• Ei tuloksia

Tulkitseva tiede, ymmärretty oleminen näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tulkitseva tiede, ymmärretty oleminen näkymä"

Copied!
5
0
0

Kokoteksti

(1)

T I E TE ES

S

ÄTA

A P TU H U

70

Jarkko Tontti (toim.): Tulkinnasta toiseen: Es- seitä hermeneutiikasta. Vastapaino, Tampere, 2005. 278 s.

Kotimaiset kirjoittajat ja kääntäjät ovat vii- me vuosina paneutuneet kiitettävästi – moni- en vanhempien klassikkojen ohella – 1900-lu- vun filosofian keskeisiin suuntauksiin, kuten fenomenologiaan, analyyttiseen filosofiaan, (jälki)strukturalismiin ja dekonstruktioon. Oi- keusfilosofiasta väitelleen Jarkko Tontin toi- mittama hermeneutiikkaa käsittelevä kokoel- ma tuo tähän viime vuosisadan filosofian jat- kuvaan uudelleenarviointiin tarpeellisen täy- dennyksen. Tontti toimitti filosofisen aikakaus- lehden niin & näin laajan hermeneutiikan eri- koisnumeron 3/2002 (39-105), ja osa nyt arvi- oitavana olevan teoksen teksteistä ilmestyikin alun perin jo siinä. Tulkinnasta toiseen tutustut- taa suomalaisen lukijan hermeneutiikkaan sekä kotimaisten kirjoitusten että 1900-luvun loppu- puolen hermeneutiikkakeskustelua esittelevien hyvin valikoitujen käännösnäytteiden voimin.

Näin se toimii erinomaisesti saman kustanta- jan julkaiseman Hans-Georg Gadamerin essei- den suomennosvalikoiman Hermeneutiikka si- sarteoksena [1].

Rikas näkymä hermeneutiikan ydinongelmista

Tulkinnasta toiseen jakautuu neljään osaan.

Aluksi esitellään hermeneutiikan 1500-luvulle juontuvaa historiaa [2] Erna Oeschin, Juha Var- ton ja Tontin itsensä artikkelien avulla. Teoksen toinen ja laajin osa paneutuu 1900-luvun her- meneutiikan peruskysymykseen: onko kysees- sä ontologinen teoria (ihmisen) olemisen perus- luonteesta, ”täälläolon” olemisesta ”maailmas- saolemistaan” tulkitsevana ja (aina jo) ymmär- täneenä, kuten vuosisadan kaiketi suurin her- meneutikko Gadamer opettajansa Martin Hei- deggerin ajatuksia edelleen kehitellen katsoi, vai tuleeko hermeneutiikan seurata varhaisem- pia klassikkoja (esim. Friedrich Schleiermacher, Wilhelm Dilthey ja muut ontologista käännettä edeltävät hermeneutikot) ja pitäytyä metodolo- gisessa, tulkitsevien ihmistieteiden menetelmiä

koskevassa teoretisoinnissa, eli tuleeko herme- neutiikka ymmärtää Gadamer-kriitikon Emilio Bettin tapaan ”hengentieteiden yleisenä mene- telmäoppina”? Vai ovatko nämä näkökulmat jo- tenkin syntetisoitavissa – eli voitaisiinko onto- logia–metodologia-vastakkainasettelusta pääs- tä hedelmällisellä tavalla eteenpäin, kuten Paul Ricoeurin tai Gianni Vattimon voidaan (hyvin eri tavoin) katsoa ehdottaneen?

Näiden nykyklassikkojen tekstien ja hei- dän ajatteluunsa johdattelevien tulkitsijoiden ja kääntäjien (Reijo Kupiainen, Jarkko S. Tuus- vuori, Jarkko Tontti, Jussi Vähämäki) komment- tien myötä lukijalle avautuu rikas näkymä her- meneutiikan ydinongelmista 1900-luvun jälki- puoliskolla.

Kolmas ja neljäs osa tarttuvat hermeneutii- kan yleistä luonnetta koskevan ontologia–me- todologia-keskustelun sijasta erityisteemoihin.

