• Ei tuloksia

Kokonaista ihmistä kartoittamassa (Pauli Niemelä: Systemaattinen ihmiskäsitys. Ihminen järjestelmänä: rakenne (33) ja toiminta (3 X 3)) näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kokonaista ihmistä kartoittamassa (Pauli Niemelä: Systemaattinen ihmiskäsitys. Ihminen järjestelmänä: rakenne (33) ja toiminta (3 X 3)) näkymä"

Copied!
12
0
0

Kokoteksti

(1)

K

oKonaista ihmistä

Kartoittamassa

Maria Tapola-Haapala: VTT, sosiaa- lityön yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto, Avoin yliopisto

Pauli Niemelä: Systemaattinen ihmis- käsitys. Ihminen järjestelmänä: rakenne (33) ja toiminta (3 X 3), United Press Global, painopaikkaa ei merkitty. 2014, 195 sivua.

Sosiaalityön keskeisenä periaatteena mainitaan kokonaisvaltainen tarkaste- lutapa ihmiseen. Kun periaatetta tois- tetaan usein, vaarana saattaa olla sen kaventuminen tarkemmin erittelemät- tömäksi hokemaksi. Sosiaalityön eme- ritusprofessori Pauli Niemelä on yksi heistä, jotka eivät ole tähän tyytyneet:

kirjassaan Systemaattinen ihmiskäsitys hän esittää perusteellisen jäsennyksensä ihmisestä holistisena järjestelmänä.

Kirjan lukijana tunnustan omat rajoit- teeni: pitkällisen ajatustyön kautta syn- tyneeseen jäsennykseen tutustuminen ei ole ollut helppo tehtävä. Toisaalta olen voimakkaasti kaivannut sosiaali- työhön yksinkertaista ja käytännönlä- heistä mallia, joka kannustaisi jotakin tiettyä ilmiötä koskevien erilaisten – eri tieteenaloilta ja teoreettisista perinteistä nousevien – empiiristen tutkimusten hyödyntämiseen ja niistä saadun tiedon yhdistämiseen. Olen tietoinen siitä, että tähän verrattuna Niemelän jäsennys ponnistaa toisenlaisista, syvemmän ta- son systemaattisista ja teoreettisista läh- tökohdista, mikä on aiheuttanut ajoit-

tain itselleni turhautumista ja kaipuuta pelkistetympään tarkastelutapaan.

Kirjassaan myös Niemelä itse varautuu kriittisiin kollegoihin todeten laajan esityksen todennäköisesti synnyttävän paljon kysymyksiä, odotuksia ja ”pai- kattavaakin”. Todettakoon, että huo- limatta esittämistäni kriittisistä näkö- kohdista pidän Niemelän jäsennystä tervetulleena esimerkiksi sosiaalityön piirissä ja toivon sen poikivan jatkoke- hittelyjä ja sovelluksia.

Ihmisen ”rakenneosajärjestelmiä” on Niemelän mukaan kolme: bio-fyysi- nen, psyykkis-tajunnallinen ja kielellis- sosiaalinen. Jokaiseen näistä osajärjes- telmästä liittyy kolme ulottuvuutta ja kolme tasoa, joiden kautta muodostuu kunkin osajärjestelmän yhdeksänkoh- tainen jäsennys. Tästä tulee kirjan ala- otsikossakin mainittu näkemys ihmisen rakenteesta ”kolme potenssiin kolme- na”.

Rakenneosajärjestelmien lisäksi Nie- melä käsittelee ihmisen ”toimintaosa- järjestelmää”, jota hän pitää ihmisen rakenneosajärjestelmien kehittymi- sen myötä mahdollistuneena ”toisena strukturoitumissuuntana”. Toiminnan ulottuvuuksina Niemelä esittelee fyy- sis-aineellisen, kielellis-sosiaalisen sekä psyykkis-henkisen toiminnan. Kaik- kiin näihin liittyy edelleen kolme tasoa, joita kuvaavat oleminen, tekeminen ja omistaminen. Näin ollen ihmisen toi- mintaosajärjestelmässä on kyse ”kolme kertaa kolmesta”.

Osajärjestelmien jäsennys on eittämättä huolellisesti laadittu ja kokonaisvaltai- nen mutta toisaalta sen verran raskas,

(2)

että mieleen nousee kysymys sen käyt- tökelpoisuudesta empiirissä yhteyksissä.

Kuten Niemelä toteaa, on hänen kir- jassaan kyse ”nyky-yliopiston tulosha- kuisessa maailmassa” usein toissijaisena näyttäytyvästä teoreettisesta perustutki- muksesta, joka vasta luo pohjaa ”teo- reettisen perustan” omaaville empii- risille tutkimushankkeille. Lukijalle Niemelän tarkasteluun aivan uudenlai- sen oven olisi silti mahdollisesti jo täs- sä vaiheessa avannut kirjassa kehitellyn ihmiskäsityksen soveltaminen – edes kevyesti – johonkin esimerkkitilantee- seen, ihmisyksilöön tai teemaan. Toki tällainen lähestymistapa ei olisi kenties ollut kirjan ”ankaran systemaattisen”

tarkastelutavan kanssa yhteensopi- va. Sovelluksen kautta olisi kuitenkin ehkä paremmin myös havainnollistu- nut holistisen ihmiskäsityksen kannalta olennainen ihmisen eri osien välinen keskinäinen vuorovaikutus, jonka käsit- teleminen jää nyt turhan pieneen roo- liin – sinänsä ymmärrettävästi, onhan kyse laajasta jäsentävästä ja erittelevästä tarkastelusta – vaikka sen olennaisuutta kirjassa korostetaankin.

Heikoimmillaan teos on omien teo- reettisten lähtökohtasitoumustensa kriittis-analyyttisessä tarkastelussa. Tätä puutetta ei paikkaa edes kirjan liitteenä oleva monelle lukijalle varmasti hyö- dyllinen ”ihmiskäsitysvirtauksia” kos- keva esitys, joka on luonteeltaan hyvin kuvaileva ja jonka tarkasteluja ei juuri pyritä yhdistelemään kirjan systemaat- tiseen ihmiskäsitykseen. Jo yksistään sitä, kuinka kirjassa esitelty ulottuvuuk- sien ja tasojen kuvaus on muodostunut – miksi jäsennys on juuri sellainen kuin on – olisi ollut hyvä perustella tarkem- min.

