• Ei tuloksia

Matematiikkalehti 2/2005 http://solmu.math.helsinki.fl

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Matematiikkalehti 2/2005 http://solmu.math.helsinki.fl"

Copied!
34
0
0

Kokoteksti

(1)

2/2005

http://solmu.math.helsinki.fi

(2)

Solmu 2/2005

ISSN 1458-8048 (Verkkolehti) ISSN 1459-0395 (Painettu)

Matematiikan ja tilastotieteen laitos PL 68 (Gustaf H¨allstr¨omin katu 2b) 00014 Helsingin yliopisto

http://solmu.math.helsinki.fi P¨a¨atoimittaja

Pekka Alestalo, dosentti; Matematiikan laitos, Teknillinen korkeakoulu Toimitussihteerit

Mika Koskenoja, tohtoriassistentti; Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Helsingin yliopisto Antti Rasila, tutkija; Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Helsingin yliopisto

S¨ahk¨opostitoimitus@solmu.math.helsinki.fi Toimituskunta:

Heikki Apiola, dosentti; Matematiikan laitos, Teknillinen korkeakoulu Ari Koistinen, FM; Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia

Matti Lehtinen, dosentti; Maanpuolustuskorkeakoulu

Marjatta N¨a¨at¨anen, dosentti; Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Helsingin yliopisto Tommi Sottinen, yliopistonlehtori; Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Helsingin yliopisto Graafinen avustajaMarjaana Beddard

Yliopistojen ja korkeakoulujen yhteyshenkil¨ot:

Virpi Kauko, tutkija, virpik@maths.jyu.fi

Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Jyv¨askyl¨an yliopisto Jorma K. Mattila, professori, jorma.mattila@lut.fi

Sovelletun matematiikan laitos, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Jorma Merikoski, professori, jorma.merikoski@uta.fi

Matematiikan, tilastotieteen ja filosofian laitos, Tampereen yliopisto Kalle Ranto, assistentti, kalle.ranto@utu.fi

Matematiikan laitos, Turun yliopisto Tiina Rintala, opiskelija, tirintal@paju.oulu.fi

Oulun yliopisto

Timo Tossavainen, lehtori, timo.tossavainen@joensuu.fi Savonlinnan opettajankoulutuslaitos, Joensuun yliopisto

Numeroon 3/2005 tarkoitetut kirjoitukset pyyd¨amme l¨ahett¨am¨a¨an syyskuun 2005 loppuun menness¨a.

Kiit¨amme taloudellisesta tuesta Jenny ja Antti Wihurin rahastoa.

Huom! Solmun paperiversio postitetaan vain niihin kouluihin, jotka ovat sit¨a erikseen pyyt¨aneet. Solmun Internet-sivuilta saatava paperiversio on mahdollista tulostaa omalla kirjoittimella. Toivomme, ett¨a lehti ei j¨a¨a vain opettajien luettavaksi, vaan sit¨a kopioidaan kaikille halukkaille.

(3)

Sis¨ allys

P¨a¨akirjoitus: Kes¨alukemista (Pekka Alestalo) . . . 4

Toimitussihteerin palsta: 30 Solmua ja yli 250 artikkelia (Mika Koskenoja) . . . 5

Nelj¨an alkion kunta, solitaire-peli ja taikaneli¨ot (Kalle Ranto ja Petri Rosendahl) . . . 6

Toiminnallista matematiikkaa: Rosvo ja poliisi -peli (Meeri Viljanen) . . . 11

T¨aydellisist¨a luvuista (Markku Halmetoja) . . . 14

Tuomaksen teht¨avi¨a (Tuomas Korppi). . . 17

Verrannollisuudesta pintaa syvemm¨alt¨a (Teuvo Laurinolli) . . . 19

Jaksollisista funktioista (Jukka Liukkonen) . . . 22

Solmun teht¨avi¨a . . . 28

Numeerista lineaarialgebraa Python-kielell¨a (Antti Rasila). . . 30

Teht¨avi¨a alakoululaisille 1950-luvulta . . . 34

(4)

Kes¨ alukemista

Lukuvuosi on j¨alleen p¨a¨attym¨ass¨a, ja se tarjoaa monil- le oppilaille ja opettajille hieman heng¨ahdysaikaa tii- viin koulunk¨aynnin, opiskelun ja opettamisen p¨a¨atteek- si. Joillakin on edess¨a¨an kes¨aty¨o, toisilla kes¨am¨okki, lo- mamatka tai pelk¨ast¨a¨an rentouttava joutilaisuus.

Matematiikka ei ehk¨a ole niit¨a kaikkein suosituimpia kes¨aharrastuksia, mutta siihenkin on mahdollisuuksia.

Koulukirjojen lukemista harkitsevat ainoastaan kaik- kein vannoutuneimmat friikit, mutta kannattaa muis- taa, ett¨a my¨os kauno- ja tietokirjallisuuden puolelta l¨oytyy matematiikkaan liittyvi¨a kirjoja. Pelkk¨a kirjan nimi ei aina paljasta sit¨a, ett¨a kirjassa puhutaan mate- matiikasta, mutta joka tapauksessa etsint¨a kannattaa aloittaa kirjastojen tai kirjakauppojen matematiikka- hyllyst¨a tai tieteen popularisoinnista tunnettujen kus- tantajien kotisivuilta. My¨os t¨ass¨a Solmun numerossa riitt¨a¨a lukemista ja tekemist¨a muutamaksi kes¨ap¨aiv¨ak- si.

N¨aiss¨a ajatuksissa omiin k¨asiini sattui kaksi mainit-

semisen arvoista kirjaa:Robert Ossermanin”Kosmok- sen runous” jaH. W. Lewisin”Miksi heitt¨a¨a lanttia?”.

Kummankaan kirjan nimi ei viittaa suoraan matema- tiikkaan, mutta sis¨alt¨o taas sit¨akin enemm¨an. Ensim- m¨aisen teoksen aihepiiri liittyy geometriaan ja kirjoit- taja onkin ns. minimipintojen tutkimisessa kunnostau- tunut matemaatikko. Mainittakoon my¨os, ett¨a Osser- manin tieteellinen oppi-is¨a (v¨ait¨oskirjan ohjaaja) oli Lars V. Ahlfors, er¨as tunnetuimmista suomalaisista matemaatikoista. J¨alkimm¨aisen kirjan sankari on puo- lestaan todenn¨ak¨oisyyslaskenta, jonka avulla kirjoitta- ja pyrkii tarjoamaan perusteltuja vastauksia p¨a¨at¨ok- sentekoa koskeviin ongelmiin. Tavoite ei ole aivan vaa- timaton, kun puhutaan sellaisista kysymyksist¨a kuin

”Pit¨aisik¨o kosia/hyv¨aksy¨a kosinta?”

Mutta jokainen valitkoon oman kes¨alomaohjelmansa.

Lienee kuitenkin syyt¨a varoittaa, etten ole lukenut kumpaakaan yll¨a mainituista kirjoista: aion tehd¨a sen vasta kes¨all¨a!

Pekka Alestalo

P¨ a¨ akirjoitus

(5)

30 Solmua ja yli 250 artikkelia

Parhaillaan lukemasi numero 2/2005 on Solmun histo- rian 30. lehti. Ensimm¨ainen Solmu 1/1996–1997 ilmes- tyi joulukuussa 1996; lehdet numeroitiin aluksi luku- vuosittain, kunnes vuoden 2001 alusta siirryttiin kalen- terivuosiin. Kuluneiden yhdeks¨an vuoden aikana Sol- mussa on ilmestynyt hieman yli 250 artikkelia, joista viimeist¨a¨an nyt suuri kiitos kaikille kirjoittajille!

Solmu on kouluille ja kaikille matematiikasta kiin- nostuneille tarkoitettu verkkolehti, johon liitet¨a¨an esi- merkiksi opettajien t¨aydennyskoulutusmateriaalia se- k¨a kouluissa k¨aytett¨av¨aksi tarkoitettua opetusmateri- aalia. Solmun artikkelit ovat luettavissa verkkosivul- lahttp://solmu.math.helsinki.fi, jossa my¨os kaik- ki muu materiaali sijaitsee ja on tulostettavissa. Sol- mun paperiversio postitetaan vain niihin kouluihin, jot- ka ovat sit¨a erikseen pyyt¨aneet.

Solmun verkkosivuilla vierailut ovat jatkuvasti lis¨a¨an- tyneet. Vierailujen perusteella lehden numeroiden li- s¨aksi suosituiksi materiaaleiksi ovat osoittautuneet mm. Matti Lehtisen kirjoittama Matematiikan histo- ria,Marjatta N¨a¨at¨asen kokoamat laajat unkarilaisvai- kutteisen matematiikan opetuksen tiedostot sek¨aRiit- ta Snellmanin ker¨a¨am¨at peruskoulun ja Ossi Hyytin ker¨a¨am¨at lukion matematiikan opetuksen linkkikokoel- mat. Lis¨a¨a kirjoituksia toivotaan erityisesti peruskou- lun yl¨aluokkien tasolle n¨aiden luokkien opettajilta.

Solmun toimituskunnassa ovat alusta alkaen olleet

Heikki Apiola, Matti Lehtinenja Marjatta N¨a¨at¨anen, samoin graafinen avustaja Marjaana Beddard on ol- lut mukana koko ajan. Solmun toiminnan k¨aynnis- t¨aneess¨a toimituskunnassa olivat my¨os Kerkko Luos- to p¨a¨atoimittajana, Jouni Sepp¨anen toimitussihtee- rin¨a ja Kullervo Nieminen. Sittemmin p¨a¨atoimitta- jaksi on vaihtunut Pekka Alestalo ja toimitussihtee- reiksi ovat tulleet Mika Koskenoja ja Antti Rasila.

Nykyisess¨a toimituskunnassa ovat my¨os Ari Koisti- nen ja Tommi Sottinen. Solmua avustavat yliopis- tojen ja korkeakoulujen yhteyshenkil¨ot, joiden nimet ja yhteystiedot l¨oytyv¨at painettujen Solmujen sivul- ta 2. Kansainv¨alist¨a yhteisty¨ot¨a on erityisesti Englan- nin NRICH-projektin (nrich.maths.org) ja Unkarin K¨oMaL-matematiikkalehden (www.komal.hu) kanssa.

Lehden aloittamisen tekiv¨at taloudellisella tuellaan mahdolliseksi Nokia ja Taloudellinen Tiedotustoimis- to. Vuosina 1997–2001 Opetusministeri¨o avusti Solmua LUMA-rahoilla. T¨all¨a hetkell¨a Solmua tukevat talou- dellisesti Jenny ja Antti Wihurin rahasto sek¨a Suomen Kulttuurirahasto, joka on tukenut erityisi¨a projekteja, kuten EU-yhteisty¨on¨a tehty¨a matematiikan verkkosa- nakirjaa. Solmun taustaorganisaatio on Suomen mate- maattinen yhdistys, ja valtaosa toiminnasta tapahtuu Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen lai- toksella. Kiitos kaikille toimintaamme kuluneiden vuo- sien aikana tukeneille!

