• Ei tuloksia

Suuntaviivoja fenomenologiaan

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Suuntaviivoja fenomenologiaan"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

146 niin & näin 3/2011

kirjat

F

enomenologinen traditio suh- tautuu omiin lähtökohtiinsa turhauttavan pakkomieltei- sesti. Usein toistellaan, että fenome- nologia alkaa ajattelun laadullisesta muutoksesta, joka vaatii erityisiä metodologisia valmisteluja ja peda- gogista pohjustuksia. Toisaalta ko- rostetaan paluuta peruskysymyksiin ja aihepiirin toistuvaa uudelleen kar- toittamista. Vaikka fenomenologiasta puhutaan avoimena mahdollisuutena ja ”loputtomana tehtäväkenttänä”, tutkimuksessa pysytellään usein me- todologian ja tematiikan tutuilla ja turvallisilla ydinalueilla. Otaksutun menetelmällisen erityislaatuisuuden, idiosynkraattisen käsitteistön ja ti- heästi haarautuvan ongelmakentän ruotimisessa päästään harvoin puusta pidemmälle, itse asiaan.

Onneksi lähtökohtiin palaa- minen johtaa ajoittain, mutkien kautta, myös asioiden äärelle. Viime syksynä ilmestynyt artikkeliko- koelma Fenomenologian ydinkysy- myksiä on ensimmäinen suomen- kielinen yleisteos, jossa fenome- nologisen filosofian periaatteita, peruskäsitteitä ja muutamia vali- koituja teemoja esitellään verrattain kattavasti. Kirjoittajakunta koostuu etupäässä lehtoreista ja nuorista tut- kijoista, jotka lähestyvät fenomeno- logiaa tradition sisältä mutta eri pai- notuksin. Näkökulmien yksituumai- suutta tasapainottaa sisällön moni- muotoisuus. Teoksen 13 artikkelissa edetään klassisen fenomenologian metodologisesta perustasta yksilön ja

yhteisön risteyspisteisiin: persoonan, ruumiillisuuden, (filosofin) vastuun, sosiaalietiikan, ”arkkipolitiikan”, naisena olemisen ja naurun monie- leisiin ilmiökenttiin.

Jaettu kokemus, rajattu kuvaus

Artikkelikokoelmaa vaivaa lievä rön- syily ja epätasaisuus, mutta erityisesti taustoittavissa artikkeleissa tavoi- tetaan olennainen. Teoksen toimit- tajakolmikko hahmottelee johdan- nossa fenomenologian kehityshis- torian, menetelmälliset periaatteet ja kantavat kysymykset vaivattoman tii- viisti ja selkeästi. Keskeiset muotoilut nivoutuvat kokemuksen käsitteen ympärille. Fenomenologia esitellään tieteenalana, jonka päämääränä on kuvailla kokemuksen yleisiä raken- teita. Fenomenologian tavoitteena ei ole tarkastella, mitä tapahtuu ”pään sisällä”, vaan jäsentää filosofisesti, miten todellisuus koetaan monimuo- toisissa suhteissa maailmaan. Kir- joittajat korostavat edelleen havain- nollisesti, ettei tällainen tutkimus voi rajoittua pelkästään yksilön mielenmaisemaan, koska esimerkiksi sellaiset saavutukset kuin tiede, us- konto ja moraali eivät rakennu yk- sittäisen ihmisen kokemuksissa. Ko- kevan subjektin ominaispiirteiden li- säksi fenomenologia tutkii, millainen on suhteemme toisiin kokijoihin ja jokapäiväiseen elämismaailmaan – ja miten edellä mainitut tekijät määrit- tävät todellisuuden ilmenemistapoja.

Teoksen ehdottomia ansioita onkin fenomenologian otaksutun subjektikeskeisyyden selventäminen ja osittainen kyseenalaistaminen.

Myyttiä metodologisesti ja meta- fyysisesti epäilyttävästä ”subjektivis- mista” puretaan useissa artikkeleissa erityisesti korostamalla yhteisön merkitystä. Joona Taipale osoittaa Husserlin analyyseihin nojaten, että jopa perustavimmat kokemukset, kuten aistihavainnot, ovat historial- lisesti ja yhteisöllisesti normittuneita.

Paitsi yksilölliset havaintokykymme myös omaksumamme intersubjek- tiiviset normit – ”normaaliuden” ja

”optimaalisuuden” mittapuut – ra- jaavat kokemustamme ja määrit- tävät, mitä pidämme todellisena.

Havaittu maailma on siis lähtökoh- taisesti yhteinen, puhumattakaan arvojen ja käytäntöjen läpäisemästä sosiaalisesta todellisuudesta. Koke- mukset ovat ”omia” ja tässä mielessä ainutkertaisia, mutta myös yleisiä ja jaettuja. Taipaleen analyysit vahvis- tavat ja havainnollistavat käsitystä, jonka mukaan fenomenologian tut- kimuskohde ei ole itseensä suljettu abstrakti yksilötietoisuus vaan yhtei- söllisesti eletty inhimillinen todel- lisuus.