Hermeneutiikan suhde kriittiseen teoriaan on aiheena Tuusvuoren suomentamassa Gadame- rin ja Jürgen Habermasin ajatustenvaihdossa, ja lopuksi esitellään Ismo Nikanderin kääntä- mänä ja johdattelemana Gadamerin jännitteis- tä suhdetta Jacques Derridan dekonstruktioon [3]. Gadamer on siis kolmella käännetyllä kir- joituksellaan tämän(kin) kirjan keskeinen hen- kilö, kuten asiaan kuuluu – hänen merkitystään viime vuosisadan hermeneutiikan kehitykses- sä olisikin vaikea yliarvioida. Mutta kuten lop- puun liitetty hyödyllinen nimihakemisto osoit- taa, teos nostaa esiin myös koko joukon vähem- män tunnettuja nimiä.

Ansiokas mutta hieman sekava kokonaisuus

Tulkinnasta toiseen on monipuolisuutensa vuoksi sekä ansiokas että hieman sekava ko- konaisuus. Käännökset ja kotimaiset artikkelit vuorottelevat, ja tästä avautuu hermeneutiikan parhaita perinteitä noudattaen lukijan ymmär- rystä lisäävä dialogi klassikkojen ja heidän suo- malaisten tulkitsijoidensa (sekä ihannetapauk- sessa lukijan itsensä) välillä.

Esimerkiksi Tontin artikkeli ”Olemisen haas- te – 1900-luvun hermeneutiikan päälinjat” kon- tekstualisoi hyvin sitä seuraavan osan II (”On-

Tulkitseva tiede, ymmärretty oleminen

Sami Pihlström

(2)

ET TI E E

ÄSS

TAPAHT UU

71

tologiaa vai metodologiaa?”), joka avautuu Ku- piaisen Heidegger-artikkelilla. On ymmärrettä- vää, että alan suurista klassikoista juuri Heideg- geria ei tähän kokoelmaan ole käännetty – hä- nen tuotantoaanhan on jo melko paljon saata- vissa suomeksi. Varhaisempia hermeneutikko- ja, vaikkapa Schleiermacheria, tosin olisi ollut mukava saada luettavaksi käännöksinä.

Tontin kokoama antologia on kauttaaltaan oppineiden ammatti-ihmisten työtä. Sekä klas- sikkosuomennokset että niitä tulkitsevat artik- kelit ovat asiantuntevia, eikä ainakaan minul- la ole niihin moittimista (vaikka ehkä jollakul- la hermeneutiikan spesialistilla voisi ollakin).

En myöskään voi tässä lähteä ruotimaan Gada- merin, Ricoeurin tai Vattimon ajattelun mutkik- kuuksia. Teoksen ongelmat, joihin lyhyesti ha- luan puuttua, ovatkin toisaalla.

Tontti avaa toimittajan johdantonsa seuraa- vasti (7): ”Ei ole perusteetonta väittää, että päät- tyneen vuosisadan filosofisten koulukuntien kilpalaulannassa hermeneutiikka vei lopultakin voiton. Se ei ole kokenut sitä hetkellisen loiston ja äkkinäisen sammumisen kohtaloa, joka luon- nehtii joitakin 1900-luvun filosofian virtauksia.

Se ei myöskään ole ajautunut peruslähtökohdat kyseenalaistavaan kriisiin, joka vuosituhannen vaihteessa johti yritelmiin pystyttää näivetty- neiden suuntausten raunioille erilaisia ’postfi- losofioita’. Eikä se ole taantunut vanhojen mes- tarien lähiluvuksi ja puolustamiseksi kuten joil- lekin koulukunnille on käynyt.” [4]

Kritiikin kohdetta ei kuitenkaan yksilöidä.

Mitä tarkasti ottaen olivat nämä hermeneutii- kalle laulukilpailussa hävinneet koulukunnat?

Loistiko ja sammuiko äkillisesti esimerkiksi de- konstruktio – vai kenties saksalainen ”elämän- filosofia” tai amerikkalainen pragmatismi aivan vuosisadan alussa? Onko analyyttinen filosofia

”näivettynyt” ja raunioitunut niin, että ”pos- tanalyyttinen” filosofia on nyt käynyt mahdol- liseksi (joskin vain ”yritelmänä”)? Onko feno- menologia kenties taantunut Edmund Husser- lin tai Maurice Merleau-Pontyn tekstien ”lähi- luvuksi ja puolustamiseksi”?

