• Ei tuloksia

6 TULOKSET

6.2 Diplomaatit

Diplomaatit (_NF_) ovat empaattisia, vaikutusvaltaisia sekä herkkiä yksilöitä. He kai-paavat harmoniaa ympärilleen ja heillä on kyky aistia herkästi muiden tunnetiloja.

Heille on myös tärkeää tulla ymmärretyksi ja heillä on tapana reflektoida jatkuvasti omaa tekemistään. Diplomaattien toinen ja kolmas preferenssi ovat intuitiivinen (N = Intuiting) ja tunteva (F = Feeling), jolloin Diplomaatit käsittelevät ympäristöstään saa-tua informaatiota intuitiivisesti ja tekevät päätöksensä tunteen pohjalta. (16Personalities 2011–2020.)

Aineistossani oli 11 Diplomaattia, joista kaksi olivat Sovittelijoita (INFP-A ja INFP-T), kaksi Protagonisteja (ENFJ-T x2), kolme Asianajajaa (INFJ-T x3) sekä neljä Aktivistia (ENFP-A ja ENFP-T x3). Suurimmiksi esiintymisjännitystä selittäviksi tekijöiksi Dip-lomaattien teksteistä nousivat perfektionismi sekä sen pohtiminen, mitä mieltä yleisö on esityksestä. Viisi Diplomaateista mainitsi kirjoitelmissaan oman perfektionistisuutensa ja kahdeksan kertoi miettivänsä sitä, mitä mieltä yleisö on esityksestä. Tällöin Diplo-maattien kyky aistia muiden tunteita, harmonian tarve ja perfektionismi voisivat olla heidän koetun esiintymisjännityksen tunteen takana. Kirjallisuuden mukaan kaikkien Diplomaattien stressikäyttäytymiseen kuuluu omien kykyjen epäileminen, itsekriitti-syys sekä perfektionismi (Helin 2001, 191–197). Diplomaatit siis voivat stressata esiin-tymistä sen takia, että haluavat esityksen olevan lähes täydellinen, ja jos he eivät koe pääsevänsä haluamalleen tasolle, alkavat he stressaamaan vielä lisää sitä, mitä mieltä yleisö on heidän esityksestään ja takertuvat näin herkästi yksityiskohtiin eli tekemiinsä virheisiin. Diplomaatit siis saattavat herkästi jäädä jumiin yllämainitun tyyppiseen niin sanottuun ”oravan pyörään”, josta on hankala päästä pois. Jopa yhdeksän Diplomaa-teista kertoikin kirjoitelmissaan tai haastatteluissa jännittävänsä musiikillista esiinty-mistä paljon.

Vaikka monet Diplomaatit kertoivat jännittävänsä kovasti esiintymistään, siitä huoli-matta kahdeksan kaikista Diplomaateista kertoi nauttivansa ja haluavansa esiintyä, mutta syyt esiintymishalukkuudelle vaihtelivat. Lopuilla Diplomaateilla, jotka eivät ha-lunneet esiintyä, jännityksen tunne ja epäonnistumisen pelko tuntuivat niin suurilta ja epämukavilta tunteilta, että esiintyminen oli tuonut lähinnä negatiivisia tuntemuksia.

Protagonisti

Protagonistit (ENFJ) ovat luovia, ilmaisukykyisiä, itsevarmoja sekä järjestelmällisiä yk-silöitä, jotka kuitenkin miettivät sitä, mitä muut ajattelevat hänestä. He näkevätkin nor-maalia herkemmin muiden ihmisten todelliset tunteet ja tarpeet, jolloin yleensä yrittävät vastata niihin parhaansa mukaan. Protagonistit ovat siis hyvin miellyttämisen haluisia ja reagoivat näin myös vahvasti saamiinsa kehuihin sekä kritiikkiin. (16Personalities 2011–2020; Helin 2001, 170, 190–191; Routamaa & Hautala 2010, 120–121.)

Kummatkin aineistoni Protagonistit kertoivat jännittävänsä sekä stressaavansa musiikil-lisia esiintymisiä paljon, joskin toinen kertoi jännityksen ajavan hänet parempaan suo-ritukseen, kun taas toinen kertoi jännityksen oireiden häiritsevän hänen suoritustaan.

