• Ei tuloksia

Suuntana sivistys näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Suuntana sivistys näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

AIKUISKASVATUS 2/01

193

Eero Ojanen 2000 Onko meillä malttia sivistykseen? Tilaa sivistykselle -sarja.

KANSANVALISTUSSEURA Ulla Koivunen (toim.) 2001. Kokonaisuutta etsimässä. På jakt efter helheten.

KANSANVALISTUSSEURA

Suuntana sivistys

Snellmanin tiedetään päättäneen hengen olemusta käsitelleen ja oppilaiden koko elämänkulkuun vaikuttaneen luentosarjansa ajattelulleen us- kollisena vaatimattomaan huomautukseen: tulevina ai- koina nämä samat totuudet löydetään toisin käsittein.

Eero Ojanen on ottanut teh- täväkseen - snellmanilaiseen ja idealistiseen ajatteluun juur- tumisensa tunnustaen - ku- vata sivistys nykykäsittein. Ai- don dialektikon tavoin hän antaa sivistyksen käsitteen kehkeytyä täyteen rikkauteen- sa vastakohtiensa kautta ja nii- den jännitteessä.

Onnistuuko Ojanen tässä niin, että sivistyksestä tulisi nykyihmisen elämänkul-

kuun vaikuttava voima? Huo- maan vastaavani kysymykseen vähän epäröiden. Sivistyksen idea on hautautunut niin monen ajatuskerrostuman alle, että sen elävöittäminen on pitkä työ. Mutta Ojasen käsit- tely on erinomainen johdatus jokaiselle, joka haluaa paneu- tua sivistyksen olemukseen ja ottaa kantaakseen siitä aiheu- tuvan vaivan.

Kirjoittaja paikallistaa sivistyksen ideaa suhteessa muihin elämänilmiöihin.

Snellmanille sivistys oli myös maan taloudellisen nousun edellytys. Tässä Ojanen sanoo tietoisesti poikkeavansa Snell- manin linjasta. Ojaselle teknii- kan mittelöin käytävä kan- sainvälinen taloudellinen kil- pailu on nykyajan sotaa. Ja tunnetusti väkivalloin Suomi ei voi mitään tehdä, sivistyk- sen voima on sen ainoa pelas- tus. Ojasen käsittelyssä sivistys saa askeesin sävyn. Hän mars- sittaa heiveröiset sivistyksen voimat taisteluun taloutta, tekniikkaa ja kilpailua vastaan.

Näin voi tehdä ja joistakin näkökulmista, erityisesti eko- logisesta, se voi olla välttämä- töntäkin. Mutta asian voi

nähdä myös toisin.

Laaja-alainen sivistys, johon hyvin mahtuu myös tekninen sivistys, on kansa- kunnan ainoa turva avoimen kilpailun maailmassa, jossa osaaminen on korvannut aseet ja jossa jälkeen jääminen merkitsee paluuta kehitys- maaksi. Tekemällä nörtit ja nokialaiset sivistyksen viholli- siksi heidät ajetaan pöyhkei- lemään sivistymättömyydel- lään, ilmiö josta siitäkin on jo esimerkkejä. Ongelmana ei ole tekniikka eikä kilpailu- kaan, vaan se, että ne koros- tuvat yksipuolisesti monine hankaline seurauksineen. Si- vistys alkaa olla elämänvälttä- mättömyys.

Katsoo asiaa kummalta kannalta tahansa, Ojanen te- kee riemastuttavan keksinnön.

Yhtä itsestään selvästi kuin olemme tottuneet arvioimaan erilaisten päätösten ympäris- tövaikutuksia meidän pitäisi arvioida niiden sivistysvai- kutuksia. Ensituntumalta aja- tus tuntuu mahdottomalta to- teuttaa, mutta juuri siinä on sen viehätys. Tällainen arvi- ointi olisi haaste, joka askel

(2)

194

AIKUISKASVATUS 2/01 askeleelta tuottaisi jäsenty-

neempää käsitystä niistä hy- vän elämän ehdoista, joita kuvaamaan sivistyksen käsite on luotu. – Olisi tärkeää, että Ojanen antaisi edelleen hen- kensä askaroida sivistyksen tulkinnassa käsittein, jotka avautuvat nykyihmiselle.

****

Kansanopisto on yksi sivistyksen kehto, jolle juuri siksi on myös lainsäädännössä suotu erikoisasema. Sen yllä- pitäminen edellyttää jatkuvaa kansanopiston sisäistä kehittä- mistä. Jos jollakulla on mieles- sä epäilevä kysymys siitä, onko kansanopisto sisäisesti hengissä, voi helpottuneena vastata, että ainakin Länsi- Suomessa on. ”Kokonaisuutta etsimässä” tiivistää 16 artikke- lina tulokset seitsemän länti- sen kansanopiston kokonais- valtaista oppimista koskenees- ta hankkeesta, jonka tarkoi- tuksena on selventää kansan- opiston erityislaatua.

Kansanopisto on muuttunut ympäristön pai- neessa formaaleja opintoja tar- joavaksi oppilaitokseksi, mut- ta sen ei tarvitse merkitä omi- naislaadun katoamista. Rat- kaistavaksi tulee Paula Ilénin sanoin yhtälö, jossa yhdiste- tään avoimen yliopiston opinnot (tai muut arvosanat/

tutkinnot), kansanopisto- opinnot ja yhteisöllisyys.

