• Ei tuloksia

Islamilainen etiikka ja poliittinen hengellisyys : Foucault'n oikeudenkäynti näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Islamilainen etiikka ja poliittinen hengellisyys : Foucault'n oikeudenkäynti näkymä"

Copied!
8
0
0

Kokoteksti

(1)

ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ • T&E 4/07

H E N G E L L I S Y Y S H E N G E L L I S Y Y S H E N G E L L I S Y Y S H E N G E L L I S Y Y S

H E N G E L L I S Y Y S : F : F : F : F : F O U C A U L O U C A U L O U C A U L O U C A U L O U C A U L T T T T T ’’’’’ N N N N N O I K E U D E N K Ä Y N T I O I K E U D E N K Ä Y N T I O I K E U D E N K Ä Y N T I O I K E U D E N K Ä Y N T I O I K E U D E N K Ä Y N T I

JANET AFARY AND KEVIN B.

ANDERSON: Foucault and the Iranian Revolution: Gender and the Seductions of Isla- mism. University of Chicago Press, 2005.

F FF

FFI L O S O F I NI L O S O F I NI L O S O F I NI L O S O F I NI L O S O F I N P O L I I T T I N E N P O L I I T T I N E NP O L I I T T I N E N P O L I I T T I N E NP O L I I T T I N E N O I K E U D E N K Ä Y N T I O I K E U D E N K Ä Y N T IO I K E U D E N K Ä Y N T I O I K E U D E N K Ä Y N T IO I K E U D E N K Ä Y N T I Länsimaisen filosofian poliit- tinen paradoksi on, että se syntyi itse poliittisesta ja jae- tusta sanasta (logos), mutta tuon sanan itsekritiikkinä kään- tyi sitä itseään vastaan. Itse länsimainen filosofia, joka sok- raattisessa muodossaan sai al- kunsa poliittisen elämän filo- sofiana, syntyi juuri politii- kan ja filosofian kiistasta. Niin- pä tämän filosofian alkupe- rässä on oikeudenkäynti ja puolustuspuhe, jossa sen oma marttyyri ja pyhimys, Sokra- tes, asettaa filosofisen sanansa kansantuomioistuimen edus- tamaa poliittista sanaa vas- taan. Kuten tiedämme, filoso- fia hävisi ensimmäisen erän, mutta samalla tuon häviönsä kautta voitti lopulta sen kuo- lemattomuuden mitä poliitti- nen sana ei sille tarjonnut.

Opetuslapset huolehtivat sii- tä, että Sokrates, filosofisen sanan ruumiillistumana ja län- simaisen filosofin käsitteelli- senä perushahmona ilmaan- tui lopulta kiistan eettis-mo- raalisena voittajana.

Mutta koska kansan poli- tiikka oli tuominnut filosofin, oikeamielisimmän miehen, ei oikeamielisyyttä tavoitteleva filosofi voinut enää luottaa kansaan, joka puolestaan näki filosofissa tyrannian vaaran.

Platonin tehtäväksi tuli pa- lauttaa filosofin poliittinen mai- ne, vakuuttaa tyrannin ja filo- sofin laadullisesta erosta, väit- tää filosofin olevan demago- gin sijaan todellinen kansan- ystävä ja oikea poliittinen kas-

vattaja. Lopuksi Platonin piti luoda idea oikeamielisyydes- tä ja korkeammasta hyvästä, jolle filosofi on vastuullinen ainoastaan poliittisesta ja jon- ka kautta filosofi voi puoles- taan arvioida ja tuomita po- liittista sanaa samalla kun tuon idean utooppisuus kansan mie- lissä puolusti filosofin vetäy- tymistä politiikasta, aina sii- hen saakka kun filosofinen ja hallitseva sana voitaisiin yh- distää. Platonista aina Leo Straussiin asti poliittisen filo- sofian tehtäväksi tuli suojata filosofia kansalta ja olla val- mis kertomaan sille vaikka poliittisia satuja, jotta suojaus onnistuisi. Toki filosofit ovat yrittäneet myös epäsuorasti poliittisten toimijoiden kas- vatusta, mutta lähinnä epä- onnistuneet. Platon halusi kas- vattaa Dionysoksen ulos ty- rannin haluista, mutta jäi itse tyrannin vangiksi. Kansallis- sosialismin tyranniaa paen- nut Strauss halusi suojata va- paan, liberaalin esoteerisen opetuksen vaikka eksoteeri- silla valheilla. Nyt hänen kas- vatuslapsiaan syytetään Yh- dysvaltojen politiikan ajami- sesta kohti kyynistä tyranniaa.

Mutta jos filosofit ovat tra- ditionaalisesti pelänneet kan- saa ja etsineet kasvatettavan- sa joko aristokratian tai ku- ningasvallan piiristä niin mo- dernissa kansanvalistuksessa filosofit ovat etsineet tukea itse kansan vallasta, demo- kratiasta. Marx toivoi proleta- riaatin todellistavan filosofian, mutta ehti kuolla ennen kuin proletariaatin diktatuurin ni- missä asetettiin uudet kah- leet. Myös Heideggerin kuu- luisa usko omaehtoiseen kan- sallissosialismiin oli seuraus tämän uskosta historiallisen kansan oman itsensä olemas- saolon tavan valitsemiseen.

Länsimaisen filosofian poliit- tinen paradoksi? Filosofinen

ajattelu, jolle oli konstitutii- vista erottautuminen tyran- niasta, löytää itsensä yhä uu- destaan ja uudestaan tyran- nian palveluksesta.

Janet Afaryn ja Kevin B.