Mika Koskenoja

Toimitussihteerin palsta

(6)

Nelj¨ an alkion kunta, solitaire-peli ja taikaneli¨ ot

Kalle Ranto jaPetri Rosendahl Matematiikan laitos, Turun yliopisto

Nykyisiss¨a tietoliikennesovelluksissa k¨aytet¨a¨an paljon tekniikoita, jotka perustuvat niin sanottujen¨a¨arellisten kuntien teoriaan. Esimerkiksi matkapuhelimissa k¨ay- tettyjen virheit¨a korjaavien koodien, spektrinhajautus- koodien ja salausmenetelmien esitt¨aminen ilman ¨a¨arel- lisi¨a kuntia on k¨ayt¨ann¨oss¨a mahdotonta. T¨ass¨a kirjoi- tuksessa esittelemme yksinkertaisen esimerkin ¨a¨arelli- sest¨a kunnasta ja sovellamme sit¨a solitaire-pelin analy- sointiin ja taikaneli¨oiden konstruointiin.

Algebrallisen kunnan laskus¨ a¨ an- n¨ ot

Karkeasti ottaen algebrallinen kunta on sellainen sys- teemi, jossa voidaan suorittaa yhteen-, v¨ahennys-, kerto- ja jakolaskuja, ja jossa kaikki tavanomaiset las- kulait ovat voimassa. Toisin sanoen kunnan alkioilla lasketaan samaan tapaan kuin reaaliluvuilla R. Koska t¨am¨a ei ole riitt¨av¨an tarkka m¨a¨aritelm¨a matemaatikol- le, sanomme seuraavaksi saman asian hieman toisin.

M¨a¨aritelm¨a 1. Joukko K varustettuna kahdella las- kutoimituksella + ja · on kunta, jos seuraavat ehdot toteutuvat:

1. (x+y) +z=x+ (y+z) ja (x·y)·z=x·(y·z) aina kunx, y, z∈K,

2. x+y=y+xjax·y=y·xaina kunx, y∈K, 3. joukossaK on sellainen alkio 0, ett¨ax+ 0 =xaina

kunx∈K,

4. jokaista x ∈ K kohti on sellainen alkio −x, ett¨a x+ (−x) = 0,

5. joukossaK on sellainen alkio 1, ett¨a 1·x=xaina kunx∈K,

6. jokaistax∈K,x6= 0, kohti on sellainen alkio x1, ett¨ax·x1= 1,

7. x·(y+z) =x·y+x·z aina kunx, y, z∈K.

JoukossaK oletetaan my¨os olevan v¨ahint¨a¨an kaksi al- kiota.

Yll¨a mainittu alkio 0 on kunnanK nolla-alkio ja 1 on ykk¨osalkio.

Alkiota−xsanotaan alkionxvasta-alkioksi ja sen avul- la kunnassa m¨a¨aritell¨a¨an v¨ahennyslasku

x−y=x+ (−y).

(7)

Alkiota x1 sanotaan alkion x k¨a¨anteisalkioksi ja se antaa jakolaskun

x

y =x·y1,

kun y6= 0. Kunnassa voidaan my¨os alkio korottaa po- tenssiin

xn=x| {z }· · · · ·x

nkpl

.

Esimerkki 1.Tavallisimpia esimerkkej¨a kunnista ovat rationaalilukujen joukko Q, reaalilukujen joukko R ja kompleksilukujen joukkoC, kun n¨aiss¨a laskutoimituk- set ovat tavalliset yhteen- ja kertolaskut. Sen sijaan ko- konaislukujen joukkoZei muodosta kuntaa yhteen- ja kertolaskun suhteen, sill¨a esimerkiksi alkiolla 2 ei ole k¨a¨anteisalkiota joukossaZ(ks. M¨a¨aritelm¨an 1 ehto 6).

Nelj¨ an alkion kunta

Hieman eksoottisempi esimerkki kunnasta on nelj¨an al- kion kunta F4, jota seuraavassa tarkastellaan l¨ahem- min.

OlkoonF4 nelj¨an alkion joukko {0,1, α, β}, jonka las- kutoimitukset + ja · m¨a¨aritell¨a¨an Taulukon 1 mukai- sesti. SilloinF4toteuttaa M¨a¨aritelm¨an 1 ehdot eli se on kunta. Selv¨astikin 0 on kunnan nolla-alkio ja 1 ykk¨os- alkio. Voit halutessasi tarkistaa ehtojen toteutumisen muutamin esimerkein.

+ 0 1 α β

0 0 1 α β

1 1 0 β α

α α β 0 1

β β α 1 0

· 0 1 α β

0 0 0 0 0

1 0 1 α β

α 0 α β 1

β 0 β 1 α

Taulukko 1: Nelj¨an alkion kunnan yhteen- ja kertolas- kutaulut.

Teht¨av¨a 1.Tarkista laskutauluja k¨aytt¨aen seuraavat faktat:

(a) Heti n¨ahd¨a¨an, ett¨aβ=α2 jaβ=α+ 1.

(b) Kukin alkio on itsens¨a vasta-alkio, sill¨ax+x= 0 olipax∈F4 mik¨a hyv¨ans¨a.

(c) Koska αβ = 1, alkion αk¨a¨anteisalkio on β ja β:n k¨a¨anteisalkio onα.

(d) Helposti todetaan, ett¨aαn= 1 jos ja vain josnon jaollinen kolmella.

(e) Tauluista tai kohdista (a) ja (b) saadaan t¨arke¨a re- laatioα2+α+ 1 = 0.

KuntaF4 tarjoaa yksinkertaisen esimerkin¨a¨arellisest¨a kunnasta(Esimerkin 1 kunnat olivat ¨a¨arett¨omi¨a). N¨ai- den teoria on nyky¨a¨an vilkkaan tutkimuksen kohteena, ja onpa ¨a¨arellisille kunnille omistettu oma aikakausleh- tikinFinite Fields and Their Applications.

Esimerkki 2 (?).(T¨am¨an esimerkin ja (?):ll¨a merkityt teht¨av¨at voi hyp¨at¨a yli.) Voit lukea Tauno Mets¨anky- l¨an Solmu-artikkelin [4] ja laskea luvuilla {0,1,2,3,4} modulo 5. T¨am¨a tarkoittaa, ett¨a yhteen- ja kertolas- ku menee muuten normaalisti, mutta tuloksessa kiin- nostaa ainoastaan jakoj¨a¨ann¨os 5:ll¨a jaettaessa, jolloin lopputulos saadaan edelleen esitetty¨a luvuilla 0–4. Esi- merkiksi

1 + 4 = 5≡0 (mod 5), 1−3 =−2≡3 (mod 5),

4·4 = 16≡1 (mod 5) ja 3

4 ≡3·4 = 12≡2 (mod 5), koska 4−1= 4.

Teht¨av¨a 2 (?). Varmista itsellesi, ett¨a Esimerkin 2 joukko F5 ={0,1,2,3,4} on viiden alkion kunta, kun laskutoimitukset tehd¨a¨an modulo 5.

Itse asiassa voidaan osoittaa, ett¨a edellisen esimerkin kaltainen joukko on kunta aina kun lasketaan modu- lo jokin alkuluku (esim. 2,3,5,7,11, . . .). Lis¨aksi tiede- t¨a¨an, ett¨a on olemassan:n alkion ¨a¨arellinen kunta tar- kalleen silloin, kunnon jokin alkuluvun potenssi (esim.

22tai 35).

Solitaire-peli

Seuraavassa esitell¨a¨an pari kombinatoriikan alaan las- kettavaa ¨a¨arellisten kuntien sovellusta. Useimmille tu- tun solitaire-pelin lauta ja alkutilanne n¨akyy Kuvas- sa 1.

u u u u u u u u u u u u u u u u e u u u u u u u u u u

u u u u u u

Kuva 1: Englantilainen solitaire-lauta.

Pelin alkutilanteessa laudan jokaisessa rei¨ass¨a keskim- m¨aist¨a lukuunottamatta on nappula. Sallitussa siirros- sa pelaaja hypp¨a¨a nappulalla joko vaaka- tai pystysuo- raan vieress¨a olevan nappulan yli sen takana olevaan tyhj¨a¨an ruutuun, ja poistaa ylihyp¨atyn nappulan (ks.

Kuvan 2 siirtoja). Pelaajan tavoitteena on saada pois- tetuksi kaikki laudan nappulat yht¨a lukuunottamatta.

(8)

u u u u u u u u u u u u u u u u e u u u u u u u u u u

u u u u u u

u u u u u u u u u u u u u u u u u e e u u u u u u u u

u u u u u u u u u

u u u u u u u u u u u u u u u e ue u u u u u uu u e

u u u

Kuva 2: Esimerkki kahdesta ensimm¨aisest¨a siirrosta.

Kysymys. Mihin pelilaudan kohtaan viimeinen nap- pula voi j¨a¨ad¨a?

T¨am¨an kysymyksen selvitt¨amiseen k¨ayt¨amme kunnan F4 aritmetiikkaa. Ajattelemme pelilaudan pisteet xy- koordinaatiston osajoukoksi niin, ett¨a laudan keskipis- te on origossa, ja pisteiden koordinaatit ovat kokonais- lukuja. Pelilaudan pisteille p¨atee siis −3 ≤ x ≤ 3 ja

−3≤y≤3 (kuitenkaan esim. piste (2,2) ei ole englan- tilaisella laudalla).

e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e e

e e e e e e

u u u

u

u

Kuva 3: Mahdolliset paikat viimeiselle nappulalle.

OlkoonX niiden pelilaudan pisteiden joukko, joissa on nappula. Muodostetaan joukonXavulla kunnanF4al- kiotA(X) jaB(X) kaavoilla

A(X) = X

(x,y)X

αx+y ja B(X) = X

(x,y)X

αx−y.

Esimerkki 3. Olkoon X = {(1,0),(1,1),(1,2)} kol- men allekkaisen pisteen joukko ja lasketaan

B(X) =α101112101

=α+ 1 +α2= 0.

Kannattaa huomata, ett¨a relaatiosta α3 = 1 seuraa esim. α−12. (? Esimerkin 2 hengess¨a voidaan sa- noa, ett¨a alkionαeksponenteilla lasketaan modulo 3.) Samoin mille tahansa kolmen vierekk¨aisen (tai allek- kaisen) nappulan joukolleX on voimassaA(X) = 0 = B(X). T¨ast¨a saadaan seuraava tulos.

