• Ei tuloksia

Kirjoittajat olivat kokeneet sisäisesti Jumalan johdatuksen sisäisten kokemusten, Jumalan puheen sekä näkyjen kautta. Eniten ihmiset kuvailivat sisäisiä kokemuksia, joihin kuuluu muun muassa tunteet, ajatukset, varmuus ja rauha. Noin kolmannes vastaajista kuvasi Jumalan puhuneen heille tai muuten aktiivisesti kommunikoineen heille jotain. Voi olla, että sisäinen kokemus ja Jumalan puhe ovat olleet käytännössä samankaltaisiakin kokemuksia, sillä kukaan ei erityisesti kirjoittanut korvin kuultavasta äänestä. Kokemukset on kuitenkin ryhmitelty erikseen kirjoittajien käyttämien ilmaisujen mukaan. Lisäksi myös näkyjä oli nähty, erityisesti nukkuessa.

4.2.1 Sisäinen kokemus

Noin joka toinen kirjoitti Jumalan johdattaneen heitä sisäisen kokemuksen kautta.119 Reilu puolet naisista kertoi tällaisista kokemuksistaan ja miehistä noin joka kolmas (13N, 3M + pariskunta).

Kirjoittajia oli melko tasaisesti kaikista ikäryhmistä ja seurakuntataustoista erottui hieman helluntailaiset, muita oli hyvin tasaisesti. Sisäiseen kokemukseen tässä sisältyy kirjoittajien seuraavat ilmaisut: kokeminen, tunteminen, varmuus, tietäminen, ajatus, rauha, viisaus sekä intuitio.

Kirjoittajat keskenään saattavat tarkoittaa hyvin saman kaltaisiakin kokemuksia, mutta olen luokitellut heidän kokemuksensa käytettyjen termien perusteella. Eniten tässä kategoriassa oli mainintoja tilanteissa, jossa kirjoittaja oli kokenut, että pitäisi tehdä tietty asia tai tietyllä tavalla tai olivat kokeneet tietyn asian oikeaksi. Nämä sisäiset kokemukset olivat ohjanneet ihmisiä tiettyihin asioihin ja useimmiten nuo asiat myös toteutuivat tai olivat onnistuneita.

”Kokemisesta” kirjoitti seitsemän henkilöä. 120 Muutama kertoi kokeneensa tai ajatelleensa, että jotain pitää tehdä / ei pidä tehdä esimerkiksi työ- tai opiskelupaikan hakemisen suhteen.121 Yksi heistä kirjoittaa näin:

Jo pitkään olin varsinaisen työni ohella kirjoitellut mm. lehtiin. Nyt koin, että minun ei tule mennä työttömyyskortistoon, vaan että Jumala antaa minulle jutun aiheita ja tehtäviä, joista saan toimeentuloni. (N17)

Pari kirjoitti myös siitä, että olivat kokeneet ettei haettu ala tuntunutkaan omalta tai asunto tuntui heti omalta käytyään katsomassa sitä.122 Lisäksi usea mainitsi kokemuksesta, että asiat olivat Jumalan tahdon mukaisia ja Jumalan järjestämiä.123

119 N1, N3, N5, N6, N7, N8, N9, N10, N11+M8, N12, N16, N17, N18, N19, M3, M5, M11.

120 N5, N7, N10, N12, N19, N17, M3.

121 N7, N12, N17, M3.

122 N7, N10.

123 N5, N10, N12, M11.

Neljä henkilöä kirjoitti tunteen tai tarpeen johdattaneen heitä. 124 Osa kuvaili kokemusta hyvin selkeäksi: ”oudon voimakas” tai ”tunsin selvästi”. Yksi kertoi myös tietyn asian laskeutuneen sydämelleen ja valinneensa sen, minkä sydämessään koki oikeaksi.125 Tunteet olivat liittyneet esimerkiksi tietyn henkilön luotettavuuteen tai ettei kaikki tule menemään hyvin tietyn asian suhteen. Eräs kuvailee kokemustaan näin:

… kuljin R-kioskin ohi ja tunsin jotenkin kummasti ”Ota jokunen veikkaus kuponki ja kynä mukaasi”...

