• Ei tuloksia

Ihminen luonnonvalinnassa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ihminen luonnonvalinnassa näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 2 / 2 0 0 9 71 kvanttifysiikan tarjoamaa maailmaa; Stig Sten-

holm on väärässä ja oikeassa. Kvanttilainen todellisuus yhtyy kantilaiseen todellisuuteen;

maisema sisällä ja ulkona on sama.

Sivumennen: musiikissa on aivan tavan- omaista, että matematiikka ei ole kommutatii- vista eli tulo ei ole riippumaton tekijöiden jär- jestyksestä. Jos esimerkiksi ryhmitellään kuusi kahdeksasosanuottia kahdeksi kolmen nuotin yksiköksi, saadaan erilaista musiikkia kuin jos ne ryhmitellään kolmeksi kahden nuotin yksi- köksi, eli 2x3 ei ole 3x2. Taitava säveltäjä, kuten J.

S. Bach, saa aikaan päätä huimaavia tehoja saat- tamalla nuo 2x3 ja 3x2 ei-separoituvaan super- positioon.

Maailma on edullista määritellä wittgen- steinilaiseksi peliksi, joka hoitelee itse itsen- sä ja tulee toimeen omin neuvoin. Esimerkik- si seisoes sani kedolla painan Äiti Maata ja Äiti Maa painaa uskollisesti takaisin.

Tällaisia maailmoja on olemassa vierekkäin, päällekkäin, sisäkkäin vaan ei sikin sokin. Maa- ilma sisältää osansa vain jos osa sisältää maail- man (vrt. sectio aurea). Mikään ei vastaa todelli- suutta, koska todellisuus on vastaavuutta.

Vain käynnissä oleva peli on todellista. And the rain, it raineth every day.

Kirjoittaja on vapaa toimittaja.

Akatemiaprofessori Johanna Mappes kirjoittaa Tie- teessä tapahtuu -lehdessä (1/2009), ettei sosiaali- darwinismilla ja Natsi-Saksan rodunjalostusaatteil- la ”ole muuta tekemistä luonnonvalinnan tai dar- winismin kanssa kuin analogia ’heikkojen’ karsiu- tumisesta. Sosiaalidarwinismissa ja eugeniikassa ihminen, ei luonto, otti ohjat käsiinsä ja pyrki karsi- maan ominaisuuksia, jotka omasta subjektiivisesta näkökulmastaan näki vääräksi tai huonoksi.”

Myös ihminen on osa luontoa, siksi se mitä ihminen on tehnyt ja tekee, on myös luonnol- lista. Ihmisen menneet pyrkimykset perinnöl- listen ominaisuuksien parantamiseen ja oman perimän suosimiseksi eivät ole ainutlaatuisia.

Vastaavaa tapahtuu myös eläimillä. Simpans- silauma tappaa naapurilauman jäseniä, jopa kokonaisen lauman, silloin kun se kokee itsensä vahvemmaksi (kansanmurhat). Leijonauros tap- paa edellisen laumanjohtajan siittämät poikaset (oman alkuperän ja rodun paremmuus). Susi-

laumassa vain johtajapari saa lisääntyä (vajavais- ten sterilisaatio). Kotkapesueessa voimakkain poikanen tappaa omia sisaruksiaan heikommas- ta päästä, jos ravinnosta on puutetta. Esimerk- kejä ei ole vaikea löytää.

Jos taas ihminen kokonaisuudessaan ei ole osa luontoa, niin silloin ihminen on jotakin muutakin kuin pelkkä evoluution tuote. Map- pes kirjoittaa, että ”luonnonvalinta on tuottanut myös auttamishalun, ... myötätunnon ja sosiaali- suuden”. Jos nämä ovat luonnonvalinnan tulosta, eikö myös silloin ihmisen käyttäytyminen koko- naisuudessaan, ”pahoine tekoineenkin”, ole sitä.

Kysymys, perustuuko käsitys, että myös ihmisen niin sanotut henkiset ominaisuudet ovat luon- nonvalinnan tulosta, tieteelliseen näyttöön vai uskoon siihen, että evoluutio on selitys kaik- keen, jää epäselväksi.

Kirjoittaja on emeritusprofessori.

Ihminen luonnonvalinnassa

Erkki Annila

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

5. >>Tunturimetsien ilmunsssstevauriot>>, Eija Kukkola. Hän on kerännyt erâitä idikaattorila- jeiksi osoittautuneita jäkäliä sekä neulasaineis- toa ilman

Soper tarkoittaa näkemyksemme mukaan ”itsenäisyydellä” sitä, että luonto ei kokonaisuutena tarvitse kaikkia osiaan, kuten ihmistä, mutta ihminen tarvitsee luontoa,

Ensiksi: Ei ole totta, että sosiaalisesti suuntautunut tutkimus ottaa ihmisen yhtään sen paremmin huomioon kuin kognitiivi- sesti suuntautunut tutkimus. Ihmistä täytyy voida katsoa

Johdannossa Hietalahti pi- tää toivottavana, ”että suosittua komiik- kaa nousisi enemmän myös täysin toi- sista lähtökohdista kuin maskuliinisik- si mielletyistä arvoista”

Silti sen säästäminen säästää ympäris- töä: lämpimän veden käyttö kuluttaa paljon energiaa ja käytössä vesi aina likaantuu.. Suomen lain mukaan vesi ei voi olla

Deborah Smithin ja Han Kangin tiivis yhteistyö, jonka tuloksena Vegetaristin lopullinen englanninkielinen käännös syntyi, selittänee osaltaan myös sen, ettei romaania ole

Näin siksi, että ihminen ei koskaan, hyveellisimmilläänkään, ja kenties vähiten silloin, ollut vain-ihminen ollessaan ihmis-eläintä, ihmis- kasvia, ihmis-kiveä,

täytyy kärsiä rangaistuksensa, jota itse asiassa koko teoksen toinen puo- lisko käsittelee ja joka itse asiassa alkaa vähä vähältä heti murhan jälkeen. Suurena