• Ei tuloksia

Vartija 5/2014

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vartija 5/2014"

Copied!
60
0
0

Kokoteksti

(1)

SEKULARISAATIO BELGIASSA Katolisen kirkon alamäki

Pedofiliakriisi Islam

5–6 2014

(2)

Vartija

N:o 5–6/2014

V. 1888 perustettu riippumaton aikakauslehti 127. vuosikerta

Julkaisija:

Vartija-aikakauslehden kannatusyhdistys r.y. (riippumaton yhdistys) ISSN 0782-033X

www.vartija-lehti.fi Päätoimittajat:

(vastaava)

Matti Myllykoski Mikko Ketola

Isonnevantie 41 A 9 Kirkkohistorian laitos

00320 Helsinki PL 4, 00014 Helsingin yliopisto p. 050 318 2453 p. 050 598 1693

matti.myllykoski@helsinki.fi mikko.ketola@helsinki.fi Tilaukset ja osoitteenmuutokset:

e-mail toimitus@vartija-lehti.fi

Heidi Haahtela, p. 050 354 8186 (iltaisin). Tilaukset ja osoitteenmuutokset voi lähettää myös tekstiviestillä.

Vartija-aikakauslehden kannatusyhdistys, Isonnevantie 41 A 9, 00320 Helsinki Tilausmaksut vuonna 2015

Tilaajasta tulee automaattisesti aikakauslehti Vartijan kannatusyhdistyksen jäsen.

Jos tilaaja ei halua olla jäsen, hän voi ilmoittaa asiasta lehdelle tilauksen yhteydessä. Tilausmaksu maksetaan lehden tilille Danske Bank 800010-64635, IBAN-muodossa FI9880001000064635.

yhteisöt 36� viite 5571

perustilaajat 33� viite 5555

opiskelijat 18� viite 5568

tilaukset ulkomaille 46� viite 5584

irtonumero 7�

Irtonumeroita myy Akateeminen kirjakauppa.

Toimitusneuvosto

Suvi Kava, Johanna Korhonen, Taneli Kylätasku, Salla Ranta, Risto Uro.

Vinjettikuvat: Anssi Rauhala Taitto: Tmi Datata

Tuotanto: Formato Print

(3)

Belgia, vastakohtien ja ristiriitojen maa

Matti Myllykoski & Mikko Ketola

n Ennen kuin Belgia itsenäistyi vallan- kumouksen vuonna 1830, se oli ehtinyt kuulua eri vaiheissaan niin Alankomaille kuin Ranskallekin. Maan halki kulkee itä–länsi-suunnassa jyrkkä kieli- ja kult- tuuriraja, jonka eteläpuolella Valloniassa puhutaan ranskaa ja pohjoispuolella Flanderissa flaamia. Jotkut belgialaiset sanovat, että tämä kaikki johtuu pelkästä historiallisesta yhteensattumasta. Mutta se on realiteetti, jonka kanssa ja varassa belgialaiset elävät.

Kun sivistyneeltä ja monipuolisesti kielitaitoiselta belgialaiselta patriootilta kysyy, onko flaameilla ja valloneilla todel- la aivan omat erilliset kulttuurinsa, hän vastaa, että ehdottomasti. Kun kysyjä jatkaa: ”Eikö siinä tapauksessa olisi pa- rempi, että Vallonia liitettäisiin Rans- kaan ja Flanderi Alankomaihin?”, hän vastaa: ”Ei missään tapauksessa.” Kum- mankin alueen erillinen itsenäisyyskin olisi selkäpiitä karmiva ajatus. Ensinnä- kin: mitä tehtäisiin kaksikieliselle Brys- selille, joka sijaitsee Flanderin puolella, mutta on kulttuurisesti Vallonialle hyvin tärkeä? Pitäisikö siitä siinä tapauksessa tulla jotakin sellaista, mitä se tavallaan on jo nyt – Euroopan Unionin pääkau-

punki? Toiseksi: menestyisivätkö histo- rian yhteen saattamat Vallonia ja Flan- deri taloudellisesti erillisinä valtioina?

Miten ne silloin jakaisivat Belgian kolos- saalisen valtionvelan keskenään? Kumpi- kaan ei pane eroprosessia vireille, koska se merkitsisi samalla aloitetta suurem- man velkaosuuden niskoilleen ottami- seen.

Vanhassa Belgiassa ranskan kieli ja ranskalainen kulttuuri olivat voimis- saan. Toissa vuosisadalla ja viime vuosi- sadan alussa Flanderin puolen kaupun- kien hallitseva luokka puhui ranskaa, ja etenkin Antwerpenin nousukkaat opette- livat ranskaa – ja jolleivät oppineet, niin teeskentelivät osaavansa. Ranskalaisen kielen ja kulttuurin pitkä hegemonia Flanderissa jätti flaamien keskelle pitkän varjonsa; se ruokki sekä alemmuuden tunnetta, näyttämisen halua ja – mones- sa suhteessa hyvin aiheellista – kotiseu- tuylpeyttä. Jo ennen toista maailmanso- taa monet flaamit halusivat oman kielen- sä hallitsevaan tai ainoan virallisen kie- len asemaan Flanderissa, ja 1950-luvun lopulta alkaen kortit alkoivat kääntyä heille lopullisesti.

Vallonia oli 1800-luvulla Euroopan

(4)

teollistumisen kärkialue yhdessä Iso-Bri- tannian kanssa. Se oli voimissaan ras- kaan ja kemian teollisuuden alalla aina viime vuosisadan puoliväliin saakka, jol- loin kuihtuvia hiilikaivoksia sekä kilpai- lukyvyttömiä ja vanhentuneita tehtaita alettiin sulkea. Suurten työläisten mas- sojen vuoksi Vallonia on ollut perinteises- ti sosialistien vahvaa aluetta, ja 60-luvul- la alkaneiden massatyöttömyyden vuosi- kymmeninä PS on edelleen vallonien vahvin puolue. Viime aikoina Vallonia on uuden teknologian investointien avulla toipunut pahimmasta taantumastaan, mutta se ei ole lähimainkaan kuronut kiinni nousujohteisen Flanderin etumat- kaa. Draamallisen näkökulman nykyhet- ken Vallonian kasvukipuihin tuo meillä- kin esitetty hieno belgialainen elokuva Deux jours, une nuit (”Kaksi päivää ja yksi yö”), jossa aurinkopaneeleja tuotta- va pieni tehdas aikoo irtisanoa sairauslo- malla olleen työntekijän tilausten supis- tumisen vuoksi.Marion Cotillardesit- tää tätä nuorta naista, joka kiertää ovelta ovelle ja pyytää työtovereitaan luopu- maan bonuksistaan, jotta voisi säilyttää työpaikkansa.

Kuten sanottu, Flanderin tarina on 1950-luvulta lähtien ollut hyvin toisenlai- nen. Vaurastunut, kielellisesti ja kulttuu- risesti itsenäistynyt maa on ottanut joh- toaseman Belgiassa. Flaamit edustavat yhä enemmän Belgian sivistyneistöä;

useissa tapauksissa he puhuvat ranskaa siinä, missä vallonit eivät osaa flaamia lainkaan. Jo parin kauppareissun perus- teella turisti huomaa, että Flanderissa vierasmaalaisen kannattaa puhua eng- lantia mieluummin kuin ranskaa. Osa

flaameista kannattaa kiivaasti Flanderin eroa Valloniasta. Heidän puolueistaan tällä asialla on jo kauan ollut konserva- tiivinen ja marginaalinen Vlaams Be- lang, mutta vuoden 2014 alueellisissa parlamenttivaaleissa jättipotin korjasi Flanderissa keskustaoikeistolainen ja na- tionalistinen Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA; Uusflaamilainen allianssi), joka sai lähes 32 % äänistä ja 124 edustajan- paikasta kokonaista 43 kappaletta. Kos- ka puolue ajaa flaamilaisen tasavallan perustamista tai ainakin Flanderin mah- dollisimman suurta autonomiaa, sen ka- rismaattinen johtajaBart De Weveron joutunut rauhoittelemaan valloneja, ettei Belgian loppu ole ainakaan vielä käsillä.

Vauraat flaamit, jotka nyt kokevat mak- savansa Vallonien löyhäkätisiä sosiaali- palveluita, tajuavat intoilustaan huoli- matta liian hyvin, että ero voisi käydä heille vieläkin kalliimmaksi.

Katolinen kirkko on ymmärrettäväs- ti suositumpi konservatiivisessa Flande- rissa kuin sosialistisessa Valloniassa.

Flanderissa se on tottunut ajamaan kan- sallismielisten asiaa, ja siellä häitä tai hautajaisia onkin hyvin vaikea saada jär- jestymään ranskaksi. Mutta kirkon suu- ret ongelmat eivät liity kuin marginaali- sesti Belgian kielelliseen ja kulttuuriseen jakautumiseen. Viiden vuosikymmenen ajan maallistuminen, urbanisoituminen ja yhteiskunnan moniarvoistuminen ovat syösseet kirkon johtavan instituution paikalta yhteiskunnan marginaaliin. Sii- tä kertoo vuoden viimeinenVartijannu- mero. Tervetuloa mukaan, seikkailu al- kaa.

(5)

Tutkimuksia rapistuvasta pilarista

Karel Dobbelaeren ja Liliane Voyén haastattelu

Matti Myllykoski

n Karel Dobbelaere ja Liliane Voyé, jot- ka ovat Belgian johtavia uskonnonsosio- logeja, ovat paitsi läheisiä työtovereita myös aviopari. Antwerpenin yliopiston ja Leuvenin katolisen yliopiston emeritus- professoriKarel Dobbelaereon tehnyt pitkän työuran alansa monipuolisena asiantuntijana ja metodologian kehittäjä- nä. Erityisesti hän on tutkinut eurooppa- laista sekularisaatiota ja selvittänyt sitä, miten yhteiskuntamuodon ja kulttuurin maallistuminen vaikuttaa julkisiin insti- tuutioihin, sosiaaliseen elämään kaikissa muodoissaan sekä uskonnollisuuteen it- seensä.Liliane Voyé, täyden päivätyön tehnyt professori hänkin, puolestaan on erikoistunut tutkimaan nyky-yhteiskun- taa ja sen sosiaalista dynamiikkaa, johon uskonto olennaisesti liittyy. Dobbelaere ja Voyé ovat julkaisseet myös yhdessä paljon tutkimusta, jonka polttopisteessä on belgialaisen uskonnollisuuden ja us- konnottomuuden sekä niihin liittyvän ta- pakulttuurin muutos.

Pilarit ja pilarisaatio

Tapaan Dobbelaeren ja Voyén Leuvenin yliopiston sosiologian laitoksella. Ennen matkaani Belgiaan olen lukenut sekä hei- dän kirjoituksiaan ja seurannut Interne- tin aineistojen avulla monentasoista kes- kustelua belgialaisesta sekularisaatiosta.

Olen oppinut, että vanhan vallan (ancien régime) alla ennen Ranskan vallanku- mousta katolisella kirkolla oli Euroopan katolisissa maissa itsestään selvä ja vah- va asemansa osana yhtenäistä valtajär- jestelmää. Aatteellisesti kuohuvan 1800- luvun myötä ja etenkin Belgian vuonna 1830 tapahtuneen itsenäistymisen jäl- keen kirkko joutui kuitenkin vahvista- maan asemaansa panostamalla itsenäi- syyteensä ja omiin instituutioihinsa val- tioiden sisällä. Joissakin maissa sen eri- tyisenä strategiana oli luoda oma ”pila- rinsa” yhteiskunnissa, jossa sosialismin ja liberalismin edustamien instituutioi- den varaan rakentui omat pilarinsa. Tä- hän liittyi erityisesti katolisten koulujen, sairaaloiden ja ammattiliittojen perusta-

(6)

minen. Dobbelaere ja Voyé eivät ole mi- tenkään sattumalta tutkineet aktiivisesti tätä ”pilarisaatioksi” kutsuttua ilmiötä, joka koski – ja monessa mielessä koskee edelleenkin – erityisesti Alankomaita ja Belgiaa.

