• Ei tuloksia

Villinä sutena Suomessa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Villinä sutena Suomessa näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 1 / 2 0 1 4 65 tiin vastaamaan Suomen suuriruh-

tinaskunta.

Jälkiviisaasti voi todeta olleen Suomen etu, että asia ratkesi venä- läisten tahdon mukaan. Näin Suo- mi sai oman instituution magnetis- min ja meteorologian aloja kehittä- mään sekä saattoi esiintyä kansain- välisillä tieteen kentillä itsenäisenä toimijana. Muussa tapauksessa Pie- tarin keskusobservatorion alainen säähavaintoverkko olisi todennä- köisesti myöhemmin ulotettu Suo- meen, joka olisi tältä osin jäänyt ve- näläisen maakunnan asemaan.

Observatorion ensimmäisek- si johtajaksi tuli Johan Jakob Ner- vander, joka oli vaikuttanut vahvas- ti sen perustamiseenkin. Hän ra- kensi observatoriolle modernin ja kunnianhimoisen havainto-ohjel- man Carl Friedrich Gaussin Göt- tingenissä luoman esikuvan mu- kaan.

Suuria läpimurtoja ei geomag- netismissa tai meteorologiassa suomalaisten nimiin kertynyt vie- lä 1800-luvulla, kun Lemströmin revontuliteoriakin osoittautui vir- heelliseksi. Tunnollisesti läpi vuo- sikymmenten kerätyt yhtenäiset havaintosarjamme ovat kuiten- kin edelleen merkittävää aineistoa tieteelliselle tutkimukselle. Täl- tä kannalta katsottuna ei loppujen lopuksi mennyt hukkaan observa- torion johtajana Nervanderia seu- ranneen Henrik Boreniuksen kol- mikymmenvuotinen pysähtynei- syyden kausikaan, jonka saavutus- ten ”huippu oli siinä, että laitoksen mittauksia ei muutettu piiruakaan eikä mistään kehityksestä ollut pu- hettakaan”.

Magneettis-meteorologinen ob- ser vatorio siirtyi yliopistolta Suo- men Tiedeseuran hallintaan vuon- na 1881 ja edelleen itsenäiseksi val-

tion laitokseksi vuonna 1919. Sen toimintojen painopiste siirtyi jo 1800-luvulla magnetismista sääha- vaintoihin, ja useiden nimenvaih- dosten saattelemana siitä on kehit- tynyt nykyinen Ilmatieteen laitos.

Polaarivuosi

Ensimmäinen kansainvälinen Po- laarivuosi 1.8.1882–1.9.1883 oli laaja arktisen alueen tutkimus- kampanja. Suomalaisten tieteelli- nen aloitteellisuus sekä näkemys maastaan itsenäisenä toimijana oli- vat kasvaneet Helsingin observato- rion perustamisvuosista. Tiedeseu- ra sai senaatilta määrärahan, jonka turvin yksi Polaarivuoden kahdes- tatoista havaintoasemasta perus- tettiin Sodankylään Selim Lem- strömin johdolla.

Havainto-ohjelman tulokset olivat hyviä ja pieni suuriruhtinas- kunta sai kaipaamaansa myönteis- tä kansainvälistä huomiota. Oheis- hyötynä eteläsuomalaisten käsitys Lapin oloista parani, kun havainto- retkikunta toi sieltä myös tuolloin tuiki harvinaisia valokuvia.

Kaivattua tieteenhistoriaa

Luonnontiede on jäänyt suomalai- sessa historiakirjallisuudessa har- millisen vähälle huomiolle, ken- ties siksi, ettei meillä ole 1900-lu- kua edeltävältä ajalta esimerkiksi länsinaapurimme Carl von Lin- nén, Anders Celsiuksen ja An- ders Jonas Ångströmin kaltaisia maailmanlaajuisesti tunnettuja ni- miä esiteltäviksi. Nevanlinnan ja Holmbergin teos täyttää osaltaan tätä aukkoa, vaikka käsitteleekin luonnontieteistä vain kapeaa sii- vua. Rajauksen ja henkilöhistori- oita pitemmän aikaperspektiivin ansiosta tieteellisten ideoiden ke- hittymistä ja vuorovaikutusta on

voitu käsitellä paikoin melko seik- kaperäisestikin.