Tällaiset syytökset ovat toki mahdollisia, osin perusteltujakin. Toisaalta koulukuntien ”sam- mumisen”, ”näivettymisen”, ”raunioitumisen”,

”taantumisen” ja niiden peruslähtökohtien ky- seenalaistumisen sijasta – tai jopa tällaisen ke- hityksen myötä – on ehkä tapahtunut myös po- sitiivisemmin kuvattavissa olevaa koulukunta- erojen hämärtymistä, aiemmin erillisinä näyt- täytyneiden suuntausten sekoittumista, uuden- laista jännittävää dialogia, hermeneuttista hori-

sonttien yhteensulautumista. Esimerkiksi prag- matismin ja analyyttisen filosofian – tai prag- matismin ja fenomenologian, tai analyyttisen filosofian ja fenomenologian – välillä on käyty monia mielenkiintoisia, yhä jatkuvia keskuste- luja, joita voisi kuvata muutenkin kuin näiden koulukuntien näivettymisenä tai taantumisena.

Filosofiset traditiot saattavat myös saada uutta elinvoimaa siitä, että niiden alkuperäinen

”puhtaus” liataan, kun niihin sekoittuu näen- näisesti vieraita aineksia. Tietenkin tällöin pe- rinteiden identiteetti käy ongelmalliseksi: pe- rinteen ”rajalla” olevat ajattelijat saattavat tär- keällä tavalla uudistaa perinnettä, johon kaikki (varsinkaan he itse) eivät katsoisi heidän mis- sään tapauksessa kuuluvan [5]. Muistettakoon myös, ettei edes moneen kertaan kuolleeksi ju- listettu looginen empirismi ole täysin kuollut;

pikemminkin viimeaikainen tutkimus on nosta- nut siitä esiin lukuisia yhä elinkelpoisia, ”muo- dikkaampia” suuntauksia ennakoineita piirtei- tä [6].

Kuka ”voitti” kilpalaulannan?

Sen sijaan, että Tontti ehdottaisi aitoa ajatusten- vaihtoa filosofian koulukuntien välillä – tai pyr- kisi lokeroivasta koulukunta-ajattelusta koko- naan eroon –, hän haluaa ilmeisesti pitää voi- massa 1900-luvun perinteiden väliset rajalin- jat julistaessaan hermeneutiikan ”kilpalaulan- nan” voittajaksi. Tontti linnoittautuu näin tu- kevasti ”mannermaiseksi” mielletyn filosofi- an taakse välittämättä siitä, että analyyttisen ja mannermaisen filosofian aikanaan terävänä pi- detty ero on nykyisin toistuvasti kyseenalais- tettu. Samaan perinteisiin taisteluasemiin juut- tuneeseen ajatteluun viittaa hänen vihjauksen- sa ”suomalaisen virkafilosofian hienoisesta ka- pea-alaisuudesta” (7).

Vaikka Tontti lienee oikeassa selittäessään hermeneutiikan menestystä sillä, että se on pys- tynyt jatkuvasti uudistumaan kuitenkaan pe- rinnettään unohtamatta sekä myös ”puhuttele- maan erityistieteitä”, kuten (Suomessakin) teo- logiaa, oikeustiedettä, kasvatustiedettä ja kir- jallisuustiedettä (7-8) [7], ja vaikka hän myön- tää, että hermeneutiikka on kyennyt myös ”he- delmälliseen vuoropuheluun muiden filosofis- ten suuntausten kanssa” (7), hän ei nähdäkse- ni riittävästi painota muiden, esimerkiksi edellä mainittujen, perinteiden samantapaisia ansioi- ta ja uudistumiskykyä. Sitä paitsi kilpalaulanta lienee kesken, tai ainakin uusi kisa on alkanut

(3)

T I E TE ES

S

ÄTA

A P TU H U

72

2000-luvulla, eivätkä osanottajat ole enää aivan samat kuin ennen.

