• Ei tuloksia

Pääkirjoitus 3/18

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Pääkirjoitus 3/18"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

3/2018 niin & näin 3

pääkirjoitus

Antti Salminen

2

5.7.2018, hieman ennen keskipäivää, Ruotsin ilmavoimien JAS 39 Gripen pommitti metsä- palopesäkettä Taalainmaan Trängsletissä. Vi- deolla operaatio näyttää siistiltä ja näppärältä teknologiselta huippuratkaisulta. Kuin tar- vitsisi alleviivata rynnäkköhävittäjällä: Ilmastonmuutosta ei enää torjuta, sitä vastaan joudutaan taistelemaan.

Mutta mitä vastaan silloin oikeastaan taistellaan?

Vastuutonta grillaajaa? Kädetöntä ilmastopolitiikkaa?

Mukavuudenhalua ja luonnonpelkoa? Aurinkoa ja sa- detta ja tuulta? Fossiilisilla polttoaineilla muotoiltua por- varillista itseymmärrystä? Modernin sivilisaation hybristä ja kohtaamatonta varjoa?

*

On sivilisoitumattomia kulttuureja, mutta ei sivilisaa- tioita vailla kulttuureja. Jos sivilisaatio on etenkin val- miiksi terminaalivaiheesssa, sivilisoitumaton kulttuuri saattaa pystyä tuhoamaan sen pienellä tuurilla ja reip- paalla yhteishengellä. Nykymuotoinen globaalin poh- joisen huipentama elämänmuoto nitistää sitä vastoin inhimillisiä ja ei-inhimillisiä kulttuureja täysin oheisva- hingossa, koskaan niitä kohtaamatta, hävitykseen näh- däkseen oudon osattomana, jatkamalla jokapäiväistä normaaliaan ja vakuuttamalla omaa erinomaista yleis- maailmallisuuttaan. Näin syvä tiedottomuus ja tunnot- tomuus olisi jokseenkin tragikoomista ellei se olisi sivi- lisaatiohistoriallinen farssi. Tai Haavikon sanoin (Runoja matkalla salmen ylitse, 1973): ”Tämän elämänmuodon ylivertaisuuden myöntäminen/ merkitsisi musertavia vel- vollisuuksia.”

Näyttää selvältä, että parhaat tieteelliset perusteet eivät nykynormaalia horjuta. Tämänhetkinen tieteel-

Kuva: Olli-Pekka Tennilä

(2)

4 niin & näin 3/2018

pääkirjoitus

linen konsensus on fossiilisubjektin dissensus. Vaikkapa nyt Suomen ilmastopolitiikka vuonna 2018 on katastro- faalisen flegmaattista ja lyhytpinnaisimman talouskasvu- unelman ulkopuolella ikiroutaa sulattavaa hulluutta.

Planetaariset rajat ovat edelleen oma erillinen huoli- puheen esineensä kerran vaalikaudessa. Edustuksellisessa demokratiassa valtio pystyy näköjään tuhoamaan metsää vaikka sitten hävittäjälaivueella, mutta ei osaa olla teke- mättä sille mitään.

*

Faktat tiedetään, mutta niitä ei koeta. Kun niitä ei koeta, niitä ei tunneta. Kun niitä ei tunneta, niillä on pelkkä tarkoitus vailla elämää ohjaavaa merkityksellisyyttä.

Vailla merkityksellisyyden sitouttavaa kokemusta ih- minen kääntyy tuulen mukana, jatkaa yksilöllisten ha- lujensa ja tarpeidensa palvelemista ja on näin askelta lä- hempänä tyydytystä, jota ei koskaan saavuta.

Faktojen koettumattomuuteen on toki monituisia syitä. Voi olla, että modernisoitumisen hidas dynamiitti todella riitti irrottamaan tiedon kokemuksesta, voi olla, että asiantuntijatiedon instituutioiden äärimmäinen erikoistuminen sai epäilemään perustellun tietämisen uskottavuutta sinänsä. Tai yksinkertaisesti: tietäminen sattuu, koska se miltei vääjäämättömästi edellyttää niin yksilöllistä kuin yliyksilöllistäkin muutosta. Tai vielä yk- sinkertaisemmin: yksilö fossiilisubjektina voi kuvitella olevansa itse ainakin hetkellisesti niin voimakas, että sen ei vain tarvitse välittää, että se voi riuhtoa rajatta, että sillä on varaa mahtaa.

Tai, jälleen, Haavikkoa lainaten (Julkaisematon, 1990-luku): ”Ihminen ei pysty elämään edellytystensä rajoissa. Hän kutsuu sellaista elämää tilapäiseksi eikä pidä sitä minkään arvoisena. Ja sen mitä ei pidä minkään arvoisena ihminen kohta tuhoaa. Hän ei tahdo luottaa siihen sisäiseen kelloon joka hänessä on ja joka hän on, tietämättään [...]”.

*

Toisinaan hybriksen pääpesäke paikallistetaan kullois- takin elämäntapaa merkityksellistävien kertomusten puutteeseen ja yhteiskunnallisten suurten narratiivien virttymiseen. Mutta jos kertomuksilla tosiaan olisi täl- lainen peräti metakognitiivinen supervoima, jos inhimil- liset kokemusrakenteet tosiaan olisivat solmittu tarinal- lisin loimilangoin näin syvältä, ikuisen rauhan tila olisi jo hyvän aikaa sitten sepitetty Saksassa huolekkaana viran- omaistyönä. Kiitollista kyllä historiallinen todellisuus on yksinkertainen kuin psykoosissa punottu nuotta, jonka monituisuutta pienet kuin suuretkin kertomukset typis- tävät tietoisen surutta. Kertomus ei pelasta siinä missä kartta ei ole alue eikä tulevaisuusskenaario ennusta.

