• Ei tuloksia

Demokraattisen elämänmuodon kutsu näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Demokraattisen elämänmuodon kutsu näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

D EMOKRAATTISEN ELÄMÄNMUODON KUTSU

Pääkirjoitus

Tässä lehdessä julkaistavan Tuula Helneen artikkelin lähtökohtana on vallitseva ekologinen kriisi, joka on yksi seuraus siitä, että ihmisten toimintaa ja globaalia elämänmuotoa on viime vuosikymmeninä yksipuolisesti ohjannut talouskasvun visio. Myös hyvinvointivaltion rakentamisen voi nähdä tämän ideaalin yhtenä seu- rauksena. Länsimaisen hyvinvointivaltion käytännöt ovat perustuneet tietynlaiseen käsitykseen kansalaisuudesta, asiantuntijuudesta ja tavasta hallita. Samalla kun ta- louskasvun visio murenee, kyseenalaistuvat myös ne yhteiskunnalliset käytännöt, joita talouskasvun kytkös globaaliin ohjausvaltaan on tuottanut.

Johanna Kiili analysoi puolestaan koululaisten edustuksellista demokratiaa ja toteaa sen ristiriitaiseksi käytännöksi sekä lasten että aikuisten intressien kannalta. Hänen tutkimaansa tamperelaista Lasten Parlamentin käytäntöä kannattelee usko siihen, että edustuksellinen demokratia on hyväksi sekä paikallisesti että yhteiskunnalli- sesti esimerkiksi lasten kansalaiskasvatuksen takia. Lisäksi sen uskotaan vahvistavan lasten mielipiteiden ja päätösten vaikuttavuutta, kun aikuiset käsittelevät lasten aloitteita ja tekevät heidän elämäänsä ja arkea koskevia päätöksiä. Kumpikin usko- mus perustuu sille ymmärrykselle kansalaisuudesta ja demokratiasta sekä vallanpi- täjien ja tavisten suhteista, joka syntyi kansallis- ja hyvinvointivaltioiden rakenta- misen yhteydessä.

Politiikan tutkijat ovat viime aikoina olleet huolestuneita suomalaisen demokra- tian tilasta. He puhuvat demokratiavajeesta, sillä vallalla olevassa ajattelussa demo- kraattisen toiminnan käsite on eriytynyt kansalaisten arjesta. On tavallista käsittää demokratian kuuluvan vain poliittisen, edustuksellisen päätöksenteon osaksi, sen sijaan että pitäisimme yhteistoimintaa kansalaisen yleisenä ja yhteisöllisenä perus- oikeutena. Tällaisen kehityksen seuraukset näkyvät esimerkiksi siinä, että monet ihmisryhmät putoavat pois yhteiskunnallisen toiminnan ja yhteisöosallisuuden pii- ristä. Se ilmenee myös kansalaisten ja päättäjien luottamuspulana sekä poliitikkojen vieraantumisena tavisten arjesta.

Demokratiavajeen ratkaisuksi on esitetty ”joukkojen viisauteen” palaamista sekä kansalaisten tietämyksen ja kansalaisyhteiskunnan varaan rakentamista. Paluu mer- kitsee kansalaisuuden ja asiantuntijuuden uudenlaista rakentumista ja sen kääntö- puolena on asiantuntijavallan ja -tiedon ja kansan viisauden uudenlaisiin suhteisiin asettaminen. Tämä prosessi on käynnistynyt, mutta se ei ole helppo tehtävä esimer- kiksi sosiaali- ja terveyspalveluissa, joita on lähes sata vuotta rakennettu instituu-

(2)

pääkirjoitus 122

tio- ja asiantuntijakeskeisiksi. Avainkysymys on se, miten nykyiset sosiaali- ja ter- veydenhuollon asiantuntijat ja virkamiehet ymmärtävät kansalaisten osallisuuden merkityksen ja palvelukäytännöt uuden kansalaisuuden edistäjänä.

John Deweyn vanha ajatus siitä, että vallitsevat yhteiskunnalliset käytännöt muok- kaavat sekä toimijoita että toiminnan kohteita, on mielestäni juuri nyt tärkeä. Me tarvitsemme erityisesti sellaisia, kaikkia kansalaisryhmiä koskevia käytäntöjä, jotka mahdollistavat yhteisöllisyyden ja sosiaalisen integraation kasvun. Sosiaali- ja ter- veydenhuollon asiantuntijat ovat avainpaikalla sen toteuttamisessa.

Meneillään olevan hallintoreformin voi tulkita demokratian vahvistamisen kan- nalta suureksi mahdollisuudeksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoille, jotka kaiken kansan palvelijoina ovat avainpaikoilla uuden kansalaisuuden ja asiantunti- juuden edistämisessä tai estämisessä. Nyt tarvitaankin ensinnäkin sellaisten uusien, yhteistoiminnan areenoiden rakentamista edustuksellisten instituutioiden rinnalle, joilla eri ikäisten osallisuuskäytäntöjä voidaan toteuttaa ja samalla rakentaa puuttu- via yhteisöllisiä toimintamuotoja. Rakennusaineksia sellaisten toteuttamiseen löy- tyy esimerkiksi sosiaalialan moniosaajilta. Toiseksi tarvitaan yhteistoiminnan taitoja ja sellaista kulttuurista ymmärrystä, joka rakentuu yhteisen toiminnan ja osallisuu- den tuottaman yhteiskunnallisen hyvän seurausten tiedostamiselle. Yhteistoimin- nan taitoja, esimerkiksi empatiaa, kärsivällisyyttä, tietoisuutta, ryhmässä toimimisen valmiuksia, me kaikki – ei vain lapset – opimme parhaiten oman osallistumisen ja kokemuksen kautta. Samalla kadoksissa olleelle sosiaaliselle löytyisi uutta sisältöä, jota on kaivattu.

Mirja Satka

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Osoita, että tasakylkisen kolmion kyljille piirretyt keskijanat ovat yhtä pitkät ja että huippukulmasta piirretty keskijana on huippukulman puo- littajalla.. Suorakulmaisen kolmion

vektori n 6= 0, joka on kohti- suorassa jokaista tason

[r]

[r]

[r]

Alla olevat taulukot määrittelevät joukon

Taulukosta nähdään, että neutraalialkio on 0, kukin alkio on itsensä vasta-alkio ja + on vaihdannainen, sillä las- kutaulukko on symmetrinen diagonaalin suhteen.. Oletuksen

Onko tekijärengas kokonaisalue tai kunta?. Onko ideaali