• Ei tuloksia

Affektiivinen käänne näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Affektiivinen käänne näkymä"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

TIETEENALAT DIALOGISSA

Suomen Akatemian Yhteiskuntatieteen filosofian huippuyksikön järjestämällä tieteidenvälisen keskustelun foorumilla pohdittiin 12.9.2016 erilaisia tunnekäsitteiden merkityksiä, emootioiden ja

affektien ominaispiirteitä sekä niiden tutkimuksen menetelmiä, erityisesti tekstipohjaisen tunteiden välittymisen tutkimuksen haasteita.

Seuraavat lyhyet artikkelit perustuvat tässä tilaisuudessa pidettyihin

puheenvuoroihin.

(2)

Kiinnostus emootioiden ja affektien tutkimuk­

seen on lisääntynyt huomattavasti niin huma­

nistisissa, yhteiskunnallisissa kuin käyttäytymis­

tieteissä viime vuosikymmeninä. Tähän muutok­

seen on kyseisillä tieteenaloilla tullut tavaksi vii­

tata ”affektiivisena” tai ”emotionaalisena” kään­

teenä. Affektiivinen tai emotionaalinen käänne ei kuitenkaan ole käsitteellisesti, teoreettisesti ja metodologisesti yhtenäinen ilmiö. Sen sijaan se koostuu useista osin päällekkäisistä ja samanai­

kaisista mutta myös osittain itsenäisistä ”kään­

teistä” eri tieteenaloilla ja jopa niiden sisällä.

Nykyisyydestä katsoen on outoa, että joskus oli aika, jolloin affekteja ja emootioita pidettiin tois- sijaisina tai merkityksettöminä akateemisen tutki- muksen kohteina, ja että tuosta ajasta on vain run- saat puoli vuosisataa, monilla tieteenaloilla vielä vähemmän aikaa. Jotta voimme ymmärtää erilaisia affektiivisia ja emotionaalia käänteitä, meidän on luotava suppea katsaus näihin käänteisiin. Mutta vielä sitäkin ennen on avattava tunnekäsitteiden problematiikkaa suomen kielellä.

Tunteita koskevaa tieteellistä keskustelua suo- men kielellä vaikeuttaa suomen kielen ero suhtees- sa tieteen valtakieleen englantiin. Siinä missä eng- lanniksi voidaan mielekkäästi erottaa toisistaan käsitteet affect, emotion ja feeling, suomessa ei ole vastinetta käsitteelle ”affect”, joten niihin viita- taan lainasanalla affekti. ”Tunteen” käsitettä käy- tetään sen sijaan molemmissa jälkimmäisissä mer- kityksissä, puhuttaessa esimerkiksi ilon tai nälän tunteista. Näistä kuitenkin vain ilo on varsinainen

tunne, kun taas nälkä on kehollinen aistimus tai tuntemus. Siksi tieteessä on ryhdytty puhumaan emootioista ”emotion”-käsitteen merkityksessä.

Vastaavasti olen ehdottanut englannin ”feeling”- termin kääntämistä tuntemukseksi. Näin monien emootioteorioiden näkemys, jonka mukaan ”emo- tions involve feelings” voidaan suomentaa ymmär- rettävään muotoon ”tunteisiin sisältyy tuntemuk- sia” siinä missä ”emootioihin sisältyy tunteita”

kuulostaisi tautologiselta. Noudatan tätä käsitteel- listä erottelua tässä johdantoartikkelissa.

Emotionaalinen käänne on varhaisempi kuin affektiivinen. Filosofian ja psykologian emotio- naalinen käänne ajoittuu kognitivismin nousuun 1960-luvulla. Kognitivistinen lähestymistapa on yhtä vanha kuin filosofia itse, sillä sitä kannatti- vat jo Aristoteles ja stoalaiset. Uuden sysäyksen kognitivismi sai tavallisen kielen filosofiasta (Er- rol Bedford, Anthony Kenny, Irving Thalberg).

Se oli kiinnostunut käsitteistä, joilla kuvailemme emo tio naalisia ilmiöitä. Samaan aikaan psykolo- git Magda Arnold ja Richard Lazarus esittivät teo- rioita, joissa arvioinneille (engl. appraisals) annet- tiin keskeinen rooli emootioiden viriämisessä ja sisällössä, vaikka emootioihin nähtiin kuuluvan muitakin ainesosia, kuten fysiologisia muutoksia, ilmeitä ja eleitä, toimintataipumuksia sekä tun- temuksia. Kognitiivinen näkemys sai tukea myös Stanley Schacterin ja Jerome Singerin tutkimuk- sista, joiden pohjalta he esittävät emootioiden ole- van yleisen fysiologisen kiihtymyksen kognitiivisia tulkintoja. Toisaalta psykologiassa oli samaan ai- kaan vastakkainen suuntaus, joka korosti affektien

AFFEKTIIVINEN KÄÄNNE

YKSI VAI MonIA?