Teht¨av¨a 3. Osoita, ett¨a alkutilanteessa A(X) = 1 ja B(X) = 1.

Esimerkki 4.Jos vaikkapa pisteess¨a (x, y) oleva nap- pula siirret¨a¨an pisteess¨a (x+ 1, y) olevan nappulan yli ja t¨ass¨a siirrossa nappuloihin liittyv¨a joukko X muut- tuu joukoksiY, niin alkioiden erotus A(Y)−A(X) on

αx+2+y−αx+1+y−αx+yx+y¡

α2+α+ 1¢

= 0.

Samoin todetaan muidenkin siirtojen j¨alkeiselle joukol- le Y, ett¨aA(Y) = A(X). Laskut on helppo suorittaa my¨os arvonB(X) tapauksessa.

Teht¨av¨a 4. Jos sallitussa siirrossa nappuloihin liit- tyv¨a joukko X muuttuu joukoksi Y, niin osoita, ett¨a A(X) =A(Y) jaB(X) =B(Y).

Oletamme nyt, ett¨a pelaaja on onnistunut p¨a¨asem¨a¨an yhden nappulan lopputilanteeseen. Olkoon viimeisen nappulan koordinaatit (x, y). Teht¨avien 3 ja 4 nojal- la t¨aytyy siis olla

αx+yxy = 1.

Koska αn = 1 tarkalleen silloin, kun 3 jakaa luvun n, niin pienell¨a p¨a¨attelyll¨a saadaan, ett¨a 3 jakaa molem- mat luvutxjay. N¨ain ollen viimeinen nappula voi olla vain jossakin ruuduista (0,0), (0,3), (3,0), (0,−3,) ja (−3,0) (ks. Kuva 3).

Kokeilu osoittaa, ett¨a yhden nappulan lopputilanne on todella mahdollinen (ja ratkaisun l¨oyt¨a¨a helposti www- sivuiltakin). Symmetrian nojalla voidaan my¨os sanoa, ett¨a jos jokin yo. lopputilanteista on mahdollinen, niin ne kaikki ovat (mieti tilannetta ennen viimeist¨a siirtoa).

Kuvassa 1 olevaa lautaa sanotaan englantilaiseksi lau- daksi. Joskus n¨akee k¨aytett¨av¨an my¨os ranskalaista pe- lilautaa, ks. Kuva 4.

u u u u u u u u u u u u u u u u u u e u u u u u u u u u u

u u u u u u u u

Kuva 4: Ranskalainen solitaire-lauta.

Teht¨av¨a 5.Osoita, ett¨a ranskalaisella solitairella ei ole ratkaisua, kun aloituksessa oleva tyhj¨a paikka on ori- gossa (ts. t¨all¨oin ei p¨a¨ast¨a yhden nappulan lopputilan- teeseen).

Solitairen ja kunnan F4 yhteys on esitetty alunpe- rin artikkelissa [2]. Lis¨atietoa solitaire-pelist¨a l¨oytyy esimerkiksi kirjasta [1] ja www-sivuilta, muunmuassa www.geocities.com/gibell.geo/pegsolitaire/

(9)

Latinalaiset neli¨ ot

Edellisess¨a Solmussa [5] tehtiin 3×3 -taikaneli¨oit¨a. Esi- t¨amme nyt yleisen menetelm¨an, jolla ¨a¨arellisist¨a kun- nista saadaan taikaneli¨oit¨a. Konstruktiot l¨oytyv¨at ai- nakin kirjasta [3].

M¨a¨aritelm¨a 2.Latinalainen neli¨oonn×n-taulukko, jonka jokaisessa riviss¨a ja sarakkeessa kukin luvuista 0, . . . , n−1 esiintyy tasan kerran. Jos t¨am¨a ehto pit¨a¨a paikkansa my¨os molemmille l¨avist¨ajille, sanotaan, ett¨a latinalainen neli¨o ondiagonaalinen.

Voimme konstruoida 4×4 -latinalaisia neli¨oit¨a kunnan F4avulla, kunhan sovimme alkioiden esitt¨amisest¨a nu- meroilla {0,1,2,3}. Se voidaan tehd¨a esimerkiksi seu- raavasti (kunnan alkiot vasemmalla, numerot oikealla):

0↔0 1↔1 α↔2 β↔ 3 (1)

Nyt jokaiselle kunnanF4 nollasta poikkeavalle alkiolle x6= 0 m¨a¨arittelemme neli¨onLx, jonkai:nnen rivin ja j:nnen sarakkeen komponentti on

Lx(i, j) =i·x+j. (2) T¨ass¨a laskut suoritetaan kunnassa F4 k¨aytt¨aen vas- taavuutta (1). Neli¨on rivien ja sarakkeiden numerointi aloitetaan nollasta elii, j∈ {0,1,2,3}.

Esimerkki 5. Lasketaan malliksi neli¨on L1 kompo- nentteja. Vasemman yl¨anurkan (0,0) koordinaatit vas- taavat kunnan alkiota 0 ja laskustaL1(0,0) = 0·1+0 = 0 saamme yl¨akulmaan numeron 0. Loput yl¨arivist¨a me- nee samaan tyyliinL1(0, j) = 0·1 +j=j, koska ykk¨o- salkion kerroin on 0.

Lasketaan viel¨a malliksi neli¨onL1komponentit kohdis- sa (1,2) ja (2,3). Laskut menev¨at silloinL1(1,2) = 1· 1+α= 1+α=β↔3 jaL1(2,3) =α·1+β=α+β= 1.

Loppujen komponenttien laskeminen j¨a¨a harjoitusteh- t¨av¨aksi. Kaiken kaikkiaan saamme kolme latinalaista neli¨ot¨a

L1=



0 1 2 3

1 0 3 2

2 3 0 1

3 2 1 0



, Lα=



0 1 2 3

2 3 0 1

3 2 1 0

1 0 3 2



 ja

Lβ=



0 1 2 3

3 2 1 0

1 0 3 2

2 3 0 1



.

Huomaamme, ett¨a esimerkin neli¨ot ovat toistensa ri- vipermutaatioita eli saamme kaikki neli¨ot vaihtelemal- la neli¨onL1 rivej¨a sopivasti kesken¨a¨an. Lis¨aksi kaikissa neli¨oiss¨a ensimm¨ainen rivi on suuruusj¨arjestyksess¨a.L1

on niin sanotussa standardimuodossa, jossa my¨os en- simm¨ainen sarake on suuruusj¨arjestyksess¨a, ja viel¨ap¨a

symmetrinen. ToisaaltaL1 ei ole diagonaalinen, mutta Lα jaLβ ovat.

Teht¨av¨a 6.Mieti, miksi kaavan (2) avulla saatavat ne- li¨ot ovat latinalaisia.

M¨a¨aritelm¨a 3. Kahden n × n -latinalaisen neli¨on L ja L0 sanotaan olevan ortogonaaliset, jos ottamal- la molemmista neli¨oist¨a samat komponentit pareiksi (L(i, j), L0(i, j)) saadaan kaikki mahdolliset n2 luku- paria (0,0),(0,1), . . . ,(n, n).

Esimerkki 6. Tarkistetaan, ovatko edellisen esimer- kin neli¨ot L1 ja Lα ortogonaaliset. Voimme muodos- taa kahdesta neli¨ost¨a yhdisteneli¨on, jonka komponentit ovat vastaavat komponenttien parit. Esimerkiksi

(L1, Lα) =



(0,0) (1,1) (2,2) (3,3) (1,2) (0,3) (3,0) (2,1) (2,3) (3,2) (0,1) (1,0) (3,1) (2,0) (1,3) (0,2)



.

N¨aemme, ett¨a kaikki parit esiintyv¨at tarkalleen kerran, jotenL1 jaLαovat ortogonaaliset.

Teht¨av¨a 7.Tarkista samoin, ett¨a my¨os neli¨ot (L1, Lβ) ja (Lα, Lβ) sis¨alt¨av¨at kaikki mahdolliset parit.

Voidaan todistaa, ett¨a suurin m¨a¨ar¨a pareittain ortogo- naalisian×n-latinalaisia neli¨oit¨a on korkeintaann−1.

Esimerkkimme antaa siis mahdollisimman suuren t¨al- laisen joukon.

Teht¨av¨a 8 (?). Kaava (2) toimii kaikille ¨a¨arellisille kunnille. Ota siis viiden alkion kunta F5 Esimerkist¨a 2, laske siihen liittyv¨at latinalaiset neli¨ot L1, L2, L3

ja L4 ja tarkista, ett¨a ne ovat kesken¨a¨an ortogonaali- set. N¨aytt¨av¨atk¨o neli¨ot s¨a¨ann¨ollisemmilt¨a kuin nelj¨an alkion kunnasta saadut?

Taikaneli¨ ot

M¨a¨aritelm¨a 4.Taikaneli¨o on n×n -taulukko, jossa kukin luvuista 1,2, . . . , n2esiintyy tasan kerran ja jon- ka rivien, sarakkeiden ja l¨avist¨ajien summat ovat yht¨a- suuret.

Voimme konstruoida n×n -taikaneli¨on kahdesta dia- gonaalisesta ja kesken¨a¨an ortogonaalisesta n × n- latinalaisesta neli¨ost¨aLjaL0seuraavasti: lasketaan tai- kaneli¨onTL,L0 komponentit s¨a¨ann¨oll¨a

TL,L0(i, j) =L(i, j)·n+L0(i, j) + 1. (3) T¨all¨a kertaa laskut suoritetaan normaalisti kokonaislu- vuilla.

(10)

Esimerkki 7.Muodostetaan ortogonaalisten ja diago- naalisten neli¨oiden Lα ja Lβ avulla 4×4 -taikaneli¨o.

Kirjoitamme kaavan (3) taulukkomuodossa

TLα,Lβ =



0 1 2 3

2 3 0 1

3 2 1 0

1 0 3 2



·4 +



0 1 2 3

3 2 1 0

1 0 3 2

2 3 0 1



+ 1

=



1 6 11 16

12 15 2 5

14 9 8 3

7 4 13 10



,

miss¨a kaikki laskut tehd¨a¨an komponenteittain. Esimer- kiksi vasempaan yl¨akulmaan tulee 0·4 + 0 + 1 = 1. Voit tarkistaa, ett¨a neli¨onTLα,Lβ rivien, sarakkeiden ja l¨a- vist¨ajien summa todella on aina sama.

Teht¨av¨a 9.Osoita, ett¨an×n-taikaneli¨on rivien sum- ma on aina 12n(n2+ 1).

