• Ei tuloksia

Modernin kasvatuksen umpikuja

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Modernin kasvatuksen umpikuja"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

70

niin&näin

1/98

K I R J A T

SUOMALAISUUS HAASTAA

Mika Hannula: Suomi, suomalai- suus, olla suomalainen. Like, Hel- sinki 1997. 300 sivua.

H

annulan kirja perustuu hänen politiikan tutkimuksen väitöskirjaansa, joka tarkas- tettiin Turun yliopistossa viime vuonna. Niin väitöskirjassa kuin tässä “kansanpainokses- sakin” on toisaalta teoreettinen osuus, jossa Hannula kehittää jo Aristoteleellä esiintyvää ajatusta ihmisestä poliittisena tarinankerto- jaeläimenä, toisaalta käytännöllisempi osuus, joka kansanpainoksessa koostuu 21 ihmisen haastattelusta (mukana mm. Jussi Kylätasku, Arja Koriseva, Esko Männikkö, Raimo “Höy- ry” Häyrinen, Marita Liulia, Timo Nummelin jne.). Teoreettisen osuuden huomio kiin- nittyy politiikan ja itseymmärryksen yhteen- sulamispisteeseen: “meidän, minun, sinun ja heidän tarinat ja tarinansa eivät ole olemassa itsekseen. Ne eivät ole vakuumipakkauksissa tapahtuvia toisistaan riippumattomia osasia, vaan luonteeltaan erityisesti sosiaalisia ja toi- siinsa lomittautuvia, toisistaan riippuvuussuh- teessa olevia.” Tarinaa kerrotaan aina jolle- kulle, ja sen kertomiseen vaikuttaa monta ih- mistä. Haastattelut luonnollisesti koskevat sitä, mitä Suomi, suomalaisuus ja suomalaise- na oleminen kullekin haastatellulle merkitse- vät. Teoreettiset jaksot käsittelevät tarinan- kerronnan eri ulottuvuuksia, kuten itseym- märrystä, yksilön valtaa vaikuttaa tarinaansa, suhdetta menneisyyteen, tulevaisuuden luo- mista, tarinan poliittisia ulottuvuuksia ja en- nen kaikkea sitä, miten tarinamme jotenkin ovat se, mitä me olemme. Haastattelujen jäl- keen puolestaan seuraa Hannulan analyysi kustakin haastattelusta. Analyysi koskee kus- sakin haastattelussa ilmevää “Suomi-kuvaa”, sen poliittisia ulottuvuuksia ja kunkin haas- tatellun itseymmärrystä: katsooko hän voi- vansa vaikuttaa Suomeen ja suomalaisuu- teen, ja jos, niin miten.

K

irjasta tekee kerrassaan piristävän jo se, että vaikka puhe on suomalaisuudesta ja muista isoista asioista ja vaikka kyse on tie- teellisestä tutkimuksesta, niin teksti ei pönötä kunnioittavassa etukenossa kohti Manner- heimin patsasta tai kohti Keisarillista Aleksan- terin Yliopistoa. Hannula osaa puhua suoma- laisuudesta pilke silmäkulmassa ilman, että kuitenkaan tarvitsisi mennä varsinaisesti huu- morin puolelle. Mannerheimin patsaasta pu- heen ollen kiista uuden Nykytaiteen museon ja Patsaan yhteiselosta on yksi niitä kysymyk- sistä, joista haastatteluissa puhutaan. Tämän- kaltainen kysymys onkin varsin paljastava.

Suhde muutokseen, historiaan ja omiin mah-

dollisuukiin tietyssä mielessä kiteytyy monu- mentaalitaiteen äärellä, oli sitten kyse Valkoi- sen Kenraalin tai Kiasmaattisen Postmoder- nismin monumentista.

Tarinamme esimerkiksi suomalaisuudesta ei ole ainakaan pelkästään jotakin, joka meil- le on annettu vaikkapa menneiden sukupol- vien perintönä, vaan jotakin, jonka voimme aina itse kertoa uudelleen. Hannulan mukaan uudelleenkerronta on välttämätöntä: ihmisi- nä olemme tuomitut kertomaan tarinamme, sillä ihmisenä oleminen on tarinana olemista.