KÄSITTEEllISIÄ JA METodologISIA PoHdInToJA

MIKKO SALMELA

(3)

biologista sisäsyntyisyyttä: Silvan Tomkinsin psy- kobiologia. Sen mukaan meillä on yhdeksän sisä- syntyistä affektia, joista kullakin on niille ominai- set hermostolliset, keholliset ja käyttäytymiseen liittyvät vasteet, kasvonilmeet mukaan lukien.

Kaikki kolme lähestymistapaa – arviointiteori- at (esim. Nico Frijda, Klaus Scherer, Phoebe Ells- worth, Agnes Moors), psykologinen konstruktio- nismi (esim. James Russell, Lisa Feldman Barrett) ja perustunneteoriat (Paul Ekman, Carroll Izard, Robert Levenson) – ovat elinvoimaisia ja vaiku- tusvaltaisia emootioiden nykyisessä psykologi- sessa tutkimuksessa. Neurotieteellisiä löydöksiä emootioiden toteutumisesta aivoissa käytetään yleensä tukemaan perustunteiden teoriaa (esim.

Jaak Panksepp, Joseph LeDoux, Antonio Damasio).

Sekä arviointiteorioiden että psykologisen konst- ruktionismin kannattajat ovat kuitenkin hiljattain väittäneet löytäneensä neurotieteellistä tukea kan- noilleen. Filosofiassa William Jamesin epäkognitii- visesta emootioteoriasta ammentavat näkemykset (esim. Paul Griffiths, Jesse Prinz) ovat haastaneet kognitivistisen paradigman, ja havainnosta on noussut uusi suosittu malli emootioissa yhdisty- vän intentionaalisuuden ja affektiivisuuden ym- märrykselle (Robert Roberts, Peter Goldie, Chris- tine Tappolet, Sabine Döring, Jan Slaby). Toinen tuore haaste kognitivismille on noussut enakti- vismista, joka näkee emootiot kehollisina, uppou- tuneina ja toimintaan suuntautuneina toiminnan mahdollisuuksien edustuksina (Rebekka Hufen- diek) tai dynaamisina vasteina, jotka ovat organis- min ja sen ympäristön välisen suhteen merkitysten edustuksia (Giovanna Colombetti).

Sosiologit, sosiaalipsykologit ja historioitsi- jat kuuluvat myös alkuperäisesti emotionaalisen käänteen piiriin. Sosiologiassa tämä käänne tapah- tui 1970-luvun lopulla ja keskustelu käynnistyi sii- tä, missä määrin emootiot ovat sosiokulttuurisia tuotteita. Sosiaalisen konstruktionismin (esim. Ja- mes Averill, Steven Gordon, Rom Harré) ja sym- bolisen interaktionismin kannattajat (esim. Arlie Hochschild, Susan Shott) tarkastelivat emootioita ensisijaisesti ajallisesti ja paikallisesti vaihtelevis- ta tilanteiden määritelmistä, tunnekäsitteistöistä ja emootioita koskevista uskomuksista riippuvina.

Sen sijaan ”positivistit” (Theodore Kemper, Tho- mas Scheff) näkivät emootiot psykologian perus-

tunneteorioiden tavoin muuttumattomina, pitkäl- ti automaattisina vasteina tietynlaisiin sosiaalisiin ärsykkeisiin. Keskeisiä tuon ajan teorioita olivat Hochschildin tutkimukset emootionormeista ja tunnetyöstä, Kemperin teoria sosiaaliseen vuoro- vaikutukseen liittyvästä vallasta ja statuksesta uni- versaaleina emootioiden käynnistäjinä sekä David Heisen affektikontrolliteoria, jonka mukaan yksi- löt ovat motivoituneita kokemaan sellaisia tuntei- ta, jotka ovat tilanteisiin ja toimijoihin liitettyjen pysyvämpien affektiivisten merkitysten mukaisia.

Randall Collins esitti teoriansa vuorovaikutus- rituaaleista ja niissä tuotetusta emotionaalises- ta energiasta samoihin aikoihin. Historian emo- tionaalinen käänne rakentui pitkälti sosiologisen käänteen pohjalta. Peter Stearns, William Reddy, ja Barbara Rosenwein esittelivät ”emotionaali- sen tyylin” (emotional style), ”emotionaalisen re- giimin” (emotional regime) sekä ”tunneyhteisön”

(emotional community) käsitteet tutkimuksissaan.