Ihmisen psyykkis-tajunnallisen osa- järjestelmän, erityisesti sen tunneulot- tuvuuden, käsittely nojautuu paljolti psykoanalyyttiseen ajatteluun. Ottaen huomioon jo pitkään jatkuneen psy- koanalyyttistä näkökulmaa koskevan kriittisen keskustelun, olisi psyko- analyyttisen ajattelun hyödyntämisen olettanut väistämättä vaativan valinnan huolellisempaa perustelemista. Kysy- mys on siinäkin mielessä merkittävä, että se johtaa miettimään, missä määrin Niemelän jäsennystä voi pitää sellaise- na ihmiselämän ilmiöiden tarkastelun metateoreettisena kehikkona, joka sal- lii monenlaisten erilaisten lähestymis- tapojen ja näihin nojaavien empiiris- ten tutkimusten hyödyntämisen; missä määrin jäsennyksen soveltaminen taas edellyttää vain tiettyjen teoreettisten lähestymistapojen huomioimista. Jäl- kimmäinen vaihtoehto luonnollisesti kaventaisi merkittävästi jäsennyksen hyödynnettävyyttä.

Tarkempaa käsittelemistä olisi nähdäk- seni vaatinut myös kirjan lähtökohta- na oleva ajatus evoluutiosta. Yleistäen tämä on tiivistettävissä näkemykseksi kehityskulusta, jonka kautta on mah- dollistunut kirjan jäsennyksen kaltai- nen ihmisyys. Osittain epäselväksi jää, mikä tämän näkökulman varsinainen merkitys kirjan kannalta on, näyttäy- tyyhän ihminen nykymuodossaan kir- jassa kaikesta huolimatta varsin staatti- sena kokonaisuutena. Kysymyksiä herää liittyen kirjan suhteeseen viime aikoina yhteiskuntatieteidenkin piirissä yleis- tyneisiin tarkasteluihin, joissa ihmisen käyttäytymistä selitetään evoluutioon liittyvin seikoin – kytkeytyvätkö nämä kaksi jotenkin toisiinsa, vai onko kyse laadullisesti kahdesta hyvin erilaises-

(3)

ta tavasta käyttää evoluution käsitettä?

Hyödyllisenä voidaan joka tapauksessa pitää Niemelän esittämää kokonaisval- taisuutta entisestään lisäävää ”kehitty- vän olion ympäristöllisen kontekstu- aalisuuden” kuvausta, varsinkin mikäli tämä johtaa kehittelyihin ja sovelluksiin, joissa korostuu kontekstien (esimerkik- si fyysinen luonto ja sen vaikutus ih- miseen) ja ihmisen toiminnan välinen vuorovaikutus (esimerkiksi fyysisen luonnon tilaan vaikuttava toiminta).

Postmodernissa, paljolti kielellisten tul- kintojen tarkastelua painottavassa yh- teiskuntatieteellisessä ilmapiirissä voi pitää omalla tavallaan virkistävänä Nie- melän tapaa suunnata huomiota esi- merkiksi ruumiiseen sellaisenaan ja tätä kautta muun muassa lääketieteellisen tietämyksen merkitykseen ihmisen ko- konaisuuden ymmärtämisen kannalta.

Ruumiillisuuteen liittyen olisi toisaalta voinut odottaa myös geneettisen näkö- kulman vahvempaa ottamista mukaan jäsennykseen, onhan käyttäytymisge- netiikka saanut 2000-luvulla enenevästi huomiota ja on toisaalta ollut yhteis- kuntatieteille vaikea, osin eettisesti ar- kakin, aihe.

Samalla kun kirjan henkimä todellisuu- den mahdollisimman terävään kuvaa- miseen pyrkivä lähestymistapa herättää ihastusta, joutuu lukijana väistämättä pohtimaan, kuinka kirjan jäsennyk- seen ovat yhdistettävissä yhteiskunnal- lisia ”totuuksia” purkamaan pyrkineet ja yhteiskuntakriittiset tutkimukselli- set näkökulmat. Näiden näkökulmien merkityksen tarkastelemisessa luonnol- lisesti jälleen tärkeitä lienevät ihmisen osajärjestelmien väliset suhteet esimer- kiksi sen ymmärtämiseksi, miten kielel-

lis-sosiaalisen piiriin kuuluvat muiden näkemykset ja tulkinnat vaikuttavat ih- misen käsitykseen omasta itsestään.

Edellä mainitun kaltaisia kysymyksiä johdattavat osaltaan miettimään myös itse kirjassa paikoitellen esitetyt varsin yksiulotteisen lyhyet toteamukset. Esi- merkiksi maininnat siitä, kuinka ”ai- kuinen ihminen kokee vahvasti oman persoonallisen ruumiillisuutensa, joko feminiinisyytensä tai maskuliinisuuten- sa”, ”pulmallista on, jos niissä koetaan enemmälti ristiriitaisuuksia” ja kuin- ka ”ihmiset, erityisesti naiset, saattavat ehostaa muun muassa kasvojaan erilai- silla kauneudenhoitovälineillä ja – tuot- teilla”, herättänevät sukupuolentutki- muksellisesti orientoituneissa lukijoissa problematisointia. Sosiaalityön piiris- sä Niemelän jäsennystä sovellettaessa tarvittaneen lisää analyysiä myös sen suhteen, kuinka laajemmat yhteiskun- nallis-poliittiset seikat ja rakenteet, jot- ka eivät suoraan ole osa yksilöä mutta joiden kanssa yksilö on vuorovaikutuk- sessa, kytkeytyvät ihmisenä olemiseen.

Kaikkiaan Niemelän teos on lukijaa kosiskelematon. Kirja olisi todennä- köisesti hyötynyt voimakkaammas- ta kustannustoimittamisesta ja kirjan ydinsanomaa tiivistämään ja yksinker- taistamaan pyrkivästä viimeistelystä.

