Syksyllä 2009 lausunnolle lähetetystä halli-tuksen esityksestä annettiin 131 lausuntoa.

Lausunnon antoivat muun muassa eri minis-teriöt, lääninhallitukset, korkeakoulut, amma-tillisen koulutuksen järjestäjät, opiskelijajär-jestöt, sairaanhoitopiirit, koulutustoimikun-nat, työmarkkinajärjestöt sekä lukuisat kan-salaisjärjestöt.

Lähes kaikki tahot pitivät esiin nostettuja asioita ja ongelmia tärkeinä ja ajankohtaisina.

Hallituksen esitysluonnokseen sisältyneet säännösehdotukset puolestaan jakoivat mie-lipiteitä. Säännösehdotukset saivat kannatus-ta mutkannatus-ta myös runsaasti muutosehdotuksia.

Useat tahot pitivät ehdotettuja säännöksiä lii-an tulkinnlii-anvaraisina. Osa lausunnon lii- antajis-ta piti esitettyjä muutoksia liian tiukkoina, kun taas osa kannatti säännösten kiristämistä.

Useassa lausunnossa korostettiin opiskelijoi-den ja työntekijöiopiskelijoi-den yhopiskelijoi-denvertaisen kohte-lun tärkeyttä.

Ammatillisen koulutuksen järjestäjät suh-tautuivat esitykseen myönteisimmin ja pitivät pääsääntöisesti esitettyjä muutoksia erittäin tarpeellisina. Opiskelijajärjestöt suhtautuivat kriittisimmin työryhmän esityksiin ja esittivät runsaasti muutosehdotuksia. Myös vammais-järjestöt ja osa sairaanhoitopiireistä esitti kri-tiikkiä esitystä kohtaan. Yliopistojen ja työ-markkinajärjestöjen kannat vaihtelivat varsin paljon. Ammattikorkeakoulujen suhtautumi-nen vaihteli myös jonkin verran.

Monissa lausunnoissa todettiin, että sovel-tumattomuusongelmat koulutuksessa ovat erittäin harvinaisia yksittäistapauksia. Toi-saalta todettiin myös, että keinot puuttua vai-keisiin soveltumattomuusongelmiin ovat tällä hetkellä puutteelliset. Ongelmien aikainen havainnointi ja niihin puuttuminen nähtiin ensisijaisena keinona, mutta ääritapauksiin tarvitaan useiden lausunnonantajien mukaan mahdollisuus peruuttaa opiskeluoikeus.

Soveltamisalan rajaaminen jakoi mielipitei-tä. Lausunnoissa esitettiin soveltumattomuu-den laajentamista koskemaan laajemmin tiet-tyjä tai kaikkia koulutusaloja, mutta samoin esitettiin alojen tarkempaa rajausta ja määrit-telyä. Lausuntokierroksen jälkeen opiskelu-oikeuden peruuttamista koskevan säännöksen soveltamisalaa tarkennettiin ja hallituksen esitykseen sisällytettiin luonnokset valtio-neuvoston asetuksista, joissa on tarkoitus säätää soveltamisalasta yksityiskohtaisesti tutkinnoittain tai tutkintonimikkeittäin.

Syksyllä 2009 lausunnolla olleessa halli-tuksen esityksessä opiskeluoikeuden peruut-tamisen yhdeksi perusteeksi ehdotettiin sitä, että opiskelija ei opinnoissaan ohjauksesta ja tukitoimista huolimatta saavuta tutkintoon tai koulutusohjelmaan asetettuja erityisiä am-mattitaitovaatimuksia. Erityisten ammattitai-tovaatimusten saavuttamista soveltuvuuden ehtona kritisoitiin kuitenkin lausunnoissa.

Ongelmana koettiin termin määrittely ja se, mitä erityiset ammattitaitovaatimukset tar-koittavat eri aloilla. Lausuntokierroksen

pe-rusteella tästä säännösehdotuksesta luovut-tiin.

Työryhmän ehdottama rikosten osoittama alalle soveltumattomuus opiskeluoikeuden peruuttamisen perusteena herätti myös paljon mielipiteitä. Useat lausunnonantajat pitivät säännöstä liian tulkinnanvaraisena ja esittivät rikosten tarkempaa määrittelyä. Lisäksi nos-tettiin kysymys siitä, mistä saadaan tieto ri-koksesta annetusta rangaistuksesta. Lausun-tokierroksen jälkeen opiskeluoikeuden pe-ruuttamissäännöstä täsmennettiin siten, että säännöksessä luetellaan rikokset, joista saa-dun rangaistuksen perusteella opiskeluoikeus voidaan peruuttaa. Lisäksi rikosten osoittama alalle soveltumattomuus rajattiin koulu-tusaloihin, joissa opinnot edellyttävät olen-naisesti alaikäisten parissa työskentelyä. Hal-lituksen esitykseen lisättiin myös ehdotus ri-kosrekisterilain muuttamisesta siten, että opiskelijalla on näissä tilanteissa mahdolli-suus saada itseään koskeva rikosrekisteriote.

