• Ei tuloksia

esirukouksessa (K1 ja H5) ei mainittu esivaltaa, mutta toisessa niistä rukoiltiin rauhan puolesta yleisesti ja toinen keskittyi laajemmin rukoukseen vaikean koronatilanteen puolesta. Esivaltaan ja rauhaan liittyvään rukoukseen löytyy ohjeistusta jo Raamatussa, sillä Paavali kehottaa (1. Tim. 2:1–

3) rukoilemaan myös esivallan puolesta, ”jotta saisimme viettää tyyntä ja rauhallista elämää”. Paavali totesi sellaisen rukouksen olevan Jumalalle mieluisa.

4.4 Ajankohtaiset asiat

Ajankohtaisina asioina lähdeaineistossa esiintyi niin paikallisia, kaupunkia ja seurakuntaa koskevia, yhteiskunnallisia asioita kuin kotimaan ja koko maailman laajuisia asioita. Paikallisia asioita olivat Oulun kaupungissa sattuneet nuoriin kohdistuneet seksuaalirikokset sekä seurakunnan

ajankohtaiset asiat, kuten meneillään oleva rippikoulu, uudet luottamushenkilöt ja alkava yhteisvastuukeräys. Yhteisvastuukeräys oli samalla myös kaikkia Suomen seurakuntia koskeva ajankohtainen asia. Koko maailmaa koskevia ajankohtaisia asioita lähdeaineiston esirukouksissa esiintyi erityisen runsaasti koskien koronaepidemiaa ja eräässä yksittäisessä esirukouksessa myös Lähi-Idän pitkittyneeseen kriisiin liittyen.

Lähdeaineiston esirukouksissa Oulun hiippakunnan alueen aineistossa rukoiltiin Oulun kaupungin nuorten seksuaalirikosten uhrien ja heidän perheidensä puolesta. Oulussa tulvat ilmi alkuvuonna 2019 ulkomaalaistaustaisten miesten tekemät nuoriin tyttöihin kohdistuneet seksuaaliset

hyväksikäytöt, jotka olivat poikkeuksellisen laajoja.126 Oulun hiippakunnan alueen seurakunnissa huomioitiin nämä nuorten hyväksikäytöt jumalanpalveluksen yhteisissä esirukouksissa.

Lähdeaineiston esirukouksessa rukoiltiin laajasti nuorten rikoksenuhrien ja heidän perheidensä, seurakunnan sekä väärin tekijöiden puolesta.

Me pyydämme sinulta myöskin siunausta Oulun kaupungin asukkaille. Herra, näet, että meitä on järkyttänyt viime aikoina kuullut uutiset, kuinka nuorten koskemattomuutta on loukattu. Me tahdomme tuoda nämä nuoret perheineen sinun eteesi. Kosketa parantavalla kädelläsi. Auta heitä tulemaan ehjiksi rankankin kokemuksen jälkeen. Herra, auta meitäkin seurakuntana myökin muistamaan rukouksissamme näitä perheitä ja kaikkia niitä ihmisiä,

126 Koko Suomea ravistelleet Oulun seksuaalirikokset tulivat julki. https://yle.fi/uutiset/3-11074298

45 joita tämä asia koskee. Herra, elä anna meidän sydämemme kovettua niin, että emme tahdo avata sydämiemme ovia myös niille, jotka ovat tehneet väärin. Me pyydämme, että sinä armahtaisit heitä, antaisit heille voimaa kantaa vastuunsa myös lain edessä. (O1)

Toisessa Oulun hiippakunnan alueen esirukouksessa (O2) tätä ajankohtaista asiaa ei sanoitettu laajasti, vaan rukoiltiin ”kaikkien eri tavoin kaltoinkohdeltujen lasten puolesta” ja pyydettiin