Näillä kohdin piilee myös yksi niistä teo- rettisista kysymyksistä, joita olisi toivonut kä- siteltävän tarkemmin: montako tarinaa ihmi- sen elämään kuuluu, miten ne suhtautuvat toisiinsa ja mikä tarina milloinkin on päällim- mäisenä? Kysymyshän liittyy suoraan esimer- kiksi siihen, mitä sitä kulloinkin tulee kaiken maailman kyselijöille, haastattelijoille ja muil- le Gallup-henkilöille vastattua.

J

oka tapauksessa on helppo yhtyä ajatuk- seen, että vain tietämällä mistä olemme tu- lossa (menneisyys tarinana) voimme suun- nistaa sinne, minne olemme menossa (joka on toinen tarina). Tarinoinnissa voidaan luo- da uusia merkityksiä paitsi muuttamalla tari- nan sisältöä myös muuttamalla sitä, miten ta- rina kerrotaan. Yksi Hannulan analyysien keskeisimmistä huomioista onkin, että suuri merkitys tarinan kaikkeuden kannalta on juu- ri sillä, miten tarina kerrotaan. Sisällöllisesti näennäisen samankaltainen tarina kerrottuna joko lämpimän ironisesti, kitkerän sarkasti- sesti tai kylmän realistisesti on itse asiassa aina eri tarina. Varsinkin juuri ihmisen tapa ymmärtää oma paikkansa tarinassa ja omat mahdollisuutensa tarinan muuttamisessa saattaa useinkin paljastua paremmin sävyissä ja vivahteissa. Hankalaa kvantitatiivisen tutki- muksen kannalta, mutta Hannulan ote tutki- muksessa on kvalitatiivinen, lähtien liikkeelle haastatellun tarinan ymmärtämisestä.

Tällaisen haastattelututkimuksen onnistu- misen perusedellytys on, että haastattelija onnistuu luomaan tilanteen, jossa toisaalta haastateltavat puhuvat jotenkin yhteismi- tallisesti, jostakin samankaltaisesta, mutta jossa toisaalta haastateltava kokee vapauden kertoa nimenomaan omaa tarinaansa, ei sitä, mitä rooli haastateltuna tai suomalaisena edellyttää. Tässä tehtävässä Hannula on on- nistunut loistavasti, kaikkia haastatteluja värit- tää jonkinlainen vaikeasti määriteltävissä ole- va lämminhenkisyys, joka vasta antaa mah- dollisuuden siihen, että kipunoitakin voi sin- koilla. Hannula lähestyy kaikkia haastateltavia kunnioittavasti — uskaltaisiko sanoa suoras- taan rakkaudella — vaikka hänen esittämänsä teoreettisen taustan perusteella on ilmisel- vää, että kaikki tarinat eivät tietyssä mielessä voi olla kovinkaan mieluisia. Kirjan kanteen ei ehkä syyttä olekaan nostettu lainausta Carl-

Gustaf Liliukselta:

“Ihminen, joka pitää omasta maastaan, voi osoittaa sen erittäin hyvin juuri kriittisyydellä.

Osoittaen sen maan olevan niin tärkeän, että hän osallistuu jatkuvaan keskusteluun siitä, mikä on tämä maa, minkälainen se voisi olla tai sen pitäisi olla.”

Suomi, suomalaisuus, olla suomalainen toi- mii hyvin paitsi omana itsenäisenä kysy- mysmerkkinään, myös oivana vertailukoh- tana kunkin lukijan oman suomalaisuuden kohdalla. Haastatteluja ja analyysejä lukiessa ei kerta kaikkiaan voi välttyä ajatukselta “mi- tähän minä tuohon sanoisin.” Tällainen omi- en kysymysten ja tarinoinnin herättäminen lienee paras osoitus kirjaa hallitsevan “tarina itseymmärryksenä”-ajatuksen hyödyllisyy- destä ja kohdallisuudesta. Tarinoissa, kerto- muksissa, myyteissä on jotakin tarttuvaa, jo- takin, joka vaatii vastauksen, varsinkin kun on kyse kertomuksesta, joka koskettaa omaa elämäntarinaa. Vaikka kirjassa käsitellään vai- keitakin asioita, kuten rasisimia, sulkeutu- neisuutta ja kuppikuntaisuutta, jää siitä hyvä jälkimaku. Ei niin, että suomalaisuudessa oli- si jotakin ehdottoman selvää ydintä, joka loistaisi kultana kaiken keskeltä. Pikemminkin Hannulan ote kirjassa vapauttaa suomalaisuu- den — ja itseymmärryksen ylipäätään — ener- giana, jonka suuntaaminen yhdessä muiden kanssa on avoin ja siten vapauttava asia. Moi- nen saavutus pistää jopa unohtamaan Han- nulan melko huolettoman tavan käsitellä suo- men kieltä. Mitäs pienistä, jos tarina muuten on hyvä.