Kertomus geofysiikan ensiaske- leista maassamme muistuttaa, että todellisen itsenäisyyden rakenta- minen valtiollisen autonomian ai- kana oli kaikki yhteiskunnan toi- minta-alueet läpäisevä henkinen kasvuprosessi. Tieteemme ei ehkä kokenut samanlaista ikimuistoista kultakautta kuin taiteemme, mut- ta tutkimuksessakin omistautu- minen ja työ synnyttivät sen, mitä kansakunnalta kansakuntien jou- kossa sopii odottaa.

Vaikka kirja käsittelee ensisijai- sesti historiaa, sen teksti ja mainiot tietolaatikot tekevät tutuiksi myös muutamia geofysiikan peruskäsit- teitä ja -tuloksia. Kirjan soisi ku- luvan niin fyysikoiden kuin hu- manistienkin käsissä, sillä mo- lemmille sen lukeminen merkitsee sivistystä laajentavaa pientä tutki- musretkeä oman tieteellisen tut- tuusalueen ulkopuolelle.

Kirjoittaja työskentelee avaruustutki- jana Ilmatieteen laitoksessa.

Villinä sutena Suomessa

Mattias Tolvanen

Mervi Laaksonen: Susi. Maahenki 2013.

Suden levinneisyys käsittää laa- jalti Euraasian ja Pohjois-Ameri- kan, ja se on kuulunut petonisäk- käänä alkuperäiseen luontoon jo kauan ennen kuin pohjoiset susien maat asutettiin. Metsästäminen, jo- pa tapporahalla kannustaen, hävitti sudet kokonaan Suomen eteläisis- tä ja läntisistä osista jo 1800-luvun lopulla. Vuoden 1973 rauhoittami-

(2)

66 T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 1 / 2 0 1 4

sen jälkeen susikanta on vahvistu- nut ja alkanut levitä vanhoille elin- alueilleen myös maan länsi- ja ete- läosissa.

Vastinetta susikeskusteluun Mervi Laaksonen on koonnut Susi- teokseensa mahdollisimman täy- dellisen tietopaketin suden biolo- giasta ja käyttäytymisestä, kuten jo ytimekkäästä nimestäkin voi pää- tellä. Hän kertaa myös historian tie- toja menneiltä vuosisadoilta ja löy- tää syitä susien herättämiin ristirii- taisiin tunteisiin, jotka vaihtelevat vihasta ja pelosta ihailuun.

Laaksonen on koulutukseltaan biologi ja asuu perheineen tiheäs- tä susikannastaan tunnetussa Kuh- mossa. Myös hänen omat käsityk- sensä ovat muuttuneen kirjan kir- joittamisen myötä, vaikka kuhmo- laiselle sudet ovatkin arkipäiväisiä metsän eläimiä. Teoksen alku- ja myös loppusanoissa hän kertaa kir- jansa tietoihin perustuen, että susi kuuluu kiistatta Suomen alkuperäi- seen luontoon. Vaikka susi onkin petonisäkäs, se on luonnon laki- en armoilla, eikä se kilpaile tietoi- sesti ihmisen kanssa saaliista. Asu- tuksen lähettyvillä liikkuvat sudet voivat tappaa ja syödä esimerkiksi lampaan, sillä lammas on suurpe- don luonnollinen saaliseläin. Lam- paan tappaminen ei kuitenkaan johdu suden pahuudesta, vaan se toimii niin kuin suden tehtävänä on toimia luonnon eliöyhteisössä.

Ihminen ja susi ovat eläneet vuorovaikutuksessa aina siitä läh- tien, kun ihmiset ovat muuttaneet susien maille asumaan. Yhteiseen historiaan kuuluu myös koiran ke- syyntyminen kotieläimeksi ja ih- misen läheisimmäksi lemmikik- si noin 15 000 vuotta sitten. Koi- raa voidaan luonnehtia sudeksi,

jolla on säilynyt suden pentumai- sia ominaisuuksia myös täysikas- vuisena.

