• Ei tuloksia

Onko filosofia Kantin mukaan tietoa?

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Onko filosofia Kantin mukaan tietoa?"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

4

niin&näin

2/98

N I I N V A I N Ä I N

sananvapautta ilman suuria riskejä, täällä ei pitäisi harjoittaa sananvapautta ollenkaan?

Tai jos erehtyy sen tekemään, saa aina kuulla saman laulun: “Tuo on moralismia”

tai jopa “ kaksinaismoralismia” tai vähin- täänkin tekopyhyyttä. Nämä argumentit kuulin jo kymmenkunta vuotta sitten pro- testoidessani niitä toimittajia vastaan, jotka ylistivät kissantappovideota. Samasta yh- teydestä muistan entisen filosofian opetta- jani S. Albert Kivisen sanat: “Tässä tapauk- sessa täytyykin olla moralisti.” Totta, olen mieluummin moralisti kuin mykkä, penseä ja reagoimaton.

Nevanlinna arvelee, että avoimien kir- jeiden takana “ piilee motiiveja, tarkoituk- sia, tavoitteita, ajatuspinttymiä ja mennei- syyden peikkoja, joista tekstissä ei näy jäl- keäkään”.

Ensimmäiseksi: kirjoittaminen on pois- tamista. Jokaisen tekstin taustalla piilevät suunnattomat tietoiset ja tiedostamattomat ajatusvarastot, joita kirjoittaja ei voi edes itse väittää perusteellisesti tuntevansa.

Mutta teksti, johon ne kaikki yritettäisiin tunkea, muistuttaisi enemmän romaani- sarjaa kuin lehtijuttua eikä mikään media sellaista julkaisisi.

Toiseksi: Entäpä jos yksinkertaisin seli- tys olisi tälläkin kertaa paras? Ehkäpä EMU- protestin allekirjoittajat todella halusivat kansanäänestystä eivätkä vain nostaa pro- fiiliaan tai matkia lahdentakaisia mielipitei- tä, kuten Arne Nevanlinna päätteli. (Mitkä näin alkeellisen päättelyn takaiset motiivit, ajatuspinttymät ja menneisyyden peikot ovat, sitä sopii vain arvailla. Eivätpä ne ole näkyvissä Nevanlinnankaan tekstissä.) Eh- käpä mitalin palauttaneet taiteilijat halusi- vat todella ilmaista kyllästyksensä Suomen ulkopolitiikkaan eivätkä kohentaa teosten- sa myyntiä.

Mutta jonkinlaisen nimellisen hinnan suomalaisetkin älymystön edustajat ovat maksaneet. Sen että kuka tahansa pahan- suopa henkilö voi mustata julkisuudessa heidän motiivinsa, tavoitteensa ja mennei- syytensä.

P.S. Ehkäpä nyt, kun Suharton hallitus lä- hestyy pikaisesti väkivaltaista loppuaan, täälläkään ei jakseta enää ihmetellä, miksi mitalit palautettiin niin kaukaisen maail- mankolkan kuin Indonesian vuoksi. Toisin kuin presidentti Ahtisaari ja Arne Nevanlin- na kuvittelevat, tässä ajassa mikään maa- ilmankolkka ei ole enää kaukainen.

Helsingissä 14.5.1998 Leena Krohn

ONKO FILOSOFIA KANTIN MUKAAN TIETOA?

J

ussi Kotkavirta oli kirjoittanut viime niin

& näin numeroon (1/ 98) varsin positiivi- sen ja asiantuntevan kritiikin Kantin Pro- legomena-suomennoksestani. Se oli sitä- kin ilahduttavampaa, kun Prolegomenan il- mestymistä ei — kuten jostain syystä nyky- ään ei klassikkokäännöksiä yleensäkään — noteerattu päivälehdissä paria poikkeusta lukuunottamatta.

Kotkavirran arvio oli hyvä myös siinä mielessä että se inspiroi jatkokeskusteluun eräistä ongelmista. En tarkoita niitä varauk- sia, joita hän esitti eräiden tarjoamieni uu- sien käännösratkaisujen suhteen (kuten

“havainnointi” Anschauungin suomenkieli- senä vastikkeena). Itse asiassahan riippuu kotimaisesta filosofisesta ja filosofiasta kiinnostuneesta maallikkoyhteisöstä, ote- taanko ne käyttöön vai ei, ja kun olen rat- kaisujani mielestäni jo riittävän hyvin pe- rustellut käännöksen selitysosastossa, jään vielä toistaiseksi odottavalle kannalle.