Sosiaalityötä opettavana jäin mietti- mään myös kirjan hyödynnettävyyttä opetuksessa. Toivoa sopii, ettei kovin- kaan moni opiskelija löydä itseään lu- kemasta tätä kirjaa yksin tenttiin – kir- jan ilmaisullisen monimutkaisuuden ja toisaalta osin puuduttavan systemaatti- suuden vuoksi uskallan veikata, etteivät oppimistulokset tällä tavoin useinkaan

(4)

U

Usia KivijalKoja

Kestävään hyvinvointiin välttämättä olisi kovin syvällisiä ja pit- käkestoisia. Työpajatyyppiseen työsken- telyyn, jossa kirjan jäsennystä pyritään analysoimaan, testaamaan ja sovelta- maan suhteessa johonkin konkreetti- seen ilmiöön, Niemelän suurtyö saattaa sen sijaan olla mitä inspiroivin lähde.

Elina Turunen: VTM, jatko-opiskelija, Helsingin yliopisto

Helne, Tuula & Hirvilammi, Tuuli &

Laatu, Markku. Sosiaalipolitiikka rajalli- sella maapallolla. Kelan tutkimusosasto, Helsinki. 2012, 136 s.

Pohjola, Anneli & Särkelä, Riitta (toim.) Sosiaalisesti kestävä kehitys. SOSTE ry, Helsinki. 2011, 315 s.

Worldwatch-instituutti. Maailman tila 2013. Onko liian myöhäistä? Raportti kehityksestä kohti kestävää yhteiskun- taa. Gaudeamus, Helsinki. 2013, 287 s.

Ympäristömielessä kestävää sosiaalipo- litiikkaa käsittelevistä teoksista ei ole runsauden pulaa. On tarpeen tarkastella kirjoja, jotka liippaavat aihetta läheltä.

Tuula Helne, Tuuli Hirvilammi ja Markku Laatu esittävät kirjassaan So- siaalipolitiikka rajallisella maapallolla (2012), että vauraiden hyvinvointival- tioiden sosiaalipolitiikka ei ole vain viaton sivustakatsoja ekologisesti hai- tallisen talousmallin ylläpitämisessä. So- siaalipoliittisten toimenpiteiden avulla lievennetään talouden sosiaalisia ulkois- vaikutuksia ja siten edistetään nykyisen

talousjärjestelmän toimintaa. Toisaalta sosiaalipolitiikan toivotaan vahvistavan kansantalouden kilpailukykyä. Ympä- ristöongelmia vahvistavaan kasvutalou- teen sidottuna sosiaalipolitiikka saattaa osin jopa heikentää ihmisten hyvin- voinnin edellytyksiä pitkällä aikavälillä.

Helneen, Hirvilammin ja Laadun mu- kaan suomalainen sosiaalipolitiikka on sitoutunut produktivistiseen hyvin- vointimalliin, jossa on kolme perusomi- naisuutta: riippuvuus talouskasvusta, palkkatyön etiikka ja hyvinvoinnin sa- mastaminen materiaaliseen vaurauteen.

Ekologiset kysymykset ovat heidän mu- kaansa jääneet suomalaisessa sosiaalipo- liittisessa päätöksenteossa huomiotta.

Kirjoittajat esittävät ihmiskeskeisyydes- tä irrottautuvan ajattelumallin pohjaten William Cattonin ja Riley Dunlopin ekologiseen paradigmaan. Sen mukaan ihmisen on sopeuduttava ympäristön ehtoihin ja tärkeintä on kokonaisuus.

Hyvinvoinnin ulottuvuudet eivät ole irrallisia osasia, vaan toisiinsa limittyviä.

He viittaavat norjalaiseen syväekolo- giin Arne Naessiin, jonka laaja hyvin- vointikäsitys perustuu relationaaliseen tai ”ekologiseen” minuuteen: minuus ulottuu pitkälle erillisen egon tuolle puolen, kaikkiin eläviin olentoihin.

Teoksen loppupuolella kirjoittajat esit- televät sekä kestävän hyvinvoinnin ulottuvuuksia Erik Allardtin jaottelua soveltaen että kestävää hyvinvointia edistäviä sosiaalipoliittisia säätelykei- noja. Hyvinvoinnin ulottuvuudet kä- sittävät mitä ihmisellä voi kohtuudella olla (tästä ehdotuksina mm. sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä yhdyskuntaraken- ne ja asuntotuotanto, kulutusmaksimit), vastuullisen ja mielekkään tekemisen (mm.

(5)

yhteiskunnallisesti hyödyllisten töiden suosiminen, työajan lyhentäminen), yhteenkuulumisen ja rakastamisen (mm.

enemmän aikaa yhteisöille ja luonto- suhteelle) sekä eheän kokemuksen maail- massa olemisesta (mm. elämäntavan koh- tuullistaminen ja elämän hidastaminen;

sosiaaliturvan yksinkertaistaminen).

Teoksen ansiona ja uutta avaavana nä- kökulmana on sosiaalipolitiikan yh- teyksien osoittaminen sekä ympäris- töongelmien luomiseen että niiden ratkaisuun. Hyvinvoinnin ulottuvuuk- sien jaottelu on kiinnostava. Teos esittää kritiikkiä ihmiskeskeistä ajattelumallia kohtaan, mutta ei käsittele ihmisten vä- lisiä suhteita: mistä toiminnan perustal- la olevat arvot nousevat, mitkä yhteis- kunnalliset voimat ajavat tuotantoa?

Worldwatch-instituutin julkaisema Maailman tila 2013. Onko liian myö- häistä? on eri kirjoittajien artikkeleista muodostuva kokoelma, joka on tällä kertaa koottu kestävän kehityksen tee- man alle.

