• Ei tuloksia

Artistin brändin kehitysprosessi

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Artistin brändin kehitysprosessi"

Copied!
32
0
0

Kokoteksti

(1)

Minna Kähkönen

Artistin brändin kehitysprosessi

Metropolia Ammattikorkeakoulu Musiikin tutkinto-ohjelma

Musiikin tekeminen ja tuottaminen Opinnäytetyö

3.5.2019

(2)

Tiivistelmä Tekijä(t)

Otsikko

Minna Kähkönen

Artistin brändin kehitysprosessi Sivumäärä

Aika

27 sivua 3.5.2019

Tutkinto Musiikin tutkinto

Tutkinto-ohjelma Musiikki

Suuntautumisvaihtoehto Musiikin tekeminen ja tuottaminen Ohjaaja

Arviointi

Lehtori Jukka Väisänen Lehtori Jere Laukkanen

Opinnäytetyöni käsittelee oman artistibrändini rakennusta, sekä esikoissingleni ”The Queen”-nimisen kappaleen työstämistä biisi-ideasta valmiiksi musiikkituotteeksi. Samalla kerron kuinka omat arvoni ohjaavat lyriikoideni kirjoittamista ja brändin luomista. Käsittelen myös oman brändini visuaalisen ilmeen koostamista arvojeni mukaiseksi.

Projektin aikana kypsyin ajattelemaan itseäni artistina. Aloin myös rakentaa omaa henkilöbrändiäni, johon sisältyy musiikkityylin lisäksi myös visuaalinen maailma.

Oman artistibrändin pohtiminen on ollut todella tärkeää tulevaisuuden artistiuraani silmällä pitäen. Minulle on muodostunut vahva näkemys siitä, mikä on olennaista omaa

henkilöbrändiä rakennettaessa. Kiinnostava, johdonmukainen ja uniikki brändi on avain artistin menestykseen. Oleellisinta on tietää, minkälaisia asioita arvostaa ja mitä haluaa maailmalle omalla musiikillaan antaa. Selkeä missio antaa suuntaa artistin uralle ja selkeyttää esimerkiksi viestintää sosiaalisessa mediassa.

Kasvoin muusikkona henkisesti, opin verkostoutumaan ja tekemään yhteistyötä ihmisten kanssa, jotka saivat taiteeni nousemaan uudelle tasolle. Projekti on minulle edellä mainituista syistä henkilökohtaisesti merkityksellinen. Promootiokuvien suunnittelu on erinomainen työväline artistille musiikkinsa visuaalisen maailman selkeyttämiseen. Artistin henkilöbrändäys on relevantti aihe nykypäivän muusikolle. Opinnäytetyöni antaa muille aloitteleville artisteille tietoa näistä aiheista.

Avainsanat Brändäys, henkilöbrändäys, brändikuvasto, promootiokuvat

(3)

Abstract Author(s)

Title

Minna Kähkönen

The Process of Developing an Artist Brand Number of Pages

Date

27 pages 3 May 2019

Degree Bachelor of Music

Degree Programme Music

Specialisation option Music Writing and Production Instructor(s) Jukka Väisänen, Master of Music

Jere Laukkanen, Master of Music

My thesis discusses the building of my own personal artist brand and describes the various steps I took in writing the song “The Queen”. I will also depict how my values guide the topics I write my song lyrics about. Those values will also determine the way my personal brand and its visual aspect will turn out.

My song called “The Queen” was originally written at the end of 2017. I continued writing the lyrics in 2018 and designing the production sound all the way until the beginning of the year 2019. Around the same time, I began building the visual aspect of my artist brand and considering my personal brand more strategically.

For my future career as an artist, contemplating on my artistic brand has been very important. I have formed a strong understanding of what is essential while building personal brand. An interesting, consistent and unique brand is the key to success for an artist. It is essential to be aware of your values and what you want to give to the world through your music. A clear mission prepares the way for an artist’s career and also clarifies the communication in social media.

During the project, I finally started to see myself as an artist. I also began building my own personal brand which includes the visual aspect along with the music. I matured through coworking, which lifted my song up to the next level. That is one of the reasons why this project has been so meaningful for me. Planning the promotion pictures is a convincing way for an artist to define the visual aspect of the brand. Personal branding is essential for an artist these days. My thesis provides information about these topics to other artists who are at the beginning of their careers.

Keywords Branding, personal branding, visual brand, promotion pictures

(4)

Sisällys

1 Johdanto 1

1.1 Kysymyksiä 1

1.2 Musiikkiteollisuuden nykytilanne 2

1.3 Musiikkituotteen julkaisun prosessi 2

2 Artistin brändi 4

2.1 Mikä on brändi? 4

2.2 Hyvä henkilöbrändi on selkeä ja autenttinen 5

2.3 Askeleita henkilöbrändin rakentamiseen 6

2.4 Kohdeyleisön määritteleminen 7

2.5 Kontrolloi brändisi ekosysteemiä 7

2.6 Oman tarinan kertominen 8

2.7 Henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa 8

2.8 Laskelmoitu brändin rakennus 9

3 MINDI:n brändi 9

3.1 Miten omat arvoni ohjaavat lyriikoiden kirjoittamista? 9

3.2 MINDI:n tarina 10

4 The Queen-kappaleen syntyprosessi 11

4.1 The Queenin musiikillinen tuotanto 13

4.2 Musiikillinen tyylini 14

4.3 MINDI:n kohderyhmä 14

4.4 Positiointi 15

5 Brändikuvaston rakentaminen 16

5.1 Brändin visuaalinen ilme ja tunnetila 16

5.2 Henkilöbrändini visuaalinen ilme 17

5.3 Millaiset kuvat esittelevät haluamaani arvomaailma? 18

6 Pohdinta 24

7 Lähteet 27

(5)

1 (27) 1 Johdanto

Miten aito henkilöbrändi rakennetaan? Miten artistin arvomaailma suhteutuu musiikin ja lyriikoiden tekemiseen? Millaisen kehityskaaren musiikkikappale käy läpi ensimmäisestä ideasta valmiiseen tuotteeseen? Minkälainen visuaalinen ilme edustaa brändin mukaista sanomaa? Kysymykset kuvaavat ajatusprosessiani johon päädyin opinnäytetyön aihetta pohtiessa.

Opinnäytetyössäni käsittelen oman artistibrändini rakennusta, sekä kuvailen esikoissingleni ”The Queen” kirjoittamisprosessia, tuottamista ja sanomaa. Avaan työssäni myös brändini visuaalisen ilmeen koostamista arvojeni mukaiseksi. Lisäksi käsittelen hieman henkilökohtaista matkaani lauluntekijästä artistiksi. Esikoisjulkaisuni on singlejulkaisu, joka ilmestyy kesän 2019 aikana. Tämä julkaisu on ensimmäinen kappaleeni EP:ltä artistinimellä MINDI.

Ihan aluksi kerron musiikkiteollisuuden nykytilanteesta, joka valottaa syytä sille, miksi artistin on niin tärkeää kehittää omaa uniikkia brändiään. Tämän jälkeen avaan brändi- käsitettä ja sen eri osa-alueita. Kerron myös omasta henkilökohtaisesta matkastani musiikintekijästä artistiksi ja minkälaista sanomaa tahdon kappaleillani välittää ihmisille.

Tässä kohtaa avaan The Queenin kirjoittamisprosessia ja oman brändini kehittämistä.

Lopuksi nähdään, minkälaisen visuaalisen ilmeen olen brändilleni koostanut, ja miten arvomaailmani näkyy siinä. Käytän työssäni myös aiheeseen liittyviä lähteitä, kuten nettiartikkeleita ja kirjoja.

Työn tavoitteena on kuvata lauluntekijän kasvua määrätietoiseksi artistiksi, sekä artistin tarinan ja sanoman tärkeyttä tuotteen suunnan määrittäjänä. Tavoitteena on myös kehittää itseäni artistina, sekä näin myös selkeyttää itselleni omaa ammatillista suuntaani ja mahdollisuuksiani.

1.1 Kysymyksiä

Päädyin pohtimaan opinnäytetyössäni mm. seuraavia, suurelta osin henkilökohtaisia kysymyksiä:

Millainen on artisti nimeltä MINDI?

(6)

2 (27) Minkälaista sanomaa tahdon kappaleillani välittää?

Mikä merkitys arvoillani on tekstien tekemisessä?

Millainen brändikuvasto esittelee haluamaani arvomaailmaa?

1.2 Musiikkiteollisuuden nykytilanne

Musiikkiteollisuus on kokenut ison muutoksen viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Fyysisten levyjen myynti on romahtanut musiikin digitaalisen jakelun myötä. Erilaisten striimauspalvelujen suosio on kasvanut merkittävästi ja se on helpottanut myös musiikin saatavuutta. Tästä johtuen koko musiikkibisnes on avautunut yhä suuremmalle yleisölle ja omaa musiikkia on mahdollista julkaista ilman levy-yhtiöiden tiukkoja portinvartioita.