Andersonin kirjassa Foucault and Iranian Revolution, Gen- der and the Seductions of Islamism yksi viime vuosisa- dan merkittävimmistä rans- kalaisista filosofeista seisoo taas syytettyjen penkillä ty- rannian tukemisesta. Michel Foucault’ta on aina syytetty siitä mistä filosofeja on Sok- rateesta lähtien poliittisesti syytetty eli nuorison turmele- misesta ja vallitsevien jumal- ten (nykyään arvojen) ky- seenalaistamisesta. Mutta kyse ei ole nyt vain tästä yleisestä kaikkia “toisinajattelijoita” ja siten määritelmän mukaan fi- losofeja koskevasta syyttees- tä. Kyse on suhtautumisesta erityiseen poliittiseen tapah- tumaan eli Foucault’n anta- masta kannatuksesta Iranin 1978 kansannousulle ja eri- tyisesti sen hengelliselle as- pektille. Hulluuden historias- ta asti tätä länsimaisen järjen kriittistä analysoijaa syytettiin järjettömyyden romantisoinnis- ta, mutta hän oli aina voinut puolustaa omaa projektiaan historiallisen järjen itsekritiik- kinä. 1978 Foucault halusi kui- tenkin nähdä positiivisena Ira- nin vallankumouksessa juuri sen, mikä oli länsimaiden se- kulaarille vasemmistolle tuon vallankumouksen ongelmalli- sin elementti, nimittäin ku- moukseen liittynyt uskonnol- linen innostus. Ja kuitenkin, täysin toisin kuin Afary ja Anderson kirjassaan väittävät, tässäkin eleessä Foucault itse asiassa seurasi tiettyä valistuk- sen perinnettä niiltä osin kuin kansan itsemääräämisoikeutta ajavan vallankumouksen hen- gen myöntäminen oli osa Kan- tin kriittistä valistusta.

(2)

T&E 4/07 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ K KK

KKA N S A NA N S A NA N S A NA N S A NA N S A N K U M O U K S E NK U M O U K S E NK U M O U K S E NK U M O U K S E NK U M O U K S E N H E N G E L L I N E N

H E N G E L L I N E N H E N G E L L I N E N H E N G E L L I N E N H E N G E L L I N E N Ä Ä N IÄ Ä N IÄ Ä N IÄ Ä N IÄ Ä N I Vuonna 1978 historiallisiin tut- kimuksiinsa kyllästynyt ja ai- kalaisanalyysista kiinnostunut Foucault halusi kokeilla filo- sofin ja historioitsijan uran sijaan journalistin uraa aika- laistapahtumien välittömänä kommentaattorina. “En voi kir- joittaa tulevaisuuden histo- riaa ja olen suhteellisen köm- pelö menneisyyden ennakoi- misessa. Kuitenkin haluaisin ymmärtää mitä tapahtuu juuri nyt, koska tänään mikään ei ole valmista ja nopat vierivät vielä. Tämä on kenties lehti- miehen työtä, mutta tässä en ole vielä muuta kuin aloitteli- ja.”1 Ja totta tosiaan, kun Ira- nin kumouksen nopat lopul- ta pysähtyivät Khomeinin ja Mullahien valtaan, amatööri- mäinen kokeilu osoittautui Foucault’lle kohtalokkaaksi.

Oliko kyse Foucault’n va- listuksen ja modernin vastai- sesta nostalgiasta menneeseen kuten Afary ja Anderson väittä- vät? Heidän mukaansa tämä asenne aiheutti Foucault’n köm- mähdyksen Iranin suhteen ja samalla muutti hänen myö- hempää suhtautumistaan va- listukselle positiivisemmaksi.

Mutta itse asiassa Foucault oli jo ennen Iranin kommentoin- tiaan saman vuoden 1978 ke- väällä pitänyt Ranskan filoso- fisessa seurassa valistuksen eetosta juhlivan esitelmän kri- tiikistä. Esitelmä esitti kritiikin valistuksen hyveenä ja länsi- maisen hallitsemisen taidon laajenemiseen kuuluvan hal- littavuudellistumisen (gouver- nementalisation) sisäisenä vas- taliikkeenä. Kyse oli vallan kritiikin eetoksesta, Etienne de la Boétien kritisoiman “va- paaehtoisen orjuuden” (la ser- vitude volontaire) sijaan “va- paaehtoisesta orjuudettomuu- desta” (l’inservitude volon-

taire) ja reflektoidun kuuliai- suuden sijaan reflektiivisestä tottelemattomuudesta (l’indo- cilité réfléchie). Foucault yh- disti tämän asenteen valtaa kohtaan myös valistuksen ee- tokseen viitaten Kantin suur- ten filosofisten kritiikkien si- jaan tämän pieneen Aufklä- rung-esseeseen, jossa Kant Foucault’n mukaan harrasti juuri aikalaistapahtumaa (va- listusta) kommentoivaa jour- nalismia. Hän huomautti tä- män kriittisen eetoksen ole- van perustava koko länsimai- selle filosofialle lähtien Sok- rateen oikeudenkäynnistä, jota nykyään pitäisi kuitenkin lu- kea Kantin asettaman valis- tuksen kysymyksen kautta.2 Myöhemmin hän painotti sekä Kantin valistuksessa että yleen- sä modernissa eetoksessa juuri uloskäynnin, toisinajattelun ja toisenlaisen elämäntavan pyr- kimystä ja muistutti, että va- listuksen lisäksi vallankumous oli toinen aikalaistapahtuma, jota Kant reflektoi aktuaali- suuden filosofiana, ja että juuri kysymys vallankumouksesta seurasi koko Aufkärungin ajan myöhempää saksalaista ky- symyksenasettelua.

Vuonna 1978, samaan ai- kaan kun Foucault yhtäältä luennoi länsimaisen hallitse- misen historiasta ja toisaalta siis pohti Kantin valistusta ja vallankumousta, olivat koko maailman katseet suuntautu- neet Iranissa ilmaantuneeseen aikalaistapahtumaan. Kaikkial- la Iranissa kansa oli noussut vastarintaan, ja länsimaisten tiedustelupalveluiden vallan- kaappaukselle valtaan tulleen, vahvalla armeijalla ja julmalla turvallisuuspoliisilla varuste- tun “kuningasten kuninkaan”

(shahanshah) ja “arjalaisten valon” (Aryamehr), Moham- mad Reza Pahlavin, yksinval- ta oli luhistumassa. Kahdek- sas syyskuuta, mustana per-

jantaina, Teheranin Zhaleh aukio, (nykyinen marttyyrien aukio) täyttyi Shaahin valtaa vastustavista mielenosoittajis- ta. Poliisi ja armeija avasivat tulen rauhanomaisia mielen- osoittajia vastaan. Ruumiita, marttyyreitä, syntyi heti mas- samitassa, vaikka ei siinä mää- rin kuin huhut kertoivat eikä missään nimessä 3000–4000 tuhatta, kuten paikalliset sit- temmin väittivät Foucault’lle.