Samoilla linjoilla etenee myös Timo Miettisen artikkeli fenomeno- logisesta yhteisöteoriasta. Miettinen tarkastelee yhteisöjä ja kulttuureja itsenäisinä toimijoina, jotka eivät palaudu yksilöihin. Artikkelin va- kuuttavinta antia on kuvaus yhteisön ja sen aikaansaannosten kehämäi-

Jaakko Belt

Suuntaviittoja fenomenologiaan

Fenomenologian ydinkysymyksiä. Toim. Timo Miettinen, Simo Pulkkinen & Joona Taipale.

Gaudeamus, Helsinki 2010. 277 s.

(2)

3/2011 niin & näin 147

kirjat

sestä, lähes dialektisesta vuorovai- kutussuhteesta. Yhtäältä yhteisöt jatkuvasti synnyttävät ja uudistavat kulttuurisia rakenteita: lakeja, ins- tituutioita, tieteitä, uskontoja. Toi- saalta nämä kulttuuriset luomukset myös ehdollistavat yhteisön elämää:

ne perustavat tradition, kulttuurisen viitekehyksen, jonka omaksuminen liittää ihmiset yhteisön jäseniksi.

Analyysin päätteeksi Miettinen tulee kuin ohimennen kristallisoineeksi ihmisen ja kulttuurin välisen jän- nitteen Hannah Arendtia mukaillen:

”Ihminen on samanaikaisesti sekä kulttuurin subjekti että sen objekti.”

(159) Kahtalainen sidos konkreti- soituu Martina Reuterin oivallisessa Arendt-artikkelissa, jossa pohditaan julkisen tilan ja poliittisen toiminnan kohtalonyhteyttä. Perusdynamiikan voi jälleen tiivistää: julkinen tila mahdollistaa poliittisen toiminnan, joka puolestaan ylläpitää julkista tilaa.

Yhteisöpohdintojen ohella teoksen taattua tavaraa ovat Simo Pulkkisen ja Jussi Backmanin ar- tikkelit fenomenologian metodo- logiasta. Ensin mainittu jäsentelee Husserlin menetelmällisiä ihanteita, jälkimmäinen Heideggerin onto- logis-hermeneuttista muunnelmaa fenomenologian metodista. Epokhe, reduktiot, destruktio ja hermeneut- tinen kehä esitellään perinteiseen tapaan myönteisessä valossa, mutta kirjoittajat kartoittavat virkistävästi myös menetelmien rajoitteita. Pulk- kinen korostaa esimerkiksi Husserlin eideettisen menetelmän rajallisuutta.

Kokemuksen yleisiä piirteitä ei voi tavoittaa täysin ennakkoluulotto- masti ja olemuksellisella varmuu- della, koska kokemusten tunnis- taminen perustuu aina joillekin ennakkokäsityksille. Myöskään luo- kittelujen perustavuudesta tai lopul- lisuudesta ei ole takeita, eikä kuvitte- lukykymme veny loputtomiin, koska kokemuspiirimme on rajallinen.

Fenomenologisten kuvausten kes- keneräisyys ei kuitenkaan Pulkkisen mukaan vie pohjaa tieteellisyyden ihanteelta. Saavutettujen tulosten jatkuva arviointi ja jäsennysten kor- jaaminen pikemminkin juuri ilmen- tävät fenomenologian kriittisiä tutki-

muskäytäntöjä.

Ympyrä sulkeutuu, kun Backman nostaa vielä esiin fenome- nologisen menetelmän historialliset ja kielelliset reunaehdot. Kokemusta jäsennetään aina periytyneellä käsit- teistöllä, joka on aiemman filosofian värittämää. Niinpä fenomenologiset kuvaukset tulee ymmärtää tulkin- taprosesseina, joita määrittävät sekä tutkijan historiallinen tilanne että tarjolla oleva terminologia. Backman muistuttaa, että fenomenologinen tutkimus vaatii näin ollen tulkinnan lähtökohtien purkamista ja käsite- historiallista kritiikkiä, Heideggerin termein ”destruktiota”. Pulkkisen ja Backmanin huomioiden valossa fenomenologia näyttäytyy lähes käy- tännöllisenä reflektiivisenä tutki- muksena, joka on kaukana ikuisten totuuksien kontekstittomasta tarkas- telusta.

Sillattomat kuilut

Fenomenologian ydinkysymyksiä jättää myös toivomisen varaa. Ensin- näkin fenomenologian avainhahmot Levinas ja Sartre sekä rajatapaus Derrida loistavat poissaolollaan.