Teos lähtee liikkeelle samaan tapaan kuin Sosiaalipolitiikka rajallisella maa- pallolla. Kirjan ensimmäisessä osassa käsitellään maapallon nykytilaa ja ke- hityksen mittareita. Toisessa osassa käy- dään läpi mahdollisia ratkaisuja, kuten esimerkiksi kestävää elämäntapaa ja maatalouden ratkaisuja. Kolmas osa kä- sittelee ympäristökriisiin sopeutumisen mahdollisuuksia, mm. hallintoa, ilmas- topakolaisuutta sekä kysymystä siitä, onko jo liian myöhäistä. Ilmastonmuu- tokseen liittyvän sopeutumisen käsitte- ly suomen kielellä on ollut toistaiseksi vähäistä.

Yksi kirjan kiinnostavimmista jak- soista on luku kymmenen, jossa käsi- tellään talouden mittareita ja malleja, ekosysteemipalveluja, yhteisomistusta ja demokratiaa. Luvussa todetaan, että talous järjestelmä on ekologisesti epäva- kaa, kun velka, joka on katettava tule- valla tuotannolla, kasvaa eksponentiaa- lisesti. Ongelman ratkaisuna esitetään, että julkinen valta ottaa jälleen hoitaak- seen rahan liikkeelle laskemisen, jolloin kokonaisrahamäärää voitaisiin pyrkiä kontrolloimaan ja että liikepankkien oikeutta luoda rahaa rajoitetaan esi- merkiksi nostamalla vähimmäisvaran- tovaatimus asteittain sataan prosenttiin.

Nykyisin pankkien tulee säilyttää vä- himmäisvarantoja tietty osuus asiak- kaidensa talletuksista ja muun osan ne voivat lainata ulos. Lisäksi ulkoisvaiku- tukset siirretään markkinahintoihin ve- rotuksella.

Maailman tila asettaa myös kysymyksiä yhteiskunnallisista voimista ja esimer- kiksi epävarmuuden vaikutuksista po- litiikkaan. Teoksen lähtökohtana ei ole juuri kestävyyden sosiaalisen ja eko- logisen ulottuvuuden yhdistäminen, vaikka teemana onkin kestävä kehitys.

Se voi kuitenkin tarjota polttoainetta koherentimmille pohdiskeluille kestä- västä hyvinvoinnista. Sosiaalipolitiikka rajallisella maapallolla on esimerkki täl- laisesta.

Anneli Pohjolan ja Riitta Särkelän toi- mittaman Sosiaalisesti kestävä kehitys -teoksen (2011) tarkoituksena on avata eri näkökulmista, mitä sosiaalisesti kes- tävä kehitys on ja mitä se voisi olla. Kir- jan toimittajat toteavat jo johdannossa, että sosiaalisesti kestävälle kehitykselle ei ole yksiselitteistä määritelmää.

(6)

Yhtenä sosiaalisesti kestävän kehityksen kulmakivenä pidetään laadukasta työ- elämää. Raija Julkusen mukaan tähän liittyy kaksi suurta kysymystä: työn pai- neisuus ja epävarmuus. Yksinkertainen elämäntapa ratkaisuna työttömyyden ja katkonaisen työn ongelmaan saattaa tuntua hurskastelevalta perheellisistä, asuntovelkaisista tai niistä, jotka jou- tuvat prekaarin työelämän otteeseen.

Julkunen viittaa taloustieteilijä Tim Jacksoniin, jonka mukaan kestävän ta- louden tulee pystyä vastustamaan ulkoi- sia shokkeja ja välttämään syviä sisäisiä ristiriitoja taantumien oloissa. Samaan tapaan Aulikki Kananoja huomauttaa, että kunnallisen sosiaalipolitiikan kes- tävyyteen on tarpeen etsiä turbulentin talouden ohella ”kivijalkoja” sellaisilta ulottuvuuksilta, jotka eivät välittömästi riipu taloudesta tai vallan vaihtumisesta.

Tämä on olennainen huomio, sillä so- siaalipolitiikka ei ole globaalista talou- desta irrallinen.

Kananoja esittää, että suomalaisessa sosiaalipolitiikassa sosiaalinen eli yh- teisöllisyyteen ja yhteisöjen toimin- taan liittyvä ulottuvuus on jäänyt lähes näkymättömäksi. Palvelutuotantoon keskittyvä puhunta ja yksilökeskeisten palvelujen normittaminen ohjaavat keskittämään huomion korjaavaan työ- hön pitkäjänteisen työn sijaan. Myös Helne ym. nostavat esille yhteisöjen merkitystä.

Yhdistäväksi tekijäksi artikkelien välil- le nousee tähtääminen pitkäjänteiseen politiikkaan ja ihmisten välisen eriar- voisuuden ja kuilujen kaventamiseen.

Pitkän tähtäimen kestävyys tarkoittaa usein ennalta ehkäisevää työtä. Tekstit pysyvät melko lailla sosiaalisen loke-

rossaan – yhteyksistä erityisesti ym- päristöön, mutta myös talouteen mai- nitaan vain siellä täällä. Teosta vaivaa ehkä kokonaiskuvan puute, mutta kirja on ensimmäisiä kattavampia suomen- kielisiä koonteja sosiaalisesti kestävästä kehityksestä. Teos on tarkoitettu virit- tämään keskustelua.

Maailman tila osoittaa ympäristön ra- jat ja antaa ympäristökriisiin sopeutu- misesta realistisen kuvan. Se tarkentaa käsitystä kriisin asteesta ja kysyy sosi- aalisen kestävyyden kannalta hankalia kysymyksiä, kuten esimerkiksi miten ihmiset toimivat kriiseissä ja miten ins- tituutiot ohjaavat käyttäytymistä.

Kaikki teokset peräänkuuluttavat hy- vinvoinnin uudelleenmäärittelyä. So- siaalipolitiikka rajallisella maapallolla yhdistää kestävyyden eri puolia muita tiiviimmin. Silti se käy pohdintojaan hieman irrallaan materiaalisesta maa- ilmasta ja valtakysymyksistä. Sosiaali- sesti kestävä kehitys käsittelee sosiaalista kestävyyttä ja niitä tekijöitä, jotka vai- kuttavat yhteiskunnan koheesioon ja resilienssiin eli kestokykyyn. Pidem- mälle vietynä sen pohdinta voisi liittyä tiiviimmin ympäristökysymyksiin. Kes- tävän kehityksen edellyttämä talouden järjestämisen tapa jää teoksissa perus- teiltaan käsittelemättä, useista kriitti- sistä viittauksista huolimatta. Teokset kuitenkin tarjoavat avauksia kestävän sosiaalipolitiikan suunnasta ja näkökul- mia moniin sellaisiin asioihin, joita on yhteiskunnallisessa keskustelussa käsi- telty vähän.