Kyse on muusta, ja vieläpä hyvin mie- lenkiintoisesta Kantin filosofiaan itseensä liittyvästä ongelmasta. Olin käännökseni esipuheessa kirjoittanut, että “Kantin kriit- tisen filosofian mukaan apriorisen synteet- tisen tiedon lähteenä voi olla vain aisti- mellisuus. Sen sijaan wolffilaiset puolus- tivat vanhempaa rationalistista kantaa, jon- ka mukaan myös (puhdas) järki kykenee antamaan meille […] kokemuksesta riippu- matonta mutta silti ‘sisällökästä’ tietoa”.

Kotkavirran mielestä olen ilmaissut Kan- tin position epämääräisellä tavalla. Hän ky- syy, miten aistimellisuus (Sinnlichkeit, jon- ka hän itse sanoo mieluummin kääntävän- sä “ aistillisuudeksi” ) ylipäätään voi olla apriorisen lähde:

MENIVÄTKÖ TAVOITTEET JA KEINOT SEKAISIN?

A

rvostan ranskalaisten intellektuellien kykyä argumentoida. Silti en ihaile heitä suuresti. Observateurin pyytämät kir- joitukset edustivat laajaa kansainvälistä mielipidekirjoa. Yksittäiset tekstit olivat mi- tä olivat, mutta kokonaisuutta pidin va- kuuttavampana kuin arvostelemiani suo- malaisia puheenvuoroja. Tämä oli kolum- nin (ei artikkelin) aihe.

Minä vastustin Ranskan ydinkokeita ja närkästyin Rainbow Warriorin upottami- sesta. Minäkin tuomitsen ihmisoikeuksien rikkomisen, niin Indonesiassa kuin muual- la. Minunkaan mielestäni EU ja EMU eivät ole kiistattomasti kannatettavia hankkeita.

Varmaan olen yhtä mieltä monista muista- kin julkilausumien allekirjoittajien tavoit- teista. Mutta keinoista olen eri mieltä.

Julkilausumat kuuluvat ajanjaksoon, jota kutsutaan taistolaiseksi tai (uus)stalinis- tiseksi tai brezhneviläiseksi. Ominaista oli yksiarvoisuus, oikeassaolemisen paatos, halveksunnansekainen närkästys siitä et- teivät muut ymmärrä liittyä joukkoon, ky- vyttömyys dialogiin. Ne olivat tyhjiä eleitä, joiden päämerkitykseksi jäi tekstin laati- joiden moralistinen ylemmyydentunne ja keskinäinen uskonvahvistus.

Asiaa pikemminkin pahensi kuin auttoi se, että monet allekirjoittajat olivat vilpittö- miä — idealismiin liittyy usein tietämättö- myyttä, liioiteltua emotionaalisuutta, tosik- komaisuutta, kyvyttömyyttä ymmärtää iro- niaa.

Tällaisista historiallisista painolasteista kyseisten julkilausumien allekirjoittajat ei- vät näytä välittävän. Vai olisiko niin, että asenteiden tasolla stalinismi voi edelleen hyvin, vaikka se poliittisena ilmiönä onkin kuollut?

Nykyisessä maailmantilanteessa moni- puolinen tiedonhankinta ja vaihtoehtoisten keinojen kiihkoton pohdinta eivät ole vain mahdollisuuksia, ne ovat moraalisia velvol- lisuuksia.

Onko taiteilijakaksikko tietoinen siitä, että köyhissä maissa puheet demokratias- ta ja ihmisoikeuksista tulkitaan merkiksi länsimaisesta arroganssista ja samastumi- sesta Yhdysvaltain harjoittamaan politiik- kaan, jossa nämä ylevät tavoitteet on alis- tettu itsekkäiden valtapyrkimysten väli- neiksi? Tai siitä, että Indonesian demo- kraattinen oppositio todennäköisesti unohtaa sekä demokratian että ihmisoikeu- det heti jos se pääsee valtaan?

