• Ei tuloksia

Tieteellinen elämä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tieteellinen elämä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

166

T&E 2/98 • TIETEELLINEN ELÄMÄ

T T T

T T I E T E E L L I N E N I E T E E L L I N E N I E T E E L L I N E N I E T E E L L I N E N I E T E E L L I N E N E L Ä M Ä E L Ä M Ä E L Ä M Ä E L Ä M Ä E L Ä M Ä

ROGER GARAUDY, 84-vuo- tias ranskalainen filosofi ja 60- luvun tunnettu marxilainen teoreetikko sai helmikuussa 1998 maksettavakseen 120 000 Ranskan frangin sakot. Sak- kojen aiheena oli se, että hän epäilee uusimmassa, vuonna 1996 ilmestyneessä “israelilai- sen politiikan myyttejä” käsit- televässä kirjassaan natsien surmaamien juutalaisten lu- kumäärää ja kaasukammioi- den olemassaoloa keskitys- leireillä.

Garaudystä tuli “holocaust- revisionisti” vasta pitkän tien kuljettuaan. Vuonna 1970 hä- net erotettiin Ranskan kom- munistisesta puolueesta kes- kuskomitean jäsenenä osoit- tamiensa “eurokommunistis- ten tendenssien takia”. Pian tämän jälkeen hän kääntyi ka- tolisuuteen, sen jälkeen pro- testantismiin ja pari vuot- ta sitten militanttiin islamiin.

Hänen teostensa otsikotkin kertovat hänen kulkemastaan tiestä, alkaen nuoruudenteok- sesta “Tieteellisen sosialismin lähteistä” (1949), jonka jäl- keen hän julkaisi teokset “Ma- terialistinen teoria” (1953), Karl Marx (1965) sekä suurta huomiota saaneet kirjat “He- gelistä” (1966) ja Lenin (1968).

Tämän jälkeen hän kirjoitti uutta uskoaan tunnustavan teoksen “Tarvitsemmeko me Jumalaa” (1984) ja poleemi- sen “Islamin suuruus ja deka- denssi” (1996). Sakot hän sai uusimmasta kirjastaan, jolle ei löytynyt kustantajaa. Garau- dy painattikin sen omakus- tanteena, jonka julkaisijaksi hän oli keksinyt “Samizdat”- nimisen kustantamon.

OLEMME tällä palstalla seu- ranneet jo parin vuoden ajan Pierre Bourdieun ‘yhden mie-

hen sotaa’ neoliberalismia vas- taan. Maaliskuun Le Monde diplomatiquessa ilmestyi jäl- leen Bourdieulta tästä aiheesta koko sivun kirjoitus “L’essence du néolibéralisme”. Mitään olennaisesti uutta argument- tia Bourdieu ei esitä, ellei sel- laisena pidetä yleistä teesiä, että neoliberalismin ohjelmal- lisena tavoitteena on sellais- ten kollektiivisten rakenteiden tuhoaminen, jotka ovat estee- nä puhtaiden markkinoiden logiikalle. Nyansioidumpaa analyysiä on uusimmassa Ac- tes de la recherche en scien- ces sociales -lehdessä (121/

122, maaliskuu 1998) julkais- tussa Bourdieun ja Loïc Wac- quantin artikkelissa “Sur les ruses de la raison impérialis- te” (“Imperialistisen järjen juo- net”). Maaliskuun lopussa il- mestyi lisäksi kokoelma Bour- dieun viimeaikaista poliittisista kirjoituksista ja puheista: Cont- re-feux (Liber/Raison d’agir, 1998). Bourdieun perustama pieni non-profit-kustantamo, Liber/Raison d’agir, joka toi- mii hänen Collége de Fran- cen toimistonsa osoitteessa, on mielenkiintoinen ilmiö. Se julkaisee pieniä 100-sivuisia kirjasia, jotka maksavat vain 30 frangia eli noin 27 mark- kaa! Kirjasarjan avaus, Bour- dieun Sur la télévision (1996), oli myös melkoinen myynti- menestys: sitä on myyty 95 000 kappaletta. Vielä paremmin on myynyt sarjassa marras- kuun puolivälissä ilmestynyt Le Monde politiquen toimit- tajan Serge Halimin mediayh- teiskuntaa kritisoiva kirja Les Nouveaux Chiens de garde (“Uudet vahtikoirat”): yli 135 000 kappaletta, jolla lu- vulla Ranskassa pääsee jo ai- van tietokirjallisuuden best- seller-listojen kärkipaikoille.

Hamilin menestys on sii- näkin mielessä erikoinen, että hän on kieltäytynyt systemaat- tisesti kaikesta julkisuudesta, mm. kirjallisista tv-ohjelmis- ta, jotka ranskalaisessa kult- tuurissa ovat yleensä hyvän kirjamyynnin edellytys.