Tere Vadén

MODERNIN KASVATUKSEN UMPIKUJA

Mika Ojakangas, Lapsuus ja auk- toriteetti. Pedagogisen vallan historia Snellmanista Koskennie- meen. Tutkijaliitto, Helsinki 1997. 305 sivua

M

ika Ojakangas liikkuu kirjassaan foucaultlaisessa valta-analyysissa tar- kastellen suomalaisen pedagogisen vallan historiaa viime vuosisadan lopulta Matti Kos- kenniemen päiviin 1950-luvulle. Aineistona

(2)

1/98

niin&näin

• 71

K I R J A T

Ojakankaalla ovat erilaiset kasvatukselliset oppaat, pedagogiset oppikirjat ja psykologi- set tutkimukset lasten kehityksestä, sekä mm. erityisenä mielilähteenä ilmenevä Eino Kailan tunnettu teos Persoonallisuus (1946), joka Ojakankaan käsittelyssä tuntuu nouseva lähes koko vuosisadan alkupuoliskon ihmis- tutkimuksen raamatuksi.

Näistä aineksista Ojakangas kutoo – kuten Foucaultkin omissa tutkimuksissaan – konk- reettisten kertomusten ja kuvausten kautta etenevän tarinan, joka päätyy hyvinkin abs- trakteille esimerkiksi ihmisen olemusta ja kasvatuksen perimmäisiä motiiveja tarkas- televalle tasolle. Ojakangas ei kiinnitä “kasva- tuksen historiassaan” kuitenkaan huomiota vain lapsuuteen ja kasvatukseen, vaan samal- la koko suomalaisen yhteiskunnan järjestäy- tymiseen erilaisine (erityisesti kasvatuksel- lisine) instituutioineen, ja valtion ja poliittisen hallinnan rooliin modernissa yhteiskunnassa.

Ja vielä yleisempänä teemana näyttäytyy “ih- misen historia”; miten ihmisen perimmäinen olemus on suomalaisissa kasvatuskäytän- nöissä ja -opeissa nähty.

Ojakangas näyttää käsittelevän lapsuutta, ihmisyyttä ja kasvatusta erityisinä diskurs- seina, joita hän kaivaa esille tutkimistaan ai- neistosta ja teksteistä. Nämä diskurssit ovat kielenkäytön alueella ilmeneviä historiallisia tapoja nähdä tarkastellut kohteet (esim. lap- suus, kasvatus jne) tietyllä tavalla. Kirjan vii- meisessä luvussa Ojakangas kuitenkin vas- tustaa diskurssi-ajattelua esittämällä, että lap- suutta ei voida “todellisuudessa” tavoittaa diskurssina, vaan se pikemminkin “pakenee kaikkea tätä, se on vastaanpano tälle kaikelle:

diskurssin resistenssi.” (S. 289). Ojakangas peräänkuuluttaa lopulta eräänlaista arend- tilaista “poliittista toria”, jolle ohjattuina erilai- set näkemykset joutuvat aitoon konfliktiin ja julkiseen keskusteluun. Kasvatus on ikään kuin tie, joka ohjaa lapset mykkyydestä, “ole- misen avoimuudesta” – kuten hän sanoo – tälle torille yhteiseen keskusteltuun järjestyk- seen. Ongelmaksi Ojakangas näkee, että moderni kasvatus ei toteuta tätä poliittista ta- voitetta, koska se kiinnittää lapsen välittö- mästi yhteiskunnan hallintaan vallitsevine normeineen. Modernissa kasvatusihanteessa

“totaalisesta (poliittisesta) valtiosta tulee vält- tämättä holhousvaltio ja lapsuudesta vastaa- vasti lopulta pelkkä nimi kielessä, nimi, joka muotoutuu representaatioiden leikkinä ym- märretyssä historiallisessa diskurssissa.” (S.

289).

Ojakangas tarkastelee teoksessaan erityi- sesti niitä vaiheita, jotka johtivat hänen mu- kaansa holhousvaltion tilaan ja kasvatukselli- seen umpikujaan.