Alankomaissa katolinen kirkko pyrki ensi sijassa vapauttamaan itsensä yhteis- kunnan siteistä, kun taas Belgiassa kirk- ko pyrki omien organisaatioiden kehittä- misellä ja vahvistamisella turvaamaan julkisen asemansa. Tähän liittyivät myös kirkon perinteinen diplomatia ja vahva kokemus suhteesta ulkovaltoihin – Bel- giahan sijaitsi roomalaiskatolisen kirkon ja roomalaisen kulttuurin rajalla. Yhteis- kunnallisen asemansa ohella kirkko pyr- ki myös luonnollisella tavalla vahvista- maan asemaansa kansan parissa paran- tamalla jäsentensä yhteiskunnallisia tai- toja. Omissa ammattiliitoissaan se kou- lutti työläisiä neuvottelemaan työnanta- jien kanssa ja kasvatti heidän yhteiskun- nallista osaamistaan. Voyé huomauttaa osuvasti, että tämä traditio teki kirkon ammattiliitoista ajan kuluessa taitavam- pia neuvottelijoita kuin sosialistisista am- mattiliitoista, joissa asioita ajettiin luok- kataistelusta käsin. Samaan tapaan kirk- ko koulutti myös maanviljelijöitä työs- sään ja suhteessaan valtiovaltaan. Naisia koulutettiin kodin hoitamiseen ja lasten kasvatukseen, ja muuttuvien aikojen haasteisiin vastanneet katoliset koulut tarjosivat perheiden jälkikasvuille kirkon piiriin suuntaavan koulutuksen. Rans- kan vallankumouksen jälkeisessä maail- massa yhteiskunnan edistysuskoiset libe- raalit panostivat järkeen ja tieteeseen, katolinen kirkko puolestaan tunteeseen

ja moraaliin. Arvojen antajan ja turvalli- suuden vaalijan roolissa kirkko oli kauan luonnollisessa roolissaan. Se tarjosi kan- salle elämän kehykset niin arkeen kuin juhlaan.

Kirkon pilari rapistuu ja heikkenee Kun kysyn Dobbelaerelta, milloin ja mi- ten tapakulttuuri alkoi Belgiassa muut- tua ja vieraantua kirkosta, hän lähestyy asiaa konkreettisten esimerkkien avulla.

Belgiassa oli perinteisesti sekä katolisen kirkon että valtion kouluja ja yliopistoja.

Näihin liittyivät myös kirkolliset ja ei-kir- kolliset opiskelijayhdistykset. Dobbelaere kertoo omasta opiskeluajastaan 1950-lu- vun puolivälissä, kuinka opiskelijat halu- sivat perustaa kotiseudulleen kaikille opiskelijoille avoimen opiskelijayhdistyk- sen. Hanke kohtasi jyrkkää vastustusta sekä opiskelijoiden perheissä että paikal- lisessa papistossa. Yhdistys perustettiin, ja se tarvitsi rahaa. Päätettiin järjestää rahan keräämiseksi tasapuolisesti kah- det tanssiaiset, ensin liberaalissa ympä- ristössä ja sitten katolisissa tiloissa.

Tämä ei kuitenkaan onnistunut, koska katolisten yliopistojen opiskelijat eivät tulleet kumpaankaan tapahtumaan.

Voyé korostaa, että hänen miehensä kuvaama esimerkki liittyy myös konser- vatiivisen, sisäänpäin kääntyneen maa- seudun ja kulttuurin moninaisuuteen ke- hittyneen urbaanin maailman yhteentör- mäykseen. Tuolloin katolisilla järjestöillä oli omat kahvilansa ja julkisilla paikoilla soitettu musiikkinsa. Kaupungeissa oli usein myös kaksi jalkapallojoukkuetta, katolinen ja liberaali. Sosiaalinen kont- rolli toimi hyvin: hurskaiden katolisten

(7)

perheiden lapset kävivät seuraamassa vain katolisten jalkapallojoukkueiden ot- teluita. Muuttoliike maalta kaupunkei- hin mursi pitkään vaikuttaneita raken- teita. Monet maaseudulta kaupunkiin työn perässä muuttaneet menettivät konservatiiviset juurensa ja samalla luonnollisen suhteensa kirkkoon. Dobbe- laere korostaa, että kirkollinen aktiivi- suus oli monille jo lähtökohdiltaan varsin muodollista, eikä ollut tavatonta, että kaupunkiin muuttaneiden parissa se yk- sinkertaisesti lakkasi tai harveni dra- maattisesti.

Belgiassa tämä pilarisoitumiseen joh- tanut kehitys on hallinnut yhteiskuntaa aivan viime vuosikymmeniin saakka. Jul- kisesti näkyvänä lähtökohtana maallis- tumiskehitykselle Dobbelaere nostaa esiin paavin vuonna 1963 julkaisemassa ensyklikassa Humanae vitae lausutun ehkäisykiellon, joka koettiin Länsi-Eu- roopan katolisissa maissa hyvin ongel- malliseksi. Juuri tässä yhteydessä paavi sai ensimmäisen kerran julkista kritiik- kiä kirkon sisältä, myös vieraillessaan Belgiassa. Paavia vastaan sanottiin pai- nokkaasti, että perhesuunnittelu kuuluu vanhemmille itselleen, jotka tietävät par- haiten, millaista ehkäisyä heidän kannat- taa käyttää. Kirkko vastasi ensyklikaa kritisoineille kirkollisille instituutioille uhkaamalla rajoittaa näiden toiminta- mahdollisuuksia kirkon sisällä.

Sekularisaatio oli luonnollisesti as- teittainen prosessi, mutta Dobbelaere ja Voyé nostavat siitä esiin kiinnostavan notkahduksen. Vuosina 1968–73 kirkon mittarit kääntyivät vahvasti alaspäin.

Vuoteen 1968 kirkossakäynti oli vähen-

tynyt vuosittain 0,9 %, kun se vuosien 1968–73 välillä väheni 1,9 % vuosittain, palatakseen sitten 0,8 prosentin vuotui- seen laskuun. Siten vuosina 1968–73 messussa käynti väheni Belgiassa 10 pro- sentin verran, ja muutos koski myös kes- ki-ikäisiä eikä ainoastaan nuorisoa. Dob- belaere osoittaa tutkimuksissaan pitkään hautuneen mentaliteetin muutoksen:

kirkossakäynnistä oli tullut monille silk- ka velvollisuus. Kirkollisista toimituksis- ta puolestaan oli tullut ensi sijassa per- heen sisäisiä sosiaalisia tapahtumia. Dob- belaere ja Voyé tiivistävät asteittaisen laskun: ensin laski kirkollisten avioliitto- jen, sitten kasteiden ja lopulta kirkollis- ten hautausten määrä. Laskeva trendi vahvistui ja jäi pysyväksi.

Defensiivinen kirkko

Kun kysyn, ymmärsivätkö kirkon johta- jat, mitä on tapahtumassa, Voyé vastaa, että he eivät ymmärtäneet tuolloin eivät- kä oikein ymmärrä vieläkään. Dobbelae- re painottaa, että kirkko suhtautui 1970- luvun muutoksiin hyvin defensiivisesti.

Hän ottaa esimerkin omasta tuulisesta asemaan Leuvenin katolisessa yliopistos- sa. Tuolloin häntä ehdotettiin yliopiston vararehtoriksi, mutta kulissien takana kirkko vastusti nimitystä. Vastustuksen syy selvisi nopeasti. Dobbelaere on jul- kaissut laajalti tunnettuja tutkimuksia maallistumisesta, ja sellainen hämmen- tää tavallisia ihmisiä. Kirkko ei ollut tuol- loin valmis kohtaamaan sekularisaation kriittisen tutkimuksen tekemistä julki- seksi. Tilanne on osittain muuttunut, mutta ongelma on vielä olemassa.

Varsinkin 1970-luvulta alkaen kir-

(8)

kollisen pilarin rapautuminen on ollut näkyvää, ja siitä on tullut kirkolle ongel- ma. Dobbelaere ja Voyé korostavat aktii- visesti seuraamansa kehityksen tunnus- omaisia piirteitä: kirkko on vähitellen vaihtanut instituutioidensa nimissä ”kir- kollisen” ”kristilliseksi” tai lopulta jopa poistanut nistä kristillisenkin epiteetin.

Esimerkiksi Vallonian ranskankielisestä katolisesta, kristillissosiaalisesta puo- lueesta (Parti social chrétien) on tullut

”Demokraattinen humanistinen keskus- ta” (Centre Démocrate Humaniste). Opin sijaan korostetaan ”evankeliumin arvo- ja”: sosiaalista oikeudenmukaisuutta, in- himillistä lähestymistapaa, yhteiskunta- luokkien välistä solidaarisuutta heikom- piosaisten hyväksi ja niin edelleen. Dob- belaere ja Voyé huomauttavat kuitenkin myös, että yleisinhimillistämisen rinnalla kirkko on soveltanut eri instituutioissaan myös hyvin toisenlaista strategiaa, kun se on alkanut puhua ”jäsenten” sijaan

”asiakkaista”. Tätä kaikkea voidaan ni- mittää sosiokulttuuriseksi kristinuskok- si, mikä helpottaa kirkon jäsenten ja jopa osan siitä eronneidenkin pysymistä van- hassa kirkollisessa pilarissa. On laskettu, että kaksi kolmasosaa belgialaisista on pysynyt sille uskollisina käyttämällä ka- tolisten koulujen, ammattiyhdistysten, sairaaloiden ja muiden hoitolaitosten pal- veluja.

Voyé ja Dobbelaere ottavat esille ka- tolisen kirkon hitaasti kehittyvän muu- toksen suhteessa homoseksuaalien oi- keuksiin. Kirkossa on viime aikoina esiintynyt laajaa ymmärrystä homosek- suaalien parisuhteen laillistamiselle, kunhan sitä ei kutsuta avioliitoksi. Ho-

moparien adoptio-oikeuteen kirkossa suhtaudutaan edelleen kielteisesti. Dob- belaere ja Voyé näkevät, että paavi Fran- ciscuksen toimet avaavat kirkolle uusia mahdollisuuksia. Samalla he kuitenkin muistuttavat, että kirkon konservatiivi- set voimat eivät ole menettäneet otettaan vaan voivat pysäyttää uudistumisen.

Voyé pitää Franciscuksen erityisenä bo- nuksena sitä, että hän on jo varhaisella kirkollisella urallaan ollut kansan mies, joka ymmärtää kansan uskonnollisia aja- tuksia ja tunteita.

Entä tulevaisuus?

Kysyn viimeiseksi Dobbelaerelta ja Vo- yélta, mihin he olettavat kehityksen kul- kevan tulevaisuudessa. Nykyhetkessä on olennaisia uskontoon liittyviä tekijöitä, joilla on taipumus vahvistua tulevaisuu- dessakin.

Karel Dobbelaere on viimeaikaisessa tutkimuksessaan kirjoittanut siitä, kuin- ka uskonnon ja uskonnollisuuden tutki- muksen on syytä siirtyä merkitysjärjes- telmien tutkimuksen suuntaan. Hänen aloittaessaan uraansa kirkon johtamassa uskontososiologiassa tutkittiin pysyvyy- den asetelmasta käsin ihmisten ”norma- tiivista integraatiota” kirkkoon. Dobbe- laeren ura rakentui muutokseen, joka seurasi, kun tutkimus enenevässä mää- rin vapautui kirkollisesta holhouksesta ja ryhdyttiin tutkimaan sekularisaatiota.

