• Ei tuloksia

Tieteellinen elämä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tieteellinen elämä näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

364

T&E 4/02 • TIETEELLINEN ELÄMÄ

T IETEELLINEN ELÄMÄ

IMMANUEL WALLERSTEIN muistutti jo vuosia sitten, että yliopistolaitos ei ole milloin- kaan historiansa aikana ollut niin merkittävä kuin nyt. Syy tähän asiantilaan on kuiten- kin paradoksaalinen. Yliopis- tolaitosta ja siihen liittyvää tut- kimuksen rahoitusta on Wal- lersteinin mukaan kasvattanut erityisesti se, että niille on las- tattu tehtäviä, jotka eivät niille lainkaan kuulu.

Wallersteinin kommenttia kannattaa pohtia tarkasteltaes- sa tieteen tilaa ja nykykehitys- tä myös Suomessa. Globalisoi- tuvassa maailmassa kun ko- vin harvat trendit ovat vailla vastineita ja vertaileva pers- pektiivi auttaa hahmottamaan kehityksen logiikkaa. Ame- rikkalaisessa yliopistolaitok- sessa 20 vuoden aikana osa- aikaisen opetushenkilöstön määrä yliopistoissa oli kasva- nut kaksinkertaisella vauhdil- la päätoimisiin opettajiin ver- rattuna. Samaan aikaan mää- räaikaisten opettajien suhteel- linen osuus oli nelinkertaistu- nut vakinaiseen opetus- henkilöstöön verrattuna. Yli- opistollisen tutkimus- ja ope- tusyhteisön ydin, tutkijaopet- tajien joukko on siten muut- tunut nopeasti vaihtuvaksi, määrä- ja osa-aikaiseksi pät- kätyöläisten epämääräiseksi ryhmäksi. Ammattiyhdistyksiä asia toki huolestuttaa.

Kehitystrendillä on työsuh- depolitiikkaa laajemmat seu- raukset, jotka liittävät sen Wal- lersteinin paradoksaaliseen kommenttiin. On nimittäin mahdollista kysyä, miten tie- teellinen keskustelu organisoi- tuu ja mistä määrittyvät tutki- mukselliset kysymykset tilan- teessa, jossa opetuksen ja tut- kimuksen jatkuvuus ei perus- tu tiedeyhteisön jatkuvuu- delle. Ongelmaa voidaan lä- hestyä tarkastelemalla tuon jatkuvuuden perustaa, jonka

kaikki yliopistolaitoksessa ny- kyään työskentelevät konk- reettisesti kokevat päivittäisessä työskentelyssään. Yliopistoa varsinaisesti konstituoivaksi praksikseksi on muodostunut hallinto. Eikä tämä hallinto ole enää “tuki- ja palvelutoimin- toihin” liittyvää käytännön asi- oiden hoitoa. Kyseessä on ennen kaikkea perustoimin- tojen tasolle ulottuva jatkuva byrokraattis-administratiivisten päätösten soveltaminen. Jat- kuvan kysymysten esittämisen sijasta yliopistoa luonnehtii jatkuva sisäinen hallinto.

Hallinto tarvitsee eneneväs- sä määrin suunnittelijoita.

Suunnittelijasta on tullut tut- kimuksen ja opetuksen jatku- vuuden perusta ja samalla nii- tä määrittävien kysymysten asettaja. Suunnittelija ei vält- tämättä ole hallintovirastossa istuva henkilö, vaan opetus- ministeriöstä akatemian kaut- ta laitoksiin asti levittäytynyt mentaliteetti. Tuon mentalitee- tin kuvasi jo kymmenen vuot- ta sitten Alfonso Borrero Ca- bal yliopistoja koskevassa ra- portissaan Unescolle. Tuo ra- portti kuvasi yliopistoa yrityk- sen kaltaisena instituutiona, jonka johdossa tulee olla ma- nageri. Manageri on vastuus- sa yrityksen tuotteista, niiden markkinoinnista ja samalla koko instituution kannattavuu- desta. Tämän logiikan mukaan suunnittelijat suunnittelevat opetusohjelmia, tutkimus- ohjelmia ja näitä ohjelmia to- teuttavia instituutioita. Tutki- joita palkataan sitten osa- ja määräaikaisiin työsuhteisiin näitä ohjelmia toteuttamaan.

Tiedosta tulee administratiivi- sen praksiksen objekti, ja se muuttuu kyseenalaistamisen ja ajattelun sijasta jaettavaksi informaatioksi. Jatkuvasti muuttuvan ja uudelleen suun- niteltavan tiedekunta- ja lai- tosrakenteen tarkoitus on pal-

vella tuon informaation levit- tämistä eikä sen kyseenalais- tamista.

Kunnon manageri tuottaa informaatiota, jolla on kysyn- tää, ja kysyntää tuottavat tiede- yhteisön ulkopuolella muo- toillut kysymykset. Nämä ky- symykset eivät ole organisoi- tuneet tieteelliselle keskuste- lulle ominaisten argumenttien tai “oppi-alatraditioitten” poh- jalta. Ne ovat yhtä fragmen- toituneita ja yksilöllisiin inten- tioihin suhteuttavia kuin mit- kä tahansa kulutustavara- markkinat. Oireellisena voi- daankin pitää luonnosta uudeksi yliopistollisia tutkin- toja koskevaksi asetukseksi.

Se määrittää korkeakoulu- tutkintojen sisällöt pelkästään partitiivien avulla. Tutkintojen tulee sisältää “opintoja” sieltä sun täältä ja nuo partitiivimuo- toiset opinnot muodostavat jonkinlaisen kokonaisuuden ainoastaan “opintopisteitten”

(hinnan?) perusteella. Asetus ei enää voi määritellä, että tut- kintoon tulee kuulua “pää- aineen perusteet”, koska nuo perusteet määrittelisi tieteelli- nen käytäntö.

DAVID RIESMAN (s.1909) kuo- li viime toukokuun kymme- nentenä päivänä New Yorkis- sa. Hänen yhdessä Nathan Gla- zerin ja Reuel Denneyn kans- sa tekemänsä The Lonely Crowd vuodelta 1950 on ollut kaikkien aikojen sosiologinen bestseller, jota muutama vuosi sitten tehdyssä selvityksessä to- dettiin myydyn yli 1,6 miljoo- naa kappaletta. Tässä sosiolo- gisten aikalaisdiagnoosien kan- tateoksessa tarkastellaan urbaa- nia elämää kasvatusproses- seista työhön, politikkaan ja kulutukseen asti. Sen juonena on ihmisten sosiaalikaraktee- rin suuri muutos, jossa Toisiin suuntautuva tyyppi on korvaa- massa Sisältäpäin ohjautuvan

(2)

365

TIETEELLINEN ELÄMÄ • T&E 4/02

tyypin. Tutka korvaa gyroskoo- pin jos käytetään Riesmanin metaforia.

Kirjan kuvaukset työstä ja erityisesti kulutuksesta olivat profeetallisia. Eurooppalaiset löysivät itsensä ja uuden kes- kiluokkansa siitä toteutunei- na vasta 1970-luvulla. Toisaal- ta teoksen aikalaissuosio pe- rustui, kuten yleensä suureen kiertoon lähteneiden aikalais- diagnoosien, kliseeseen. Täs- sä tapauksessa se oli horror- kuva “ulkoa-ohjautuvasta”

(Allardtin virheellinen kään- nös vuodelta 1958 termistä

“other-directed”) ihmistyypis- tä, angstisen aikamme vitsa- uksesta. The Lonely Crowd vääntyi vieraantumisteoriaksi sodan jälkeisen nousun su- kupolvelle. Tämä tapahtui, vaikka liberaali, sittemmin yli- oppilasliikkeenkin radikalis- mia valitellut Riesman yritti moneen otteeseen vakuuttaa, että hänen sanomansa ei ole totaalinen yhteiskuntakritiikki.

Ja jälkiviisas nykypäivän luki- ja voikin helposti huomata teoksen lähilukiessaan, että siinä vain coolisti punnitaan

“toisiin suuntautuneen” tyy- pin mahdollisuuksia ja esteitä autonomiaan. Olihan autono- mia, ylisopeutuminen ja ano- mia tuolloisen liberaalin so- siologian diagnostisia keskeis- käsitteitä.

Vieraantumis(angst)teoree- tikon maine oli Riesmanin kohtalo, mikä näkyi muisto- kirjoituksissakin: “kyseenalais- ti kulutusyhteiskunnan” (The Guardian) ja “analysoi mas- saihmisen yksinäisyyttä” (Die Welt, jonka muistokirjoitukses- sa “other-directed” on kään- netty “fremdbestimmte”). Ko- meimman “muistokirjoituksen”

Riesmannille teki jo kauan sit- ten Bob Dylan, jonka “I shall be released” sisältää säkeet:

“Standing next to me in the lonely crowd / Is a man who

swears he’s not to blame”.

Tosin Dylanille ja muille vie- raantumistulkeille saattaisi Riesman vannoa olevansa vain liberaali, joka on kiinnostu- nut modernin yhteiskunnan suunnasta gyroskoopin vaih- duttua tutkaksi. Muistokirjoi- tuksista löytyy myös tieto, että Riesman oli toisen maailman- sodan aikana “in non-com- bat position, as an executive of the Sperry Gyroscope Com- pany”.

YHTEISKUNTAPOLITIIKKA- lehdessä on, siitä lähtien kun sen nimi muuttui Alkoholi- politiikasta Yhteiskuntapolitii- kaksi, julkaistu hieman mei- dän Tieteellistä elämäämme muistuttavaa osastoa “Ajatus- ten Tonava”. Taannoisen YP:n numeron 5/02 Ajatusten To- navassa oli löydetty pari vuot- ta sitten ilmestynyt Francis Wheenin teos Karl Marx (Ota- va, 2000). Anonyymi kirjoitta- ja on selvästikin kovasti ty- kännyt teoksesta: “Francis Wheenin Marx-elämäkerrassa on paljon tuoretta ja mielen- kiintoista. Jännittävin yksityis- kohta on Marxin ja Darwinin välinen suhde, jonka myö- hempi aika on käsittänyt vää- rin – yhden lähdeviitteen vuok- si.” T&e:n puolesta on sanot- tava, että tuo Wheenin kerto- ma yksityiskohta ei ole järin tuore uutinen. Tässä lehdes- sä Marxin ja Darwinin suh- detta ja sitä koskevaa keskus- telua (mukaan lukien kysei- nen yksityiskohta) on käsitel- ty kokonaisen artikkelin ver- ran – ja yli kaksikymmentä vuotta sitten! Edesmenneen filosofin Ilkka Patoluodon (1946–1989) ja Keijo Rahko- sen aatehistoriallinen artikke- li “Halusiko Marx omistaa

’Pääoman’ Darwinille?” (tie- doksi lukijoille vastaus: ei) il- mestyi T&e:ssä 1/1979. – Täy- tyy sanoa että kyllähän tällä-

kin palstalla joskus muisti pät- kii, mutta Ajatusten Tonava virtaa todella hiljaa...

BAUDRILLARD, Jean (1995) Lopun illuusio eli tapahtumi- en lakko... Bourdieu, Pierre (1977) Outline of a Theory of Practice... Lyotard, Jean-Fran- çois (1985) Tieto postmoder- nissa yhteiskunnassa... Maffe- soli, Michel (1992) La Trans- figuration du politique... – Ei, kyseessä ei ole ranskankielen- taitoisen kulttuuritutkimuksen opiskelijan seminaariesitelmän lähdeluettelo. Kyseiset opuk- set ovat poimintoja Helsingin yliopistossa väitelleen Seppo Kääriäisen valtio-opin väitös- kirjan Sitä niittää, mitä kylvää:

Keskustan strategiset valinnat 1964–2001 (Gummerus, 2002) lähteistä. Oppineisuutensa osoi- tuksella mösjöö Kääriäinen erottuu – pyrkii erottumaan? – muista tämän syksyn “julkkis- tohtoreista”. Julkkistohtori Kää- riäinen ei halua olla mikään junttitohtori.

MONET kunnon tiedemiehet ovat huolissaan kaikenlaises- ta tieteen nimissä esiintyvästä huijauksesta ja huiputukses- ta. Muistammehan vielä nuo äskettäiset, mieliä kuohutta- neet Sokal-paljastukset.

Suomessa Skepsis-seura on jo pitkään taistellut urhool- lisesti ja täysin vapaaehtoisin voimin väärää tiedettä ja kai- kenlaista pappispimitystä vas- taan. Venäjällä asia on koettu niin tärkeäksi, että tätä tehtä- vää varten on perustettu perä- ti valtion komitea, Pseudotie- teen vastustuskomissio, jon- ka johdossa on oikea akatee- mikko Aleksandrov. Komis- sion olemasaolon puolustuk- seksi voi toki todeta, että Ve- näjällä asia varmasti on oi- kean huolen arvoinen. Eikä vain sen takia, että tuo samai- nen valtio myöntää virallisia

(3)

366

T&E 4/02 • TIETEELLINEN ELÄMÄ

diplomeja kansanparantajille.

Venäjällä kun saa auransa kuntoon oikein laillistetun am- matinharjoittajan toimesta.

Venäjällä tieteen nimissä ei- vät esiinny vain kaikenlaiset ihmeparantajat, yksityisajatte- lija-fyysikot ja muut kauko- niemiset tai naistenlehtien ast- rologit, jotka Nils Mustelin tuon tuosta ovelasti paljastaa. Neu- vostoliiton kerran niin mahta- van tutkimusorganisaation ja -potentiaalin romahtaminen on saanut monet oikeatkin tie- demiehet aktiivisesti kalaste- lemaan pseudotieteen mark- kinoille. Nopeat muutokset ja siihen liittyvä uuden ja ennal- ta arvaamattoman uhka on taas luonut kysyntää kaiken- laisille maailmanselittäjille ja lopullisen totuuden tarjoajil- le. Toisaalta neuvostoaikainen Tieteen ja Puolueen epäpyhä liitto oli ehkä omiaan parem- minkin johdattelemaan ihmi- siä suhtautumaan skeptisesti tieteen totuuksiin: olihan niil- lä tapana vaihtua aina kul- loistenkin valtaapitävien mu- kana. Ja puolueen tarjoama tieteellinen maailmankuvakin herätti monissa lähinnä lem- peän tai katkeran ironisia kom- mentteja.

Kuten jo aikoinaan länteen- kin levinneet huhut kertoivat, 1960-luvulla Neuvostoliitossa

laadittiin laaja ohjelma tele- patian valjastamiseksi sotilaal- liseen hyötykäyttöön. Erityi- sen suuria toiveita pantiin su- kellusveneiden telepatian va- rassa toimivaan vedenalaiseen kommunikaatiojärjestelmään.

Sittemmin paljastuneet tiedot ovat osoittaneet, että operaa- tio oli varsin tyypillinen neu- vostotiedepolitiiikan kukka- nen, vaikkakin ehkä lajissaan eräs kaikkein vaikuttavimmis- ta. Venäjälle oli levinnyt tai tietoisesti levitetty tietoa, jon- ka mukaan amerikkalaiset oli- vat jo varsin pitkällä telepa- tian sotilaallisen hyötykäytön kehittelyssä. Tämä oli paras ja taattu tapa saada neuvosto- hallitus innostumaan asiasta.