Myös peruuttamisperusteiden suhde valin-taperusteisiin nousi esille. Oikeusministeriö ehdotti lausunnossaan säännösten rakenta-mista siten, että opiskeluoikeus voidaan pe-ruuttaa, jos opintojen aikana ilmenee seikka, joka olisi ollut opiskelijaksi ottamisen estee-nä. Oikeusministeriön lausunnon perusteella ammattikorkeakoulu- ja yliopistolakiin lisät-tiin säännös opiskelijaksi ottamisen esteistä terveydentilaan liittyvän seikan perusteella, jolloin opiskelijaksi ottamisen esteet ja opis-keluoikeuden peruuttamisperusteet linkitty-vät selvemmin yhteen.

Korkeakoulun tai ammatillisen koulutuk-sen järjestäjän asettamaa monijäkoulutuk-senistä toi-mielintä opiskeluoikeuden peruuttamispää-töksen tekijänä kannatettiin lausunnoissa, mutta monet lausunnonantajat esittivät myös Ruotsin mallin mukaista valtakunnallista lau-takuntaa, joka tekisi mainitut päätökset.

Osa lausunnonantajista piti esitettyä kah-den vuokah-den määräaikaa opiskeluoikeukah-den pa-lauttamisen hakemiselle liian pitkänä aikana, kun taas osa vaati pidempää aikaa. Lausun-noista nousi esille myös kysymys, pitäisikö palauttamisen hakemiselle asettaa takaraja.

Lausuntokierroksen perusteella opiskeluoi-keuden palauttamissäännöstä muutettiin si-ten, että palauttamista voi hakea aikaisintaan

vuoden kuluttua opiskeluoikeuden peruutta-mispäätöksen tekemisestä.

Syksyllä 2009 lausunnolla olleessa halli-tuksen esityksessä ehdotettiin pysyvän erot-tamisen mahdollisuutta äärimmäisenä kurin-pitotoimena. Myös tämä säännös sai ristirii-taisen vastaanoton. Osa piti työryhmän esi-tystä kannatettavana ja tarpeellisena toimen-piteenä ääritapauksissa, osa puolestaan piti sitä liian raskaana toimenpiteenä ja tarpeet-tomana. Pysyvää erottamista koskeva esitys sai myös kritiikkiä tarkkarajaisuuden puut-teesta. Monet kokivat hankalaksi käytännös-sä määrittää sitä, millainen teko voisi johtaa pysyvään erottamiseen. Esiin nousi myös on-gelma kaksinkertaisen rangaistavuuden osal-ta, kun opiskelija saisi samasta teosta ran-gaistuksen sekä tuomioistuimelta että oppi-laitokselta. Saatujen lausuntojen perusteella hallituksen esityksestä poistettiin ehdotus mahdollisuudesta opiskelijan pysyvään erot-tamiseen.

Joissakin lausunnoissa esitettiin myös mui-ta uudistuksia kurinpitotoimiin. Lausunto-kierroksen jälkeen yliopisto- ja ammattikor-keakoululakiehdotuksiin lisättiin säännökset opetusta häiritsevän opiskelijan opetukseen osallistumisen epäämisestä enintään jäljellä olevan työpäivän ajaksi ammatillisesta kou-lutuksesta annetun lain voimassa olevia säännöksiä vastaavasti. Lisäksi kaikkiin kou-lutusta koskeviin lakeihin ehdotettiin täs-mennettyä säännöstä opiskelusta pidättämi-sestä rikostutkinnan ajaksi.

Päihdetestien käyttöönotto sai lausunto-kierroksella osakseen runsaasti palautetta.

Monet lausunnonantajat halusivat rajata päihdetestauksen selkeästi pelkkään työhar-joitteluun, kun taas osa halusi laajentaa testa-uksen myös teoriaopintoihin. Enemmistö piti tärkeänä, että testaukseen määräävä taho on selkeästi määritelty. Päihdetestausten tulos-ten arvioinnissa korostettiin terveydenhuol-lon ammattihenkilökunnan roolia. Osa piti kirjallista päihdeohjelmaa välttämättömänä toimenpiteenä. Lausuntokierroksen jälkeen päihdetestausta koskevia säännöksiä ehdotet-tiin täsmennettäväksi päihdetestausten edel-lytysten osalta. Lisäksi ammatillisesta koulu-tuksesta annettuun lakiin lisättiin velvoite il-moittaa päihdetestauksesta huoltajalle.