”huomaamaan lasten ja nuorten ongelmat, joissa voimme auttaa.” Paikallisia asioita olivat myös seurakunnan ajankohtaiset asiat, kuten meneillään oleva rippikoulu ja yhteisvastuukeräys sekä uusien luottamushenkilöiden siunaaminen. Yhteisvastuukeräys on helmikuun alussa alkava Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka kerää varoja niin kotimaahan kuin maailman katastrofialueille vuosittain vaihtuvan ajankohtaisen keräysteeman mukaan.127 Lähdeaineiston esirukouksessa rukoiltiin Yhteisvastuukeräyksen avauspäivänä myös mukana olevien vapaaehtoisten puolesta. Tuiskun tutkimuksesta ilmeni myös se, että jumalanpalveluksen yhteisessä esirukouksessa rukoiltiin seurakunnassa meneillään olevan silloisen ajankohtaisen asian, kirkkoherranvaalien puolesta.128

Tänään pyydämme erityisesti sinua siunaamaan nyt alkavaa Yhteisvastuukeräystä. Suo keräyksen tuoda apua koulutukseen sitä tarvitseville. Anna keräykseen osallistuville iloa yhdessä toimimiseen. Kiitämme sinua kaikista niistä ihmisistä, jotka uhraavat omaa aikaansa ja voimavarojaan Yhteisvastuun eteen. (O4)

Tämän tutkimuksen lähdeaineistossa näkyviä ajankohtaisia maailman asioita olivat

koronapandemia ja yksittäisessä esirukouksessa esiintynyt Lähi-Idän kriisi. Lisäksi vaikeuksissa olevien puolesta rukoillessa ajankohtaisina rukousaiheina olivat myös pakolaiset, ihmiskauppa, terrorismi ja uskon vuoksi vainotut. Ajankohtaisista asioista lähdeaineistosta nousi selkeästi esille esirukoukset, jotka liittyivät eri tavoin koronapandemiaan.

Lähdeaineistossa sanoitettiin runsaasti koronan mukana tullutta hätää, pelkoa ja ahdistusta.

Vaikean tilanteen tulkittiin kuitenkin tuoneen mukanaan jotain hyvääkin, sillä vastuuntunto

127 Yhteisvastuu https://www.yhteisvastuu.fi/yhteisvastuu/

128 Tuisku 2014, 108.

46 toisista ja yhteisen hädän tiedostaminen nähtiin esirukouksessa (H4) kiitosaiheina. Rukouksessa kiitettiin siitä, että Jumala on avannut ”silmämme näkemään toisten hädän” ja ”johdattanut niin monen auttamaan apua tarvitsevia”. Sama tulkinta tuli esille myös esirukouksessa (H2) jossa koronaepidemia nähtiin eräänlaisena ”oppituntina”, jonka avulla voi nähdä paremmin saman jaetun ihmisyyden kaikkialla maailmassa. Esirukous sisälsi myös opetuksellisuutta osuutta, jossa muistutettiin Raamatun ilmoituksesta ja Jumalan avusta.

Herra, sinä näet kaiken maailman hädän. Näet sen myös silloin, kun me emme jaksa tai halua sitä katsoa ja nähdä. Nyt meidän silmämme ovat poikkeuksellisen auki, kun koko maailma jakaa saman vaikean asian. Ja omat elämämme myös tässä rakkaassa maassamme ovat sekaisin. Herra, kiitos siitä, jos me koronaviruksen myötä näemme taas hetken aikaa paremmin sen, miten jaamme kaikki saman ihmisyyden, elimme missä päin maailmaa tahansa. Olimme miten rikkaita tai köyhiä tahansa. Mutta anna, Herra, tämän oppitunnin jäädä mahdollisimman lyhyeksi. Armahda meitä lapsiasi täällä Suomessa ja kaikkialla maailmassa. Tämäkin vaikeus iskee kaikkein kovimmin heihin, joilla on jo entuudestaan vaikeampaa kuin monilla muilla. Ja Raamatussa sinä Herra ilmoitat olevasi erityisesti köyhien ja vainottujen Jumala. (H2)

Esirukouksissa (H2 ja H4) tuli esille positiivisten asioiden muistaminen ja rohkaisu hädän keskellä.