Sosiaalisen median välityksellä kuluttaja on päässyt lähemmäs palvelun tarjoajaa kuin koskaan ennen. Musiikintekijät eivät enää kilpaile toisiaan vastaan levymyynnistä, vaan kuluttajan sitoutumisesta ja kiintymyksestä.

Brändin systemaattinen rakentaminen on menestyksen kannalta tärkeää. Ennen artistin brändi koostui vahvasti esimerkiksi promootiokuvien, musiikkivideoiden, levynkannen, haastattelujen ja esiintymisten kokonaisuudesta, mutta nykyään siihen vaikuttaa näiden lisäksi artistin näkyvyys sosiaalisessa mediassa. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on artisteille tärkeää, ja siksi sitä kautta tehtyjen postausten ja julkaisujen sisältöä tulee miettiä tarkkaan. Artisteista ja muista vaikuttajista on tullut kuluttajalle ikään kuin kavereita, joiden elämää kuluttajat voivat seurata tiiviisti esimerkiksi Instagramin välityksellä. Sosiaalisen median kautta omaa brändiään voi rakentaa entistä helpommin henkilökohtaisemmaksi. Nykyään ei välttämättä riitä, että artistilla on hyviä biisejä. On hyödyllistä, jos artistin persoona on kiinnostava, että ihmiset haluavat seurata hänen tekemisiään. Kuluttaja rakentaa mielipiteensä artistista musiikin lisäksi kokonaisvaltaisesti ulkomusiikillisien tekijöiden, kuten artistin arvojen ja asenteen perusteella. (Mattila 2014.)

1.3 Musiikkituotteen julkaisun prosessi

Äänitteen tuotanto on ensimmäinen vaihe musiikillisen tuotteen julkaisuprosessissa, josta vastaa äänitteen taiteellinen tuottaja. Tuotannolla tarkoitan studiossa tapahtuvaa musiikin luomista ja taltioimista. Äänitteen teolle voi olla useita lähtökohtia: joko levy-

(7)

3 (27) yhtiö tilaa tuotannon artistille, tai sitten artisti voi itse tehdä äänitettä omakustanteena ilman valmista julkaisijaa. Ensimmäisessä tapauksessa levy-yhtiö vastaa äänitteen julkaisemisesta. Toisessa tapauksessa artisti voi itse julkaista musiikkiaan erillisen julkaisupalvelun kautta. Jos julkaisussa on mukana ulkopuolisia toimijoita, kuten levy- yhtiöt ja kustannusyhtiöt, niin myöskin kustannusyhtiö voi vastata julkaisun kaupallisesta edistämisestä.

Levy-yhtiöt käyttävät paljon resursseja musiikkituotteen brändäämiseen ja markkinointiin, sillä se on niin tärkeä osa julkaistavan musiikin kokonaisuutta.

Omakustanteisen artistin täytyy kuitenkin tehdä tämä prosessi itse. Siksi onkin todella olennaista tutustua brändin käsitteeseen ja siihen mitä kaikkea se pitää sisällään. Jos haluaa menestyä musiikkialalla ja luoda pitkäkestoisen uran, täytyy tähän kaikkeen suhtautua ammattimaisesti ja suunnitelmallisesti.

Brändin rakennuksesta on hyötyä sekä omakustanteisille artisteille, että niille jotka tavoittelevat levytyssopimusta. Alan muutoksesta johtuen levy-yhtiöt vaativat signaamiltaan1 artisteilta paljon valmiimpaa kokonaisuutta kuin aikaisemmin. Vielä silloin kun levy-yhtiöiden pääasiallinen tulonlähde oli fyysisten äänitteiden myynti, kirjoittivat he useiden levyjen sopimuksia potentiaalisten artistien ja bändien kanssa. Artistit ja levy- yhtiöt tekivät pitkiä yhteistyösopimuksia, joissa artistin kehitys saattoi kestää useita vuosia, kun pikkuhiljaa kokeilemalla haettiin suuntaa artistin ”omalle jutulle”. Nykyään sopimukset ovat lyhyempiä, ja niiden saaminen voi vaatia sen, että artistilla on jo melko valmis paketti kasassa.

Olen lähtenyt kehittämään artistiprojektiani ja EP:ni julkaisua täysin omakustannepohjalta. En ole vielä kertaakaan ottanut yhteyttä mihinkään ulkopuoliseen tahoon, koska haluan luoda artistiprojektiani täysin omalla tyylilläni ilman ulkopuolisia välikäsiä. Tästä johtuen olen käyttänyt paljon aikaani brändi-käsitteen sisäistämiseen ja oman henkilöbrändini selvittämiseen. Jos haluan tulevaisuudessa lähestyä levy-yhtiötä oman artistiprojektini merkeissä, tulee tästä tehdystä prosessista olemaan hyötyä yhtiöiden kiinnostuksen herättämisessä.

1 signaaminen (tai suomeksi ”sainaaminen”) tarkoittaa musiikkiteollisuudessa levytyssopimuksen allekirjoittamista

(8)

4 (27) 2 Artistin brändi

Tässä luvussa kerron mistä brändi koostuu ja miten sitä voidaan lähteä rakentamaan.

Kuvailen keskeisimpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, minkälainen brändistä lopulta rakentuu.

2.1 Mikä on brändi?

The American Marketing Association (AMA 2014) kuvailee brändin olevan nimi, termi, logo, symboli, design tai muu ominaisuus, joka tunnistetaan erilaiseksi kuin markkinoilla olevat muut samankaltaiset palvelut tai tuotteet. Brändi on siis tuotteen tai henkilön ominaisuuksien muodostama mielikuva, joka luodaan tietoisesti. Sen tulee olla riittävästi totuudenmukainen, jotta asiakkaan ja tuotteen välille voi muodostua luottamuksellinen ja pitkäaikainen suhde.

Yritykset ovat brändänneet itseään jo pitkän aikaa tavoittaakseen kohdeyleisönsä paremmin ja myydäkseen enemmän. Brändäys sisältää yleensä nimen lisäksi värit, sloganin, sekä brändikuvaston, joita käytetään jokaisessa markkinointivälineessä liittyen yritykseen tai tuotteeseen. Markkinointiviestien yhteneväisyys onkin avain siihen, että saadaan potentiaaliset ostajat tunnistamaan ja luottamaan tuotteeseen, ja siten luomaan uskollisia asiakkaita jotka haluavat ostaa uudelleen. (Chritton 2014, 2.)

Brändin persoonallisuus on usean osatekijän summa, joita ovat mm. miltä tuote tai palvelu näyttää, tuntuu, kuulostaa, tuoksuu ja maistuu, kuinka paljon se maksaa, ja minkälaisia tunteita ja assosiaatioita se herättää. Menestyneet brändit ovat mieleenpainuvia, merkityksellisiä ja niillä on selkeä ja johdonmukainen strategia, joka vetoaa siihen kohdeyleisöön, jolle tuote on suunnattu. (Chritton 2014, 26.)

Kun puhutaan artistin brändistä, on kyseessä hänen edustamansa henkilöbrändi. Sen rakentaminen vaatii selkeän suunnitelman ja vision, sekä vahvan itsetuntemuksen.

Brändejä voidaan tarkastella muutamilla eri osa-alueilla, jotka luovat lisäarvoa tai heikentävät sitä. Näistä tekijöistä koostuu brändipääoma, ja ne ovat; brändiuskollisuus, brändimielleyhtymät, brändin tunnettuus ja koettu laatu. Brändin tunnettuus koostuu nimensä mukaan siitä, miten hyvin kuluttajat tunnistavat brändin markkinoilla.

Tunnettuus vaikuttaa vahvasti mielleyhtymiin sekä ostopäätöksiin. Laatu puolestaan liittyy luonnollisesti siihen, mikä on kuluttajien keskuudessa brändin maine laadun

(9)

5 (27) suhteen. Brändiuskollisuus on tärkeä osa koko brändipääoman kannalta. Uskolliset ja vahvat asiakassuhteet ovat merkittävä tekijä menestyvälle brändille. (Aaker, Joachimsthaler 2000, 38)

2.2 Hyvä henkilöbrändi on selkeä ja autenttinen

Anni Mattila (2014) kirjoittaa ”Brändi on artistin arvokkain pääoma”-nimisessä artikkelissa, että musiikintekijöiden keskuudessa brändi-sanalla on negatiivinen sävy.

Monelle siitä herää mielikuvia liittyen pr-kikkailuun ja päälle liimattuun kiiltokuvaan. Hyvä henkilöbrändin on kuitenkin autenttinen ja kumpuaa omasta persoonasta. Brändi rakennetaankin artistin musiikin, tarinan, arvojen ja sanoman kiteyttämiseksi sekä artistin uran suunnan selkeyttämiseksi. Vahva brändi on rehellinen, selkeä, ja se rakentuu artistin erilaisuutta ja vahvuuksia korostaen. (Mattila, 2014.)

