• Ei tuloksia

Tieteellinen elämä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tieteellinen elämä näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

341

tiEtEEllinEn Elämä • t&E 4/2011

RE-THINKING MARX oli Ber- linissä toukokuussa pidetyn seminaarin nimi, johon myös T&E:n erikoisreportteri osal- listui uteliaana näkemään, olisiko viimein tullut aika, jona Marxin tämänpäiväistä relevans- sia voitaisiin ajatella uudelleen reaalisosialismin romahduksen jälkeen. Tuntuuhan nimittäin hieman hassulta, että samalla kun kaikki puhuvat globaalista talouskriisistä, neoliberalismin konkurssista ja eriarvoisuuden kasvusta, hyvin harva näyttää viittaavan Marxiin.

Puitteet uudelleenarviointiin ainakin olivat upeat, sillä semi- naari pidettiin Humbolt Univer- sität zu Berlinin päärakennuk- sessa, jonka aulassa edelleen lukee DDR:n ajan peruja suurin kullatuin kirjaimin marmorista taustaa vasten viimeinen Feuer- bach-teesi: ”Die Philosophen haben die Welt nur verschieden interpretiert, es kommt aber da- rauf an sie zu verändern”.

Paikalle oli kokoontunut kolmipäiväiseen seminaariin arvovaltaisen kansainvälisen esitelmöitsijäkaartin ohella yli kuusisataapäinen joukko en- nen muuta saksalaisia asianhar- rastajia. Seminaari oli kuitenkin aidosti kaksikielinen: useim- mista esitelmistä oli tarjolla käännökset ja kieli vaihtui sak- sasta englantiin ja takaisin paitsi esitelmien välillä, paikoin myös kesken lauseen.

Plenum-istuntoja oli viisi:

I Motifs in Marx: Religion, Capitalism, Law & Freedom (Wendy Brown, Andrew Chitty, Christoph Menke ja Saskia Sas- sen); II Critique of the Economy (Axel Honneth, Russell Keat, ja Moishe Postone); III Critique of Politics ( Étienne Balibar, Alex Demirović, Franck Fischbach ja Rosemary Hennessy); IV What’s Missing in Marx? Justice, Morality, and Good Life (Rainer Forst, Georg Lohmann, Andrea Maihofer ja Frederick Neu- hauser ) ja V Re-Thinking Marx:

Perspectives and Follow-Ups ( Terry Pinkhard, Michael Quante ja Emmanuel Reunault).

Väkeä siis oli, monet tuttuja sekä Suomen-vierailuiltaan että kirjastosta. Silti puuttuvat vir- tauksetkin kiinnittivät huomiota:

Välimeren alueen marxis tit loisti- vat poissaolollaan niin ettei Vat- timoa tai Negriä maininnut ku- kaan ja viimeaikojen megajulku Žižekkin vilahti vain parissa esitelmässä. Ranskaa edustivat vain Balibar (joskin varsin pon- tevasti) ja (ujommin) nouseva tähti Renault, joka etsi kritiikin horisonttia kontingentisti vaihtu- vista sosiaalisista kokemuksista keitellen Foucalt’n ja Adornon jalanjäljissä varsin kiinnostavaa ja omaperäistä soppaa. Edes Saksan omia pääomaloogikkoja ei näkynyt (ei oltu kutsuttu?), vaan heidän tematiikkansa puolustaminen jäi Chicagon yliopistossa työskentelevän Moishe Postonen harteille. Hän tekikin työtään hartiavoimin ja tuomitsi hampaattomaksi niin Honnethin, Lohmannin kuin muidenkin eettistä kapitalis- mikritiikkiä hahmotelleiden esi- telmöitsijöiden lähestymistavat.

Niistä puuttui Postonen mukaan yhteiskunnallisen infrastruktuu- rin taju sekä ymmärrys siitä, että pääomasuhteen purkaminen tarkoittaisi mm. tavaroiden, proletariaatin, ajan ja oikeuden loppua. Tämä ultraradikaali lähestymistapa sai osakseen arvonantoa, mutta myös huo- mautuksen, että ehkä olisi poliit- tisesti efektiivisempää tarkoit- taa realismilla jotain muutakin kuin slogania ”olkaa realisteja, vaatikaa mahdottomia”. Näiden kantojen edustajat hakivat tukea joko proletariaatin käsitteen laa- jentamisesta (reseptillä laske mukaan kehitysmaiden naiset, maahanmuuttajat, kaikki sor- retut, kaikki sosiaalisesta koke- muksesta kumpuava vastarinta, ruumis, affektit, you name it

…) tai rehabilitoimalla tasa- arvoon, oikeuteen ja etiikkaan

nojaavaa kapitalismikritiikkiä.