Teht¨av¨a 10. Mieti, miksi kaavan (3) avulla saadaan taikaneli¨oit¨a. Yrit¨a todistaa se. Mit¨a tapahtuu, jos la- tinalaiset neli¨ot eiv¨at ole diagonaalisia? Onko TL1,Lα

M¨a¨aritelm¨an 4 mukainen taikaneli¨o?

Teht¨av¨a 11 (?).Muodosta 5×5 -taikaneli¨o k¨aytt¨aen Teht¨av¨an 8 latinalaisia neli¨oit¨aL2jaL3 (vastaus alla).

Miksei neli¨oit¨aL1jaL4 voi k¨aytt¨a¨a?





1 7 13 19 25

14 20 21 2 8

22 3 9 15 16

10 11 17 23 4

18 24 5 6 12





Viitteet

1. E. R. Berlekamp, J. H. Conway, R. K. Guy: Win- ning Ways for your mathematical plays, 2. nide, si- vut 697–734, Academic Press, 1982.

2. N. de Bruijn: A solitaire game and its relation to a finite field, J. Recreational Math., 5, sivut 133–137, 1972.

3. C. J. Colbourn, J. H. Dinitz (eds.): The CRC Hand- book of Combinatorial Designs, CRC Press, 1996.

4. T. Mets¨ankyl¨a: Kongruenssi – lukuteorian k¨atev¨a apuv¨aline, Solmu 3/1997–1998.

5. Taikasummat ja -tulot, Solmu 1/2005, http://nrich.maths.org/.

(11)

Toiminnallista matematiikkaa:

Rosvo ja poliisi -peli

Meeri Viljanen Tutkijakoulutettava Helsingin yliopisto

I

T A

K K M A

M U U M

S

matikkakerho

Sarjassa Toiminnallista mate- matiikkaa esitell¨a¨an Summa- mutikka-matematiikkakerhois- sa hyviksi havaittuja teht¨avi¨a.

Sarjassa esitet¨a¨an teht¨av¨at rat- kaisuineen, annetaan neuvoja teht¨avien ohjaamiseen ja va- lotetaan niiden matemaattista taustaa. Summamutikkakerho- ja j¨arjest¨av¨at LUMA-keskus ja Helsingin yliopiston matema- tiikan ja tilastotieteen laitos p¨a¨akaupunkiseudun ala- asteilla. Lis¨atietoja Summamutikkakerhoista l¨oytyy si- vuilta:http://mathstat.helsinki.fi/luma.

Rosvo yritt¨a¨a paeta kaupungista toiseen ymp¨ari val- takuntaa. H¨ant¨a jahtaa lauma poliiseja helikopterei- neen pystytt¨aen tiesulkuja rosvon reitille. Poliisien heli- kopterit ovat ketteri¨a ja radiopuhelimet alati k¨ayt¨oss¨a, mutta onnistuuko rosvon silti l¨oyt¨a¨a uusia pakoreitte- j¨a? Pit¨aisik¨o poliisivoimien palkata apuvoimia tai teh- d¨a helikopterihankintoja? Pienen valtion poliisivoimat eiv¨at saa rosvoa kiinni suurvallassa. Kuinka paljon po- liiseja tarvitaan kussakin valtiossa?

Pelilaudat

Pelilauta on yksinkertaistettu valtio, matemaattisel- ta nimelt¨a¨an verkko. Valtiossa on kaupunkeja (solmu- ja) ja niit¨a yhdist¨avi¨a teit¨a (s¨armi¨a). Pelinappuloina ovat yksi rosvonappula ja pelist¨a riippuva m¨a¨ar¨a po- liisinappuloita. Rosvo on aina sijoitettuna jonkun pe- lilaudan kaupungin p¨a¨alle, kun taas poliisit ovat sijoi- tettuina teiden p¨a¨alle.

Pelilaudan voi tehd¨a piirt¨am¨all¨a verkon A3-paperille.

K¨atevi¨a pelinappuloita ovat post it -laput, mutta mit- k¨a tahansa nappulat, vaikka kivet ja k¨avytkin, k¨ayv¨at.

Kuva 1: Kuvia erilaisista pelilaudoista eli verkoista.

(12)

Pelin p¨ a¨ am¨ a¨ ar¨ a

Poliisipelaaja yritt¨a¨a saartaa rosvonappulan. Saarto on onnistunut, kun rosvon kaupunkia ymp¨ar¨oivien teiden p¨a¨all¨a on kullakin yksi poliisi, eli rosvo ei p¨a¨ase liik- kumaan yht¨a¨an tiet¨a pitkin ulos kaupungista. T¨all¨oin poliisit voittavat.

Rosvo on voittanut, jos tarpeeksi kauan pelattuaan pe- laajat yhdess¨a p¨a¨att¨av¨at, ett¨a poliisit eiv¨at voi saartaa rosvoa.

Peli I

Peliss¨a on yksi parametri, poliisien lukum¨a¨ar¨ap. Peli- nappuloina ovat yksi rosvonappula japkappaletta po- liisinappuloita. Pelin aluksi rosvopelaaja asettaa rosvo- nappulansa pelilaudalle johonkin kaupunkiin. T¨am¨an j¨alkeen poliisipelaaja asettaa yhden poliisinappulan va- litsemansa tien p¨a¨alle. Peli jatkuu niin, ett¨a rosvope- laaja saa vuorollaan siirt¨a¨a rosvonappulan mihin ta- hansa sellaiseen kaupunkiin, johon p¨a¨asee vapaita tei- t¨a pitkin. Rosvon t¨aytyy siis v¨altt¨a¨a poliisin tiesulku- ja. Rosvo voi my¨os tahtoessaan pysy¨a paikallaan. Po- liisipelaaja voi vuorollaan lis¨at¨a uuden poliisin mink¨a tahansa tien p¨a¨alle, ja kun kaikkippoliisia ovat jo peli- laudalla, h¨an saa siirt¨a¨a yht¨a poliisia valitsemansa tien p¨a¨alle. Poliisit liikkuvat helikopterilla, joten heid¨an ei tarvitse v¨alitt¨a¨a tiesuluista.

Peli II

Peliss¨a on kaksi parametria, poliisien lukum¨a¨ar¨a p ja helikopterien lukum¨a¨ar¨ah. Pelinappuloina on edelleen yksi rosvonappula japkappaletta poliisinappuloita. Pe- li¨a pelataan kuten peli¨a I, mutta nyt poliisivoimilla on yhden helikopterin sijasta k¨ayt¨oss¨ahhelikopteria. Vuo- rollaan poliisipelaaja voi asettaa laudalle tai siirt¨a¨a lau- dalla yhteens¨ah:ta poliisinappulaa.

Keskustelua

Peli¨a voidaan pelata ryhmiss¨a niin, ett¨a puolet pelaa- jista pelaa rosvoa ja puolet poliisia. V¨alill¨a kannattaa vaihtaa osia. Ideana on kokeilla erilaisia pelilautoja ja erilaisia poliisien ja helikopterien m¨a¨ari¨a. Jos valtiossa on enemm¨an teit¨a, tarvitaan ehk¨a enemm¨an poliiseja rosvon saartamiseen. Jos valtiossa on yksikin kaupun- ki, jossa kohtaa nelj¨a tiet¨a, voiko kolmen poliisin voimin mitenk¨a¨an saartaa fiksua rosvoa? Jos l¨oydet¨a¨an jokin

riitt¨av¨a m¨a¨ar¨a poliiseja rosvon saartamiseen, niin toki saarto onnistuu kaikilla t¨at¨a suuremmilla m¨a¨arill¨a.

Oppilaiden on my¨os tarkoitus mietti¨a voittostrategioi- ta sek¨a rosvolle ett¨a poliisille. Jos kustakin kaupungis- ta l¨ahtee nelj¨a tiet¨a, ja poliiseilla on k¨ayt¨oss¨a¨an kolme helikopteria, olisiko mahdollista saada aikaan sellainen tilanne, ett¨a kussakin kupungissa olisi ainakin yksi pa- koreitti vartioituna? T¨allaisessa tilanteessa rosvo voi- daan aina saartaa seuraavalla vuorolla, sill¨a meni ros- vo mihin kaupunkiin tahansa, voidaan kolme partiota siirt¨a¨a j¨aljell¨a olevien pakoreittien p¨a¨alle. Onnistuuko rosvon aina karata kaupunkiin, josta l¨ahtevien vapaiden reittien m¨a¨ar¨a on suurempi kuin helikopterien m¨a¨ar¨a?

Jos helikoptereita on k¨ayt¨oss¨a vain yksi, poliisien tulee ehk¨a joukkovoimalla yritt¨a¨a rajata rosvo jonkun pie- nemm¨an alueen sis¨a¨an, josta sill¨a ei ole ulosp¨a¨asy¨a, ja hitaasti hivuttaa rosvon oloa yh¨a tukalammaksi.

Kunkin verkon viereen voi pirt¨a¨a valmiiksi talukon, jo- hon on kirjattu poliisien ja helikopterien lukum¨a¨ari¨a, ja johon tulee t¨aydent¨a¨a tieto siit¨a, kumpi pelaaja voit- taa miss¨akin tilanteessa. Yksi pelilauta ja sit¨a vastaa- va t¨aydennetty taulukko on piirretty kuvaan 2. Kul- lakin poliisien ja helikopterien m¨a¨ar¨all¨a kannattaa pe- lata muutamaan kertaan, jotta tiedet¨a¨an, ettei voitto johtunut vain toisen pelaajan virheest¨a. Hienoa on, jos voittostrategia osataan p¨a¨atell¨a joka tilanteessa.

Hauskaa on my¨os kokeilla verkkoja, jotka ovat eri n¨a- k¨oisi¨a, mutta silti isomorfisia, kuten kuvassa 3. Voisiko tiedolla siit¨a, onko p poliisia ja h helikopteria riitt¨a- v¨a m¨a¨ar¨a rosvon saartamiseen, p¨a¨atell¨a jotakin valtion (siis verkon) rakenteesta?

2 poliisia 3 poliisia 4 poliisia 1 kopteri rosvo rosvo poliisit 2 kopteria rosvo poliisit poliisit 3 kopteria rosvo poliisit poliisit

Kuva 2: Taulukkoon on kirjattu kummalla pelaajista on voittostrategia, kun peli¨a pelataan kuvan laudalla. Kahdel- la poliisipartiolla rosvoa ei voi saartaa, sill¨a kustakin kau- pungista johtaa kolme tiet¨a ulos. Jos kolmella poliisipartiol- la on k¨aytett¨aviss¨a¨an vain yksi helikopteri, on rosvon voit- tostrategia siirty¨a aina sellaiseen kaupunkiin, josta p¨a¨asee

1Koska yksi poliisi voi olla kerrallaan vain kahden kaupungin vieress¨a, voi kolme partiota tukkia korkeintaan kuusi pakoreitti¨a kerrallaan, eli kaksi pakoreitti¨a korkeintaan kolmesta kaupungista. Aina on siis yksi kaupunki, josta p¨asee pois kahta reitti¨a.