Jos tarkoituksena oli vaikuttaa EMU-asi- aan, miksei kansanäänestystä vaadittu sil- loin kun se vielä oli poliittisesti realistinen vaihtoehto?

Jos tarkoituksena oli vaikuttaa metsä- yhtiöiden ja Suomen hallituksen harjoitta- maan Indonesia-politiikkaan, miksei lausu- maa julkaistu silloin kun asia vielä oli alku- vaiheessa?

En voi hyväksyä sitä, että protesti sido- taan tilaisuuteen palauttaa kunniamerkke- jä. Jos motiivit ovat moraalisia, ratkaisevaa on sisältö eikä demonstraatio.

Arne Nevanlinna

(2)

2/98

niin&näin

• 5

N I I N V A I N Ä I N

“Väittääkö Kant todella, että kokemusta edeltävä tieto voisi olla peräisin ‘aistimelli- suudesta’? Tuskin. Sen sijaan hän väittää, et- tä kaikkeen kokemukselliseen tietoon, joka aina sisältää myös ’aistimellisen’ kom- ponentin, sisältyy aina myös ’synteettinen apriorinen’ komponentti, ts. aktuaalista ko- kemusta edeltävä mutta siihen olennaisesti vaikuttava mielen syntetisoiva rakenne. Fi- losofiansa tehtävänä hän pitää tämän raken- teen selvittämistä. Nimenomaan tätä raken- netta koskeva tieto (...) on apriorista ja synteettistä, siis kokemusta edeltävää ja kui- tenkin informatiivista”.

Kotkavirran mielestä juuri filosofisen tie- don lähteenä ei olisi aistimellisuus:

“Nimenomaan järki päätelmineen tuottaa Kantin mukaan filosofista tietoa. Toisin kuin Leibniz ja Wolff ajattelivat, järki ei voi tuot- taa tietoa suoraan maailmasta, mutta kylläkin siitä, miten muodostamme ‘havainnoinnin’

ja ‘ymmärryksen’ avulla kokemuksellista tie- toa maailmasta. Tämän järjen tiedon, siis fi- losofisen tiedon (kursivointi minun - V. O.) lähde ei ole aistimellisuus Kantin mukaan”.

Itse tulkitsisin Kantia hieman toisin. Kuten esipuheessanikin totean heti Kotkavirran siteeraaman kohdan jälkeen (s. 12), todel- linen tieto syntyy Kantin mukaan vasta ym- märryksen ja aistimellisuuden yhdistyessä;

siinä missä tiedostussubjekti antaa tiedolle sen muodon, antaa aistimellinen kokemus taas tiedon sisällön (“ materian” ; joskus Kant käyttää myös sanaa Stoff), eikä todel- linen tieto ole mahdollista ilman muodon ja sisällön synteesiä. Aistimellisuus ja ym- märrys muodostavat näin “inhimillisen tie- don kaksi runkoa” (zwei Stämme der men- schlichen Erkenntniss), kuten Kant sanoo Puhtaan järjen kritiikin johdannossa (KdrV B 29).

Kun Kant toisaalta kuitenkin myöntää kokemusta edeltävän eli apriorisen tiedon olemassaolon, on hänen loogisuuden ni- missä pakko olettaa tämän apriorisen tie- donkin olevan jollain tavalla aistimellista.

Muutenhan sillä ei voisi olla mitään sisäl- töä, vaan se olisi pelkkää subjektin tiedos- tuskykyjen luomaa tyhjää “kuorta”. Ja aivan odotetusti Kant toteaakin, että aika ja ava- ruus muodostavat “ puhtaan havainnoin- nin” (reine Anschauung) kaksi muotoa, jot- ka ovat ainoita seikkoja joita ” apriorinen aistimellisuus” (Sinnlichkeit a priori) voi meille antaa (KdrV B 36). Tämä puhdas havainnointi ei missään nimessä ole sa- manlainen muotoprinsiippi kuin ymmärrys ja järki, sillä Kant sanoo selvästi sen kuulu- van kaikesta huolimatta aistimellisuuteen (vrt. KdrV B 146/ 147). Kant korostaa kai- ken — siis myös puhtaan ja apriorisen — havainnoinnin aistimellisuutta, koska hä-

nen mukaansa intellektuaalinen havain- nointi ei ole meille ihmisille mahdollista, joskaan hän ei poissulje sitä mahdollisuut- ta, että Jumala tai jokin muu meitä pysty- vämpi olento kykenisi siihen.