Nyt ollaan taas uudessa tilanteessa. Us- konto on nähtävä yhdeksi merkitysjärjes- telmäksi muiden joukossa; se on yhtä kaikki merkitysjärjestelmä, sillä on vain yliluonnollinen referentti. Yhteiskun- taamme ohjaa nykyisin muutoksen ja ke-

(9)

hityksen pakko. Yrityksetkään eivät me- nesty, elleivät ne uudistu jatkuvasti.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että modernissa yhteiskunnassa vaikut- tavien lukuisten systeemien välillä ei olisi lainkaan yhteisiä arvoja. Tutkimukset osoittavat, että useimpien eurooppalais- ten mielestä uskonnollisten johtajien ei tulisi pyrkiä vaikuttamaan hallitusten päätöksentekoon; Ranskassa ja Belgiassa 75 % ihmisistä on tätä mieltä. Dobbelae- ren mukaan nykyihmisen olennaiset ar- vot löytyvät heidän elämästään tässä ja nyt. Ihmiset tarvitsevat ja hakevat yhtei- sön tukea.

Voyé viittaa edelleen siihen, että kir- kon ja julkisuuden ulkopuolella on pai- kallisesti kokoontuvia kristittyjä, jotka hakevat inhimillistä yhteyttä toisiinsa.

Tällaisten piirien uskonnollinen ajatus- ja kokemusmaailma on pohjimmiltaan kristillinen, vaikka niillä ei olekaan sel- vää tunnustuksellista hahmoa. Toiseksi Voyé ottaa esille yhteiskunnan vahvistu-

van muutoksen kohti palveluyhteiskun- taa, ja siinä myös kirkon toimintamuoto- jen ja lähestymistapojen on muututtava.

Kun kysyn, miten kirkko voi päästä rat- kaisevasti toisenlaisella tavalla lähem- mäksi ihmisiä, Voyé tuo keskusteluun mielestäni olennaisen näkökulman. Kir- kon sanomassa on aina elänyt ja elää edelleen personalismi, joka ei ole pelkkää liberaalia individualismia. Siinä on kysy- mys koko ihmisen huomioon ottamisesta ja yksityisen ihmisen kunnioittamisesta kaikkine piirteineen. Tämä arvo on elä- nyt vahvana esimerkiksi kristillisissä ammattiliitoissa, ja siinä on ollut niiden vahvuus verrattuna sosialistisiin ammat- tiliittoihin, jotka määrittävät jäsenkun- tansa yhteiskunnallisen roolinsa kautta työläisiksi. Katolisessa kirkossa elää edel- leen vahvana ihmisten kanssaihmisenä kohtaamisen ja auttamisen traditio, joka on sen voimavarana myös tulevaisuudes- sa.

(10)

Roomalaiskatolisen Belgian maallistuminen

Matti Myllykoski

n Viime keväänä WIN/Gallup Interna- tional julkaisi 65 maassa toimitetun us- kontoa koskevan gallup-kyselyn tulokset.

Siinä 66000 ihmiseltä kysyttiin yksinker- taisesti, onko uskonnolla heidän omassa maassaan positiivinen vai negatiivinen rooli. Globaalisti kattavasta kyselystä sel- visi, että kaiken kaikkiaan 59 % vastaa- jista näkee uskonnon roolin maassaan positiiviseksi ja 22 % negatiiviseksi. Kou- lutettujen eurooppalaisten parissa posi- tiivisia vastauksia saatiin selvästi keski- vertaista vähemmän. Yhdeksässä maassa – kärjessä Libanon, varsin ymmärrettä- vistä syistä – negatiivinen kanta pääsi voitolle, näiden joukossa kuusi eurooppa- laista maata. Negatiivisin Euroopan maa oli Tanska, jossa negatiivinen kanta sai 36 % enemmän tukea kuin positiivinen.

Seuraavaksi vahvimpia nettonegatiivi- suudessaan olivat Belgia (–30 %), Ranska (–22 %) ja Espanja (–20 %). Nämä vas- taukset tekee kiinnostaviksi se, että vaih- toehtoina olivat myös ”ei roolia” ja ”en tiedä”; edelliseen turvautui esimerkiksi 36 % saksalaisista ja jälkimmäiseen 44 % japanilaisista.

Tätä tulosta voi verrata European Values Studyn vuonna 2008 julkaise-

maan arvotilastoon, jossa eri maiden eu- rooppalaisilta kysyttiin, ovatko he usko- via ihmisiä vai eivät. Belgialaiset sijoittui- vat tilastossa jonkin verran keskivälin alapuolelle hieman yli 60 % myönteisellä vastauksella – juuri ennen seuraaviksi sijoittuneita suomalaisia. Kärjessä olivat – tietysti? – lähes sataprosenttisesti usko- vat puolalaiset ja perää pitivät valkovenä- läiset, joista kolmannes oli uskovia. Toi- seksi viimeisinä olivat ruotsalaiset 40 prosentin uskovaisuudellaan.

Kummankin tutkimuksen tuloksia voi monin tavoin kritisoida ja pitää sattu- manvaraisina. Belgian osalta huomiota kiinnittää kuitenkin ”uskon” suhteelli- sen positiivinen rooli verrattuna ”uskon- toon”, joka nähdään hyvin negatiivisesti.

Vastausta on yksinkertaisinta ja luotetta- vinta hakea tutkimalla belgialaisten suh- detta hallitsevaan institutionaaliseen us- kontoon eli roomalaiskatoliseen kirk- koon. Mikä tekee kirkosta monien belgia- laisten silmissä näkyvästi negatiivisen asian? Paljon voidaan selittää maata kuo- huttaneella kirkon pedofiiliskandaalilla, mutta se ei kerro kaikkea.

Belgia on perinteisesti roomalaiska- tolinen maa. Kun pohjoisten flaamien ja

(11)

eteläisten vallonien asuttamasta alueesta tuli itsenäinen valtio vuonna 1830, lähes kaikki sen asukkaat tunnustivat rooma- laiskatolista uskoa. Vuoden 1831 perus- tuslaki sääti kirkon ja valtion välisen suhteen; vaikka lakiin on myöhemmin tehty lukuisia yksittäisiä muutoksia, sen perusperiaatteet ovat edelleen voimassa.

Perustuslaki syntyi konservatiivisten ka- tolisten ja nuorten liberaalien poliitikko- jen kompromissina. Se takaa uskonnon- vapauden kaikille ja samalla katoliselle kirkolle vapauden päättää itse omista asioistaan – viranhaltijoistaan, hallinnos- taan, juhlapyhistä ynnä muusta. Kirkol- le taattiin erityisoikeuksia, joista osa on säilynyt. Merkittävimmän etuoikeuden määrittelee edelleenkin perustuslain py- kälä 181, jonka mukaan kirkon pappien palkat ja eläkkeet maksetaan valtion kas- sasta. Vaikka käytännöissä on paikallisia eroja, katolisella kirkolla on vahva asema radio- ja televisiotoiminnassa, ja kouluis- sa on perinteisesti opetettu katolista us- kontoa. Valtio haluaa säilyttää kirkon itsenäisyyden, mutta viime vuosikym- menten maallistumiskehityksen myötä kirkon erioikeudet ovat joutuneet uudel- leen tarkasteltaviksi. Kuten muuallakin, kirkon ja valtion väliset moninaiset suh- teet maallistuvat kansalaisia hitaammin.

Belgialainen yhteiskunta on viime vuosikymmeniin asti jäsentynyt kolmen

”pilarin” valossa, joita ovat olleet katoli- nen, sosialistinen ja liberaali pilari. Yh- teiskunnalliset organisaatiot, puolueet, liikkeet, palvelut, instituutiot ja jopa jal- kapallojoukkueet ovat perinteisesti liitty- neet näihin kolmeen pilariin, joista 1960- luvulle saakka katolinen pilari oli selvästi

vahvin. Pilarisoituminen on Belgian his- torian kannalta hyvin ymmärrettävä il- miö, koska maan alueellinen, kielellinen ja kulttuurinen jakautuminen flaameihin ja valloneihin on tarvinnut vastavoimia, jotka pitävät maata yhdessä. Ja yhdessä belgialaiset haluavat olla, vaikka korosta- vat jatkuvasti flaamien ja vallonien väli- siä eroja. Näiden kahden blokin välisessä väännössä vallonit olivat perinteisesti vahvoilla, mutta vaaka on viime vuosi- kymmeninä kääntynyt flaamien puolelle.

Samalla kuitenkin perinteiset pilarit ja niiden kantamat organisaatiot ovat hei- kentyneet: sosialismin haastajaksi on noussut kansallismielisyys, liberalismin haastajaksi monikulttuurisuus – ja kir- kon haastajaksi vahvan otteen saanut sekularisaatio. Instituutiot ovat yrittä- neet mukautua muutokseen. Esimerkik- si kirkon piirissä toimivat järjestöt ovat nimenneet itsensä uudelleen ”kristillisik- si” kirkollisen nimen sijaan.

Belgialainen maallistumiskierre tilastojen valossa

Vielä 1970-luvun alussa selvästi yli 90 % belgialaisista oli kastettu katoliseen us- koon, vaikka teollistuneissa kaupungeis- sa kirkon jäseniä oli alimmillaan noin 80 % väestöstä. Kirkollista aktiivisuutta mittaavat tilastot vuodelta 1977 ovat vie- lä suhteellisen valoisia: kastettuja katoli- laisia oli kaikista kansalaisista 85,2 %, pakollista siviilivihkimistä seuranneita kirkollisia vihkimisiä 77,7 % sekä kirkol- lisia hautajaisia 83,7 %. Sunnuntaisin messussakin kävi vielä 29,4 % belgialaisis- ta, aktiivisimpina flaamit (35,1 %) ja vie- raantuneimpana Brysselin väki (14,1 %).

(12)

Tätä seuraavan neljän vuosikymmenen aikana alamäki on ollut jyrkkä.

Nyt roomalaiskatoliseen kirkkoon kuuluu enää 50 % belgialaisista, ja selväs- ti yli 40 prosenttia heistä ei kuulu mihin- kään uskontoon. Jälkimmäisestä ryh- mästä selväsanaisia ateisteja on lähes neljännes. Muita kuin katolilaisia kristit- tyjä on belgialaisten joukossa noin 2,5 %, joista erilaisia protestantteja puolitoista prosenttia. Muslimeja puolestaan on jo lähes kuusi prosenttia väestöstä; juuta- laisia on 0,4 % ja buddhalaisia 0,3 %.

Roomalaiskatolisen kirkon jäsenyy- den lasku näkyy edelleen kirkollisten toi- mitusten heikkenevänä suosiona. Vuon- na 1998 kastettiin belgialaisista 64,7 % ja vuonna 2007 enää 54,6 %. Brysselissä kastettujen määrä laski jopa 14,8 pro- senttiin. Kirkolliseen avioliittoon vihit- tiin siviilivihkimisen jälkeen vuonna 1998 lähes puolet (49,2 %) belgialaisista, mutta vuonna 2007 enää neljännes (25,6 %; Brysselissä 7,2 %). Avioliittoa ei enää mielletä kirkolliseksi sakramentiksi vaan perhejuhlaksi. Katolisen kirkon vie- roksuman polttohautauksen yleistyessä myös tältä rintamalta kuuluu huonoja uutisia: vuonna 1998 kirkollisia hautauk- sia oli kaikista hautauksista vielä 76,7 %, mutta vuonna 2007 enää 58,4 % ja Brys- selissä vain 22,6 %. Messuun osallistui vuonna 1999 kerran viikossa tai useam- min vain 11,2 % belgialaisista ja vuonna 2009 enää vajaa 5 %. Myös juhlapyhiin liittyvä kansalaisuskonto on rapisemassa – ainakin sen perusteella, että vuonna 2007 joulumessuunkin osallistui vain 8,5 % väestöstä. Vuoden 2009 kyselyn mukaan noin 70 % belgialaisista ei käy

koskaan kirkossa tai käy siellä vain hyvin poikkeuksellisissa tilanteissa. Hieman toisin sanottuna katoliseen kirkkoon kuuluvista belgialaisista lähes puolet ei osallistu millään tavalla sen toimintaan.