(13)

pois v¨ahint¨a¨an kahta vapaata reitti¨a1. Jos taas kolmella po- liisipartiolla on kaksi kopteria, poliisit voittavat. Kolme par- tiota voidaan j¨arjest¨a¨a laudalle niin, ett¨a kustakin kaupun- gista on v¨ahint¨a¨an yksi pakoreitti suljettuna. Siirtyi rosvo t¨am¨an j¨alkeen mihin tahansa, se voidaan saartaa siirt¨am¨al- l¨a kaksi muuta partiota j¨aljell¨a olevien pakoreittien p¨a¨alle.

Nelj¨a partiota voidaan asetella sulkemaan kunkin kaupun- gin ulostuloista kaksi. T¨am¨an j¨alkeen rosvon saartamiseen riitt¨a¨a yksikin kopteri.

Kuva 3:Kuvan kaksi verkkoa ovat erin¨ak¨oiset, mutta kui- tenkin isomorfiset. T¨am¨a tarkoittaa sit¨a, ett¨a jokaiselle so- mulle vasemmalla olevassa verkossa voidaan l¨oyt¨a¨a yksik¨a- sitteinen vastinsolmu oikealla olevassa verkossa siten, ett¨a vasemmalla kahden solmun v¨alill¨a on s¨arm¨a jos ja vain jos niiden vastinsolmujen v¨alill¨a on s¨arm¨a.

Timanttipeli

Esittelen t¨ass¨a esimerkin vuoksi viel¨a yhden vaikeam- man pelilaudan. Kuvassa 4 on esitelty timanttipelilau- ta ja voittotilanne eri poliisien ja helikopterien m¨a¨aril- l¨a. Kolmella poliisilla ei selv¨astik¨a¨an voida rosvoa saar- taa, sill¨a jokaisesta kaupungista l¨ahtee nelj¨a tiet¨a. Sa- moin jos poliisivoimilla on k¨ayt¨oss¨a¨an nelj¨a helikopte- ria ja nelj¨a poliisipartiota, voidaan rosvon kaupunki ai- na saartaa v¨alitt¨om¨asti. Mink¨alaisia voittostrategioita pelaajilla on muissa tilanteissa? Seuraavassa on muuta- mia n¨ak¨okohtia ongelmaan, vaikkakin yksityiskohtaiset matemaattiset perustelut sivuutetaan.

Nokkela poliisipelaaja voi huomata, ett¨a kuudella par- tiolla pelilauta voidaan jakaa kahteen osaan siten, ettei rosvo p¨a¨ase puolelta toiselle. Tutkitaan tapausta, jos- sa poliisivoimilla on kuusi partiota ja kaksi helikopte- ria. Poliisien voittostrategia on jakaa lauta ensin kahtia niin, ett¨a kummallekin puolelle j¨a¨a kuusi kaupunkia, ei- k¨a rosvo p¨a¨ase puolelta toiselle. T¨am¨an j¨alkeen poliisit voivat kahta partiota vuorollaan siirt¨aen rajata rosvon alaa yh¨a pienemm¨aksi ja pienemm¨aksi. Jos helikopte- reita on vain yksi, t¨am¨a ei onnistu, sill¨a yht¨a partiota siirrett¨aess¨a syntyy v¨akisin reitti toiselle puolelle. Yh- den kopterin tilanteessa tarvitaan seitsem¨as partio es- t¨am¨a¨an t¨am¨a.

Viisi partiota ei riit¨a, vaikka poliiseilla olisi k¨aytett¨a- viss¨a¨an kolmekin kopteria. Koska yksi partio voi olla kerrallaan vain kahden kaupungin vieress¨a, voi viidell¨a poliisipartiolla p¨a¨ast¨a korkeintaan kymmenen kaupun- gin vierelle. T¨all¨oin j¨a¨a ainakin yksi kaupunki, josta l¨ahteville teille ei riit¨a yht¨a¨an poliisia. Rosvon voitto- strategia on aina siirty¨a sellaiseen kaupunkiin. Jos (ja

kun) rosvo voi aina pysy¨a nelj¨an pakoreitin kaupungis- sa, ei sit¨a voida kolmella helikopterilla saartaa.

4 poliisia 5 poliisia 6 poliisia 7 poliisia

1 kopteri rosvo rosvo rosvo poliisit

2 kopteria rosvo rosvo poliisit poliisit 3 kopteria rosvo rosvo poliisit poliisit 4 kopteria poliisit poliisit poliisit poliisit

Kuva 4:Taulukkoon on kirjattu timanttilaudalla pelatun pelin voittostaretegian omaava pelaaja kullakin varustelu- tasolla.

Matemaattinen tausta

Vaikka tietokoneet voivat laskea yh¨a nopeammin ja nopeammin, on silti t¨arke¨a¨a yritt¨a¨a rakentaa sellai- sia algoritmeja, joilla ongelma ratkeaa mahdollisimman nopealla tavalla. Verkkoteoriasta onkin tullut t¨arke¨a matematiikan osa-alue juuri tietotekniikan sovellusten my¨ot¨a. Verkkoteoriassa tutkitaan esimerkiksi erilaisten ongelmien vaativuusluokkia. Verkkoteorian ongelman sanotaan ratkeavan polynomisessa ajassa, jos on ole- massa polynomip(n) ja sellainen algoritmi, joka k¨ayt- t¨a¨an:n solmun kokoisella verkolla ongelman ratkaisuun korkeintaan p(n) aikayksikk¨o¨a. My¨os Rosvo ja polii- si -peli liittyy verkkoteorian tutkimukseen ja et¨aisesti my¨os vaativuusluokkiin. Voidaan osoittaa, ett¨a rosvo- tai poliisipelaajien voittostrategioiden olemassaolo liit- tyy tietynlaisen logiikan, eli matemaattisesti m¨a¨aritel- lyn kielen, kykyyn kuvailla verkkojen ominaisuuksia.

Professori Lauri Hella k¨aytti er¨a¨anlaista rosvo ja polii- si -peli¨a osoittaessaan, ett¨a polynomisessa ajassa rat- keavien ongelmien luokka ei ole sama kuin logiikassa Lpω(Qh) m¨a¨aritelt¨avien ongelmien luokka, vaikka sal- littaisiin mielivaltaisen suuria arvoja parametreillepja h.

Polynomisessa ajassa ratkeavien ongelmien joukon tut- kimus jatkuu edelleen. T¨ah¨an tutkimukseen liittyy my¨os kuuluisa ”P =N P?” -ongelma, jonka ratkaisus- ta Clay Mathematics Institute on luvannut miljoona dollaria. Lyhenteen kirjain P tarkoittaa juuri polyno- misessa ajassa ratkeavien ongelmien luokkaa.

(14)

T¨ aydellisist¨ a luvuista

Markku Halmetoja M¨ant¨an lukio

T¨aydelliseksi luvuksi(perfect number) kutsutaan posi- tiivista kokonaislukua, joka on itse¨a¨an pienempien po- sitiivisten tekij¨oidens¨a summa. Esimerkiksi luku 6 on t¨aydellinen, sill¨a 6 = 1 + 2 + 3. Samoin luku 28 on t¨ay- dellinen, sill¨a sen itse¨a¨an pienemm¨at positiiviset tekij¨at ovat 1, 2, 4, 7 ja 14 ja 1 + 2 + 4 + 7 + 14 = 28. T¨aydelli- set luvut ovat kiinnostaneet matemaatikoita jo tuhan- sien vuosien ajan ja niihin liittyy er¨ait¨a matematiikan vanhimpia ratkaisemattomia ongelmia.

Eukleides lienee ensimm¨ainen t¨aydellist¨a luvuista tu- loksia julkaissut matemaatikko. H¨anen Elementansa on parhaiten tunnettu geometrian aksiomaattisesta esi- tyksest¨a, mutta se sis¨alt¨a¨a my¨os merkitt¨avi¨a lukuteo- rian tuloksia. Niist¨a tunnetuin on kaikkien aikojen kau- neimmaksi matemaattiseksi todistukseksi mainittu to- distus sille, ett¨a alkulukuja on ¨a¨aret¨on m¨a¨ar¨a. Euklei- des todisti my¨os, ett¨a kaikki muotoa

a= 2m1(2m−1)

olevat parilliset luvut, miss¨a 2m−1 on alkuluku, ovat t¨aydellisi¨a. Vasta 1700-luvulla Euler onnistui todista- maan, ett¨a muita parillisia t¨aydellisi¨a lukuja ei ole ole- massa. K¨aymme l¨api Eukleideen ja Eulerin todistukset esitelty¨amme aluksi er¨ait¨a apuk¨asitteit¨a.

Aritmetiikan peruslauseenmukaan luvuna∈Z+alku- tekij¨ahajotelma

a=pk11pk22. . . pknn,

miss¨a a:n alkutekij¨at p1, p2, ..., pn ovat suuruusj¨arjes- tyksess¨a, on yksik¨asitteisesti m¨a¨ar¨atty. Jos a on alku- luku, niin a tulkitaan yksitekij¨aiseksi tuloksi. Luvun a kaikkien positiivisten tekij¨oiden (a mukaan lukien) summaon

σ(a) = (1 +p1+p21+. . .+pk11)·(1 +p2+p22+ . . .+pk22)·. . .·(1 +pn+p2n+. . .+pknn), mik¨a geometrisen summan kaavan perusteella sievenee muotoon

σ(a) =pk11+1−1

p1−1 ·pk22+1−1

p2−1 ·. . .·pknn+1−1 pn−1 . Alkuluvulleponσ(p) = 1 +pja jos syt(a, b) = 1, niin σ(ab) =σ(a)σ(b).

Voimme nyt muotoilla t¨aydellisyysehdon t¨asm¨allises- ti ja todistaa Eukleideen ja Eulerin keksim¨at parillisia t¨aydellisi¨a lukuja koskevat tulokset.

M¨a¨aritelm¨a: Luku a ∈ Z+ on t¨aydellinen, jos sen kaikkien positiivisten tekij¨oiden summa on 2a eli σ(a) = 2a.

Eukleides: Jos m ≥ 2 ja 2m−1 on alkuluku, niin a= 2m1(2m−1)on t¨aydellinen luku.

Todistus.Laskemme luvuna= 2m1(2m−1) kaikkien positiivisten tekij¨oiden summan.

(15)

Koska syt(2m1,2m−1) = 1 ja 2m−1 on alkuluku, on σ(a) =σ¡

2m−1(2m−1)¢

=σ¡ 2m−1¢

σ¡

2m−1¢

=2m−1

2−1 (1 + 2m−1) = 2m(2m−1) = 2a, jotenaon t¨aydellinen.