Henkilöbrändi rakentuu ihmisen persoonan kokonaisuudesta, sekä siitä, miltä hän näyttää, miten hän toimii, minkälaisia tunteita hän herättää, sekä minkälaisia verkostoja ja yhteyksiä hän luo muihin ihmisiin. Henkilön brändäyksessä olennaista on ilmaista autenttisesti itseään ja niitä ominaisuuksia joita ihmisellä luontaisesti on. Samalla se on kuitenkin myös strateginen prosessi, jossa henkilö on itse aktiivinen ja luo haluamaansa suuntaa sille kuvalle, jota hän haluaa välittää. Tarkoituksena olisi kirkastaa om aa sielunmaisemaa muille ymmärrettävään ja mielenkiintoiseen muotoon.

Selkeä henkilöbrändi auttaa tekemään parempia päätöksiä, jotka ovat linjassa omien arvojen ja sanoman kanssa. Se myöskin selkeyttää niitä piirteitä, jotka tekevät henkilöstä uniikin ja auttaa kommunikoimaan omaperäisyyttä kohdeyleisölle. (Chritton 2014, 8) Selkeä minäkuva ja arvomaailma tekevät kaikesta työskentelystä ja musiikkituotteen suunnittelusta entistäkin mielekkäämpää. Myös julkisuudessa työskentely selkiytyy, kun voi helpommin keskittyä itselle tärkeisiin projekteihin. Brändi ja artisti ovat erottamattomia, sillä kaikki mitä artisti tekee, sisältyy myös hänen henkilöbrändiin. Siihen kuuluu mm. musiikki, haastattelut, promootiokuvat, sosiaalinen media sekä tiedotteet.

Brändi sisältää myös sen, miten juttelee faneille, jotka pysäyttävät kadulla. Näistä kaikista muodostuu pikkuhiljaa myös artistin maine, eli se mitä ihmiset puhuvat, silloin kun artisti itse ei ole paikalla.

(10)

6 (27) 2.3 Askeleita henkilöbrändin rakentamiseen

Aito henkilöbrändi on rehellinen, ja sen rakennuksessa lähdetään liikkeelle siitä, että määritellään, kuka olet ja mitä edustat. Mitä haluat saavuttaa työlläsi ja minkälaista sanomaa tahdot välittää muille. Haluatko inspiroida ja motivoida muutokseen, vai tuoda esille epäkohtia ja parantaa sitä kautta maailmaa ympärilläsi. Ehkä haluat vain herättää tunteita tai auttaa muita käsittelemään samoja kokemuksia joita olet itse käynyt elämäsi varrella läpi.

Ensimmäinen askel henkilöbrändin rakentamisessa on miettiä, minkälaisia asioita arvostaa ja mitkä asiat ovat itselle tärkeitä. Arvot nimittäin ohjaavat ihmisen toimintaa, valintoja sekä asenteita ja ne antavat merkityksiä elämään. Ne auttavat kehittämään tarkoituksellisuutta sekä ohjaavat päätöksentekoa oikeaan suuntaan. Maslowin tarvehierarkian mukaan ihmisiä motivoi tyydyttymättömät tarpeet, jotka ohjaavat tunteita ja vaikuttavat arvoihin. Se mitä ihminen tarvitsee ja tuntee, auttaa määrittelemään mitä hän arvostaa ja millaisia tavoitteita ja päämääriä asettaa. (Chritton 2014, 58)

Tässä vaiheessa on hyvä myös miettiä mikä on henkilön tekemän työn tarkoitus ja missio. Eli miksi hän tekee mitä tekee ja millaiseksi ihmiseksi hän haluaisi tulla? Kun ihmisellä on selkeä missio ja tarkoitus, voi hän alkaa luoda sellaista uraa, joka on merkityksellinen ja tarjoaa täyttymyksiä. Silloin on helpompi tehdä päätöksiä, jotka ovat yhdenmukaisia tämän henkilöbrändin kanssa. Miettiessä omaa missiota, on hyvä tarkastella omia tarpeita, arvoja sekä kiinnostuksen kohteita tarkemmin. Omaa missiota voi lähteä rakentamaan miettimällä minkälainen olisi omasta mieleistä täydellinen maailmankuva. Tästä voi koostaa missiolausunnon, joka omalla kohdallani voisi olla esimerkiksi seuraavanlainen: ”Olen artisti, joka sanomallaan motivoi myös muita käyttämään omia taitojaan ja lahjojaan merkitykselliseen työhön”.

Lewis Carroll on sanonut ”Jos et tiedä minne olet menossa, jokainen tie vie sinne.” Siksi olisikin tärkeää kulkea selkeää päämäärää kohti omaa merkityksellistä polkua pitkin. Kun omat visiot, arvot, intohimot ja tavoitteet ovat selvillä, ollaan jo todella hyvin perillä siitä, minkälaista sanomaa oma henkilöbrändi edustaa. Tämä selkeys on elintärkeää menestyvän uran kannalta ja auttaa elämään yhdenmukaisemmin. (Chritton 2014,13)

(11)

7 (27) 2.4 Kohdeyleisön määritteleminen

Brändiä rakennettaessa on olennaista miettiä mikä se oma kohdeyleisö tulee olemaan.

Kun tietää oman kohdeyleisönsä, on heidän tavoittaminen paljon helpompaa. Artisti menestyy silloin kun hänellä on lojaali kuulijakunta, joka kuuntelee sekä ostaa hänen musiikkiaan ja on kiinnostunut kaikesta mitä hän tekee.

Musiikkialalla menestys ei välttämättä tarkoita sitä, että jokainen vastaantulija tietää kuka olet. Menestys voi olla valikoivaa kuuluisuutta pienemmän, mutta juuri oikean yleisön silmissä. Artisti voi siis olla menestynyt hyvinkin vaihtoehtoisella marginaalimusiikilla siitä kiinnostuneiden kuulijoiden keskuudessa. Kun tietää oman yleisönsä ja on näkyvä heille, se riittää. Siinä ryhmässä voi olla kuningatar tai kuningas ja rakentaa omaa imperiumiaan näkyväksi heille. Loppumaailman ei edes tarvitse tietää sinusta.

Jos yrittää miellyttää liian suurta ja laajaa yleisöä, voi päätyä tilanteeseen, jossa kukaan ei oikeastaan kiinnostu. Siksi olisikin tärkeää määritellä se oma pieni markkinarako, johon juuri itse sijoittuu. Mitä enemmän tietää potentiaalisesta kohderyhmästään, sen paremmin pystyy kohdentamaan viestintää juuri heille. Kohdeyleisöä pohtiessa voi lähteä liikkeelle siitä, että miettii, minkälainen henkilö todennäköisimmin kiinnostuu itsestä ja omasta musiikista. Ikä, sukupuoli, sijainti, koulutusaste, harrastukset, kiinnostukset, tarpeet ja toiveet ovat kaikki tekijöitä, jotka auttavat määrittelemään kohdeyleisöä. Voi mennä myös syvemmälle, ja miettiä minkälaisten ongelmien kanssa he kamppailevat ja miten voisin vastata heidän tarpeisiinsa. Näitä asioita pohtimalla voi löytää kohdeyleisöä puhuttelevaa tarttumapintaa, joka auttaa luomaan pintaa syvempiä suhteita ja luottamusta. (Chritton 2014,102)

2.5 Kontrolloi brändisi ekosysteemiä

Brändin ekosysteemiin kuuluu jokainen elementti, joka vaikuttaa siihen, kuinka kohdeyleisö näkee henkilön ja haluaako se tutustua lisää tuotteeseen tai palveluun, jota tarjotaan. Yksi osatekijöistä on mm. se, miltä henkilö näyttää ulkoisesti. Jokainen ulkonäköön vaikuttava seikka, kuten vaatetus, kehon kieli ja huoliteltu tai epäsiisti olemus, ovat sanattomia työkaluja jotka vaikuttavat siihen kuvaan, joka ihmisille syntyy.

Näitä asioita voi kuitenkin tietoisesti kontrolloida ja muokata vastaamaan oikeanlaista mielikuvaa, jota halutaan välittää, ja näin auttaa tavoitteiden saavuttamista. Ulkoinen olemus luo viestin, joka lisää tai vähentää luottamusta kohdeyleisössä.