Ihmisen ja suden välillä on ol- lut myös vaikeasti sovitettavia asi- oita. Susi on koettu hyvin vaaral- liseksi pedoksi, joka on haitannut myös karjankasvatusta verottamal- la nautoja, lampaita ja poroja. Var- sinkin 1800-luvun loppupuolella susia metsästettiin säälimättä, kun- nes laji oli hävitetty kokonaan Ete- lä-, Länsi- ja Keski-Suomesta. Sil- ti valtio maksoi tapporahaa vuo- teen 1971 ja itärajan kunnissa vielä vuoteen 1975 asti. Susi rauhoitet- tiin poronhoitoalueen eteläpuolel- la vuonna 1973, jolloin koko maas- sa oli enää vain muutama susi jäljel- lä. Viime vuosikymmenten aikana Suomen susikanta onkin vahvistu- nut huomattavasti. Samalla myös suhtautuminen suteen on kärjisty- nyt susien levittyä uudelleen myös läntiseen Suomeen, jossa niitä ei ol- lut tavattu yli sataan vuoteen.

Susista keskustellaan nyt paljon ja tunteet kuumenevat usein hy- vinkin erilaisten näkemysten ta- kia. Joidenkin mielestä susia on jo liian paljon, ja toisten mielestä Suo- meen mahtuisi susia vielä suurem- pi määrä huolehtimaan hirvikan- nan terveydestä. Ihmisillä on eri- laisia arvoja, ja esimerkiksi luon- toa suojelevien kaupunkilaisten ja maaseudulla kotieläintaloudes- ta toimeentulonsa hankkivien nä- kemykset voivat olla voimakkaas- sa ristiriidassa keskenään.

Koiran sukuinen huippupeto Kooltaan susi muistuttaa suurta pystykorvaista koiraa, mutta sil- lä on lyhyemmät korvat, pitemmät jalat ja vinot silmät. Pohjoismaissa aikuiset naaraat painavat 30–35 ki- loa, urokset 35–45 kiloa. Säkäkor-

keus on 50–70 cm ja ruumiin pi- tuus 100–145 cm, josta häntää on 35–50 cm. Pohjolan sudet ovat vä- riltään kellertävänharmaita.

Susi nähdään usein vain raa- televana petona, vaikka sen elä- mä muistuttaakin paljon omaa elämäämme. Sudet elävät ihmis- ten tapaan perhelaumoissa, jois- sa johtava uros ja naaras järjestä- vät mahdollisimman hyvän elämän jälkeläisilleen. Susilaumassa on li- sääntyvä susipari eri-ikäisine jälke- läisineen, tavallisesti kolmesta yh- teentoista yksilöä. Perhelauma elää omalla elinpiirillään, joka on Poh- joismaissa tavallisesti 300–2  000 neliökilometriä laaja. Suden haju- aisti on hyvin herkkä, ja se myös jäsentää ympäristöään koiran ta- paan hajujen perusteella. Urokset ja lisääntyvät naaraat merkitsevät reviirin rajoja virtsaamalla. Lisäk- si reviirimerkkeinä toimivat kaatu- neille puunrungoille tai kiville jäte- tyt ulosteet.

Saalista etsiessään sudet voivat jolkotella reviirillään kymmeniä kilometrejä vuorokauden aikana.

Suomen havumetsissä on useita su- delle kelpaavia saaliseläimiä, joista hirvi on suurin. Asutuksen liepeil- lä liikkuva susi saattaa poiketa nä- lissään tutkimaan myös pihapiirejä.

Susipari johtaa jälkeläisten- sä laumaa yhdessä, mutta uros on enemmän aloitteellinen saalistuk- sessa ja naaras pentujen hoidossa ja puolustamisessa. Sudenpennut ovat leikkisiä, kuten muidenkin koiraeläimien pennut. Emo vierot- taa ne maidon imemisestä viidestä yhdeksään viikon ikäisinä, jolloin ne siirtyvät vähitellen kiinteään ra- vintoon. Jo neljän kuukauden ikäi- set pennut ovat valmiita seuraa- maan laumaa ja opettelemaan saa- listusta. Pentujen kasvu päättyy

(3)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 1 / 2 0 1 4 67 noin vuoden iässä.