Minun on näin ollen hieman vaikea ym- märtää sitä Kotkavirran väitettä, ettei aisti- mellisuus voisi olla apriorisen lähde. Kant- han toteaa itse selvästi, että se on.

Jatko on kuitenkin kiinnostavampaa.

Kotkavirran mukaan Kantille on olemassa aistimellisuuteen palautumatonta tietoa, jota järki päätelmineen tuottaa ja joka esiintyy filosofian muodossa. Minulle jää epäselväksi, mitä Kotkavirta loppujen lo- puksi tarkoittaa “filosofisella tiedolla”, sillä Kant ei nähdäkseni puhu siitä aina samas- sa merkityksessä. Edellä siteeraamassani arvostelunsa kohdassa Kotkavirta näyttää samaistavan järjen tiedon ja filosofisen tie- don. Kant itse ei kuitenkaan tee näin. Esi- merkiksi Logiikkansa johdannossa (Einlei- tung, jakso III) hän painottaa, että “järjen- tietoja” (Vernunfterkenntnisse) on kah- denlaisia: matemaattisia ja filosofisia. Erot- telu tunnetaan hyvin jo Puhtaan järjen kri- tiikin eräästä usein siteeratusta kohdasta, jonka mukaan matematiikka on tiede, joka esittää kohteensa in concreto puhtaassa apriorisessa havainnoinnissa; juuri sen an- siosta, että se operoi a priori annetun aisti- mellisuuden puitteissa, joka ikään kuin tar- joaa sille apriorisen “ materian” , matema- tiikka kykenee tuottamaan uutta synteet- tistä tietoa (vrt. KdrV B 741 ja ed.). Filoso- finen tieto nojaa käsitteisiin, matemaatti- nen taas käsitteiden konstruktioon (KdrV B 865). Niinpä siinä, missä matemaatikko heti lähtee sujuvasti konstruoimaan esi- merkiksi kolmiota paperille tai “ sielunsa silmien” edessä puhtaassa havainnoinnis- sa, ei filosofiparalla ole käytettävissään muuta kuin pelkkä kolmion käsite. Sitä hän voi käännellä ja väännellä miten tahtoo, ky- kenemättä kuitenkaan dedusoimaan siitä a priori mitään tietoa.

Verrattuna todellista informaatiota anta- vaan puhtaaseen matematiikkaan on siis puhtaan järjen varaan rakentavan filosofian

“suurin ja ehkä ainoa hyöty (...) vain nega- tiivinen”, päättelee Kant: filosofia ei toimi organonina, joka laajentaisi tietoamme (so.

tuottaisi synteettistä tietä uutta tietoa), vaan pelkkänä disipliininä, jolla “totuuden löytämisen sijasta on vain se hiljainen an- sio että se varjelee erehdyksiltä” (KdrV B 823). Näin ymmärrettynä ei filosofialla to- dellakaan ole samoja tehtäviä kuin mate- matiikalla tai reaalitieteillä, vaan — kuten Kant Prolegomenan §:ssä 43 kirjoittaa — sen alaan kuuluu käsitteiden luokittelu ja täsmentäminen a priori. Tätä tuskin voi sa- noa “tiedoksi” sanan kantilaisessa mieles- sä, pikemminkin kyseessä on vain tiedon muodon regulatiivinen täydellistäminen ja

LOPUNAJAN PROFEETAT, ALAN SOKAL JA MUUT VAKAVAMIELISET

K

äsitteenä postmoderni eri muunnelmi- neen on tuomittu monessa yhteydessä kadotukseen. Tietyssä mielessä se onkin tyhjentynyt sisällöstään, mutta silti sen kiin- nostavuus ei näytä himmentyneen. Ns. Alan Sokalin tapaus ja sen herättämä julkisuus to- distivat jälleen kerran tämän käsitteen usko- mattoman sitkeyden puolesta. Postmoderni ei tunnu kuolevan, vaikka kirveellä lyötäisiin.