Tontin tavoitteiden hienoista kapea-alaisuut- ta ilmentää myös se, että hän on jättänyt kirjas- ta pois ”analyyttisen hermeneutiikan” nimel- lä tunnetun yrityksen rakentaa siltaa herme- neutiikan ja analyyttisen filosofian välillä. Tä- män Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilosofi- asta vaikutteita omaksuneen suuntauksen tun- netuimpia edustajia olivat Georg Henrik von Wright ja Peter Winch [8] ja perinnettä on Suo- messakin esitelty ja arvioitu vertailuin herme- neutiikkaan ja kriittiseen teoriaan [9]. Tontti tyytyy toteamaan alaviitteessä, että analyytti- nen hermeneutiikka (jonka edustajista hän kyl- lä mainitsee von Wrightin ja Winchin) ”ei kui- tenkaan ole enää elinvoimainen” ja että sillä on merkitystä ”lähinnä aatehistoriallisena kuriosi- teettina” (52n2).

Olen eri mieltä. Winchin ja hänen hengenhei- molaistensa edustama näkökulma Wittgenstei- niin ei tosin edustane Wittgenstein-kommen- taarikirjallisuuden valtavirtaa, mutta tässä pe- rinteessä kirjoitetut wittgensteinilaisvaikuttei- set kontribuutiot etenkin moraali- ja uskonnon- filosofiaan muodostavat kyllä melko itsenäisen, uskoakseni yhä elinvoimaisen perinteen, jossa korostuu inhimillisten (esimerkiksi uskonnol- listen) käytäntöjen ja ajattelun ymmärtäminen

”sisäisestä” näkökulmasta ulkoisen, esimer- kiksi kausaalisen selittämisen sijasta [10]. von Wrightin Explanation and Understanding ja hä- nen myöhemmät teoksensa ihmisen toimintaa selittävän tutkimuksen erityispiirteistä luon- nontieteelliseen selittämiseen verrattuna puo- lestaan eivät varmastikaan saaneet kansainväli- sessä keskustelussa kaikkea sitä huomiota, jon- ka ne olisivat ansainneet, mutta on käymässä yhä selvemmäksi, että von Wrightin näkemyk- set vertautuvat monin mielenkiintoisin tavoin nykyisen mielen filosofian ja ihmistieteiden tie- teenfilosofian ”ei-reduktiivisen naturalismin”

etsintään. [11]

Oman ajattelun ennakkoluuloja tunnistamaan

Analyyttistä hermeneutiikkaa vaikutusvaltai- sempi vuoropuhelu analyyttisen filosofian ja hermeneutiikan välille on viime vuosina muo- toutunut eräiden alun perin lähinnä analyyttis- tä filosofiaa edustaneiden ajattelijoiden työssä, jotka ovat omaksuneet merkittäviä vaikutteita Gadamerilta (ja muiltakin ”mannermaisina” pi-

detyiltä klassikoilta, kuten Hegeliltä). Tällaisia perinteiset koulukuntajaot rikkovia nykyfiloso- feja ovat esimerkiksi yhdysvaltalaiset John Mc- Dowell ja Robert Brandom [12]. Eturivin ana- lyyttistä filosofiaa seuraava joutuu näin vää- jäämättä tutustumaan myös hermeneutiikkaan muodossa tai toisessa.

Ymmärtämistä tavoittelevaa dialogia voi- daan siis mainiosti laajentaa Tulkinnasta toi- seen -teoksessa esiteltyä perinteistä hermeneut- tista pelikenttää laajemmalle. Toisaalta ennak- koluuloista pitäytymistä tietyssä traditiossa toi- sia ajattelijoita ulos sulkien on myös – ainakin gadamerilaisten mukaan – ymmärtämisen vält- tämätön lähtökohta. Kuten Tontti itse Gadame- ria esitellessään muistuttaa, ennakkoluulot ovat ymmärtämisen ja tulkinnan ”välttämättömiä mahdollisuusehtoja” – ”kaikista auktoriteeteis- ta vapaa kritiikki ja järjenkäyttö on käsitteelli- sesti mahdotonta” (61, korostus alkutekstissä).