Nonakalaisesti sanottuna kir- joittajat ovat vakuuttuneita siitä, että heidän käsissään on arvokasta kansanopiston hil- jaista tietoa. Juuri sen tiedon varassa syksyinen arka, syrjään ja itseensä vetäytynyt, vai- keasti puhuva ja yhä useam- min myös tavalla tai toisella ongelmainen nuori muuttuu reippaaksi, sosiaaliseksi ja it-

seään ilmaisevaksi ihmiseksi.

Jollakin tavoin tämä tieto kyt- keytyy internaattiyhteisön ympärille kytkeytyvään kan- sanopistopedagogiikkaan.

Miten saada tämä

hiljainen tieto eksplisiittiseksi tiedoksi ja muotoon, jossa se on mahdollista kertoa myös ulospäin? Viime vuosien kas- vatustiede ei ole juurikaan tarjonnut käsitteitä tähän tar- koitukseen. Kirjassa sovelle- taan useitakin kuvaus- järjestelmiä, valaisevasti, mut- ta ei varmaan vielä tyhjentä- västi. Silti kirja on tärkeä virs- tanpylväs. Projektin aikana jokainen kirjoittaja on ratkais- sut oman identiteettinsä kan- sanopiston opettajana tai muun henkilöstön jäsenenä, mikä sekin on hienosti muka- na teoksessa. Voin hyvin ku- vitella, että kirja on arvokas jokaiselle uudelle työntekijälle portaana kansanopiston eri- tyiseen maailmaan.

Artikkeleista mieleen jäävin oli se, missä Eeva-Kaisa Lemmetyinen piirtää kansan- opisto-opiskelijan muotoku- via. Ne osoittivat, miten eri- laisia opiskelijat ovat ja miten heitä ei voi kohdata millään kaavalla. Jokainen tarvitsee henkilökohtaisen oppimis- suunnitelmansa, joka vahvis- taa juuri hänen Elämänkom- petenssiaan. Sen, että lähtö- kohtana on yksilö, ei tarvitse olla vastoin kansanopiston yhteisöllistä perusluonnetta.

Kansanopisto syntyi ja varttui rinnan suurten kiin- teiden kansanliikkeiden kans- sa. Nyt olemme eläneet ajan, jona ihminen on rimpuillut itsensä irti sitovasta yhteisölli- syydestä. Näemme myös sen tuomat haitat. Oletan, ettei

ihminen jatkossakaan menetä saavuttamaansa yksilöllisyyttä, mutta hän oppii uudella ta- valla käyttämään yhteisöjä yk- silöllisen elämänsuunnitel- mansa osana. Silloittavaan yh- teisöllisyyteen on kova tarve ja sen oppimiseen kansan- opisto on poikkeuksellinen mahdollisuus. Sillä kansan- opiston ydin on yhteisöllisyys ja dialogi, yhtenä keinona in- ternaatti mutta mahdollinen myös muin tavoin, esimer- kiksi yhteisöllisyysopintoina kuten Paasikivi-opistossa.

Joitakin asioita jäin kirjasta kaipaamaan. Yksi niistä oli sosiaalinen pääoma; luot- tamuksesta ja vastavuoroisuu- desta käyty keskustelu tekisi kansanopistopohdinnalle te- rää. Lähteistä en löytänyt Pauli Siljanderin tutkimusta N. Fr.

S. Grundtvigin sivistysnäke- myksestä ja kansanopiston tehtävästä. Sitäkin kannattaisi edelleen lukea. Kirjassa oli Ei- vor Huldénin erinomainen artikkeli loppuunpalamisesta, mutta ei johtopäätöstä, jota Ove Korsgaard on suosittanut oppilaspulaa kokeville Tans- kan kansanopistoille. Ainakin joissakin kansanopistoissa kannattaisi nostaa opiskelijoi- den keski-ikää 20-30 vuodel- la. Kipeimmin kansanopisto- miljöön herättämää henkistä ja sosiaalista pääomaa juuri nyt tarvitsevat ne 165 000 suomalaista, jotka kärsivät va- kavasta uupumuksesta.

Uusimmillakin

toimituksillaan Kansanvalistus- seurasta on tullut sivistystä herättävä ja virittävä kustanta- ja. Kyse on tärkeästä tehtävästä suomalaisen sivistysliikkeen palveluksessa.

Seppo Niemelä

K I R J A - A R V I O I T A

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Työhön liittyvään koulutukseen edellisen vuo- den aikana osallistuneet nimesivät suurimmaksi osallistumisen esteeksi kiireet työpaikalla, mutta ne, jotka olivat

Moni pessimisti myös toteaa, että koulut ovat väärä paikka sivistyksen etsi- miseen.. Oppi ja sivistys ovat lakanneet kulkemasta

Siksi harmonian, kirkkauden ja kauneuden oheen on liitettävä myös ajatus särkymisestä ja myös nöyrä tietoisuus siitä, että niin barbaria kuin sivistyskin ovat yhden

Kohteina ovat ennen muuta lääkärit, mutta myös muu

Neuvostoliiton Keski-Aasia toivoo myös apua Unescolta arabiankielisen naisten

Voidaan myös väittää kielten aikuisopetukseen tarkoitetun oppimateriaalin kehittämisen edellyttävän tuottamismotivaati- on lisäksi perehtymistä aikuisopetuksen

Historioitsija Teemu Keskisarja kirjoit- taa Kiven elämäkerrassa Saapasnahkatorni (2018, 149), että Kiven kieli oli niin runsasta juuri siksi, että hänen kielensä voima

Pohjoismaisten so- siaalityön tutkimuksen seurojen (Forsa Nordic) ja sosiaalityön koulujen (NOUSA) joka toinen vuosi järjestämä Nordic Social Work Conference 2018 pidetään Hel-