Tästä huolimatta kulttuuri (kaikissa merkityksissään) on kokemuksellisten ytimien moninapaista virtausta, ja noiden fokusten liikkuminen on sivilisaatiolle koh- talokasta niin hyvässä kuin pahassa. Tiede ja päivänpo-

litiikka saavat niistä harvoin otetta ja vaikuttavat niihin useimmiten yksin vahingossa. Kun järki ja arkipolitiikka eivät riitä, apuun huudetaan joko taidetta tai uskontoa, yleensä edelleen jälkimmäistä. Moinen strateginen hyppy edellyttää jo kultivoitunutta epätoivoa, kykyä etsiytyä järjen rajoille ja usein molempia samanaikaisesti. Hyppy taiteen tai uskonnon puoleen on toki spekulatiivinen, ja tämän usein myös hyppääjä ymmärtää. Järjen hy- pyssä jätetään ottamatta loogisia askeleita, eikä siitä siksi ole takeita. Uskontoon ja taiteeseen kääntyvä luottaa edes hetken näistä inhimillisistä kulttuurimuodosteista kenties kummallisimmista löytyvän jonkin pelastavan voiman, jonkin elävöittävän yhteyden mahdollisuuden – tai edes sitten lohtua.

Seuraava, ei-eurooppalainen, ei-fossiilinen rationaa- lisuus vaiko taide uskontona ja uskonto taiteena? Pa- rempia ehdotuksia? Vastauksia on harvoin tarjolla, mikä tarkoittaa, että joudutaan tyytymään ratkaisuihin. On arvattavissa, että planetaarisen hätätilan nimissä ratkaisut ovat jo pelottavan piakkoin karhunosin käytännön te- hokkuuden ja hyödyn sanelemia (vrt. JAS 39 Gripen).

On vaikea päättää, onko tällöin tilanne vai sen ratkaisu- yritys vaarallisempi, niin filosofisesti kuin filosofiattakin.

*

Tässä kiinnostavassa umpikujassa kursailemattoman ih- miskeskeinen ja tuhovoimansa demokratisoinut antro- poseenin korostus on lähinnä vähä-äänisten haudoilla tanssimista. Jos tuota universaalia hyvää tarkoittavaa fos- siilisubjektia ei voi kiittää ylisukupolvisesti kestävän kult- tuurin kehittämisestä, kenties sen kohtalon suremiseen osallistuminen tekee ihmisestä edes vähän paremman?

Ei tee, tai jos tekee, ainoastaan historiallisen nos- talgian estetisoimassa hehkussa. Näin siksi, että ihminen ei koskaan, hyveellisimmilläänkään, ja kenties vähiten silloin, ollut vain-ihminen ollessaan ihmis-eläintä, ihmis- kasvia, ihmis-kiveä, ihmis-valoa, ihmis-tuulta… kaikkea sitä, mikä koskaan ei olisi voinut olla toisin, mutta mikä luultiin voitavan unohtaa.

Touhukas ja fossiilisista polttoaineista huuruavista talouskasvu-unelmistaan humaltunut ihmis-ihmisaika ei suostu katsomaan historiallisen tilanteen nostamaan pimeään peiliin, ei suostu kohtaamaan väkivaltaista ja pikkumaista varjoaan ja myöntämään, että valtaapitävä nykysivilisaatio on lähes minkä tahansa pitkäjänteisesti merkityksellisen kulttuurin negaatio. Tässä ei ole tie- tenkään mitään uutta. Eikä mitään, mikä sellaisenaan toistuu.

*

Toisin sanoen: jos nyt tarpeen on, tarpeen on tulla hy- viksi esivanhemmiksi. Mene ja tiedä – voi olla, että esivanhemmiksi-tuleminen on mahdollista vain kulttuu- rissa vailla modernia sivilisaatiota, tai siitä huolimatta.

Mitä sen puoleen ”hyvä” tässä tarkoittaa, on elävä ky- symys ajan myrskyn hiljaisessa silmässä.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Patrick O’Donnell ehdottaa tämän paradoksin ratkaisuksi sitä, että vain kielikuvat voivat kirjata ihmis- äänen ja että tämä kuvallistaminen vuorostaan korostaa itse

Gudiksen tarkastelee näihin »luokkiin» sijoittuvia psyko- logian ihmis- ja tarvekäsityksiä ja antaa lopuksi joitakin esi- merkkejä siitä, miten erilaiset ihmis- ja

Sellainen keskeinen ja koko yhteiskunta- tieteiden synnylle ja muodoille konstitutiivi- nen tiede kuin klassinen kansantaloustiede ei ole siis millään ainakaan 'itsestään selvällä

Keskustelutarpeen synnyttämä julkiso on Blumerin määritelmän mukaan ihmis- ryhmä, joka on kasvokkain jonkin kysymyksen kanssa, joka on eri mieltä siitä kuinka sitä on

Muut kulttuuriset, yhteiskunnalliset ja taloudelliset arvot sekä oletukset saattavat sivuuttaa yksilöiden arvon, jolloin myös ihmis­.. oikeudet jäävät vaikkapa

Livingstonen pääidea oli puolestaan kiinnostava sekä luonnon- että ihmis- maantieteellisen tutkimuksen perspektiivistä, sillä hän puhui ilmastonmuutosdiskurssista erilaisten

Leireillä elävät pakolaiset eivät ole menettäneet vain ihmis- oikeuksiaan vaan myös ihmisyytensä.. Leiriin eristetty oikeudeton pakolainen on yhteiskun- nalle

Verrattaessa Suomessa tehtyä sotilasso- siologiaa alan kansainvälisiin keskustelui- hin voi havaita, että monet teemat, jotka ovat keränneet laajaa kiinnostusta muis- sa maissa,