• Ei tuloksia

Lauri Santtu : sydämellinen humoristi, piirtimen ja äänenkäytön mestari · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Lauri Santtu : sydämellinen humoristi, piirtimen ja äänenkäytön mestari · DIGI"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Lauri Santtu

sydämellinen humoristi — piirtimen

ja äänenkäytön mestari

Ju ssi Rainio

L auri S anttu on syntynyt Pohjois-Inkerissä V alkeasaa­

ren Retukylässä ratam estari Kalle Järvisen saunassa 75 vu o tta takaperin. K uitenkin hän on sukujuuriltaan keu- ruulais-pohjalainen: äiti on K euruulta M urtom äen kaunis Julia ja isä »U urentalon Kalle» V ähäkyrön Järven ky­

lästä. L apsuutensa Lauri vietti Valkeasaaressa, jo k a on niin lähellä silloista P ietaria, että kotitalon katolta näkyi Iisakin kirkon kullattu kupoli. — V. 1913 isä Kalle sai siirron Suom en puolelle Teuvan p itäjän Perälän pikku asemalle ja näin L aurista tuli pohjalai­

nen. T euvasta perhe m uutti Kaskisiin, ja L auri kävi oppikoulunsa Kristiinassa, m istä valm istui ylioppilaaksi v. 1922.

Sam ana vuonna isä pääsi eläkkeelle (75-vuotiaana) ja perhe m uutti äidin syntym äseudulle Keuruulle, m istä Järviset olivat ostaneet vanhan kirkon kiviaidan viereltä Uutela-nim isen om akotitalon. N äin tuli L aurista keuruu­

lainen. H änellä on sam assa U utelassa edelleen keuruu­

lainen tukipisteensä ja kasvim aansa.

L auri piirteli jo poikasena ihm isenkuvia, ensimm äisinä m alleina isä ja äiti ja ensimm äisenä op etta ja n a Vilho- veli. Y hdeksänvuotiaana hän jo u tu i V iipurin lääninsai- raalaan pariksi kuukaudeksi ja piirsi siellä lääkäreistään ilm eikkäitä kuvia. Läheisessä K uokkalassa asui kuuluisa venäläinen taidem aalari Ilja R epin, jo k a oli kiinnostunut Järvisen poikien piirustustaidoista. Jo silloisessa P ieta­

rissa oli Erem itaz-taidem useo, jo sa po jat innostuneina kävivät kaupunkim atkoillaan.

1920-luvulla alkoi L auri S antun valm istautum inen ta i­

teilijaksi. H änen piti aloittaa opinnot A teneum issa ja yliopiston piirustussalissa, m utta:

K euruun kunnan säästöpankista luvattua lainaa ei uusi

vt. p an k in jo h taja, eräs m aanviljelijä, an tan u tk aan . T äm än periaatteita oli m m ., että »K euruun k u n ta ei tunne valistuksen kaipuuta», ja niin hän ilm oitti Santulle: »Ei Teille rah o ja lainata, ne tarvitaan tärkeäm - piin tarkoituksiin, m m. navetan tekoon P ohjoislahdelle».

R ahattom an opiskelu ei silloinkaan ollut m ahdollista, ja niin L auri S antun elämässä alkoi m ielenkiintoinen vaihe harjo ittelijan a puutavara-alalla N urm ossa K ouran höyrysahalla. Siellä hän jo u tu i keskelle m aalaiseläm än arkea ja ju h laa, tutustui kiinnostaviin kansanihm isiin ja m ikä tärk ein tä saattoi piirtää. — T ältä a jalta on eräs talvinen tap ah tu m a, jo k a käsittääkseni kuvaa hauskasti Lauri Santtu taiteilijana. H än on itse kertonut siitä näin:

»A am uisin seitsemän maissa läksim m e m etsään ja illalla neljän tienoissa palasim me. R u o k atau k o a pitäes- säm m e m inä messusin ja esitin erilaisia runo- ja proosa- tehtäviä ajankuluksi leimaustovereilleni ja harjoitukseksi itselleni. K erran suojailm alla kohtasim m e K uortaneella kotitilansa m etsätöissä nuorukaisen, jo lla oli viulu m uk an aan . H än soitti meille kansansävelm iä ja m inä esitin Krylovin eläinkaskuja. Im provisoitu taidetilaisuus, 'm atin ea ’ luonnon helm assa!»