Siellä kalliolla istuessani ja täyttäessä kuponkeja tunsin selvästi, että tähän tulee voitto ja niin myös tapahtui. (M11)

Moni kirjoitti myös ajatuksista, jotka olivat johdattaneet heitä.126 Osa kertoi asiasta näin: ”satuin saamaan ajatuksen” tai ”tuli voimakas ajatus”, että pitäisi tehdä tietty asia tai tietty ajatus ei vain lähde pois. Pari kertoi siitäkin kuinka vahva alkuperäinen ajatus olikin muuttunut päin vastaiseksi.127

Osalle oli tullut sisäinen varmuus tai tietäminen jostain tietystä asiasta.128 Varmuutta oli koettu tulevasta puolisosta tai kutsusta lähetystyöhön/ seurakuntatyöhön. Yksittäisiä mainintoja löytyi myös termeistä kutsumustietoisuus ja tiedonsanat. Pari kuvaili jonkin asian tapahduttua tietäneensä heti, että tämä on se oikea ja tarkoitettu asia heitä varten. Yksi heistä kuvaa kokemuksiaan seuraavalla tavalla:

Teininä sain myös sisäisen varmuuden, että Jumala aikoo lähettää minut johonkin kauas lähetystyöhön tms… [Vuosia myöhemmin] [t]iesin aivan välittömästi viikkolehden etusivun pikku-uutisesta, että no nyt se tuli, minun tehtäväni kaukomailla. (N10)

Yksittäiset ihmiset myös kirjoittivat rauhan, Jumalalta saadun viisaiden tai intuition johdattaneen heitä tai tehneensä asiassa niin kuin parhaaksi näkivät.129 Yksi kirjoitti yleisesti rauhan ohjaavan häntä ja pyrkii saamaan kosketuksen rauhan kanssa, muut mainitsevat yksittäiset tapahtumat vastaavasta. Hän ja eräs toinen kertoivat rauhattomuuden estäneen heitä ottamasta vastaan hyvää työtarjousta, mutta saaneensa myöhemmin vielä paremman tarjouksen, johon tarttuivat.130

Osaa edellä kuvatuista kokemuksista voisi myös kutsua niin sanotuiksi etiäisiksi, eli ihmiset olivat jotenkin sisäisesti tienneet mitä tulee tapahtumaan ilman, että olivat voineet itse vaikuttaa jotenkin tapahtumien kulkuun.131 Esimerkiksi oli aavistettu tuleva murtautuminen loma-asuntoon, tuleva puoliso tai lottorivi. Myös Hovi kertoo kokemuksista enteistä ja varoituksista

124 N8, N9, N10, N11+M8, M11.

125 N10.

126 N1, N8, N15, M5, M6, M11.

127 N1, M6.

128 N5, N10, N18, M5.

129 N3, N8, N10, N16, N18, N19.

130 N8, N10.

131 N5, N10, N11+M8, M3, M11.

esimerkiksi liikenneonnettomuuden uhatessa.132 Hän ylipäätään tuo esiin hyvin samankaltaisia kokemuksia Jumalan laittamista asioista sydämelle, rauhattomuudesta ottaa työpaikka vastaan, varoittavasta tunteesta ja sisäisestä äänestä, todistuksesta ja varmuudesta.133 Goosen & Peppler puhuvat Jumalan hienovaraisesta kommunikaatiosta ja siitä, että Jumala vaikuttaa kristityissä myös tahtomista ja tekemistä.134

Dein & Cookin artikkelissa tulee hyvin ilmi haastateltavien kokemukset Jumalan kommunikoinnista, joka oli harvemmin korvin kuultava ääni, vaan useimmiten sisäinen kokemus:

tunne, ajatus tai vaikutelma.135 Omassa aineistossani kirjoittajat eivät useinkaan edellä mainituissa tapauksissa suoraan ilmaisseet näiden kokemusten olleen Jumalan puhetta vaan tulkintani mukaan he kokivat Jumalan käyttäneen näitä sisäisiä kokemuksia johdattaakseen heitä. Tähän tapaan myös viisaus-näkökulmasta / sisäisen muutoksen mallista kirjoittava Friesen kuvaa sisäisten vaikutelmien voivan johdattaa ihmistä kun niitä harkiten käytetään, mutta niillä ei kuitenkaan ole jumalalista auktoriteettia.136 Myös jumalasuhde-näkökulmaan liittyen Smith nostaa esiin omien motiivien ja tunteiden tiedostamisen, sillä ne voivat viedä myös harhaan.137 Seuraavan luvun lopussa avaan lisää edellisten tutkimusten antia sisäisistä kokemuksista ja Jumalan äänestä, jotka voivat usein myös tarkoittaa käytännössä hyvin samoja asioita. Merkillepantavaa on huomata, että viisaudesta kirjoitettiin hyvin vähän, vaikka viisaus-näkökulmassa nimenomaan sitä korostetaan. Toisaalta kirjoittajat kertoivat myös kokemuksista, joissa vain toimivat parhaaksi näkemällään tavalla.

Samoin rauhan/rauhattomuuden tunne oli yllättävän vähän esillä kirjoitelmissa ottaen huomioon sen keskeisyyden läheisen jumalansuhteen kautta saatavassa sekä ilmoituksen kautta saatavassa johdatuksen mallissa.138

4.2.2 Jumalan puhe

Noin joka kolmas kirjoitti Jumalan puhuneen, ilmoittaneen, kehoittaneen tai muistuttaneen heitä.139 Eniten kokemuksia oli 18–25- ja 46–55-vuotiailla, muissa ikäryhmissä melko tasaisesti. Naisista joka neljäs kirjoitti Jumalan puheesta ja miehistä noin puolet eli miehiä oli selvästi suhteessa enemmän (4N, 4M + pariskunta). Seurakuntataustoista erottuivat helluntailaiset, mutta ei yhtään vapaakirkollista. Kokemus voi olla lähellä edellisen luvun ”sisäinen kokemus” -ilmiötä, mutta

132 Hovi 2007, 156.

133 Hovi 2007, 154, 157, 158, 163, 164, 174, 182.

134 Goosen & Peppler 2015.

135 Dein & Cook 2015, 97.

136 Huffman et al. 2009, 145–149.

137 Huffman et al. 2009, 208, 209.

138 Huffman et al. 2009, 209; Van der Knijff 2016, 182, 183.

139 N2, N3, N5, N10, N11+M8, N16, N19, M1, M2, M10, M11.

näissä kokemuksissa kirjoittajat itse kirjoittivat Jumalan puhuneen heille tai he käyttävät jotain muuta ilmaisua, jossa Jumala on subjektina. Paria kokemusta lukuun ottamatta, kokemukset Jumalan puheesta olivat olleet viitoittamassa tietä hyviin asioihin, jotka toteutuivat tai varjelivat vahingoilta.

Osa ilmaisi asian, että Jumala ”puhui” tai ”neuvoi” heille ja osa, että ”Pyhä Henki kehotti”.140 Muutama kirjoitti siitä, kuinka ”kuulevat” tai tuntevat Jumalan äänen pään sisällä, sydämellä tai sisimmässään.141 Eräs heistä kirjoitti tiedon tarpeellisuudesta kriittisellä hetkellä:

Sanoin lääkäreille, kaikki ei ole hyvin. Tunsin tämän sisimmässäni voimakkaana Jumalan äänenä. He sanoivat, ettei ole hätää, miehenikin rauhoitteli minua. Kun synnytys eteni, vaadin lääkäreitä: ottakaa lapsesta HYVINVOINTINÄYTE, sain tuon sanan Jumalan maailmoista, en olut kuullutkaan ennen moista!! He suostuivat lopulta ottamaan sen ja sitten tuli kiire! Hätä sektioon taas kolmannen kerran ja kiireesti... Tiesin asiat ennalta Jumalan Pyhän Hengen ilmoituksen kautta sisimpääni. (N11)

Kirjoittajat eivät kuvaileet tarkemmin kuinka Jumala heille puhui, miten he kuulivat tai kokivat sen. Yksi kuitenkin kuvaili useaa tapausta, joissa kuuli äänen sanovan selvästi tai hiljaisesti.142 Kaksi kertoi myös muista ihmisistä, joille Jumala oli puhunut esimerkiksi antaa heille rahaa, mikä auttoi heitä heidän ongelmissaan.143 Eräs kirjoitti, että seurakunnassa oli kehotettu kuuntelemaan, mitä Jumalalla on puhuttavana ja koki sen myötä saaneensa lohduttavan lupauksen vastauksena rukouksiinsa.144 Asiat, joista Jumala näille ihmisille oli puhunut liittyi moniin aiheisiin, kuten parisuhteeseen, evankeliointiin, kohtaamisiin ja muiden auttamiseen.

