• Ei tuloksia

Kysyimme sähköpostikyselyssä opettajilta heidän opetustavoistaan ja ohjasimme heitä pe-rustelemaan omia kokemuksiaan kysymysten avulla. Kysymykset oli rakennettu yksinker-taisiksi, esimerkiksi “Mitä instrumentteja opetat”. Tämän jälkeen seurasi lisäkysymys, jossa pyydettiin perustelemaan edellinen vastaus. Näin halusimme varmistaa, että vastaaja pysäh-tyy ajattelemaan syitä omalle toiminnalle ja perustelee, miksi kokee toiminnan itselle hy-väksi. Opettajat ovat nimetty kirjaimin (esimerkiksi Opettaja A), koska haluamme suojella vastaajien identiteettiä.

Kokemusta musiikinopetuksesta vastaajilla oli hajanaisesti. Yksi opettaja oli juuri valmistu-nut ja työskennellyt yhdenlukuvuoden musiikinopettajana. Pisimmän työuran tehnyt opet-taja oli toiminut opetopet-tajana kolmekymmentä vuotta. Tämä tutkielman kannalta on positii-vista, että saamme tarkastella erilaisista lähtökohdista vastanneiden opettajien kokemuksia.

Vastanneet opettajat opettivat musiikkia kahdesta kahteenkymmeneenviiteen viikkotuntiin.

Suuri ero selittyy sillä, että osa vastaajista oli musiikin aineenopettajia, sekä musiikkia opet-tavia luokanopettajia. Vastanneiden opettajien opetustuntien keskiarvo viikossa oli 8,4 tun-tia.

Kyselyssä tiedusteltiin ensin opettajien kokemuksia laulujen ja laulamisen opettamisesta.

Laulujen opettamisessa opettajat kokivat hyödylliseksi kuuntelun ja toistamisen. Moni vas-taaja mainitsi kaikumenetelmän, jossa opettaja laulaa säkeistön ensin, jonka jälkeen oppilaat toistavat sen. Tämä metodi mainittiin melkein kaikissa vastauksissa jollain tavalla. Toiseksi hyödylliseksi metodiksi koettiin laulun sanojen opetteleminen ja toistaminen, jonka jälkeen ne yhdistettiin melodiaan.

Usein kaikumenetelmällä eli opettaja laulaa rivin tai fraasin, oppilaat toistavat perässä.

Vaihtoehtoisesti ensin opetellaan lukemalla laulun lyriikat, sitten kuunnellaan melodia opettajan laulamana ja sitten säkeistö kerrallaan lauletaan yhdessä. (Opettaja D)

Echo method. I sing, then they sing with me, short phrases. Then we sing the whole thing together. Shorter bits, like each verse, if it's long and the whole thing if it's short. (Opettaja G)

Lastenlaulut ja kansanlaulut mainittiin mieluisimmiksi lauluiksi opettaa, koska ne ovat lodioiltaan yksinkertaisia. Oppilaiden on vaivattomampaa harjoitella uusi laulu, joka on me-lodisesti yksinkertainen ja mahdollisesti joillekin ryhmäläisistä tuttu. Kansanlaulut nousivat etenkin Islantilaisopettajien vastauksissa suosioon. Populaarimusiikkia ja rytmimusiikkia osa vastanneista opettajista piti hyvänä keinona motivoida oppilasta musiikintunneilla. Toi-saalta moni opettaja myös muistutti, kuinka tärkeää on käyttää monipuolisesti erilaisia lau-luja opetuksessa, koska oppilaiden oma musiikillinen maailma voi olla aika suppea.

I like to use traditional music and melodies on my classes. I also like to teach songs that my students like, example popular music songs. I think it is important use different kind of songs because it might motivate pupils to learn and enjoy music more (Opettaja H) Instrumenttien opettamisessa opettajat hyödynsivät myös malliopetusta, jossa opettaja ensin näyttää ja oppilaat toistavat. Tätä voisi kuvailla edellä mainitun kaikumetodin soveltamisena instrumenttien opetukseen. Opettajan esimerkki koettiin tärkeänä apuna myös instrument-tien opettamisessa. Opettajat korostivat vastauksissaan, että kokevat instrumentinstrument-tien opetuk-sen etenevän pienin askelin. Tähän tarvitaan helppoja melodioita, joihin on mielekästä opet-taa soittamaan mukana. Tärkeänä koettiin myös instrumenttien käsittelyn opettaminen. Soi-tinta tulee kohdella hellävaraisesti ja kunnioittavasti. Islantilaisten opettajien kokemukset olivat osittain vähäisiä ja he mainitsivat opettavansa vain vähän soittimia musiikintunneilla.