(12)

8 (27) Henkilöbrändin imagon mukaista tyyliä luodessa tavoitteena olisi pitää vaatteita, joissa on hyvä olla, ja jotka auttavat visuaalisesti ilmaisemaan oikeaa mielikuvaa. Kun tyyli sopii yhteen brändin kanssa, voi loistaa parhaana itsenään. Tärkein tavoite on pukeutua niin, että antaa brändin mukaisen vaikutelman. Tämä auttaa kommunikoimaan olennaisia elementtejä brändiin liittyen jo ensi silmäyksellä. (Chritton 2014, 21)

Sen lisäksi miltä itse näyttää, brändin visuaaliseen ilmeeseen liittyy kaikki käyntikorteista omaan verkkosivuun, ja sosiaalisen median kuvastoon. Tavoitteena on luoda yhteneväinen visuaalinen ilme, joka antaa brändin mukaisen vaikutelman. On tärkeää miettiä minkälaiset kuvat, värit ja fontit luovat sellaisen visuaalisen efektin jota tavoitellaan.

2.6 Oman tarinan kertominen

Aito bränditarina avaa kuulijalle sitä, miten ja miksi brändi alun perin syntyi. Se erottaa tuotteen kilpailijoista ja antaa uniikin perustan tuotteen myynnille. Tätä tarina kannattaa korostaa ja tuoda esille, koska se on ainoa asia, mitä kukaan muu ei voi suoraan kopioida.

Jokainen on oman elämänsä käsikirjoittaja. Brändäys antaa selkeyttä oman tarinan luomiseen, elämiseen ja sen kertomiseen oikealle kohdeyleisölle. Mikään ei rakenna brändiä yhtä hyvin kuin hyvä tarina. Tarinat luovat siteen ihmisen ja hänen yleisönsä välille. Kun tietää oman tarinansa, voi kirjoittaa helposti kiinnostavan biografian, sekä vastata kattavasti, kun joku pyytää kertomaan jotain itsestään. Hyvä tarina inspiroi kuulijaa toimintaan tai motivoi muutokseen. Se myöskin rakentaa sidettä ja luottamusta kohdeyleisön kanssa. Tarinat määrittelevät ihmistä vahvasti, ja siksi kannattaakin olla tarkkana mitä haluaa kertoa muille siitä, kuka on ja mitä hänen brändi edustaa. Jokaisen markkinointikommunikaation pitää olla yhteneväinen sähköposteista nettisivuihin. Onkin tärkeää kommunikoida viestiä selkeästi ja yhdenmukaisesti. (Chritton 2014,18)

2.7 Henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median kautta välittyvän viestinnän tulee olla linjassa oman henkilöbrändin kanssa. Viestin tulee korostaa brändin mukaisia arvoja sekä sanomaa. Sosiaalisen median kautta tulisi myös kuvata omia ammatillisia ominaisuuksia, tietoa, taitoja ja antaa myös oman persoonallisuuden näkyä. Viestinnän olisi hyvä esitellä parhaita

(13)

9 (27) persoonallisia ja ammatillisia ominaisuuksia sekä erityispiirteitä, ja kuinka käyttää näitä työssään. Sosiaalisen median välityksellä vaikutelmat ovat henkilökohtaisia, koska ne sisältävät tekstin lisäksi kuvia ja videoita. On hyvä muistaa, että visuaalisen viestin pitää olla linjassa sen kanssa mitä kirjoittaa ja sanoo. (Chritton 2014,19.)

2.8 Laskelmoitu brändin rakennus

Maailmalla artistien brändäys tehdään usein paljon laskelmoivammin ja suunnitelmallisemmin kuin Suomessa. Hyvin onnistunut brändi on uniikki ja se erottuu selkeästi kilpailijoista. Lady Gagan brändi on hyvä esimerkki tällaisesta henkilöbrändistä.

Se on paljon enemmän kuin pelkästään omia vahvuuksia korostava aito henkilöbrändi.

Hänen uransa alkuaikojen shokeeraavat mediatempaukset oli suunniteltu huolella ja harkiten. Lady Gaga halusi hämmentää ja provosoida rohkeilla asuvalinnoillaan, joista monet varmasti muistavat mm. liha-asun MTV:n Video Music Awards –gaalassa vuonna 2010. Lady Gaga on halunnut olla erilainen, sekä pysyä julkisuuden valokeilassa keinolla millä hyvänsä. Samalla hän on osoittanut, että erikoisuus ja kaavojen rikkominen luo muistettavuutta ja niin hän onkin piirtynyt suurien massojen mieliin. Tämä on tietysti johtanut myös hänen musiikkinsa myynnin kasvamiseen.

Hyvällä brändäyksellä luodaan selkeästi se oma juttu, sekä tehdään asioita eri tavoilla kuin muut. Se vaatii uskallusta, asennetta sekä rohkeutta. Silloin tulisi lähteä ulos omalta mukavuusalueeltaan ja astua rohkeasti tuntemattomaan.

3 MINDI:n brändi

Tässä luvussa kerron minkälaista sanomaa kehittämäni MINDI:n brändi edustaa, ja miten se näkyy lyriikoiden kirjoittamisessa.

3.1 Miten omat arvoni ohjaavat lyriikoiden kirjoittamista?

Arvot ovat käsityksiä ja uskomuksia arvokkaista ja tärkeinä pidetyistä asioista. Ne ovat keskeinen osa minäkuvaa ja suuntaavat kohti omannäköistä elämää. Elämässä on helpompi tavoitella itselle tyydyttäviä päämääriä, kun tietää mikä on itselle tärkeää.

Menestyminen on todennäköisempää asioissa, jotka ihminen kokee mielekkäiksi ja arvokkaiksi, ja joissa voi toteuttaa itseään. Omien arvojen näkemiseksi tarvitaan joskus perusteellista pohdintaa ja oman sisimmän kuuntelua. (Mieli 2019, verkkodokumentti.)

(14)

10 (27) Minulle sanoitukset ovat todella tärkeässä osassa biisintekoprosessissa. Nykyään keskityn sanoihin yhtä paljon kuin melodiaan. Arvostan musiikissa sitä, että mennään pintaa syvemmälle ja kerrotaan voimaannuttavia kasvutarinoita sekä inspiroidaan kuulijaa toimintaan positiivisilla fiiliksillä. Omat arvoni ohjaavatkin suuresti sitä millaisista aiheista haluan lauluni kirjoittaa.

Minulle elämässä tärkeitä arvoja ovat mm. onnellisuus, tasapaino elämän eri osa- alueiden välillä, mielekäs ura, jossa pääsee käyttämään omia lahjojaan ja taitojaan sekä menestyminen itselle tärkeissä asioissa. Arvostan myös itseohjautuvuutta, joka määritellään itsenäisenä ajatteluna ja toimintana, vapautena, luomisena, omien tavoitteiden valitsemisena, riippumattomuutena sekä itsekunnioituksena. Haluan kannustaa jokaista toimimaan suunnitelmallisesti itselle tärkeiden tavoitteiden ja visioiden toteuttamiseksi.

Arvostan myös positiivista asennetta elämää kohtaan ja voimaannuttavaa itsensä kehittämistä. Sitä että haluaa kehittää myös niitä puolia itsessään, jotka vaativat sinne epämukavuusalueelle menemistä. Tässä korostuu myöskin rohkeus ja motivaatio, jotta voi nousta seuraavalle tasolle niin ihmissuhteissa kuin ammatillisella urallaan.

3.2 MINDI:n tarina

Minulle on vuosien aikana kehittynyt selkeä visio siitä, minkälaista sanomaa tahdon kappaleillani välittää. Aikaisemmin olen kirjoittanut lauluja pitkälti ihmissuhteisiin liittyen, mutta nyt haluan kirjoittaa jotain ihan erilaista ja syvällisempää. Haluan tehdä lauluja oman tien kulkemisesta ja esteiden voittamisesta. Siitä että menee omaa visiota kohti välittämättä muiden ihmisten asettamista epäilyistä tai yhteiskunnan paineista.

Olen aina rakastanut musiikkia sekä laulamista ja kiinnostuin musiikin tekemisestä jo varhain. Lauloin koulun kuorossa ja ensimmäiset kappaleeni tein 12-vuotiaana. Meillä oli kotona vanhat koskettimet, joita opettelin itse soittamaan. Pian aloin kokeilla demojen tekemistä tietokoneen avulla. Käytin suuren osan vapaa-ajastani melodioiden kehittelyyn, tekstien kirjoittamiseen ja demojen tekemiseen. Musiikki pysyi kuitenkin vain omana pikku harrastuksenani, koska en tuntenut muita musiikkia harrastavia nuoria.

Lukion jälkeen hain HEO:n lauluntekijälinjalle vuodeksi opiskelemaan laulunkirjoitusta.

Siellä sain vahvistuksen siitä, että haluan tehdä musiikkia ammatikseni. Minulta puuttui

(15)

11 (27) kuitenkin ammattiopintoihin vaadittava osaaminen musiikkipuolelta, koska en ollut ikinä käynyt soitto- tai teoriatunneilla. HEO:n jälkeen musiikilliset taitoni eivät siis ihan vielä riittäneet alan ammatilliseen koulutukseen, joten päädyin opiskelemaan merkonomiksi ja kävin siinä ohella piano- sekä laulutunneilla. Samaan aikaan otin haltuun myös musiikin teoriaa. Suoritin merkonomitutkinnon loppuun, jonka jälkeen hain Metropoliaan opiskelemaan musiikin tuottamista ja tekemistä. Pääsin sisään ja olin onneni kukkuloilla.