Maahan julistettiin sotatila, mutta protestit, mielenosoi- tukset ja lakot kiihtyivät kaik- kialla jatkuen aina Shaahin karkotukseen asti. Lähi-idän vahvin sotakoneisto ja turval- lisuuspoliisi olivat yhtäkkiä avuttomia valtavan kansan- nousun edessä.

Viikon kuluttua mustasta perjantaista journalistiksi ryh- tynyt Foucault lensi Iraniin Italian johtavan päivälehden Corriere della seran kolum- nistina. Foucault’n tarkoitus oli tehdä filosofista journalis- mia aktuaalisena ontologiana aikansa maailmaa ravistele- van vallankumouksen hen- gestä.

“Maailmassa on enemmän ideoita kun intellektuellit ku- vittelevat. Ja nämä ideat ovat aktiivisempia, vastustavampia, intohimoisempia kuin ‘valtio- miehet’ ajattelevat. Meidän on oltava siellä missä ideat syn- tyvät, missä niiden voima puh- keaa kukkaansa, ei kirjoissa, jotka esittävät niitä, vaan ta- pahtumissa, jotka ilmentävät tätä voimaa.”

Kant ei tietenkään kos- kaan matkustanut mihinkään vaan koki vallankumouksen hengen Köningsbergiin kan- tautuneista huhuista, kun taas Foucault halusi olla itse pai- kan päällä haistelemassa tuo- ta henkeä. Kantin tapaan myös Foucault innostui vallanku- mouksen hengestä ja oli val- mis näkemään siinä uuden

(3)

T&E 4/07 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

merkin jokaisen kansan oi- keudesta asettaa itselleen oma poliittinen elämäntapan- sa. Juuri kansan yhtenäinen nousu ruohonjuuritasolta Shaa- hin valtaa vastaan ja sen roh- keus asettua aseettomana ko- nekiväärien eteen teki vaiku- tuksen filosofiin, joka halusi nähdä tässä vallan aktuaali- sen kritiikin konkretisoituvan kansan yhtenäisessä kieltäy- tymisessä tulemasta enää hal- lituksi Pavlavin dynastian eh- doilla. Foucault matkusti ym- päri Irania, tapasi kumouk- sen uskonnollisia johtajia ja uskoi, että tällä kertaa uskon- to ei toiminut rauhoittavana oopiumina kansalle vaan vas- tarinnan rakentajana, joka an- toi kansalle voimaa kohdata valtion väkivaltakoneisto “pal- jain käsin”. Tällä kertaa filo- sofi ei pelästynyt kansan val- taa, demokratiaa, vaan lu- moutui siitä minkä uskoi il- maisevan alistetun kansan po- liittista henkisyyttä ja aliarvioi samalla pahasti mullahien hal- lintovallan.

Filosofi näki Iranissa län- simaisista vallankumouksista poikkeavan kansannousun il- man vallankumouksellista oh- jelmaa, puoluetta tai etujouk- koa. Tämä ei ollut liberalisti- nen tai sosialistinen vallan- kumous vaan kokonaisvaltais- ta kieltäytymistä imperiaali- seen hallintaan yhdistyvistä arvoista, olivat ne sitten Yh- dysvaltojen tukeman shaahin modernisaatioyrityksiä tai län- simaisen marxilaisuuden val- lankumousoppeja. Länsimais- ten ideoiden sijaan Iranin kan- sa pyrki etsimään nousulleen tukea omaan traditioonsa kuu- luvasta vastarinnan ajattelusta.

“Historian alussa Persia keksi valtion ja jätti sen mal- lin islamille. Sen hallinnoitsi- jat miehittivät kalifikunnan.

Mutta samasta islamista se juonsi uskonnon joka antoi

sen kansalle loppumattomia resursseja vastustaa valtioval- taa. Onko meidän nähtävä tässä tahdossa islamilaiseen hallintoon sovitus, ristiriita tai jonkin uuden kynnys?”

Foucault oli vakuuttunut, että länsimaisen hengen dia- lektiikan sijaan kyse oli uu- den henkisyyden kynnykses- tä, joka samalla aktivoi uu- delleen vanhan ajatuksen po- liittisesta henkisyydestä. Kes- kusteluissaan iranilaisen kir- jailija Parham Baqirin kanssa Foucault vertasi uskonnon Ira- nissa saamaa kumouksellista voimaa suuriin länsimaisiin populaareihin kansaliikkeisiin ensin keskiajalla feodalismia ja kirkkoa ja sitten valtiota vastaan.

“Nämä liikkeet ovat us- konnollisia koska ne ovat po- liittisia ja poliittisia koska ne ovat uskonnollisia, ja ne ovat hyvin tärkeitä. Luulenkin, että uskontojen historia ja niiden syvä yhteys politiikkaan olisi ajateltava uudestaan.”3

Mullahien raivoisissa pu- heissa moskeijoissa, kovaää- nisissä ja kannettavissa nau- hureissa hän kuuli ääniä, “yhtä kauheita kuin on täytynyt olla Savarolan Firenzessä, anabap- tistien Münsterissä tai presby- taarien Gromwellin aikoina.”4 JJJJJO U R N A L I S T I NO U R N A L I S T I NO U R N A L I S T I NO U R N A L I S T I NO U R N A L I S T I N

A I K A L A I S R A P O R A I K A L A I S R A P O R A I K A L A I S R A P O R A I K A L A I S R A P O R A I K A L A I S R A P O R T I TT I TT I TT I TT I T 28. syyskuuta ilmestyy Fou- cault’n ensimmäinen lehtiar- tikkeli, jossa tämä asettaa Ira- nin yksinvaltaa suojelevan ar- meijan ja lähes koko kansaa yhdistävän populaarin liik- keen vastakkain ja uskoo ai- van oikein, että tulevat ta- pahtumat ovat nyt täysin jäl- kimmäisen käsissä. Lokakuus- sa Foucault kirjoittaa artikke- lin “Shaahista 100 vuotta ai- kaansa jäljessä”. Siinä hän argumentoi Shaahin “moder-

nisaation” ja idean sekulari- saatiosta ja teollistamisesta edustavan itsessään kansaa riistävää vallan arkaismia, josta vastarintaan noussut kansa haluaa eroon. Iran ei kapi- noinut vain Shaahia vastaan vaan koko tämän asettamaa hallintoa ja elämäntapaa vas- taan. Se hylkäsi samalla tuo- hon valtaan yhdistyvän mo- dernisaation kokonaisuudes- saan uskonnollisesta perin- teestä nousevan hengellisen kapinan voimalla. Tämä ei merkinnyt taantuvaa liikettä modernisaatiossa vaan uutta kapinaa sellaista modernisaa- tiota vastaan, joka oli itse arkaistisen vallan palveluk- sessa.