Kummallakin aineistoni Protagonistilla viimeinen preferenssi onkin varovainen (-T = Turbulent), joka kertoo muun muassa suuremmasta stressiherkkyydestä. Aineistoni Pro-tagonistit kuvailivat kokemansa jännityksen syitä haastattelussa sekä kirjoitelmassa näin:

Haastattelija: Osaatko sä sanoo, että miksi sä jännität esiintymistä?

Protagonisti ENFJ-T 1: No siin on paljon paineita suoriutua hyvin, koska minä olen suuren lasin alla esiintymistilanteissa, niin haluaa antaa itsestään mahollisimman parhaan kuvan ---.

H: Onko sit kivempi kuitenki esiintyä niille tutuille vai tuntemattomille?

P1: Tuntemattomille, koska mun läheiset on niin kriittisiä myös tai johtuu ehkä lä-hinnä siitä että heillä on musiikillista osaamista omasta puolesta niin ne on tiukempia arvioijia tai... Ne, jotenki koen, että tuntemattomat hyväksyy minut ja minun suoriu-tumisen helpommin ku sitte läheiset jotka osaa ja uskaltaaki sanoo toisaalta helpom-min niitä kehittäviä osa-alueita.

--- varsinkin tutuille soittaminen on todella jännittävää. --- Toisaalta haluan olla esillä ja ilmaista itseäni musiikin keinoin, toisaalta minua pelottaa hyvin paljon epä-onnistumiset ja se, mitä muut ajattelevat esiintymisestäni. --- Persoonallisuuteeni lii-tän itse myös jonkinlaisen perfektionismin ja täydellisyyden tavoittelun, mikä osaltaan lisää epäonnistumisten pelkoa ja painoarvoa omassa ajattelussani. (Protagonisti ENFJ-T 2)

Kummatkin kertoivat siis jännityksensä syiksi muun muassa perfektionismin sekä hei-dän pelkonsa siitä, mitä mieltä muut ovat heihei-dän esiintymisestään Lisäksi molemmat painottivat, että tutuille ja merkityksellisille henkilöille on erityisen jännittävää esiintyä.

Silloin he tietävät yleisössä olevan erityisesti heitä tarkkailevia henkilöitä, joille haluaisi

antaa itsestään parhaan mahdollisen kuvan. Lisäksi toinen heistä osasi kertoa olevansa myös hyvin miellyttämisen haluinen:

H: Miten tärkeetä sulle on sit saada sellasta positiivista palautetta esiintymisestä?

Protagonisti ENFJ-T 1: Erittäin.

H: Miksi?

P1: Koska mua kiinnostaa toisten ihmisten ajatukset minusta. Se on fakta, vaikkei sitä aina halua myöntää. Miellyttämisen tarve.

Aineistoni pohjalta vaikuttaisikin siltä, että Protagonistit haluavat miellyttää etenkin tut-tuja sekä heille merkityksellisiä ihmisiä ja tämä piirre ajaa herkästi heidät perfektionis-miin.

Suuresta jännittämisestä ja epäonnistumisen pelosta huolimatta molemmat Protagonistit kertoivat tykkäävänsä ja haluavansa esiintyä, sillä heille on tärkeää ilmaista itseään mu-siikin keinon ja näin vaikuttaa myös ihmisiin. Molempien vastauslomakkeiden mukaan he esiintyvätkin koulun ulkopuolella jopa kuukausittain tai 4–6 kertaa vuodessa. Toinen Protagonisteista myös kertoi, miten esiintyminen tuo hänestä parhaat puolet esille hänen ollessaan ekstrovertti. Haastattelussa hän pohti esiintymisen tärkeyttä itselleen näin:

Koska mä nautin siitä (esiintymisestä) niin paljon. Ja ne on niinku. Jos mun pitäis listata mun elämäni onnistumisenhetkiä, niin aika monet menee lavalle… Niin se kyllä kantaa elämässä, kun saa sellasia kokemuksia. (Protagonisti ENFJ-T 1)

Tämän perusteella Protagonisteille tuntuu olevan hyvin tärkeää päästä esiintymään, joh-tuen ehkä heidän persoonallisuudellensa ominaisesta ilmaisukyvystä ja -halukkuudesta.

Heidän esiintymishalukkuutensa takana vaikuttaisi olevan siis musiikin keinoin vaikut-taminen ihmisiin, joka on myös yksi tämän persoonallisuustyypin ominaispiirteistä.

Aktivisti

Aktivistit (ENFP) ovat itsenäisiä ja luottavat yleensä siihen, että pystyvät improvisoi-malla selviämään tilanteista ilman ennakkoon valmistautumista. Pitkäaikainen ahke-rointi yksin ja asioiden loppuun asti saattaminen saavatkin Aktivistit stressaantumaan, jolloin heistä tulee herkästi itsekriittisiä, tunneherkkiä sekä epärealistisia. Aktivistit

saavat energiaa positiivisesta palautteesta, mutta kritiikki saa heidät henkisesti väsy-neeksi. (Helin 2001, 194–195; Routamaa & Hautala 2010, 118–120.)

Aineistoni Aktivisteilla viimeisellä eli identiteetin preferenssillä näytti olevan suurempi merkitys esiintymisjännityksen sekä -halukkuuden kokemiseen, kuin muilla persoonal-lisuustyypeillä. Aktivisteista yhdellä viimeinen preferenssi on määrätietoinen (-A = As-sertive) ja kolmella varovainen (-T = Turbulent), mutta yksi näistä persoonallisuustestin mukaan varovainen (-T = Turbulent) Aktivisti kertoi haastattelussa olevansa ennem-minkin määrätietoinen (-A = Assertive). Kyseisen Aktivistin kirjoitelma sekä haastattelu tukevatkin hänen käsitystään viimeisestä preferenssistään, sillä hänellä ja toisella Akti-vistilla (ENFP-A) on hyvinkin paljon yhdistäviä tekijöitä. Kun taas vertaa Aktivisteja, joilla viimeinen preferenssi on varovainen (-T = (Turbulent), on heillä eroja yllättävän-kin paljon toisiinsa nähden.

Aktivistit, joiden viimeinen preferenssi on määrätietoinen (-A = Assertive), tai se koe-taan siksi, kertoivat, etteivät koe yleensä jännittävänsä kovinkaan paljoa musiikillista esiintymistä. Molemmat nimesivät esiintymisjännitystään vähentäväksi tekijäksi sen, etteivät he jää miettimään sitä, mitä mieltä yleisö on. Ainoastaan silloin, kun he tietävät yleisössä olevan muita musikaalisia ihmisiä, he kertoivat jännittävänsä enemmän, sillä he myös huomaavat mahdolliset virheet helpommin. Varsinkin, jos kyseessä on merki-tyksellisempi esiintyminen, he kummatkin haluavat olla varmoja siitä, että kappale on hyvin hallinnassa ja tällöin he ovat huomanneet itsessään myös perfektionistisia piir-teitä. Aktivisteille voi olla vaikeaa saattaa joitakin asioita loppuun asti ja toinen kysei-sistä Aktivisteista (ENFP-T) kertoi samaistuvansa tähän piirteeseen. Tällöin kappaleen kanssa pitkä työskentely saattaa stressata häntä, jolloin hänestä voi tulla myös itsekriit-tinen. Kuitenkin, jos kappale on saatu kyseisten Aktivistien mielestä esiintymiskuntoon, ei esiintyminen juurikaan jännitä. Lisäksi toinen näistä Aktivisteista pohti haastattelussa esiintymisjännitystä helpottavia piirteitään näin:

Aktivisti ENFP-T 1: Kerrotko vielä et mitä siellä (Aktivisteista kertovassa kirjallisuu-dessa) oli niitä kaikkia juttuja (Aktivistin persoonallisuudenpiirteitä).

Haastattelija: Luottaa kykyynsä improvisoida.

A1: No just toi esimerkiks. Et, niinku ei tarvii täysin lamaantua. Sit voi tulla sieltä Rahmaninovin hienosta A-duuri huippukohdasta alas kaiken maailman omakeksi-millä jazz-soinnuilla. No ei, mut siis silleen et, et tota…

H: Et se helpottaa, et niinku se tekee sen et sä et ehkä jännitä niin helposti? Sä luotat siihen et sä pystyt improvisoimaan tai selviät siitä tilanteesta sillä?

A1: Joo, ehkä nyt mä en puhu niinku improvisoinnista silleen niinku että improvisoin pianolla vaan improvisoin sitä tilannetta. --- Mä osaan luovia itselleni niinku väylät.

Aktivistin improvisointiinsa luottaminen ei siis liity musiikilliseen improvisointiin vaan tilanteissa improvisoimiseen. Vaikka kyseisen Aktivistin esiintymisessä tulisi suurikin virhe, ei hän stressaa sitä etukäteen tai kyseisessä tilanteessakaan, sillä hän luottaa pys-tyvänsä selviämään tilanteesta ilman sen suurempia epämukavia tuntemuksia.

Kumpikin yllämainituista Aktivisteista (ENFP-A ja ENFP-T) kertoi viihtyvänsä suu-rissa ihmisjoukoissa ja keskipisteenä, joka heidän mielestään osaltaan vähentää jänni-tyksentunnetta entisestään sekä lisää esiintymishalukkuutta. Toinen heistä piti esiinty-mistä tärkeänä ensisijaisesti siksi, että tällöin harjoittelulle tulee tavoite, joka puskee kehittymään ja tekemään töitä soittotaidon eteen. Lisäksi hän pohti sitä, että musiikki on kaunista, jota pitäisi tuoda kaikkien kuulolle. Toinen heistä taas piti esiintymistä tär-keänä siksi, koska hän nauttii musisoinnista ja haluaa tuoda saman nautinnon ja elämyk-siä kuuntelijoille. Lisäksi hän mainitsi, että haluaa näyttää muille kovan työn tuloksen.

Molemmat siis haluavat esiintymisellään tuottaa nautintoa kuuntelijoille, mutta myös omien taitojen kartuttaminen sekä kovan työn tuloksen näyttäminen muille on heille tärkeää. 16Personalities (2011–2020) sivustolla kerrotaan, että Aktivistit nauttivat, kun saavuttavat sosiaalisissa kontakteissa tunneyhteyden, mikä voi osaltaan selittää kyseis-ten Aktivistien nautinnon antamisen halun.

Aineistoni Aktivistit, joiden viimeinen preferenssi on varovainen (-T = Turbulent), lu-kuun ottamatta yhtä testin mukaan varovaista (-T = Turbulent) Aktivistia, mutta omasta mielestään määrätietoista (-A = Assertive), kertovat molemmat kirjoitelmissaan koke-vansa esiintymisjännityksen voimakkaasti ja toinen kuvaili tuntemuksiaan joskus jopa ahdistaviksi. Stressiherkkyys näkyy siis heidän esiintymisjännityksessään sekä esiinty-misestä stressaamisesta. Kumpikin kertoivat myös, että mitä epävarmempia he ovat soit-timen tai kappaleen hallinnasta, sitä voimakkaampaa esiintymisjännitys on. Molemmat siis pelkäsivät epäonnistumista, ja toinen heistä kertoi takertuvansa helposti pieniin vir-heisiin sekä unohtavansa kokonaisuuden. Lisäksi toinen Aktivisteista (ENFP-T) kertoi, ettei viihdy huomion keskipisteenä, jolloin esiintymistilanne tuntuu vieläkin tukalam-malta.

