• Ei tuloksia

Vallasta ja konteksteista näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vallasta ja konteksteista näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • L u K i j o i L t A

Vallasta ja konteksteista

Kommentoin tässä muutamaa Pia Livia Hekanahon ”Poliittisen käsitteestä ja kirjalli- suudentutkimuksen monimuotoisuudesta” −kirjoituksessa esiintyvää väitettä.

Hekanahon väite 1: Malmio argumentoi ”ad hominem”.

Ainoat ad hominem eli henkilöön kohdistuva argumentit, joita käytän, tulevat nyt:

Hekanahon väite, jonka mukaan minä argumentoin ad hominem, on argumentointia ad hominem.

Lisäksi Hekanahon kirjoitus ”Teorian vastaisku: pitääkö humanistin äänestää re- publikaaneja?” Avaimen numerossa 1/2007 täyttää ad hominem-argumentoinnin tun- tomerkit. Hänelle Theory’s Empire -kirjassa olennaista on se, että teos on tietynlaisten henkilöiden, ”tunnettujen yliopistokonservatiivien”, toimittama (Hekanaho 2007, 76). Minun mielestäni kulloinkin arvioitavana oleva teos on arvioitava sen sisällön pe- rusteella.

Hekanahon väite 2: Poliittisuus ja siihen liittyvät argumentit ja tulkinnat.

Väite 2a. Malmio ja Avaimen toimittajat Haapala ja Rossi ymmärtävät Hekanahon kirjoituksessa esiintyvän poliittisuus-käsitteen väärin, liian kapeasti.

Väite 2b: Laajempi poliittisuus-käsite on hyödyllinen tutkimuksessa.

Siihen, miten Hekanaho tässä numerossa olevassa vastineessaan argumentoi tutki- muksen laajemman poliittisuuden puolesta, ei minulla ole huomauttamista. Foucault ja Althusser taitavat tässä vaiheessa olla jo kaikille tuttuja, eikä Hekanaho tuo keskus- teluun tältä osin mitään uutta. Hän perustelee kantansa usein esitetyillä väitteillä ja ajatuksilla. Voin hyvin hyväksyä nämä argumentit, mutta samalla ne herättävät minus- sa seuraavanlaisia kysymyksiä: Onko valta oikeasti joka paikassa, aina ja kaikkialla ja määrittää kaikkea toimintaamme? Onko valta ainoa tai ensisijainen ihmisen toimintaa ohjaava motiivi? Onko olemassa muita toiminnan motiiveja? Millä perusteella valtaa pidetään ihmisen toiminnan perimmäisenä motiivina? Riippuvatko toiminnan motii- vit kontekstista? Minkä perusteella voimme tietää, että nimenomaan tämä konteksti

− valta − on ”pysyvä” tai ensisijainen, ”taattu”? Minkälaisessa kontekstissa tällainen näkemys syntyy, kasvaa, saa valtaa? Minkälainen ihmiskäsitys löytyy tämän ajatuksen taustalta? Millä perusteella valta on valittu tutkimuksen ”pysyväksi” kontekstiksi?

Ehkä minä ja Avaimen toimittajat Haapala ja Rossi ymmärsimme Hekanahon käyt- tämän poliittisuus-käsitteen ”väärin” siksi, että Hekanahon Theory’s Empire -teokseen, sen toimittajiin ja kirjan kontekstiin kohdistama kritiikki (Hekanaho 2007, 76–79) osittain oli poliittista sanan kapeassa merkityksessä?

Väite 2 c: ”Malmio [--] tulkitsee ainoastaan amerikkalaiskampuksilla esiintyvän tar-

(2)

Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti AVAIN

2007

3

L u K i j o i L t A

peita turvata akateemisen toimintaympäristön moniarvoisuus, oikeudenmukaisuus ja tasa-arvoisuus”.

Esitän, että konteksti on erilainen. Tasa-arvoisuus, oikeudenmukaisuus ja keski- näisiä eroja kunnioittava toimintaympäristö – kyllä, ilman muuta, niin USA:ssa kuin Suomessa. Mutta: Suomen historia, politiikka, maantieteellinen sijainti, väestöpohja ja niin edelleen on toisenlainen kuin USA:n. Näin kattavien erilaisuuksien voi olettaa synnyttävän kovin toisennäköisiä lukijoita ja vallan verkostoja: esimerkiksi erilaisia suh- tautumisia kirjallisuustieteellisiin antologioihin.

Kristina Malmio

Lähteet

HEKANAHO, PIA LIVIA: Teorian vastaisku: pitääkö humanistin äänestää republikaaneja?

Kirjallisuudentutkimuksen aikakausilehti Avain 1/2007, 76-79.

Theory’s Empire. An Anthology of Dissent. Toim. Daphne Patai ja Will H. Corral. Colum- bia University Press 2005.

Keskustelu kirjallisuudentutkimuksen poliittisuudesta päättyy tällä erää tähän.

Kiitämme keskustelijoita virkistävistä puheenvuoroista!

Avaimen toimitus

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

In the second part of the article, we discuss recent applications of close reading which also draw from the embodied, environmental and political notions of reading.. We examine

K alevalaseuran vuosikirja Eurooppa, Suomi, Kalevala valaisee monesta suunnasta Kalevalan ja Elias Lönnrotin aatteellista ja kulttuurista kon- tekstia.. Kirja koostuu

Muistin itse kirjoi- tuksesta hyvin vähän, mutta kuitenkin sen verran, että se oli tyypiltään kirja- arvostelu ja, että olin kommentoinut siinä vuonna 1991 ilmestynyttä

Ajan merkki on ehkä sekin, että varsin useat toimittajat ovat kokeneet innostavana ja vir- kistävänä -mikäli nyt näin partiopoikamaiset sanat ovat tässä

Sekä yksikön ensimmäisen että toisen persoonan muotoja on kuitenkin mahdollista käyttää myös siten, että niillä luodaan avoin viittaus: ei siis viitatakaan (vain) puhujaan

Olen analysoinut tarkemmin lähinnä Payner-yhtiön hittikokoelmat ( 1996-2000) ja muutaman johtavan tshalga-Iaulajan sooloalbumit, joiden sisällössä tshalgamusiikin osuus

Sekä kuhmalahtelais- että hämeenkyröläiskoulut olivat maan ylei- sintä kyläkoulutyyppiä, kaksiopettajaisia, molemmat perustettu oppi- velvollisuuslain

Näin ollen, jos nyky-Venäjä on entisen Neuvostoliiton suora perillinen – asia jonka Venäjän kaikki hallintoelimet mieluusti hyväksyvät – on sen myös otettava täysi