Vuosien 1999 ja 2009 kyselytutki- muksissa (European Values Studies) on myös selvitetty laajan ja heterogeenisen vastaajajoukon sidosta kirkkoon ikäja- kauman valossa. Belgian osalta saadut vastaukset avautuvat vain katolisen kir- kon ja uskonnottomien osalta, sillä vas- taajien määrät eri sarakkeissa jäävät hei- dän osaltaan liian pieniksi. Kyselyssä an- nettujen kategorioiden osittaisesta tul- kinnanvaraisuudesta huolimatta vas- taukset antavat osuvan kuvan sekulari- saation voimasta Belgiassa, ja liitän siksi mukaan taulukon, josta paljastuu kirk- koon sitoutumisen romahdus nuorem- missa ikäryhmissä. Karel Dobbelaere ja Liliane Voyé, jotka esittävät taulu- kon kaiken muun arvokkaan tiedon ohes- sa, painottavat selvin sanoin, että nuor- ten uskonnottomien kasvava joukko ei ikääntymisen myötä enää palaa kirkon helmoihin. Uusimmat tutkimukset eivät yksinkertaisesti anna minkäänlaista tu- kea ikääntymisen ja uskonnollisuuden kasvun väliselle yhteydelle. Kuten Varti- jan tarkkaavaiset lukijat muistavat, myös brittitutkijat ovat tehneet saman johto- päätöksen oman maansa sekularisaatio- kehityksestä.

Rukoukseen belgialaiset suhtautuvat kuitenkin julkista uskonnonharjoitusta myönteisemmin. Vuoden 2009 kyselyn mukaan 49 % belgialaisista – siis suurin piirtein ne samat ihmiset, jotka eivät kuulu mihinkään uskonnolliseen yhtei-

(13)

söön – eivät rukoile koskaan. Vähintään kerran viikossa rukoilee 25 %, useita kertoja vuodessa 13 % sekä tätä harvem- min niin ikään 13 %. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että puolet kansasta suhtautuu ru- koukseen ja siten henkilökohtaiseen us- koon myönteisesti. Niiden joukossa, jotka eivät rukoile, on edelleen paljon niitä, jotka näkevät uskon yksityisasiaksi eivät- kä suhtaudu toisten ihmisten uskoon yn- seästi.

Arvot ja uskomukset

Jumalaan uskoo vuoden 2009 gallupin mukaan 57 % belgialaisista, mikä vastaa monoteistien osuutta väestöstä. Vaikka usko Jumalaan on laskenut vuoden 1981 luvusta noin 20 prosentin verran, muut uskomukset ovat – yllättäen? – säilyttä- neet asemansa varsin tasaisesti. Kuole- man jälkeiseen elämään uskoo nykyisin 37 % belgialaisista (1977: 36 %), taivaa- seen 31 % (1977: 33 %), helvettiin 14 % (1977: 18 %) ja syntiin 40 % (1977: 44 %).

Vastausten epäjohdonmukaisuuksia ja kummallisuuksia voi ihmetellä samaan tapaan kuin Suomessakin tehtyjen gallu- pien osalta. Jumalaan uskominen ei näy- tä vuoden 2009 kyselyn perusteella pa- rantavan näiden suurten mutta epämää- räisten uskomusten uskottavuutta, sillä

Jumalaan uskovista vain 65 % uskoo kuolemanjälkeiseen elämään, 54 % tai- vaaseen ja vaatimattomat 25 % helvet- tiin, mutta sentään 70 % uskoo synnin olemassaoloon. Asiaa tekee kiemurai- semmaksi se, että Jumalaan uskovien joukkoon kuuluu myös niitä, jotka eivät katso kuuluvansa mihinkään uskontoon.

Ne belgialaiset, jotka uskovat Juma- laan, uskovat toisistaan poikkeavin ta- voin. Heistä lähes viidennekselle (18 %;

1981: 39 %) Jumala on persoona, kun taas 37 % (1981: 24 %) pitää Jumalaa voimana tai henkenä. Niitä, jotka eivät tiedä, mitä ajatella, on 23 % ja Jumalaan uskomattomia 21 %; jälkimmäisiä on siis kaksi kertaa enemmän kuin ateisteja.

Vastaanottavaisuus kirkon opetuk- selle on heikentynyt tasaisemmin. Tar- peissaan ja ongelmissaan 44 % belgialai- sista luottaa kirkon ohjaukseen hengelli- sissä asioissa, mutta moraalisissa kysy- myksissä kirkkoon luottaa 29 %, perhettä koskevissa asioissa 27 % sekä sosiaalisis- sa kysymyksissä 24 %. Positiiviset luvut eivät ole juuri muuttuneet, mutta nega- tiivisten vastausten osuus on kasvanut jokaisessa kysymyksessä 15–20 % verran.

Niistä, jotka eivät aiemmin ole osanneet sanoa kantaansa, on ajan kuluessa tullut kriittisempiä kirkkoa kohtaan. Poikkea-

Sitoutumisen aste Ikä vuonna 2009 [1999]

<29 vuotta 29–43 vuotta 44–59 vuotta >59 vuotta

Ydinkatolilaiset 3 [9] 9 [15] 14 [23] 30 [47]

Passiiviset k:t 17 [20] 18 [19] 19 [18] 17 [11]

Satunnaiset k:t 17 [18] 18 [17] 23 [25] 24 [18]

Uskonnottomat 63 [53] 55 [49] 44 [34] 28 [24]

Yhteensä 100 (274) [367] 100 (333) [573] 100 (404) [443] 100 (390) [507]

(14)

minen kirkon opetuksesta konkretisoi- tuu muutamaan vahvaa julkisuutta saa- neeseen kysymykseen. Kirkossa py- syneistäkin belgialaisista 73 % kannattaa pappien pakkoselibaatin purkamista.

Edelleen joka kolmas viittaa kintaalla kirkon opetukselle seksuaalimoraalista ja ehkäisystä. Kirkon perinteistä opetusta vastaan ajatellaan myös eutanasiasta.

Belgialaisista 72 % ja siten lähes puolet kirkkoon kuuluvista suhtautuu myöntei- sesti lakiin, joka sallisi parantumatto- masti sairaan ala-ikäisen lapsen päästä- misen piinastaan, ja pitkälle dementoitu- neiden vanhusten eutanasiaa kannattaa 79 % väestöstä. On erikoista huomata, että eutanasian vastustajien joukko on Brysselissä hieman suurempi kuin muualla Belgiassa. Tämä saattaa hyvin- kin johtua muslimien suuresta luvusta.

Papit, munkit ja nunnat

Pappisura kiinnostaa yhä harvempia Bel- gian katolilaisia. Vuonna 1960 hiippa- kunnissa toimivia pappeja oli 10404, mutta kunakin kuluneena vuosikym- menenä heidän lukunsa on vähentynyt tasaisesti noin puolentoista tuhannen hengen vauhtia. Vuonna 2008 pappeja oli 4132, joten puolessa vuosisadassa luku on puolittunut, ja ongelma jatkuu. Uu- simpien tilastojen valossa (2014) virassa olevia, aktiivisia pappeja on vain 2709.

Suurin osa papeista on eläkeiässä; jo vuonna 2004 kirkon omat tilastot kertoi- vat, että kolme neljästä papista on yli 65-vuotiaita. Belgian pappisseminaarit puolestaan eivät täyty kokelaista. Koko Belgiassa seminaarilaisten määrä on 2000-luvun ajan ollut alle sadan ja hiipu-

nut edelleen; vuonna 2007–8 näitä oli 72.

Jo vuosien ajan vain alle 30 näistä on päätynyt pappisvihkimykseen.

Pappispulaa paikkaavat etenkinChe- min néocathéchuménal -järjestön (Neo- katekumenaalinen tie) konservatiiviset pappisseminaarit, joista valmistuu puolet Belgian katolisista papeista. Nämä nuo- ret papit ovat usein taustaltaan ulkomaa- laisia; heitä tulee etenkin Belgian enti- sestä alusmaasta Kongon demokraatti- sesta tasavallasta. Huomattava rooli muutoksessa on myös Puolasta saapu- neilla hyvin konservatiivisilla papeilla.

Vuonna 2008 yli 400 Belgian katolisen kirkon papeista oli ulkomaalaisia. Pap- pispulaa on myös paikattu vihkimällä diakoneja, joille on annettu perinteisesti papeille kuuluneita julistustehtäviä. Li- säksi on palkattu seurakuntiin maallik- koavustajia, joista useimmat ovat naisia.

Heidän tehtävikseen on annettu vaihte- levia tehtäviä, etenkin katekeettista ope- tusta, perheiden valmistamista kastee- seen sekä sairaiden luona vierailemista.

Munkkien ja nunnien osalta tilanne on myös synkkä. Vuonna 1973 erilaisiin sääntökuntiin kuuluneita oli Belgiassa 9141 henkeä, kun taas 2008 näitä oli vain 3476 (Flanderissa 2500 ja Valloniassa 976); lukumäärä oli pudonnut lähes kol- mannekseen. Kuten pappienkin osalta, luostariväen ikäjakauma on pahasti vi- noutunut. Belgian flaamien puolella 96 % ja vallonien puolella 91 % näistä on yli 60-vuotiaita. Alle 45-vuotiaita munkkeja ja nunnia on vuoden 2007 tilastojen mu- kaan Flanderissa 67 ja Valloniassa 35. On selvää, että luostareita joudutaan sulke- maan tai ainakin niiden toimintaa järjes-

(15)

telemään radikaalisti uudelleen. Luosta- rien kirjastoille vanhoine käsikirjoituksi- neen on käymässä samoin. Niiden aartei- ta on jo keskitetty suurempiin ja toimi- viin kirjastoihin.

Koululaitos ja uskonnonopetus

Juuri ennen ensimmäisen maailmanso- dan syttymistä Belgiassa säädettiin laki, jonka mukaan koulunkäynti oli ilmaista ja pakollista 14-vuotiaaksi saakka. 1950- luvun alusta katolinen puolue ajoi julkis- ten varojen suuntaamista tasavertaisesti myös yksityisille – pääasiassa kirkon yl- läpitämille – kouluille sekä vanhempien täyttä vapautta valita lastensa opinahjot julkisten ja yksityisten koulujen välillä.

Vuonna 1958 säädetty laki takasi valtion tuen kaikille tunnustetuille oppilaitoksil- le, käytännössä siis sekä valtion että ka- tolisen kirkon ylläpitämille kouluille. Sa- malla se takasi myös oppilaille ja heidän vanhemmilleen vapauden valita (katoli- sen) uskonnonopetuksen ja moraalin opetuksen välillä. Belgian maallistumista ajavat poliitikot näkivät tässä voimaan jääneessä laissa kirvelevän takaiskun, koska se mahdollistaa kirkon opetuksen tukemisen verovaroin koululaitoksessa, jonka pitäisi olla täysin maallinen.