Vaikean tilanteen keskellä kiitettiin ”kaikista hyvistä signaaleista tämän kriisin keskellä” ja todettiin, että ”kaikesta huolimatta maailma on täynnä myös rakkautta, hyvyyttä, iloa ja

kauneutta” (H2). Rukouksessa mainittujen ”hyvien signaalien” voi olettaa tarkoittavan sen jälkeen lueteltuja hyviä asioita elämässä tai samaisen rukouksen alkupuolella sanoitettua yhteisen hädän tiedostamista. Toisaalta esirukouksen sanoitus antaa mahdollisuuden myös omakohtaiseen tulkintaan mahdollisista hyvistä asioista hädän keskellä.

Edellisen esimerkin esirukous lähdeaineistossa (H2) oli kokonaisuudessaan sanoitettu koronan mukanaan tuomien asioiden puolesta rukoilemiseen hyvin laajasti. Esirukouksissa rukoiltiin usein sairastuneiden ja terveydenhuoltohenkilöstön sekä koko maailman puolesta. Tämä havainto tuli esille myös tuoreesta tutkimuksesta liittyen suomalaisten korona-ajan hengellisyyteen: kriisin keskellä suomalaisten yksityinen rukous lisääntyi ja rukouksissa oli korostuneesti esillä

47 terveydenhuoltohenkilöstö, sairastuneet ja maailma.129 Tämän tutkimuksen aineistossa

koronatilanteen puolesta rukoiltiin myös lyhyemmin ja tiivistetysti. Koronatilanteen puolesta rukoilemiseen käytettiin myös Luterilaisen maailmanliiton (LML) aineistosta Kati Pirttimaan kääntämää valmista rukousta130 joko kokonaisuudessaan tai lyhyesti muokattuna. LML: n

rukouksen käyttäminen ilmaisee yhteyttä laajempaan kirkkoyhteyteen sekä tietoista pyrkimystä sanoittaa esirukousta paikallisessa kontekstissa samoilla sanoilla, joita käytetään eri puolilla maailmaa saman yhteisen hädän keskellä. Esirukouksen yhteydessä tätä LML: n esirukouksen käyttämistä ei kuitenkaan tuotu esille jumalanpalvelukseen osallistujille.

Tuomme eteesi maailman terveystilanteen. Rukoilemme kaikkien sairastuneiden ja heitä hoitavien ihmisten kanssa. Paranna ruumiimme, paranna maailmamme. Vahvista

sydämiämme ja mieliämme ja anna myllerryksen keskelle toivoa ja rauhaa. Kiitämme sinua terveydenhuollosta. Varjele hoitajia ja lääkäreitä ja muita, jotka pitävät meistä huolta. (O5) Jumala, parantajamme, osoita myötätuntosi koko ihmiskunnalle, joka on keskellä myllerrystä ja haavoitettu sairaudella ja pelolla. Paranna ne, jotka ovat sairaita, tue ja suojaa perheitä ja läheisiä tartunnalta. Lahjoita meille rakkauden henki ja itsekuria niin, että voimme yhdessä tehdä työtä koronaviruksen rajaamiseksi ja eliminoimiseksi…Paranna itsekeskeisyytemme ja piittaamattomuutemme… Avaa teitä läpi arkuuden ja pelon…(H1)

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset kokivat korona-aikana lisääntyvää ahdistusta ja elämänhallinnan heikentymistä.131 Kirkon tutkimuskeskuksen mukaan suomalaisten suurimmat huolenaiheet koronakriisin alkaessa liittyivät terveyteen ja talouteen. Henkistä kuormitusta lisäsi kriisin aikana huoli omasta tai läheisen terveydestä sekä terveydenhuoltohenkilöstön jaksamisesta kriisin keskellä. Pelko taloudellisesta lamasta oli myös yksi suurimmista huolenaiheista.132 Tämän tutkimuksen aineistossa sanoitettiin näitä ajankohtaiseen tilanteeseen liittyviä tuntemuksia, kuten pelkoa ja ahdistusta. Rukouksissa pyydettiin vaikeaan tilanteeseen rakkautta, voimaa, toivoa ja rauhaa. Samat asiat tulevat esille Ann-Marit Joenperän tutkimuksessa jumalanpalveluksen merkityksellisyydestä elämän vaikeuksien keskellä, jonka mukaan jumalanpalveluksen nähtiin