Onneksi L auri Santtu huom asi, ettei hän sopinut liike­

m ieheksi, sillä h än tä »on aina kiinnostanut enem m än ihm inen kuin rah a ja taloudellisen hyödyn hankkim i­

nen».

T aideopinnot jatk u iv at sen jälkeen seuraavasti:

T aiteilija C arl Bengtsin oppilaana 1926 — jo aikai­

sem m inkin S anttu oli saanut Bengtsiltä opetusta — ja sam ana vuonna kansakoulunopettajien piirustuskurssilla K ristiinassa.

Siitä hän sai sysäyksen hakeutua Sortavalan

5

(2)

sem inaariin hospitantiksi syksyllä 1927 ja hän valmistui seuraavana keväänä opettajaksi.

Kesällä 1928 hän oli K orpilahdella taiteilijam estari Akseli Gallen-Kallelan oppilaana.

Sen jälkeen kesti taideopintoja vielä pari kym m entä vuotta, 1929— 1949, Suom en Taideyhdistyksen piirustuskoulussa, taideteollisessa keskuskoulussa, H elsin­

gin yliopiston piirustussalissa E ero Järnefeltin johdolla, lopuksi vielä ulkom ailla T ukholm an kuninkaallisessa tai­

dekorkeakoulussa 1947 ja K ööpenham inan taideakate­

miassa 1948— 1949.

»Kun L auri S anttu 9-vuotiaana V iipurin sairaalassa toipilaana ikuisti hoitavien lääkäreiden piirteet, tuskin hän itsekään aavisti, että ihm isenkuvat, m onenm oiset ukot ja ak at, poikaviikarit ja k ulttuuripersoonat, tulisi­

vat olem aan hänen p itkän taiteilijauransa keskeinen kohde. S anttu on tallentanut olosuhteiden m ukaan mil­

loin paperille, m illoin tu p akkalaatikon kanteen tai kon­

serttiohjelm an sivuille opettajien, opiskelutovereiden, m atkatovereiden, lausujien, taiteilijoiden ja m uiden kult- tuuripersoonallisuuksien luonteenom aiset piirteet. N äytte­

lyt, kokoukset, lausuntaillat, m atineat, konsertit ovat m erkinneet niitä tilaisuuksia, joiden k ulttuuripitoisuutta S anttu on vielä lisännyt piirtäm ällä kohteitaan näiden tietäm ättä. S antun parhaissa töissä kuvattavien luonne ja kiinnostava u lkom uoto ilmenevät voim akkaasti ja en­

simmäiseksi. P iirrin vaihtuu sujuvasti kynästä hiileen, liituun ja tussiin. O n arvokkaita, jo sk aan ei jäy k k iä ti­

laustöitä ja lennosta siepattuja im pressioita, kasvoja, v arm oja liikkeen kuvauksia, eloisia ryhm iä. M anerista ei siis voi p uhua m issään suhteessa,» (kuvanveistäjä Raim o H eino Taide-lehdessä v. 1972).

Santun piirrokset ovat aina luonteenom aisia, »ihmisen sisim män tapaam ista», »ku tk u ttav aa kulttuurihistoriaa», eivät pilakuvia, vaan niinkuin Akseli Gallen-Kallela niistä 50 vuotta takaperin sanoi: »ne eivät ole karikatyy­

rejä vaan karakteristisia m uotokuvapiirroksia». — L uki­

ja t m uistanevat viimevuotisesta näyttelystä m uutam ien keuruulaisten erinom aiset karakteristiset (luonteenom ai­

set) m uotokuvat. — »O suvim m illaan terävää ja paljas­

tav aa luonnehdintaa» (Raim o Heino).