(7)

K

ansalaisKäsityKsiä

toimeentUlotUrvan

marginaalista

Maria Ohisalo: VTM, tutkija, Itä-Suo- men yliopisto

Ilpo Airio, toim. Toimeentuloturvan verkkoa kokemassa. Kansalaisten kä- sitykset ja odotukset. Kelan tutkimus- osasto, Helsinki. 2013, s. 271.

Suomessa on kiinnitetty viime vuosi- na huomiota erityisesti sosiaaliturvan lainsäädäntöön ja sen takaamiin sosiaa- lisiin oikeuksiin lakien toimeenpanon ja niiden vaikutusten tutkimuksen si- jaan. Ilpo Airion toimittamassa Kelan tutkimusosaston julkaisussa kysytään, miten suomalainen toimeentulotur- vajärjestelmä toimii ja tarjotaan osit- tain vastauksia. Julkaisussa selvitetään etuuksien määräytymistä ja tasoa sekä niihin kohdistuvia väestön asenteita ja kokemuksia erilaisissa elämäntilanteissa, erilaisten riskien toteutuessa ja erilaisis- sa kotitalouksissa. Kun etuuksien käyt- täjien mielipiteitä verrataan väestön yleisiin näkemyksiin toimeentulotur- vasta, saadaan uutta tietoa järjestelmän kehittämisen tarpeista.

Julkaisu jakautuu kolmeen keskeiseen osioon: viidessä artikkelissa tarkastellaan toimeentuloturvan marginaaliryhmiä, kahdessa artikkelissa kansaneläkeläis- ten toimeentuloa ja neljässä artikkelissa sairausvakuutuksen korvauksia (matka- kustannusten korvaaminen, matka- ja lääkekustannusten sekä terveydenhuol- lon asiakasmaksujen vuotuiset omavas- tuuosuudet). Useimmissa artikkeleissa on käytetty pääasiallisena aineistona

Kelan tutkimusosaston syksyllä 2011 keräämää Toimeentuloturvan toimivuus – kansalaisten kokemukset ja odotukset -ai- neistoa. Aineistoon on valikoitu väes- töotos (n=1770), sairauspäivärahan 300 päivän enimmäismaksuajan ylittäneet (n=488), lääkekustannusten vuotuisen omavastuun ylittäneet (n=441) ja työ- markkinatuen saajat (n=299). Kyselyn kohdennettujen ryhmien lisäksi tarkas- telussa ovat muun muassa saamelaiset kansaneläkeläiset, Helsingin toimeen- tulotukiasiakkaat, ulkomaalaiset tila- päistyöntekijät ja täyden kansaneläk- keen saajat.

Julkaisu ei ymmärrettävästi pyrikään esittelemään koko laajaa toimeentulo- turvajärjestelmää, vaan keskittyy tarkas- telemaan tätä järjestelmää rekisteriai- neistojen tuolla puolen. Keskiössä ovat toimeentuloturvajärjestelmän kannalta marginaaliset ja harvemmin tutkitut ryhmät. Näin mahdollistuu toimeentu- loturvan tarpeen sekä saatujen ja mak- settujen etuuksien vaikutusten arviointi yksilöiden erilaisissa elämäntilanteissa.

Julkaisussa nousee esiin myös laajemmat toimeentuloturvan hyväksyttävyyden pohdinnat. Kansalaisten mielipiteitä toimeentuloturvasta on tarkasteltu eri- laisia väestöryhmiä vertaillen: mukana on muun muassa demografisia muuttu- jia kuten ikä, sukupuoli, perherakenteet ja sosioekonomiset asemat.

Kansalaismielipidetutkimukset ovat pitkään osoittaneet hyvinvointivaltion laajan kannatuksen. Kansalaiset ovat taantumistakin huolimatta olleet val- miita maksamaan veroja hyvinvoin- tivaltion rahoittamiseksi ja kestäväksi säilyttämiseksi. Silti julkisessa keskus- telussa ja klikkijournalismiin taipuvassa

(8)

suomalaismediassa nousee usein esiin kärjistettyjä esimerkkejä toimeentulo- turvan väärinkäyttöepäilyistä ja anek- dootteja väärinkäyttäjistä: monelle lienevät tuttuja sosiaaliturvalla elävä

”Tatu”, Espoossa maahanmuuttajille täydentävällä toimeentulotuella han- kittavat uudenkarheat lastenvaunut tai ylipäätään elämä ”oleskeluyhteiskun- nassa” sosiaaliturvan varassa.

Julkaisussa Mikko Niemelän artikke- li ”Mielipiteet toimeentuloturvaetuuksien kohdentumisongelmista ja niiden ratkaisu- keinoista” pureutuu näihin kansalaisten käsityksiin. Yksittäisten väärinkäytösten sijaan suurempia tunnettuja ongelmia toimeentuloturvajärjestelmässä ovat erityisesti viimesijaisen toimeentulo- tuen vajaa- ja alikäyttö. Toimeentulo- tukeen oikeutettuja on arvioitu olevan jopa kaksi kertaa niin paljon kuin tuen piirissä on. Asiakkuuskokemuksella ja muilla sosioekonomisilla tekijöillä on merkityksensä kohdentumisongelmiin liittyviin näkemyksiin: toimeentulotur- vaetuuksien saajilla on vahvempi usko etuuksien alikäytöstä kuin muilla. Toi- meentulotuen perusosan laskennan ja maksatuksen siirtäminen Kelaan vuo- den 2017 alusta poistanee osittain ali- käytön epäkohtaa.