Oman ajattelun ennakkoluulot ja auktoritee- tit pitäisi kuitenkin pyrkiä itsekriittisesti tun- nistamaan, jotta voisi perustellusti ottaa kan- taa muiden ennakkoluuloihin ja auktoriteettei- hin (62). Mutta kenties Tontti onkin koulukun- takannanotoissaan tarkoituksellisen poleemi- nen [13] toteuttaakseen gadamerilaisen herme- neutiikan ”konfliktuaalisuuden” vaatimuksen ymmärtämisen edistämiseksi (vrt. 65)?

Avaimia traditioiden väliseen ymmärryksen tavoitteluun voitaisiin löytää nyt suomennettu- jen hermeneutikkojen omistakin teksteistä. Esi- merkiksi Gadamer sanoo (tosin vain alaviit- teessä) Wittgensteinin kielipelin käsitteen tun- tuvan hänestä ”täysin luonnolliselta” (133n14).

Ricoeur puolestaan korostaa, että ”moniselit- teisten ilmaisujen semantiikassa ryhdytään he- delmälliseen dialogiin Wittgensteinin Filoso- fisista tutkimuksista lähtöisin olevien oppijär- jestelmien kanssa ja anglosaksisista maista pe- räisin olevan tavallisen kielen analyysin kans- sa” (153) [14]. Habermaskin viittaa (kriittises- ti) Wittgensteiniin Gadameria käsittelevässä es- seessään (206-207), ja Gadamer itse tekee ekspli- siittisemmän rinnastuksen: ”Hermeneuttinen refleksio siis paljastaa sanojen valheellisia siir- tymiä siihen tyyliin kuin Wittgenstein arvoste- li psykologian käsitteitä palauttamalla ne käy- täntöön kytkeytyneen puheen hermeneuttiseen alkutilanteeseen” (215). Vattimo taas keskuste- lee muiden muassa Richard Rortyn ja Thomas Kuhnin kanssa (178-179), ja Gadamer myöntää Karl-Otto Apelin rikastaneen hermeneutiikkaa viittaamalla pragmatismin klassikkoina tunnet- tuihin Charles Peirceen ja Josiah Royceen (223).

(4)

ET TI E E

ÄSS

TAPAHT UU

73

Näiden kiistatta erilaisten perinteiden ja ajat- telijoiden työstämien teemojen ykseyttä moni- naisuudessa, yhteisiä aiheita ja ongelmia erojen keskellä, voitaisiin myös etsiskellä korostamalla sitä, miten niin hermeneutiikka, wittgensteini- lainen kielipelejä ja elämänmuotoja tutkiva kie- lifilosofia kuin dekonstruktiokin – tai vaikkapa Donald Davidsonin radikaalin tulkinnan teoria – kukin omalla tavallaan tarkastelevat Kantin transsendentaalifilosofiasta mukaillulla, trans- sendentaalista argumentaatiota uudelleen arti- kuloivalla tavalla ymmärtämisen ja merkityk- sen edellytyksiä, niitä ennakkoehtoja, joiden on välttämättä toteuduttava, jotta (toisen) ymmär- täminen ja/tai merkityksellinen kieli ylipäänsä olisi mahdollista [15].

Näin esimerkiksi sekä ”jatkumon” että ”kat- koksen” (tai merkityksen ”läsnäolon” ja ”pois- saolon”) korostaminen ymmärtämisen edelly- tyksinä (vrt. Nikander 249ff.) voi olla osa mer- kityksen transsendentaalisten ehtojen – välttä- mättömien mahdollisuusehtojen – kartoittamis- ta. Mielelläni lukisinkin hermeneutiikkaa – en kilpalaulannan voittajana vaan – 1900-luvun fi- losofiaa koulukuntakiistoja syvällisemmin lei- maavan transsendentaalisen tradition yhtenä hahmottajana, tulkitsijana ja kehittäjänä.

VIITTEET

[1] Ks. Hans-Georg Gadamer, Hermeneutiikka: Ymmärtä- minen tieteissä ja filosofiassa, suom. Ismo Nikander, Vastapaino, Tampere, 2004. Gadamer tunnetaan etenkin mammuttiteoksestaan Wahrheit und Met- hode (1960), jota ei ole suomennettu. Tuon teoksen toisen painoksen esipuhe löytyy kuitenkin käsillä olevasta kokoelmasta.