V aikka Lauri Järvinen, jo sta tuli 1939 virallisestikin L auri Santtu, onkin enim m iltään p iirtäjä, hän on myös taitava litografi eli kivipiirrostaiteilija. H änen ollessaan kesällä 1928 K orpilahdella Gallen-Kallelan oppilaana täm ä ojensi hänelle m ustan, rasvaisen liidun sanoen:

» L ah jo ita n Teille litografiliidun», ja L auri S anttu ym m ärsi ohjeen. — Keuruulla oli näytteillä viime vuon­

na m uutam a litokin, esim. taiteilijan äitiä esittävä syväl­

lisen kaunis Rukous ja voim akkaam pi A v utonta aute­

taan. M uutamissa kodeissa on Santun kauneimpiin kuulu­

va kivipiirros Keuruun vanhasta kirkosta. H änen kivipiir- roksilleen on om inaista graafinen kauneus ja syvällisyys, usein myös a ja to n levollisuus.

K arjalassa ja Vepsässä teki Santtu jo u k o n erinom aisia akvarelleja, m uutam a on K euruullakin. Ö ljym aalauskaan ei ole hänelle aivan vierasta, ja hän on suunnitellut m m.

K euruun vanhalle hautausm aalle M urtom äen suvun m uistom erkin ja om aistensa hautam uistom erkin.

Santtu on osallistunut taidenäyttelyihin sekä kotim aassa että ulkom ailla v:sta 1933 alkaen ja hänen tö itään on A teneum in taidem useon, Helsingin kaupungin ja Serlac­

hiuksen taidegallerian sekä T ukholm an N ationalm useu- min kokoelm issa. Ensim m äisiä om ia näyttelyjä olivat 50-luvun alussa P o h ja n m aan kaupungeissa ja Lahdessa pidetyt näyttelyt. Helsingissä oli 1972 lopussa ns. retro ­ spektiivinen piirustusten ja grafiikan näyttely, yleiskat­

saus taiteilijan siihenastiseen tu o ta n to o n . K euruulla oli hänen töitään edustava kokoelm a, lähes sata työtä 50 vuoden ajalta, näyttelynä kirjastossa keväällä 1976.

T än ä syksynä 1977 olivat kiitosta ja huom iota saaneet näyttelyt Helsingissä ja Jyväskylässä (jälkimm äisessä tö itä 70 vuoden ajalta); syksyn kolm as näyttely oli Val­

keakoskella.

Lauri Hokkanen. J. K. Järviö. Arvo Koho. Heikki Jämsen.

6

(3)

Heikki Karttunen. Olavi Airaksinen. Antti Wirtanen. Knut Kalmer.

Lauri Santtu on uraauurtavasti tehnyt taidetta tunnetuksi

K un 30-luvun pulavuodet veivät leivän myös kuvaa­

m ataiteilijoilta ja m onet jo u tu iv at luopum aan taiteilijan urastaan pysyäkseen hengissä, ryhtyi silloinen K ajaanin sem inaarin piirustuksenopettaja L auri Santtu oppilaitten­

sa kanssa järjestäm ää n K ajaanissa 1936 taidegrafiikan ilto ja ja m yyntinäyttelyitä, jo ita tunn ettu taiteen puoles­

ta p u h u ja, taiteilija H . A htela kehotti kaupunkilaisia k äyttäm ään hyväkseen.

S anttu oli peru stan u t sem inaariin piirustuskerhon ja järjesti sen avulla tu o n yli sata teosta käsittävän taide­

näyttelyn. H än oli erään oppilaansa kanssa ikuistanut parikym m entä tu n n ettu a kajaanilaista kau p u n ­ g in jo h tajasta ja porm estarista hieroja-K laaraan, ja kuvat olivat esillä harm ittom an runon kera. Yleisöme­

nestys oli jo avajaistaideillassa erinom ainen, sam oin itse näyttelyssä. N uo piirrokset heijastettiin valkokankaalle ja yleisöllä oli hyvin hauskaa. Kaikki piirrokset myytiin nopeasti ja näyttelyn taideteoksistakin runsas puolet.

L auri S an ttu jatk o i näyttelytoim intaa piirustuksenopet- taja-yhdistyksen nimissä vuosina 1937—38 ja 1940—41 järjestäm ällä oppikouluissa ym päri m aata kiertäviä tai- denäyttelyitä. K oulujen piirustuksenopettajat oppilaineen hoitivat järjestelyt, op e ttajat selostivat taid etta yleisölle ja m yydyistä tö istä saivat koulut 15 % , millä ne hankkivat taideteoksia.

