• Ei tuloksia

Tieteellinen elämä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tieteellinen elämä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

353 T&E 4 |2013

TIETEELLINEN ELÄMÄ

Jatkoa viime numerosta. Väitöskirjan jälkeen nuoren Max Weberin tutkimukset keskittyi- vät antiikin Roomaan, jonka maahan perustuva talous ja ”luonnon mukaan elämiseen” tähtää- vä stoalainen elämänihanne vetosivat häneen.

Joa chim Radkaun (Max Weber, 2005) mukaan Weber käsitti aikalaisiaan selvemmin, kuinka antiikin kaupungin keskiössä olivat temppe- lit ja kylpylät, eivät kauppahallit tai kiltatalot, ja että antiikin paikallisille voimavaroille pe- rustuva talous erosi radikaalisti modernista kapitalismista. Weber myös itse katsoi saavut- taneensa Neron tai Domitianuksen kaltaisen

”armeijan komentajan ulkomuodon” lihottuaan opiskeluaikojen juomingeissa.

Max ei kapinoinut isäänsä vastaan murros- iässä – tai ainakaan tuollaisesta kapinasta ei Rad- kaun mukaan ole todistusaineistoa. Kun Max oli 17-vuotias, isä oli vienyt hänet Venetsiaan, josta nuorukainen oli tosin pian halunnut paeta kotiin. Radkau esittääkin, että Max ei suinkaan ollut mielihyvää kammoavan ja torjuntaan pyr- kivän porvarillisen Saksan uhri. Pikemminkin hän tunsi ärtymystä uutta, hauskanpitoa arvos- tavaa hedonistista elämäntapaa kohtaan.

Kauna isää kohtaan kyti seitsemän pitkää vuotta (1886–93), kun Max joutui asumaan kotona opiskeluaikojen jälkeen. Itäisen Saksan maanviljelijöitä tutkiessaan Max lienee kuvan- nut myös omia tuntojaan, kun hän kirjoitti, että kaameinta kaikesta ei ole muualla koettu köy- hyys vaan toivoton riippuvuuden tunne koto- na. Max kärsi taloudellisesta riippuvuudestaan isästä, kun taas isä ilmeisesti katsoi, että poika oli jo kypsä elättämään itsensä. Äiti sen sijaan ei ollut heittämässä poikaansa ulos vaan piti tästä huolta, ja juuri äidin kuva sai Maxin kestämään nuo raskaat vuodet. Marianne kehui Heleneä myöhemmin moniselitteisesti sanomalla, että

lapset kyllä kasvavat sellaisiksi kuin äiti haluai- si heidän olevan, mutta tämä tapahtuu paljon myöhemmin kuin äiti olisi toivonut.

Äiti Helene oli myös Maxin ja tämän isän lopulliseen välirikkoon johtaneen riidan kes- kiössä kesäkuussa 1897, kun isä liittyi Hele- nen seuraan matkalla Maxin ja Mariannen luo Heidelbergiin. Max kehitti ”tuomiopäiväksi”

kutsumansa kohtauksen ja ilmoitti, ettei halua olla isänsä kanssa missään tekemisissä ennen kuin tämä antaa vaimonsa matkustaa lastensa luo yksin neljäksi tai viideksi viikoksi vuodessa.

Isän mukaan Max ja Marianne olisivat halun- neet Helenen kokonaan itselleen, kun taas nuo- ri pari paheksui sitä, että isä piti vaimoa itsel- lään. Radkau esittää Helenen siirtäneen oman seksuaalisen estyneisyytensä Maxiin, joka taas syytti omasta kyvyttömyydestään ”pelkkään omaan mielihyväänsä pyrkivää” isäänsä. Myö- hemmin Weber myös tuomitsi ”Saksalle tyy- pillisen patriarkaalisen sentimentaalisuuden”

Protestanttisen etiikan alanootissa. Aiemmissa painoksissa tuota patriarkaalista sentimentaa- lisuutta oli kuvannut määre ”moukkamainen”.

Suopeampi tulkinta isän toiminnasta olisi Radkaun mukaan ollut, että hän halusi ilmen- tää aviollista uskollisuutta: Heidelbergin matka kun osui myös vanhempien hääpäivän aikoihin.

Max kuitenkin teki ”tuomiopäivästä” taistelun totuudesta vailla mahdollisuutta sovitukseen ja näki kiistassa vain patriarkaalisen hallitsemis- pyrkimyksen ilmentymän.