Yrjö Mattilan ja Jussi Tervolan artik- keli ”Matkakorvaukset toimeentuloturvan osana. Matkakorvausjärjestelmän kehi- tys 1990-luvulta nykypäivään” liittyy ajankohtaiseen sosiaali- ja terveyden- huollon (sote-) palvelurakenneuudis- tukseen. Uudistuksen tarkoituksena on taata ihmisille yhdenvertaiset sote- palvelut koko maassa. Uudistus on odottanut tekijöitään, mutta saattaa vii- mein ottaa askelia eteenpäin Suomen

hallituksen ja oppositiopuolueiden keväällä 2014 sopiman suunnitelman mukaisesti. Uudistus kokoaisi nykyisin usealle eri kunnalliselle organisaatiolle kuuluvien palvelujen kattavan järjes- tämisvastuun valtakunnallisesti viidelle sosiaali- ja terveysalueelle. Uudistuksen uhkakuvina on maalailtu kansalaisten palveluiden saamisen vaikeutumista, kun etäisyydet kasvavat.

Artikkelissa tuodaan esiin, kuinka jul- kisen liikenneverkon harventaminen, terveydenhuollon keskittäminen suu- rempiin kokonaisuuksiin ja polttoaine- kustannusten nousu ovat viime vuosina kasvattaneet matkakorvausten kustan- nuksia. Matkakorvaukset kohdentu- vat erityisesti alimpiin tuloluokkiin, Usein tai jatkuvasti hoidosta tinkivät eniten pitkäaikaissairaat. Esimerkiksi osa lääkekustannusten vuotuiset oma- vastuuosuudet ylittäneistä vastaajista oli jättänyt hakeutumatta sairaalaan tai joutunut tinkimään muusta tervey- denhuollosta. Muun muassa nämä jul- kaisussa esitetyt huomiot muistuttavat terveydenhuollon tasa-arvoisen saata- vuuden merkityksestä erityisesti sote- uudistuksen aikoina. Sosioekonomiset terveys- ja hyvinvointierot eri väestö- ryhmien välillä ovat keskeisimpiä suo- malaisen sosiaali- ja terveyspolitiikan haasteita, joihin pitää sote-uudistuksella vastata – ei syventää jakoja entisestään.

Marginaaliryhmiä tarkasteltaessa nou- sevat julkaisussa monin paikoin esiin yksin asuvat. Esimerkiksi Minna Yli- kännön artikkelissa ”Työmarkkinatuki riittää, riittää, riittää - ei riittänytkään” on verrattu työmarkkinatuella eläviä yksin asuvia koko väestöön sekä pariskuntiin, joilla pääasiallinen tulonlähde on ollut

(9)

työttömyysturva ja pariskuntiin, joi- den pääasiallinen tulonlähde on ollut palkkatulo. Yksin asuvilla on havaittu olevan muita useammin tarve lainata rahaa ystäviltä, tutuilta tai sukulaisilta, useammin tarve realisoida omaisuut- taan, anoa toimeentulotukea, hankkia ilmaisia elintarvikkeita sekä turvautua kirkon diakoniatyöhön ja sosiaaliseen luototukseen.

Tyypillisesti kyselyissä kannatetaan sel- laista sosiaaliturvaa, joka koskettaa itseä tai lähipiiriä nyt tai mahdollisesti tule- vaisuudessa, toteavat Tillman ja Airio artikkelissaan ”Mielipiteet terveydenhuol- lon vuotuisten omavastuiden suuruudes- ta”. Julkisuudessa korostuvat erilaiset väärinkäyttösyytökset saattavatkin hy- vin liittyä niitä viljelevien kansanosien omakohtaisten kokemusten puuttee- seen sosiaaliturvan varassa elämisestä:

sosiaalinen etäisyys eri väestöryhmien välillä on kasvanut niin suureksi, ettei erilaisia elämäntilanteita enää kyetä tunnistamaan ja erilaisuus kääntyy kie- lessä kustannuseräksi, josta täytyy kestä- vyysvajeen nimissä päästä eroon.

Ilpo Airion toimittama ”Toimeentulotur- van verkkoa kokemassa” on kaikkinensa kiinnostava julkaisu. Se raottaa kansa- laisten käsityksiä toimeentuloturvasta ja avaa toimeentuloturvan marginaali- ryhmien pärjäämistä. Kansalaiskeskus- teluissa soisi kuuluvan enemmän tämä tutkittu tieto kansan mielipiteistä ja kokemuksista kuin yksittäiset toimeen- tuloturvaa usein perusteetta kritisoivat puheenvuorot.

h

yvinvointipalvelUilla KolleKtiivista hyvinvointia

Tuuli Hirvilammi: YTM, jatko-opis- kelija, Helsingin yliopisto

Aaltio, Elina: Hyvinvoinnin uusi järjes- tys. Gaudeamus, Helsinki. 2013, 159 s.

Julkinen keskustelu kansalaisten tarvit- semista sosiaali- ja terveyspalveluista on käynyt kuumana viimeisten vuosien ajan Kaste-ohjelman, Paras-hankkeen ja Sote-uudistuksen innoittamana. Vali- tettavan usein keskustelu on kuitenkin pyörinyt ainoastaan sen ympärillä, kuka palvelut rahoittaa ja järjestää, eikä pal- veluiden varsinaisista päämääristä ole juurikaan käyty perusteellista keskus- telua. Alueellisia vastuualueita ja kus- tannusten jakautumista koskevat kiis- tat ovat sivuuttaneet kysymykset siitä, minkälaista hyvinvointia palveluiden tulisi edistää ja minkälaiset periaatteet palveluiden tuotantoa ohjaavat.