Siitä huolimatta, että opiskelin ja treenasin ahkerasti, oma musiikillinen suuntani tuntui olevan vielä täysin hukassa. Sisäinen kriitikkoni ei myöskään ikinä ollut täysin tyytyväinen kirjoittamiin lauluihini.

Olin haaveillut laulajan ammatista ja omien kappaleiden tekemisestä sekä esittämisestä jo ihan pikkutytöstä saakka. Se oli pitkään salainen haaveeni, jota en oikein uskaltanut edes ääneen myöntää. Musiikkiala vaatii todella vankkaa itseluottamusta ja halua tuoda itseään esille, joista kumpikin tuntui itseltäni uupuvan. Ristiriita oli todella iso, koska haaveilin esiintymisestä, mutta samaan aikaan se jännitti. Vaikka kuinka treenasin laulua, en silti ollut tyytyväinen omaan saundiini. Vertasin itseäni maailman luokan tähtiin ja aloin välillä jopa kyseenalaistaa omat haaveeni musiikkiurasta laulajana. Ajattelin, että ehkä minun olisi parempi keskittyä vain biisien tekemiseen, mutta se vei motivaatiota koko touhulta. Ajatus siitä, etten itse esittäisi mitään tekemiäni lauluja tuntui todella tylsältä ja epämotivoivalta. Päätin että minun täytyy tehdä edes oma EP valmiiksi ja katsoa sen jälkeen, miten asiat loksahtavat paikoilleen.

Oma tieni tähän pisteeseen on selkeyttänyt itselleni sitä, mistä haluan lauluissani kertoa.

Rohkeus, esteiden voittaminen ja luottamus omiin unelmiin ja taitoihin ovat EP:ni kantavia teemoja. Näistä aiheista koostuu myös se sanoma, jota haluan yleisesti artistina ihmisille välittää. Toivon voivani inspiroida ja motivoida muitakin seuraamaan omia unelmiaan.

4 The Queen-kappaleen syntyprosessi

2017 lokakuussa olin menossa nukkumaan, kun mielessäni alkoi soida melodiapätkä.

Nauhoitin sen puhelimeeni ja seuraavana päivänä aloin työstää sitä eteenpäin. Tein melodiaan sopivan sointukierron ja aloin hahmotella siitä kertosäettä. Lopullinen kertosäe muotoutuikin yllättävän nopeasti. Sanoituksellinen idea tuli aika lailla samaan aikaan melodian kanssa. Minulla oli ajatus siitä, että tulen olemaan oman elämäni kuningatar ja kuljen omaa polkuani toteuttaen unelmani. Halusin myös kutsua kaikki

(16)

12 (27) muutkin liittymään tähän ”heimoon” joka toteuttaa omia unelmiaan. Kertosäkeen sanat tulivatkin suhteellisen nopeasti. ”Gonna be the queen of my life. Come join the tribe. Let’s go. Yeah, this is the time.” Nämä sanat toistuvat kaksi kertaa kertosäkeessä.

Myöhemmin sana tribe muuttui rideksi, koska se on helpompi lausua ja siitä saa näin paremmin selvää. Ride on suomennettuna ajelu tai kyyti, mutta se kuitenkin pitää sisällään idean siitä, että kutsun kaikki muutkin liittymään mukaan tälle ajelulle, jossa kuljetaan kohti niitä omia haaveita.

Säkeistöjen sanat eivät muotoutuneet ihan yhtä helposti, mutta minulla oli kuitenkin selkeä visio sanomasta. Työstin sanoituksia pidemmän aikaa, ja lopulta ne muotoutuivat tälläisiksi:

”I have always had that fire, to build my own empire, where I’m making all my dreams come true.

I am making all my rules yeah, erasing all excuses.

I don’t need permission, not from you.”

Sanat ovat siis karkeasti suomennettuna:

Minun sisälläni on aina ollut se palo rakentaa oma imperiumini, jossa teen unelmistani totta.

Teen omat sääntöni, unohdan kaikki tekosyyt enkä tarvitse lupaa keneltäkään.

Yksi suurimmista syistä miksi ihmiset eivät uskalla lähteä tavoittelemaan omia unelmiaan, on se, että he miettivät liikaa mitä muut ihmiset siitä ajattelevat. Haluan kannustaa ihmisiä olemaan rohkeita ja poikkeamaan niistä perinteisistä turvallisista urapoluista ja sosiaalisista normeista joita yhteiskunnassa noudatetaan.

Pre-choruksessa sanat jatkuvat näin:

”So yeah I’m gonna be in charge and honor all of my desires.

This is the time.”

Eli tässä kohtaa päätän, että valta on minulla, ja aion seurata omia haaveitani.

(17)

13 (27) Toisen säkeistön sanat menevät näin:

”Time to go where I belong, and get up on the throne.

I am doing whatever it takes. There’s no growth in comfort zone.

Can’t play it safe no more.

I don’t care what you’re gonna say."

Eli nyt aion nousta valtaistuimelle ja tehdä mitä tahansa se vaatii.

Mukavuusalueella ei tapahdu kehitystä, joten on astuttava sen ulkopuolelle.

Enää en voi pelata varman päälle, vaan menen rohkeasti tulta päin.

Ihan sama mitä ihmiset sanoo, sillä ei ole enää väliä.

Ainoa asia joka merkitsee, on se, että kuuntelen omaa sydäntä ja teen niin kuin se sanoo.

Pre-chorus ja kertosäe pysyvät samoina kuin edellisellä kerralla. Näihin sanoihin kiteytyy mielestäni aika hyvin se idea ja ajatus, jota lähdinkin tavoittelemaan.

4.1 The Queenin musiikillinen tuotanto

Olen harjoitellut musiikin tuottamista jo vuosien ajan, ja olen kehittynyt tuottajana valtavasti koulutukseni aikana. Vaikka minulla on ollut vahvoja tuotannollisia visioita, on niiden toteuttaminen kuitenkin tuntunut välillä liian haastavalta. Siksi ajattelinkin, että tarvitsen ulkopuolisen tuottajan tekemään lopulliset tuotannot kappaleisiini.

Olin tehnyt musiikillista yhteistyötä hollantilaisen musiikkiopiskelijan kanssa, joka on tuottanut muutamia biisejäni. Pyysin häntä myös auttamaan The Queenin tuotannon kanssa. Tein itse ensin suuntaa antavan demon loppuvuodesta 2017, jossa oli luonnosteltuna elementtejä sovitukseen liittyen. Lähetin demon ystävälleni ja hän teki siitä oman versionsa. Tuotanto oli ihan hyvä, mutta ei kuitenkaan ihan sellainen mitä olin ajatellut. En myöskään ollut saanut sanoja täysin valmiiksi, joten jatkoin niiden työstämistä ja annoin tuotannon olla. Keskityin tekemään muita EP:lle tulevia biisejä ja palasin takaisin The Queenin musiikilliseen tuotantoon vasta 2019 vuoden vaihteessa.

Tuottajaystäväni Jarno otti minuun yhteyttä ja kysyi, voisinko laulaa muutamalla hänen demollaan. Suostuin siihen ilomielin ja aloimme myöhemmin hänen kanssaan työstää laulutuotantoa The Queeniin. Olin alun perin laulanut kappaleen korkeammassa

(18)

14 (27) sävellajissa, mutta Jarno kehotti minua laskemaan sävellajia muutamalla askeleella.

Huomasimme että matalampi äänensävy välitti paremmin kappaleen vaativaa päättäväistä tunnelmaa. Käytimme useita päiviä lauluraitojen treenaamiseen ja äänittämiseen. Lopulta laulut alkoivat hioutua juuri sellaisiksi kuin olinkin toivonutkin.

Nyt kun laulut oli saatu purkkiin, alkoi tuotannon hiominen. Jarno oli innoissaan biisistä ja lähti kehittämään tuotantoa eteenpäin. Pian kuitenkin huomasin, että tuotanto oli ajautunut sellaiseen suuntaan, joka ei enää mielestäni kuulostanut oikealta. Ehdotin että työstäisin demoa itse hieman eteenpäin ja laittaisin sinne ylös niitä ideoita, joita itselläni oli soinut päässä. Nyt kun työstin tuotantoa itse, huomasin yllätyksekseni, että sain sen kuulostamaan juuri siltä miltä halusinkin. Ensimmäistä kertaa olin oikeasti tyytyväinen itse tekemääni tuotantoon ja se alkoi kuulostaa valmiilta. Tajusin että en välttämättä tarvitse ulkopuolista tuottajaa, vaan olen vihdoin oppinut tuomaan itse musiikilliset ideat ulos.