Tavallisesti nuoret sudet jättä- vät perhelauman 11–24 kuukau- den ikäisinä, Suomessa yleisim- min jo 11–12 kuukauden iässä.

Yksin liikkuvat sudet ovatkin nuo- ria vaeltelevia yksilöitä, jotka etsi- vät omaa paikkaansa susien yhtei- sössä. Jos laumaa johtava susipa- ri kuolee esimerkiksi metsästäjän luoteihin, pennut saattavat joutua vaikeuk siin, sillä lisääntyvät sudet ovat ravinnonhankinnan ja lauman yhtenäisyyden kannalta tärkeitä.

Pelätty ja vihattu

Suteen suhtaudutaan edelleen hy- vin suurilla tunteilla, ja varsinkin alueilla, joilla susia ei ole totuttu nä- kemään yli vuosisataan, ne herättä- vät myös suurta pelkoa. Nykyajan ihmiset ovat enimmäkseen luon- nosta vieraantuneita. Eläimiä inhi- millistetään ja niissä nähdään hyviä tai huonoja luonteenpiirteitä, joil- la lajeja leimataan, kuten televisi- on luontodokumenteissa, joissa pa- ha peto tappaa kiltin saaliin. Myös vanhat kertomukset ihmisiä ahdis- telleista ja jopa tappaneista susista elävät edelleen, vaikka niiden tie- detään liittyvän vesikauhua sairas- taneisiin petoihin.

Suomesta on tiedossa vuosien 1710–1881 väliltä 193 suden tappa- maa ihmistä, joista aikuisia oli 75.

Kirkonkirjoihin kirjatut kuolinsyyt ovat kuitenkin olleet usein arvailu- jen varassa, ja sudesta saatettiin tehdä syyllinen, vaikka kuolema olikin aiheutunut jostakin muus- ta syystä. Kaikki kuolemantapauk- set ovat eteläisestä Suomesta, jossa väestö oli kasvanut nopeasti ja sa- maan aikaan suden luontaiset saa- liseläimet, kuten hirvet ja metsä- peurat, olivat vähissä tai metsästet- ty jo sukupuuttoon. Nälkä ajoi su-

sia asutuksen lähistölle, jossa myös karjaa joutui usein susien saaliiksi.

Aikuisten kimppuun hyökän- neet sudet olivat rabiesta eli ve- sikauhua sairastaneita yksilöitä, mutta lapset saattoivat joutua myös terveiden nälkiintyneiden susien tappamiksi. Yksi vesikauhuinen susi saattoi hyökätä useiden ihmis- ten kimppuun ennen kuin se saa- tiin hengiltä. Lisäksi vesikauhua ta- vattiin myös kulkukoirissa, ja nekin ahdistelivat ihmisiä.

Laaksonen käsittelee ajatuksel- la kirjoittamassaan tekstissä mo- nipuolisesti koko pohjoista luon- toamme, jossa susien lisäksi myös esi-isämme ovat osanneet tulla toi- meen ankarissa luonnonoloissa.

Susi-kirja vastaa hyvin viime vuo- sien susikeskusteluun. Tietämättö- myydestä johtuvaan irrationaali- seen susipelkoon voi vaikuttaa vain tietoa jakamalla, ja siinä Laakso- nen on onnistunut hyvin. Hän tuo esille laajan aihepiirin moninaisia näkemyksiä tasapuolisesti, ja yk- sityiskohtainen sisällysluettelo ja hakemisto helpottavat tietojen löy- tämistä. Yleistajuisessa tietoteok- sessakin tarpeelliset lähdeviitteet voisi parhaiten esittää alaviitteinä tai numeroviitteinä kirjallisuus- luettelossa mainittuihin lähdete- oksiin. Nyt hakasuluissa tekstin yhteyteen sijoitetut nimet vuosilu- kuineen antavat hieman opinnäy- temäisen vaikutelman.

Susi on runsaasti kuvitettu luon- toteos, jonka valokuvat ovat pää- osin suomussalmelaisen luonto- kuvaaja Hannu Hutun tuotantoa.

Vain harva onnistuu luontokuvaa- jan tapaan näkemään villejä susia luonnossa, mutta hyvien valokuvi- en kautta niiden ilmeikäs olemus avautuu myös lukijoille.

Susia pelkäävä tai susien naapu-

rina asuva saa myös ohjeita uhkaa- van suden kohtaamista varten se- kä kotieläinten ja koiran suojele- miseksi susilta. Susien aiheuttamia vahinkoja voidaan välttää jossakin määrin, eikä luonnossa elävä susi aina olekaan satukirjojen Iso Paha Susi. Keskustelua rakentavasti joh- dattelemalla löytyy myös villien susien antamia taloudellisia mah- dollisuuksia. Esimerkiksi luonto- matkailussa voidaan hyödyntää suden kohtaamisen elämykselli- syyttä. Vaikeasti tavoitettavia susia ei tarvitse edes nähdä, sillä jo met- sässä yön tunteina vaeltaneen susi- lauman hohtavalle hangelle tallaa- ma jotos tai kaukana erämaassa ul- vovat sudet jäävät vaativankin elä- mysmatkailijan mieleen.

Kirjoittaja on biologi ja tietokirjailija.

Yö kun tummuu yllä itämaan

Kalevi Koukkunen Klaus Karttunen: Mooseksen kirjoista kungfutselaisuuden klassikoihin ja Jerusalemista Siperian tundralle. Aasian- tutkimuksen vaiheet Suomessa.

Suomen Itämaisen Seuran (SIS) suomenkielisiä julkaisuja 38.

SIS 2011. – Lotta Aunio ja Juha Janhunen (toim.): Miten minusta tuli tohtori. Itämaiden tutkijat kertovat. SIS:n suomenkielisiä julkaisuja 40. SIS 2012.

Teoksessaan Mooseksen kirjois- ta kungfutselaisuuden klassikoihin ja Jerusalemista Siperian tundral- le Helsingin yliopiston Etelä-Aa- sian tutkimuksen professori Klaus Karttunen jaottelee suomalaisen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vaikka molemmat valokuvaajat kuuluvat suomalaisen valokuvataiteen yti- meen (ks. 2014), ei Neljää pohjoista yhteisöä ole huomioitu myöskään suomalaisen valokuvauksen

Kuten tutkijat Vilho Harle ja Sami Moisio (2000, 105) asian ilmaisevat, ”Karjala on käsite tai pikemmin myytti, josta voidaan puhua vain sen enemmän tai vähemmän rajallisten

la kuulin vastaantulevien kun- nia-arvoisten saarijärveläisten juttelevan, että paikkakunnalle on tullut nuori eläinlääkäri, he eivät kyllä osanneet aavistaa, että

Suomessa TC 46:n standardit käsittelee Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n alaisuudessa toimiva tietohuoltokomitea, jonka puheenjohtaja on erityisasiantuntija Juha Haka-

Varsinkin demonstratiiviset pro-ilmauk- set esiintyvät taajaan muutoinkin, ja olisi mielestäni erityisesti osoitettava, että ne ovat nimenomaan dialogisen passiivilau- seen

Tuomarla on siis vakaasti sitä mieltä, että sitaatti on osa tekstiä ja tekstin osana hän sitä haluaa tutkia.. Tuomarla kyseenalaistaa totunnaisen kolmijaon suoraan, epäsuoraan

Ekvatiivilauseesta _- myös tekstissä esiintyvästä - on siis usein vaikea tunnis- taa subjektia. Tästä olen Kelomäen kanssa samaa mieltä. Mutta tulisiko sen perusteel- la katsoa,

Ei kuitenkaan ole samantekevää, mitä muistetaan ja mihin muistoja käytetään, kuten Juha Sihvola toi esille Margalitin teoksesta tuoreeltaan kirjoittamassaan