[2] Toki voidaan, kuten Oesch (15) huomauttaa, pitää hermeneutiikan alkuteksteinä jo Platonin Kraty- losta ja Aristoteleen Tulkinnasta-teosta. Herme- neutiikan varhaisen, 1500-1800-luvuille ajoittu- van kehityksen erittelijänä Oeschin artikkeli on ansiokas.

[3] Derridan ja Gadamerin tähän teokseen käännettyjen keskustelupuheenvuorojen lähtökohta on Gada- merin ”Text und Interpretation” (”Teksti ja tul- kinta”, 1984), joka sisältyy viitteessä 1 mainittuun Gadamer-valikoimaan Hermeneutiikka.

[4] Sama avaus johdatteli jo niin & näin -hermeneu- tiikkateemaan (3/2002, 39).

[5] Jotakin tämäntapaista yritän ehdottaa artikkelissani

”Filosofian traditionaalisuudesta ja transsenden- taalisuudesta”, teoksessa Sami Pihlström, Koke- muksen käytännölliset ehdot: Kantilaisen filosofian uudelleenarviointia, Yliopistopaino, Helsinki, 2002.

Ks. myös Pihlström, Naturalizing the Transcen- dental: A Pragmatic View, Prometheus/Humanity Books, Amherst, NY, 2003.

[6] Ks. esim. Ilkka Niiniluoto ja Heikki J. Koskinen (toim.), Wienin piiri, Gaudeamus, Helsinki, 2002.

[7] Tähän luetteluun voisi lisätä esimerkiksi uskon- totieteen, jonka piirissä hermeneuttista lähesty- mistapaa ovat Suomessa edustaneet mm. monet René Gothonin työt. Vrt. Gothonin tässä lehdessä julkaisemaa arvostelua Gadamer-suomennoksesta Hermeneutiikka (”Vuoropuhelun ylläpitäminen ja toiseuden ymmärtäminen globalisaation suurim- pia haasteita”, Tieteessä tapahtuu 1/2005, 66-70).

[8] Ks. G.H. von Wright, Explanation and Understanding, Cornell University Press, Ithaca, NY, 1971; Peter Winch, Yhteiskuntatieteet ja filosofia, suom. Ilkka Malinen, Gummerus, Jyväskylä, 1979 (alkuteos 1958).

[9] Heikki Kannisto, ”Ymmärtäminen, kritiikki, herme- neutiikka”, teoksessa Ilkka Niiniluoto ja Esa Saa- rinen (toim.), Nykyajan filosofia, WSOY, Helsinki, 2002, 303-435. (Kirjoitus ilmestyi alun perin saman teoksen varhaisemmassa versiossa Vuosisatamme filosofia vuonna 1986.) On valitettavaa, ettei Tul- kinnasta toiseen -teos tunne Kanniston artikkelia, vaikka se on yksi oppineimpia hermeneutiikan esittelyjä maassamme. Winchin ja yleisemmin myöhäis-wittgensteinilaisuuden suhteista muihin perinteisiin, kuten pragmatismiin, vrt. myös artik- keliani ”Metodit ja totuus: ihmis- ja yhteiskuntatie- teiden filosofisia ongelmia”, teoksessa Pihlström, Kokemuksen käytännölliset ehdot; ks. lisäksi Jari Es- kola ja Sami Pihlström (toim.), Ihmistä tutkimassa, Kuopio University Press, Kuopio, 2003.

[10] Winchin ohella perinteen keskeisiä nimiä ovat ol- leet mm. Rush Rhees, D.Z. Phillips, Ilham Dilman, Raimond Gaita ja Lars Hertzberg.