Hovi kuvaa ”Jumalan äänen kuulemisen” olevan metafora varmuudesta esimerkiksi valintatilanteesta ja useinkaan ääntä ei kuulla konkreettisesti vaan asiaa kuvaillaan juurikin tunteeksi, oivallukseksi tai syväksi varmuudeksi, kuten edellisessä luvussa kuvailin.145 Samoilla linjoilla ovat myös Dein & Cook, mutta edellä kuvatun lisäksi jotkut haastateltavat kertoivat myös korvin kuultavasta äänestä Jumalan kommunikoidessa heille.146 Goosen ja Peppler taas esittelevät artikkelissaan kaksi tapaa, jolla Jumala heidän mukaansa Raamatussa puhuu: hyvin selkeästi ja hienovaraisemmin, joista ensimmäinen on varmaa ja jälkimmäinen epävarmempaa, joka kuvaa heidän mielestään nykyaikaa.147 Oma kokemuksien jaottelu kahteen alaluokkaan Sisäinen kokemus ja Jumalan puhe lienee lähellä edellä mainittua, ainakin kirjoittajien tavassa ilmaista ja käsitteellistää kokemuksensa. Edellisessä luvussa sisäisestä kokemuksesta kertojat eivät sinänsä painota kokemuksen olleen lähtöisin suoraan Jumalasta, mutta eivät myöskään pois sulje sen

140 N2, N3, N10, M11.

141 N3, N5, N11.

142 M11.

143 N16, M10.

144 N5.

145 Hovi 2007, 109, 148, 171, 184, 185.

146 Dein & Cook 2015.

147 Goosen & Peppler 2015.

mahdollisuutta kun taas tässä luvussa kirjoittajat ilmaisevat suurempaa varmuutta kokemuksensa jumalallisuudesta käyttäessään ilmaisuja, kuten ”Jumala puhui”. Ylipäätään Pyhän Hengen puhe kristityille nähdään hyvin keskeisenä jumalasuhdemallissa, kun taas erityisen tahdon / ilmoituksen mallissa osa kirjailijoista pitää sitä yhtenä johdatuksen tapana.148

Edellisissä tutkimuksissa tuli myös esiin käsityksiä ja kokemuksia siitä, että Jumalan äänen voi oppia tunnistamaan ja erottamaan muista ajatuksista ja tunteista, mutta pohdintaa tästä taidosta tai ilmiön problemaattisuudesta ei omassa aineistossasi noussut.149 Joubert & Maartens taas ottavat hyvin kriittisesti kantaa Jumalan äänen kuulemiseen, sen käytänteisiin sekä opetuksiin siitä ja näkevät ongelman siinä, etteivät kristityt erota omia ajatuksiaan ja tunteitaan Jumalan äänestä.

Heidän mielestään arviointia pitäisi lisätä ja muutenkin ilmaisuja korjata sekä täsmentää.150 Arvioinnin tarpeellisuutta painottavat myös Goosen ja Peppler.151 Arviointi ylipäätään nähdään hyvin keskeisenä jumalasuhde-näkökulmassa/-mallissa, eikä sitä tule tehdä pelkästään yksin vaan myös yhdessä muiden kanssa.152 Jotkut ovat nostaneet myös kysymykset tämän kaltaisten kokemusten auktoriteetista: onko niiden luonne ilmoituksen omaista, mikä vaatisi tottelemista vai ovatko ne pikemminkin suuntaa antavia.153

Jumalan äänen kuulemisen lisäksi edellisissä tutkimuksissa ammatillinen kutsumus johdatukseen liittyen tulee hyvin esille, mutta omassa aineistossani vain yksi käytti kyseistä termiä, eikä kutsumuksen ajatuskaan erityisesti tullut esille ammatinvalinnassa tai työelämässä.154