Esimerkiksi Opettaja G ei omasta mielestään opeta soittamista oppilaille kovin syvällisesti.

Hän hyödyntää opetuksessa pentatonista asteikkoa, ksylofoneja, sekä rytmisoittimia, koska hän kokee ne helpoksi tavaksi rohkaista oppilaita soittamaan.

Ope mallia, oppilaat matkii. Pieniä palasia kerrallaan. Kädestä pitäen ohjaus. IPad-appseja voi myös käyttää hyväksi. Itsenäinen työskentely, pari ja ryhmätyö. Joka soitin vaatii vähän oman lähestymiskulman. (Opettaja B)

I don't intensively teach instruments. I teach the basics of playing xylophones, how to take care of it so it doesn't break and how to get the most sound out of it. I also teach a simple way to play anything and it always comes out well (pentatonic scale). The other instru-ments that I have access to are smaller instruinstru-ments like hand drums, shakers, bells and such. They use them to "decorate" their work and I use them to form "bands" or "orches-tras" and play and sing together. (Opettaja G)

I don't teach instruments, other than Orff school instruments and such. (Opettaja F) Rytmisoittimet mainittiin suosituimpina välineinä aloittaa soitonopetus ja osa käytti opetuk-sessaan vain niitä. Rytmisoittimien avulla oppilaat pääsevät nopeasti soittamaan yhdessä ja

epäonnistumisen pelko on pienempi, kuin muiden soittimien kanssa. Rytmien opettamista opettajat pitivät myös helpompana ja oppilaille mielekkäämpänä, kuin melodioiden. Ryt-mejä harjoiteltiin paljon liikkuen ja moni opettaja mainitsi käyttävänsä kehorytRyt-mejä opetuk-sessa. Viisi kahdeksasta opettajasta pitivät kitaraa vaikeimpana soittimena opettaa ja kieli-soittimia harjoiteltiin pääasiassa vanhempien oppilaiden kanssa. Yhdessä soittamista pidet-tiin tärkeänä ja opettajat uskoivat oppilaiden saavan siitä eniten onnistumisen kokemuksia.

Koska tällä hetkellä opetan alakoulussa, lähden liikkeelle perusasioista. Rytmistä ja pie-nistä melodioista. Jokainen saa soittaa, se on yksi tärkeimmistä periaatteistani. (Opettaja C)

Through singing, playing, listening, showing. (Opettaja E)

Kaikki vastanneet opettajat kertoivat opettavansa musiikinteoriaa ja historiaa. Musiikinteo-riaa opettajat pitivät hyödyllisenä, että oppilaiden laulu- ja soittamistaidot kehittyisivät. Teo-ria antaa myös pohjan harjoitella uusia soittimia ja mahdollistaa motivoituneiden oppilaiden itsenäisen opiskelun.

Pyrin tuomaan opetuksessani esiin ainakin pienen katsauksen suurimpiin klassisen mu-siikin tyylikausiin sekä erityisesti 1900-luvun populaarimumu-siikin kehitykseen historian osalta. Musiikinteoriaa tulee esiin esimerkiksi laulu- ja soittokappaleiden harjoittelun myötä, eli kun katsotaan kappaleen nuottikuvaa, voidaan sieltä hahmottaa erilaisia mu-siikinteoriaan liittyviä asioita riippuen siitä, mitä halutaan tarkastella. Näitä asioita voi sitten liittää käytännön tekemiseen. (Opettaja D)

Well, as I teach 6-9-year olds I don't do much of that, however I try to put the music we work on in context for them... A song by Elvis could be something that their grandparents listened to, etc. (Opettaja F)

Opettajat kokivat hyvinä tapoina käsitellä musiikinteorian aiheita, integroimalla ne musii-kinopetuksen muihin osa-alueisiin. Opettajista osa yhdisti musiikinteorian soittamisen ja laulamisen kanssa, jotta oppilaat ymmärtävät näiden yhteyden. Musiikinteorian ja historian aiheita koettiin hyväksi käsitellä esimerkiksi, jonkun tietyn kappaleen tai melodian yhtey-dessä. Musiikinhistoriaa käsiteltiin opetuksessa kuuntelemalla eri klassisen musiikin tyyli-kausien musiikkia ja myös populaarimusiikin aikatyyli-kausien kappaleita.

KUVIO 4. Käytännön kokemukset musiikinopettamisesta