S antun esityksestä tulivat syksyllä 1938 m ukaan T ai­

deakatem ia, T aiteilijaseura, K uvanveistäjäliitto ja T aide­

g raafik o t, ja opetusm inisteriö avusti toim intaa rahalli­

sesti. Esitelm öitsijänä ja näyttelyiden h u o ltajan a toimi

Santtu. Lehdistö tuki kiertonäyttelyä kiitettävästi, ja töistä suuri osa m yytiin jo kolm annessa paikassa, sillä paikkakunnan koulujen kesken syntyi suorastaan kilpai­

lu, ja taiteilijoille tuli kiire tehdä lisää. — S ota keskeytti täm än toim innan, ja sen jälkeen kuvaam ataidevalistuk- sesta on huolehtinut T aideakatem ian näyttely- ja tiedo­

tusosasto.

Ollessaan kuvaam ataidon tark astajan a kouluhallituk­

sessa Lauri Santtu piti näyttelyissä esitelmiä kuvaam a­

taiteesta ja sen m erkityksestä kulttuuriarvona ja henkisenä rikkautena. Vielä 1950-luvulla o p ettajak o rk ea­

koulun lehtorina S anttu kävi kiertävän taidegrafiikan näyttelyn m ukana mm. Keuruulla esitelmöim ässä ja näyttäm ässä työvälineiden avulla grafiikan tekemistä.

S antun aloitteesta perustettiin v. 1947 »Suom en Tai- depiirtäjäinliiton kokoelm at» -niminen säätiö, jo n k a n.

700 piirustusta käsittävä piirroskokoelm a talletettiin 1960-luvun alussa Lahden taidem useoon. — Myös Suomen Taidegraafikkojen grafiikkakokoelm an kerääm i­

seksi aloitteen teki Santtu ja nyt on T am pereen Nyky­

taiteen m useossa säilytettävänä noin 1200 teosta käsit­

tävä arvokas kokoelm a sekä teosten valm istukseen käy­

tetty välineistö. »M iljoonien arvoinen kokoelm a» (Tol­

vanen). — T aidepiirtäjäin liitto G rafia antoi v. 1968 L auri Santulle tunnustukseksi hänen ansioistaan A lbert G ebhard -m italin.

L auri S anttu on alo ittan u t m eidän m aassam m e myös sananparsien kuvittam isen. Kun E telä-P ohjalainen-O sa- k unta julkaisi 1938 kokoelm an »E telä-P ohjanm aan sananparsia», niin » kirjan hauskasta kuvituksesta h u o ­ lehti eteläpohjalainen taiteilija Lauri S anttu Järvinen», kertoo teoksen esipuhe. K irjassa on parikym m entä kuvi­

tettua »sananpaukahrosta».

7

(4)

Jussi Rainio. Marjatta Saarelainen. Seija Töysä. Sakari Aittoniemi

»Ihminen on kiinnostavinta maailmassa

ilmeineen, eleineen, asentoineen ja asenteineen»

(Santtu)

L auri Santtu harrasti jo koulupoikana myös lausun­

taa, olipa hän K ristiinassa yhteen aikaan melkein kaik­

kien tilaisuuksien lausuja. O piskeluaikanaan hän oli Il­

m ari Räsäsen oppilaana ja antoi ensimm äisen varsinai­

sen lausuntailtansa v. 1933 Seinäjoella ja sen jälkeen m uuallakin m aaseudulla. H änen toinen o p ettajan sa oli Olga P oppius, jo n k a lausuntakerhoon Santtu kuului.

V.1937 oli sitten ensim m äinen lausunta-ilta Helsingissä.

Sotien jälkeen 1950-luvulla S anttu järjesti om ia lausun- tatilaisuuksia ja niiden yhteyteen taidegrafiikkansa näyt­

telyitä Helsingissä, Tam pereella, H einolassa, Lahdessa ja m m. Keuruulla. Talvella 1960 hän oli m ukana Suomen L ausujainliiton lausuntaillassa »Suom alaista m estariproo- saa» ja esitti Kiven Seitsem ästä veljeksestä Viertolan p atru u n an ja veljesten kohtaam isen Hiidenkiven luona.