4.2.3 Näky

Noin joka viides eli kuusi kirjoittajaa kertoi Jumalan johdattaneen heitä näyn tai ilmestyksen avulla, jonka he itse olivat nähneet.155 Eniten edustettuina olivat 76–85-vuotiaat, miehet ja naiset kertoivat asiasta tasapuolisesti (3N, 2M +pariskunta), seurakuntataustat yhtä lukuunottamatta olivat helluntaiseurakunnissa. Muutama kertoi useammasta saamastaan näystä.156 Näkyjä oli usein edeltänyt rukous, ne liittyivät moniin eri asioihin ja niitä on nähty usein myös unien aikana. Lisäksi kaikki kuvailivat näyn olleen merkittävä ja selkeä vastaus rukouksiin tai etteivät olisi tarttuneet toimeen ilman näkyä.

148 Huffman et al. 2009, 182-187; Van der Knijff 2016, 182, 183.

149 Goosen 2013, 23–24.

150 Joubert & Maartens 2017, 2018.

151 Goosen 2013; Goosen & Peppler 2015.

152 Huffman et al. 2009, 201–207.

153 Goosen 2013, 24, 25; Van der Knijff 184, 185.

154 Niemelä 2010; Pitkänen 2012; Van der Knijff 2016, 185.

155 N2, N11+M8, N18, N19, M9, M10.

156 N11+M8, N19, M10.

Suurin osa kertoi rukoilleensa jotain asiaa ja johdatusta asiansa suhteen, sitten saaneensa näyn, osa rukouksenkin aikana. Näin ollen heillä oli jo ajatus näynsä aiheesta ennestään ja näky tuli vahvistamaan ajatusta/rukousta, vähemmistö kertoi spontaanimmin tulleista näyistä.

Suurin osa kertoi myös saaneensa nämä näyt unessa. Lisäksi kolme kirjoitti siitä, että jossain tilanteessa tunnistivat asian tai tilanteen samaksi kuin minkä olivat näyssään nähneet.

Mikään paikka ei tuntunut kiinnostavalta. Aloin rukoilla tosissani Jumalan johdatusta kodin paikan löytymiseen… Sitten näin selkeän unen. Unessa kävelin kauniissa mäntymetsässä, jonka vierellä oli peltomaisema. Siinä paikassa sain tiedonsanan: ”Tässä on se talonpaikka. Täältä on vain 2 km matkaa työpaikallanne.” Heräsin ja tunsin, että se uni tuli Jumalalta vastauksena rukouksiin… Kuljimme vaistonvaraisesti huhtikuisessa metsässä jonkin matkaa. Metsässä tulimme toisen peltomaiseman laitaan. Silloin tunsin sen unessa näkemäkseni paikaksi” Suuhuni tulivat sanat: ”Tässä se on!” (N18)

Eräs kirjoittaja mietti sen mahdollisuutta, että unessa näkee sen, mitä päivällä pohtii, mutta viittaa Jobin kirjan jakeisiin, että Jumala puhuu ihmisille monin tavoin, kuten unissa (Job.

33:14–15).157 Pari kertoikin siitä, että kokivat, ettei kyseessä ollut mikään tavallinen uni. Näyt olivat liittyneet moniin asioihin, erityisesti elinolosuhteisiin (asuminen, työ, opiskelu). Näyt siltä osin kun olivat sen luonteisia myös toteutuivat. 158 Yleensä näyt olivat toteutuneet lähitulevaisuudessa, pari muuta näkyä liittyi enemmän menneeseen tai nykyiseen asiaan ja selvensi esimerkiksi motiiveja tai miksi jokin asia oli mennyt kuin oli mennyt.

Edellisissä tutkimuksissa ei erityisesti puhuttu tämän kaltaisista näyistä, mutta se voi joissain sisältyä Jumalan äänen kuulemisen ilmiön alle. Hovi kuitenkin on tuonut esiin pari tapausta unien näkemisestä, jotka koskivat tulevia tapahtumia, sekä positiivisia että negatiivisia.159 Niiden yhteydessä tuli ilmi sama havainto, että Jumalalta saatu uni on koettu erikoisena, erilaisena kuin muut unet tavallisesti.