Lokakuun puolivälissä il- mestyy Foucault ensimmäi- nen artikkeli Ranskassa Le Nouvel Observateurissa nimel- tään “Mistä iranilaiset haavei- levat?”. Foucault väittää, ettei kukaan Iranissa tarkoita isla- milaisella hallinnolla teokraat- tista pappien valtaa. Kyse oli ennemminkin vastarintaa oh- jaavasta ideaalista ja sen re- surssien luovasta käytöstä po- liittisessa toiminnassa. Hän itse ei ollut innostunut ideaalista, mutta oli otettu sen muodos- ta yhtenäisenä “poliittisena tahtona”, joka vastauksena ajankohtaisiin ongelmiin pyr- ki politisoimaan rakenteita, jotka olivat erottamattomasti uskonnollisia ja poliittisia. Suu- rimman vaikutuksen filoso- fiin teki juuri yritys avata uudestaan hengellinen ulot- tuvuus politiikkaan. Tässä oli myös kumouksen ero mo- derniin materialistis-teoreet- tiseen marxilaiseen vallanku- mouskäsitykseen.

“Toinen kysymys koskee tätä pientä maailman nurk- kaa, jonka maa-alueella on sekä ylhäältä ilmasta että al- haalta maaperästä globaalin tason strateginen merkitys.

(4)

ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ • T&E 4/07

Mitä merkitsee tässä maassa asustaville ihmisille etsiä jopa henkensä uhalla poliittista hen- gellisyyttä, jonka mahdollisuu- den me olemme unohtaneet renessanssin ja kristillisyyden suurten kriisien jälkeen. Voin kuulla jo ranskalaisten naura- van, mutta tiedän heidän ole- van väärässä.”5

Ranskalaiset eivät naura- neet, mutta he hermostuivat Foucault’n artikkelista. Mar- raskuussa nimimerkillä Atous- sa H esiintyvä, Pariisissa asu- va iranilainen nainen kirjoitti Le Nouvel Observateuriin vas- tineen syyttäen Foucault’ta muslimihengellisyyden aset- tamisesta shaahin veristä ty- ranniaa vastaan. “Vasemmis- ton ei pitäisi antaa kenties tautiakin pahemman lääkkeen vietellä itseään.” Atoussalle muslimihengellisyys merkit- see uskonnollista fanatismia ja naisten alistamista. “Kaik- kialla Iranin ulkopuolella is- lam palvelee feodaalisen tai pseudo-vallankumouksellisen alistamisen peitteenä.”

Vastauksessaan Atoussalle Foucault kieltää ajaneensa dik- tatuurin korvaamista parem- malla hengellisellä hallinnol- la. Hän väittää vain yrittä- neensä ymmärtää, mikä ku- mouksellinen merkitys ilmai- sulle “islamilainen hallinto”

annettiin tätä hokevan kan- san protesteissa. Mutta sa- malla Foucault myös syyttää Atoussan ajattelevan länsimais- ten ihmisten olevan kiinnos- tuneita islamista vain ylen- katsoakseen sitä ja katsoo Atoussan niputtavan kaiken islamilaisen hengellisyyden fa- natismiksi, joka täytyy koko- naan hylätä: “Islamin ongel- ma poliittisena voimana on olemuksellinen ajallemme ja tuleville vuosille. Jos sitä ha- lutaan lähestyä edes vähim- mäisellä ymmärryksellä, en- simmäinen ehto on ettei aloi-

teta lietsomalla vihaa.”

Foucault ei halua lietsoa vihaa islamia kohtaan, hän ei halua esittää länsimaisia neu- voja ja ohjeita islamilaisille, mutta vaikka hän huolestu- neena huomioi uskonnolli- seen nousuun liittyvän an- tisemitistisen ja yleensä kse- nofobisen vihan, hän oli en- nen kaikkea innostunut ku- mouksen yhtenäisen hengen voimasta. Marraskuun artik- kelissaan “Kapina paljain kä- sin” filosofi uskoo nähneensä Iranissa ensi kertaa elämäs- sään abstraktin filosofisen kä- sitteen, kansan yhteisen tah- don, konkretisoituvan siinä vastarinnassa, joka kaikkialla ja kaikissa eri ryhmittymissä, yhtälailla miesten ja naisten joukoissa vaati vain yhtä ja samaa: Shaahin on lähdettä- vä. Tämä yhtenäisyys estää hallituksen yritykset harjoit- taa hajota ja hallitse politiik- kaa, ja juuri pitkän ajan hallin- nollisten suunnitelmien puut- tuminen tekee protestista niin vahvan.

Artikkelissaan “Iranin ka- pinan myyttinen johtaja” Fou- cault esittää “ylevästi” tämän yhtenäisen poliittisen tahdon

“kaipuuna riippuvaisuuden lo- pettamiseen, poliisin häviä- miseen, öljyvarantojen uuteen jakoon, hyökkäykseen kor- ruptiota kohtaan, islamin uu- delleen aktivointiin, toisen- laiseen elämään, uusien suh- teisiin Lännen, arabimaiden, Aasian ja niin edelleen kans- sa. Hieman kuten eurooppa- laiset opiskelijat 60-luvulla ira- nialaiset haluavat kaiken, mut- ta tämä ‘kaikki’ ei ole halujen vapauttamista. Tämä poliitti- nen tahto on ulospääsyä kai- kesta siitä, mikä merkitsee heidän maansa ja jokapäiväi- sen elämänsä globaalien he- gemonioiden läsnäololla.”6

Foucault on niin keskitty- nyt kumouksen ihailuun, että

uskoo Shaahin lähtöä ehdoit- ta vaativan Khomeinin ole- van ainoastaan tuon kollek- tiivisen tahdon poissaoleva symboli. Tällä kertaa filoso- fimme tarkkanäköisyys pet- tää tämän kirjoittaessa, ettei

“tule olemaan khomeinilaista puoluetta eikä Khomeinin hal- lintoa”. Puolustukseksi voi tie- tenkin todeta, että näin ajat- telivat vielä tuolloin myös useat länsimaiset Iranin asian- tuntijat kuten myös Iranin sekulaarimmat poliittiset ryh- mittymät. Uskonnollisella van- huksella, Khomeinilla, ei näh- ty olevan sen enempää kykyä kuin haluakaan ryhtyä todel- liseksi hallitsijaksi.