Euler: Jos a ∈ Z+ on parillinen ja t¨aydellinen luku, niin a = 2m−1(2m−1), miss¨a m ≥ 2 ja 2m−1 on alkuluku.

Todistus.Koskaaon parillinen, voimme kirjoittaa sen muotoon a = 2m1k, miss¨a m ≥ 2 ja k on pariton.

T¨all¨oin syt(2m1, k) = 1 ja σ(a) =σ¡

2m1

=σ¡ 2m1¢

σ(k)

=2m−1

2−1 σ(k) = (2m−1)σ(k).

Toisaalta, koskaaon t¨aydellinen, on σ(a) = 2a= 2·2m−1k= 2mk . N¨ain saadaan yht¨al¨o

(2m−1)σ(k) = 2mk.

Koska syt(2m,2m −1) = 1, on aritmetiikan perus- lauseen mukaank:n jaσ(k):n oltava (2m−1):n ja 2m:n samoja monikertoja eli on olemassa lukuc∈Z+ siten, ett¨a

k=c·(2m−1) jaσ(k) =c·2m.

Luvunktekij¨oidencjac·(2m−1) summa onc·2m= σ(k), jotenk:lla ei voi olla muita tekij¨oit¨a. Koskak:lla kuitenkin on tekij¨at 1 ja 2m−1, ei ole muuta mahdol- lisuutta kuinc = 1 jak= 2m−1 on alkuluku. T¨aten a= 2m1(2m−1) ja v¨aite on todistettu.

Yhdist¨amme Eukleideen ja Eulerin tulokset lauseeksi:

Lause:Parillinen lukuaon t¨aydellinen jos ja vain jos a= 2m−1(2m−1), miss¨am≥2ja2m−1on alkuluku.

Lause ratkaisee parillisten t¨aydellisten lukujen ongel- man l¨ahes t¨aydellisesti. Vain niiden lukum¨a¨ar¨a j¨a¨a ar- voitukseksi. Parillisia, t¨aydellisi¨a lukuja on yht¨a paljon kuin muotoa 2m−1 olevia alkulukuja eliMersennen al- kulukuja. Niit¨a otaksutaan olevan ¨a¨arett¨om¨an monta, mutta otaksumaa ei toistaiseksi ole onnistuttu todista- maan.

Parittomista t¨aydellisist¨a luvuista tiedet¨a¨an v¨ahem- m¨an. Yht¨a¨an sellaista ei tunneta, eik¨a my¨osk¨a¨an osata todistaa, ett¨a niit¨a ei olisi. Tiedet¨a¨an kuitenkin, ett¨a lu- kua 10300pienempi¨a parittomia t¨aydellisi¨a lukuja ei ole olemassa. Parittomien t¨aydellisten lukujen olemassaolo lienee matematiikan vanhin ratkaisematon ongelma.

M¨a¨arittelemme viel¨aEulerin funktionφ, koska t¨aydel- liset luvut voidaan tavallaan karakterisoida sen avulla.

M¨a¨aritelm¨a:Josmon positiivinen kokonaisluku, niin φ(m)on niiden lukuampienempien positiivisten koko- naislukujen lukum¨a¨ar¨a, joiden suurin yhteinen tekij¨a luvunmkanssa on1. Erikseen sovitaan, ett¨aφ(1) = 1.

Esimerkiksiφ(12) = 4. Eulerin funktiolla on seuraavia ominaisuuksia, joiden todistamisen j¨at¨amme harjoitus- teht¨av¨aksi:

• Jospon alkuluku, niinφ(p) =p−1.

• Jos p on alkuluku ja m ∈ Z+, niin φ(pm) = pm−pm1.

• Jospjaqovat alkulukuja, niinφ(pq) = (p−1)(q− 1).

• Jos syt(a, b) = 1, niinφ(ab) =φ(a)φ(b).

• Jos luvun a ∈ Z+ alkutekij¨ahajotelma on a = pk11pk22. . . pknn,niin

φ(a) =a¡ 1− 1

p1

¢¡1− 1 p2

¢. . .¡ 1− 1

pn

¢.

My¨os t¨aydellisten lukujen ja Eulerin funktion v¨alisen yhteyden todistamisen j¨at¨amme harjoitusteht¨av¨aksi:

Lause: Luku a ∈ Z+, jonka alkutekij¨ahajotelma on a=pk11pk22. . . pknn, on t¨aydellinen jos ja vain jos

φ(a) = 1 2

¡pk11− 1 p1

¢¡pk22− 1 p2

¢. . .¡

pknn− 1 pn

¢.

Harjoitusteht¨avi¨a:

1. M¨a¨arit¨a nelj¨a pienint¨a t¨aydellist¨a lukua.

2. Osoita, ett¨a t¨aydellisen luvun kaikkien positiivis- ten tekij¨oiden k¨a¨anteislukujen summa on 2.

3. Olkoonpalkuluku jam∈Z+. Osoita, ett¨apmei ole t¨aydellinen luku.

4. Osoita, ett¨a jos pariton t¨aydellinen luku on ole- massa, niin sill¨a on v¨ahint¨a¨an kolme eri alkuteki- j¨a¨a.

5. Olkoot p1, p2, . . . , pn kesken¨a¨an erisuuria, parit- tomia alkulukuja. Osoita, ett¨aa=p1·p2·. . .·pn

ei ole t¨aydellinen luku.

6. Todista tekstiss¨a esitetyt Eulerin funktion omi- naisuudet sek¨a lause, jossa todetaan t¨aydellisten lukujen ja Eulerin funktion v¨alinen yhteys. Osoi- ta erityisesti, ett¨a parilliset t¨aydelliset luvut to- teuttavat mainitussa lauseessa annetun yht¨al¨on.

Kiit¨an professori Jorma Merikoskea ja dosentti Pek- ka Alestaloa kirjoitustani koskeneista arvokkaista huo- mautuksista.

(16)

Kirjallisuutta

1. J. Merikoski, K. V¨a¨an¨anen, T. Laurinolli, Matema- tiikan taito 11: Lukuteoria ja logiikka. Weilin+G¨o¨os, 1995.

2. E. Weisstein, Eric Weisstein’s world of mathematics.

Wolfram

Research. http://mathworld.wolfram.com/

3. K. V¨ais¨al¨a,Lukuteorian ja korkeamman algebran al- keet, Otava 1961.

(17)

Tuomaksen teht¨ avi¨ a

Tuomas Korppi

Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Helsingin yliopisto

Teht¨av¨asi on auttaa ristinollaturnauksen j¨arjest¨aji¨a eri- laisten turnausj¨arjestelmi¨a koskevien ongelmien kanssa.

Sinun t¨aytyy my¨os todistaa ratkaisusi oikeiksi.

Ensimm¨ainen turnausj¨arjestelm¨a on ”voittaja jatkoon”

-tyyppinen: Ensin kaikki pelaajat arvotaan pareiksi, jotka pelaavat pelin ristinollaa voittoon saakka (tasape- li ei ole mahdollinen). T¨am¨an j¨alkeen otteluiden voitta- jat p¨a¨asev¨at seuraavalle kierrokselle, ja h¨avi¨aj¨at tippu- vat. Jos pelaajia oli pariton m¨a¨ar¨a, p¨a¨asee ilman paria j¨a¨anyt pelaaja automaattisesti seuraavalle kierroksel- le. Toisella kierroksella pelaajat arvotaan taas pareiksi, joiden pelaamien pelien voittajat p¨a¨asev¨at kolmannelle kierrokselle ja h¨avi¨aj¨at tippuvat (taas, jos joku pelaaja j¨ai ilman paria, h¨an p¨a¨asee automaattisesti seuraavalle kierrokselle.) Jatketaan samoin, kunnes j¨aljell¨a on vain yksi pelaaja, turnauksen voittaja.

Alussa turnauksessa onnpelaajaa.

1. Kuinka monta peli¨a turnauksessa pelataan yhteen- s¨a?

2. Mill¨a n:n arvoilla koko turnauksessa ei synny sel- laista tilannetta, jossa jollekin pelaajista ei arvonnassa l¨oytyisi paria, ja h¨an p¨a¨asisi automaattisesti seuraaval- le kierrokselle?

3.Kuinka monta kierrosta turnauksessa on?

Turnauksen j¨arjest¨aj¨at muuttavat kuitenkin mielt¨a¨an ja p¨a¨att¨av¨at j¨arjest¨a¨a turnauksen, jossa jokainen pelaa

kerran jokaista vastaan.

Oletetaan, ett¨a pelaajia on parillinen m¨a¨ar¨a (pelaajien lukum¨a¨ar¨ast¨a ei tiedet¨a mit¨a¨an muuta). Pelaajat is- tuvat pitk¨an p¨oyd¨an molemmin puolin, ja vastakkain istuvat pelaavat kesken¨a¨an. Aina ottelun j¨alkeen jokai- nen siirtyy yhden paikan verran my¨ot¨ap¨aiv¨a¨an, ja taas vastakkain istuvat pelaavat kesken¨a¨an. N¨ain jatketaan, kunnes joku pelaaja saa vastaansa pelaajan, jota vas- taan h¨an on pelannut aiemmin. T¨all¨oin turnaus on lo- pussa, ja eniten voittoja ker¨annyt pelaaja on (tai ke- r¨anneet pelaajat ovat) turnauksen voittaja (voittajia).

A B C D E

F G H I J

Esimerkiksi A pelaa F:¨a¨a vastaan, B pelaa G:t¨a vastaan jne.

F A B C D

G H I J E

Tilanne sen j¨alkeen, kun ylemm¨ast¨a kuvasta on vaih- dettu paikkoja yhden kerran.

4. Toimiiko yll¨a esitetty turnausj¨arjestelm¨a, eli pelaa- vatko kaikki pelaajat kaikkia muita vastaan?

(18)

Oletetaan sitten, ett¨a pelaajia on pariton m¨a¨ar¨a (pelaa- jien lukum¨a¨ar¨ast¨a ei tiedet¨a mit¨a¨an muuta). Nyt toi- mitaan samoin kuin yll¨a, mutta p¨oyd¨an toisessa p¨a¨a- dyss¨a on lep¨a¨aj¨an paikka, jossa istuva pelaaja ei pelaa kyseisell¨a kierroksella.

B C D

A

E F G

Esimerkiksi A lep¨a¨a, B pelaa E:t¨a vastaan, C pelaa F:¨a¨a vastaan jne.

A B C

E

F G D

Tilanne paikanvaihdon j¨alkeen.