Kypsän Marxin kapitalismi- teoriaa ei unoh dettu, mutta yllättävän moni haki tämän- päiväistä relevanssia paluusta Marxin poliittisiin kirjoituksiin, varhaistuotantoon tai jopa sen taakse Hegeliin. Kun uskonto- kritiikkikin taas oli pop (mm.

Brown ja Quante) ei ajoittain voinut välttyä ajatukselta, että kyse olikin nuorhegeliläisten kokoontumisesta pikemminkin kuin Marxin ajattelemisesta uudelleen!

Keskustelut olivat tiukkoja ja sessiot saksalaiseen tapaan pitkiä. Ankarimminkin erimie- liset mahtuivat hyvin samaan tilaan ja kunnioittivat toistensa argumentaatioita. Siinä mielessä henki oli hyvä ja ilmassa uuden alun tuntua. Mitään järisyttävän uutta ei tosin esitetty, mutta monet esitelmät osoittivat, että Marxista taas tehdään varteen- otettavaa akateemista työtä, joka kontribuoi monien tieteenalojen kehitykseen. Samalla kävi tosin myös ilmeiseksi, että myös radikaaleja puheenvuoroja esit- tävät puhujat olivat varmis- taneet itselleen oppituolin. Ehkä tässä oli vähintään osaselitys seminaarin hyvään henkeen:

hartaastikin Marxia uudelleen lukeneet esitelmöitsijät olivat puolueen sijasta valmiita pe- rustamaan pikemminkin tutki- musseminaarin (ja ehkä aivan hätätilassa antamaan lausunnon medialle) ja olivat siksi vastusta- jan voittamisen sijasta enemmän kiinnostuneita tutkimaan eri argumentaatioiden kestävyyttä.

Ehkä seminaarissa todistettiin- kin yliopistomarxismin vakiin- tumista ja lopullista irtautumista poliittisista organisaatioista, kuka tietää. Ja voihan olla, että jossain seminaarin esitelmistä jo luonnosteltiin alkutahdit tu- levaisuuden vallankumoukselle, mutta se vain jäi erikoisreport- teriltamme Berliinin helteessä huomaamatta …

T IETEELLINEN ELäMä

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tämän päälle hän kuitenkin nautti vielä kuusi berlii- niläislettua.” Joachim Radkaun mukaan nuori Max Weber etsi syömingeistä ja juomingeista sitä orgiastista elementtiä,

Kauna isää kohtaan kyti seitsemän pitkää vuotta (1886–93), kun Max joutui asumaan kotona opiskeluaikojen jälkeen. Itäisen Saksan maanviljelijöitä tutkiessaan Max lienee

Väitteenä on, että me olemme niin täysin logistiikan sokaisemia, että meillä ei ole mitään muuta keinoa saada otetta tämän järjestelmän kätkemästä väkival- lasta,

Maxin puoliso Marianne antoi kuitenkin myöhemmin ymmärtää, että Helene aiheutti ympäristölleen syyllisyyttä, ja Maxin mukaan taas äiti ei osannut opettaa muille vastuunottoa,

Tällä oletuksella yliopistojen autonomia lisääntyisi, jos se ei enää saisi itse päättää, mitä koulutus- ohjelmia tarjoaa, vaan ministeriö päättäisi siitä..

2012 raportoivat, että noin 120 ihmistä osoitti mieltään Butlerin palkintoa vastaan samaan aikaan kuin hän piti kiitospuhettaan Frankfurtin Paulskirchessä (ja 15 ihmistä

Negri ja Kriegel kävivät sananvaihtoa imperiumin ja tasavallan eroista, ja Kriegel arveli, että Negrillä on vaikeuksia erottaa toisistaan imperiumi ja tasavalta johtuen

tuaan internetin keskusteluista huolestuneita kommentteja, joiden mukaan tuo 1500-sivui- nen tuotos olisi jollain uudella tavalla vakavasti otettava ja erilainen kuin