Katoliset koulut ovat korkean tason- sa vuoksi suosittuja valtion kouluihin nähden. Flanderissa katolisia kouluja käy eri asteilla lähes kaksi kolmasosaa oppilaista, ja katolisten yliopistojen osuus opiskelijoista on lähes 40 prosenttia. So- sialisteja äänestävässä ja maallistuneem- massa Valloniassa asiat eivät ole kirkon kannalta yhtä hyvin: kirkon koulujen op- pilaita on kaikkien koulujen oppilaista eri

asteilla selvästi alle 50 prosenttia. Ai- noastaan ylä-asteella enemmistö vallo- neista käy kirkon kouluissa. Valloniassa sen sijaan katoliset yliopistot ovat suosi- tumpia kuin Flanderissa: 41,2 % opiske- lijoista opiskelee niissä.

Vaikka katolisten koulujen asema on edelleen hyvä, valtion kouluissa monet valitsevat etiikan opetuksen katolisen us- konnonopetuksen sijaan. Lukuvuonna 2005/6 Valloniassa yli 20 % oppilaista valitsi etiikan opetuksen, mikä tarkoittaa noin kaksinkertaista lukua, jos puhutaan yksinomaan valtion kouluista. Muun us- konnon, lähinnä islamin, opetusta sai vallonioppilaista kaikkiaan 5–10 %, mut- ta valtion kouluissa prosenttimäärä voi- daan tältäkin osin kertoa noin kahdella.

Korkea luku on ymmärrettävä, koska etenkin Marokosta tulleet siirtolaiset pu- huvat usein sujuvaa ranskaa ja valitsevat Brysselissä lapsilleen ranskankielisen opinahjon. Flanderissa katolisen uskon- non opetuksen asema on selvästi vah- vempi kuin Valloniassa. Lukukaudella 2005/6 selvästi yli 80 % kaikista oppilais- ta kaikissa kouluissa valitsi katolisen us- konnonopetuksen. Tilastot viittaavat sii- hen, että myös valtion kouluissa edelleen hieman yli puolet flaamioppilaista valit- see katolisen uskonnonopetuksen etiikan sijaan. Luku on kuitenkin vähentynyt tasaisesti, ja etiikan opetus vahvistaa ase- miaan. Siirtolaisuuden kasvaessa edel- leen myös islamin opetuksen osuus kas- vaa vääjäämättä. On huomattava, että katolinen uskonnonopetus liittyy useim- mille belgialaisille kulttuuriseen identi- teettiin eikä sitoutumiseen kirkon ope- tukseen.

(16)

Lopuksi

Vuonna 1874 Brysselin historialliseen keskustaan rakennettiin komea Pyhän Katariinan kirkko (L’Église Sainte-Cat- herine). Vuoden 2014 alusta kirkko on ollut suljettuna kalliiden kulujensa ja hy- vin vähäisen käyttönsä vuoksi. Touko- kuussa kirkko julkaisi vetoomuksen kir- kon säilyttämisen puolesta, ja syyskuussa kirkossa on alettu uudestaan pitää mes- suja. Brysselin kaupunki pitää järjestelyä väliaikaisena ja aikoo tehdä kirkosta kauppahallin, taiteilijoiden näyttelytilan tai jotakin muuta sopivan tuntuista. Py- hän Katariinan kirkon kohtalo ei ole vie- lä sinetöity, mutta Brysselin alueella 40 kirkkoa on tarkkailun alla, ja koko maas- sa 90 kirkkoa on vaarassa tulla suljetuksi lähiaikoina.

Tilastojen ja kyselyiden valossa Bel- gia on selvästi maallistuva maa, jolla ei ole enää samanlaista suhdetta katoliseen kirkkoon ja kristinuskoon kuin muutama vuosikymmen sitten. Enemmistön uskos- ta tulee hyvin pian vähemmistön usko, ja kirkon asema instituutiona rapautuu.

Nousussa ovat muslimien, ateistien ja uskonnottomien ryhmät.

Kirjallisuutta

Karel Dobbelaere, ”Religion and Poli- tics in Belgium: From an Institutiona- lized Manifest Catholic to a Latent Chris- tian Pillar.” Politics and Religion 4 (2011) 283–296.

Caroline Sägesser, ”Le déclin de la pratique religieuse en Belgique.”Analy- ses. Observatoire des Religions et de la Laïcité (ORELA), Bruxelles 2012.

http://www.o-re-la.org/index.php

Caroline Sägesser, Jean-Philippe Schreiber & Cécile Vanderpelen- Diagre, Les Religions et la Laïcité en Belgique: Rapport 2013. Observatoire des Religions et de la Laïcité (ORELA), Bru- xelles 2014. http://www.o-re-la.org/index.

phpRik Torfs,”État et Églises en Belgique.”

Gerhard Robbers (Éd.), État et Églises dans l’Union européenne. 2ème édition.

Trier 2008. http://www.uni-trier.de/index.

php?id=25059#c49875.

Els Witte, Jan Craeybeckx & , Alain Meynen, Political History of Belgium:

From 1830 Onwards. Bruxelles 2009.

Liliane Voyé & Karel Dobbelaere,

”Portrait du catholicisme en Belgique”. – Alfonso Perez-Agote (ed.), Portraits du catholicisme. Rennes 2012. 11–61.

(17)

Belgian katolisuuden suuri hyväksikäyttökriisi 2010

Mikko Ketola

Maailmanlaajuisen katolisuuden hyväksikäyttökriisin puhkeaminen Katolinen kirkko on joutunut 2000-luvul- la toistuvasti kamppailemaan kirkon si- sällä paljastuneiden pedofiliaskandaalei- den kanssa. Ongelmasta oli esiintynyt oireita pitkään, ja esimerkiksi pastori Thomas Doyle varoitti Yhdysvaltain katolisia piispoja jo vuonna 1985 edessä häämöttävästä seksuaaliseen hyväksi- käyttöön liittyvästä kriisistä mutta tur- haan. Laajassa mitassa karmea todelli- suus paljastui ensimmäisen kerran 2002, jolloin lasten ja nuorten laajamittainen seksuaalinen hyväksikäyttö amerikkalai- sen katolisuuden piirissä tuli tunnetuksi.

Seuraava suuri kriisivaihe kirkossa alkoi vuonna 2009, kun itsenäisten tutki- muskomissioiden raportit paljastivat Ir- lannin katolisuuden synkät hyväksikäyt- tötilastot. Irlannissakin yksittäisiä hy- väksikäyttötapauksia oli tullut julki vuo- sien kuluessa, mutta vasta nyt käsitet- tiin, kuinka systemaattista ja läheisesti autoritääriseen kirkolliseen mentaliteet- tiin liittyvää hyväksikäyttö oli ollut. Ir- lannissa tuli julki satoja järkyttäviä hy- väksikäyttötapauksia niin katolisissa op- pilaitoksissa kuin Dublinin arkkihiippa-

kunnassa. Skandaalia syvensi se, että monissa tapauksissa piispat olivat suojel- leet rikoksiin syyllistyneitä pappeja peit- telemällä näiden tekoja ja siirtelemällä heitä seurakuntiin, joissa heidän mennei- syyttään ei tunnettu. Uhrit jäivät kol- mannelle sijalle, kun kirkko keskittyi pappien sekä oman maineensa ja varojen- sa varjeluun.

Siihen asti kirkossa oli voitu ajatella, että seksuaalinen hyväksikäyttö oli en- nen muuta englanninkielisen kielialueen ongelma, sillä tapauksia oli ollut Yhdys- valtain ja Irlannin lisäksi myös Kanadas- sa ja Australiassa. Vuoden 2010 alussa nämä näkemykset romuttuivat, kun ny- kyisen paavin omassa kotimaassa Sak- sassa tuli ilmi laajalle levinnyt hyväksi- käyttö jesuiittojen ylläpitämissä oppilai- toksissa. Pian paljastusten aalto levisi Itävaltaan, Hollantiin ja Belgiaan.

Marc Dutroux tuo belgialaisen pedofilian maailman tietoisuuteen Belgialaiset herkistyivät lasten seksuaa- lisen hyväksikäytön havaitsemiselle ja torjunnalle 1990-luvun loppupuolella, kun seksirikollinen Marc Dutroux jäi vuonna 1996 kiinni kuuden alaikäisen

(18)

tytön kidnappaamisesta ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Hän oli lisäksi murhan- nut neljä heistä. Dutroux’n teot aiheutti- vat Belgiassa mielenosoituksia ja niin suuren inhoreaktion, että kolmannes kaikista Dutroux-nimisistä vaihtoi suku- nimensä. Hänet tuomittiin 2004 elinikäi- seen vankeuteen.

Kirkon piirissäkin tuli jo 1990-luvulla esiin joitakin tapauksia, jotka tunnettiin julkisuudessakin. Vuonna 1992 seura- kuntapappiLouis Dupontoli tuomittu viideksi vuodeksi vankeuteen 14-vuo- tiaan tytön raiskauksesta. Hänen annet- tiin kuitenkin suorittaa tuomionsa kir- kollisessa valvonnassa eräässä luostaris- sa, kun taas hänen kaksi ei-papillista rikoskumppaniaan kärsivät huomatta- vasti pitemmät tuomiot vankilassa.

Vuonna 1996 seurakuntapappiLouis Andrépidätettiin syytettynä kahden po- jan raiskauksesta, mutta hänen vapau- tettiin kahdeksan kuukautta myöhem- min. Kirkon viranomaiset määräsivät hä- net jättämään paikkansa ja vetäytymään luostariin, mutta seurakuntalaistensa tu- kemana hänen onnistui vastustaa mää- räystä. Neljä vuotta myöhemmin hän sai uusia syytteitä seksuaalisesta kanssakäy- misestä ja raiskauksista, jotka olivat ta- pahtuneet vuosien 1964 ja 1996 välillä.

Raiskauksen kohteena oli ollut useita alle 10-vuotiaita tyttöjä, joista yksi oli ollut hänen oma sukulaisensa. Hän ehti viet- tää kolme vuotta vankilassa ennen kuo- lemistaan syöpään vuonna 2003.

Tammikuussa 1998 isäLuc De Bru- yne, joka oliFratres Van Dale -nimisen sääntökunnan jäsen, pidätettiin syytetty- nä neljän kehitysvammaisen pojan hy-

väksikäytöstä. Kun laitos, jonka palve- luksessa hän oli, oli saanut tietoonsa De Bruynen teot vuonna 1995, se oli lähettä- nyt hänet Bruggen piispan käskystä Ruandaan. Vuonna 2005 De Bruyne ja eräs hänen työtoverinsa tuomittiin kym- meneksi vuodeksi vankilaan yhteensä yli 20 kehitysvammaisen ihmisen hyväksi- käytöstä 16 vuoden aikana.

Pedofilian torjuntatyö Belgian kirkossa alkaa

Yksi Dutroux’n tapauksen seurauksista oli erityistutkimuskomission perustami- nen käsittelemään hyväksikäyttötapauk- sia, joista alkoi Dutroux’n kiinnijäämisen jälkeen tulvia ilmoituksia. Komission alaan kuuluivat aluksi myös tapaukset kirkon piirissä.

Kirkko perusti vuonna 1998 oman itsenäisen komissionsa tutkimaan pappe- ja vastaan esitettyjä syytöksiä. Sen työ ei kuitenkaan ollut kovin tuloksekasta.

Kymmenen vuoden kuluessa se käsitteli vain 33 tapausta ja kohtasi usein vaike- nemisen muurin kirkon johdon suunnas- sa. Komission ensimmäinen johtajaGo- delieve Halsberghe valitti myöhem- min julkisuudessa, että papit ja heidän esimiehensä kieltäytyivät monissa ta- pauksissa yhteistyöstä tutkimuksissa. Se oli nähtävästi syy, jonka vuoksi hän jätti 2008 paikkansa komission puheenjohta- jana.