F F F F

FO U C A U LO U C A U LO U C A U L TO U C A U LO U C A U LTTTT– I– I– I– I– IR A NR A NR A NR A NR A N--- S K A N D A A L I S K A N D A A L I S K A N D A A L I S K A N D A A L I S K A N D A A L I

Tammikuun 16. päivä vuon- na 1979 shaahi jättää Iranin.

Pavlavilaisen dynastian val- lan rakenteet tuhotaan, po- liittiset vangit vapautetaan ja pääministeri Shapour Bakh- tiar lupaa järjestää vapaat vaa- lit. Myös skeptisesti kumouk- sen mahdollisuuteen suhtau- tuneet ranskalaisintellektuellit alkavat nyt juhlia kumousta, tosin ollen samalla huolestu- neita uskonnollis-reaktiivisten voimien noususta. Foucault on vuorostaan vaiti. Helmikuun alussa kollektiivisen tahdon symboli, Khomeini, palaa mil- joonien hurratessa Iraniin. Mut- ta hän ei jää vain vastarinnan symboliksi tai suorasta poliit- tisesta vallasta erotetuksi us- konnolliseksi johtajaksi, Kho- meini ja mullahit haluavat nyt kaiken. Helmikuun kuuden- tena Khomeini asettaa oman hallituksensa. Sen johtoon aset- tuu Foucault’n Iranissa tapaa- ma sekulaarimpi ja maltilli- sempi Mehdi Bazargan ikään kuin hallinnon liberaalimpa- na kulissina. Helmikuun 11.

päivänä vanhan hallinnon

(5)

T&E 4/07 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

rippeetkin kaatuvat. Kahden päivän kuluttua Foucault kir- joittaa viimeisen italiankieli- sen artikkelinsa “Islamiksi kut- suttu ruutitynnyri”. “Väkival- laton kansannousu, joka kaa- toi kaikkivaltaisen hallinnon – uskomattoman harvinainen tulos 1900-luvulla – kohtaa päättäväisen valinnan.” Fou- cault ei ylistä poliittista hen- gellisyyttä, mutta epäilee la- konisen kyynisesti, ettei ku- mous enää palaa nyt siltä odotettuihin ja länsimaille tu- tumpiin poliittisen vallanku- mouksen muotoihin. Sen si- jan hän uskoo, että sille voi- man antanut ainutkertaisuus uhkaa antaa islamilaiselle liik- keelle uuden vallan laajentua ja mahdollisesti muodostua miljoonia ihmisiä koskevaksi jättimäiseksi ruutitynnyriksi.

Maaliskuussa Khomeinin valta näyttää omat kasvonsa, sensuuri kiristyy, naisten oi- keuksia aletaan lakkauttaa ja näille asetetaan huntupakko.

Homoseksuaaleille Khomei- ni julistaa kuolemanrangais- tuksen. Samassa kuussa alka- vat myös kumoukseen petty- neiden vallankumouksellisten naisten mielenosoitukset. Fou- cault ei kuitenkaan kirjoita tästä uudesta naisten poliitti- sen vastarinnan aallosta. Maa- liskuussa alkavat myös hyök- käykset Foucault’ta vastaan.

Vanhat vasemmistojourna- listit, Broullein pariskunta, vaativat artikkelissaan “Mistä filosofit haaveilevat? Erehtyi- kö Michel Foucault Iranin vallankumouksen suhteen” fi- losofin myöntävän virhearvi- onsa ja katuvan. Foucault il- moittaa voivansa keskustella vallankumouksesta, mutta ei ryhdy hyökkäävään polemiik- kiin ja vastustaa kaikkia katu- mis- ja tunnustusrituaaleja muis- tuttaen, että Blanchotin mu- kaan kritiikki alkaa tarkkaa- vaisuudesta, kohteliaisuudesta

ja auliudesta. Maaliskuun lo- pussa, kun Iranin uuden us- konnollisen vallan julmuuk- sista ilmaantuu yhä hälyttä- vämpiä uutisia, ilmestyy myös toimittajien Claire Briéren ja Pierre Blanchetin kirja Iranin vallankumouksesta. Sen liit- teenä on toimittajien aikai- semmin syksyllä 1978 käymä keskustelu Foucault’n kans- sa, jossa tämä sanoo, että Marxin kuuluisasta oopiumi- sitaatista sopivampi osa ku- vaamaan Irania vuonna 1978 olisi sen alku: “Uskonto on maailman henki hengettömäs- sä maailmassa.” Foucault saa nyt niskaansa yhä enemmän kritiikkiä, tosin feministifilo- sofi Catherine Clément puo- lustaa kirjan arvostelussaan Foucault’ta kaikkein tarkka- silmäisimmästä tilanteen ha- vainnoinnista syksyllä 1978.

Huhtikuussa Foucault lo- pulta kirjoittaa uuden hallin- non pääministerille Mehdi Ba- zarganille Le Nouvel Observa- teurissa avoimen kirjeen, jos- sa kritisoi tämän hyväksymiä teloituksia ja ilmoittaa huo- lensa Iranissa käynnissä ole- vista oikeudenkäynneistä. Hän muistuttaa, että aiemmin, joh- taessaan ihmisoikeuksia puo- lustavaa järjestöä, Bazargan oli sanonut hänelle, ettei hen- gellinen kapina merkinnyt halua mullahien valtaan. Fou- cault’n mukaan yksikään hal- litus ei voi vapautua vastuus- taan hallittujen oikeuksien suhteen olipa tämän hallituk- sen etuliite sitten mikä tahan- sa tai edustipa se miten po- pulaaria kumousta tahansa.

Lopulta toukokuussa Le Monden etusivulla ilmestyy Foucault’n viimeinen artikke- li Iraniasta, “Onko kapinointi turhaa?”. Foucault kritisoi nyt Khomeinin uutta hallintoa, mutta haluaa edelleen puo- lustaa kansanousun huumaa ja erottaa kollektiivisen kan-

sannousun ainutkertaisen spon- taanin reaktion Khomeinin ohjelmoimasta islamilaisesta vallankumouksesta. Foucault epäilee, onko vallankumous edes millään lailla haluttava, mutta näkee vastarinnan val- taa kohtaan itse ihmisyyden merkkinä.

