• Ei tuloksia

Oppiminen ja elämä hallintaan näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Oppiminen ja elämä hallintaan näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

PÄÄKIRJOITUS

Oppiminen ja elämä hallintaan

A

ikuiskasvatuksen rajojen epämääräisyys on aina p1tanyt sen avoinna uusille ja paikkaansa hakeville kasvatus- ja koulu­

tusmuodoille. Edellisessä numerossa näitä edustivat yrittämisen ja yrittäjyyden edistäjät, tässä erityisesti ohjaustoiminnassa mukana olevat. Kuten Camilla Kovero kirjoituksessaan toteaa, on aikuis­

kasvatuksen historiassa pyrkimys sivistymiseen ja kulloisenkin his­

toriallisen ihmisideaalin todentamiseen ollut perustava. Pohjois­

maisessa perinteessä on kuitenkin myös yksilöllisen sivistymisen yhteys yhteisöllisten ja kansaisten ideaalien todentamiseen ollut tärkeä. Tässä konseptissa "aikuisuus" oli suhteessa sosiaalisen elä­

män kokonaislaatuun. Itseohjautuvan tai -ohjatun oppijan ideaa­

lin yhteyttä yliyksilöllisiin tai kollektiivisiin ideaaleihin ei ole help­

poa nähdä. Sen sijaan formaalin oppimisen, kasvatuksen ja opet­

tajuuden sanaston katoamisesta ovat muutkin kuin "heikoille sig­

naaleille" herkistyneet saattaneet aavistaa, että itseohjautumisen, oman oppimisen ja elämän hallinnan asiantuntijuus on tulossa.

A

ikuiskasvatuksen tulkinta yksilöllisen oppimisen ja elämän hal­

linnan ohjaukseksi on eri puolilla Eurooppaa - ja osana EU:n ja kansallisia ohjelmia - yleistynyt. Historiallisesti eri tarkoituksiin ja omalaatuisiksi kehkeytyneistä sosiaalityön ja -kasvatuksen, am­

matinvalinnan ohjauksen, nuorisotyön ja -kasvatuksen, työvoi­

maneuvonnan, opinto-ohjauksen ja jopa organisaatioiden kehit­

tämistyön muodoista on kehkeytymässä jokin institutionaalisesti ja ammatillisesti vielä täsmentymätön uusi toimintakenttä. Tuto­

rit, mentorit, neuvojat, ohjaajat ja kehittäjät ovat nousseet opetta­

jien ja kouluttajien rinnalle aikuiskasvatuksen määrittelijöiksi ja toimijoiksi. Esimerkiksi Englannissa sosiaali-, nuoriso- ja työvoi­

maohjaajan habituksella toimivat "personal advisers" ovat tulleet osaksi ammatillisten ja aikuiskoulutusorganisaatioiden henkilös­

töä, mistä on aiheutunut hämmennystä ja huolta toimenkuvien, työnjaon ja pohjakoulutuksen muutoksista ja niiden seurauksista.

Ohjaustoiminta näyttää useimmiten kohdistuvan ihmisiin, joilla todetaan ongelmia norminmukaisissa opinnoissa, työ- tai muissa yhteiskunnallisissa toimissa. Ohjauksen eri muodoille on yhteistä se, että normina on yksilöllinen oppimisen ja elämän hallinta, jonka "läksyttämisessä" ohjaaja on asiantuntija. Kun toisaalla - opinnoissa, työtehtävissä ja arkipäivän toimissa - niiden sisällön 202 AIKUISKASVATUS 3/2001

(2)

asiantuntijat entistä useammin jättävät ihmisen itsensä varaan, kuuluu myös itseohjauksen asiantuntijan vetäytyä "perinteisestä" holho- ajan ja huolehtijan asemasta. Ohjaustoiminnan voi nähdä osana yleisempää kasvatuksen korvautumista (kompetenssien) oppimi- sen hallinnoinnilla, mikä tapahtuu niin järjestelmä-, organisaatio-, kuin ohjaajan ja ohjattavan yksilön tasolla. Oppimisen manage- reille aikuisuus ja lapsuus eivät eriytä ihmisideaalia: yhtäältä ihmi- nen on varhaislapsuudesta asti potentiaalinen oppimisensa ja elä- mänsä hallinnoija, toisaalta hän on ulkoa määrittyvissä muutoksis- sa kroonisesti niin keskenkasvuinen kuin vanhentuva.

