• Ei tuloksia

Tieteellinen elämä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tieteellinen elämä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

84

T&E 1|2012

TieTeeLLinen eLäMä

Italialaisfilosofi Gianni Vattimo, joka toimii nykyään europarlamentaarikkona ”Liberaalit ja demokraatit Euroopan puolesta” -ryhmässä, keskusteli maaliskuussa Pariisin kirjamessuilla (Salon du Livre) L’Europe philosophe -keskus- telusarjassa saksalaisfilosofi Richard David Prechtin kanssa siitä, onko eurooppalaista identiteettiä olemassa. Vattimo kannatti sitä, että Eurooppaa rakennettaisiin ennemminkin voluntaristiselta kuin naturalistiselta pohjalta.

Hän siteerasi Walter Benjaminia, jonka mukaan identiteetistä tulee ymmärrettävä sillä hetkellä, kun se on katoamassa. Precht muistutti, että Euroopan unioni on toisen maailmansodan tu- losta. Identiteetti on hänen mielestään tunne, ja vieläpä negatiivinen sellainen: tiedän mitä en ole. Eurooppaan kuuluminen ei kuitenkaan ole tunnekysymys, vaan pikemminkin talou- dellinen.

Vattimo pohti, kuinka institutionaalises- ta eurooppalaisuudesta voitaisiin siirtyä po- liittiseen eurooppalaisuuteen. ”Mutta kuinka voisimme marssia vapaiden markkinoiden puolesta?”, hän kysyi epäillen. Vattimo toivoi, että eurooppalaisuus voitaisiin määrittää vie- raanvaraisuuden ja oikeusvaltion sekä jonkin- laisen ei-uskonnollisen kristillisyyden kautta.

Precht vastasi tähän, että kaikista Euroopan valtioista pitäisi tehdä demokraattisia, ja Eu- roopalle pitäisi säätää perustuslaki. Hän oli Saksassa ehdottanut kaikille nuorille pakollista ulkomaan-vuotta jossain toisessa EU-maassa, jotta eurooppalainen liikkuvuus ei olisi vain koulutettujen yksinoikeus. Näin tehtäisiin hy- viä eurooppalaisia.

Keskustellessaan ranskalaisfilosofi Yann Moulier-Boutangin kanssa sosiaalivaltion mahdollisuudesta ja transaktioveroista Precht

vitsaili päässeensä Bild-lehden kanteen, mikä on filosofeille harvinaista, kun hän oli ehdot- tanut hyväkuntoisille eläkeläisille pakollista 15 viikkotunnin kansalaispalvelusta esimerkiksi kouluissa. ”Epäsosiaalisuutta on tällä hetkellä Saksassa sekä yhteiskunnan ylä- että alatasoil- la”, hän arvioi.

Edelleen samassa L’Europe philosophe -sar- jassa keskustelivat Toni Negri ja ranskalaisfi- losofi Blandine Kriegel, joka oli toiminut pre- sidentti Chiracin neuvonantajana. Otsikkona oli ”Eurooppa: tasavalta vai imperiumi?”. Negri kertoi olleensa aina Eurooppa-aatteen kannat- taja: ”se on ainoa mahdollisuus siihen, että meillä voi olla painoarvoa maailmanlaajuisesti”. Negri ja Kriegel kävivät sananvaihtoa imperiumin ja tasavallan eroista, ja Kriegel arveli, että Negrillä on vaikeuksia erottaa toisistaan imperiumi ja tasavalta johtuen tämän italialaisuudesta. Krie- gel oli sitä mieltä, että ennemmin tulisi raken- taa tasavaltaa: imperiumissa käytetään pelkkää voimaa, kun taas tasavallassa erimielisyydet ratkotaan lain keinoin. Negri huomautti, että Kaarle Suuren tai Napoleonin keisarikunnalla tai amerikkalaisella imperiumilla ei ole keske- nään mitään tekemistä. Hän korosti kannatta- vansa ennen kaikkea rauhaa ja taistelevansa sen puolesta, ei niinkään tasavallan tai imperiumin puolesta, ja Eurooppa on ennen kaikkea yritys olla toistamatta enää sotaa. Kriegel toi esiin, että toisin kuin Rousseau ajatteli, yleistahto voi erehtyä: esimerkkeinä tästä ovat Hitlerin, Mussolinin ja Pétainin valtaannousut. ”Olen- nainen kysymys on, onko politiikka voimaa vai onko se oikeutta.”

