• Ei tuloksia

Ihminen on kaiken mitta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ihminen on kaiken mitta näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

T I ET EE

S S

ÄTA

P H A U T U

68

tä melko ihmiskeskeinen, sillä medisiinarin kes- keisenä kiinnostuksen kohteena on yleensä juu- ri ihminen, jonka kuvausta tiedot muista lajeista ikään kuin vain täydentävät. En sano tätä moit- teena, mutta yleisbiologian kannalta olisi ehkä ol- lut hyvä edes mainita, että myös kasvien yksilön- kehitys ja kasvisolujen erilaistuminen kuuluu ke- hitysbiologian piiriin.

Puhuttaessa kehitysbiologian malliorganis- meista kerrotaan Caenorhabditis elegans-suk- kulamadosta – jolle olisi varmaan voinut löy- tää täsmällisemmänkin suomalaisen nimen kuin pelkkä sukkulamato –, banaanikärpäses- tä, kynsisammakosta, kanasta, hiirestä ja seep- rakalasta sekä mainitaan limasienet, merisiilit ja vaippaeläimet, mutta jätetään perustelemat- ta kolmen viimeksi mainitun ryhmän jäämi- nen vaille käsittelyä. Eikö niissä olisi ollut yhtä ja toista kehitysbiologisesti kiinnostavaa ja var- teenotettavaa, jopa vain niille ominaista? (Myös termi ”imettäväinen” kummittelee jossain lu- vussa, vaikka termi ”nisäkäs” näyttää sentään olevan useimmille kirjoittajille tuttu.) Toisaalta kirjan ”ihmiskeskeisyydessä” on monet hyvät puolensa, sillä se antaa mahdollisuuden liittää monia kehitysbiologisia ongelmia käytännön kysymyksiin, kuten sairauksiin ja epämuodos- tumiin ja tarjoaa lähtökohtia jopa eettisiin poh-

dintoihin, kuten geenimuuntelun ja kloonauk- sen yhteydessä.

*

Kehitysbiologialle voi ennustaa 2000-luvulla suurta tulevaisuutta, niin monia läpimurtoja sii- nä on viime aikoina tapahtunut ja tapahtumassa.

Kantasolut, geeninsiirrot, kimeerit, kasvutekijät, monet muut biotekniikan ilmiöt saattavat vielä muuttaa maailmaamme samaan tapaan kuin esi- merkiksi elektroniikka on sitä jo muuttanut.

Siksi on suomalaisen tieteellisen kulttuurin kannalta erinomaista, että kehitysbiologit ovat vuosien jälkeen saaneet jälleen aikaan alan- sa suomenkielisen oppikirjan, joka hyvin an- saitsee äskettäin saamansa kunnianimityksen Vuoden tiedekirjaksi.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston oppihistorian eme- ritusprofessori ja kehitysbiologian dosentti emeritus Oulun yliopistossa.

Ihminen on kaiken mitta

Petter Portin

Jussi Viitala: Inhimillinen eläin, eläimellinen ihminen: Sosiaalisen käyttäytymisen avaimet.

Atena, Jyväskylä 2003. ISBN 951-796-301-7.

Ovh. 37.45 euroa.

Tämän Tieto-Finlandia -palkintoehdokkaana ol- leen kirjan lukeminen jätti minut hämmennyksen valtaan, sillä se sisältää paljon hyvää, mutta myös paljon huonoa asiaa. Koska teos herättää ajatuk- sia ja tunteita, on se lukemisen arvoinen.

Hyvää tarkasteltavana olevassa kirjassa on ennen kaikkea se, että tekijä, joka on kokenut eläinten käyttäytymisen kenttätutkija, pää- tyy kokonaan hylkäämään evoluutiopsykolo- gien hellimän vaiston käsitteen, koska sitä ei hänen mielestään ole tyydyttävästi määritelty.

Huonoa puolestaan on ihmisen rationaalisuu-

den lähes täydellinen hylkääminen ja siitä seu- raava käyttäytymisemme pahanlainen biologi- sointi. Lisäksi kirjassa on paljon asiavirheitä.

Tämä koskee ennen kaikkea genetiikkaa, mutta Viitala ei valitettavasti myöskään ole täysin pe- rillä sosiaalisuuden evoluution teorian uusim- masta kehityksestä, vaan hänen ajattelunsa py- sähtyy Hamiltonin sääntöön, mistä seuraa mai- nittu ihmisen käyttäytymisen biologisointi.

Huonot asiat ensin. Ei ole kovin vakuutta- vaa, että Viitala puhuu Nils Westermarkista (s.