“‘Tuhannet meistä ovat val- miit kuolemaan, jotta Shaahi lähtisi’, sanoivat iranilaiset vii- me kesänä. Tänään Ajatollah sanoo: ‘Iran vuotakoon verta, jotta vallankumous vahvis- tuisi.’ Yhteen kahlehdituilta vaikuttavien lauseiden välillä on omituinen kaiku. Tuomit- seeko jälkimmäisen kauhu edellisen huumauksen? [...]

Ei varmastikaan ole häpeäl- listä muuttaa mielipiteitään, mutta ei ole syytä sanoa, että mielipiteet ovat muuttuneet, jos vastustaa käsien irtileik- kaamista tänään ja on vastus- tanut SAVAKIN kidutuksia ei- len. Kenelläkään ei ole oikeut- ta sanoa: ‘Kapinoikaa minun puolestani, lopullinen jokai- sen ihmisen vapautus on lä- hellä.’ Mutta en ole samaa mieltä niiden kanssa, jotka sanoisivat ‘on hyödytöntä ka- pinoida, mikään ei koskaan muutu.’ Niille, jotka riskee- raavat elämänsä vallan edes- sä, ei tule sanella lakia siitä, onko oikein kapinoida vai ei? Jättäkäämme tämä kysy- mys avoimeksi. On tosiasia, että kansanousuja tapahtuu ja niiden kautta subjektivi- teetti (ei suurten miesten vaan kenen tahansa) johdattaa it- sensä historiaan ja antaa sille hengen. [...] Historialliset pet- tymykset eivät muuta mitään.

Juuri sen tähden, että on olemassa tällaisia ääniä, ih- misten ajalla ei ole evoluu- tion vaan ‘historian’ muoto.”7 Tämän jälkeen Foucault ei enää koskaan puhu julkisesti Iranista. Kansan spontaanista vastarinnasta innostunut ja

(6)

ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ • T&E 4/07

mullahien valtaa aliarvioinut filosofi oli saanut historialta niin sanotusti pahasti turpaan- sa. Foucault’n ystävät, tutut ja oppilaat puhuivat asiasta yleen- sä filosofin “virheenä”. Fou- cault itse halusi unohtaa koko episodin. Kuitenkin myöhem- mässä kehitellyssä versiossaan vuoden 1978 valitusluennos- taan, Foucault yhdistää edel- leen valistuksen, kritiikin ja vastarinnan, mutta kirjoittaa nyt:

“Historiallisen ontologian itsestämme on käännyttävä pois kaikista projekteista, jot- ka väittävät olevansa globaa- leja ja radikaaleja. Itse asiassa me tiedämme kokemuksesta, että väite paeta nykyisen to- dellisuuden järjestelmää ja tuottaa kokonainen toisen yh- teiskunnan, toisen ajatteluta- van, toisen kulttuurin tai toi- sen maailmankatsomuksen oh- jelma, on johtanut vain kaik- kein vaarallisimman traditio- nalismin paluuseen.”8 U

UU UUU S IU S IU S IU S IU S I

O I K E U D E N K Ä Y N T I O I K E U D E N K Ä Y N T IO I K E U D E N K Ä Y N T I O I K E U D E N K Ä Y N T IO I K E U D E N K Ä Y N T I Foucault’n Iran-skandaali on aina tunnettu hyvin Ranskas- sa, mutta Janet Afary ja Kevin B. Anderson haluavat aloittaa uuden oikeuskäsittelyn ang- losaksisessa maailmassa, missä heidän mukaansa Foucault’n Iran-skandaali on sivuutettu liian nopeasti. Kirjan liitteenä ovatkin ensi kertaa englan- niksi käännettyinä kaikki Fou- cault’n Irania koskevat lehti- kirjoitukset sekä lisänä noi- hin kirjoituksiin kriittisesti vas- tanneita aikalaiskommentte- ja. Tämän oikeudenkäynnin varsinaisen todistusaineiston kääntäminen englanninkieli- selle yleisölle onkin teoksen paras puoli, ja itse liitteen lukeminen sen mielenkiintoi- sin osa. Mielenkiintoisia ovat myös kirjan Irania sekä nais-

ten ja homoseksuaalien ase- maa islamissa koskevat luvut.

Sen sijaan varsinaiset syyte- osiot, jotka pyrkivät yhdistä- mään todistusaineiston koko Foucault’n filosofiseen ajatte- luun ja marssittavat syytetty- jen penkille muiden muassa Heideggerin ja Nietzschen ot- tamalla lähtökohdaksi aina kaikkein stereotyyppisimmät eri kommentaareista löytyvät väärintulkinnat, pilaavat muu- ten mielenkiintoisen kirjan.

Kirjoittajat myöntävät itse- kin, että Foucault ymmärsi paljon muita kommentoijia aikaisemmin, että Iranissa oli kyse ainutkertaisesta vallan- kumouksesta. He myöntävät tämän olleen oikeassa jo var- haisissa huomioissaan, ettei sen kulkua voi ennustaa van- hoilla vallankumousteorioil- la, ja yrityksessään osoittaa, että kyse oli uudesta elämän- tapaa kokonaisuudessaan kos- kevasta kumouksesta. He to- teavat Foucault’n olleen oi- keassa kun hän ennusti, että olisi kyse poliittisesta voi- masta ja diskurssista, joka tu- lisi aiheuttamaan huomatta- via muutoksia globaaleissa strategioissa ja kansanvälisessä tasapainossa. Mutta heille ei riitä, että Foucault oli tässä suhteessa oikeammassa kuin suurin osa heidän mielestään

“poliittisesti korrektimmista”

tilanteen analysoijista. He ha- luavat tuoda julki, että innos- tuksessaan poliittisesta henki- syydestä Foucault oli vääräs- sä ja muusta tarkkanäköisyy- destään huolimatta tuomitta- va ajattelija. Paljastavaksi ana- lyysiksi tarkoitettu syyteosio muistuttaakin lähinnä tarkoi- tushakuista oikeusmurhaa ja etenee aineiston ja aiheen suhteen valikoivien, tarkoi- tushakuisten ja usein tekstejä suoraan väärintulkitsevien “pal- jastusten” kautta. Lopuksi to- distetaan se, mitä oli jo aluksi

otaksuttu lähinnä perustaen James Millerin kyseenalaiseen Foucault-elämäkertaan Passions of Michel Foucault, joka pyr- ki palauttamaan Foucault tuo- tannon tämän henkilökohtai- siin sadomasokistisiin harras- tuksiin. Millerin muutamat ky- seenalaiset huomiot näyttä- vätkin olevan kirjoittajien suu- rimpina innoittajina ja näiden avulla voidaan sitten tulkita muuten monimutkaisemmal- ta näyttävä syyteaineisto yk- sioikoisesti. Kuten Foucault itse tutkimuksissaan osoitti, moderni oikeudenkäynti ei voi keskittyä vain tekoihin, vaan sen on tuomittava teko- jen alla piilevä rikollisen “pa- tologinen” luonne, joka tie- tenkin selittää kaiken ja antaa

“rikokselle” oikean merkityk- sen. Niinpä filosofin “rikok- sen”, tämän naiivin innostuk- sen kansannoususta, selittää lopulta filosofin patologinen viehtymys kuolemaa kohtaan.

Lopullisen syytteen mukaan filosofi halusi korvata moder- nit vallan muodot esi-moder- neilla väkivaltaisemmilla hal- litsemisen muodoilla. Mitään merkitystä ei ole sillä, että filosofi oli yksi voimakkaimpia kuolemanrangaistuksen vastus- tajia ja piti sitä juuri arkaaisen vallan muotona. Mitään mer- kitystä ei ole myöskään sillä, että Foucault vastusti aina kaikkea väkivaltaista hallitse- mista ja ihaili Iranin kumouk- sellisia juuri aseettomasta vas- tarinnasta väkivaltakoneistol- le, jota hän juuri väkivaltai- sessa modernisaatiossaan piti arkaaisena. Kyllä, Foucault oli vaikuttunut siitä, että ihmiset olivat valmiit uhraamaan hen- kensä vastustaakseen väki- valtakoneistoa. Tämä ei ole sama asia kuin väkivaltaisen hallitsemisen suosiminen. Mut- ta koska mies harrasti salassa sadomasokismia, oli tämän perverssin moraalirikollisen

(7)

T&E 4/07 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

pakko olla syyllinen juuri vä- kivaltaisen hallitsemisen ihan- nointiin. Niinpä on helppo järjestää koko syytekirjelmä niin, että filosofi voidaan hel- posti tuomita tyhmäksi väki- vallasta innostuneeksi mie- heksi, joka joutui perustal- taan aina fanaattisen islamin henkisyyden hämäryyksien vie- koittelemaksi eikä suostunut julkisesti katumaan ja tun- nustamaan virheitään ja me- nemään hoitoon, jossa Nietz- schen, Bataillen, Artaudin ja muiden hullujen aiheuttamat patologiat olisi puhdistettu hänen mielestään.

Minulla ei ole kuitenkaan aikomusta ryhtyä Platoniksi ja yrittää puhdistaa oppi-isän menetetty poliittinen maine sen enempää kuin kirjoittaa uutta puolustuspuhetta jo kuol- leelle filosofille. Minulla ei ole syytä sympatisoida sen enempää islamilaista kun mi- tään muutakaan uskonnollis- ta poliittista hengellisyyttä ja voin myöntää suoraan, että Foucault oli mielestäni erityi- sesti naisten aseman, mulla- hien vallan ja yleisesti islami- laisen maailman suhteen naiivi kansannousun positiivisissa fantasioissaan. Tämä ei pois- ta sitä seikkaa, että syyttäjät ovat hakoteillä Foucault’n ajat- telun suhteen ja antavat oman fantasiansa ohjata tulkintaan- sa Foucualt’sta vielä enem- män kun Foucault antoi oman- sa ohjata näkemystään isla- min vallankumouksesta. Lo- puksi he toimivat kuin Aja- tollah itse moraalisessa näy- tösoikeudenkäynnissään län- simaista nihilismiä vastaan.

Tämä ei tarkoita, ettei kir- joittajilla olisi myös paikoin hyviä huomioita ja kriittisiä kommentteja koskien irani- laista kulttuuria ja naisten ase- maa, jonka kirjoittavat var- masti tuntevat paremmin kuin pariisilainen filosofimme. Ja-

net Afary onkin iranilaissyn- tyinen historian ja naistutki- muksen professori Michiga- nin yliopistossa ja Kevin B.

Anderson valtio-opin ja nais- tutkimuksen professori Pur- duen yliopistossa. Heidän kir- jansa palkittiin vuoden 2005 Latifeh Yarshater palkinnolla parhaana iranilaisen naistut- kimuksen kirjana. On siis sel- vä, että ranskalainen “mies- ten mies” seisoo syytettynä ennen kaikkea ylenkatseesta islamilaisten naisten asemaa kohtaan, mutta myös aivan oivallisesti liian ruusuisesta kuvastaan koskien homosek- suaalista erotiikka islamilai- sessa tai antiikin kulttuurissa.

Jos Kantin aikalaistapah- tuman, kuninkaan “isän val- taa” vastaan käyneen Rans- kan vallankumouksen sym- bolina oli Marianne, jonka Eugène Delacroix myöhem- min maalasi paljasrintaisena joukkoja johtavana naisena kuuluissa maalauksessaan La Liberté guidant le peuple, Ira- nin vallankumouksen johta- jaksi nousi vanha parrakas patriarkka ja sen symboliksi tuli päästä varpaisiin hunnu- tettu nainen. Ei ihme, että feministit eivät olleet innois- saan tästä uudesta poliittises- ta henkisyydestä. Vaikka sa- malla on muistettava, että myös iranilaiset feministit oli- vat valmiit marssimaan isla- min nimissä Shaahia vastaan yhdessä marxilaisten ja isla- milaisten kanssa. Voidaan kui- tenkin kysyä, miksi Foucault ei kirjoittanut enää maalis- kuussa 1979 naisten mielen- osoituksista Khomeinin sää- döksiä vastaan vastarinnan muotona ja miksi hän lopulta mainitsi paheksuvasti naisten alistamisen vain lyhyessä lau- seessa viimeisessä artikkelis- saan. Tosin ei Foucault, joka oli ihaillut islamilaisia mies- ystävyyden muotoja, myös-

kään suoraan kommentoinut, kun Khomeini alkoi teloittaa homoseksuaaleja. Foucault’n naiiviutta oli myös nähdä uskonnolliset ryhmät ikään kuin todellisina, valtiota vas- taan käyvinä ruohonjuurita- son kansalaisliikkeinä kiin- nittämättä huomiota siihen, miten mullahit organisoivat valtarakenteita ylhäältä päin.

Miksi mikrovallan analyytik- ko ei halunnut nähdä mikro- valtasuhteita vaan affirmoi ai- noastaan yhden suuren ku- mouksen vaateen valtioko- neistoa vastaan?

Toki Foucault’n suhtautu- miseen vaikutti hänen ylei- nen intellektuaalinen asen- teensa. Foucault mukaan in- tellektuellin ei pitänyt enää olla sartrelainen vallankumouk- sellisen tietoisuuden teoree- tikko ja kansan johtaja. Intel- lektuellin ei pidä mennä sa- nomaan ihmisille miten ja milloin he saavat nousta vas- tarintaan ja miten heidän on se tehtävä. Foucault halusi ymmärtää uuden uskonnol- lis-vallankumouksellisen liik- keen singulaarisuutta mene- mättä tuomitsemaan sitä. Ja juuri tämä haluttomuus ohjata kansaa tai neuvoa isällisesti iranilaisia heidän omassa ku- mouksessaan sai Foucault’n suhtautumaan naiivin positii- visesti poliittiseen hengelli- syyteen, joka toimi lopulta mullahien isällisen vallan hy- väksi.

Mutta innostuksessaan fi- losofi oli myös osaltaan oi- keassa todellisuuden suhteen kirjoittaessaan: “Islamin on- gelma poliittisena voimana on olemuksellinen ajallem- me ja tuleville vuosille.” Tus- kin voidaankaan sanoa isla- min olleen vuodesta 1978 lähtien heikkenevä maailman- poliittinen voima. Onko pa- ras tapa suhtautua siihen siis niputtaa kaikki islamilaisen

(8)

ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ • T&E 4/07

politiikan muodot yhteen ar- kaaiseksi fasismiksi kuten ne ajattelijat tekivät, jotka Afaryn ja Andersonin mielestä edus- tivat Foucault’ta kriittisempää suhtautumista poliittiseen is- lamiin. Afary ja Anderson syyt- tävät Foucault’ta irrationalis- min suosimisesta, mutta täs- säpä meillä olisi vasta järkevä maailmanpoliittinen tapa suh- tautua aikamme nopeimmin kasvavaan uskontoon ja ken- ties varmin tapa ajaa maail- maa kohti kolmatta uskon- nollista maailmansotaa.

Vuonna 1978 Foucault oli

myös kiinnostunut toisesta kasvavasta poliittisesta voi- masta, josta hän luennoi Col- lege de Francessa, nimittäin uusliberalismista. Myös tässä muu vasemmisto syytti häntä liian positiivisesta suhtautu- misesta ilmiöön, jonka se näki vain vanhan taloudellisen li- beralismin uudelleen lämmi- tettynä jäänteenä. Foucault oli taas vakaasti sitä mieltä, että kyse ei ole paluusta vanha- kantaiseen liberalismiin vaan aivan uudesta hallitsemisen muodosta, jota pitäisi tutkia sen erityisyydessä. Nyt 30 vuo-

den jälkeen voimme kysyä, oliko Foucault täysin vääräs- sä, kun hän ajatteli islamilai- sen politiikan ja uusliberalis- tisen talouden muodostavan kaksi tulevaisuuden politii- kan ja vallankäytön keskeistä haastetta. Eihän islamilla ja uusliberalismilla ole mitään tekemistä aktuaalisen maail- mamme politiikan kanssa. Ei- hän? Kysehän on vain sado- masokismia harrastaneen per- verssin postmoderneista fan- tasioista.

Markku Koivusalo

1. Arvosteltu teos, 220.

2. Foucault “Qu’est-ce que la critique? Critique et Aufklä- rung”, Bulletin de la société française de philosophie, 84ème année, n°2, avril-juin 1990.

v i i t t e e t

3. Arvosteltu teos, 187.

4. Arvosteltu teos, 201 5. Arvosteltu teos, 209.

6. Arvosteltu teos, 221.

7. Foucault: “Inutile de se sou- lever?” Le Monde, no. 10661,

11–12, mai 1979, s. 1–2 8. “What is enlightenment?”, teok-

sessa Paul Rabinow (toim.), The Foucault Reader. New York: Pantheon, 1984, s. 32–

50.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Postmodernia näkökulmaa edustaa muun muassa Foucault, jonka näkökulmaa valtaan on esitelty jo aiemmin tässä tutkiel- massa. Tämän näkökulman edustajilla on hyvin poikkeava

Sellaiset myöhäistuotannon avainkäsitteet, kuten käytös (conduit), hallinta ja huolenpito (souci) eivät myöskään asetu do- minoimisen ja vapauden väliseen jaotteluun. Ne

Ilpo Helén antaa tuo- reessa teoksessaan Elämän Politiikat: Yhteis- kuntatutkimus Foucault´n jälkeen biopolitiikalle osuvan määritelmän kirjoittaessaan, että ”poli- tiikka

Kuten Foucault korosti, ter- millä “subjekti” on kaksinai- nen merkitys: subjekti on te- kijä, mutta subjekti on myös oman subjekti-positionsa ala- mainen. 14 Tieteellisen

ajattelussa. Mikä milloinkin vas- tustaa ilmaisua: tunne, taide, persoonallisuus, oikeudenmu- kaisuus tai etiikka. Mielestäni Oksala on aivan oikeassa ar- gumentoidessaan sen

Mallina yleisen elämän (zoe) hallinnassa ei toimi uto- pia jumalten neuvostosta tai taivaallisesta rauhasta vaan jo Tarkkailla ja rangaista -teok- sessa ennemminkin eläintar-

Kantiin palaamisen tunnus muun muassa sivuuttaa ne oikeudellisen säänte- lyn logiikassa tapahtuneet muutokset, jotka ovat Håkan Hydenin artikkelin teemana; sama kritiikki

Rajausta koskeva ratkaisu on lopulta hieman harmillista myös Alhasen oman kokonais- näkemyksen kannalta, sillä juuri Tiedon arkeologiaa edeltävässä Sanoissa ja asioissa, joka