S

uomalaisen kasvatuksellisen diskurssin perustana näyttää olevan erityisiä filo- sofis-maailmankatsomuksellisia virtauksia, joita Ojakangas ei sen kummemmin tarkas-

tele. Selvää kuitenkin on, että hegeliläis- snelmannilainen filosofia on keskeisessä ase- massa suomalaisessa kasvatustodellisuu- dessa vuosisadan vaihteessa. Tältä pohjalta Ojakangas jakaa suomalaisen kasvatuskes- kustelun karkeasti kahtia: viime vuosisadan lopussa ja oman vuosisatamme alussa vallit- see snelmanilainen perinne, jossa lapsi käsi- tetään platonilaisittain muovattavana ja taivu- tettavana “objektina”, joka on kurin avulla pakotettava vapauteensa, jossa fyysinen “en- simmäinen luonto” alistuu kulttuurisen “toi- sen luonnon” hyväksi. Moderni pedagogiikka asettuu tätä perinnettä vasten tuoden muka- naan tieteellisen kasvatuksen ihanteen vailla muotouttajaa ja auktoriteettia: kasvatus näh- dään nyt elämän itseilmaisun toteuttamisena;

kasvamaan saattamisena. Siirtymä pedago- giikasta toiseen, diskurssin muutos, sijoittuu vuosien 1910-1945 väliseen aikaan ja tapah- tuu melko hitaasti ja diskursseja toisiinsa punoen.

Ojakangas kiinnittää erityisesti huomiota juuri modernin pedagogian, ja – kuten hän sanoo – “terapeuttisen vallan” alkuperään.

Hän tarkastelee laajasti kyseisen “empiirisen pedagogiikan” muotoja ja sisältöjä. Siinä mis- sä snellmanilainen kasvatus merkitsi arvo- todellisuuden korostamista ja ihmisen kasva- mista luonnonolennosta kohti arvoja ja va- paata täysi-ikäistä kansalaista, joka kantilai- sittain “ajattelee itse”, merkitsi moderni pe- dagogiikka Ojakankaan mukaan erityisesti luonnon korostamista ja tähän liittyyvää bio- logista, medisiinistä ja terapeuttista kasvatus- ta, jossa elämä ikään kuin sopeuttaa itsensä itseensä.

Kasvatuksen medisiinis-biologinen todel- lisuus on hämmentävä, mutta nykypäivän va- lossa ei kuitenkaan yllättävä. Päivittäin saam- me lukea tutkimustuloksista, jotka kiinnittävät lähes kaiken geeneihin. Tavallisesta fluns- sasta alkaen lähes kaikki näyttää palautuvan geeneihin. Geenit eivät olleet kuitenkaan vie- lä Ojakankaan käsittelemän kasvatushistorian diskurssia, ja ympäristön merkitys nähtiin tär- keänä, jopa niin, että erilaisissa kasvatukselli- sissa instituutioissa, kuten kasvatuslaitok- sissa, oli mahdollista muuttaa versoavan elä- män suuntaa. Ojakangas korostaa juuri “so- peuttumista”: kasvatuksen tarkoituksena oli sopeuttaa organismi ympäristöönsä ja nor- maaliin elämänmuotoon. Biologinen ja sosi- aalinen olivat yhtä, “‘yhden ja yhtänäisen’

elämän kokonaisuuden kaksi puolta.” (s.

197). Sopeutumisen tarkoituksena oli ak- tualisoida tämä elämän kokonaisuus tasapai- noiseksi kokonaisuudeksi, jolloin myös ter- veyden ja sopusointuisuuden ideat korostui- vat entisen vapauden ja arvojen ideaalin si- jaan. Elämän oli sopeuduttava alkuperäiseen olemukseensa, luonnolliseen ja normaaliin muotoon – ja tämä puhetapa on tuttua nyky- päivänäkin.

Ojakangas hahmottelee myös kasvatuk-

sellisen todellisuuden muuttumista seuran- nutta poliittista vallan muutosta, jossa siirry- tään auktoriteeteista ja lapsen pakonomai- sesta taivuttamisesta demokraattiseen ja te- rapeuttiseen valtaan. Vapaan kansalaisuuden sijaan siirryttiin puhumaan väestöstä ja ryh- dyttiin käyttämään tilastollisia menetelmiä (mm.väestönlaskua), joiden avulla voitiin tar- kastella ja ohjata “elämän luonnollista kul- kua”. Ojakangas huomauttaa, että valtiosta tuli näin “yhteiskuntaelämän funktionaalinen väline, sen kehityksen orgaaninen instru- mentti” (s. 215), joka kytki jopa pikkulapset välittömästi itseensä erilaisten modernien menetelmien kautta, joista nykyäänkin tun- nemme varsin hyvin neuvolan, rokotusjär- jestelmän ja muut vallan mekanismit, joita Ojakankas luonnehtii adjektiivilla totaalinen:

mikään ei ole valtion toimenpiteiden ulottu- mattomissa. Näin ollen todellinen politiikka – aidosti erilaisten näkökulmien konflikti – ei ole enää mahdollinen.