Kirkon yhteistyöhaluun vaikutti luultavasti sekin, että vuonna 2001 Vati- kaanin Uskonopin kongregaatio antoi paikalliskirkoille määräyksen toimittaa kaikki tietoon tulleet hyväksikäyttöta- paukset sille käsittelyä varten. Kongre-

(19)

gaation esimiehenä toimi tuolloin kardi- naali Joseph Ratzinger. Kirkon johto ei ehkä pitänyt tarpeellisena enää antaa tietoja belgialaiselle tutkimuskomissiolle.

Vuonna 2010 kirkon komission työ sai kuitenkin uutta virtaa, kun ilmi tul- leiden hyväksikäyttötapausten räjähti Belgian naapurimaissa Hollannissa ja Saksassa. Myös Belgiassa komissiolle al- koi tulla yhteydenottoja aivan uuteen ta- paan. Vuoden 2010 neljän ensimmäisen kuukauden aikana ilmoituksia tuli 20 tapauksesta.

Vuoden 2010 alkuun sattui myös Bel- gian katolilaisten primaksen, Mechelenin ja Brysselin arkkipiispan vaihtuminen.

Melko liberaalina tunnettu kardinaali Godfried Danneels jäi eläkkeelle, ja hänen seuraajakseen tuli André-Jo- seph Léonard, joka aiemmin oli toimi- nut Namurin piispana. Hän oli tyypilli- nen Benedictus XVI:n konservatiivinen nimitys, jonka kannat seksuaalikysy- myksiin noudattelivat uskollisesti paavin linjaa.

Komissio sai lisäksi uuden puheen- johtajan, joka oli Leuvenin yliopiston lapsi- psykiatrian professori Peter Adriaens- sens. Sen lisäksi hän oli Leuvenissa toi- mivan, valtion rahoittaman lasten hyväk- sikäyttöä ja laiminlyöntiä käsittelevän keskuksen johtaja. Hän herätti luotta- musta ihmisissä, jotka eivät olleet aiem- min jaksaneet uskoa komission työn te- hoon. Tutustuttuaan komission ensim- mäisen kymmenen vuoden aikana käsit- telemiin ilmoituksiin Adriaenssens saat- toi todeta, että vaikka tutkimusten tulok- set tietyissä tapauksissa olivat todista- neet tutkittujen pappien syyllisyyden,

piispat eivät olleet kuitenkaan ryhtyneet asianmukaisiin toimiin.

Bruggen piispa Roger Vangheluwe tunnustaa veljenpoikansa

hyväksikäytön

Uuteen vaiheeseen tultiin 23. huhtikuuta 2010, kun Bruggen 73-vuotias piispa Ro- ger Vangheluwe erosi yllättäen viras- taan. Hän tunnusti syyllistyneensä nuo- ren sukulaispoikansa seksuaaliseen hy- väksikäyttöön vuosia sitten.

Kyseessä oli piispan veljenpoika, joka oli hyväksikäytön alkaessa ollut 5-vuotias ja sen loppuessa 18-vuotias. Nyt hän oli 42-vuotias ja ammatiltaan taiteilija. Vel- jenpoika, jonka nimi ei ole esiintynyt julkisuudessa, sanoi yrittäneensä yli 25 vuoden ajan hälyttää kirkon viranomai- sia tapahtuneesta. Vain kaksi viikkoa en- nen eroaan Vangheluwe oli tavannut poi- kaa ja tämän lähiomaisia, ja läsnä oli ollut myös entinen arkkipiispa Danneels.

Perhe olisi toivonut uuden arkkipiispa Léonardin osallistuvan myös tapaami- seen ja oli pahastunut hänen puuttumi- sestaan.

Danneels yritti tapaamisessa painos- taa veljenpoikaa joko hyväksymään Vangheluwen yksityisen anteeksipyyn- nön tai odottamaan, kunnes Vanghelu- wen virallinen eläkkeelle jääminen ta- pahtuisi vuoden kuluttua. Hän varoitti poikaa kiristämästä kirkkoa ja tahrimas- ta piispan nimeä lokaan. Eräässä vai- heessa poika syytti Danneelsia siitä, että tämä puolusti vain piispaa eikä tukenut häntä. Kun hän kysyi Danneelsilta, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, tämä oli vas- tannut: antaa anteeksi.

(20)

Keskustelun yksityiskohdat tulivat tunnetuiksi, kun veljenpoika loppukesäs- tä 2010 antoi kahdelle sanomalehdelle, De StandaardillejaHet Nieuwsbladille, tapaamisesta tekemänsä nauhoituksen.

Hän sanoi nauhoituksen julkisuuteen an- tamisen syyksi suuttumuksen siitä, mi- ten kirkko oli kohdellut häntä piispan eron jälkeen. Bruggen hiippakunnan tie- dottaja esimerkiksi oli antanut ymmär- tää, että poika oli vaiennut, koska hän oli saanut piispasedältään suuria summia rahaa useiden vuosien ajan. Veljenpojan asianajaja vahvisti, että piispa oli lähettä- nyt pojalle rahaa, mutta se ei ollut tapah- tunut pojan painostuksesta tai pyynnös- tä, eivätkä summat olleet suuria. Myös- kään nauhoituksista hän ei ollut pyytä- nyt lehdiltä rahaa.

Kun tapaamisesta ei näyttänyt ole- van konkreettisia seuraamuksia, eräs veljenpojan ystävä oli lopulta ottanut oh- jat käsiinsä ja pakottanut piispa Vanghe- luwen eroamaan. Hän oli nimittäin lähet- tänyt sähköpostia kaikille Belgian piis- poille ja uhannut paljastaa Vangheluwen julkisuudessa, ellei tämä eroaisi omatoi- misesti.

Myöhemmin tapahtuneessa Dan- neelsin poliisikuulustelussa selvisi, että Vangheluwe oli tunnustanut hyväksikäy- tön Danneelsille puhelimitse jo huhti- kuun 2010 alussa ja pyytänyt viikkoa myöhemmin tätä osallistumaan tapaami- seen perheen kanssa. Vangheluwe ei ol- lut kuitenkaan kertonut Danneelsille, että perhe odotti tapaamiseen nimen- omaan uutta arkkipiispaa. Danneelsin kylmäkiskoiselta tuntunut käytös tapaa- misessa oli tämän asianajajan mukaan

johtunut siitä, että ”kardinaali Danneels ei ole henkilö, joka ilmaisee paljon tuntei- ta sanojensa ja puheidensa välityksellä.

On silti törkeää vetää siitä johtopäätöstä, että hän olisi painostanut tai tehnyt vää- ryyttä uhrille.” Asianajaja myönsi, että Danneels oli menetellyt virheellisesti jät- tämällä Vangheluwen tunnustuksen ra- portoimatta. Se kuitenkin johtui siitä, että ”Danneels ei koskaan ollut pannut painoa menettelytavoille. Hän on pastori, hän yrittää saada aikaan sovinnon.”

Ei ollut tavallista, että piispa erosi hyväksikäyttöpaljastusten vuoksi. Van- gheluwe ei ollut kuitenkaan ensimmäi- nen. Yhdysvalloissa tällaisia piispoja oli ollut useampia. Euroopassa itävaltalai- nen kardinaaliHans Hermann Groer oli joutunut eroamaan siitä syystä vuon- na 1998 ja Norjassa Trondheimin piispa Georg Müllerkeväällä 2009. Tämä oli syyllistynyt seksuaaliseen hyväksikäyt- töön 1990-luvun alussa. Saksassa Augs- burgin piispaWalter Mixajoutui eroa- maan samoihin aikoihin Vangheluwen kanssa, kun oli paljastunut hänen syyllis- tyneen lasten ruumiilliseen kuritukseen kirkon ylläpitämässä laitoksessa 20–30 vuotta aiemmin.

Hyväksikäyttöön itse syyllistyneiden korkeiden kirkonmiesten lisäksi katoli- sessa kirkossa oli piispoja, jotka olivat eronneet, koska he eivät olleet pystyneet estämään tai puuttuneet alaistensa pap- pien harjoittamaan hyväksikäyttöön. Ke- väällä 2010 paavi hyväksyi irlantilaisen piispa James Moriartyn eronpyynnön.

Hän oli tutkimusten mukaan syyllistynyt hyväksikäyttötapausten peittelyyn omas- sa hiippakunnassaan.

(21)

Mechelenin ja Brysselin arkkipiispa André-Joseph Léonard myönsi, että Vangheluwen ero käynnistäisi suuren luottamuskriisin Belgian katolisuudessa, mutta vakuutti samalla, että kirkko toi- misi nyt eri tavalla kuin menneisyydessä, jolloin hyväksikäytöstä joko vaiettiin tai sitä peiteltiin. Aiemmin hän oli jo tun- nustanut, että syytettyjen kirkon johta- jien mainetta oli menneisyydessä varjeltu paremmin kuin hyväksikäytön uhreiksi joutuneita lapsia.

Vangheluwen eron jälkeen flaami- laisen kansallismielisen Vlaams Belang -puolueen kansanedustaja Alexandra Colennosti julkisuuteen taannoin vuon- na 1997 ilmestyneen katekismusoppikir- janRoeach 3ja sen aiheuttaman kohun.

Sen tekijät olivat Leuvenin yliopistosta ja Bruggen pappisseminaarista, joiden kummankin valvova piispa oli ollut juuri Vangheluwe. Oppikirjassa käsiteltiin myös lasten seksuaalisuutta kuvin ja tekstein, jotka saattoi helposti tulkita pe- dofiliaan kannustaviksi. Siinä oli esimer- kiksi kuva alastomasta pikkutytöstä ja puhekupla, jossa tämä sanoi: ”Haluan olla huonessa, kun äiti ja isi harrastavat seksiä.” Colen kirjoitti silloiselle arkki- piispa Godfried Danneelsille ja vaati tätä kieltämään oppikirjan käytön lasten opetuksessa. Colen kertoi saaneensa kampanjansa aikana yhteydenottoja muita vanhemmilta, jotka olivat kerto- neet, että heidän lapsilleen oli kirkon kouluissa opetettu muun muassa kondo- mien laittamista tekopenisten päälle sekä katsottu masturbaatio- ja yhdyntä- tekniikkaa käsitteleviä videoita.

Colen ja joukko muita vanhempia oli

osoittanut kolmeen otteeseen mieltään arkkipiispa Danneelsin talon edessä, mutta tämä oli kieltäytynyt ottamasta heitä vastaan. Myöskään Vatikaanin Bel- gian-lähettiläältä, joka oli Danneelsin ys- tävä, ei ollut herunut vanhemmille myö- tätuntoa. Antwerpenin silloinen piispa Paul van den Bergheoli luvannut, että vanhempien valitukset tutkittaisiin, mutta hän oli ilmeisesti joutunut piispa- kollegoidensa puhutteluun, eikä asia edennyt minnekään. Colen sen sijaan sai moitteita piispojen taholta ja kehotuksen olla ”kuuliainen”.

Kun Colen ei saanut minkäänlaista vastakaikua Belgian piispoilta, hän lähet- ti kirjeen kaikille kardinaaleille ja infor- moi näitä oppikirjan sisällöstä. Heiltä hän saikin myönteisiä ja ystävällisiä vas- tauksia ja myötätuntoa osakseen. De Standaard -lehti kirjoitti vuonna 2010, että Colenin kirjeet olisivat vahvistaneet Vatikaanin näkemystä siitä, että Belgian kirkon johto oli heikko, mikä sitten olisi johtanut arkkipiispan vaihtoon vuoden 2010 alussa.