[11] Aihetta on käsitellyt erityisesti Alberto Emiliani, joka mm. esitelmöi von Wrightin mielen filoso- fiasta syyskuussa 2004 järjestetyssä von Wright -muistosymposiumissa. Vrt. myös Sami Pihlström,

”The Re-Emergence of the Emergence Debate”, Principia 6:2 (2002), 133-181. Tontin väite, ettei von Wrightin tuotanto enää ole ajankohtaista ja että Explanation and Understanding on ”kovin vä- häinen yritys, oikeastaan täysin merkityksetön nykykeskustelujen kannalta”, verrattuna esimer- kiksi Gadamerin Wahrheit und Methode tai Michel Foucault’n Les mots et les choses -teoksiin (Jarkko Tontti, ”’Vain sisällyksetöntä leikkiä kaavoilla ja keinotekoisilla merkeillä?’”, kirja-arvostelu G.H.

von Wrightin omaelämäkerrasta Elämäni niin kuin sen muistan, 2002, niin & näin 2/2004, 158-159; tässä 159), on uskoakseni epätosi ja ainakin vahvasti liioitteleva.

[12] Heidän Gadamer-vaikutteistaan ks. esim. John McDowell, Mind and World, 2. painos, Harvard University Press, Cambridge, MA & London, 1996 (1. painos 1994); Robert B. Brandom, Tales of the Mighty Dead: Historical Essays in the Metaphysics of Intentionality, Harvard University Press, Cambrid- ge, MA & London, 2002.

[13] Tontin pyrkimysten poleemisuutta kuvastaa se, että hän sanoo toisaalla Suomen taantuneen mm.

von Wrightin ja Jaakko Hintikan vaikutuksesta

”filosofiseksi kehitysmaaksi, paikaksi jossa filo- sofiaksi hyväksyttiin vain loogis-analyttisten lasi- helmipelien pelaaminen” (”’Vain sisällyksetöntä leikkiä kaavoilla ja keinotekoisilla merkeillä?’”, 158), ja väittää (toisessa kirja-arvostelussa), että

”filosofia-niminen oppiaine käytännössä lakkau- tettiin useimmista yliopistoista ja sen tilalle pe- rustettiin suojatyöpaikkoja loogikoille ja uraltaan

(5)

T I E TE ES

S

ÄTA

A P TU H U

74

suistuneille matemaatikoille” (”Tiedeuskovainen ripittäytyy”, niin & näin 2/2004, 156-157; tässä 157). Tällaiset loanheitot eivät ansaitsisi vakavaa huomiota, elleivät ne kontekstualisoisi – ikävällä, kyseenalaisella tavalla – Tontin sinänsä ansiokas- ta yritystä elvyttää hermeneutiikan harrastusta Suomessa.

[14] Moni Wittgenstein-tuntija tosin pitäisi sanaa ”oppi- järjestelmä” ongelmallisena Filosofisten tutkimusten yhteydessä.

[15] Vrt. Pihlström, Naturalizing the Transcendental, erityisesti luku 1.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston teoreettisen filoso- fian dosentti ja yliopistonlehtori.

Mika Kiikeri ja Petri Ylikoski: Tiede tutkimus- kohteena: filosofinen johdatus tieteentutkimuk- seen. Gaudeamus, Helsinki 2004. 247 sivua.

Tieteentutkimus on nopeasti kehittyvä ja moni- tieteinen tutkimusala, joka on viime aikoina saa- nut yhä vahvempaa jalansijaa myös Suomessa.

Opetusministeriön aloitteesta maahamme on pe- rustettu kaksi tieteen- ja teknologiantutkimuk- sen yksikköä. Tämän lisäksi Suomessa on jo jon- kin aikaa toiminut tieteen- ja teknologiantutki- muksen tohtorikoulu ja alan tieteellinen yhdistys Suomen tieteen- ja teknologiantutkimuksen seu- ra, joka on jo lähes kahden vuosikymmenen ajan julkaissut kansainvälistä Science Studies -lehteä.

On siksi luontevaa, että kaksi tieteentutkimusta Helsingin ja Tampereen yliopistoissa opettanutta filosofia on ottanut tehtäväkseen alan ensimmäi- sen suomenkielisen oppikirjan laatimisen. Näin syntynyt teos Tiede tutkimuskohteena: filosofinen johdatus tieteentutkimukseen palvelee tieteentutki- muksen vahvistumassa olevaa perusopetusta ja esittelee alaa laajemmallekin tieteestä kiinnostu- neelle lukijakunnalle.