Emme kuitenkaan aio esittää arvailuja, miksi näin on tapahtunut tai mitä tähänastisesta keskustelusta, johon myös niin & näin on osallistunut, vielä seuraa. Sen sijaan keski- tymme siihen mielestämme olennaisempaan kysymykseen, miten postmoderni on ym- märretty ja ennen kaikkea miten se hedel- mällisimmin voitaisiin ymmärtää (olettaen, että tätä pahamaineista termiä ylipäätään edes halutaan käyttää kaikista ehdotetuista vaihtoehdoistakin huolimatta). Emme väitä muiden olevan väärässä, mutta hylkäämme tulkinnat, jotka ovat näkemyksemme mukaan puolin ja toisin liian ahdasmielisiä ja ehdotto- mia. Postmodernin ei tarvitse olla kuin kivi, jota antiikin mytologian kovaonninen Sisyfos tuomittiin vierittämään ylös vuorenrinnettä vain sen todistamiseksi, että päämäärän siin- täessä oli kaikki taas aloitettava alusta.

Seuraavassa tarkastelemme postmoder- nia ensinnäkin modernin kritiikkinä yhteis- kuntateorian ja yhteiskuntatieteiden näkökul- masta. Toiseksi puutumme käsitteen filosofi- siin lähtökohtiin ja kulttuuriseen taustaan.

Lopuksi käsittelemme postmodernin käsitet- kehittely.

Ehkä voitaisiin vastata, että tällainen tie- don muodolliseen puoleen keskittyvä luo- kittelu ja selvittely on filosofiaa vain “kou- lukäsitteen” mielessä (in sensu scholas- tico). Kant asettaakin sitä vastaan “ maail- mankäsitteen” mielessä (in sensu cosmi- co) ymmärretyn filosofian, jonka hän mää- rittelee “ tieteeksi kaiken tiedon ja järjen- käytön suhteesta inhimillisen järjen viimei- seen tarkoitusperään” (Logik, Einl., III).

Tämä on Kantin mukaan ehkä arvokkainta mitä ihminen voi tavoitella, mutta silti jää epäselväksi, onko kyseessä varsinainen sisällöllinen tieto, vai onko filosofia sitten- kin vain jo olemassaolevan tiedon järjestä- mistä ihmisjärjen teleologian mukaisella ta- valla. Jos se on tätä jälkimmäistä — kuten epäilen Kantin ajattelevan — puhe “filosofi- sesta tiedosta” on tietyssä olennaisessa mielessä harhaanjohtavaa.

Vesa Oittinen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

I mmanuel Kant linjaa Puhtaan järjen kritiikin usein lainatussa alaviitteessä, että ainoastaan sak- salaiset käyttävät sanaa estetiikka ilmaisemaan sitä, mitä muut

kautta. Tämä tarkoitti esimerkiksi Hegelille sitä, että filosofia ei saa ottaa Kantin kieltoja, erotteluja, moralisointeja ja kiinteitä kategori- sointeja ikään kuin

Kirjeet tarjoavat myös vakavaa filosofiaa riittämiin: Kantin terävimpien ai- kalaisten kanssa ruoditaan hänen filosofiansa olennaisimpia ajatuksia, kuten ajan ja

Ja erityisen kiinnostavaa on, että Friedrich Gottlob Born, joka julkaisi jo Kantin elinaikana tämän valitut teokset latinaksi (Kantii Opera ad philosophiam criticam;

Artikkelikavalkadin aloittaa Frank, joka osoittaa Kantin kriit- tisen kauden filosofian kahtalaisen luonteen: se oli sekä aiempaa metafy- siikkaa vavisuttava

Dewey oli 1890-luvulta lähtien va- kuuttunut uudenlaisen filosofian tarpeellisuudesta, ja Filosofian uu- distamista (1919) seuraavina vuosi- kymmeninä, maailman

Puhtaan järjen kritiikki ei ole tutkimus tieto- teoriasta siitä yksinkertaisesta syystä, että tietoteoriaksi kutsuttua tieteenalaa ei ollut olemassa itsenäisenä

Tämän kirjoituksen tarkoitus on vakuuttaa lukija siitä, että Kantin logiikan filosofia on useammastakin eri syystä ehdottomasti ymmär- tämisen arvoinen.... Näiden