Uusien hyväksikäyttötapausten tulva tutkimuskomissiolle

Adriaenssensin johtamalle tutkimusko- missiolle alkoi Vangheluwen aiheutta- man sensaation ja arkkipiispa Léonardin tunnustusten ansiosta tulla yhä enem- män tapauskertomuksia. Pelkästään huhtikuussa 2010 niitä tuli noin 200.

Adriaenssens totesi hyväksikäyttöön syyllistyneiden pappien olevan yhteistyö- haluisempia kuin ennen, mikä johtui yleisen mielipiteen ja piispojen paineesta.

Hän kertoi komission työskentelevän

(22)

Etelä-Afrikan Totuus- ja sovintokomis- sion mallia noudattaen. Sen puheenjoh- tajanahan oli toiminut arkkipiispa Des- mond Tutu. Kesään 2010 mennessä ko- missio oli pitänyt jo 60 istuntoa yhdessä uhrien tai tekijöiden tai molempien kans- sa, ja sen suunnitelmissa oli julkaista kattava raportti muutaman kuukauden sisällä.

Viralliset komissiot eivät kuitenkaan olleet ainoat tahot, jotka olivat keränneet aineistoa hyväksikäyttötapauksista.

Eläkkeellä oleva pappi Rik Devillé oli koonnut tietoa tapauksista vuodesta 1992 lähtien, ja hänelle oli kertynyt vuo- teen 2010 mennessä jo 300 eri kansiota.

Hänen kokoamiinsa tapauksiin kuului lasten lisäksi naisia, jotka oli pakotettu luovuttamaan pappien heidän kanssaan siittämät lapset adoptoitaviksi, ja lähe- tysmaiden perheitä, joiden lapset olivat joutuneet Belgian skandaalien vuoksi sinne karkotettujen hyväksikäyttäjäpap- pien uhreiksi. Hän ei ollut ollut hyvissä väleissä kirkon tutkimuskomission kans- sa sen edellisen puheenjohtajan aikana, mutta Adriaenssensiin hän luotti. Devillé tosin kritisoi komission tehtävänmäärit- telyä sen vuoksi, että se keskittyi vain haavojen parantamiseen ja läpinäkyvyy- teen mutta jätti sen sijaan korvausasiat oikeusistuimille. Devillé totesi sarkasti- sesti, että se varmasti sopi piispoille.

Devillé oli kertonut Vangheluwen toimista komissiolle jo kymmenen vuotta aiemmin, mutta silloin ei ollut tapahtu- nut mitään. Hän oli puhunut Vanghelu- westa suoraan myös kardinaali Danneel- sille, mutta tämä oli suhtautunut Devil- léen kärsimättömästi ja vain kehottanut

tätä lopettamaan perusteettomien syy- tösten esittämisen kirkkoa ja sen pasto- reita kohtaan, ellei tällä ollut esittää konkreettisia todisteita. Kun Danneelsia kuulusteltiin Vangheluwen eron jälkeen, hän ei muistanut, että Bruggen piispan nimeä olisi koskaan mainittu hänelle hy- väksikäytöstä puhuttaessa.

Poliisi ryhtyy koviin toimiin

Belgian katolisuuden hyväksikäyttöta- pausten tutkinta sai dramaattisen kään- teen juhannuksen 2010 tienoilla, kun Belgian poliisi teki ratsioita useisiin eri kohteisiin, jotka liittyivät tutkintaan.

Merkittävin kohteista oli Mechelenis- sä (Brysselin ja Antwerpenin puolivälis- sä) sijaitseva Mechelenin ja Brysselin arkkipiispan palatsi, jossa oli samaan ai- kaan käynnissä piispainkokous, johon osallistuivat maan kaikki piispat sekä Vatikaanin nuntius. Asialistalla oli muun ohessa kysymys siitä, mitä tehdä asiakir- joilla, jotka liittyivät tutkimuskomissiolle ilmi annettuihin pappeihin. Poliisi pidät- teli ja kuulusteli kokouksen osanottajia lähes 10 tunnin ajan. Vain nuntius, joka nauttii diplomaattisesta koskematto- muudesta, päästettiin lähtemään jo tun- nin kuluttua. Myös entisen arkkipiispa Danneelsin koti tutkittiin, ja hänen tieto- koneensa takavarikoitiin. Adriaenssen- sin tutkimuskomission arkisto takavari- koitiin myös.

Poliisi jopa porasi Mechelenissä Py- hän Romboutin katedraalissa reiän edes- menneen kardinaaliJoseph Mercierin (1851–1926) pronssiseen kryptaan ja tut- ki kameran avulla, löytyisikö sen sisältä mitään. Se oli kuitenkin turha operaatio.

(23)

Ratsioiden tuloksena oli kaksi kuorma- autollista dokumentteja, joista useimmat liittyivät niihin lähes 500 tapaukseen, joista oli Vangheluwen eron jälkeen il- moitettu komissiolle.

Syy ratsioihin paljastui pian: poliisi ilmoitti vastaanottaneensa ilmoituksen, että kirkko piilotteli seksuaaliseen hy- väksikäyttöön liittyviä tietoja, jotka kir- kon tutkimuskomission entinen johtaja oli toimittanut aikanaan kirkon johtopor- taalle tiedoksi. Ilmoittaja oli entinen joh- taja, Godelieve Halsberghe, itse. Hän puolestaan sanoi saaneensa puhelun tun- temattomalta mieheltä, joka oli varoitta- nut häntä ranskaksi olemaan varovainen ja toimittamaan turvaan dokumentit, jot- ka liittyivät komission hänen puheenjoh- tajuusaikanaan 1998–2008 käsittelemiin tapauksiin. Puhelun jälkeen Halsberghe oli toimittanut hallussaan olevat asiakir- jat poliisille ja varoittanut heitä, että kirkko saattoi piilotella muita papereita.

Halsberghen dokumenttien joukossa oli uhrien lähettämiä asiakirjoja sekä muistiinpanoja keskusteluista kardinaali Danneelsin kanssa. Poliisin tutkijoiden oli määrä seuraavaksi verrata kirkon ja komission hallusta löytyneitä papereita ja päätellä, oliko kirkko salannut jotakin.

Poliisin puhemies kiisti, että poliisi olisi näin käynnistänyt inkvisition kirkkoa vastaan. Hänen mukaansa syyttäjät har- kitsivat parhaillaan, laajentaisivatko he tutkintaa tekijöiden piiristä niihin, jotka olivat tienneet hyväksikäytöstä mutta jättäneet puuttumatta siihen.

Uuden komission johtaja Peter Ad- riaenssens ja muut komission jäsenet il- moittivat erostaan heti ratsioiden jälkeen

ja valittivat, että Belgian viranomaiset olivat käyttäneet heitä vain syöttinä ja iskeneet heti, kun uusien tapausten il- maantuminen oli tyrehtynyt. Vatikaani, joka ei ollut siihen mennessä kommentoi- nut mitenkään Vangheluwen tapausta julkisuudessa, ilmaisi nyt voimakkaan paheksuntansa poliisin toimintaa koh- taan.

Kirkon oma ”Dutroux-asiakirja” julki syksyllä 2010

Adriaenssensin tutkimuskomission 200- sivuinen raportti julkistettiin 10. syys- kuuta 2010. Siinä pääsi ääneen omien kertomustensa kanssa 124 hyväksikäy- tön uhria, mutta kaikkiaan tutkimusko- missiolle oli ilmoittautunut 327 miestä ja 161 naista, yhteensä siis 488 henkilöä.

Osa näistä oli omaisten ilmoituksia, sillä 13 uhria oli tehnyt itsemurhan. Näiden lisäksi moni oli yrittänyt itsemurhaa.

Monen uhrin kohdalla hyväksikäyttö oli alkanut hyvin nuorena; nuorin uhri oli ollut vasta kaksivuotias. Vanhin komis- sioon yhteyttä ottanut oli jo yli 90-vuo- tias. Raportin mukaan pojat olivat suu- rimmassa vaarassa 10–14-vuotiaina, kun taas naisilla riski oli tasaisen suuri läpi koko lapsuuden ja nuoruuden ja lisääntyi yleensä iän karttuessa.

Louvainin katolisen yliopiston kano- nisen lain professori Louis-Léon Chris- tians kiinnitti huomiota siihen, kuinka moni uhreista oli kotoisin hollanninkieli- sestä Flanderista. Tekojen tapahtuma-ai- koina Flanderi oli ollut köyhempää ja hurskaampaa seutua kuin ranskankieli- nen Vallonia, ja siellä oli ollut enemmän kirkon sisäoppilaitoksia.

(24)

Useimmat tapaukset olivat 1950–

1980-luvuilta, jolloin papit olivat vielä nauttineet suurta luottamusta ja kun- nioitusta vanhempien taholta, ja he olivat olleet paljon tekemisissä lasten kanssa.

Tekijöistä oli moni jo kuollut. Tekijöistä 102 kuului 29 eri sääntökuntaan.

Monet uhreista kärsivät edelleen sai- rauksista ja masennuksesta, jotka olivat vaikuttaneet heidän itsensä lisäksi myös heidän perheisiinsä ja muihin läheisiin, vaikka hyväksikäytöstä oli kulunut jo kauan aikaa. Yhdessä tapauksessa hy- väksikäytön uhrin kumppani oli tehnyt itsemurhan sen vuoksi, miten hyväksi- käyttö oli vaikuttanut heidän suhtee- seensa.

Adriaenssens kertoi, että tutkinnan kuluessa oli monen tekijän kohdalla pal- jastunut, että vaikka komissio tiesi en- nestään heidän syyllistyneen vain yhteen tapaukseen, keskusteluissa he saattoivat listata yhteensä 10 tai 20 uhria, joita he olivat käyttäneet hyväkseen kirkon sisä- oppilaitoksissa. Kirkossa oli siis ollut mo- nia niin sanottuja sarjahyväksikäyttäjiä, mikä ehkä oli syy sille, että Adriaenssens kutsui raporttia kirkon omaksi ”Dut- roux-asiakirjaksi”.

Belgian laki esti yli kymmenen vuot- ta vanhojen tapausten tutkimisen, joten komission käsittelemissä tapauksissa ei ollut enää mahdollista oikeusjuttujen nostaminen. Kyse oli enemmänkin siitä, mitä kirkko voisi tehdä uhrien hyväksi.

Raportti suositteli kirkolle useita toimen- piteitä. Kirkon tuli vedota vielä vahvem- min tekijöihin, jotta nämä ottaisivat yh- teyttä tekojensa tunnustamiseksi. Sen tuli määrätä isot rangaistukset niille, jot-

ka eivät ilmoittautuneet vapaaehtoisesti tai jotka tulivat tutkijoiden tietoon vasta uhrien antamien tietojen perusteella. Ko- missio ehdotti myös uhrien oman muis- topäivän tai -paikan perustamista. Kir- kon tuli myös tehdä läpinäkyvämmin sel- koa niistä sisäisistä mekanismeista, jotka aiheuttivat vallan väärinkäytön vaaran.

Lisäksi sen tuli huolehtia pappien vuoro- vaikutustaitojen ja empatiakyvyn kehit- tämisestä.

Belgian katolilaisten primas, arkki- piispa Léonard antoi oman lausuntonsa muutama päivä myöhemmin. Hän ei pyy- tänyt suoraan anteeksi. Hän tunnusti kriisin laajuuden ja sanoi sen aiheutta- neen kylmiä väreitä kirkon selkäpiissä, mutta hän sanoi, että oli vielä liian var- haista esittää yksityiskohtausta vastaus- ta kriisiin. Ainoa konkreettinen asia, jon- ka arkkipiispa ilmoitti, oli uuden keskuk- sen perustaminen uhreja varten. Sen oli tarkoitus auttaa uhreja keskittymään

”tunnistamiseen, sovitukseen ja parantu- miseen”. Keskuksen oli tarkoitus avau- tua vuoden lopussa.