Elina Aaltio tarjoaa kirjassaan Hyvin- voinnin uusi järjestys Sote-keskusteluja laajemman vision hyvinvointipalvelui- den periaatteista ja päämääristä. Aaltio käyttää sosiaalipoliittisessa keskustelussa suhteellisen tuoretta hyvinvointipal- velun käsitettä. Hyvinvointipalveluilla hän tarkoittaa kaikkia julkisesti järjes- tettyjä palveluja, ”joiden katsotaan ole- van keskeisiä ihmisten hyvinvoinnin tukemisen kannalta.” (s. 34) Sosiaali- ja terveyspalveluiden ohella näihin palve- luihin kuuluvat koulutus-, kulttuuri-, kirjasto- ja liikuntapalvelut sekä työl- lisyyspalvelut. Näin laaja hyvinvointi- palveluiden määritelmä on perusteltu,

(10)

sä ”muodostuu kuva hyvinvoinnista kokonaisvaltaisena ja ihmisen koko elämänkaaren kestävänä prosessina” (s.

54). Kirjansa sivuilla Aaltio ei toki pysty esittelemään teorioita kaikenkattavasti.

Hämmästyttävän hyvin hän kuitenkin tiivistää eri teorioiden keskeiset piir- teet ja esittää kokoavan kuvion avul- la, miten palvelujärjestelmä kytkeytyy hyvinvoinnin edistämiseen. Uudessa hyvinvointikäsityksessä siirrytään ma- teriaalisesta tasa-arvosta toimintakyky- jen tasa-arvoon, ymmärretään nykyistä vahvemmin hyvinvointi osallistumise- na ja vapautumisena sekä tunnistetaan luottamuksen ja koherenssin tunteen keskeinen merkitys hyvinvoinnin läh- teenä. Hyvinvoinnin prosessissa hyvin- vointipalveluiden tehtävinä on ”tuki kuormittavissa tilanteissa, korjaavat toimet, suojelu, yhteiskuntarauhan yl- läpito” (s. 69). Lisäksi palveluiden avul- la rakennetaan ”perusautonomiaa” eli elämänhallintaa (s. 69). Kun lukija on saanut käsityksen hyvinvoinnista, Aaltio siirtyy hahmottelemaan, minkälainen on uusi, neuvotteluun perustuva palve- lujärjestelmä.

Aaltio kuvaa uutta palvelujärjestelmää kahdeksan periaatteellisen lähtökoh- dan avulla. Lähtökohtiin sisältyy muun muassa se, että hyvinvointipalvelujär- jestelmän tavoitteeksi asetetaan ”kol- lektiivisen ja kokonaisvaltaisen hy- vinvoinnin lisääminen” (s. 85) ja että hyvinvointi jakautuu ”tasa-arvoisesti sekä käytettävissä olevien mahdolli- suuksien että lopputuloksen kannalta”

(s. 84). Palveluiden järjestämisvastuun on oltava demokraattisessa ohjauksessa olevalla julkisella vallalla ja järjestämis- tä edellyttävät resurssit tulee määritel- lä kehysbudjettien sijaan ”palveluiden koska Aaltion mukaan julkisen vallan

järjestämien palveluiden tarkoituksena on edistää hyvinvointia nykyistä koko- naisvaltaisemmin.

Aaltio kiteyttää Vasemmistofoorumin tutkimushankkeeseen perustuvassa teoksessaan nykyisen palvelujärjestel- män ongelmia ja hahmottelee uuden- laisen palvelujärjestelmän periaatteita sekä toimeenpanoa. Kirjassa luodaan tiivis katsaus niin sosiaalipolitiikan historiaan kuin keskeisiin hyvinvoin- titeorioihin. Luvussa 2 Aaltio esittelee reilussa kymmenessä sivussa sosiaali- politiikan juuria ja sitä, miten palvelut ovat kehittyneet osana suomalaista sosi- aalipolitiikkaa. Seuraavassa luvussa hän käsittelee sosiaalipolitiikan ohjelmallisia tavoitteita tarkastellen erityisesti Pekka Kuusen kirjoittamaa 60-luvun sosiaali- politiikkaa ja Juho Saaren toimittamaa, vuonna 2010 ilmestynyttä selvitystä Tulevaisuuden voittajat. Hän arvioi jäl- leen hyvin tiiviisti molempien teosten esittämiä näkemyksiä sosiaalipolitiikan tavoitteista ja kiteyttää teosten väliset erot sen suhteen, mitkä ovat yksilöä ja toisaalta yhteiskuntaa hyödyttäviä sosi- aalipoliittisia tavoitteita.

Kirjan kantavana väitteenä on, että ny- kyisissä hyvinvointipalveluissa ei ole jaettua käsitystä siitä, mitä palveluil- la tavoitellaan ja mitä hyvinvoinnilla ylipäätään tarkoitetaan. Tämän vuok- si Aaltio täsmentää hyvinvoinnin ja palvelujen välisiä yhteyksiä luvussa 4, jonka otsikkona on kauaskantoisesti

”Uuteen hyvinvointikäsitykseen”. Aal- tio nojaa Senin ja Nussbaumin toimin- takykyteoriaan, Doyalin ja Goughin tarveteoriaan sekä Antonovskyn sa- lutogeeniseen teoriaan, joista yhdes-

(11)

sisällöllisestä mielekkyydestä käsin” (s.

102). Monet periaatteista ovat kauka- na nykyisestä palvelujärjestelmästä ja siksi muutos vaikuttaa väistämättä suu- relta haasteelta. Yksi keskeinen haaste liittyy nähdäkseni Aaltion esittämään lähtökohtaan, jonka mukaan hyvin- vointipalvelujen ”on oltava yksilöllisiä, osallistavia ja dialogisia” (s. 91). Aja- tukset asiakkaan osallistumisesta ovat arvokkaita mutta herättävät kriittisiä kysymyksiä siitä, miten laajasti sosiaali- politiikan tavoitteiden pitäisi muuttua, jotta esimerkiksi Työvoiman palvelu- keskuksen asiakkaiden osallisuus voisi olla muutakin kuin aktivoivaa työ- toimintaa. Ja miten dialogisuus voisi toteutua esimerkiksi lastensuojelussa, jossa asiakassuhteeseen sisältyy väistä- mättä valta-asetelma? Dialogin ideassa Aaltio viittaa ainoastaan Paulo Freireen, minkä vuoksi dialogisuus jää vähän hu- teralle pohjalle. Uskonkin, että Aaltio olisi löytänyt lukijaa vakuuttavampia ja suomalaista palvelujärjestelmää lähem- pänä olevia kehittämisideoita, jos hän olisi viitannut myös dialogisia palve- luita kehittäneiden Tom Arnkilin, Esa Erikssonin ja Robert Arnkilin (esim.