Nämä käsitteet perustuvat sosiologiseen käsityk- seen kulttuurisesti vaihtelevista emootionormeis- ta ja -käytännöistä, jotka säätelevät sekä tunteiden kokemista että niiden ilmaisua.

Tieteenalakohtaisista ja teoreettisista eroistaan huolimatta edellä mainituille lähestymistavoille on yhteistä emootion käsitteen suosiminen affektin si- jasta. Käyttäytymistieteellisessä tutkimuksessa af- fekti on yleiskäsite kokemuksellisille tiloille, ku- ten tuntemuksille, emootioille ja mielialoille, joilla on jokin valenssi ja intensiteetti mutta jotka eroa- vat toisistaan intentionaalisuutensa, kestonsa sekä toimintataipumustensa eriytyneisyyden perusteel- la. Affektiteorioissa tilanne on toinen.

Affektiivinen käänne on monien ihmis- ja yh- teiskuntatieteiden alojen, kuten politiikan teo- rian, kulttuurimaantieteen, ympäristöntutkimuk- sen, kirjallisuudentutkimuksen, taidehistorian, arkkitehtuurin, mediatutkimuksen sekä kulttuu- ritutkimuksen uudemman, 1990-luvun puolivälis- tä alkaneen kehityksen tulosta. Humanistisissa tie- teissä affektiivinen käänne esiteltiin paradigman vaihdoksena kehottomien diskurssien ja tekstien tutkimuksesta kohti vitalistisia, post-humaaneja ja prosessikeskeisiä näköaloja, joiden filosofinen perusta ammennettiin Baruch Spinozan ja Henri Bergsonin klassisista teksteistä Gilles Deleuzen ja Felix Guattarin tulkitsemina. Yhteiskuntatieteis-

(4)

sä huomio kiinnittyi tulemiseen, mahdolliseen ja virtuaaliseen vastakohtana jo olemassa olevalle, kuten instituutioille, identiteeteille ja yhteiskun- taluokille. Affektiteoreetikot hylkäsivät aiemmat teoriat, jotka korostivat järkeä ja rationaalisuutta politiikassa, etiikassa ja estetiikassa ja löivät siten laimin kehollisten ja affektiivisten taipumusten merkitystä ajattelussa, päättelyssä ja pohdinnas- sa. He arvostelivat myös sosiaalisesta konstrukti- vismista ja psykoanalyysista vaikutteita saaneita kulttuuriteoreetikkoja, jotka ovat jättäneet biolo- gian tutkimustulokset huomiotta subjektiivisuu- den ja kulttuurin malleissaan.

Affektiivisella käänteellä on kaksi toisiinsa liit- tyvää juurta nykytutkimuksessa. Ensimmäinen pe- rustuu Tomkinsin affektiteoriaan, jonka Eve Ko- sofsky Sedgwick ja Adam Frank löysivät uudelleen, kun taas toisen muodostavat Deleuzen tulkinnat Spinozan metafysiikasta, Brian Massumin edel- leen välittäminä. Affektiteorian kaksitahoinen al- kuperä heijastuu kahdessa affektikäsityksessä, joista toinen ymmärtää affektit kehollisten viet- tien perimmäisinä motiiveina (Tomkins), kun taas toisessa affekti on elinvoimainen ja alati muuntu- va, inhimillisen ja epäinhimillisen lukematto mien tulemisten kenttä (Deleuze). Edellisen, psyko- biologisen käsityksen puitteissa voidaan puhua yksittäisistä affekteista Tomkinsin affektien sisä- syntyisyyttä korostavan näkemyksen mukaisesti, kun taas jälkimmäisessä, ontologisessa lähesty- mistavassa affektista (yksikössä) puhutaan voi- mana, joka välittyy ruumiiden ja kappaleiden vä- lillä, vaikuttaen niiden kykyyn vaikuttaa ja tulla vaikutetuiksi. Molemmissa lähestymistavoissa af- fekti ymmärretään silti riippumattomana tietoisis- ta intentioista, merkityksistä, perusteista ja usko- muksista. Affekti on epäinhimillinen, ruumiillinen, esiyksilöllinen, muttei silti sosiaalista edeltävä voi- ma tai intensiteetti, joka vaikuttaa jotenkin ajatte- luun ja arvostelmiin mutta on silti erillinen niistä.

Affekti on Massumin (1995, 89) sanoin ”pelkisty- mättömästi ruumiillinen ja autonominen”.