Uhrit ja heidän puolestapuhujansa olivat tyytymättömiä kirkon vastauksen epämääräisyyteen. Arkkipiispa ei puhu- nut mitään hyväksikäyttäjien rankaise- misesta tai uhrien kärsimyksien korvaa- misesta. Eräs asianajaja toi julki monien uhrien toivomuksen, että kirkko korvaisi terapian, jota he olivat joutuneet käyttä- mään vuosikausien ajan.

Lieve Halsberghe, jonka täti Gode- lieve Halsberghe oli johtanut kirkon tut- kimuskomissiota sen alkuvaiheissa, sa- noi uhrien haluavan syyllisten rankaise- mista ja asioiden penkomista niin, että

(25)

jokainen uhri saisi oikeutta. Hänen mu- kaansa kirkossa oli vielä paljon hyväksi- käyttäjiä, jotka eivät olleet tunnustaneet tai myöntäneet tehneensä mitään vää- rää. Sillä tavoin he terrorisoivat psykolo- gisesti uhrejaan. Halsberghen mukaan jotkut uhrit halusivat rahallisen kor- vauksen, jotkut eivät. Halsberghe edusti Ihmisoikeudet kirkossa -nimistä ryhmää.

Arkkipiispa Léonardin esiintymistä seuranneena päivänä Tournain piispa Guy Harpigny, joka vastasi seksuaali- seen hyväksikäyttöön liittyvistä kysy- myksistä Belgian kirkossa, selitti, mistä anteeksipyynnön puuttuminen johtui.

Syy oli raha, sillä kirkossa pelättiin, että selvän mea culpan esittäminen aukaisisi portit rahallisen korvauksen vaatimuk- sille. Hän pahoitteli, että kirkko oli me- nettänyt tilaisuuden pyytää anteeksi ja antoi huomattavasti katuvaisemman vai- kutelman kuin arkkipiispa Léonard:

”Instituution edustajana minun täytyy hyväksyä, että olen vastuussa, vaikkakin asioista, jotka tapahtuivat jo kauan sit- ten, ja sen vuoksi pyydän uhreilta an- teeksi kirkon nimessä.”

Kirkossa vallitsi selvästi erimieli- syyksiä siitä, millä tavalla uhrit pitäisi kohdata ja varsinkin siitä, miten kirkon tuli suhtautua kärsimysten korvaami- seen.

Piispa Vangheluwen tekojen paljas- tuminen, tutkimuskomission antamat uudet tiedot ja anteeksipyynnön puuttu- minen kirkon johdon taholta olivat tuhoi- sa yhdistelmä katoliselle kirkolle Belgias- sa. Sadat katolilaiset esittivät pyynnön, että heidän kasteensa peruttaisiin. Kir- kon puhemiehen Jürgen Mettepen-

ningeninmukaan kyseessä oli ”yksi kir- kon historian pahimmista kriiseistä – moraalisen arvovallan, moraalisen uskot- tavuuden kriisi”. Mettepenningen viitta- si joidenkin kirkon edustajien käyttä- mään puolustukseen, että seksuaalista hyväksikäyttöä tapahtui kaikkialla. Hä- nen mukaansa ihmisillä oli kuitenkin oi- keus odottaa kirkolta enemmän. Belgias- sa, missä kirkko joutui jo kamppailemaan tyhjien kirkkojen, pappispulan ja kasva- van sekularisaation kanssa, kirkkoa huo- letti nyt myös vaara joutua maksamaan suuria taloudellisia korvauksia uhreille.

Mettepenningen erosi sittemmin teh- tävästään protestiksi arkkipiispalle, jon- ka valitsemaa linjaa hän piti vääränä.

Toukokuussa 2011 katolinen kirkko Belgiassa viimein taipui yleisen mielipi- teen paineen alla ja suostui ainakin peri- aatteessa maksamaan taloudellisia kor- vauksia ainakin joillekin uhreille. Lau- sunnossaan Belgian piispat ja sääntökun- tien esimiehet vakuuttivat, että he halu- sivat auttaa uhreja ja antaa heille talou- dellista apua tarpeen mukaan. Kirkon taipumiseen oli vaikuttanut myös Bel- gian parlamentin komission parin kuu- kauden takainen raportti, joka esitti pa- neelin perustamista seksuaalisen hyväk- sikäytön uhriksi joutuneiden korvaus- vaatimusten ratkaisemiseksi. Kirkon oli tarkoitus olla edustettuna paneelissa. Li- via Helsberghe, joka nyt edusti Yhdysval- loissa 1989 perustettua The Survivors Network of those Abused by Priests (SNAP) -verkostoa, piti kirkon mukana- oloa paneelissa asiattomana, koska sil- loin syytetty toimisi itse tuomarina uhri- en asiassa. Hänen mielestään totuuden

(26)

kaivamisessa esiin oli vielä paljon tehtä- vää.

Roger Vangheluwen myöhemmät vaiheet

Eronsa jälkeen Roger Vangheluwe vetäy- tyi luoteis-Belgiassa Westvleterenissä si- jaitsevaan Pyhän Sikstuksen trappisti- luostariin. Jo syksyllä 2010 hän kertoi lähtevänsä luostarista paikkaan, jota ku- kaan ei tietäisi. Tuo paikka oli lehtitieto- jen mukaan Vatikaanin Belgian-nuntiuk- sen residenssi. Keväällä 2011 Vatikaanin Uskonopin kongregaatio ilmoitti, että Vangheluwen tulisi lähteä Belgiasta ja alistua hengelliseen ja psykologiseen hoi- toon. Häneltä kiellettiin kaikki julkiset esiintymiset piispana tai pappina.

Vangheluwen oli tarkoitus seuraavaksi asettua Ranskaan, Loiren laaksossa si- jaitsevaan konventtiin.

Vangheluwea ei voinut asettaa syyt- teeseen, koska hänen rikoksensa oli Bel- gian lain mukaan vanhentunut. Belgias- sa vaadittiin yhä painavammin hänen pappisoikeuksiensa riisumista. Arkki- piispa Léonard sanoi sen olevan Vatikaa-

nin asia, ja Vatikaanin puhemiesFede- rico Lombardi taas sanoi, että koska Vangheluwe oli jo jättänyt hiippakunnan ja viran toimittamisen, hän ei ollut enää

”mukana” paikalliskirkossa. Lombardin tietojen mukaan Vatikaaniin ei ollut tul- lut pyyntöä ottaa Vangheluwelta pap- pisoikeudet pois.

Vain pari päivää Vatikaanin ilmoi- tuksen jälkeen Vangheluwe kuitenkin antoi Ranskasta käsin haastattelun flaa- milaiselle tv-kanavalle ja tunnusti toisen- kin veljenpojan hyväksikäytön. Hän ei – uskomatonta kyllä – pitänyt itseään pe- dofiilinä. ”Minulla oli vahva vaikutelma, että veljenpoikani ei pitänyt sitä pahana.

Päinvastoin. Se ei ollut brutaalia seksiä.

En koskaan käyttänyt ruumiillista, fyy- sistä väkivaltaa.” Arkkipiispa Léonard, muut piispat ja useat hallituksen minis- terit tuomitsivat Vangheluwen esiinty- misen, ja se aiheutti Belgiassa muuten- kin laajaa suuttumusta. Vangheluwe sai saman tien lähtöpassin myös ranskalai- sesta konventista. Hänen nykyisestä olinpaikastaan ei ole tietoa.

(27)

”Kaiken kepeyden

keskelläkin syvä sanoma voi olla hyvin läsnä”

Leuvenin yliopiston rehtorin Rik Torfsin haastattelu

Mikko Ketola

n Henri Maria Dymphna André Laurent

”Rik” Torfs (s. 1956) on Leuvenin yliopis- ton kanonisen lain professori, ja keväällä 2013 hänet valittiin yliopiston rehtoriksi.

Hän on laajalti maailmalla tunnettu tie- demies mutta myös belgialaisille tuttu mediapersoona, joka on usein kommen- toinut tiedotusvälineille katolista kirk- koa koskevia kysymyksiä. Häntä on ku- vattu sekä katolisen kirkon kriitikoksi että sen puolustajaksi. Hän on ollut tiu- haan vieraana tv:n ajankohtais- ja viihde- ohjelmissa ja kirjoittaa viikoittain kolum- nin De Standaard -lehteen. Haastattelu tehtiin lokakuun puolivälissä 2014.

Vatikaanin perhesynodi ja Belgian kirkon asema

V(artija): Rehtori Rik Torfs, olette kanonisen lain professori. Oletteko enemmän lakimies vai teologi? RT:

Kanonisen lain asiantuntija tarvitsee tie- tenkin teologista tuntemusta, ja olen ehkä profiloitunut melko paljon katolista

kirkkoa koskevien kannanottojeni vuoksi teologiseksi asiantuntijaksi. Kanonistin ala on jossakin suhteessa erilainen, sillä hän joutuu kohtaamaan myös elämän ja kirkon pimeät puolet. Hänelle tulevat vastaan erilaiset kriisitilanteet ja insti- tuution vähemmän miellyttävät puolet.

Jos ei pysty kohtaamaan niitä, ei voi olla kanonisti.

V: Tällä hetkellä on ajankohtainen Vatikaanissa menossa oleva perhesynodi.

Millä mielellä synodia seurataan Belgias- sa? RT: Tämä on ensimmäinen kerta vuosikymmeniin, kun piispainsynodiin todella kiinnitetään huomiota. Vuosi- kymmenien ajan Rooman kuuria on ma- nipuloinut synodia. Tulokset tiedettiin aina etukäteen. Tämä on ensimmäinen kerta, kun esityslista on oikeasti avoin.

Ihmiset ovat todella innokkaita kuule- maan, mitä tapahtuu. Eivät ehkä niin- kään henkilökohtaisista syistä vaan enemmän epäsuorista syistä. Eivät he

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Asetel- masta nousee väistämättä se ajatus, että mikäli kyseiset miehet eivät olisi olleet Lutherin liittolaisia, hän olisi mitä toden- näköisimmin suhtautunut heidän

Jos ajatel- laan koko viime vuosisadan Suomen ja Viron välistä keskinäistä tuntemusta, näyttää siltä, että Virossa sitä oli ehkä hieman enemmän kuin pohjoisen naapu- rin

Tiedän hyvin, että monet opettajani tor- juisivat närkästyneinä tällaisen ajatuk- sen. Suurin osa heistä oli ollut opposi- tiossa kansallissosialismia vastaan. Mei- dän on

Sylvi Kek- koselle Urho Kekkonen kirjoitti sekä elä- mästään että muun muassa Suomen hal- linnon kysymyksistä, mutta painopiste oli selkeästi juuri elämän ja erityisesti

Tuntekoon hän nöyryyttä myös sen seikan edessä, että eksegeettisessä työssä on – siinä muodossa kuin olen sitä väitöskirjassani harjoittanut – viime kä- dessä

Tunnetuin näistä oli Karl Heinrich Venturini (1768–1849), jonka romaani Geschichte des grossen Propheten von Nazareth (1802) ilmestyi useina painoksina vuosikymmenten ajan

Englannin kirkko oli 1960-luvun alussa jakaantunut kolmeen ryhmään: 1) tradi- tionalistit, jotka vastustivat sekularisaa- tiota niin kirkon sisällä kuin sen ulko- puolella;

Olen ollut huomaavinani, että ne ihmiset, jotka täällä ajassa ovat eniten kantaneet huolta tuonpuoleisen Jeesukseen kiinni- tetyn uskonsa lujuudesta, pelkäävät kuolemaa enemmän