A rvostelu oli yleensä yhdensuuntaista:

»L auri S anttu osaa kaskun kertom isen taidon, — — tavoittaa tilannekom iikan rehevästi ja m ojovasti. — — H yvää m ukautum iskykyä todisti myös ohjelm an loppu­

puoli, jo k a käsitti yksinom aan L auri Viitaa» (Kai L ai­

tinen HS).

»Esiintyjällä on kieltäm ätön alkuvoim ainen taiteilijan tem peram entti ja varsinkin järeää jäykkäniskaista uhm aa hän tulkitsee sattuvasti. H uum ori on hänen varsinaista alaansa, varsinkin jätkäm äisen rento tai pureutuneen

kova» (Tim o Tiusanen US).

»Järvinen (Santtu) on lausujanlaadultaan jä re än ja jouhevan suom alainen ja erityisiä taipum uksia hän näyt­

tää om aavan kansanom aisen huum orin ja kom iikan alalla» (H uugo Jalkanen US).

Santun ohjelm isto on ollut laaja kansantarinoista, Ka­

levalasta ja Kivestä Kryloviin, P etöfiin, D a u d et'iin sekä E ino Leinoon, Larin-K yöstiin, Viljo K ojoon ja Lauri V iitaan asti.

K euruulaisten ensim m äinen arvostelu L auri Santun lausunnasta on jo 1920-luvulta. Kun silloinen Lauri J ä r­

vinen harjoitteli k o tonaan Eino Leinon voim akasta runoa »Ylermi», naapurit puhuivat kylällä: »Kyllä sillä Järvisen leskellä on häijy poika. Kaiket päivät se vain riitelee äitinsä kanssa ja pitää kovaa meteliä!»

1930-luvulla kieltolain aikana oli Santtu esittänyt ate- neum ilaisten juhlassa K ojon runon »K apakassa». Silloin hänen luokseen asteli poliisi, taputti häntä olalle ja lau­

sui leppoisan vakavasti: »H erra, Te olette hum alassa, ette saa esiintyä täällä enää!»

Lauri Santtu

— kiistäm ättä Keurusseuden m onipuolisin ja ansioitu­

nein kuvaam ataiteilija, K euruun T aiteilijaseuran kunnia­

jäsen on »läm m in, huum orintajuinen ihm istentutkija, esimerkillinen kasvis-ihminen, avarakatseinen luonnon ja viihtyisän ym päristön puolesta taistelija.»

8

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Niille taasen, jotka ovat liike-alalla aloittelevia tai joilla muuten on uutuuksia esitettävänään, muodostu- vat messut mitä oivallisimmiksi reklameeraustilai- suuksiksi ja

jaettu ensimmäistä palkin- toa, mutta jaetulle toiselle tilalle tulivat sekä Leppäsen että Toivo Jaatisen

Leikkisästi hän antaisi sille nimen Maaherran- tie, koska sitä myöten on maaherra kulkenut jo menneinä aikoina sekä nykyinenkin maaherra Eino Palovesi Lauri

Sieltä tuli hevonen lautaset kiiltäen ja kaksi kylän m iestä silm ät verestäen. M iehet joivat ahneesti vettä ja löytyi jo sta in

Voi, mitä olenko minä suuri, ei en minä ole ollenkaan suuri, vähätte- lee professori Lauri Leppänen erit- täin hyväntuulisena myhäillen.. Otetaan lämpömittari

Siinä ei ole otettu huomioon useita taloudellisesti tärkeitä piirteitä: korjuukustannukset riippuvat hakattavan puuston määrästä ja runkojen koosta, harvennusten

Hakulinen oli vuodesta 1923 Virittäjän toimitussihteeri, ja myös hän oli kielivaliokunnan jäsen jo 1920-luvulla.. Kolmanneksi eniten kirjoitti

LAURI HAKULINEN Suomen kielen rakenne ja kehitys. Toinen, korjattu pamos. Virittäjä on tutustanut lukijansa Lauri Hakulisen Suomen kielen rakenne ja kehitys -teokseen