Affektin ja emootion ero on keskeinen monissa affektiteorioissa. Massumin mukaan emootio ja af- fekti ”noudattavat erilaista logiikkaa ja kuuluvat eri järjestyksiin” (Massumi 1995, 88). ”Affekti, toisin kuin emootio tai tunne, on jotain mitä ei ole vielä suljettu, edustettu, leimattu, kommunikoitu, muo-

vattu ja strukturoitu. Affekti on ”virtuaalista; ke- syttämätöntä ja sopeuttamatonta, aina tulemisen prosessissa,” kuten Margaret Wetherell (2012, 59) muotoilee. Vastaavasti ”emootio on kvalifioitua in- tensiteettiä, tavanomainen, yhteisymmärrykseen perustuva intensiteetin kiinnityskohta semantti- sesti ja semioottisesti muodostuneisiin sarjoihin, narratiivisesti esitettävissä oleviksi toiminta–re- aktio-piireiksi, funktioon ja merkitykseen. Se on omistettua ja tunnistettua intensiteettiä.” (Massu- mi 1995, 88). Affektiteoreetikot korostavat affektin virtuaalisuutta sen emansipatorisen potentiaalin vuoksi, vaikka he toisaalta tunnistavat, ettei mi- kään affektin virtuaalisuudessa takaa sen hyveel- listä (engl. virtuality tai virtuosness) ilmenemistä edistyksellisenä, vapauksia laajentavana politiik- kana ennemmin kuin vastakkaisena, taantumuk- sellisena ja sortavana politiikkana. Jälkimmäisen voidaan nähdä nousevan yhtä lailla affekteista, ku- ten Sara Ahmedin analyysit rasismin ja muukalais- vastaisuuden affektiivisesta taloudesta osoittavat.

Affektin ja emootion käsitteellinen ero ei ole kes- keinen Ahmedin teorioissa. Hän yhtyy silti Mas- sumin käsityksiin korostaessaan, että emootiot ovat olemassa suhteissa, eivät subjektien tiloina, ja että ne välittyvät affektien leimaamien merk- kien kierrossa.

Affektiteorian ja emootiotutkimuksen suh- detta on muutamaa poikkeusta lukuun ottamat- ta leimannut yhteiselo ilman vuorovaikutusta.

Eri suuntauksia edustavat tutkijat käyvät omissa kokouk sissaan ja julkaisevat omissa tieteellisissä aikakauslehdissään. Affektitutkijat viittaavat har- voin käyttäytymis- ja yhteiskuntatieteellisten tai filosofisten emootiotutkijoiden julkaisuihin, ellei- vät ne tue heidän käsityksiään affektin ensisijai- suudesta ja autonomisuudesta emootioihin näh- den. Tällaisia ovat esimerkiksi Antonio Damasion ja Jaak Pankseppin neurotieteelliset tutkimukset.

Vastaavasti emootiotutkijat ovat vastahakoisia kiinnittämään huomiota affektiteorioihin syystä, jonka Seigworth ja Gregg ilmaisevat johdannos- saan kokoomateokseen The Affect Theory Reader todetessaan, että ”ensi kohtaaminen affektiteori- oiden kanssa saattaa tuntua tilapäiseltä (tai jos- kus pysyvämmältä) metodologiselta ja käsitteelli- seltä vapaalta pudotukselta.” (Seigworth ja Gregg 2010, 4).

(5)

Tieteidenvälisen affektitutkimuksen ensim- mäinen haaste on siten eri suuntauksien edusta- jien saaminen yhteen keskustelemaan affektien ja emootioiden tutkimuksen käsitteellisistä ja me- todologisista kysymyksistä. Tällainen harvinainen kohtaaminen toteutui syksyllä 2016 Suomen Aka- temian Yhteiskuntatieteen filosofian huippuyksi- kön järjestämällä tieteidenvälisen keskustelun foo- rumilla (www.helsinki.fi/tint/aid.htm).

Lähteet

Massumi, Brian (1995) The Autonomy of Affect. Cultural Critique, No. 31, The Politics of Systems and Environments, Part II (Autumn, 1995), 83–109.

Seigworth, Gregory J. ja Gregg, Melissa (2010). An Inventory of Shimmers. Teoksessa M. Gregg & G.J. Seigworth (toim.) The Affect Theory Reader. The Duke University Press.

Wetherell, M. (2012). Affect and Emotion. A New Social Science Understanding. SAGE.

Kirjoittaja on yliopistotutkija Suomen Akatemian Yhteiskuntatie- teen filosofian huippuyksikössä (TINT) Helsingin yliopistossa.

