• Ei tuloksia

Joulutapoja vanhojen ihmisten kertomana · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Joulutapoja vanhojen ihmisten kertomana · DIGI"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Maija Kuusela:

Joulutapoja vanhojen ihmisten kertomana

Siihen aikaan, kun joulupuuro kei­

tettiin huhm aressa puupetkeleellä sur­

votuista ohraryyneistä ja syötiin puu- lusikalla puisista pahkakupeista, oli­

vat om akotitalot useassa tapauksessa yksihuoneisia, m utta neliöitä saattoi olla nykyisten parin kolm enkin huo­

neen verran. Jos kam m areita oli, ne olivat vieraita ja nukkum ista varten.

M utta talon väki eli ja askarteli, lei­

kitteli ja iloitsi tuvassa, johon lämpöä ja valoakin antoi suuri avotakka. Pöy­

dät, penkit ja lattiat olivat jykevää honkaa eikä niiden leppoisaa pintaa koskaan turm eltu maalilla. Se ei kuu­

lunut talonpoikaiseen tyyliin.

T upa oli kuin kylän yhteistä om ai­

suutta. Sen penkeillä saivat yöpyä ker­

jäläiset, m ustalaiset, laukkuryssät ja lum ppu-ukot. Ei ollut joka kylässä m ajataloa, eikä ollut vähäväkisillä ja avuttom illa huoltokoteja. Kuului kris­

tillisyyteen ottaa "raadolliset kulkijat huoneeseensa.”

K un tupa oli kovassa käytössä, ym­

m ärtää hyvin, että se varovaisessakin m enossa likaantui ja suuri kun oli (saattoi olla jopa 30— 40 m 2), ei sen pesu ollut m ikään pieni urakka. Kun tiedäm m e, että kaikki pinnat olivat m aalaam attom ia, vaati suursiivous se­

kä voimia että aikaa. Tupa pestiin nel­

jästi vuodessa: pääsiäiseksi, juhannuk­

seksi, M ikonpäiväksi ja jouluksi.

U sein se tehtiin talkootyönä. Hyvissä ajoin sovittiin tuvanpesupäivä ja sit­

ten pesuporukka m eni talosta taloon.

U rakka tehtiin hyvissä ajoin ennen joulua, että jäi aikaa joulukoristeiden tekoon.

H im m elit olivat koristeista työläim- m ät. Niitä valm istettiin luonnonväri- sistä oljista, m utta jo tk u t halusivat te h d ä koreita ja värjäsivät olkia, ta­

vallisimmin punaisiksi. Saatettiin myös panna värillisiä paperisuikaleita roikkum aan himmelin osasiin, tai sol­

m ittiin kirkkaita villalankatupsuja.

Kun aattopäivä tuli, oli tupa juhlava.

Jokaisen ikkunan edessä riippui katos­

ta himmeli ja useissa paikoissa oli lat­

tialle levitetty puhtaat rukiin oljet.

M eillä tästä tavasta on jo kauan sitten luovuttu, m utta K arjalassa on tapa ol­

lut käytössä vielä täm än sukupolven aikana.

A atto aam u n a noustiin varhain, jo ­ pa puoliyön aikaan, tietysti sillä edel­

lytyksellä, että illalla oli m enty heti lehm ien lypsyn jälkeen nukkum aan.

H aluttiin ajaa kaukaisilta takam ailta eläinten rehut kotiin pyhien ajaksi, ja läm m ittää erittäin hyväksi ja hyvissä ajoin joulusauna, sillä aattona oli jo ­ kaisen kylvettävä. Se oli kuin pyhä toim itus. M iestenkin oli pestävä pään­

sä, vaikka eivät sitä juuri muulloin teh n eet, tai parem m inkin naisten oli käytävä ne saunassa pesemässä. Sau­

n aa verrattiin usein kirkkoon. Samoin kuin kirkossa sielu puhdistuu Jum alan arm on sanalla, puhdistuu ruumis sau­

nassa. M uistelen om aa äitiäni. Joka ei koskaan jättänyt tätä asiaa ilmi tu o ­ m atta kylvettäessä.

27

(2)

Saunan jälkeen pukeuduttiin pyhä- vaatteisiin, niihin sam oihin, joilla sit­

ten jouluyönä lähdettiin kirkkoon, m u tta tietysti ne yöksi riisuttiin. Ju h ­ lallisuutta lisäsi aattoillan hämyssä kir­

konkellojen kaiku. K ynttilät sytytet­

tiin kuusessa ja ikkunoille ja ruvettiin aterioim aan. Sen jälkeen kehotti per- heen p ää väkeänsä jouluvirren veisuu- seen, m u tta nuorem pi väki taipui sii­

hen usein vastahakoisesti. E ikä se ih­

me ollutkaan, sillä virsien kieli oli niin kankeaa ja kumm allista. Täytyi olla paljon henkisiä voimia, jos jaksoi m onta pitkää virttä yhteen m enoon veisata. Se oli kum m inkin urakkana, että aatto n a ja joulupäivänä oli kaikki vanhan virsikirjan 17 joulu- eli synty- m ävirttä veisattava, osasipa nuottia tai ei. U seat niistä veisattiin samalla nuotilla ja lohduttauduttiin sillä, että niinhän se lukkarikin kirkossa kuuluu tekevän. "N u o tti ei vie taivaaseen, m u tta kyllä san at” . L ukuset olivat vain kerran vuodessa, eikä niillä eh­

ditty m onta virttä oppia. Sensijaan nii­

tä opittiin, kun käytiin ahkeraan kir­

kossa.

Joulu pani ihm iset tekem ään hyviä tek o ja. Jouluvarojen k erääjät olivat saan eet osuutensa jo ennen joulua.

N iitä olivat m ustalaiset, varattom at, v anhukset ja kerjäläislapset. A attona m uistettiin taivaan lintuja. Jokaisen isännän oli annettava lakillinen ohran- jyviä tiukkusille eli pikkulinnuille. Ne kaadettiin aitan eteen tielle, vieläpä tero tettiin nuorisollekin että aina on täm ä tehtävä. M uuten linnut tulevat keväisin syöm ään siem enet pellosta.

K un hyvissä ajoin valm istauduttiin yölevolle, avautui ovi hiljaa raolleen ja kukin kuuli ovenraosta m ainittavan nim ensä. Sieltä lennähti kullekin pie­

ni m ytty, jossa saattoi olla hyvin vaati­

m aton joululahja. E hkä vehnäpulla, sukat tai lapaset. Aikaisem m in ei kan­

san keskuudessa ole täällä joulukenk- kiä käytetty.

A joissa oli aattoiltana m entävä le­

volle, sillä keskiyöllä oli noustava ylös valm istautum aan kirkkom atkalle. E n ­ nen lähtöä sytytettiin kaikki valot mi­

tä ikinä oli, vieläpä pihallekin vietiin lyhtyjä, joiden ympärille oli kääritty värillinen paperi tai kangas. Poikaset kiipeilivät korkealle pihapuihin ja kai­

von vintti oli sellainen paikka, jossa jo k a tapauksessa piti olla värilyhty.

K alm arin ja kirkonkylän välillä oli P arkatinniem i kaikkein loisteliain. Se on jäänyt erikoisesti m ieleeni, sillä

lapsena sain sitä kurkistella kirkko- reestä vällyjen alta äidin sylissä istues­

sani. Luulen sen olleen Paavo M inkki­

sen ansiota, koskapa hän aina niin kauan kuin oli kotona valmisti värilyh- tyjä ja kehoitti m uitakin niin te k e­

m ään. T apa on kuitenkin nykyään jäänyt pois.

T uohusten polttam inen jouluyönä tarkoitti valon näyttäm istä kirkkotien kulkijoille. Pitkän kepin päähän kiin­

nitettiin rautalangalla tuohen käppy­

rä, jo n k a sisään pantiin tervaisia lastu­

ja. Ne sytytettiin ja pystytettiin han­

keen vähän kauem m as tiestä, ettei sa­

vua tullut kulkijoiden silmiin. Kylän p o ja t tem m elsivät tuohusten ym päril­

lä. K irkkoväki ajoi kovalla vauhdilla ohi ja kulkusten helinä täytti häm yi­

sen yön. K irkosta paluu tuotti vaihte­

lua hiljaisen joulupäivän eläm ään niil­

le, jo tka eivät kirkkoon päässeet. Ky­

seltiin ja kuunneltiin tapauksia kirkko- m atkalta: näkyikö tu ttu ja, ajettiinko kilpaa, jäikö kukaan hevosen jalkoi­

hin. K errottiin sellaistakin, että jotkut rah a a ansaitakseen antoivat aisan pään hipaista kuvettansa voidakseen seisottaa kulkijan ja kiristää sovinnol­

ta (kirkko — A nnam aija). K irkosta tultua oltiin väsyneitä. M uutkin kuin kirkkom iehet loikoivat sängyssä k o et­

taen k uluttaa päivää loppuun. Joulu­

na ei m enty kylään. Se oli synti. K at­

seltiin vain ikkunasta, noudattivatko kaikki tätä kristillistä tapaa. Ja tavalli­

sesti sitä käskem ättä noudatettiin.

K un T apaninpäivä vaikeni, harm i­

teltiin jo sen alkaessa päivän lyhyyttä.

Piti ehtiä ajaa m onessa paikassa kyläi­

lemässä. N uoret tekivät rekiretkiä jo ­ honkin etäiseen taloon. Seurojentalo­

ja ei ollut. Perillä esitettiin m onenlais­

ta ohjelm aa. Oli esim. tervehdyspu­

he, runo, kertom us, kuvaelm a ja eri­

laisia leikkejä, joita sitten m uulloin­

kin kokoon tultaessa leikittiin. Kahvia keitettiin ja puuroakin syötiin. A ineet oli koottu yhteisesti. Leikeistä yleisim­

m ät olivat: sotken savea, harjan heit­

to , panttileikki ja num eroleikki. Jo t­

ku t taisivat näyttää päälläänseisomis- ta , käsillä kävelem istä, väkikartun ja kissanhännän vetoa. N e, jo tka eivät pystyneet m uuhun, vetivät sormikouk- kua.

Joulunpyhien välipäivät kuluivat ky- läilem iseen ja kisailemiseen. Tehtiin pitkiäkin m atkoja toisiin pitäjiin suku­

laisiin ja tuttaviin. Tietysti kaikki oli­

vat hevosm atkoja.

U udenvuodenpäivää kutsuttiin tääl­

lä uudeksi jouluksi. Silloin k ertautui­

vat alusta m elkein kaikki joulutavat.

Toisissa seurakunnissa — mm. K arstu­

lassa — m entiin kirkkoon kuudelta kynttilöiden valossa. M entiin kynttelil- lä kirkkoon, sanottiin. E n tiedä, onko siellä vielä sellainen tapa. Paljon saa- rijärveläisiä kävi siellä katsom assa uu ­ delleen kirkkoa jouluvalaistuksessa.

U udenvuoden aattoakaan emme saa unohtaa. Se oli tulevien asioiden ennustelem isen hetki, kuten on var­

m aan m eidän päivinäm m ekin. H eitet­

tiin kenkää tuvan perältä ovensuu­

hun. Jos kärki asettui oveen päin, jo u ­ tui sinä vuonna lähtem ään talosta.

O tettiin tulitikkuja summassa kasasta käteen. Jos sattui parillinen luku, jo u ­ tui sinä vuonna kihloihin. Parittom an luvun sattuessa jäi vielä yksinäiseksi.

V anhalle tiesi leskeyttä, jos pariton sattui. M äkäkääryjen nostam inen tu n ­ tu u olevan nykyäänkin tuttu kaikille.

Juhlallisinta oli kuitenkin tinojen vala­

m inen loim ottavan takkatulen ym pä­

rillä. V esisanko oli takan vieressä. E n ­ sim m äinen k erta oli huoneen haltijal­

le. H ihat ylös käärittyinä otettiin ve­

destä tinakappaleet ja sakilla tarkkail­

tiin, m uistuttiko se laivaa, rahapussia vai ruum isarkkua. Siitä sitten tulevat asiat pääteltiin. Tina jälleen valinkau­

haan ja sulam aan. Y htä m onta kertaa valettiin kuin oli talossa ihmisiä, oli­

vatpa vieraita tai talonväkeä. Se, jolle viimeksi valettiin, sai tinan om aksen­

sa. H än pani sen tavallisesti rihm asta k attoon kiikkum aan ja se sai jääd ä sii­

hen pitkäksi aikaa, vaikkapa seuraa- vaan uuteen vuoteen. K un tinan vala­

m inen päättyi, kaadettiin valuvesi jo ­ honkin tuttuun paikkaan, johon sitten pääsiäisyönä m entiin ” trullia” kuunte­

lem aan.

U udenvuodenpäivänä opeteltiin kir­

jo ittam aan kivitaululle uutta vuosilu­

kua ja otettiin uusi alm anakka tutk it­

tavaksi. L ehtien nurkista aina tam m i­

kuulle asti leikattiin pala pois, että oli­

si helpom pi löytää haluttu kohta. A l­

m anakkaan tehtiin naskalilla reikä ja solm ittiin pellavarihm asta lenkki, jos­

ta se nostettiin ikkunanpieleen nau­

laan kunniapaikalle. K oko perheelle julistettiin oikein sotaäänellä, että se pitää aina panna paikoilleen sen joka sitä katsoo.

Loppiaiseen asti pidettiin kuin yhtä joulua. V asta senjälkeen lopetettiin kyläilyt, otettiin taas rukit ja kangas­

p uut esille ja niin alkoivat selkäviikot ja jokapäiväiset reikäleivät.

28

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Osallistu jille tehtiin testi sekä ennen että jälkeen ku rssin ja laskettiin testip istem äärien erotu kset (selitettävä m u u ttu ja).. Ohessa saatu ja

tää. V arsinkin tänä kesänä on lämmityskin tos ollut tärkeä, sillä ilmat ovat olleet koleat H uoneet ovat yksinkertaisesti, m u tta sievästi kalustetut. Se

lytyksenä se että työväestö ei ole niin ruti köyhää kun m onella m uulla seudulla, ja täm ä on taas jo h tu n u t kansan luonteesta, joka ei tyydy oikein

Mikäli laitoksen toiminnassa, sen laajuudessa tai toimintatavoissa tapahtuu olennaisia muutoksia, on niistä ilmoitettava hyvissä ajoin ennen niiden toteut- tamista

Palveluntarjoajan, joka tekee kuluttajan kanssa maksutiliä koskevan sopimuksen, on hyvissä ajoin ennen sopimuksen tekemistä toimitettava kuluttajalle kirjallisesti tai muulla

Kunnostustöiden aloittamisesta on ilmoitettava Lapin ELY-keskukselle ja Kemin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle hyvissä ajoin ennen töiden

Mikäli laitoksen toiminnassa, sen laajuudessa tai toimintatavoissa tapahtuu olen- naisia muutoksia, on niistä hyvissä ajoin ennen niiden toteuttamista ilmoitettava

Mikäli laitoksen toiminnassa, sen laajuudessa tai toimintatavoissa tapahtuu ole nnaisia muutoksia, on niistä hyvissä ajoin ennen niiden toteuttamista ilmoitettava Kaakkois-