13) siinä missä pitäisi puhua Suomen tunne- tuimmista sosiologista Edvard Westermarckista (1862–1939) – Nils Westermarck (1910–2002) oli maatalousekonomisti ja akateemikko. Edelleen sivulla 221 Viitala puhuu Westermark-efektis- tä kun pitäisi puhua Westermarck-efektistä.

(2)

I T T E E E S

SÄ

TA

PAHT UU

69

Biologin olisi voinut olettaa myös tietävän, että Gregor Mendel (1822–1884) oli Määrin saksalai- nen, ei böömiläinen (s. 18).

Asiavirheitä

Paha geneettinen asiavirhe on maininta siitä, että Ronald A. Fisherin (1890–1962) mukaan evoluu- tion yksikkö ei ole laji tai populaatio vaan yksi- lö (s. 18). Tätä voi pitää lapsuksena, sillä tietysti pitäisi puhua valinnan yksiköstä. Lapsus sen si- jaan ei ole se, että tekijä mainitsee (s. 19), että ser- kuksilla on yhteisiä geenejä 25 %, pikkuserkuk- silla 12,5 % jne. Oikeat luvut ovat 1/8 (12,5 %) ja 1/32 (3,125 %). Onneksi tämä ei haittaa asioiden käsittelyä teoksen seuraavilla sivuilla.

Edelleen asiavirhe, joskin pieni on se, että ryhmävalinta pannaan Wynne-Edwardsin ni- miin, mikä on sinänsä oikein, mutta etologiaan tämä käsite tuli ennen kaikkea Konrad Lorenzin kyseenalaisesta ansiosta ja sitten Lorenzin kan- sansuosion johdosta yleiseen puheeseen luon- nonvalinnasta muka lajin etua ja säilymistä edistävänä mekanismina. Hakemiston puut- teellisuutta osoittaa se, että Wynne-Edwardsin nimeä ei siinä lainkaan esiinny. Onneksi tekijä ei kuitenkaan lukeudu erityisen lorenzlaisek- si, vaan identifi oi itsensä lähinnä hollantilai- sen Niko Tinbergenin (1907–1980) koulukun- nan kannattajaksi.

Pahin asiavirhe on sivulla 56, missä teki- jä kirjoittaa: ”Käyttäytymisen periytyvyyttä il- maistaan tilastollisella suureella, jonka suuruus voi vaihdella välillä 0-1. Kun periytyvyys on 0, ei perintötekijöillä ole mitään merkitystä ja arvo 1 taas tarkoittaa kokonaan perintötekijöiden määräämää käyttäytymistä.” Asiayhteydestä, kun Viitala kirjoittaa, että periytyvyyttä mita- taan ominaisuuden esiintymisellä perättäisissä sukupolvissa, voi päätellä, että hän tarkoittaa tässä itse asiassa heritabiliteettia, jolle parempi suomennos olisi periytyvyysarvo.

Heritabiliteetti tarkoittaa perintötekijöiden osuutta ominaisuuden koko fenotyyppisestä muuntelusta, eikä siis sitä miten tiukasti tai löy- hästi ominaisuus on geenien kontrollissa. Tätä voitaisiin mitata – jos lainkaan – vertaamalla genotyyppisesti identtisten yksilöiden kehitys- tä eri ympäristöolosuhteissa, mutta tästä Viitala ei puhu mitään. Vaikka heritabiliteetti olisi nol- la, voi ominaisuus silti olla hyvinkin tiukasti geenien säätelemä.

Erityisesti on otettava huomioon se tosi- seikka, jota moni puutteellisesti koulutettu ge-

neetikkokin pitää aiheettomasti paradoksina, että sellaisten ominaisuuksien, joiden yhte- ys Viitalaakin kiinnostavaan kelpoisuuteen on vahva, heritabiliteetti on.matala.

Tämä käsitteellinen kömmähdys vie poh- jaa pois luvun ”Geenien osuus käyttäytymi- sessä” analyyttiseltä perustalta. Sen lisäksi täs- sä luvussa tehdään virheellisesti ero perittyjen ja opittujen käyttäytymisominaisuuksien välil- lä kun loppujen lopuksi geenien ja oppimisen vaikutus kietoutuvat erottamattomasti toisiin- sa. Viitala tosin puhuu perinnöllisistä ja kyp- syvistä käyttäytymisominaisuuksista opittujen vastakohtana, mutta minusta käyttäytymispiir- teen kypsyminen on nimenomaan oppimista sekin ja alkaa nisäkkäillä, joiden tutkija Viitala korostaa olevansa, jo sikiöaikana. Sama kah- tiajako yhtäältä perittyihin ja toisaalta opittui- hin käyttäytymismuotoihin jatkuu seuraavas- sa käyttäytymisen yksilönkehitystä koskevassa luvussa. Onkohan tällainen dikotomia eläinten käyttäytymisen tutkimuksessa yleensä alun pe- rin René Descartesin (1596–1650) fi losofi an jyr- kästä tulkinnasta lähtöisin?