4.2 Musiikillinen tyylini

Tuotannossa käytin referenssinä mm. Major Lazerin kappaleita. Major Lazerin musiikki yhdistää useita eri genrejä, joita ovat mm. dancehall, reggaeton, socca, house ja moombahton. Heillä on useita kappaleita, jotka ovat saaneet minut tanssimaan huolettomasti niin kotona kuin ravintoloissa ja halusin tuoda omaan musiikkiini sitä samaa keinuvuutta sekä tanssittavuutta. The Queenin perkussioissa ja rummuissa olenkin ottanut vaikutteita latinalaisista rytmeistä. Koska musiikkini tyyli kumpuaa Latinalaisesta Amerikasta, olen myös ottanut tämän huomioon visuaalista ilmettä suunniteltaessa.

4.3 MINDI:n kohderyhmä

Luulen että musiikkini puhuttelee eniten noin 20-30 vuotiaita naisia, jotka etsivät suuntaa omalle polulleen. Tiedän kuitenkin, että myöskin tuota ikähaarukkaa hieman nuoremmat ja vanhemmat voivat löytää musiikistani jotain itselleen. Sain myöskin varmuutta asiasta testaamalla The Queenia ReverbNationin Crowd Review palvelussa. Kappaleeni soitettiin 26 ihmiselle, jotka arvioivat kappaleen asteikolla yhdestä kymmeneen ja jokainen heistä antoi myös kirjallisen palautteen. Kappaleeni keskiarvoinen pisteytys oli 7.9, joka on parempi kuin 97% palvelussa arvioiduista kappaleista. Kaksi naista antoi kappaleelle täyden kympin, ja he olivat kummatkin yli 40 vuotiaita. Itse asiassa suurin

(19)

15 (27) osa kuuntelijoista oli 30-60 vuotiaita. Olin positiivisesti yllättynyt siitä, miten hyvää palautetta kappale sai vanhemmilta ihmisiltä. Monet heistä kommentoivat kappaleen olevan menevä ja saamaan tanssijalat vipattamaan. Tanssittavuus on nimenomaan yksi niistä asioista, jotka ovat itselleni tärkeitä omassa musiikissani. Sain myös paljon kehuja laulusaundistani, joka antoi varmuutta siihen, että ihmiset tykkäävät tavastani laulaa.

Monet sanoivat myös, että voisivat kuvitella kappaleesta tulevan hitti, joka soi myös radioissa. Näillä palautteilla on ollut suuri merkitys itselleni, ja ne ovat vahvistaneet fiilistä siitä, että musiikillani on paljon annettavaa ihmisille.

Mitä enemmän tietoa pystyy keräämään mahdollisesta kohderyhmästä, sitä paremmin voi musiikin markkinointiakin kohdentaa juuri oikeille ihmisille. Näistä tiedoista tulee ehdottomasti olemaan hyötyä siinä vaiheessa, kun kappale lanseerataan musiikkimarkkinoille.

4.4 Positiointi

Positioinnissa tuotteeseen liitetään jokin kilpailijoista erottava ominaisuus eli kilpailuetu, joka saa kuluttajan valitsemaan juuri tämän tuotteen. Positioinnin tarkoituksena on vahvistaa sitä mielikuvaa, joka kuluttajilla on jo tuotteesta. (Laakso 2004, 150-151)

Tässä kohtaa on hyvä miettiä millä tavalla minun musiikkini eroaa kuulijoiden silmissä muista samaa genreä edustavista pop-artisteista. Vaikka musiikkini onkin hyvin pop- genreen sulautuvaa, tuovat latinalaiset vaikutteet siihen hauskan vivahteen. Brändini erottuu edukseen muista pop-artisteista myöskin sanoituksellisesti syvällisemmällä sanomalla ja tarinalla kuin mitä yleisesti ottaen listoilla kuulee. Suurin osa pop-musiikista keskittyy sanoituksissa ihmissuhteiden kiemuroihin ja koukeroihin. Minun tuleva EP:ni ei tule sisältämään yhtään ihmissuhde-biisiä. Kaikissa lauluissani käsittelen tavalla tai toisella omien unelmien toteuttamista tai pelkojen voittamista. Myöskin ulkopuolisuuden tunne ja siitä selviäminen on yksi teema, jota tulen kappaleissani käsittelemään.

Instagram-tililläni tulen tuomaan näitä samoja teemoja esille. Kuvien alla olevaan tekstikenttään aion kirjoittaa tarinoita minulle henkilökohtaisista asioista, jotka liittyvät nimenomaan oman tien kulkemiseen, rohkeuden löytymiseen, omien visioiden toteuttamiseen, ja epämukavuusalueelle astumiseen.

(20)

16 (27) Vaikka käsittelenkin teksteissä syvällisiä asioita, haluan silti, että musiikissani on tietynlaista keveyttä ja keinuvuutta. Itse rakastan tanssia lempikappaleideni tahtiin, ja haluan saada myös omilla kappaleillani yleisöni tanssimaan. Haluan että keikoillani fiilis on katossa, ja että jokainen voisi saada tukea ja toivoa omien henkilökohtaisten unelmiensa toteuttamiseen. Toivon että musiikkini saa ihmiset tuntemaan itsensä voimaantuneeksi, itsevarmaksi ja inspiroituneeksi.

Positioinnin voisi tiivistää yhteen lauseeseen, joka kuvailee artistin brändiä ja erottaa sen kilpailijoista. MINDIstä kertova positioiva lause voisi olla seuraavanlainen: ”MINDI on oman elämänsä kuningatar ja kannustaa tanssittavilla biiseillään jokaista nousemaan valtaistuimelle ja toteuttamaan omia unelmiaan.”

5 Brändikuvaston rakentaminen

Minkälainen brändikuvasto esittelee haluamiani arvoja? Kun mietitään musiikkituotteen brändikuvastoa, olisi hyvä luoda selkeä konsepti, jonka mukaan tämän brändi- identiteettiä lähdetään rakentamaan. Tässä vaiheessa olisi hyvä miettiä, mikä albumin tai EP:n nimi tulee olemaan, minkä nimisiä biisit ovat, minkälainen kansitaide siihen tulee sekä mitä fontteja ja värejä käytetään. Nämä päätökset ohjaavat kaikkea musiikkituotteeseen liittyvää tekemistä tästä eteenpäin. Kaikki kulminoituu siihen, minkälaista fiilistä ja asennetta halutaan yleisölle välittää. (Borg 2014.)

5.1 Brändin visuaalinen ilme ja tunnetila

Oikeanlaisen tunnelman ja imagon välittämiseksi tutustuin hieman värien takana olevaan psykologiaan. Tietyt värit viestivät tiettyjä asioita ja herättävät alitajuisesti tietynlaisia mielikuvia. Myöskin eri fontit tuottavat erilaisia tunteita ja mielikuvia, joten kannattaa harkita tarkkaan minkälaisella fontilla esim. artistinimi, levyn nimi ja lyriikat on kirjoitettu.

Visuaalisen ilmeen tulee olla yhteneväinen eri paikoissa. Esim. nettisivujen ja instagram - tilin sekä Youtube-kanavan tulee muodostaa visuaalisesti yhtenäinen linja. Jos itsellä ei ole visuaalista silmää tai kiinnostusta, voisi olla hyvä palkata ammattisuunnittelija tai graafikko miettimään näitä asioita yhdessä artistin kanssa. Itse koen omaavani suhteellisen vahvan visuaalisen näkemyksen, ja uskon pystyväni itse tuomaan visioni näkyväksi.

(21)

17 (27) Olen suunnitellut käyttäväni pääväreinä punaista, mustaa sekä kultaista.

Väripsykologiassa punaiseen väriin liitetään energia, intohimo ja motivaatio toimintaan.

Se välittää vahvaa ja voimakasta maskuliinista energiaa. Punainen väri henkii johtajan ominaisuuksia, kunnianhimoa, itsevarmuutta ja päättäväisyyttä. (Empowered by color) Nämä kaikki ovat brändini mukaisia arvoja, ja välittävät osuvasti tavoittelemaani viestiä.

Kultaiseen liitetään menestys, saavutus, voitto, vauraus, hyvinvointi, vaikutusvalta, arvovalta, maine sekä hienostuneisuus. Kultaiseen assosioituu onnellisuus, optimismi, valovoima sekä jalomielisyys (color-meanings.com). Nämä ovat myöskin vahvoja positiivisia assosiaatioita, joita todellakin haluan välittää kohdeyleisölleni.

Väripsykologiassa mustaan väriin liitetyt positiiviset mielleyhtymät ovat mm. auktoriteetti, valta, rohkeus, muodollisuus, mysteeri, voimakkuus, ylellisyys, kunnioitus ja vakavuus.

Musta on monimuotoinen väri ja voidaan yhdistää hyvin minkä tahansa muun värin kanssa (colorpsychology.org).