Suomen kielen sana tunne on monimerkityksi­

nen. Se viittaa paitsi fysiologiseen tunnereak­

tioon, myös tuntoaistin toimintaan sekä mielen­

sisäisiin, tietoisiin kokemuksiin ja tuntemuksiin.

Viimeksi kuluneen sadan vuoden aikana käsitys tunteiden toiminnasta on muuttunut radikaalisti.

Tunteita pidettiin pitkään ihmisten subjektii- viseen kokemusmaailmaan kuuluvina ilmiöinä, joiden tarkka tieteellinen mittaaminen koettiin mahdottomaksi. Ihmisellä tehtyjen aivokuvan- tamistutkimusten sekä näitä täydentävien eläin- kokeiden avulla on kuitenkin tullut selväksi, että tunteet ovat objektiivisesti mitattavissa olevia, biologisiin järjestelmiin perustuvia prosesseja.

Tutkimuksen painopiste on myös siirtynyt tun- teiden elämää haittaavista ja patologisista vaiku- tuksista tunteiden myönteiseen merkitykseen toi- minnanohjauksen tehostajana.

Tunteet valmistavat toimimaan

Tunteet saavat meidät valmistautumaan ja toimi- maan säätelemällä käyttäytymistämme. Ne oh- jaavat automaattisesti meitä pois kivusta ja kur-

juudesta kohti turvaa ja nautintoa (Elliot, Eder ja Harmon-Jones, 2013; Lang, 1995), Näin ne säästä- vät kapasiteetiltaan rajallisten, tietoisten toimin- nanohjausmekanismien (eksekutiivisten toimin- tojen) kuormitusta. Sekä ihmisten että eläinten aivoista on paikallistettu useita erilaisia tunnejär- jestelmiä (tyypillisesti viha, ilo, pelko, inho, suru ja hämmästys), jotka kukin hoitavat omanlaistaan puolustustehtävää (Ekman, 1992; Panksepp, 1982;

Panksepp ja Watt, 2011). Tunteisiin liittyvät il- maisut, kuten kasvonilmeet, toimivat lajitoverei- den välisinä viesteinä ja mahdollistavat tunneti- lan automaattisen jakamisen eri yksilöiden välillä (kuva 1). Tällainen ”ajatustenluku” voi tehostaa suurten ryhmien toimintaa, kun tieto ryhmän jä- senten kulloisestakin valmiustilasta on jatkuvasti muiden saatavilla.

Aivoista ei ole mahdollista paikallistaa yhtä

”tunnealuetta”, joka käsittelisi keskitetysti tuntei- ta samaan tapaan kuin vaikkapa näköaivokuori kä- sittelee näköaistimuksia. Tunteiden tuottamiseen osallistuukin laaja hajautettu hermoverkko, jonka eri osat vastaavat monimutkaisen tunneprosessin eri osista (kuva 2). Kuhunkin perustunteeseen liit-

MISTÄ PUHUMME KUN PUHUMME TUNTEISTA?

LAURI NUMMENMAA

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Voi olla, että maantieteessä opiskelijat saavat enemmän opetusta kartoista kuin diagram- meista, vaikka uudessa ja vanhassa lukion opetussuunnitelmassa molemmat lasketaan

Toisaalta hyvissä vastauksissa kokelaat olivat määritelleet selkeästi käsitteitä ja alemman ajattelun tasoa vaativissa tehtävissä suurin osa kokelaiden vastauksista luokiteltiin

Sananlaskujen tulkinnan haastavuus tai helppous riippuu aina sananlaskusta. Tulkinnan tasoja on myös monia erilaisia ‒ voidaan joko tulkita sananlaskua kokonaisuutena, tai ikään

Nous estimons cependant que le nombre de contextes pour la 3 e personne du pluriel est assez modeste dans la production écrite ; de plus, la plupart des formes dans ces contextes

Dán dutkamušas in guorahallan, man ollu studeanttat čálle nomeniid konsonántaguovddážiid riekta, iige danne leat vejolaš diehtit, leatgo studeanttat feilen

Astevaihteluvirheitä selitti 73 kertaa (48 %) yleistäminen, kun kokelas kirjoitti nominin konsonanttikeskuksen tutuimpaan ja tavallisimpaan asteeseen.

Suomen kansallisen toimenpideohjel- man opetustoimen osuuden mukaan (Sisä- ministeriö 2020) oppijoiden profilointiin pe- rustuvat toimenpideohjelmat eivät ole tarkoi- tuksenmukaisia

Ehkä minä ja Avaimen toimittajat Haapala ja Rossi ymmärsimme Hekanahon käyt- tämän poliittisuus-käsitteen ”väärin” siksi, että Hekanahon Theory’s Empire -teokseen,