Kaksi kuukautta Heidelbergin ”tuomiopäi- vän” jälkeen Maxin isä kuolee 10.8.1897 mat- kalla Riikassa sydänkohtaukseen poikaansa näkemättä. Miten Max tähän suhtautuu? Jät- tääkö oidipaalinen syyllisyys rakkaudesta äitiin ja isän kuolemasta häntä rauhaan? Jatkuu ensi numerossa.

tieteellinen elämä

(2)

354

T&E 4 |2013

Vuonna 2010 ilmestyneessä teoksessaan Zombie Economics: How Dead Ideas Still Walk among Us (uusi, laajennettu painos 2012;

suom. Zombitalous, Vastapaino 2014) John Quiggin esittää, että valtavasta vastaevi- denssistä huolimatta markkinaliberalismi edelleen toimii Paul Krugmanin esittelemän ajatuszombina, elävänä kuolleena teoriana, ja tuottaa vahingollista talouspolitiikkaa. Ylei- sesti ajatuszombit ovat ajatuksia tai teorioita, jotka tutkimus ja empiirinen evidenssi ovat jo kumonneet tai käytäntö ja/tai käsiteana- lyysi osoittaneet hyödyttömiksi, mutta jotka silti elävät ja vaikuttavat ihmisten ajatteluun ja poliittiseen päätöksentekoon haitallisesti ja lamauttavasti.

Yksi vuoden 2013 aikana havaittu ajatus- zombi vaelteli oikeaa filosofian harjoittami- sen tapaa koskevassa keskustelussa ja levisi internetin uutissivustojen ja sosiaalisen me- dian kautta. Stephen Hawking väitti Google Zeitgeist-konferenssissa, että filosofia ei ole pysynyt erityistieteiden kehityksessä mukana ja on siksi kuollut. Tämä Wienin piiriltä kalskah- tava lausunto houkutteli elävän kuolleen esil- le, kun mm. Slavoj Zizekin ja John Milbankin

kanssa Paavalista kirjoittanut Creston Davis julisti (Alain Badioun pohjalta), että filosofian kuolemasta puhuttaessa on kysyttävä: Mikä filosofia on kuollut? Vastauksena Davis tarjosi analyyttistä filosofiaa – kysymykseen, joka on analyyttisen filosofian kysymys par excellence.

Toisaalla taas Noam Chomsky (http://www.

openculture.com/2013/06/noam_chomsky_

slams_zizek_and_lacan_empty_posturing.

html) nousi väittämään ŽiŽekiä ja Lacania huijareiksi ja silmänkääntäjiksi, koska he eivät

”johda teoreemoja aksioomista” loogisesti pä- tevän päättelyn avulla.

Näiden lausuntojen pohjalta voidaan näh- dä, että keskustelun todellinen elävä kuollut on analyyttisen ja mannermaisen filosofian olemuksellista eroa korostava ajattelutapa.

Rajatusta pragmaattisesta hyödyllisyydestään huolimatta tämä ajattelutapa lamauttaa oma- ehtoisen ajattelukyvyn niiltä, jotka tulevat sen vaikutuspiiriin, ja tuottaa lisää ajatuszombeja ja kuolleina syntyneitä ideoita ympärilleen.

Jotta elävien kuolleiden ajatusten keskuu- dessamme aiheuttamat vahingot voitaisiin tor- jua, toimitus kutsuu lehden lukijat ja kirjoittajat suureen ajatuszombijahtiin 2014.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tällä oletuksella yliopistojen autonomia lisääntyisi, jos se ei enää saisi itse päättää, mitä koulutus- ohjelmia tarjoaa, vaan ministeriö päättäisi siitä..

2012 raportoivat, että noin 120 ihmistä osoitti mieltään Butlerin palkintoa vastaan samaan aikaan kuin hän piti kiitospuhettaan Frankfurtin Paulskirchessä (ja 15 ihmistä

Negri ja Kriegel kävivät sananvaihtoa imperiumin ja tasavallan eroista, ja Kriegel arveli, että Negrillä on vaikeuksia erottaa toisistaan imperiumi ja tasavalta johtuen

Samalla kävi tosin myös ilmeiseksi, että myös radikaaleja puheenvuoroja esit- tävät puhujat olivat varmis- taneet itselleen oppituolin. Ehkä tässä oli vähintään

tuaan internetin keskusteluista huolestuneita kommentteja, joiden mukaan tuo 1500-sivui- nen tuotos olisi jollain uudella tavalla vakavasti otettava ja erilainen kuin

Ironista kyllä, murhatutkinnan edetessä pal- jastui, että kyse oli perinteisestä mustasukkaisuusmurhasta; Bala nimittäin epäili, että murhan uhri tapaili hänen

Tieteen & edistyksen on myös vaikea uskoa, että erityisen raskaan vainoamisen kohteeksi joutunut emerita professori Heller voisi olla poikkeukselli­. sen epäpätevä

Näyttää siltä, että hän on tulkinnut api- noiden käyttäytymistä koskevaa aineistoa väkisin omien oletus- tensa mukaisesti ja lisäksi myös raportoinut sellaisia empiirisiä