SUOMESSA tutkijoiden näyt- tää tätä nykyä olevan verra- ten helppo päästä, paitsi tele- visioon, yhtä hyvin iltapäivä- lehtien kuin naistenlehtien jul- kisuuteen, jos vain halua on – riskinä tietysti on mieli- pideautomaatiksi muuttumi- nen (vrt. Bourdieun kritisoi- mat “pika-ajattelijat”, “fast-thin- kers”). Epäselvää tosin on, kuinka paljon tällainen julki- suus edistää oman kirjan myyntiä, saati varsinaisen in- tellektuaalisen viestin julki- suutta. Toistaiseksi vakavasti otettavat tietokirjat eivät ole näkyneet edes Akateemisen kirjakaupan kymmenen eni- ten myydyn kirjan listoilla.

Mutta ehkä aina julkisuudes- sa olon tarkoituksena ei ole- kaan egoistinen myynninedis- täminen, vaan (tutkija)narsis- tinen esilläolo: ‘julkaisen, olen siis olemassa’ -ambition on syrjäyttänyt tavoite ‘olen jul- kisuudessa, olen siis olemas- sa’. Tunnetustihan luonnon- tieteissä, eritoten lääketietees- sä jo kansainvälisesti kilpail- laan julkisuudesta; mitä enem- män tutkimustulokset saavat julkisuutta, sitä parempi mah- dollisuus on saada isoja tut- kimusmäärärahoja. Tätä ny- kyä sama periaate näyttää siis valtaavan alaa humanis- tisilla ja yhteiskuntatieteelli- sillä aloilla. Toistaiseksi on tosin epävarmaa, tuoko se lisää rahoitusta.

(2)

167

TIETEELLINEN ELÄMÄ • T&E 2/98

KUN Anthony Giddens intro- dusoi 90-luvun esseistisissä kirjoissaan ‘elämänpolitiikan’

(life politics) käsitteen, häntä kritisoitiin sosiologipiireissä siitä, että hänen evidenssinsä oli lähinnä intuitiivista ja jour- nalistista, ellei peräti naisten- lehdistä. Paradoksaalista tai ei, sikäli kuin kritiikki pitää paik- kansa, nyt Giddensin elämän- politiikka on palannut takai- sin (?) lähteilleen, naistenleh- tiin. Pääsiäisviikolla Anna-leh- dessä julkaistiin aiheesta iso teemanumero. Siinä puffattiin uutta J.P. Roosin ja Tommi Hoikkalan toimittamaa kirjaa, mutta jotenkin täkäläisestä Annan lukijasta vaikutti kuin Giddens olisi matkalla – pait- si popularisoitunut – kovasti vulgarisoitunut, ja samalla kommentoivat tutkijat muut- tuneet yhtä viisasta poikkeusta lukuun ottamatta pikemmin- kin uudeksi aineistoksi kuin kommentiksi Giddensin elä- mänpoliittiselle analyysille.

PÄÄMINISTERI Paavo Lippo- nen on seurannut presidentti Martti Ahtisaaren jalanjälkiä ja kirjoittanut lukijalle saate- sanat Stephen Toulminin Kos- mopolis-kirjan suomennok- seen (WSOY, 1998). Avusta- jamme mielestä filosofian har- rastaja Lipponen selviää teh- tävästään yllättävän hyvin, ja paljon paremmin kuin Ahti- saari Jeremy Rifkinin Työn lo- pun saatesanoissa, jotka oli- vat sangen latteaa ja kömpe- löäkin tekstiä. Lipposen saa- tesanat ovat harkitummin kir- joitetut, ja hän osoittaa luke- neisuuttakin. Nyt soisi että myös Lipposen nimeltä mai- nitsema Allan Janikin ja Toul- minin hieno klassikko Witt- genstein’s Vienna suomennet- taisiin. Pari tyylillistä putoa-

mista Lipposelle sattuu: Bert- rand Russellin Länsimaisen filosofian historiaan viittaa- minen on ristiriidassa Toul- minin postmodernin asenteen kanssa; outoa on myös se, että Lipponen allekirjoittaa saatesanansa: “pääministeri”

– ei kai hän ole kirjoittanut niitä pääministerinä, vaan fi- losofian tunnettuna harrasta- jana ja Toulminin kirjan ihai- lijana. Sinänsä pääministerin rohkaisua “elämään ‘postmo- dernissa’ epävarmuuden maa- ilmasssa” varmasti tarvitaan- kin koko Suomen kansalle.