Asian tutkimiseksi myönnet- tiinkin pikaisesti varsin suuria rahasummia ja perustettiin tut- kimuslaitoksia. Alalle järjes- tettiin tehostettua tutkijankou- lutusta, jonka tuottamissa lu- kuisissa väitöskirjoissa selvi- teltiin telepatian teoreettisia pe- rusteita kvanttimekaniikan ja luonnontieteiden uusimpien teoreettisten saavutusten avul- la. Tuloksia julkaistiin alan ar- vovaltaisissa julkaisuissa, jois- ta ne ovat edelleen kiinnostu- neiden luettavissa. Innostus luonnollisesti laantui aika- naan, ehkei niinkään kärsi- mättömyydestä oikeiden tu-

losten ja käytännöllisten so- vellutusten odotukseen kuin siihen, että tiedepoliittinen kiin- nostus ja vakoilutoiminta suuntautui uusille painopis- tealoille.

Tästä kaikesta oli kuitenkin seurauksena, että Venäjällä on edelleen ehkä maailman par- haiten koulutettu akateemis- ten telepatia-asiantuntijoiden joukko, jolle ei ole enää käyt- töä oikeissa tutkimuslaitoksis- sa, mutta joka ei kuitenkaan malta kokonaan kätkeä kynt- tiläänsä vakan alle. Onneksi heidän toimintansa on taas nykyisin, sotilaallisten sovel- lutusten sijaan, melko vaarat- tomasti ja perinteisten harras- tajatelepaattien tavoin suun- tautunut mainostamaan tie- teenalansa mahdollistamaa suoraa yhteyttä Jumalaan.

Huomattavasti vaarallisemmil- ta tällä hetkellä vaikuttavatkin ne Venäjän akatemian kun- nianarvoisan aivotutkimuslai- toksen johtavat spesialistit, jot- ka ovat keksineet tehokkaan tavan parantaa huumeiden- käyttäjät “pienellä” aivoleik- kauksella. Tästä modernin kognitiotieteen luovasta sovel- lutuksesta Pseudotieteen vas- taisen taistelun komitea ei ai- nakaan toistaiseksi ole kuiten- kaan osoittanut olevansa huo- lissaan.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kauna isää kohtaan kyti seitsemän pitkää vuotta (1886–93), kun Max joutui asumaan kotona opiskeluaikojen jälkeen. Itäisen Saksan maanviljelijöitä tutkiessaan Max lienee

Väitteenä on, että me olemme niin täysin logistiikan sokaisemia, että meillä ei ole mitään muuta keinoa saada otetta tämän järjestelmän kätkemästä väkival- lasta,

Maxin puoliso Marianne antoi kuitenkin myöhemmin ymmärtää, että Helene aiheutti ympäristölleen syyllisyyttä, ja Maxin mukaan taas äiti ei osannut opettaa muille vastuunottoa,

Tällä oletuksella yliopistojen autonomia lisääntyisi, jos se ei enää saisi itse päättää, mitä koulutus- ohjelmia tarjoaa, vaan ministeriö päättäisi siitä..

2012 raportoivat, että noin 120 ihmistä osoitti mieltään Butlerin palkintoa vastaan samaan aikaan kuin hän piti kiitospuhettaan Frankfurtin Paulskirchessä (ja 15 ihmistä

Negri ja Kriegel kävivät sananvaihtoa imperiumin ja tasavallan eroista, ja Kriegel arveli, että Negrillä on vaikeuksia erottaa toisistaan imperiumi ja tasavalta johtuen

Samalla kävi tosin myös ilmeiseksi, että myös radikaaleja puheenvuoroja esit- tävät puhujat olivat varmis- taneet itselleen oppituolin. Ehkä tässä oli vähintään

tuaan internetin keskusteluista huolestuneita kommentteja, joiden mukaan tuo 1500-sivui- nen tuotos olisi jollain uudella tavalla vakavasti otettava ja erilainen kuin