5.2 Henkilöbrändini visuaalinen ilme

Henkilöbrändin rakennuksessa visuaalinen ilme käsittää mm. pukeutumistyylin, hiukset, meikin, asusteet ja kaiken mikä näkyy päällepäin. Ulkoinen olemus ja tyyli luovat voimakkaita mielikuvia, ja siksi onkin syytä miettiä, minkälaista fiilistä haluaa muille välittää. Haluaako olla huoleton punkkari vai siististi merkkivaatteisiin pukeutunut poppari.

Lähdin miettimään minkälainen pukeutumistyyli kuvastaisi brändiäni ja olisi linjassa musiikkini kanssa. Musiikkityylissäni on vaikutteita Latinalaisesta Amerikasta, joten tutustuin tarkemmin sieltä lähtöisin olevien artistien visuaaliseen ilmeeseen. Katsoin useiden latinoartistien musiikkivideoita, ja löysin paljon yhteneväisyyksiä. Vaatetus koostui usealla videolla joko värikkäästä sporttisesta lookista tai muodikkaan sensuellista tyylistä. Sporttinen tyyli rakentui värikkäistä topeista, collegepaidoista ja – housuista, huppareista, lenkkareista sekä näyttävistä asusteista. Usein naisten päällä nähty sensuellimpi tyyli koostui tiukoista paljasta pintaa näyttävistä muotivaatteista ja korkokengistä. Naisten asusteisiin kuului melkeinpä poikkeuksetta myös isot kultaiset, hopeiset tai värikkäät korvarenkaat ja voimakas meikki.

(22)

18 (27) Lähdin hakemaan brändilleni yllä kuvailemaani sporttista tyyliä, joka on samaan aikaan myös naisellinen. Kävin useita kertoja eri kaupoissa löytääkseni itselleni tämän tyyppisiä vaatteita. Lopulta päädyin ostamaan mm. mustat collegehousut, mustat korkokengät, punaisen collegepaidan, keltaisen hupparin, mustan sekä punaisen jakkutakin ja isot kultaiset korvarenkaat. Minulla oli myös entuudestaan teemaan sopiva kultainen neule sekä kultainen statement-kaulakoru, joita suunnittelin käyttäväni kuvissa.

5.3 Millaiset kuvat esittelevät haluamaani arvomaailma?

Nykyään sosiaalisella medialla on todella suuri merkitys artistin menestymisen kannalta.

Näkyvyys Instagramissa on välttämätöntä, jos haluaa luoda suhteen omaan kohderyhmäänsä ja löytää myöskin uusia potentiaalisia faneja. Siksi onkin todella tärkeää rakentaa suunnitelmallisesti omaa Instagram-tiliä ja tehdä siitä mahdollisimman tarkasti oman brändin mukainen. Lähdin siis pohtimaan brändini mukaista visuaalista ilmettä kuvien muodossa. Näitä kuvia tulen tarvitsemaan myös omilla artisti-nettisivuillani sekä mahdollisesti Youtube-kanavallani.

Haluan kannustaa ihmisiä kulkemaan rohkeasti niitä omia unelmia kohti, vaikka se tarkoittaisikin sitä, että joutuu kulkemaan vastavirtaan. Vaikka lähipiirissä olisi ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, täytyy silti kuunnella sydäntä ja elää itselleen rehellisesti. Se on yleensä pelottavaa, jos unelmat ovat suuria ja tuntuvat vaikeasti saavutettavilta. Mutta jos on rohkea ja uskoo itseensä täysillä, niin mikä vaan on mahdollista.

Tiesin, että kuvista tulee välittyä itsevarmuus, rohkeus sekä päättäväisyys, jotka kuvastavat ajatusta siitä, että olen oman elämäni kuningatar. Ideana oli rakentaa voimakkaista väreistä koostuvia kuvia, jotka ovat visuaalisesti näyttäviä ja huomiota herättäviä. Värejä tulee olla niin kuvauspaikoissa kuin omassa vaatetuksessanikin.

Aloitin visuaalisen ilmeen suunnittelun etsimällä mm. Instagramista kuvia, jotka mielestäni heijastavat samanlaista sanomaa kuin mitä itse haluan välittää. Löysin tätä kautta huimasti inspiraatiota kuvauspaikkoihin, vaatetukseen, sekä poseerauksiin.

Muutama ihailemani kuva oli otettu graffitin edessä, joka antoi kuvaan räväkkää värikkyyttä sekä asennetta. Graffiteista huokuu lisäksi rohkea kapinahenkisyys, joka mielestäni kuvastaa myös omaa sanomaani ja ajatusta siitä, että teen asiat niin kuin itse haluan vaikka se tarkoittaisikin normien rikkomista. Kuvissa tulee näkyä ajatus siitä, että

(23)

19 (27) kuljen rohkeasti eri suuntaan kuin muut. Myös latinoartisti Maluman HP-musiikkivideolla näkyy useita graffiteja, joten ajattelin niiden sopivan mainiosti myös omiin kuviini.

Tavoitteena oli siis ottaa promokuvia MINDI:n instagram-sivuille. Kun visio näistä kuvista alkoi selvitä, lähdin ystäväni kanssa valokuvaamaan Kalasataman graffiti-seinille. Sieltä löytyikin upeita ja todella näyttäviä graffiteja, jotka sopivat täydellisesti kuvieni teemaan.

Kahdessa ensimmäisessä kuvassa päälläni on punainen collegepaita (Kuva 1 & kuva 2), jonka alla on Burberryn kauluspaita. Alaosa koostuu mustista leggingseistä ja rohkeista reisipituisista saappaista. Laitoin itselleni myös kirkkaan punaiset huulet, jotka tuovat asuun glamouria, ryhtiä ja voimaa. Täytyy myöntää, että asukokonaisuus on todella erilainen verrattuna omaan peruspukeutumiseeni. Kuitenkin astuessani MINDI:n rooliin, koin täysin luontevaksi laittaa kyseiset vaatteet päälleni. Mielestäni ne ovat brändini mukaisia ja luovat itsevarmaa vaikutelmaa, joka huokuu koko olemuksestani.

Kuva 1.

(24)

20 (27)

Kuva 2.

Kuva 3.

(25)

21 (27)

Kuva 4.

Kuvissa 3. ja 4. on osuvasti ”Yass Queen”-tekstillä varustettu printti, joka sopii brändini teemaan loistavasti. Collegehousut tekevät ilmeestä sporttisen ja musta jakkutakki luo tähän kokonaisuuteen ryhdikkyyttä.

(26)

22 (27)

Kuva 5.

Yllä olevassa kuvassa 5. kultainen statement-kaulakoru, ”Rebel Club”-tekstipaita ja mallimainen poseeraus luovat voimakkaan ja määrätietoisen vaikutelman.

Kuva 6.

(27)

23 (27) Kuvassa 6. istun Tikkurilan aseman portailla auktoriteettia huokuvassa asennossa. Jalat nostettuna tukipylväälle muistuttaa asentona jalkoja pöydällä. Kuvan lokaatio korkealla maasta tuo kuvaan mielestäni maailmanvalloittaja-meininkiä. Mielleyhtyminä on valta, itsevarmuus, rohkeus sekä oman polun kulkeminen.

Kuva 7.

Yllä olevassa kuvassa 7. punainen takki ja punatut huulet, mustat korkokengät ja kiiltonahkaiset housut luovat rohkeaa vaikutelmaa. Myöskin värikäs seinä herättää huomiota.

Kuva 8.

(28)

24 (27) Viimeisestä kuvasta 8. huokuu positiivisuus, elämänilo, ja katse kohti omia visioita.

Kirkkaan keltainen väri on rohkea ja huomiota herättävä, ja se luo näyttävää sekä vahvaa tunnelmaa. Paidan väri sointuu hienosti taustan keltaisen kanssa.

Minulla oli muitakin ideoita, joiden kautta olisin saanut välitettyä brändini edustamaa sanomaa. Niiden toteuttaminen olisi kuitenkin vaatinut enemmän aikaa ja resursseja;

ammattivalokuvaajan, avustajia sekä mahdollisesti graafisen suunnittelijan. Yksi kuva olisi sisältänyt ihmisiä, jotka ovat pukeutuneet tylsään harmaaseen, mutta minä olisin ollut kuvassa värikkäät vaatteet päällä. Värikkäät vaatteet kuvastavat sitä, että en pelkää tehdä asioita eri tavalla kuin muut. Kuvassa olisin uskollinen tyylilleni ja erottuisin rohkeasti massasta, koska en halua ajautua saman virran mukana. Toinen kuva voisi sijoittua vaikkapa keskustan ruuhka aikaan, jossa harmaa ihmismassa kiirehtii jonnekin, mutta minä seison vakaana, itsevarmana ja värikkäänä kuvan keskellä.

Musiikissani esiintyvää kuningatar-teemaa voisi myös tuoda kuviin mukaan.