Tiede ja tieteentutkimus

Eräiden muiden alan oppikirjojen tapaan Kiike- ri ja Ylikoski lähtevät kirjassaan liikkeelle tar- kastelemalla sitä, mitä tiede oikeastaan on. He toteavat, että käsitteelle on löydettävissä aina- kin kuusi erilaista merkitystä: 1) tieteen tähän mennessä saavuttamat tulokset eli se, mitä nyt pidetään totena; 2) tieteen tulevaisuudessa saa- vuttamat tulokset eli se, mihin tiede pyrkii; 3) ne menetelmät, joita tieteessä tosiasiallisesti

käytetään; 4) ne menetelmät, joita tieteessä tu- lisi käyttää; 5) kaikkien tutkijoiden muodosta- ma yhteisö ja 6) ne instituutiot (esim. yliopis- tot), joissa tiedettä harjoitetaan.

Vaikka nämä kuusi merkitystä liittyvätkin läheisesti toisiinsa, ei tieteelle kuitenkaan voi- da antaa yhtä yleistä määritelmää. Kaikki tähän mennessä laaditut luonnehdinnat joko jättävät joitain tieteelle olennaisia piirteitä ulkopuolel- leen tai laskevat selvästi ei-tieteellisiä asioita piiriinsä. Kiikeri ja Ylikoski toteavatkin käsit- teen käytön riippuvan aina asiayhteydestä. Tär- keää on tällöin se, että käsitteen käyttäjä ja hä- nen yleisönsä tietää, missä merkityksessä sanaa kulloinkin käytetään.

Arkielämässä sanalle tiede on kuitenkin muo- toutunut eräänlainen vakiintunut käyttötapa, jota kirjoittajat kutsuvat ”perinteiseksi tiedenä- kemykseksi”. Tämän käsityksen mukaan tie- dettä luonnehtii pyrkimys saavuttaa rationaali- sin menetelmin sellaista yleispätevää ja puoluee- tonta tietoa, joka voidaan esittää väitelauseiden muodossa. Arkiajattelussa – mukaan lukien tie- teilijöiden omat kuvaukset toiminnastaan – täl- lainen tieto on usein myös arvottavasti latautu- nutta: siinä missä tosina tai järkevinä pidetyt us- komukset eivät edellytä perusteluja niitä kaipaa- vat muiden omaksumat, omasta mielestämme epätodet väitteet.

Kiikerin ja Ylikosken mukaan tieteentutki- mus ei hyväksy tällaista tiedon käyttäjän epä- symmetristä asennetta vaan omaksuu sen si- jaan katselijan näkökulman. Tieteentutkija tosin sanoen pidättäytyy ottamasta kantaa väittämi- en totuudellisuuteen ja vaatii selitystä yhtä lail- la tosille ja järkeville kuin epätosille ja järjettö- millekin uskomuksille.

Selkeästi tieteentutkimuksesta

Juha Tuunainen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

”tunnevaltaisuus” on romaanien pe- rusteella totta, mutta tämä koskee myös Dostojevskin mieshenkilöitä, kuten Pylsy itsekin aiemmin toteaa:?. ”he poreilevat jatkuvasti

Kohteina ovat ennen muuta lääkärit, mutta myös muu

Neuvostoliiton Keski-Aasia toivoo myös apua Unescolta arabiankielisen naisten

suus ja minä ovat oppimisen tulosta, sillä ihminen on sekä olemassa että tulemassa - tai kuten Edgar Fauren (1972) raportti sen ilmaisee - ihmiskunta voi olla

Viimeinen vuosi on ollut kuitenkin kiireellisyydessään poik- keuksellinen; tasan vuosi sitten tähän aikaan koko toimituskunta oli sidottu Ennen ja nytin siirtämiseen

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Hermeneutiikan merkitys ei kuitenkaan supistu vain siihen, että filosofiseen kes- kusteluun osallistuvien on otettava huomioon se, että metafyysinen fundamentalis- mi on

roolissa, kuitenkaan unohtamatta perinteistä opis- kelijan ääntä korostavaa laadunhallinnan näkökul- maa. Tutkimuksen tavoitteena on valottaa opiske- lijoiden kokemuksia ja