Puutteena on pidettävä myös sitä, että Viitalan sosiaalisuuden evoluution teorian tun- temus ulottuu vain Hamiltonin sääntöön ja sii- hen liittyvään sukulaisvalinnan teoriaan. Tämä teoria selittää erittäin kauniisti sellaisten yksi- löiden välisen sosiaalisuuden, jotka ovat suku- laisia keskenään. Hamiltonin jälkeen luodut so- siaalisuuden evoluution peliteoreettiset mal- lit, jotka ovat yleisemmin päteviä, jäävät lähes tyystin huomiotta. Vangin pulma -peliin tosin viitataan ihmisen käyttäytymisen yhteydessä lyhyesti sivulla 228, mutta monimutkaisemmat mallit, kuten esimerkiksi lasten leikeistä tutus- ta kivi-paperi-sakset -pelistä kehitetty sosiaali- suuden evoluution peliteoreettinen malli, jää- vät vaille käsittelyä. Nämä mallit pystyvät se- littämään myös sellaisten yksilöiden sosiaali- sen käyttäytymisen, jotka eivät ole sukua kes- kenään, siis jopa lajien välisen sosiaalisuuden, jota kuten Viitalakin toteaa luonnossa kuiten- kin havaitaan.

Biologismi ongelmana

Mielestäni biologisiakin kirjoja on tarkastelta- va tämän kirjoituksen otsikkona olevan Prota- goraan teesin valossa. Kirjojen arvo tai arvotto- muus perustuu mielestäni siihen millaisen ku- van ihmisestä ne antavat. Tämän kirjan toiseksi viimeinen luku, joka käsittelee ihmisyhteisöjä, on

(3)

T I ET EE

S S

ÄTA

P H A U T U

70

suurimmaksi osaksi aika pahanlaatuista biologis- mia. Kuka todella suostuu Viitalan tavoin ajatte- lemaan, että aviopuolison valinnassa feromonien tuoksu on lähes yksin vaikuttava tekijä.

Entä mitä on sanottava siitä, että Viitala kat- soo ihmisten sosiaalisuuden perustuvan yksin- omaan joukkosuggestioon. Varsin kyseenalai- nen on myös siitä seikasta vedetty johtopäätös, että koska raiskaukset kohdistuvat useimmiten parhaassa lisääntymisiässä oleviin nuoriin nai- siin, olisi raiskaus yksi miehen lisääntymistak- tiikoista eikä pelkästään yksi miehen ei-seksu- aalisen, väkivaltaisuuden muoto. Tekijä pitää ihmistä selvästikin vain geeneilleen alisteisena lisääntymiskoneena.

Ihmisen käyttäytyminen on niin monimut- kainen asia, että tällainen Viitalan edustama reduktionismi on sen selittämisessä täysin riit- tämätöntä. Biologiassa tarvitaan systeemibio- logista otetta, ja ihmisen käyttäytymisen tutki- muksessa tarvitaan monitieteisiä tiimejä, joiden luomiseen ja toisten tieteenalojen kielen oppi- miseen olisi panostettava.

Viitala ei katso ihmisen rationaalisuudel- la olevan paljonkaan tekemistä käyttäytymi- semme suhteen. Tästä seuraa perustavanlaa- tuinen kysymys: Miten tieteen tekeminen, esi- merkiksi tarkasteltavana olevan kirjan kirjoitta- minen näin ollen olisi ylipäänsä lainkaan mah- dollista?

Kielen evoluutiosta ja eläinten käyttäytymisestä asiantuntevasti

Miten voin tämän jälkeen sanoa mitään hyvää tarkastelevansa olevasta teoksesta? Aika paljon- kin sentään. Kirjan rakenne on hyvä. Useimpi- en lukujen lopussa on lyhyt tiivistelmä. josta käy ilmi mitä luku sisältää. Lisäksi tekijä hylkää ko- konaan luvussa ”Vaistokäsite” kyseisen termin mielestäni perustellusti määrittelemättömänä, poliittisena ja mitään sanomattomana sanama- giana. Evoluutiopsykologit saavat siis ansaitse- maansa huutia.

Muut kuin ihmisen käyttäytymistä koskevat kirjan luvut ovat asiantuntevia, vankasti evo- luutioteorian perustalla pysytteleviä analyyt- tisiä ja riittävän monipuolisia, kriittisiä, osak- si tekijän omiin tutkimuksiin perustuvia kuva- uksia eläinten käyttäytymisen rytmeistä, suun- nistautumisesta ja signaaleista sekä sosiaalisuu- den perustasta.