129 Metso et al. 2021, 14,16.

130 Esirukous koronaepidemian COVID-19 keskellä. https://www.kotimaa.fi/blogit/esirukous-koronaepidemian-covid-19-keskella/

131 Metso et al. 2021, 6.

132 Salomäki 2020b, 1.

48 antavan aineksia erilaisten elämää uhkaavien asioiden käsittelyyn. Lisäksi kärsivien puolesta

rukoileminen koettiin vastuullisena tehtävänä. 133 Tämän tutkimuksen aineistossa näkyy yhteisen esirukouksen kautta tullut mahdollisuus sanoittaa kollektiivista elämää uhkaavaa hätää, mikä ilmeni koronapandemian runsaana huomioimisena esirukouksissa. Yhteinen esirukous osana jumalanpalveluksen kokonaisuutta mahdollistaa siten elämän vaikeiden asioiden käsittelyn.

Esirukouksessa sanoitetaan juuri niitä asioita, joiden kanssa ihmiset elävät jokapäiväisessä elämässä, kuten lähdeaineiston esirukouksissa ilmaistiin: ”Rakas Taivaallinen Isä, sinä näet tilanteen, jossa nyt elämme” (H4) tai ”Rukoilemme ajassa, jossa elämme. Näet arjen hankaukset, ahdistukset ja yksinäisyyden.” (H3)

Rukous on tutkitusti yksi voimakkaasti tunteisiin vaikuttava osa-alue jumalanpalveluksessa.134 Vaikka tässä tutkimuksessa ei tutkittu seurakuntalaisten omia kokemuksia ja tuntemuksia voidaan kuitenkin todeta, että kun yhteisissä esirukouksissa sanoitetaan erilaisia tunteita, antavat ne mahdollisuuden tunteitten kollektiiviseen tunnistamiseen. Rukous ja esirukous mahdollistaa myös Jumalan kohtaamisen ja läsnäolon kokemusta. Tämä tulee esille Maria Puustisen tutkimuksessa, jonka mukaan yhteinen esirukous toimii Jumalan kohtaamisen paikkana ja eräänlaisena välineenä Jumalan kohtaamiseen ja läsnäoloon.135 Jumalanpalveluksen yhteinen esirukous voi siten

mahdollistaa Jumalan kohtaamisen myös elämän vaikeuksien keskellä, jolloin erityisesti tarvitaan Jumalan läsnäolon kokemusta.

Tämän tutkimuksen lähdeaineiston esirukoukset sisälsivät runsaasti aineiston keruun ajan

kollektiivisen hädän sanoitusta. Tämä vastaa Jussi P. Mäkelän tutkimuksessa esille tullutta seikkaa:

seurakuntalaiset arvostavat sitä kokemusta, että heidänkin puolestaan rukoillaan.136 Useiden tämän tutkimuksen aineistossa esiintyneiden kollektiivisten esirukousten voidaan olettaa antaneen mahdollisuuden siihen, että rukouksen kuulijat ovat kokeneet rukoukset myös omakohtaisesti koskettaviksi. Esirukouksessa sanoitetaan usein elämän vaikeita asioita, kuten

133 Joenperä 2013, 128–137.

134 Räsänen 1995, 207.

135 Puustinen 2008, 117–118.

136 Mäkelä 2001, 90–93, 135.

49 kuolemaa, sairautta ja erilaisia kriisejä, mikä mahdollistaa niiden käsittelemisen ajatus- ja

tunnetasolla.