Rekvisiittana voisi toimia esimerkiksi valtaistuin ja kruunu. Ehkä tulen vielä toteuttamaan visioni kuvista, joissa istun auktoriteettia ja voimaa hehkuen valtaistuimella.

6 Pohdinta

Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa oman artistiprojektini MINDI:n brändiä, sekä koostaa tämän visuaalista ilmettä. Tarkoituksena oli myös selkeyttää minkälaista sanomaa tahdon musiikillani maailmalle välittää, ja avata edustamiani arvoja. Mielestäni onnistuin selkeyttämään näitä asioita projektin aikana. Brändini visuaalinen ilme myös konkretisoitui tässä prosessissa promootiokuvien muodossa.

Oman artistibrändin pohtiminen on ollut todella tärkeää tulevaisuuden artistiuraani silmällä pitäen. Minulle on muodostunut vahva näkemys siitä, mikä on olennaista omaa henkilöbrändiä rakennettaessa. Kiinnostava, johdonmukainen ja uniikki brändi on avain artistin menestykseen. Oleellisinta on tietää, minkälaisia asioita arvostaa ja mitä haluaa maailmalle omalla musiikillaan antaa. Selkeä missio antaa suuntaa artistin uralle ja selkeyttää esimerkiksi viestintää sosiaalisessa mediassa.

Oma musiikillinen missioni oli selkeytynyt itselleni jo ennen tämän opinnäytetyön tekemistä, mutta tässä matkan varrella opin mm. tuomaan brändini mukaisen visuaalisen ilmeen konkreettiseksi kuvien muodossa.

(29)

25 (27) 6.1 Brändin vaikutus menestykseen

Artisti voi kaikella tekemisellään vaikuttaa hyvinkin paljon omiin mahdollisuuksiinsa menestyä. Nykyään pelkästään hyvä kappale ei välttämättä riitä, vaan brändin pitää olla niin kiinnostava ja mielenkiintoinen, että kuulijat voivat luoda kiintymyssuhteen brändiin.

Tähän vaikuttaa paljon artistin oma aktiivisuus sosiaalisessa mediassa ja hänen taitonsa luoda henkilökohtaisempaa kontaktia yleisöön. Kun brändin missio ja sanoma on tarpeeksi voimakas ja vahva, on sitä helpompi välittää esim. Instagramin kautta viestimällä.

Selkeä ja vahva brändi välittää johdonmukaisia mielikuvia, jolloin yleisön on helpompi tarttua siihen. Parhaimmillaan brändin viesti puhuttelee yleisöä ja herättää tunteita, jolloin brändin ja yleisön välille voi muodostua vahva suhde. Uskon vahvasti, että artistin brändi on hänen menestyksensä ydin.

6.2 Tärkeimmät asiat tehokkaan artistibrändin rakentamiseen

Tärkein asia brändiä rakennettaessa on vahva visio, jota toteutetaan johdonmukaisesti.

Oleellisinta olisi tietää millaisia asioita arvostaa ja miten brändin mukaista sanomaa saadaan parhaiten välitettyä yleisölle. Näin voidaan koostaa yhteneväinen ja puhutteleva lopputulos, joka välittää selkeää ja johdonmukaista viestiä. Tämän seurauksena kuulijoilla on tarttumapintaa, joka rakentaa uskollista suhdetta brändiin.

Nykypäivän digitaalisessa maailmassa on myöskin tärkeää, että artisti on aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Näkyvyyttä täytyy aktiivisesti ylläpitää, jotta voidaan syventää suhdetta ja näin sitouttaa yleisöä. Artistin tulee olla aktiivinen ja antaa oman persoonansa näkyä.

Oman henkilöbrändin pohtiminen voi tuntua aluksi pinnalliselta, mutta se ei ole sitä. Sitä voisi paremmin kuvailla matkana, jonka päämäärä on löytää yhteys omaan sisimpäänsä.

Hyvä henkilöbrändi rakentuu pitkälti artistin omaa persoonallisuutta korostamalla.

Autenttisen brändin voi luoda olemalla rehellisesti oma itsensä. Rehellinen henkilöbrändi on totuudenmukainen. Tästä kumpuaa haavoittuvuus, uskottavuus ja mahdollisuus aitoon kontaktiin yleisön kanssa. Silloin on mahdollista vedota niihin, jotka samaistuvat hänen tarinaansa. Aitoa henkilöbrändiä kehittäessä tulee pohtia mitkä asiat tuntuvat

(30)

26 (27) hyviltä ja seurata näitä tuntemuksia. Brändin mukainen visio toimii tienviittana artistin musiikkiuralla.

Olen itse tehnyt pitkän matkan henkilöbrändiäni kehittäessä. Olen selvittänyt itselleni mm. kuka MINDI on artistina, mitä arvoja hän edustaa ja mitä haluaa tälle maailmalle oman musiikkinsa kautta antaa. Tärkeintä on tehdä musiikillista matkaa omalla tyylillä.

Matkani varrella minulle on selkeytynyt visio siitä, mitä haluan, ja mikä on työni missio.

Henkilöbrändäyksessä onkin kyse juuri tästä ammatillisen itsensä löytämisestä. Se on aitoa, rehellistä ja pintaa syvempää.

(31)

27 (27) 7 Lähteet

Aaker, D. & Joachimsthaler, E. 2000. Brändien johtaminen. Helsinki: Sanoma Pro.

American Marketing Association 2014. www.ama.org.

Black Color Psychology and Meaning. 2017. Colorpsychology.org. Viitattu 10.3.2019.

https://www.colorpsychology.org/black/

Borg, Bobby 2014. Music Marketing for the DIY musician. Hal Leonard Books.

Chritton, Susan 2014. Personal Branding for Dummies. John Wiley & Sons.

Empowered by color. 2018. Viitattu 10.3.2019. https://www.empower-yourself-with- color-psychology.com/color-red.html

Laakso, Hannu 2004. Brändit kilpailuetuna. Talentum.

Mattila, A. 2014. Brändi on artistin arvokkain pääoma. Teostory. Teosto.

17.4.2014. Viitattu 2.4.2019 https://www.teosto.fi/teostory/br%C3%A4ndi-artistin- arvokkain-p%C3%A4%C3%A4oma

Mattila, A. 2014. CD-levybisnes on kuollut – musiikkibisnes voi hyvin. Teostory. Teosto.

9.12.2014. Viitattu 6.11.2017. https://www.teosto.fi/teostory/anni-mattila-cd-levybisnes- kuollut-—-musiikkibisnes-voi-hyvin

Mieli 2019. Minkälaisia asioita arvostan. Suomen Mielenterveysseuran Mieli-kotisivu.

Viitattu 9.3.2019.

https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/itsetuntemus/millaisia-asioita- arvostan (luettu 20.3.2019)

Olesen, Jacob. 2019. Gold Color Meaning. Color-meanings.com. Viitattu 10.3.2019.

https://www.color-meanings.com/gold-color-meaning-the-color-gold/

(32)

Liite 1 1 (1) Queen-ääniteliite liitetty työhön vain opinnäytetyön arviointitarkoituksessa. Ei julkisessa jakelussa. Äänite julkaistaan myöhemmin suoratoistopalvelussa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tulevai- suudessa tutkijoiden pitää yhä paremmin pystyä perustelemaan, miksi juuri minun tutkimukseni on tärkeää ja mikä on sen yhteiskunnallinen arvo.. Va- leuutisten ja

Ihailin hooksin tapaa laittaa itsensä likoon, ja ihailen yhä: hän kirjoittaa kuten opettaa, ja kuten elää.. Porvarillisin mittarein hän on

Ensinnäkin haluan tuottaa mikrotason tietoa siitä, millaisia mielenterveystyön kontekstissa kirjatut asiakirjat ovat ja miten niitä käytetään.. Samalla teen näkyväksi

Ennen kuin menen eteenpäin, haluan korostaa, että vaikka viiteryhmäkseni on merkitty Kansantaloustie- teen opiskelijat ry, niin esittämäni mielipiteet ovat puhtaasti omiani..

Suomen Kielen Seuran rohkea päätös ryhtyä julkaisemaan omaa vuosikirjaa on ollut ilmeisen oikeaan osunut.. Paras

• Jo lukiolaisena voi ruveta työstämään omaa urasuunnitelmaa, mikä minua kiinnostaa, mitä osaan ja mitä haluan?... Itsetuntemus

Helen tunnistaa itsessään saman hypnoottisen riemun, kuin mitä White kuvaa: kun haukka syöksyy kanin perään, ajaa tätä takaa, vetää kolostaan esiin ja aloittaa

Kuten tunnettua, Darwin tyytyi Lajien synnyssä vain lyhyesti huomauttamaan, että hänen esittämänsä luonnonvalinnan teoria toisi ennen pitkää valoa myös ihmisen alkuperään ja