Annetuissa lausunnoissa tiedonvaihtoa ko-ettiin tärkeäksi kehittää kaikilla koulutusas-teilla. Monet kokivat nykyiset mahdollisuu-det tietojen vaihtoon heikoiksi. Yhtenevät säännökset koulutusasteiden ja -muotojen vä-lillä nähtiin tarpeellisiksi. Lausunnoissa nou-si kuitenkin enou-sille myös terveydenhuollon ja opiskelijan luottamuksellisen suhteen vaaran-tuminen, jos tietosuojaa kavennetaan. Useas-sa lausunnosUseas-sa esitettiin yhteistyön ja tieto-jenvaihdon kehittämistä oppilaitosten ja So-siaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran välillä. Lausuntokierroksen jälkeen lakiehdotuksiin lisätty koulutuksen järjestä-jän ja työssäoppimispaikan sekä viranomais-ten välinen välttämätön tiedonvaihto opiske-lun asianmukaiseksi järjestämiseksi. Arka-luonteisten tietojen käsittelyä koskevaa pykä-lää on täsmennetty ja arkaluonteisten tietojen käsittelyä vaativat tehtävät on edellytetty määriteltäväksi.

Työryhmä kuuli valtiosääntöoikeuden ja hallinto-oikeuden asiantuntijoita lausunto-kierroksen jälkeen muokatuista lakiehdotuk-sista tammikuussa 2010. Asiantuntijat kiin-nittivät huomiota lukuisiin säädösesityksen yksityiskohtiin, mutta kukaan asiantuntijoista ei kyseenalaistanut esityksen periaatteellisia lähtökohtia. Asiantuntijakuulemisen perus-teella hallituksen esitykseen tehtiin lisätar-kennuksia opiskelijaksi ottamisen esteitä, opiskeluoikeuden peruuttamista, päihdetesta-usta, tiedonsaantioikeutta ja muutoksenhakua koskeviin säännöksiin.

Koska hallituksen esitysluonnokseen teh-tiin lukuisia merkittäviä muutoksia syksyn 2009 lausuntokierroksen ja asiantuntijakuu-lemisten perusteella, lähetettiin uudistettu esitysluonnos vielä uudelle lausuntokierrok-selle keväällä 2010.

Useassa lausunnossa todettiin toisen lau-suntokierroksen ehdotuksen olleen huomat-tavasti ensimmäistä tarkkarajaisempi ja sel-keämpi. Koulutuksen järjestäjät ja ammatti-korkeakoulut sekä suurin osa yliopistoista pi-tivät ehdotuksia tarpeellisina.

Opiskelijajär-jestöt joko vastustivat ehdotuksia kokonai-suudessaan tai vaativat niihin merkittäviä muutoksia. Useat lausunnonantajat korostivat myönteisestä tai kielteisestä kannasta riip-pumatta ehdotettavien keinojen viimesijai-suutta ja painottivat opiskelija- ja terveyden-huollon ennaltaehkäisevän toiminnan ja opin-tojen ohjauksen merkitystä.

Opiskelijaksi ottamisen esteitä ja opiskelu-oikeuden peruuttamista sekä kurinpitoa kos-kevia säännöksiä muokattiin ja täsmennettiin toisen lausuntokierroksen jälkeen erityisesti oikeusministeriön lausunnon perusteella. La-kiehdotuksiin lisättiin myös koulutuksen jär-jestäjien ja korkeakoulujen tiedonantovelvol-lisuus opintoihin liittyvistä edellytyksistä.

Opiskeluoikeuden peruuttamiseen liittyvää tiedonsaantisäännöstä tarkennettiin tervey-denhuollon ammattihenkilön kirjallisen lau-sunnon osalta. Opiskeluoikeuden palautta-mispykälää muutettiin siten, että palauttamis-ta voipalauttamis-taisiin hakea heti kun peruutpalauttamis-tamisen aiheuttaneet syyt ovat poistuneet ja että opis-keluoikeus on palautettava, jos peruuttamisen aiheuttaneita syitä ei enää ole. Oikeusminis-teriön lausunnon perusteella opiskeluoikeu-den palauttaminen rajattiin terveyopiskeluoikeu-dentilassa ja toimintakyvyssä tapahtuneisiin muutok-siin. Päihdetestausta koskeva säännös muu-tettiin lausuntokierroksen jälkeen koskemaan ainoastaan huumausainetestausta. Testauk-seen liittyvät säännökset muokattiin samalla vastaamaan mahdollisimman pitkälle yksityi-syyden suojasta työelämässä annetun lain säännöksiä. Kevään 2010 lausuntokierroksel-ta saatiin yhteensä 70 lausuntoa, joissa esite-tyt huomautukset on pyritty mahdollisuuksi-en mukaan ottamaan huomioon hallituksmahdollisuuksi-en esitystä viimeisteltäessä.

Lisäksi koulutusta koskevia lakiehdotuksia täydennettiin esityksen viimeistelyvaiheessa lukuisilla muutoksilla sen johdosta, että ope-tusministeriön nimi on toukokuun alusta lu-kien vaihtunut opetus- ja kulttuuriministeri-öksi.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT 1 L a k i e h d o t u s t e n p e r u s t e l u t

1.1 Laki ammatillisesta koulutuksesta