Toiseksi tieteitä ja tieteellisyyttä kä- sitellään kautta linjan yksinkertaiste- tusti. Tieteestä puhutaan edelleenkin – Husserlia ja Heideggeria seuraten – ”naiivina” toisena, jota vasten feno- menologian periaatteet voidaan mää- ritellä. Esimerkiksi Juha Himanka luottaa artikkelissaan ”Fenomeno- logia ja luonnontieteet” vastakkain- asettelun voimaan. Lukija saa kuulla, että fenomenologiassa pitäisi asettaa syrjään ”taipumuksemme etsiä syitä ja selityksiä, jotka johtavat pois itse asiasta” (91) ja että abstraktin teo- retisoinnin sijaan fenomenologian lähtökohta on konkreettisen todellis- tumisessa (92–93). Tämänkaltaisilla muotoiluilla saattaa olla heuristista arvoa, mutta ne eivät tee oikeutta sen paremmin tieteiden kokemus- perustalle kuin fenomenologian tie- teellisyydelle. Vastakkainasettelun sijaan vaikuttaisi hedelmällisem- mältä kysyä, miten fenomenologisia väitteitä oikeutetaan tiedeyhteisössä tai missä mielessä fenomenologiset kuvaukset ja analyysit muodostavat

teorian kaltaisia kokonaisuuksia tai malleja.

Yhdessäkään artikkelissa ei myöskään kunnolla tartuta kysy- mykseen fenomenologian natura- lisoinnista, vaikka aihe on pinnalla nykykeskustelussa. Loputtomien metafyysisten ja metodologisten kiistojen ohittamisen ymmärtää, mutta fenomenologian ja erityistie- teiden suhdetta olisi voinut käsitellä myös käytännöllisestä näkökulmasta.

Miten fenomenologisia analyyseja, käsitteitä ja välineitä sovelletaan eri- tyistieteissä? Miten tieteiden tulokset hyödyttävät tai haastavat fenomeno- logista tutkimusta? Poikkitieteelli- sellä kysymyspatteristolla olisi voinut jäljittää fenomenologian asemaa kognitiotieteissä, uskontotieteissä tai vaikkapa elokuvatutkimuksessa. Nyt joudutaan tyytymään irrallisiin mai- nintoihin yhteyksistä.

Fenomenologian suhde toisiin fi- losofisiin suuntauksiin jää niin ikään hieman epämääräiseksi. Fenomeno- logian ydintä toki lähestytään epä- suorasti luotaamalla sen rajapintoja:

Iina Koskinen, Hanna Lukkari ja Erika Ruonakoski asemoivat Simone de Beauvoirin ajattelun eksisten- tialismin, historiallisen analyysin ja fenomenologian risteyspisteeseen;

Kai Alhanen lukee Henri Bergsonia toisaalta proto-fenomenologina, toi- saalta olemusajattelun vastustajana, jonka pluralismi elää fenomeno- logian myöhempien kriitikoiden teksteissä; Susanna Lindberg pöyhii Heideggerin natsikytköksen ja ”au- tenttisuuden etiikan” synnyttämää debattia ranskalaisessa poliittisessa filosofiassa. Monista osuvista vastak- kainasetteluista ja yksittäisistä vertai- luista huolimatta eri koulukuntien yleiset erot ja yhtymäkohdat jäävät harmillisen vähälle huomiolle. Kai- vattua metafilosofista otetta tarjoilee ainoastaan Sami Pihlström, jonka vertaileva artikkeli pragmatismista ja fenomenologiasta tosin pelkistyy paikoin ulkokohtaiseksi.

Yhtä kaikki antologia puolustaa paikkansa johdatusteoksena. Tra- dition suuntimat tulevat tutuiksi, vaikka sidokset jäisivätkin hämä- räksi. Paluu lähtökohtiin kannattaa, kunhan ei eksy juuristoihin.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Suomen pelimuseon taustaorganisaa- tio on Tampereen Mediamuseo Rupriikin, Pelikonepeijoonien ja Tampereen yliopis- ton tutkijoista koostuva ryhmä, joka järjesti vuonna 2012

Tapahtumassa  kokouksen  osallistujat  pääsivät  tutustumaan  suomalaiseen  terveydenhuollon  teknologian  osaamiseen.  Tapahtumassa  kuultiin  muun  muassa 

Suometsien ekologiasta ja hoidosta on ilmestynyt viime vuosina myös muita hyviä oppikirjoja, mutta poikkeuksellista ja mielenkiintoista tässä teoksessa on se, että siinä

Viime vuoden lo- pulla ilmestynyt uusi käsikirja on nyt kaikkien suomalaisten opettajien, opettajankouluttajien ja muiden matematiikan opetuksesta ja oppimisesta

Kirjan toisen osan kolme lukua pureutuvat suo- raan fenomenologian ytimeen: ensimmäinen käsittelee kielen ja kokemuksen suhdetta fenomenologisessa tutkimuksessa, toi- nen

Viime kädessä ajatus koke- musteleologiasta nimittäin ulottuu fenomenologian perustajan Edmund Husserlin mukaan kokemusten ja niiden kohteen välisen suhteen

Helsingin yliopiston filosofian laitoksen julkaisusarjassa on ilmestynyt Raatikaisen toimittama Universaalikieli, joka sisältää seitsemän aihetta käsittelevää

Selvi- tyksessä ehdotetut päämäärät ja tavoitteet ovat olleet pohjana laadittaessa varsi- naisia suuntaviivoja, jotka on julkaistu Suomen ympäristökeskuksen erillisjulkai-