Toinen varovaisen (-T = Turbulent) preferenssin Aktivisteista kertoi kirjoitelmassaan, ettei pidä esiintymisestä, sillä ne tuntuvat lähinnä suorittamisilta. Hänen mielestään esiintymisen kuuluisi olla nautinnollista, mutta hän kuitenkin ennemmin tuntee ahdis-tusta esiintymistilanteista. Ehkä tieto siitä, että kappaleen harjoittelu täytyy viedä lop-puun saakka esityskuntoiseksi, saa hänet stressaantumaan, jolloin hänestä tulee esille Aktivistin tyypillinen stressikäyttäytyminen eli itsekriittisyys ja omien kykyjen epäily sekä yksityiskohtiin takertuminen (Helin 2001, 195). Toinen varovaisen (-T = Turbu-lent) preferenssin Aktivisteista kuitenkin kertoi tykkäävänsä ja haluavansa esiintyä ko-vasta jännityksestä huolimatta. Hän kertoi esiintymishalukkuuden syyksi yhden sa-moista tekijöistä kuin Aktivistit, joiden viimeinen preferenssi on määrätietoinen (-A = Assertive) tai koetaan sen olevan määrätietoinen: ”Kun tähdätään esiintymiseen, soitta-miseen ja laulasoitta-miseen tulee uudenlainen päämäärä ja tavoite, mikä tehostaa oppimista monissa tapauksissa.” Hänkin kokee esiintymisen tärkeäksi siksi, että se motivoi häntä harjoittelemaan enemmän. Voi siis olla, että Aktivistit tarvitsevat päämäärän ja tavoit-teen, milloin kappaleen pitäisi olla esityskunnossa, jotta pystyvät työskentelemään sa-man kappaleen parissa kauan ja tekemään kappaleen valmiiksi. Joidenkin kohdalla tämä voi kuitenkin stressata liikaa, jolloin he eivät välttämättä haluakkaan esiintyä perfekti-onististen piirteidensä vuoksi.

Asianajaja

Asianajajille (INFJ) on tyypillistä ajatella asioita syvällisesti ja heillä onkin Protagonis-tin tavoin kyky lukea muiden mielialoja. He etsivät ympärilleen harmonista ilmapiiriä ja pyrkivät parhaansa mukaan innostamaan muita asiassa kuin asiassa. He kuitenkin ovat vakavia, itsekriittisiä eivätkä viihdy huomion keskipisteenä. (Helin 2001, 192–193;

Routamaa & Hautala 2010, 114–115.)

Aineistoni kaikki Asianajajat (INFJ-T) kertoivat jännittävänsä musiikillista esiintymistä hyvin voimakkaasti sekä fyysisesti että henkisesti. Kaikki kolme Asianajajaa kertoivat yhdeksi jännittämisen syyksi oman introverttiuden, joka selittää heidän omasta mieles-tään sen, etteivät viihdy huomion keskipisteenä. Yksi heistä osasi selittää myös esiinty-misen olevan hänelle henkisesti väsyttävää samaisesta syystä. Lisäksi he kertoivat miet-tivänsä sitä, mitä mieltä yleisö on esityksestä tai näkeekö yleisö sen, että heitä jännittää.

Yksi heistä kertoi myös hänen olevan hyvin miellyttämisenhaluinen sekä perfektionisti, jotka osaltaan vielä lisäävät jännitystä entisestään. Asianajajat tuntuivat myös ottavan muita persoonallisuustyyppejä enemmän paineita siitä, jos he kokivat samassa esiinty-mistilanteessa olevan muita taidoiltaan parempia esiintyjiä. Kaikki nämä yllämainitut esiintymisjännityksen selittävät tekijät tukevatkin kuvauksia Asianajajan persoonalli-suuden piirteistä. Itsekriittisyys, muiden miellyttämisenhalu sekä harmonisen ilmapiirin havittelu kaikki osaltaan lisäävät jännityksen tunnetta ja saavat heidät helposti stressaan-tumaan esiintymistä, etenkin heidän viimeisen preferenssinsä ollessa varovainen (-T = Turbulent).

Suurista jännityksenoireista huolimatta kaksi Asianajajista kertoi tykkäävänsä ja halua-vansa kuitenkin esiintyä, ja he esiintyivät kouluajan ulkopuolella joko 4–6 kertaa vuo-dessa tai jopa kuukausittain. He kuitenkin kertoivat esiintymishalukkuuden syyksi eri tekijät:

Et onhan se kiva sillai, et siinä kohtaa kun niinku tavallaan saan sen tunteen että hei, että osaaki jotain oikeesti ja niinku saa positiivista palautetta nii sitte tota. Tavallaan pääsee just siihe eteenpäin, että no okei että, ehkä mää nyt voisin sitte jollekki esit-tääkki tän mut. --- tavallaan ku pyrkii siihen täydellisyyteen niin sitten ku vihdoin ru-pee niinku tavallaan pääsemään sinne omaan pisteeseen niin sitte niinku tulee se, että haluu niinku tavallaan muillekkii näyttää sen mitä osaa. (Asianajaja INFJ-T 1) Kuitenkin tykkään tietyissä tilanteissa (esim. tuttujen hääjuhlassa) esiintyä, sillä tie-dän, että se ilahduttaa muita ja muut pitävät siitä. --- Uskallan ja tykkään yleensä esiintyä, koska nautin laulamisesta ja olen saanut siitä paljon positiivista palautetta.

