (Snellmaninkatu 13, Kruununhaka, Helsinki) aukioloajat ovat ma 10–17 ti–pe 10–16.30

Puh. 09 635 177;

tiedekirja@tsv.fi

Verkkokauppamme palvelee aina!

www.tiedekirja.fi Tiedekirjasta voit tykätä Facebookissa ja näin pysyä ajan tasalla

tapahtumistamme!

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Hän ei ollenkaan pidä Samuelsonin käsityksistä Mar- xista ja moittii Samuelsonia siitä, että niin mo- nissa kohdin kirjaansa hän vastustaa vapaiden markkinoiden toimintaa..

Priiki 2017; Uusi tupa 2017), mutta aiem- paan verrattuna uutta Karttusen tutki- muksessa on vuorovaikutuksen analyysi erityisesti puhe toimintojen kannalta: pu- hujan

Ongelmal- lisinta tämä teorioiden ja perinteiden kirjo (modaalilogiikasta tagmemiikkaan, genera- tiivisesta semantiikasta tekstilingvistiik- kaan) on silloin, kun

Tasa-arvon edistäminen sinällään ei riitä legiti- moimaan tasa-arvotyötä, vaan myös tästä julkisen sektorin hyvinvointi- työhön lukeutuvasta toiminnasta tulee seurata

– Jos kyselyn kohteiden poiminnassa on käytetty satunnaisotantaa, kyselyn tuloksiin sisältyvälle epävarmuudelle ja satunnaisuudelle voidaan muodostaa tilastollinen malli,

No joo, on niinkin, että maailma tarvitsee myös niitä jotka elävät ulospäin. Niitä, jotka muistavat mainostaa mitä hyvää olemme yhdessä tehneet ja miten saamme parhaan irti

Näin hän tutkii jatkuvasti filosofian käsitettä ja voi tutkimuksessaan luovasti hyödyntää paitsi filosofian eri traditioita myös akateemisen filosofian rajoille ja

Se ei kuitenkaan ole sama kuin ei-mitään, sillä maisemassa oleva usva, teos- pinnan vaalea, usein harmaaseen taittuva keveä alue on tyhjä vain suhteessa muuhun