Negri toi esiin multitudon käsitteensä, joka tarkoittaa singulaarisuuksien, ei yksilöi- den kokonaisuutta. Hän korosti sen olevan

TieTeeLLinen eLäMä

(2)

85 T&E 1|2012 TiETEELLinEn ELÄMÄ

kansan käsitteelle vastakkainen. ”Työskente- lemme aivojen ja tunteiden kautta.” Kriegel puolestaan mainitsi deleuzelaiset halukoneet ja foucault’laisen tuotantotekniikoiden sisäis- tämisen ja korosti, että politiikka on kuitenkin jotain muuta: ei pelkkää energiaa. Negri mai- nitsi, että yksilöä tai kieltä ei ole olemassa kuin yhdessä muiden kanssa. ”Todellista politiikkaa on esimerkiksi puolustaa hyvinvointivaltiota.”

L’Europe philosophe -sarjan suurimman tyy- lillisen kontrastin tarjosi slovenialaistähti Slavoj ŽiŽekin ja ranskalaisfilosofi Alain Finkielkrau- tin keskustelu otsikolla ”onko meidän oltava

edistyksellisiä”. Finkielkraut siteerasi synkeänä lehtemme edustajalle epäselväksi jäänyttä ajat- telijaa, jonka mukaan silloin ollaan Euroopassa, kun nähdään jonkun lukevan kirjaa kahvilassa, ja totesi heti perään: ”elämme kuitenkin post- kirjallisessa ja post-kulttuurisessa maailmassa”.

Ranskaa yhtä vauhdikkaasti kuin englantiakin puhuva ŽiŽek puolestaan kertoi, miten pudo- tus tai lankeemus (la chute) on se, mikä meistä tekee inhimillisiä. Rinnakkaisesimerkkinä ko- feiinittomalle kahville treffipalvelut tarjoavat rakkautta ilman pudotusta, ilman rakastumisen kokemusta.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Maxin puoliso Marianne antoi kuitenkin myöhemmin ymmärtää, että Helene aiheutti ympäristölleen syyllisyyttä, ja Maxin mukaan taas äiti ei osannut opettaa muille vastuunottoa,

Tällä oletuksella yliopistojen autonomia lisääntyisi, jos se ei enää saisi itse päättää, mitä koulutus- ohjelmia tarjoaa, vaan ministeriö päättäisi siitä..

2012 raportoivat, että noin 120 ihmistä osoitti mieltään Butlerin palkintoa vastaan samaan aikaan kuin hän piti kiitospuhettaan Frankfurtin Paulskirchessä (ja 15 ihmistä

Samalla kävi tosin myös ilmeiseksi, että myös radikaaleja puheenvuoroja esit- tävät puhujat olivat varmis- taneet itselleen oppituolin. Ehkä tässä oli vähintään

tuaan internetin keskusteluista huolestuneita kommentteja, joiden mukaan tuo 1500-sivui- nen tuotos olisi jollain uudella tavalla vakavasti otettava ja erilainen kuin

Ironista kyllä, murhatutkinnan edetessä pal- jastui, että kyse oli perinteisestä mustasukkaisuusmurhasta; Bala nimittäin epäili, että murhan uhri tapaili hänen

Tieteen & edistyksen on myös vaikea uskoa, että erityisen raskaan vainoamisen kohteeksi joutunut emerita professori Heller voisi olla poikkeukselli­. sen epäpätevä

Näyttää siltä, että hän on tulkinnut api- noiden käyttäytymistä koskevaa aineistoa väkisin omien oletus- tensa mukaisesti ja lisäksi myös raportoinut sellaisia empiirisiä