5. Toimiiko yll¨a esitetty turnausj¨arjestelm¨a, eli pelaa- vatko kaikki kaikkia vastaan?

6.Jos vastasit jompaan kumpaan kysymyksist¨a 4 tai 5

”ei”, kehit¨a toimiva turnausj¨arjestelm¨a: Millaisella sys- teemill¨a pelaajat kannattaisi jakaa pareihin niin, ett¨a kullakin kierroksella korkeintaan yksi pelaaja lep¨a¨a, ja kaikki pelaajat pelaavat kaikkia vastaan t¨asm¨alleen yh- den kerran?

Ratkaisut

1.n−1 peli¨a. Todistus: Jokaisessa peliss¨a tippuu yksi pelaaja, ja jokainen pelaaja paitsi voittaja tippuu ker- ran.

2. Pelaajien lukum¨a¨ar¨an pit¨a¨a olla kakkosen potens- si. Todistus: Kirjoitetaann= 2kp, miss¨a pon pariton luku. Kukaan ei p¨a¨ase automaattisesti seuraavalle kier- rokselle jos ja vain jos kierroksen pelaajien lukum¨a¨ar¨a on parillinen. Jos p= 1, ovat kierrosten pelaajien lu- kum¨a¨ar¨at 2k,2k1,2k2, . . . ,2, jonka j¨alkeen j¨aljell¨a on vain yksi pelaaja, voittaja. Josp > 1, on k+ 1:nnella kierroksella pariton m¨a¨ar¨a p pelaajia, ja joku p¨a¨asee automaattisesti jatkoon.

3. Olkoonn0 pienin kakkosen potenssi, joka on v¨ahin- t¨a¨ann. Nyt kierrosten lukum¨a¨ar¨a on 2-kantainen loga- ritmi luvustan0, siis log2n0. Todistus: Induktio kierros- ten lukum¨a¨ar¨anksuhteen.

4. Ei toimi. Oletetaan, ett¨a joka toisella pelaajalla on p¨a¨ass¨a¨an musta hattu ja joka toisella valkea, ja ett¨a ensimm¨aisell¨a kierroksella mustahattuinen pelaa aina valkeahattuista vastaan. N¨ahd¨a¨an helposti, ett¨a mus- tahattuiset pelaavat valkeahattuisia vastaan my¨os pai- kanvaihdon j¨alkeen. N¨ain ollen mustahattuiset eiv¨at pe- laa koskaan kesken¨a¨an, eiv¨atk¨a valkeahattuiset my¨os- k¨a¨an kesken¨a¨an. Huomaa, ett¨a esitetty p¨a¨attely toimii mill¨a tahansa parillisella pelaajien lukum¨a¨ar¨all¨a.

M V M V

V M V M

(Mieti tilanne paikanvaihdon j¨alkeen!)

5. Toimii. Syy on se, ett¨an:n kierroksen aikana jokai- nen istuu kerran jokaisella paikalla. Osoitetaan, ett¨a n:n kierroksen aikana jokainen pelaa v¨ahint¨a¨an kerran jokaista vastaan. Olkoonxpelaaja, jaytoinen pelaaja.

Oletetaan, ett¨a y onk paikkaax:¨a¨a j¨aljess¨a kierrossa, jolloin x:n ja y:n v¨aliss¨a on k−1 tyhj¨a¨a paikkaa. Jos kon parillinen,xjay pelaavat vastakkain, kunxistuu yl¨ariviss¨ak/2:nnella paikalla vasemmalta lukien. Josk on pariton,xjaypelaavat vastakkain, kunxistuu ala- riviss¨a (k+ 1)/2:nnella paikalla oikealta lukien. Huo- maa, ett¨a p¨a¨attely toimii mill¨a tahansa parittomalla pelaajien lukum¨a¨ar¨all¨a.

n:n kierroksen aikanaxpelaa v¨ahint¨a¨an kerran jokais- ta muuta n−1:t¨a pelaajaa vastaan, ja lep¨a¨a kerran.

Lis¨aksin−1:t¨a pelaajaa vastaan kerran pelaaminen ja kerran lep¨a¨aminen vaatii n kierrosta, joten x ei ehdi pelata ket¨a¨an vastaan kahta kertaa. N¨ain ollen turnaus kest¨a¨an kierrosta, eik¨a ket¨a¨an pariteta uudestaan sa- maa pelaajaa vastaan n:n ensimm¨aisen kierroksen ai- kana.

6.Systeemi on seuraava parilliselle pelaajien lukum¨a¨a- r¨alle: Vasemmassa yl¨akulmassa on ankkuripelaaja A, joka istuu paikallaan koko turnauksen ajan. Muut pe- laajat kiert¨av¨at my¨ot¨ap¨aiv¨a¨an yhden paikan verran, paitsi ett¨a kierrossa aina hyp¨at¨a¨an ankkuripelaajan yli.

A B C D

E F G H

vaihtuu j¨arjestykseksi

A E B C

F G H D

Systeemi toimii, koska se on olennaisesti sama kuin kohdan 5 systeemi. Nyt vain kohdan 5 lep¨a¨aj¨a pelaa ankkuria vastaan. Koska kohdassa 5 jokainen lep¨a¨a ker- ran (jos joku lep¨aisi kahdesti, h¨an ei ehtisi pelata kaik- kia muita vastaan, jos taas joku ei lep¨aisi ollenkaan, h¨an pelaisi kahdesti samaa vastustajaa vastaan), jokai- nen pelaa kerran ankkuria vastaan.

Huom! Kohtien 5 ja 6 systeemit ovat oikeasti k¨ayt¨oss¨a ainakin pieniss¨a go-turnuksissa.

(19)

Verrannollisuudesta pintaa syvemm¨ alt¨ a

Teuvo Laurinolli

International Baccalaureate, Tukholma

Johdanto

Yl¨akoulun matematiikan oppikirjan [1] teksti¨a ty¨os- t¨aess¨ani jouduin pohtimaan (suoraan) verrannollisuu- den m¨a¨aritelm¨an muotoilua. Yleinen ehto sille, ett¨a po- sitiivisia reaaliarvoja saavat muuttujatxjay ovat ver- rannollisia, on, ett¨a kaikillap >0

(A) muuttujanxarvonp-kertaistuessa my¨os muuttu- jany arvop-kertaistuu.

Ent¨ap¨a, jos yksinkertaisuuden vuoksi rajoituttaisiin vaatimaan ehdon voimassaolo vain jollakin tietyll¨ap6= 1, esimerkiksip= 2? Olisiko t¨am¨a matemaattisesti p¨a- tev¨a verrannollisuuden ehto? Eli seuraako yleinen ehto (A) esimerkiksi erityisest¨a ehdosta

(B) muuttujan x arvon kaksinkertaistuessa my¨os muuttujany arvo kaksinkertaistuu?

On helppo n¨ahd¨a, ett¨a ehto (A) on yht¨apit¨av¨a sen kans- sa, ett¨ay=cx, miss¨acon positiivinen vakio (eli muut- tujany arvo, kunx= 1).

Kysymys voidaan matematisoida seuraavasti.

Ongelma.Olkoonf funktio, jonka m¨a¨arittely- ja arvo- joukkona ovat positiiviset reaaliluvut ja olkoonf(1) = c. Oletetaan, ett¨a

f(2x) = 2f(x) kaikillax >0. (1) Onko silloin v¨altt¨am¨att¨a

f(x) =cxkaikillax >0? (2) J¨aljemp¨an¨a esitett¨av¨at vastaukset2 ovat voimassa ylei- semminkin, kun ehdossa (1) vakio 2 korvataan mill¨a tahansa positiivisella vakiollap6= 1. On ilmeist¨a, ett¨a implikaation (1) ⇒(2) voimassaolo riippuu siit¨a, mil- laisia rajoituksia funktiolle f asetetaan. Tarkastelem- me seuraavassa ensiksi tapausta, jossa f on derivoitu- va ja sitten tapausta, jossa f on ainoastaan jatkuva.

Oletamme jatkossa ilman eri mainintaa, ett¨a funktion f m¨a¨arittely- ja arvojoukkona ovat positiiviset reaali- luvut.

Tapaus 1: f derivoituva

Seuraava lause osoittaa, ett¨a t¨ass¨a tapauksessa vastaus ongelmaamme on my¨onteinen, kun oletetaan lis¨aksi, et- t¨af:n derivaatalla on raja-arvo kohdassa x= 0.

2Esitin ongelman marraskuussa 2004 Jorma Merikoskelle, joka mobilisoi nopeasti pienen tutkijaryhm¨an pohtimaan sit¨a. Ryhm¨a avi aiheesta vilkasta s¨ahk¨opostikeskustelua marras-joulukuussa 2004. Keskustelun tulokset on esitetty kattavasti artikkelissa [2], johon t¨am¨a kirjoitus perustuu.

(20)

Lause 1.Oletetaan, ett¨af on kaikkialla derivoituva ja

xlim0f0(x) =c. Silloin implikaatio(1)⇒(2)on voimas- sa.

Todistus.Derivoimalla yht¨al¨of(2x) = 2f(x) puolittain ja soveltamalla vasemmalla puolella ketjus¨a¨ant¨o¨a saa- daan 2f0(2x) = 2f0(x), josta edelleen f0(2x) =f0(x).

T¨ast¨a seuraa sijoittamallat= 2x, ett¨af0(t) =f0(t2) ja edelleen induktiolla, ett¨a f0(t) = f0(2tn) kaikilla luon- nollisilla luvuillan.

Siis

c= lim

x0f0(x) = lim

n→∞f0(2tn)

= lim

n→∞f0(t) =f0(t).

Koskaf0(x) =cidenttisesti, niinf(x) =cxjac=f(1).

¤

Didaktinen huomautus 1.Tarkasteltaessa empiiris- ten suureiden xja y v¨alist¨a riippuvuutta peruskoulu- tasolla voitaneen lauseen 1 oletusten katsoa olevan voi- massa. Lauseen 1 tulos merkitsee silloin, ett¨a verran- nollisuuden m¨a¨aritelm¨a voidaan yleisyyden k¨arsim¨att¨a yksinkertaistaa ehdoksi (B).

Tapaus 2: f jatkuva

Ruokahalu kasvaa sy¨odess¨a. S¨ailyyk¨o lause 1 voimas- sa, jos sen oletuksia kevennet¨a¨an esimerkiksi vaatimalla funktioltaf ainoastaan jatkuvuutta? Vastaus on kiel- teinen, kuten seuraava vastaesimerkki osoittaa.

15

10

5

8 7 6 5 4 3 2 1 20

Kuva:Vastaesimerkin funktion kuvaaja v¨alill¨a [14,8].

Vastaesimerkki. M¨a¨aritell¨a¨an funktio f paloittain asettamalla

f(x) = 2nx2+ 2n+1, kun 2n≤x <2n+1,

kaikilla kokonaisluvuillan. Lukija voi harjoitusteht¨av¨a- n¨a todentaa, ett¨a f on kaikkialla jatkuva ja toteuttaa ehdon (1), mutta ei ehtoa (2).