LUKIJAMME, ikiradikaali libe- raali sosiologi toimitti tiedok- semme norjalaisen yhteiskun- tatieteellisen aviisin, josta sel- viää että 13. maaliskuuta 1998 Norjan hallitus on asettanut tutkijaryhmän viideksi vuo- deksi selvittämään vallan ja demokratian suhteita (“en ny utredning om makt og demo- krati”). Teemana on norjalai- sen kansanvallan ehdot ja nii- den muutokset. Tutkijaryh- mään kuuluu viisi yhteiskun- tatieteilijää. Meitä informoi- nut sosiologi mutisi jotain pa- ralleelista: Suomen hallituksen historioitsijoista Topeliuksen parissa. Ehkä Topelius-huu- man ja tietoyhteiskunta-eufo- rian välissä olisi meilläkin jo- tain muutakin tutkittavaa (kuin lama) myös moderneile yh- teiskuntatieteilijöille. Ajettiin- han sitä joskus Tandemilla- kin??!

PALSTALLAMME aiemmin (3/

95) jo graduna kiitetty, tätä- kin lehteä käsittelevä Kimmo Lindin sosiologian lisensiaa- tintutkielma ilmestyy loppu- kesällä 1998 Jyväskylän yli- opiston ylioppilaskunnan jul- kaisemana. Kirjan nimi on Ra-

dikalismista aikalaisanalyysiin – Tutkijaliiton kehityslinjoja 1970-luvulta 1990-luvulle.

RANSKALAINEN, nykyisin Kalifornian yliopistossa Ber- keleyssä työskentelevä Loïc Wacquant – joka tunnetaan myös Pierre Bourdieun “oi- keana kätenä” – on tullut kuu- luisaksi 1980-luvun jälkipuo- liskon kenttätutkimuksestaan Chicagon South Siden mus- tien slummissa. Tutustuakseen slummin asukkaisiin mitään pelkäämätön kärpässarjan mies meni – Chicagon yli- opiston sosiologien varoitte- luista huolimatta – slummin nyrkkeilysalille täysin vihreä- nä opettelemaan nyrkkeilyä.

Wacquant on jo julkaissut ai- heesta useita artikkeleita, mut- ta monografiamuotoinen kir- ja on vasta ilmestymässä. Hil- jattain Wacquant palkittiin ainutlaatuisesta kenttätutki- musotteestaan Yhdysvallois- sa MacArthurin apurahalla, niin kutsutulla “genius gran- tillä”, joka on suuruudeltaan 235 000 dollaria (siis lähes mil- joonakolmesataatuhatta Suo- men markkaa). Henkilökoh- taisen apurahan käyttötarkoi- tusta ei ole mitenkään rajoi- tettu, mutta se on käytettävä viiden vuoden aikana. Pal- kinnon saatuaan Wacquant matkusti ensimmäiseksi Kali- forniasta Chicagoon maksa- maan vanhan sparrauskave- rinsa 4 000 dollarin takuut, sillä kaveri oli pidätetty crackin myynnistä...

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tällä oletuksella yliopistojen autonomia lisääntyisi, jos se ei enää saisi itse päättää, mitä koulutus- ohjelmia tarjoaa, vaan ministeriö päättäisi siitä..

2012 raportoivat, että noin 120 ihmistä osoitti mieltään Butlerin palkintoa vastaan samaan aikaan kuin hän piti kiitospuhettaan Frankfurtin Paulskirchessä (ja 15 ihmistä

Negri ja Kriegel kävivät sananvaihtoa imperiumin ja tasavallan eroista, ja Kriegel arveli, että Negrillä on vaikeuksia erottaa toisistaan imperiumi ja tasavalta johtuen

Samalla kävi tosin myös ilmeiseksi, että myös radikaaleja puheenvuoroja esit- tävät puhujat olivat varmis- taneet itselleen oppituolin. Ehkä tässä oli vähintään

tuaan internetin keskusteluista huolestuneita kommentteja, joiden mukaan tuo 1500-sivui- nen tuotos olisi jollain uudella tavalla vakavasti otettava ja erilainen kuin

Ironista kyllä, murhatutkinnan edetessä pal- jastui, että kyse oli perinteisestä mustasukkaisuusmurhasta; Bala nimittäin epäili, että murhan uhri tapaili hänen

Tieteen & edistyksen on myös vaikea uskoa, että erityisen raskaan vainoamisen kohteeksi joutunut emerita professori Heller voisi olla poikkeukselli­. sen epäpätevä

Näyttää siltä, että hän on tulkinnut api- noiden käyttäytymistä koskevaa aineistoa väkisin omien oletus- tensa mukaisesti ja lisäksi myös raportoinut sellaisia empiirisiä