M

aailmassa kaikella on taipumus liittyä kaikkeen. Keskustelu ohjaustoiminnan luonteesta ja tarkoituksista koskee itse asi- assa koko aikuiskasvatuksen luonnetta ja tarkoituksia. Millaisia ih- mis- ja yhteiskuntakäsityksiä, kasvun ja oppimisen päämääriä olem- me ohjaustoiminnan sanastoilla ja malleilla oikeuttamassa? Voisi- ko niiden kautta kysyä yleisemmin yksilöllisen ja yhteisöllisen toisiaan tuottavuutta ja riippuvuutta tai aikuisen ja lapsen aseman suhteellisuutta ja vuorottelua ihmisen elämänkulussa? Onko (kos- kaan) oikein kieltäytyä jakamasta kasvun ja oppimisen prosesseja toisten kanssa? Kun sosiaalisen luottamuksen ja turvallisuuden ko- kemukset eivät kumuloidu yhteiskunnassa tasaisesti, voi niiden tarve olla ensisijaista neuvon tai ohjeen pyytämiseen verrattuna.

Tämä liittyy kaikkiin sisällöllisiin opintoihin, työtehtäviin tai arki- päivän toimiin, joissa kasvatus tarkoittaa niitä koskevan osaami- sen, tiedon ja kokemuksen jakamista toisten kanssa. Vaikka erityi- sen kasvatuksellisen ohjaustoiminnan tarve saattaa maailmassa silti lisääntyä, voisiko vetäytyvälle ohjausasiantuntijuudelle löytää vaih- toehtoja, jotka eivät asettaisi kohdettaan itseohjautuvan kuluttaja- asiakkaan paikalle? Onhan esimerkiksi eri elämänalueille ulottunut jalkautuva ja hakeva neuvonta- ja valistustoiminta kuulunut Suo- messa aikuiskasvatuksen (perustavan idean?) alkuperäisiin toteu- tustapoihin.

Anja Heikkinen

AIKUISKASVATUS 3/2001 203

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

kunut auringon suhteellisen korkea aktiivisuus yhdessä meriveden pintakerrosten lämpenemi- sen kanssa ovat syynä nykyiseen ilmastonmuu- tokseen.” Noin kategorinen väittämä on

Ihailin hooksin tapaa laittaa itsensä likoon, ja ihailen yhä: hän kirjoittaa kuten opettaa, ja kuten elää.. Porvarillisin mittarein hän on

Kasvatuksen ja koulutuksen alalla aikakauden muutos usein pai- kannetaan OECD:n (läntisten teollisuusmaiden dominoima taloudellinen yhteistyö- ja kehittämisjärjestö, jonka

Koulutus ja oppiminen tu- lisi nähdä osana ihmislajin eloonjäämistä ja kestävää kehi- tystä.. Oppimispolitiikan tavoit- teet tulisi yhdistää laajempiin sivistyksen ja kasvun

Tärkeää olisi kuitenkin näiden ohella, tai edes lisäksi, myös tietää, miten oppimi- nen arkielämässä tapahtuu.. Miten -kysymykseen vastaaminen edellyttää

Koski: Infoähky ja muita kirjoituksia oppimi- muita kirjoituksia oppimi- muita kirjoituksia oppimi- muita kirjoituksia oppimi- muita kirjoituksia oppimi- sesta, organisaatiosta

Sehönin mukaan viime vuosina on yhä enemmän vahvistunut kä- sitys siitä, että tutkijoilla, joiden oletetaan tuottavan tietoa profes- sionaalisen koulutuksen

Toisaalta kasvatustieteen tai kasvatuksen maailmaan sisältyy myös koko ihmisen elämä, mutta se on muutakin kuin esteettistä, vaikka voidaan sanoa, että tietynlainen esteettinen