2000) julkaisuihin.

Teoksen loppuosassa Aaltio haastaa ny- kyisen kilpailu- ja kustannuskeskeisen monituottajamallin. Hän horjuttaa yk- sityistämisen kustannussäästöihin koh- distettuja odotuksia aiemmin tehtyihin selvityksiin viitaten. Aaltio muistuttaa siitä, että inhimilliseen vuorovaikutuk- seen perustuvien hyvinvointipalvelujen tehokkuuden lisääminen on vaikeaa ilman, että uudistukset heikentäisivät asiakkaiden tai työntekijöiden hyvin- vointia ja palvelujen laatua. Kilpailut- tamisen sijaan palvelut tulisi järjestää

”kumppanien neuvotteluihin perustu- vassa yhteistuotannossa” (s. 144). Aaltio esittelee kiinnostavalla tavalla Newcas- telssa tehtyjä uudistuksia markkinape- rusteisen mallin vaihtoehtona.

Suurin ihmetykseni kohdistuu kir- jan nimeen, joka ehkä lupailee liikoja.

Miksi ”Hyvinvoinnin uusi järjestys”

eikä esimerkiksi ”Hyvinvointipalvelui- den uusi järjestys”? Hyvinvointipalve- luiden nostaminen kirjan kanteen olisi tunnistanut paremmin kirjan sisällön ja auttanut palveluiden kehittämisestä kiinnostuneita lukijoita löytämään kir- jan. Kirjaa lukiessa pohdin usein myös hyvinvointipalvelujen käsitettä. Laaja käsitys hyvinvointipalveluista vaikuttaa hyödylliseltä, jotta esimerkiksi kunnal- lispolitiikassa tunnistettaisiin julkisesti tuettujen liikuntapalvelujen tai kirjas- tojen hyvinvointia lisäävät vaikutukset.

Toisaalta kirjan edetessä olisin joissain kohdin toivonut, että Aaltio olisi eritel- lyt erilaisia palveluja enemmän toisis- taan esimerkiksi niiden järjestämisvel- vollisuuden suhteen (onko kansalaisilla palveluun subjektiivinen oikeus) tai sen suhteen, onko palvelun asiakkaina yksi- löitä vai yhteisöjä.

Hyvinvoinnin uusi järjestys asettuu tie- teellisen tutkimuksen ja poliittisen pamfletin välimaastoon. Tämän tunnis- taminen helpottaa kriittistä lukijaa, joka jää monin paikoin kaipaamaan lähde- viitteitä. Teoksen kytkös poliittiseen ajatushautomoon tekee myös ymmär- rettäväksi kirjassa esiintyvät tiukat väit- teet ja kannanotot. Sanoman kantaaot- tavuus on kuitenkin kirjan ansio, koska se pitää lukijan hereillä ja herättää myös vastaväitteitä. Itse olin valmis olemaan eri mieltä esimerkiksi jo johdannon

(12)

ensimmäisellä sivulla, jossa Aaltio kir- joittaa kärjistäen, että ”(h)yvinvointi- palvelut eivät näytä kenenkään mielestä onnistuneen hyvinvoinnin tukemisessa toivotulla tavalla” (s. 11). Entä jos koen, että hyvinvointipalvelut ovat tukeneet lähipiirissä hyvinvointia, kun lapsi ei halua lähteä iltapäivällä päivähoidosta kotiin, neuvolasta saa lähetteen puhe- terapiaan tai nuori saa päihdepsyki- atrista kuntoutusta? Mietinkin, että lukijaa olisi voinut kriittisen väitteen sijaan motivoida pohtimaan sitä, miten hyvinvointipalvelut voisivat olla ny- kyistä kansalaislähtöisempiä. Voisivatko emansipaatio ja hyvinvoinnin tavoittelu onnistua entistä paremmin? Voisimme- ko kansalaisina päättää enemmän siitä, miten palvelut tuotetaan sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestäväl-

lä tavalla? Näihin ajankohtaisiin kysy- myksiin Aaltio tarjoaa arvokkaita näke- myksiä.

Kaikkiaan kirja on tärkeä suomalaisen hyvinvointivaltion suuntaa koskeva puheenvuoro ja sen toivoisi kuuluvan kaikkien palveluiden kehittämisestä kiinnostuneiden lukemistoon.

KirjallisUUs

Arnkil, Tom & Eriksson, Esa & Arnkil, Ro- bert (2000) Palveluiden dialoginen ke- hittäminen kunnissa: Sektorikeskeisyy- destä ja projektien kaaoksesta joustavaan verkostointiin. Raportteja 253. Helsinki:

Stakes.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Laske kohta, missä taivutusmomentin maksimiarvo esiintyy ja laske myös kyseinen taivutusmo- mentin maksimiarvo.. Omaa painoa ei

Tytin tiukka itseluottamus on elämänkokemusta, jota hän on saanut opiskeltuaan Dallasissa kaksi talvea täydellä

Caiculate the positive sequence reactance / km of a three phase power line having conductors in the same horizontal plane.. The conductor diameter is 7 mm and

Explain the meaning of a data quality element (also called as quality factor), a data quality sub-element (sub-factor) and a quality measure.. Give three examples

Sekä huhtikuussa että syyskuussa yleiskokous ehdotti suosituksissaan (suositukset 1603 ja 1628 (2003)), että EN:n ministerikomitea käsittelisi Irakin kriisiä ministeritasolla.

startar i öppen klass i jaktprov. Vi hade en trevlig kväll i det soliga vädret. Provet bestod av tre olika uppgifter,markering i vattnet, linje på land och sökuppgift. I

[r]

Toikko näkee 1800-luvun lopun vaivaishoidossa (s. 37-58) kunnalli- sen sosiaalityön juuren, jossa sosiaa- lityön idea perustui ongelmien hallin- taan. Menetelmänä oli