(Asianajaja INFJ-T 3)

Toinen yllä mainituista Asianajajista kertoi haluavansa esiintyä silloin, kun tuntee pää-sevänsä taidollisesti siihen pisteeseen, minne on halunnutkin. Toinen näistä kahdesta Asianajajasta kertoi taas syyksi musiikin avulla nautinnon antamisen yleisölle sekä it-selle. Molemmat painottivat myös positiivisen palautteen merkitystä sille, että haluavat esiintyä. Tämän perusteella voisi siis päätellä, että Asianajajat tarvitsevat omasta suo-riutumisestaan paljon kehuja heidän ollessaan itsekriittisiä, perfektionisteja sekä miel-lyttämisenhaluisia, jotta todella haluavat esiintyä. Kun näin käy, toinen heistä haluaa näyttää osaamistaan muille ja toinen taas haluaa tuottaa iloa kuuntelijoille. Molempien syiden takana voikin olla oman itsetunnon kohottaminen sekä arvostetuksi tulemisen tunne. Yhdelle Asianajajalle esiintyminen tuotti kuitenkin niin paljon negatiivisia tun-temuksia, ettei hän pidä esiintymisestä ainakaan hänen esiintyessään soolona tai

keskeisessä roolissa pienessä kokoonpanossa. Hän kertoikin kirjoitelmassaan, että ko-kee elämässään tapahtuneiden negatiivisten kokemuksien osaltaan siirtäneen luontaista herkkyyttään esiintymiseen, ja siksi esiintymisjännityksenoireet tuntuvat niin vahvasti hänen kehossaan sekä mielessään.

Sovittelija

Sovittelijat (INFP) ovat hyvin herkkiä ja mietteliäitä yksilöitä. He pohtivatkin usein eri asioiden ja tapahtumien merkitystä ja tarkoitusta omassa elämässään ja aistivat herkästi muiden ihmisten tunteita. Myös Sovittelijat kaipaavat harmonista ilmapiiriä ja he tyk-käävätkin auttaa muita. He ovat luovia ja heille on tärkeää päästä ilmaisemaan itseään, mutta he kuitenkin ovat helposti itsekriittisiä ja näkevät asioita epärealistisessa valossa.

(Helin 2001, 196–197; Routamaa & Hautala 2010, 116–118.)

Aineistoni kahdesta Sovittelijoista toisen viimeinen preferenssi on määrätietoinen (-A

= Assertive) ja toisen varovainen (-T = Turbulent). Heidän kohdallaan ei kuitenkaan tällä preferenssillä näyttänyt olevan merkitystä musiikillisen esiintymisjännityksen tai -halukkuuden syiden kohdalla, sillä heillä tuntui olevan hyvin paljon samankaltaisuuk-sia, mitkä tukevat Sovittelijan persoonallisuudenpiirteitä. Kumpikin kertoi jännittävänsä esiintymisiä paljon, etenkin heidän esiintyessään yksin. Molemmat kertoivat kirjoitel-missaan jännittävänsä epäonnistumisia ja miettivänsä sitä, mitä mieltä yleisö on heidän esityksestään ja se tuntuikin olevan suurin syy heidän jännityksensä tunteeseen. Toinen Sovittelijoista (INFP-A) kertoi myös, ettei viihdy huomion keskipisteenä, mikä osaltaan lisää epämukavuuden tunnetta lavalla ollessa. Lisäksi hän kertoi olevansa ujo, jonka takia ei halua paljastaa itseään esiintymällä ja näyttämällä musisointiaan. Kirjoitelmas-saan hän pohti sitä, miksi hän miettii muiden mielipiteitä hänen musisoinnistaan, kun yleensä ei koe pohtivansa tällaisia asioita:

Lähtökohtaisesti en koe, että muiden mielipiteet vaikuttaisi toimintaani tai että ajat-telisin sitä, mitä muut ajattelee, mutta musiikin kohdalla näin jostain syystä on. Ehkä kyse on siitä, että koen musiikin hyvin henkilökohtaisena asiana ja jos joku arvostelee omaa musisointia, hän arvostelee suoraan minua ja minun sisintä. (Sovittelija INFP-A)

Sovittelijoille tyypillinen piirre onkin itsensä projisointi omien töidensä kautta, jolloin musiikillinen esiintyminen voikin olla hyvin henkilökohtainen asia, jossa Sovittelijasta voi tuntua paljastavalta tuoda itseään niin paljon esille julkisesti (16Personalities 2011–

2020). Myös toinen aineistoni Sovittelijoista (ENFP-T) kertoi kirjoitelmassaan pyrki-vänsä tuomaan omaa itseään esille esiintymisen kautta: ”Jos esiintyminen epäonnistuu, saattaa tuntua siltä, että olen itse epäonnistunut.” Näiden tulosten pohjalta näyttäisi siis siltä, että aineistoni Sovittelijat kokevat musiikin hyvin henkilökohtaiseksi asiaksi ja heidän ollessa introvertteja, itsensä tuominen esille musiikin avulla voi tuntua hyvinkin paljastavalta. Tällöin epäonnistumiset voivat horjuttaa heidän itsetuntoaan ja tämän pelko voi aiheuttaa heidän esiintymisjännityksensä. Koska Sovittelijat kaipaavat harmo-nista ilmapiiriä ympärilleen, voi tällaiset suuret tunnekokemukset myös stressata heitä normaalia enemmän.

Suuresta jännityksestä huolimatta molemmat kertoivat tykkäävänsä esiintyä, mutta lä-hinnä suuremmissa kokoonpanoissa. Molemmat kertoivat esiintymishalukkuuden syyksi yhdessä tekemisen ilon, sekä soittamisesta nauttimisen. Toinen heistä (INFP-A) kertoi myös haluavansa jakaa soitoniloa muille, mutta kertoi kuitenkin epäröivänsä sitä, pitävätkö muut hänen soitostaan. Hän myös pohti, onko tarpeeksi hyvä, että hänen esiin-tymisellään olisi jotain arvoa. Tämän Sovittelijan epävarma olo omasta osaamisestaan saa hänet siis välttelemään esiintymistilanteita, vaikka tosiasiassa hän on pitänyt suu-rimmasta osasta esiintymisistään. Myös tämänkaltainen pohtiminen tukee Sovittelijoi-den persoonallisuuSovittelijoi-den piirteitä, sillä Sovittelijat usein pohtivat asioiSovittelijoi-den tarkoitusta omassa elämässään. Aineistoni Sovittelija (INFP-A) ei siis näe omalla esiintymisellään arvoa, minkä takia välttelee esiintymistilanteita. Kuitenkin hän on nauttinut esiintymi-sistä, joka voi kertoa Sovittelijoiden halukkuudesta ilmaista itseään muille. Kirjoitel-massaan hän kertoi myös monista negatiivisista esiintymiskokemuksistaan, joissa jän-nityksen tuntemukset ovat olleet niin suuria, että ne ovat tehneet esiintymisestä hyvin hankalaa. Tällaiset negatiiviset kokemukset ovat ehkä saaneet hänet näkemään musii-killiset esiintymisensä sekä osaamisensa epärealistisessa valossa, mikä myös tukee So-vittelijoiden persoonallisuudenpiirteitä. Tämän pohjalta voisikin todeta, että esiintymi-sissä tehdyt virheet voivat musertaa Sovittelijoiden itsetuntoa, jonka vuoksi he ehkä tar-vitsevat paljon rohkaisua sekä positiivista palautetta, jotta pystyvät esiintymään vielä uudelleen ilman ylitsepääsemätöntä jännitystä ja epävarmuuden tunnetta.