Huomautus. Vastaesimerkin takana on intuitiivinen geometrinen konstruktio, jossa piirret¨a¨an ensin jonkin- lainen k¨ayr¨anp¨atk¨a funktiollef v¨alill¨a 1≤x <2 (t¨as- s¨a tapauksessa f(x) = x2+ 2) ja siirret¨a¨an sitten t¨a- m¨a p¨atk¨a sopivasti venytettyn¨a v¨aleille 2 ≤ x < 4, 4 ≤ x < 8 jne. sek¨a kutistettuna v¨aleille 12 ≤x < 1,

1

4 ≤x < 12 jne. ja varmistetaan jatkuvuus liitoskohdis- sa.

Implikaation (1)⇒(2) kaatuminen jatkuville funktioil- le haastaa meid¨at pohtimaan, onko ehtoa (1) mahdol- lista vahvistaa niin, ett¨a implikaatio olisi t¨ass¨akin ta- pauksessa p¨atev¨a. Seuraako (2) esimerkiksi ehdosta

f(2x) = 2f(x) jaf(3x) = 3f(x) kaikillax >0 (1+) Lause 2 antaa t¨ah¨an kysymykseen my¨onteisen vastauk- sen. Lauseen todistus perustuu kiinnostavalla tavalla seuraavaan Dirichlet’n tulokseen (ks. [3], s. 16).

Lemma.(Dirichlet)Olkoonαirrationaaliluku. Luvut m+nα, miss¨amjanovat mielivaltaisia kokonaisluku- ja, ovat tihe¨ass¨a reaalilukujen joukossa. Toisin sanoen jokaisella reaalilukuv¨alill¨a, kuinka lyhyell¨a tahansa, on muotoam+nαolevia lukuja.

Lause 2. Oletetaan, ett¨a f on kaikkialla jatkuva ja f(1) =c. Silloin implikaatio(1+)⇒(2)on voimassa.

Todistus. Olkoon S = {2m3n | m ja n ovat kokonais- lukuja}. Ehdosta (1+) seuraa induktiolla, ett¨a jos x kuuluu joukkoonSelix= 2m3n, niinf(x) =cx. V¨aite seuraa t¨ast¨a, jos voimme n¨aytt¨a¨a, ett¨aSon tihe¨a posi- tiivisten reaalilukujen joukossa. Jos nimitt¨ain jatkuvat funktiot f ja cxyhtyv¨at f:n m¨a¨arittelyjoukon tihe¨as- s¨a osajoukossa, niin ne yhtyv¨at koko m¨a¨arittelyjoukos- sa. Mutta joukkoS on tihe¨a positiivisten reaalilukujen joukossa jos ja vain jos sen logaritmijoukko

T = lnS={mln 2 +nln 3 |mjanovat kokonaislukuja}

on tihe¨a kaikkien reaalilukujen joukossa. Jakamalla jou- konT alkiot luvulla ln 2 saadaan joukko

U = T ln 2 =n

m+nln 3 ln 2

¯¯

¯mjanovat kokonaislukujao

.

Mutta Dirichlet’n lemman perusteella U on tihe¨a re- aalilukujen joukossa, sill¨a luku ln 3ln 2 on irrationaalinen.

T¨all¨oin my¨osT on tihe¨a, joten v¨aite on todistettu. ¤ Didaktinen huomautus 2. Jos l¨ahdet¨a¨an siit¨a, et- t¨a muuttujienxjay riippuvuus on jatkuvaa (mutta ei v¨altt¨am¨att¨a derivoituvaa), niin muuttujien verrannol- lisuusehto voidaan lauseen 2 nojalla pelkist¨a¨a muotoon

(21)

(C) muuttujan x arvon kaksinkertaistuessa tai kol- minkertaistuessa my¨os muuttujany arvo kaksin- kertaistuu tai kolminkertaistuu.

On helppo n¨ahd¨a, ett¨a lauseen 2 ehdossa (1+) tekij¨at 2 ja 3 korvata mill¨a tahansa positiivisilla luvuillapjaq, joilla osam¨a¨ar¨a lnlnqp on irrationaalinen. N¨ain on, jos lu- vuillapjaqei ole yht¨a¨an yhteist¨a potenssia ts.pm6=qn kaikilla kokonaisluvuillam, n, mink¨a lukija voi harjoi- tusteht¨av¨an¨a todentaa. On siis voimassa yleinen tulos Lause 3. Oletetaan, ett¨a f on kaikkialla jatkuva ja f(1) =c. Oletetaan lis¨aksi, ett¨a

f(px) =pf(x)jaf(qx) =qf(x)kaikillax >0, miss¨apjaqovat positiivisia lukuja, joillapm6=qnkai- killa kokonaisluvuillam, n. Silloin onf(x) =cxkaikilla x >0.

Viitteet

1. Teuvo Laurinolli, Erkki Luoma-aho, Timo Sanki- lampi, Kirsi Talvitie, Outi V¨ah¨a-Vahe, Laskutaito 8. WSOY. Helsinki, 2004.

2. Markku Halmetoja, Pentti Haukkanen, Teuvo Lau- rinolli, Jorma K. Merikoski, Timo Tossavainen and Ari Virtanen, On direct proportionality. Depart- ment of Mathematics, Statistics and Philosophy, University of Tampere, Report A 358, 2005.

http://mtl.uta.fi/matematiikka/julkaisut/

OnDirectProportionality.pdf

3. A. Browder, Mathematical Analysis: An Introduc- tion. Springer, 1996.

(22)

Jaksollisista funktioista

Jukka Liukkonen Yliopettaja

Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia

Ymp¨arill¨amme ja jopa sis¨all¨amme on runsaasti jaksol- lisina toistuvia ilmi¨oit¨a: p¨aiv¨a seuraa y¨ot¨a, kes¨a talvea, syd¨an ly¨o tahdissa, mainingit keinuttavat venett¨a, var- pusp¨oll¨o toistaa yks’totista vihellyst¨a¨an varhaiskev¨a¨an h¨am¨ar¨ass¨a. Jaksollisen ilmi¨on matemaattinen malli on jaksollinen funktio. Millaisia jaksoja funktiolla voi ol- la? Onko jaksollisten funktioiden summa aina jaksolli- nen? Voiko kahden jaksollisen funktion summalla olla lyhyempi¨a jaksoja kuin yhteenlaskettavilla funktioilla?

Jaksollisten funktioiden perus- ominaisuuksia

Noudatamme yleist¨a k¨ayt¨ant¨o¨a ja merkisemme luon- nollisten lukujen joukkoa symbolillaN ={1,2,3, . . .}, kokonaislukujen joukkoa symbolillaZ, rationaaliluku- jen joukkoa symbolillaQja reaalilukujen joukkoa sym- bolillaR. Reaalilukuapsanotaan funktion f :R→R jaksoksi, jos yht¨al¨o f(t+p) = f(t) toteutuu kaikilla reaaliluvuillat. T¨all¨oin merkit¨a¨an

f(t+p)≡f(t).

Funktiofonjaksollinen, jos sill¨a on ainakin yksi nollas- ta eroava jakso. Kahden jaksonpjaqsumma ja erotus ovat jaksoja, sill¨a

f(t+p+q)≡f(t+p)≡f(t),

f(t+p−q)≡f(t+p−q+q)≡f(t+p)≡f(t).

Valitsemalla q = p ja toistamalla edellist¨a p¨a¨attely¨a havaitaan, ett¨a jaksonpmonikertanpon jakso kaikilla kokonaisluvuillan.

Esimerkki 1.

(a) Funktio sin : R → R on jaksollinen; jaksot muo- dostavat joukon{2nπ|n∈Z}.

(b) Mik¨a tahansa reaaliluku kelpaa vakiofunktion f(t)≡cjaksoksi.

(c) M¨a¨arittelemme jokaista reaalilukuat kohti joukon t+Qasettamalla

t+Q={t+r|r∈Q}. (1) Jost1jat2ovat reaalilukuja, on vain kaksi vaihtoeh- toa: jokot1+Q=t2+Qtait1+Q ∩ t2+Q=∅. Toisin sanoen joukot (1) ovat kesken¨a¨anerillisi¨a. Eh- tot1+Q=t2+Qtoteutuu t¨asm¨alleen silloin, kun t1−t2∈Q. Joukkojen (1) yhdiste on tietenkin koko R. T¨allaista kokoelmaa joukon R erillisi¨a osajouk- koja, joiden yhdiste onR, kutsutaan joukon Rosi- tukseksi, jaRon joukkojen (1)erillinen yhdiste. On tapana merkit¨a

R/Q={t+Q|t∈R}.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Haluankin tuoda erityisesti esille sen, ett¨a vapaat ohjelmistot ovat pal- jon muutakin kuin Linux.. Niihin siirtymisen ei tarvitse olla mik¨a¨an hyppy pime¨a¨an, jossa

Aineenopettajille on varmasti t¨arke¨a¨a muukin kuin ai- neenhallinta, mutta matematiikan kohdalla on mieles- t¨ani syyt¨a muistaa, ett¨a ilman aineenhallintaa ei ole mit¨a

Luonnollisesti Hilbert ei pyrkinytk¨a¨an suurelle yleis¨ol- le tarkoitettuun esitykseen, vaan tavoitteena oli esit- t¨a¨a Eukleideen geometria siten, ett¨a otetaan vain ne

Voidaan v¨aitt¨a¨a, et- t¨a matematiikan k¨asitteet, jotka perustuvat niin paljol- le ¨alylle, ovat laadultaan kauniita.”.. Jos matemaatikolta kysyy, miksi opiskella matematiik-

Todista, ett¨a on mahdollista leikata yksi paloista kahteen osaan niin, et- t¨a palat voidaan ker¨at¨a kahteen s¨akkiin, joiden sis¨alt¨o painaa yht¨a paljon ja joissa on

K¨aytimme vain sit¨a tietoa, ett¨a sille p¨atee Eulerin monitahokas- lause – ja kuten totesimme, t¨am¨a p¨atee aina kun ta- hokas voidaan pullistaa palloverkoksi!. Kuperuus ei

Taulukko R3.15 kertoo, ett¨a yli puolen tunnin ma- tematiikan kotiteht¨avien osuus on Suomessa selv¨asti TIMSS-maiden keskiarvon alapuolella, (v¨ahint¨a¨an kol- me kertaa

Kielentutkimuksessa voidaan tutkia lukusanoja hyvin eri tavoin ja erilaisista n¨ak¨okulmista. Kielihistorian tut- kijat tutkivat sit¨a, miten lukusanat ovat muodostuneet ja