T

ällaisesta valtion vallan kaikkivoipaisuu- desta olemme nykyään tottuneet luke- maan lukemattomista liberalismia ja hyvin- vointivaltiota koskevista keskusteluista, joissa mm. vaaditaan valtion holhouksen purkamis- ta ja vannotaan vapaan yritteliäisyyden ni- miin. Ojakankaan teoksen voi hyvinkin lukea osana tätä keskustelua. Varsin neutraalin ää- nensävyn alta kajastuu luenta eräänlaisesta nihilistisen sosialisaation historiasta, joka on vienyt mahdollisuuden kaikkeena aitoon kes- kusteluun ja avoimeen politiikkaan. Ainakin terminologisella tasolla kulta-aikana näyttäy- tyy jälleen kerran antiikin Kreikka. Ojakangas kirjoittaa mm. kasvattajan ideaalista “laitumel- le saattamisena” viitaten kreikan nomokseen.

Kasvattaja näyttäytyy eräänlaisena paime- nena, auktoriteettina, joka vaalii ja suojaa kasvattiaan ennen kuin tämä astuu julkiseen elämään. Tässä paideia-ajatuksessa näyt- täyttyy selvästi myös Hannah Arendtin vaiku- tus, vaikka Ojakangas ei taustavaikuttajiaan tuokkaan ilmi.

Lapsuus ja auktoriteetti ei ole kovin help- poa luettavaa, vaikka Ojakangas kirjoittaakin selkeästi. Teoksen punainen lanka tuntuu sil- loin tällöin hajoavan Ojakankaan yltyessä vä- lillä maalailemaan laveasti hyvinkin filosofisel- la pohjalla, joka sisältää ääneenlausumat- tomia viittauksia. Lopulta ei ole aivan selvää, mikä Ojakankaan tarkastelun keskiössä oike- astaan on: pedagogiset teknologiat ja niiden historia, kuten hän esittää, vai yritys nähdä lapsuus ja auktoriteetti toisella tavalla, kuten neljäs ja hieman irralliseksi jäävä luku tuo ilmi.

Reijo Kupiainen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Väinö Lankinen Olli Hannula Oili Hannula Arvo Ikonen Olli Hannula Olli Hannula Olli Hannula Markku Aunola Arvo Ikonen Olli Hannula Olli Hannula Tuula Blåiield Tuula Blåfieid

Kun tarkastellaan Tammisen ja Nilsson Hakkalan arviota koko vientiin liittyvästä kotimaisesta arvonlisäykses- tä, sen kehitys vuoden 2008 jälkeen näyttää jotakuinkin yhtä

Ammatillisen täydennyskoulutuksen yhtenä tarkoituksena on vähentää joukko-osastoissa (vast) esiintyvää turvallisuusalan koulutusvajetta ja kehittää

Alumiinin osuus orgaanisessa kerroksessa on vä- hän yli 10 %, kun sen osuus kivennäismaassa on jopa 70 % ja toisaalta kalsiumin osuus orgaanises- sa kerroksessa on yli 60

Näyttämön kertova adverbiaali (USA:ssa) taas on lopussa. Toisaalta lause implikoi, että kyseisiä autoja myydään muis- sakin maissa. Distributiivisessa mielessä kyse on siis

1700-luvun, kuten yleisemminkin varhaismodernin, kasvatuksen historian laaja-alainen tutkimus on yksi keskeinen avain yleensäkin modernin kasvatuksen, koulutuksen ja laajem-

Kasvatusta tarvitaan siihen, että ihminen voisi kehittää ja täydellistää sekä henkisiä että ruumiillisia ominaisuuksiaan eikä jäisi eläimen tasolle;

Seuran nettisivuille on seuran nykyinen toiminta kiteytetty muo- toon: ”Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura (entinen Suomen Kouluhistoriallinen Seura) edistää