Luku ”Sosiaalinen eläin” alkaa mielestäni hyvällä, riittävän väljällä sosiaalisuuden mää-

ritelmällä, jonka mukaan sosiaalisuuteen lue- taan kaikki eläinten sellainen käyttäytyminen, jossa eläimet reagoivat toisiinsa tai toistensa jät- tämiin signaaleina toimiviin jälkiin. Tätä seuraa erilaisten sosiaalisten mekanismien ja niiden ekologisten seurausten tarkastelu. Käytetystä määritelmästä johtuu, että territoriaalisuus- kin luetaan sosiaalisuuden piiriin, mikä on mielenkiintoinen laajennus yleiseen näkökul- maan. Arkikielessähän sosiaalisuutena pide- tään vain ryhmähakuisuutta. Territoriaalisuus on luonnollisesti ryhmähakuisuuden kääntö- puoli. Hyvä oivallus on myös huomio, että sosi- aalisuuteen liittyy aina suvullinen lisääntymi- nen. Tämä jälkikäteen ajatellen itsestäänselvyys jää helposti huomaamatta – niin kuin itsestään- selvyydet yleensäkin.

Hyvää on myös se, että tekijä on nisäkkäiden tutkija. Aikaisemmin eläinten käyttäytymisestä suomeksi kirjoja kirjoittaneet tutkijat (Palmgren sekä Salo ja Soikkeli) ovat olleet tai ovat lintujen tutkijoita. Viitala perustelee itse tästä koituvaa etua sivulla 13 seuraavasti:

”Nisäkästutkija ei hevin puhu vaistoista joutuessaan huomaamaan, että pienimmästä karvakorvasta alka- en oppiminen ja ympäristön muutoksiin ainakin tie- tyissä rajoissa joustavasti sopeutuminen – eräänlai- nen opportunistinen kunhan körötellään -strategia – näyttää olevan monien nisäkkäiden käyttäytymisen keskeinen piirre.”

Tästä seuraa merkittävä ja noudattamisen ansaitseva huomautus siitä, että nykyaikaisessa käyttäytymisen biologian keskustelussa ei juu- ri puhuta etologiasta vaan käyttäytymisekolo- giasta. Termi pitää sisällään sen, että käyttäy- tymistä ei enää nähdä irrallisena asiana, vaan Tinbergenin tapaan osana eläimen ekologis- ta sopeutumisstrategiaa, joka auttaa sitä säily- mään ja tuottamaan jälkeläisiä. Tämä evolutii- vinen näkökulma on kirjan läpikäyvänä peri- aatteena.

Kirjan viimeinen luku ”Kielelliset kyvyt” on ansiokas, nykyään paljon pohditun ja tutkitun erittäin vaikean kielen evoluution ongelman, tarkastelu. Voin myös varauksetta yhtyä kir- jan päättävään teesiin, jonka mukaan ihminen itse yksilönä rakentaa itse oman elämänsä mer- kityksen tai merkityksettömyyden niistä eväis- tä, jotka geneettisessä ja kulttuurisessa perimäs- sään saa.

Kirjoittaja on Turun yliopiston perinnöllisyystieteen professori

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

(”Provenienssi”, Arkistolaitoksen sanastowiki [http://wiki.narc.fi/sanasto]) Provenienssiperiaatteella puolestaan sanaston mukaan tarkoitetaan sitä, että

Samalla pro- movoitiin joukko ansioitune1ta kunniatohtoreita, JOista nimek- käimpiin kuuluva Stuart Hall piti myös pienen alustuksen tiedotus- opin laitoksen

hyödyntää Helsingin yliopiston intranetin, Flam- man, ja yliopiston julkisten sivujen uudistukses- sa tehtävää visuaalisen ilmeen suunnittelutyötä ja sisällönhallinnan

Deborah Smithin ja Han Kangin tiivis yhteistyö, jonka tuloksena Vegetaristin lopullinen englanninkielinen käännös syntyi, selittänee osaltaan myös sen, ettei romaania ole

Kangasvieri, Teija; Vaarala, Heidi; Saarinen, Taina.. Kangasvieri, T., Vaarala, H., &

Tekstilajien lisäksi luovuus näkyy uusissa kirjoitustaidoissa myös multimodaalisen tekstin luovana suunnitteluprosessina, sosiaalisena luovuutena sekä alati uutta etsivänä, leikkivä

Musiikin filosofian yhtenä päämääränä on mielestäni ajatella filosofisia ajatuksia musiikillisesti.. Haluan ko- rostaa yhtä näkökohtaa tässä erityisessä

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa